ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 460/50244/22 пров. № А/857/13422/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року (головуючий суддя Гресько О.Р., м.Рівне) у справі № 460/50244/22 за адміністративним позовом Сільськогосподарського приватного підприємства "Сіянцівське" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
12.12.2022 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень Головного управління ДПС у Рівненській області, як відокремлений підрозділ ДПС України від 19.09.2022 №7355183/30716379, №7355184/30716379 та №7355185/30716379 про відмови в реєстрації податкових накладних; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022, датою їх подання.
Позов обґрунтовує тим, що за результатами виконання господарського договору позивачем сформовано та подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні. Проте, контролюючим органом зупинено реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН з посиланням на їх відповідність вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем надані контролюючому органу всі необхідні пояснення та документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Проте, такі документи не взяті до уваги контролюючим органом та прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Позивач вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 19.09.2022 №7355184/30716379, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 16 від 17.08.2022, від 19.09.2022 №7355183/30716379, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 17 від 18.08.2022, від 19.09.2022 №7355185/30716379, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 18 від 24.08.2022. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Сільськогосподарського приватного підприємства "Сіянцівське" № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022, днем (датою) їх подання на реєстрацію.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Рівненській області подало апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначило, що контролюючим органом відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкових накладних № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022 зупинена, оскільки такі податкові накладні відповідають критеріям ризиковості здійснення операцій за пунктом 1 запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Однак, повідомлення не містило повного пакету документів, передбачених вимогами п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (Порядок № 520), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН в протоколі зазначено, які документи ненадані платником. З огляду на вказане, Комісією ГУ ДПС у Рівненській області прийнято рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.09.2022 №7355183/30716379, №7355184/30716379 та №7355185/30716379 про відмову у реєстрації податкових накладних № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022. Наголошує, що в оскаржуваному рішенні чітко зазначено, яких саме документів позивачем не додано. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
11.10.2023 позивачем до суду подано відзив на апеляційну скаргу. Доводи відзиву аналогічні доводам адміністративного позову. Крім того, зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції, як і не підтверджують належними доказами їх неправомірність. Вважає, що рішення суду першої інстанції ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування з мотивів, наведених в апеляційній скарзі, не вбачається. Просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Сільськогосподарське приватне підприємство "Сіянцівське" (СГПП "Сіянцівське") зареєстроване як юридична особа 27.12.2000; зареєстроване платником податку на додану вартість 11.01.2001; види діяльності за КВЕД: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); розведення великої рогатої худоби молочних порід; розведення свиней; допоміжна діяльність у рослинництві; допоміжна діяльність у тваринництві; післяурожайна діяльність; оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
Для здійснення своєї сільськогосподарської діяльності СГПП "Сіянцівське" орендує земельні частки у фізичних осіб (громадян), що підтверджується звітом 20-ОПП та податковою декларацією платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік.
Позивач використовує найману працю, працевлаштовано шість працівників, що відображено у звітах по ЄСВ за 1 та 2 квартали 2022 року (реєстраційний № 9047245904 та № 9133906326 відповідно).
Для посіву ріпаку СГПП "Сіянцівське" використало насіння, яке було придбане у ТОВ «Суффле Агро Україна», що підтверджується: договором поставки № 1300038809 від 01.02.2021; додатковою угодою № 1 до Договору поставки № 1300038809 від 01.02.2021; специфікацією № 2500735178 від 04.08.2021; видатковою накладною № 5190061752 від 05.08.2021; сертифікатом посівних якостей насіння № 3952/2 від 24.05.2021; товарно-транспортною накладною № 3500684165 від 05.08.2021; актом зарахування зустрічних однорідних вимог № 1000000611 від 09.08.2021.
Озимий ріпак був посіяний СГПП "Сіянцівське" у серпні 2021 року. Посів проводився вчасною технікою, що підтверджується актом витрат насіння та садивного матеріалу (ф. № ВЗСГ-4) за серпень 2021 року № 3 від 20.08.2021 та обліковим листом тракториста-машиніста № 8/2-3 за серпень 2021 року від 31.08.2021.
Для підживлення посівів озимого ріпаку СГПП "Сіянцівське" придбано мінеральні добрива. Для захисту посівів озимого ріпаку від шкідників, хвороб та бур`яну позивачем було придбано засоби захисту рослин.
Про обробку пестицидами посівів озимого ріпаку та його підживлення СГПП "Сіянцівське" складені Акти про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин (ф. № ВЗСГ-З): № 1 за березень 2022 року від 31.03.2022; № 2 за березень 2022 року від 31.03.2022; № 5 за квітень 2022 року від 30.04.2022; № 8 за травень 2022 року від 31.05.2022.
Підживлення та обробка ЗЗР проводилося власною технікою. На осінньо-польові роботи 2021 року та весняні роботи і жнива 2022 року позивач використовував дизельне пальне.
Розрахунки з постачальниками наведені в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 631 «Постачальники» за 2021, 2022 року. Витрати пального на збирання врожаю позивачем відображено в Облікових (шляхових) листах тракториста-машиніста: № 7/1-С за липень 2022 року від 31.07.2022 (обмолот ріпаку); № 7/2-Т за липень 2022 року від 31.07.2022 (обмолот ріпаку); № 7/3-Л за липень 2022 року від 31.07.2022 (перевезення ріпаку); № 7/4-Я за липень 2022 року від 31.07.2022 (перевезення ріпаку).
Оприбуткування ріпаку озимого відбувалося на підставі: реєстру намолоту озимого ріпаку за липень 2022 року; накладної № 2 (внутрігосподарського призначення) від 31.07.2022 (форма №ВЗСГ-8); акту № 2 на сортування та сушіння продукції рослинництва від 31.07.2022 (форма № 82); оборотно-сальдової відомості по рахунку 27 «Продукція сільськогосподарського виробництва» «Озимий ріпак» за 2022 рік.
Всі операції по посіву та збиранню врожаю озимого ріпаку позивачем відображено у звіті про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року (Ф. №4-сг) та звіті про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.09.2022 (Ф. № 37-сг).
Продаж ріпаку відображено і в місячній формі статистичного спостереження - звіті про реалізацію продукції сільського господарства за січень-серпень 2022 року (Ф. № 21-заг).
Вирощена сільськогосподарська продукція зберігається в складських приміщеннях, які належать СГПП "Сіянцівське" на праві власності, а також і приміщення для стоянки та ремонту техніки. В своїй господарській діяльності позивач використовує власний транспортний засіб, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.
29.07.2022 між СГПП "Сіянцівське" (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Суффле Агро Україна» (ТОВ Суффле Агро Україна») було укладено Договір купівлі-продажу № 1000078799 (Договір № 1000078799).
За умовами Договору № 1000078799, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця СОМАО10008 - Ріпак 1 класу (товар), кількістю 200,000 т, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар відповідно до умов даного Договору. Загальна сум договору складає 3300001,32 грн, в тому числі ПДВ 405263,32 грн.
Згідно до примітки Договору № 1000078799 товар вважається переданим Продавцем за кількістю відповідно до довідки вагової та посвідчення якості (форма № 47) чи довідки лабораторії зернового складу Покупця. При цьому, ці документи можуть бути об`єднані в один документ, що має назву прибуткова накладна.
Згідно з Договором № 1000078799 позивачем продано ріпак 1 класу для ТОВ «Суффле Агро Україна», що підтверджується видатковою накладною № 5210045831 від 17.08.2022, на суму 2338380,93 грн. в т.ч. ПДВ 287169,59 грн. та Протоколом показників якості.
Поставка ріпаку здійснювалася на підставі товарно-транспортних накладних, де замовником та вантажоодержувачем є покупець, тобто ТОВ «Суффле Агро Україна», а саме: товарно-транспортні накладні № 26 від 04.08.2022, № 27 від 04.08.2022, № 25 від 032.08.2022, № 31 від 04.08.2022, № 29 від 04.08.2022 та № 30 від 04.08.2022.
З місця навантажування (с. Сіянці Рівненська область) ТОВ «Суффле Агро Україна» куплений ріпак відправляло на експорт, що підтверджується міжнародними товарно-транспортними накладними від 17.08.2022 № 1, №2, № 3, № 11, № 12 та № 13.
Згідно банківської виписки за 22.08.2022 ТОВ «Суффле Агро Україна» здійснило оплату за ріпак у сумі 841817, 35 грн.
Розрахунки з TOB «Суффле Агро Україна» підтверджуються і оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 «Розрахунки з покупцями».
Згідно з Договором № 1000078799 позивачем продано ріпак 1 класу для ТОВ «Суффле Агро Україна», що підтверджується видатковою накладною № 5210045873 від 18.08.2022 на суму 394309,90 грн. в т.ч. ПДВ 48424,02 грн. та Протоколом показників якості.
Поставка ріпаку здійснювалася на підставі товарно-транспортної накладної №35 від 08.08.2022, де замовником та вантажоодержувачем є покупець, тобто ТОВ «Суффле Агро Україна».
З місця навантажування (с. Сіянці Рівненська область) ТОВ «Суффле Агро Україна» куплений ріпак відправляло на експорт, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною № 18 від 18.08.2022.
Згідно банківської виписки за 29.08.2022 ТОВ «Суффле Агро Україна» здійснило оплату за ріпак у сумі 141951,56 грн.
Розрахунки з ТОВ «Суффле Агро Україна» підтверджуються і оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 «Розрахунки з покупцями».
Згідно з Договором № 1000078799 позивачем продано ріпак 1 класу для ТОВ «Суффле Агро Україна», що підтверджується видатковою накладною № 5210045901 від 24.08.2022, на суму 380490,15 грн. в т.ч. ПДВ 46726,86 грн. та Протоколом показників якості.
Поставка ріпаку здійснювалася на підставі товарно-транспортної накладної № 38 від 11.08.2022, де замовником та вантажоодержувачем є покупець, тобто ТОВ «Суффле Агро Україна».
З місця навантажування (с. Сіянці Рівненська область) ТОВ «Суффле Агро Україна» куплений ріпак відправляло на експорт, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною № 19 від 24.08.2022.
Згідно банківської виписки за 02.09.2022 ТОВ «Суффле Агро Україна» здійснило оплату за ріпак у сумі 136976,45 грн.
Розрахунки з ТОВ «Суффле Агро Україна» підтверджуються і оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 «Розрахунки з покупцями».
На виконання вимог Податкового кодексу України, СГПП "Сіянцівське" склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, наступні податкові накладні щодо вищенаведених послуг: 1) №16 від 17.08.2022 на загальну суму 2338380,93 грн., в тому числі сума податку на додану вартість 287169,59 грн.; 2) №17 від 18.08.2022, на загальну суму 394309,90 грн., в тому числі сума податку на додану вартість 48424,02 грн.; 3) №18 від 24.08.2022, на загальну суму 380490,15 грн., в тому числі сума податку на додану вартість 46726,86 грн.
Позивач за наслідком опрацювання вказаних податкових накладних отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників в ЄРПН, у яких зазначено: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022 в ЄРПН зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та письмові пояснення щодо господарських операцій по податкових накладних № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022.
За результатами розгляду податних платником податків пояснень та документів комісією регіонального рівня прийнято Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.09.2022 №7355184/30716379, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 16 від 17.08.2022 в ЄРПН, від 19.09.2022 №7355183/30716379, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 17 від 18.08.2022 в ЄРПН, від 19.09.2022 №7355185/30716379, яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 18 від 24.08.2022 в ЄРПН, оскільки не надано платником податку: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
У рішеннях від 19.09.2022 №7355183/30716379, №7355184/30716379 та №7355185/30716379 не зазначено додаткову інформацію.
Позивач звернувся зі скаргами до ДПС України, проте рішенням ДПС України скарги залишено без задоволення. Підставою для відмови зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся до суду першої інстанції з позовом.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 5-7 Порядку №520).
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що форма Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі "відмова у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням документів" підкреслити серед переліку документів ті документи, які не надані платником податків. Оскаржувані рішення від 19.09.2022 №7355183/30716379, №7355184/30716379 та №7355185/30716379 взагалі не містить жодних підкреслень у вказаній графі.
Апеляційний суд зауважує, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 18.06.2019, за результатом розгляду справи № 0740/804/18, та в постанові від 23.10.2018, за результатом розгляду справи № 822/1817/18.
Колегія суддів зазначає, що в матеріалах справи відсутнє рішення контролюючого про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Апелянтом такого рішення для суду також не надано. У Витязі з Протоколу засідання комісії від 19.09.2022 №261/17-00-18 комісією регіонального рівня було зазначено підстави для відмови у реєстрації податкових накладних № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022 в ЄРПН: ненадання платником свідоцтва на реєстрацію транспортного засобу. Крім того, в наданих копіях документів встановлено невідповідність (надано копії міжнародних товарно-транспортних накладних, згідно яких ТОВ «СУФФЛЕ АГРО УКРАЇНА» експортовано товар раніше ніж придбано у СГПП "Сіянцівське" згідно ТТН).
Апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування (зупинення) реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07.12.2022 по справі №500/2237/20.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що комісією регіонального рівня не обґрунтовано належним чином у встановленому порядку причини відмови у реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 16 від 17.08.2022, № 17 від 18.08.2022 та № 18 від 24.08.2022, стосовно ж Протоколу засідання комісії та оскаржуваних рішень, то вони за змістом щодо підстав для відмови у реєстрації в ЄРПН зазначених податкових накладних не відповідають змісту Квитанцій про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН.
Як випливає зі змісту пункту 201.10 статті 201 ПК України за відсутності квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, коли її було надіслано продавцем.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив обставини справи та ухвалив законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, рішення суду першої інстанції ґрунтується на повно, об`єктивно і всебічно з`ясованих обставинах, доводи апеляційних скарг їх не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції немає.
Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у справі № 460/50244/22 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2023 |
Оприлюднено | 30.10.2023 |
Номер документу | 114490318 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні