Рішення
від 26.09.2023 по справі 580/6420/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2023 року справа № 580/6420/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Руденко А. В.,

за участю:

секретаря Могили І.,

представника позивача Аполонова О. (за ордером),

представника відповідача Левенчук А. (самопредставництво),

розглянувши у судовому засіданні у спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу № 580/6420/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЛНЗ Агро Трейд» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

24.07.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «ЛНЗ Агро Трейд» (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0032490403 від 12.04.2023, яким позивачу збільшено грошове зобов`язання з податку на додану вартість застосовано штраф у сумі 811 707 грн 78 коп.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що актом про результати камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних від 08.03.2023 встановлено несвоєчасну реєстрацію позивачем ряду податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та згідно з податковим повідомленням-рішенням від 12.04.2023 № 0032490403 застосовано штрафні санкції відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1Податкового кодексу України. Позивач, не погоджуючись з нарахуванням штрафу, зазначає, що в акті перевірки не зазначено категорії податкових накладних, які зареєстровані у ЄРПН з порушенням строків, зокрема, чи належать такі податкові накладні до категорій: зведених, у т.ч. складених відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПК України у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» п. 198.5 ст. 198 ПК України; складених відповідно до ст. 199 ПК України; складеної відповідно до п. 201.4 ст. 201 ПК України; реквізити контрагентів-покупців, щодо яких складено такі податкові господарських операцій (номенклатуру, асортимент товарів/робіт/послуг), оподаткування ПДВ, обсяги постачання тощо; дати направлення таких податкових накладних на реєстрацію до ЄРПН; не виокремлено податкові накладні, дати виписки (складання) і граничні строки реєстрації яких припадають в період карантину та у період воєнного стану.

Так, в акті перевірки відповідач зазначив про порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України та несвоєчасну реєстрацію в ЄРПН 12 податкових накладних, зокрема, 7 податкових накладних періодом виписки (складання) січень 2022 року зареєстровано із затримкою на 49 календарних днів, 5 податкових накладних періодом виписки (складання) травень - липень 2022 року із затримкою від одного до 31 календарних дні. Разом з тим, виходячи із акта перевірки, граничним строком реєстрації податкових накладних періодом виписки перша та друга половина січня 2022 року, вказано 27.05.2022, від якого контролюючий орган обліковував перебіг строку для нарахування штрафних санкцій (штрафу). При цьому, посилання на інші норми ПК України, які містять оновлені строки реєстрації таких податкових накладних, зокрема, на п. 201.10 ст. 201 ПК України, акт перевірки не містить. Доводи контролюючого органу про граничний строк реєстрації таких податкових накладних 27.05.2022 не можуть бути обґрунтованими нормами п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, яким нібито скасовано мораторій на застосування штрафних санкцій з 27.05.2022, але такі норми не містять вказівки на граничний строк реєстрації податкових накладних періодом виписки січень 2022 року.

Водночас, виходячи із зазначених положень абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України, граничні строки реєстрації податкових накладних періодом виписки (складання) з 01.01.2022 по 15.01.2022 та з 15.01.2022 по 31.01.2022 припадає на 31.01.2022 та 15.02.2022. Таким чином, вказує позивач, дійсно строк реєстрації зазначених вище податкових накладних порушено. Разом з цим, відповідно до постанови КМУ від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2»| на території України діє карантин до 30.04.2023, який на даний час не переривався.

Згідно із положеннями п. 52-1 Підрозділу 10 Розділу XX «Перехідні положення» ПК України, відповідно до якого за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім наведених в нормі санкцій. Вказаною нормою визначено виключний перелік штрафних санкцій, які можуть бути застосовані до платника податків контролюючим органам.

Таким чином, граничні строки реєстрації податкових накладних періодом виписки січень 2022 року припали на період карантину та період, коли діяв «мораторій» на застосування штрафів за вчинення відповідних правопорушень. На момент прийняття оскаржуваного рішення 12.04.2023 встановлений КМУ карантин не припинений. Тому, на думку позивача, до нього не можуть застосовуватись штрафні санкції за несвоєчасну реєстрації податкових накладних, зазначених в акті.

Також позивач зазначає, що контролюючим органом застосовано неоднозначне трактування й інших норм податкового законодавства, зокрема, якщо контролюючий орган застосував зворотню дію абз. 18 пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України до правовідносин щодо граничних строків реєстрації податкових накладних, періодом виписки з 01.01.2023 по 15.01.2022 та з 15.01.2022 по 31.01.2022, граничний строк реєстрації яких за прямою нормою п. 201.10 ст. 201 ПК України припадав на 31.01.2022 і 15.02.2022, відповідно й у цей час була відсутня відповідальність за несвоєчасну реєстрацію таких накладних, то за аналогією Закону податковий орган мав застосувати й інші положення цього Кодексу.

Так, згідно з п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у передбачених нормою розмірах.

Зазначений розмір оновлених штрафів встановлено Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023. Вказівки про те, що зазначений Закон застосовується щодо строків реєстрації податкових накладних, які реєструються після набрання чинності даним Законом, останній не містить.

Разом з тим, за прямою вказівкою підпунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, положення цих пунктів застосовуються до правовідносин, які виникли у період дії воєнного стану, а отже поширюється як на строки реєстрації податкових накладних в частині їх збільшення, так і на оновлені розміри відповідальності (в частині зменшення розмірів штрафів).

Крім того, позивач зазначає, що форма оскаржуваного податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області не відповідає формі «Н», затвердженої додатком № 25 до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 № 1204, а саме п. 2 розділу II Порядку.

Так, оскаржуване податкове повідомлення-рішення не містить обґрунтовану підставу для визначення (нарахування/зменшення) грошового зобов`язання, що повинен сплатити платник податків, а саме викладення стислого змісту щодо виявлених перевіркою порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства з наведенням інформації щодо; обставин вчинених правопорушень, які відображені в акті перевірки, а також встановлені при розгляді наданих платником податків відповідно до підпункту 16.1.5 пункту 16.1 статті 16 та пункту 86.7 статті 86 розділу І письмових пояснень та їх документального підтвердження (зокрема щодо обставин, що стосуються події правопорушення та вжитих платником податків заходів щодо дотримання правил та норм законодавства, з посиланням на документи та інші фактичні дані, що підтверджують вказані обставини); періоду (календарний день або місяць, квартал, півріччя, три квартали, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення - словосполучення період відсутнє взагалі; інформація щодо надання або неподання платником податків заперечень, письмових пояснень та додаткових документів, зокрема щодо обставин виявлених порушень, наданої платником податків інформації; яка спростовує наявність його вини, наявності пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до Податкового кодексу України, - такі обов`язкові реквізити податкового повідомлення-рішення відповідачем не заповнені.

Тому недодержання вимог до змісту та форми податкового повідомлення-рішення як акту індивідуальної дії є самостійною підставою для його скасування.

Отже, вина позивача в несвоєчасній реєстрації податкових накладних відсутня.

Відповідач проти позову заперечив. 16.08.2023 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що за результатами перевірки складено акт від 08.03.2023 №2216/23-00-04-03-04/38223908 «Про результати камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних» та винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 12.04.2023 № 0032490403 та застосовано штрафні санкції у сумі 811 707,78 грн. За результатами перевірки встановлено, що згідно даних ЄРПН позивач несвоєчасно зареєстрував 12 податкових накладних.

Відповідно до п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID - 19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.

Абзацом 18 п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, з урахуванням змін, внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПКУ (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.

Тому, норма п. 52-1підрозд. 10 розд. XX ПКУ щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.

З огляду на викладене, в акті камеральної перевірки від 08.03.2023 за №2216/23-00-04-03-04/38223908 граничний строк реєстрації ПН/РК зазначено 27.05.2022, тобто з моменту скасування мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Тому, до позивача правомірно застосовано штраф у сумі 811 707,78 грн за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

У зв`язку з цим просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою від 31.07.2023 суддя Черкаського окружного адміністративного суду прийняла позовну заяву до розгляду, відкрила спрощене позовне провадження та призначила судове засідання для розгляду справи по суті на 29.08.2023.

Усною ухвалою від 29.08.2023, занесеною до протоколу судового засідання, суд відклав розгляд справи на 19.09.2023.

19.09.2023 суд оголосив перерву до 26.09.2023.

29.09.2023 в судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, позов просив задовольнити, представник відповідача заперечив проти позовних вимог та просив у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши представників сторін, дослідивши доводи сторін, викладені в позовній заяві та відзиві, подані суду письмові докази, суд встановив таке.

Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «ЛНЗ Агро Трейд» (код ЄДРПОУ 38223908) зареєстроване як юридична особа 13.07.2012.

На підставі підпункту 19-1.1.1 пункту 19-1.1 статті 191, п.п. 20.1.4, 20.1.19 пункту 20.1 ст. 20, статті 75, статті 76, пункту 86.2 статті 86 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) з урахуванням підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку порушення граничних строків реєстрації податкових накладних ТОВ «ЛНЗ АГРО ТРЕЙД».

За результатами перевірки складено акт від 08.03.2023 № 2216/23-00-04-03-04/38223908 «Про результати камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних», яким встановлено порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних за податковими накладними: від 12.01.2022 № 1, від 31.01.2022 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 21.01.2022 № 1, від 13.01.2022 № 1, від 31.01.2022 № 2, від 31.01.2022 № 1, від 31.05.2022 № 1, від 30.06.2022 № 2, від 31.07.2022 № 2, від 30.06.2022 № 1, від 31.05.2022 № 2, чим порушено п. 201.10 ст. 201 ПК України. Сума штрафних санкцій склала 763 722,60 грн.

Позивач надав заперечення на вказаний акт перевірки, за результатами якого відповідач листом від 07.04.2023 № 5712/6/23-00-04-03-10 повідомив позивача, що при складанні акта перевірки допущено технічну помилку у програмному забезпеченні та не враховано, що податкові накладні від 31.07.2022 № 2, від 30.06.2022 № 1, від 31.05.2022 № 2 складені одночасно як на операції, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою (ст. 195 ПКУ), так і на операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою (ст. 194 ПКУ), відповідно виникають додаткові штрафні санкції згідно пункту 1201.1 статті 1201 ПКУ. Висновки акта викладено в новій редакції й відповідно сума штрафу склала 811 707, 78 грн.

На підставі акта перевірки від 08.03.2023 № 2216/23-00-04-03-04/38223908 винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 12.04.2023 №0032490403, згідно з яким до позивача за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України, застосований штраф, передбачений п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України, на загальну суму 811 707,78 грн.

Позивач подав скаргу на податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 12.04.2023 №0032490403, за результатом розгляду якої Державна податкова служба України прийняла рішення про результати розгляду скарги від 22.06.2023 № 16411/6/99-00-06-03-01-06, яким залишив без змін зазначене податкове повідомлення-рішення, а скаргу без задоволення.

Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України визначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути, серед іншого, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.

Тобто, об`єктом перевірки за положеннями вказаного пункту є, зокрема, дані Єдиного реєстру податкових накладних.

Як вбачається з матеріалів справи, контролюючий орган провів перевірку ТОВ «ЛНЗ Агро Трейд» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та склав акт перевірки від 08.03.2023 за №2216/23-00-04-03-04/38223908.

Перевіркою встановлено, що позивач склав та несвоєчасно зареєстрував 12 податкових накладних, що неведені в таблиці зазначеного акта перевірки. Так, податкові накладні від 12.01.2022 № 1, від 31.01.2022 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 21.01.2022 № 1, від 13.01.2022 № 1, від 31.01.2022 № 2, від 31.01.2022 № 1 зареєстровані 15.07.2022, граничний строк реєстрації 27.05.2022; податкові накладні від 31.05.2022 № 1, від 30.06.2022 № 1, від 31.05.2022 № 2 зареєстровані 18.07.2022, граничний строк реєстрації 15.07.2022; податкова накладна від 30.06.2022 № 2 зареєстрована 15.08.2022, граничний строк реєстрації 15.07.2022; податкова накладна від 31.07.2022 № 2 зареєстрована 16.08.2022, граничний строк реєстрації 15.08.2022, чим допустив порушення підпункту 201.10 пункту 201 статті 201 ПК України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 вказаної статті ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідальність платника за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Так, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;

податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної.

Обґрунтовуючи протиправність застосування штрафу відповідно до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, позивач не заперечує сам факт порушення строку реєстрації зазначених податкових накладних, однак вважає, що стосовно нього не можуть бути застосовані штрафні санкції, оскільки Постановою КМУ від 09.12.2020 № 1236 було введено карантин та діяла норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Щодо доводів позивача про відсутність вини з приводу несвоєчасної реєстрації податкових накладних, суд зазначає таке.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків.

Відповідно до п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.

Абзацом 18 п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, з урахуванням змін внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Таким чином, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.

Тому, норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.

Тобто, в акті камеральної перевірки від 08.03.2023 № 2216/23-00-04-03-04/38223908 відповідач вірно зазначив граничний строк реєстрації податкових накладних саме 27.05.2022, з моменту скасування мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), про що вірно зазначив відповідач у відзиві на позов.

Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90.

Так, згідно з п. 89 тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до п. 90 тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Тобто, зазначеними пунктами на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК у ЄРПН, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.

Таким чином, штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року.

При цьому, порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Також суд врахував, що згідно з пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Відповідно до пункту 1 статті 14-1 Закону України від 02.12.1997 № 671/97- ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

При цьому, суд врахував, що в ході розгляду цієї справи позивач не надав документів, що підтверджують чи засвідчують форс-мажорні обставини для суб`єкта господарської діяльності в частині виконання ним податкового обов`язку, а саме дотримання граничних строків реєстрації податкових накладних.

Тому, враховуючи, що норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, відповідно до якого за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовувалися, крім визначених зазначеною нормою санкцій, перестала діяти з набранням чинності Закону України від 12.05.2022 №2260-ІХ та введення в дію абзацу вісімнадцятого п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, суд дійшов висновку, що Головне управлінням ДПС у Черкаській області правомірно прийняло податкове повідомлення - рішення від 12.04.2023 №0032490403 та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України застосувало штрафні санкції на суму 811 707,78 грн, враховуючи що несвоєчасна реєстрація податкових накладних є триваючим порушенням і позивач зареєстрував податкові накладні після набрання чинності Закону України від 12.05.2022 №2260-IX.

Відповідно до пункту 109.2 статті 109 ПК України порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

Оскільки позивачем не було вжито достатніх заходів щодо реєстрації податкових накладних у кількості 12 шт., зазначених в таблиці акта перевірки, суд дійшов висновку про правомірність податкового повідомлення-рішення від 12.04.2023 №0032490403, прийнятого внаслідок порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи викладене, оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято на законних підставах, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.

З огляду на відмову у задоволенні позову, відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні підстави для розподілу судових витрат понесених позивачем.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «ЛНЗ Агро-Трейд» (код ЄДРПОУ 38223908, вул. Першотравнева, буд.1, кв. 14, с. лебедин, Звенигородського району Черкаської області, 20635) відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строк подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлений 26 жовтня 2023 року.

Головуючий Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114488807
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —580/6420/23

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 16.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Постанова від 16.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Рішення від 26.09.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Рішення від 26.09.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні