Постанова
від 24.10.2023 по справі 280/3647/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

24 жовтня 2023 року м. Дніпросправа № 280/3647/19Суддя І інстанції Калашник Ю.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Сафронової С.В.,

за участю секретаря судового засідання Рівної В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року в адміністративній справі за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області, Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області, Управління державної автомобільної інспекції УМВС України в Рівненській області, Регіонального сервісного центру МВС в Одеській області, треті особи - ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 , про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_4 звернувся до суду із зазначеним позовом, в якому просив визнати незаконною та скасувати перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , яка була здійснена 20.01.2015 Відділом РЕР ДАІ (5601) з обслуговування м.Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого МВС на нового власника ОСОБА_8 ; визнати незаконною та скасувати перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , яка була здійснена 22.01.2015 Відділом РЕР ДАІ (5601) з обслуговування м.Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого МВС при переобладнанні із заміною кузова та двигуна; визнати незаконною та скасувати перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , яка була здійснена 06.05.2015 Відділом РЕР ДАІ (5601) з обслуговування м.Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого МВС на нового власника ОСОБА_6 ; визнати незаконною та скасувати перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , яка була здійснена 14.11.2015 Територіальним сервісним Центром №5641 на нового власника ОСОБА_7 ; визнати незаконною та скасувати перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , яка була здійснена 02.03.2016 Територіальним сервісним Центром №5146 на нового власника ОСОБА_1 ; зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС у Запорізькій області зареєструвати право власності транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 (номер двигуна НОМЕР_3 ) за ОСОБА_4 .

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що він є власником транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , державний номерний знак № НОМЕР_4 , придбаного згідно договору купівлі-продажу від 15.10.2008 у м. Запоріжжі. Згідно діючого законодавства автомобіль зареєстрований у уповноважених органах МВС м. Запоріжжя, позивачу видане свідоцтво про реєстрацію автомобілю, номерні знаки, що відповідають державному стандарту. Позивач, як власник зазначеного транспортного засобу, з 2008 року не звертався до органів реєстрації із заявами про знаття автомобіля з обліку або перереєстрації, як і не втрачав свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) на вказаний автомобіль, оригінал свідоцтва перебуває і завжди перебувало у позивача. Подальша перереєстрація належного йому транспортного засобу здійснена без законних підстав, тому, на думку позивача, є незаконною.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 р., позов задоволено частково. Суд визнав незаконною та скасував перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , яка була здійснена 20.01.2015 Відділом РЕР ДАІ (5601) з обслуговування м.Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого МВС на нового власника ОСОБА_8 ; визнав незаконною та скасував перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , яка була здійснена 22.01.2015 Відділом РЕР ДАІ (5601) з обслуговування м.Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого МВС при переобладнанні із заміною кузова та двигуна; визнав незаконною та скасував перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , яка була здійснена 06.05.2015 Відділом РЕР ДАІ (5601) з обслуговування м.Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого МВС на нового власника ОСОБА_6 , скасував перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , яка була здійснена 14.11.2015 Територіальним сервісним центром №5641 на нового власника ОСОБА_7 , скасував перереєстрацію транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_2 , яка була здійснена 02.03.2016 Територіальним сервісним центром №5146 на нового власника ОСОБА_1 , зобов`язав Регіональний сервісний центр МВС у Запорізькій області зареєструвати право власності транспортного засобу марки MERСEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 (номер двигуна НОМЕР_3 ) за ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_5 ). У задоволенні решти позову суд відмовив.

Не погодившись з вказаним рішенням ОСОБА_9 була подана апеляційна скарги. Посилаючись на порушення судом норм процесуального права, скаржник просить оскаржене рішення скасувати, провадження в адміністративній справі закрити. Вважає, що позов ОСОБА_4 не має ознак справи адміністративної юрисдикції, йому притаманний приватно-правовий характер, тому підлягає вирішенню за правилами цивільного судочинства.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 13 січня 2022 р. у справі здійснено процесуальне правонаступництво позивача ОСОБА_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 , його спадкоємцями - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу РСЦ МВС в Одеській області просить залишити оскаржене рішення суду першої інстанції без змін, як законне та обґрунтоване. Від інших учасників процесу письмові відзиви на апеляційну скаргу до суду апеляційної інстанції не надходили.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року скасовано рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 р., провадження у справі закрито. Постанова апеляційного суду мотивована тим, що цей спір не є публічно правовим, випливає з приватноправових відносин і має вирішуватись місцевим загальним судом за правилами Цивільного процесуального кодексу України.

За результатами касаційного перегляду постановою Верховного Суду від 06 вересня 2023 року було скасовано постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2022 року, а справу направлено на до цього ж суду для продовження розгляду. При цьому Верховний Суд зазначив, що позивач, звертаючись до суду з цим позовом, мав на меті оскарження дій суб`єктів, наділених владними управлінськими функціями, що свідчить про виникнення цього спору у зв`язку з виконанням ними своїх повноважень, а тому такий спір є публічно-правовим і має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

В судове засідання апеляційної інстанції сторони не з`явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, представник апелянта адвокат Бикова Оксана Володимирівна не вийшла на відеоконференцзв`язок, який призначався за її клопотанням, через власні технічні несправності, що не залежать від суду. При цьому частиною 5 статті 195 КАС України передбачено, що ризики технічної неможливості участі у відеоконференції поза межами приміщення суду, переривання зв`язку тощо несе учасник справи, який подав відповідну заяву.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_4 , є власником транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , державний номерний знак № НОМЕР_4 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 від 15.10.2008 (т.1 а.с.29).

14 травня 2017 року під час руху на автомобілі Мерседес-320, 1992 року випуску, кузов НОМЕР_1 , державний номерний знак № НОМЕР_4 , позивача зупинили співробітники Національної поліції з метою перевірки документів. Після їх огляду у співробітників поліції виникли сумніви у дійсності наявного у позивача свідоцтва про реєстрацію.

Слідчим відділенням Вознесенівського ВП Дніпровського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області внесено інформацію до Єдиного реєстру досудового розслідування.

Так, судом встановлено, що 26.06.2017 Старшим слідчим СВ Вознесенівського ВП ДВП ГУНП в Запорізькій області Гружевською Н.В. винесено постанову про закриття кримінального провадження, якою кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12016080060001558 від 03.04.2016, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 358 КК України, закрито у зв`язку з відсутністю складу кримінального правопорушення (т.1 а.с.21).

Також, у постанові про закриття кримінального провадження від 26.06.2017 зазначено, що досудового слідства було призначено технічну експертизу документів за висновком якої надане для дослідження свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 на автомобіль «Мерседес-Бенц» в кузові сірого кольору, д.н. НОМЕР_4 на ім`я ОСОБА_4 відповідає аналогічним зразкам свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, які перебувають в офіціальному обігу на території України. Ознак змін первинного змісту в бланку свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 на автомобіль «Мерседес-Бенц» в кузові сірого кольору, д.н. НОМЕР_4 на ім`я ОСОБА_4 не виявлено.

Крім того, на підставі заяви позивача проведено експертне дослідження транспортного засобу, що належить позивачу.

Відповідно до висновку експертного дослідження від 06.06.2017 №08/550/43, номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_3 , наданого на дослідження транспортного засобу MERCEDES-BENZ 320 номерний знак НОМЕР_7 , не змінювалися. Заводська табличка з дублюючим наметом кузова має ознаки перевстановлення, закріплена не заводом (т.1 а.с.22).

15 січня 2015 року на ім`я начальника Відділу PEP ДАІ з обслуговування м. Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, підпорядкованого УМВС України в Рівненській області (далі - Центр ДАІ №5601), надійшла заява громадянина ОСОБА_5 щодо перереєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , 1992 року випуску, на нового власника за довідкою -рахунком.

Для проведення перереєстрації були надані: довідка - рахунок серії ВІА № 346960, видана 31 грудня 2014 року ТзОВ «МТВ» на ім`я громадянина ОСОБА_5 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 ; паспорт НОМЕР_8 , виданий Рівненським РВ УМВС в Рівненській області 06.12.1999; ідентифікаційний податковий номер НОМЕР_9 .

На підставі поданих документів, 20 січня 2015 року провідним фахівцем Центру ДАІ №5601 ОСОБА_10 прийнято рішення про перереєстрацію автомобіля марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , 1992 року випуску на ОСОБА_5 з видачею свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_10 та присвоєно номерний знак НОМЕР_11 .

В даному випадку, підставою перереєстрації була довідка-рахунок серії НОМЕР_12 , видана 31 грудня 2014 року філією торгівельної організації ТзОВ - фірми «МТВ», яка підтверджує придбання громадянином ОСОБА_5 , жителем АДРЕСА_2 , автомобіля марки MERCEDES-BENZ, модель S320, кузов № НОМЕР_1 , 1992 року випуску.

Під час проведення перереєстрації працівники Центр ДАІ №5601 звертались із запитом про підтвердження реєстрації, а також наявність або відсутність будь-яких обмежень на зазначений транспортний засіб до Центру (№ 2341) надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговування м. Запоріжжя УДАІ УМВС України в Запорізькій області, що підтверджується запитом № 35/24-108 від 14.01.2015 (т.1 а.с.78). Останній підтвердив факсограмним зв`язком, що обмеження на даний ТЗ відсутні, ТЗ в розшуку не перебуває.

При перереєстрації автомобіля працівниками Центр ДАІ №5601 було вилучено номерний знак НОМЕР_4 та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 , видане 15 жовтня 2008 року Запорізьким ВРЕР (№ 2341) УДАІ УМВС України в Запорізькій області. Натомість новому власнику ОСОБА_5 видане свідоцтво про реєстрацію ТЗ серії НОМЕР_10 та номерний знак НОМЕР_11 . Дослідження транспортного засобу проводиться фахівцями експертної служби МВС на письмову вимогу власника або уповноваженої ним особи.

Працівниками Центр ДАІ №5601 проведено огляд транспортного засобу, про що свідчить підпис посадової особи на заяві, а також перевірку за базами даних підсистем НАІС ДДАІ МВС України щодо вищезазначеного транспортного засобу. Результати перевірки наявні в матеріалах справи.

Дослідження транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ, модель S320, кузов № НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_4 , під час його перереєстрації 20 січня 2015 року фахівцями експертної служби МВС не проводилося.

22 січня 2015 року на ім`я начальника Центр ДАІ №5601 надійшла заява громадянина ОСОБА_5 щодо перереєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN№ НОМЕР_1 , 1992 року випуску, н.з. НОМЕР_11 , при переобладнані із заміною кузова та двигуна.

Для проведення перереєстрації були надані: довідка - рахунок серія ВІА № 959090, видана 31 січня 2014 року ТОВ «Топтранс Плюс» на ім`я громадянина ОСОБА_5 ; ВМД № 205120000/2014/011993 від 30.12.2014; Акт технічної експертизи Ф-500085/15 від 21.01.2015 виданий ТОВ «Босс Авто-Технологія»; Сертифікат відповідності №UA1.182/0002336-15, від 21.01.2015; Висновок науково - технічної експертизи № 434763 від 21.01.2015, виданий ДП «Державтотрансндіпроект» свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_10 ; паспорт НОМЕР_8 , виданий РВ УМВС в Рівненській області 06.12.1999; ідентифікаційний податковий номер НОМЕР_9 .

22 січня 2015 року спеціалістом Центр ДАІ №5601 Дещинським А.П. проведена перереєстрація вищевказаного автомобіля при переобладнанні із заміною кузова та двигуна.

Кузов № НОМЕР_1 , 1992 року випуску, автомобіля MERCEDES-BENZ S320 було змінено на кузов № НОМЕР_13 , 2004 року випуску. Під час проведення зазначеної реєстраційної операції працівниками Центру ДАІ № 5601 проведено перевірку за базами даних підсистем НАІС ДДАІ МВС України, результати яких містяться в матеріалах справи та огляд транспортного засобу, про що свідчить підпис посадової особи на заяві. Дослідження даного транспортного засобу під час його перереєстрації 22 січня 2015 року фахівцями експертної служби МВС не проводилося.

При перереєстрації автомобіля працівниками Центр ДАІ №5601 вилучено свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_10 , видане 20 січня 2015 року та видане нове свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_14 , від 22 січня 2015 року без зміни номерного знаку.

Стосовно зазначених вище перереєстрацій, комісією РСЦ МВС в Рівненській області проведено перевірку, яка оформлена Висновком від 25 вересня 2017 року (т.1 а.с.94-98).

Під час проведення перевірки фактів порушення вимог чинного законодавства працівниками Центр ДАІ №5601 не встановлено.

В ході проведення перевірки було встановлено, що свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 , яке знаходиться в матеріалах заяви № 56099276 від 20.01.2015, видане на бланку ТОВ «Знак» Консорціуму «СДАПС» СРД № 374473. Для отримання інформації, коли та якому підрозділу ДАІ МВС з Центральної бази ресурсного забезпечення МВС України був переданий відповідний бланк свідоцтва про реєстрацію (СРД №374473), до Департаменту державного майна та ресурсів МВС України був направлений відповідний запит від 23.08.2017 № 31/17-3030, на який 15.09.2017 до РСЦ МВС в Рівненській області надійшла відповідь №25/4/1-3925 про неможливість надання інформації, у зв`язку із закінченням строків зберігання архівних документів та їх знищенням у встановленому законодавством порядку.

06 травня 2015 року працівниками Центр ДАІ №5601 здійснено перереєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2 на нового власника гр. ОСОБА_6 на підставі довідки - рахунок НОМЕР_15 від 06.05.2015, виданої ТОВ МТВ.

При перереєстрації автомобіля працівниками Центр ДАІ №5601 вилучено номерний знак НОМЕР_11 та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_14 , видане 22.01.2015 Центром ДАІ № 5601 Рівненської області. Натомість новому власнику ОСОБА_6 видане свідоцтво про реєстрацію ТЗ серії НОМЕР_16 та номерний знак НОМЕР_17 . Документи, які стали підставою для зазначеної перереєстрації, знищені на підставі п. 203 Наказу МВС від 10 січня 2014 року №5 ДСК Про затвердження переліку документів, що створені під час діяльності органів внутрішніх справ, навчальних закладів підприємств та закладів охорони здоров`я, що належать до сфери управління МВС України із зазначенням строків зберігання документів, у зв`язку із закінченням строків зберігання (три роки).

Разом з цим, ВРЕР ДАІ з обслуговування м. Рівне, Рівненського та Здолбунівського районів, в якому з 15, 20, 22 січня та 06 травня 2015 року здійснювались реєстраційні операції із зазначеним у позовній заяві транспортним засобом був структурним підрозділом Управління ДАІ УМВС України в Рівненській області.

Відповідно до постанови КМУ від 16 вересня 2015 року №730 Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ та наказу МВС України від 30.11.2015 №1532 Про ліквідацію Департаменту Державної автомобільної інспекції МВС України, Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС, управлінь Державної автомобільної інспекції ГУМВС, УМВС України в Автономній Республіці Крим, областях Управління ДАІ УМВС України в Рівненській області - знаходиться на стадії ліквідації.

14 листопада 2015 року працівниками територіального сервісного центру № 5641 (на правах відділу м. Рівне) РСЦ МВС в Рівненській області (далі - ТСЦ № 5641) здійснено перереєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2 на нового власника гр. ОСОБА_7 на підставі довідки - рахунок НОМЕР_18 від 14 листопада 2015 року, виданої ПП «Автотрейдінг-Волинь».

На підставі поданих документів, після огляду з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними у поданих власником для реєстрації документах, та проведення перевірки за Єдиним державним реєстром МВС та автоматизованою базою даних про розшукувані транспортні засоби, начальником ТСЦ №5641, прийнято рішення про перереєстрацію автомобіля марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2 на гр. ОСОБА_7 .

При перереєстрації автомобіля працівниками ТСЦ № 5641 вилучено номерний знак НОМЕР_17 та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_16 , від 06.05.2015 видане Центром ДАІ № 5601. Натомість новому власнику ОСОБА_7 видане свідоцтво про реєстрацію ТЗ серії НОМЕР_19 та номерний знак НОМЕР_20 . Документи, які стали підставою для зазначеної перереєстрації, знищені на підставі п. 203 Наказу МВС від 10.01.2014 №5 ДСК «Про затвердження переліку документів, що створені під час діяльності органів внутрішніх справ, навчальних закладів підприємств та закладів охорони здоров`я, що належать до сфери управління МВС України із зазначенням строків зберігання документів», у зв`язку із закінченням строків зберігання (три роки).

27 лютого 2016 року за заявою власника - ОСОБА_7 працівниками ТСЦ №5641 здійснено операцію «зняття з обліку для реалізації» транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2 , вилучено номерні знаки НОМЕР_20 та видано номерні знаки для разових поїздок 18АХ7809. Документи, які стали підставою для здійснення зазначеної операції містяться в матеріалах справи.

Згідно інформації, наявної в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, 02 березня 2016 року транспортний засіб марки MERCEDES-BENZ модель S 320, VIN № НОМЕР_1 , кузов № НОМЕР_2 , зареєстровано в ТСЦ №5146 на нового власника гр. ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу №5641/2016/1757 від 27.02.2016 укладеного в ТСЦ №5641, який міститься в матеріалах справи.

Позивач зазначає, що починаючи з 20.01.2015 перереєстрації належного позивачу транспортного засобу проведені без його відома, згоди та безпосередньо самого транспортного засобу, у зв`язку із чим вважає, що перереєстрації транспортного засобу позивача проведені з 20.01.2015 є незаконними, а відтак його право на вільну експлуатацію власного транспортного засобу порушено та має бути відновлено, у зв`язку із чим звернувся до суду із вказаним позовом.

Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що Реєстраційні дії записи, вчинені з 20.01.2015 є об`єктивно безпідставними, оскільки здійснені без відома і волі позивача. Таким чином, такі дії щодо перереєстрації транспортного засобу, вчинені відповідачем 2 є незаконними та підлягають скасуванню. Після проведення відповідачем 2 незаконної перереєстрації транспортного засобу, фактично з`явився новий транспортний засіб. Всі подальші дії, вчинені зокрема, відповідачем 4, були вчинені на підставі належних документів. Таким чином у суду відсутні підстави для визнання незаконними перереєстрації транспортного засобу, вчинені Регіональним сервісним центром МВС в Одеській області. Проте, для відновлення порушеного права позивача щодо користування належним йому майном, суд вважає за необхідне скасувати перереєстрації транспортного засобу, які здійсненні відповідачем 4 без визнання їх незаконними.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 34 Закону України «Про дорожній рух», державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків, встановлена відповідним Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 за №1388 (надалі - Порядок №1388), а також Інструкцією про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформленні і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.08.2010 за №379 (надалі - Інструкція №379).

Пунктами 2, 3 Порядку №1388 визначено, що він є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень.

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Пунктом 8 Порядку №1388 визначено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, які посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (надалі по тексту також - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Вказаним пунктом Порядку №1388 передбачений вичерпний перелік документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, які мають ідентифікаційні номери.

Такими є, поряд з іншими, укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб.

Згідно абзаців 20, 21 пункту 8 Порядку №1388, для державної реєстрації транспортних засобів, що перебували в експлуатації і зняті з обліку в уповноважених органах МВС, крім зазначених у цьому пункті документів, що підтверджують правомірність їх придбання, подається свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт) та копія реєстраційної картки, що додається до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на пластиковій основі, з відміткою уповноваженого органу МВС про зняття транспортного засобу з обліку.

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.

За змістом пункту 33 Порядку №1388 перереєстрація транспортних засобів проводиться у разі отримання свідоцтва про реєстрацію замість утраченого або не придатного для користування, зміни їх власників, місця стоянки, місцезнаходження або найменування власників - юридичних осіб, місця проживання або прізвища, імені чи по батькові фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, а також у разі зміни кольору, переобладнання транспортного засобу чи заміни кузова, інших складових частин, що мають ідентифікаційні номери.

При перереєстрації транспортних засобів у разі зміни їх власників зняття з обліку таких транспортних засобів не проводиться.

У разі перереєстрації транспортного засобу свідоцтво про реєстрацію підлягає заміні на загальних підставах (пункт 39 Порядку №1388).

Пунктом 15 Порядку № 1388, зокрема, визначено, що під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду. Експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів.

Відповідно до пункту 4.8 Глави 4 Інструкції №379 перереєстрація транспортного засобу у разі зміни їх власників проводиться на підставі документів, що підтверджують правомірність придбання транспортного засобу. Зняття з обліку такого транспортного засобу не проводиться. Попередньо видані свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (технічні паспорти) вилучаються та долучаються до матеріалів перереєстрації.

Виходячи з аналізу вказаних положень Порядку №1388 і Інструкції №379 суд першої інстанції вірно зазначив, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів, поряд з іншим, проводиться на підставі документів, які засвідчують правомірність придбання транспортного засобу. До таких належать договори купівлі-продажу транспортних засобів, укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів.

Так, ОСОБА_4 , є власником транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S 320, 1992 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , державний номерний знак № НОМЕР_4 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 від 15.10.2008, оригінал якого наявне у позивача.

Разом з цим, позивач не звертався ні особисто, ні через уповноважених осіб до відповідачів із заявами про знаття автомобіля з обліку або перереєстрації, як і не втрачав свідоцтво про реєстрацію на вказаний автомобіль, оригінал якого (свідоцтво) перебуває і завжди перебував у нього.

При цьому, відповідно до висновку експертного дослідження від 06.06.2017 №08/550/43, яке проведено за заявою позивача, номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_3 , наданого на дослідження транспортного засобу MERCEDES-BENZ 320 номерний знак НОМЕР_7 , не змінювалися (т.1 а.с.22).

В той же час, автомобіль належний позивачу в подальшому, з 20.01.2015 неодноразово перереєстровувався на нових власників без відома, згоди та волевиявлення позивача як законного власника транспортного засобу.

За вказаних обставин, позивач неодноразово звертався із заява до правоохоронних органів про вчинення злочину та 28.12.2017 відкрито кримінальне провадження № 312017180010008578.

Відповідно до приписів абзацу 3 пункту 40 Порядку №1388 у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування.

Аналогічно, за змістом пункту 5.7. Інструкції №379 на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких не санкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС «Автомобіль» та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

З наведених положень Порядку №1388 і Інструкції №379, слідує, що для вчиненню уповноваженими особами сервісного центру МВС дії/прийняття рішень про скасування державної реєстрації (перереєстрації), передує:

- виявлення транспортного засобу, зареєстрованого (перереєстрованого) за фіктивними чи підробленими документами;

- наявність достатніх і допустимих даних, які засвідчують обставину фіктивності чи підроблення документів, на підставі яких за участю сервісного центру МВС проведено державну реєстрацію/перереєстрацію автомобіля.

При цьому, положення вищенаведених нормативно-правових актів не визначають певного чи конкретного способу виявлення і підтвердження згаданих подій і обставин. Втім, в будь якому випадку, такі події і обставини повинні бути об`єктивними і встановленими та доведеними належними доказами.

Отже, на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.

Вказана правова позиція узгоджується із висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 05 грудня 2019 року у справі №161/18700/17, від 12 листопада 2019 року у справі №803/64/18.

Виходячи з викладеного колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що реєстраційні дії записи, вчинені з 20.01.2015 є об`єктивно безпідставними, оскільки здійснені без відома і волі позивача.

Таким чином, такі дії щодо перереєстрації транспортного засобу, вчинені відповідачем 2 є незаконними та підлягають скасуванню.

В той же час, після проведення відповідачем 2 незаконної перереєстрації транспортного засобу, фактично з`явився новий транспортний засіб. Всі подальші дії, вчинені зокрема, відповідачем 4, були вчинені на підставі належних документів.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що підстави для визнання незаконними перереєстрації транспортного засобу, вчинені Регіональним сервісним центром МВС в Одеській області відсутні. В той же час з метою відновлення порушеного права позивача щодо користування належним йому майном, суд першої інстанції дійшов до правомірно висновку про скасування перереєстрації транспортного засобу, які здійсненні відповідачем 4 без визнання їх незаконними.

Жодного доводу на спростування зазначених обставин апеляційна скарги не містить.

З приводу доводів апеляційної скарги, що цьому спору притаманний приватноправовий характер, тому він вирішуватися за правилами цивільного судочинства, колегія суддів зазначає наступне.

Зміст спірних правовідносин, які склались у цій справі, зводиться до оскарження реєстраційних дій протягом 2015 2016 років, проведеними регіональними сервісними центрами МВС України щодо транспортного засобу без відома на те його власника з огляду на відсутність укладених ним договорів купівлі-продажу автомобіля чи інших правочинів. При цьому первісний власник (позивач) фактично дізнався про такі дії регіональних сервісних центрів МВС України внаслідок зупинки працівниками органів Національної поліції транспортного засобу під час його безпосереднього керування.

За змістом статті 34 Закону України «Про дорожній рух», в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Пунктом 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок i моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 визначено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, які посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність).

Позивач не звертався ні особисто, ні через уповноважених осіб до відповідачів із заявами про знаття транспортного засобу з обліку або перереєстрації, як і не втрачав свідоцтво про реєстрацію на вказаний автомобіль, оригінал якого (свідоцтво) перебуває і завжди перебував у нього, а тому відсутній спір про право на транспортний засіб.

При цьому у постанові від 05 квітня 2023 року у справі № 911/1278/20 (провадження № 12-33гс22) Велика Палата Верховного Суду, проаналізувавши положення статті 34 Закону України «Про дорожній рух» у взаємозв`язку з приписами статті 334 ЦК України, дійшла висновку, що реєстрація транспортного засобу у відповідних реєстраційних органах не впливає на набуття особою права власності на нього.

Так, у пункті 7.13. вищевказаної постанови Велика Палата Верховного Суду зазначила, що як положеннями частини першої статті 334 ЦК України щодо переходу права власності на рухоме майно, так і спеціальним законодавством, що регулює порядок обліку та реєстрації транспортних засобів, не передбачено в імперативному порядку, що право власності на таке рухоме майно переходить до набувача транспортного засобу з моменту здійснення його державної реєстрації. Порушення приписів про державну реєстрацію великотоннажного та технологічного транспортного засобу має наслідком заборону його експлуатації (користування рухомим майном). Право власності на рухоме майно переходить до набувача відповідно до умов укладеного договору, що узгоджується з принципом свободи договору відповідно до статей 6, 627, 628 ЦК України. Якщо договором не передбачено особливостей переходу права власності у конкретному випадку шляхом вчинення певних дій, воно переходить з моменту передання транспортного засобу.

Отже позивач, звертаючись до суду з цим позовом, мав на меті оскарження дій суб`єктів, наділених владними управлінськими функціями, що свідчить про виникнення цього спору у зв`язку із виконанням ними своїх повноважень, а тому такий спір є публічно-правовим і має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

Наведені в апеляційній скарзі доводи про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які привели до неправильного вирішення спору по суті не знайшли свого підтвердження, а тому рішення суду першої підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.

Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.

В повному обсязі постанова складена 26 жовтня 2023 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяС.М. Іванов

суддяС.В. Сафронова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114489699
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —280/3647/19

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 06.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 02.08.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні