Рішення
від 26.10.2023 по справі 500/4773/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4773/23

26 жовтня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. за участю: секретаря судового засідання - Хоміцької С.О., представників позивача - Трача В.І., Бабяк Я.В., представника відповідача - Друзюка Р.М., представника третьої особи без заявлення самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Обслуговуючого гаражного кооперативу "Західний Рай" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Галжек" про визнання протиправним та скасування рішення №834 від 19.07.2023, -

ВСТАНОВИВ:

Обслуговуючий гаражний кооператив "Західний Рай" (далі- позивач) звернувся із позовом до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (далі - відповідач, Виконавчий комітет ТМР ) в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету ТМР від 19.07.2023 №834 "Про усунення порушень у сфері земельного законодавства та містобудування", що стосується демонтажу тимчасових споруд - гаражів, встановлених на території будинків АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 19.07.2023 виконавчий комітет Тернопільської міської ради прийняв рішення Про усунення порушень у сфері земельного законодавства та містобудування. Своїм рішенням виконавчий комітет вирішив організувати та провести роботи з демонтажу тимчасових споруд гаражів (7шт.) встановлених на території біля будинків АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , власники яких не встановлені та проведення робіт з демонтажу та приймання на зберігання демонтованих тимчасових споруд Тернопільському міському шляховому ремонтно- будівельному підприємству «Міськшляхрембуд» оформити відповідними актами.

Усі гаражі (які були встановлені в квітні 2008 року) належать засновникам Обслуговуючого гаражного кооперативу "Західний Рай", заснованому 23.01.2012.

Позивач вважає такі дії відповідача протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки демонтаж гаражів по вищезазначених вулицях за своєю природою є незаконним та призведе до заподіяння шкоди правам та інтересам власникам даних гаражів.

Разом із позовною заявою представником позивача було подано заяву про вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії нормативно-правового акта та заборони вчиняти певні дії.

Ухвалою суду від 02.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи та призначено судове засідання на 11.09.2023.

Ухвалою суду від 02.08.2023 задоволено заяву представника позивача щодо забезпечення позову та зупинено дію рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №834 від 19.07.2023 до набрання законної сили судовим рішенням по даній справі.

Відповідач 14.08.2023 подав до суду відзив, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначає, що станом на момент звернення позивача до суду з позовом, земельна ділянка за к.н. 6110100000:13:007:0004 перебуває в постійному користуванні ОСББ "Галжек". Саме на звернення голови ОСББ "Галжек" від 16.09.2022 щодо надання інформації з приводу гаражів, які знаходяться на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , яка перебуває в постійному користуванні останніх, Управління містобудування, архітектури та кадастру надало відповідь від 06.10.2022 про те, що у них відсутня інформація про зазначені гаражі. Надалі, в ході численних звернень, 19.07.2023 виконавчим комітетом ТМР було прийнято рішення №834 "Про усунення порушень у сфері земельного законодавства та містобудування", яким було вирішено організувати та провести роботи з демонтажу тимчасових споруд гаражів. Також відповідач зазначає про те, що у позивача відсутні речові права на самі гаражі та земельну ділянку, на якій вони знаходяться, а тому, у діях відповідача не вбачається жодних порушень законних прав та інтересів позивача.

Одночасно із відзивом, представник відповідача заявив клопотання про залучення ОСББ "Галжек" як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача.

Представник позивача 11.09.2023 подав до суду заяву про відкладення розгляду справи.

Протокольною ухвалою суду від 11.09.2023 залучено у справу ОСББ "Галжек"як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача та відкладено розгляд справи на 26.10.2023.

26.10.2023 представник позивача надав відповідь на відзив, у якій просив позовні вимоги задоволити з підстав, зазначених у позові.

В судовому засіданні 26.10.2023 представники позивача просили позов задоволити, представник відповідача та представник третьої особи просили в задоволенні позовних вимог відмовити.

Інших заяв по суті справи від сторін не надходило. Сторони скористались своїм правом щодо подачі заяв по суті справи.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини та дійшов наступних висновків.

Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі те, що в квітні 2008 року жильцями будинку АДРЕСА_2 та будинку АДРЕСА_1 за згоди Житлово - комунального підприємства, що обслуговує дані будинки, на пустирі між цими вулицями було встановлено 7 (сім) металевих гаражів, які були поміщені на підмурівку.

По даний час позивач продовжує користуватися земельною ділянкою орієнтовною площею 0,0168 га, яка розміщена на території біля будинків АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 . 23.01.2012 власники гаражів об`єдналися та зареєстрували Обслуговуючий гаражний кооператив «Західний Рай» як юридичну особу.

Засновниками кооперативу стали ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8

29.10.2021 Тернопільською міською радою прийнято рішення «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_3 . Даним рішенням відповідач затвердив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,6600га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 .

Станом на сьогодні земельна ділянка за к.н. 6110100000:13:007:0004 перебуває в постійному користуванні ОСББ «Галжек».

16.09.2022 голова ОСББ «Галжек» ОСОБА_9 звернулася до управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради із листом, що надання інформації з приводу гаражів, які знаходяться на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , яка перебуває в постійному користуванні ОСББ «Галжек» за к.н. 6110100000:13:007:0004.

На вказаний лист було надано відповідь 06.10.2022 про те, що інформація про вищевказані гаражі в управління містобудування, архітектури та кадастру відсутня.

Голова ОСББ «Галжек» ОСОБА_9 , 28.03.2023, звернулася на ім`я міського голови із листом з приводу того чи надавався дозвіл на встановлення тимчасових споруд (металевих гаражів) на прибудинковій території ОСББ «Галжек».

На вказаний запит, листом виконавчого комітету від 10.04.2023 було надано відповідь де зазначено, що при формуванні прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 в межі включено земельну ділянку з розміщеними на ній тимчасовими спорудами. Інформація про оформлення власниками тимчасових споруд договорів сервітуту або інших документів на право користування землею для встановлення тимчасових споруд за критеріями зазначеними у листі, не встановлено.

В подальшому, 27.04.2023 голова ОСББ «Галжек» ОСОБА_9 звернулася до управління муніципальної інспекції Тернопільської міської ради про вжиття заходів, щодо осіб, котрі встановили металеві гаражі на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 .

За результатами роботи постійно діючої робочої групи 01.06.2023 складено акт її роботи у п. 2 якого викладено встановлені обставини та результат роботи робочої групи, щодо розгляду вищевказаного звернення голови ОСББ «Галжек» Надїї Леськів, а саме:

1. Земельна ділянка за к.н. 6110100000:13:007:0004 надана в постійне користування ОСББ «Галжек» для будівництва та обслуговування житлового будинку.

2. Згідно інформації відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради при формуванні прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 в межі включено земельну ділянку з розміщеними на ній тимчасовими спорудами. Інформація про оформлення власниками тимчасових споруд договорів сервітуту або інших документів на право користування землею для встановлення тимчасових споруд у відділі відсутня.

3.Інформація з приводу вказаних гаражів в управлінні містобудування, архітектури та кадстру також відсутня.

4. Враховуючи вимоги діючого законодавства, робочою групою прийнято рішення подати до відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради підготувати відповідне рішення на розгляд виконавчого комітету Тернопільської міської ради, щодо демонтажу 2 металевих тимчасових споруд - гаражів (За - 4, Проти - 0, Утримались - 0).

Управління муніципальної інспекції, 08.06.2023, скерувало до відділу земельних ресурсів лист у якому відзначило про те, що з метою належного розгляду звернення голови правління ОСББ «Галжек» Надії Леськів, постійно діючою робочою групою, яка створена рішенням виконавчого комітету №1225 від 22.12.2021 «Про створення постійно діючої робочої групи», проведено обстеження по вул. В.Лучаківського,11. За результатами якого виявлено, що на прибудинковій території даного будинку встановлено 2 металевих гаражі. Враховуючи вимоги діючого законодавства, попросило вивчити питання законності розміщення даних гаражів, та у випадку виявлення порушень земельного законодавства, підготувати відповідний проект рішення на розгляд виконавчому комітету щодо демонтажу зазначених об`єктів.

Пізніше відділ земельних ресурсів було проінформовано про те, що поблизу будинків №11 по вул.Лучаківського та №34 по вул.С.Будного, розміщено ще 5 гаражів без відповідних дозвільних документів на землю. Власники не відомі.

19.07.2023 виконавчий комітет Тернопільської міської ради прийняв рішення Про усунення порушень у сфері земельного законодавства та містобудування. Своїм рішенням виконавчий комітет вирішив:

- Постійно діючій робочій групі в 10-ти денний термін з дня прийняття рішення організувати та провести роботи з демонтажу тимчасових споруд гаражів (7шт.) встановлених на території біля будинків АДРЕСА_1 та №34 по вул. Ст. Будного, власники яких не встановлені.

- Проведення робіт з демонтажу та приймання на зберігання демонтованих тимчасових спорруд Тернопільському міському шляховому ремонтно-будівельному підприємству «Міськшляхрембуд» оформити відповідними актами.

Вважаючи дане рішення виконавчого комітету ТМР протиправним та таким, що підлягає до скасування, позивач, через представника, звернувся до суду з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про благоустрій населених пунктів» визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Статтею 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально- складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.

Заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Прибудинкова територія - територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку (ст. 1 Закону Країни «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»).

Згідно зі статтею 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

У силу вимог статті 12 Закон України «Про благоустрій населених пунктів» суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

У відповідності до статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.

Частиною першою статті 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Таким чином, Закон України «Про благоустрій населених пунктів» наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів.

У розумінні Закону України «Про благоустрій населених пунктів» дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - це роботи щодо відновлення об`єкту благоустрою території).

За визначенням ч. 2 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

За приписами ст.376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

З огляду на викладене вище, виконавчий комітет Тернопільської міської ради наділений контролюючими повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою.

Як вбачається з матеріалів справи ОСББ «Галжек» є законним користувачем земельної ділянки площею 0,6600 га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , за к.н. 6110100000:13:007:0004.

Із матеріалів справи слідує, що гаражі котрі підлягають демонтажу є тимчасовими спорудами та розміщені на земельній ділянці комунальної форми власності, котра перебуває в постійному користуванні ОСББ «Галжек», яка надана останньому для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул. Лучаківського, 11.

Також слід зауважити, що матеріалами справи підтверджується, що жодних дозволів та погоджень на розміщення гаражів в межах прибудинкової території ОСББ«Галжек» Тернопільською міською радою та її виконавчими органами не видавалося.

Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього. Даних про реєстрацію речових прав на гараж учасниками справи до суду не подано.

Наведене говорить про те, що відсутність у позивача речових прав на самі гаражі та земельну ділянку під ними виключає навіть припущення про здатність оскарженого рішення призвести до порушення прав та охоронюваних законом інтересів заявника, котрі у спірних правовідносинах відносно гаражів взагалі не існують.

Також представник позивача зазначає, що ОГК «Західний Рай» сформовано пакет документів щодо надання земельної ділянки в оренду площею 0,0700 га для обслуговування гаражів кооперативу який через ЦНАП поданий Тернопільській міській раді на надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки А-25-01.

Однак, суд зауважує, що такі дії мали місце 20.10.2023. А тому, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачу не було відомо про такий намір позивача, а тому дана обставина оцінці не надається.

Також, позивач не подав до матеріалів справи доказів реєстрації речових прав на гаражі, що зумовлює висновок про відсутність порушеного права на збереження об`єкта у контексті норм Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

А тому, з урахуванням викладеного, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

За положеннями статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову обслуговуючий гаражний кооператив "Західний Рай" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення №834 від 19.07.2023. - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 27 жовтня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Обслуговуючий гаражний кооператив "Західний Рай" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Степана Будного, 34/146,м.Тернопіль,46027, код ЄДРПОУ/РНОКПП 38027191);

відповідач:

- Виконавчий комітет Тернопільської міської ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Листопадова, 5,м. Тернопіль,46001, код ЄДРПОУ/РНОКПП 04058344);

третя особа:

- Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Галжек" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Лучаківського, 11, 34,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46027, код ЄДРПОУ/РНОКПП 33706316) .

Головуючий суддяОсташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114488334
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/4773/23

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні