ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
30 жовтня 2023 року м. ПолтаваСправа № 816/63/14
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №816/63/14 за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Полтаві до Полтавської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" про стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів,
В С Т А Н О В И В:
20 жовтня 2023 року до суду надійшла заява Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони, у якій просить замінити стягувача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на правонаступника Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області /а.с. 141-142/.
Вказана заява обґрунтована необхідністю заміни стягувача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на його правонаступника Головного управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області у зв`язку з припиненням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області та передачею повноважень Головному управлінню Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року призначено заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №816/63/14 на 10:00 30 жовтня 2023 року.
Представник заінтересованої особи та представники учасників справи в судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце судового засідання повідомлялися в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до приписів частини 2 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, що звернулися з поданням (заявою), та осіб, які беруть участь у справі. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Зважаючи на викладене вище, суд вирішив розглянути заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №816/63/14 за відсутності заінтересованої особи та учасників справи в порядку письмового провадження.
Вирішуючи заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №816/63/14, суд дійшов таких висновків.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.01.2014 у справі № 816/63/14 адміністративний позов Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Полтаві Полтавської області до Полтавської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" про стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів задоволено. Стягнуто з Полтавської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" (код ЄДРПОУ 33804698, вул. Київське шосе, 48, кв. 112, м. Полтава, 36021) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Полтаві Полтавської області (ідентифікаційний код 25940885) заборгованість в сумі 4326 грн. 23 коп. (чотири тисячі триста двадцять шість гривень двадцять три копійки). /а.с. 36-40/.
21.02.2014 Полтавським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист по адміністративній справі № 816/63/14 про стягнення з Полтавської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" (код ЄДРПОУ 33804698, вул. Київське шосе, 48, кв. 112, м. Полтава, 36021) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Полтаві Полтавської області (ідентифікаційний код 25940885) заборгованість в сумі 4326 грн. 23 коп. (чотири тисячі триста двадцять шість гривень двадцять три копійки).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 816/63/14 за адміністративним позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Полтаві Полтавської області до Полтавської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" про стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів задоволено. Замінено сторону виконавчого провадження ВП № 51099489- стягувача Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Полтаві Полтавської області його правонаступником Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (ідентифікаційний код 41319427, місцезнаходження: вул. Гоголя, будинок 34, м. Полтава, 36011) /а.с. 97-100/.
Постановою головного державного виконавця Шевченківського відділу державної виконавчої служби у місті Полтаві Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Пальок В.П. від 17.12.2021 ВП №67864721 відкрито виконавче провадження з виконання виконавчого листа №816/63/14, виданого Полтавським окружним адміністративним судом 21.02.2014 /а.с. 147/.
З 01.01.2023 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 21.09.2022 №2620-IX (далі - Закон №2620-IX), яким Закон України від 03.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №1105-XIV), викладений в новій редакції.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №1105-XIV (тут і надалі в редакції Закону №2620-IX) уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №1105-XIV визначено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №1105-XIV встановлено, що стягнення та погашення заборгованості із страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, пенсійне страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у тому числі в судовому порядку, у справах про банкрутство, за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності цим Законом, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 №1442 "Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України" припинено з 01 січня 2023 року, реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України, зокрема, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 №1467 "Про затвердження Порядку здійснення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" установлено, що виконавча дирекція Фонду соціального страхування та її робочі органи передають Пенсійному фонду України в електронній формі виплатні документи на січень 2023 р. засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів до 2 січня 2023 р., а бази даних, носії інформації та програмне забезпечення щодо ведення обліку та здійснення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі - страхові виплати), за актами приймання-передачі - до 20 січня 2023 року.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 №1323 "Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням" встановлено, що залишки коштів, які утворилися на рахунках виконавчої дирекції Фонду соціального страхування та її робочих органів станом на кінець останнього банківського дня у системі електронних платежів Національного банку у 2022 році, перераховуються власниками рахунків в перший банківський день 2023 року на дохідний рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в Державній казначейській службі для обліку коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, з подальшим їх спрямуванням цього ж дня на видатковий рахунок Пенсійного фонду України для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Згідно з частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Державну реєстрацію припинення юридичної особи Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області в результаті її реорганізації здійснено 19.05.2023, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань /а.с. 143/.
При вирішенні питання про заміну стягувача суд враховує положення вищенаведених нормативно-правових актів та, зокрема, положення пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №1105-XIV, з аналізу яких вбачається, що стягнення та погашення заборгованості за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності Законом №2620-IX, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Суд зазначає, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Подібну правову позицію викладено в постановах Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №524/4478/17, від 20.02.2019 у справі № 826/16659/15.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.
Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.
При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.
У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Вказана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11.10.2019 у справі №812/1408/16.
Крім того, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 30.12.2020 у справі №805/4361/17-а
Законом №1105-XIV прямо встановлено, що з 01.01.2023 Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень.
Крім того, в контексті цієї заяви, аналізуючи пункт 7 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону, суд зазначає, що фактично обов`язок та функції зі стягнення та погашення заборгованості за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності Законом №2620-IX, у яких Фонд соціального страхування є відповідно стягувачем або боржником, передано до органів Пенсійного фонду України з моменту набрання чинності Законом №2620-IX.
Оскільки Закон №2620-IX набрав чинності 01.01.2023, з вказаної дати відбулось публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, що є стягувачем, до Головного Управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, як територіального органу Пенсійного фонду України, який здійснює свої повноваження на території Полтавської області.
Наведене узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною в ухвалі від 02.02.2023 у справі №200/19139/21.
Отже, в спірних правовідносинах належним стягувачем у виконавчому провадженні №67864721 з примусового виконання виконавчого листа по адміністративній справі №816/63/14, виданого Полтавським окружним адміністративним судом 21 лютого 2014 року, повинно бути Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області як правонаступник реорганізованого Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області.
Відповідно до частини першої статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Згідно з частиною четвертою статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне замінити стягувача у виконавчому провадженні №67864721 з примусового виконання виконавчого листа по адміністративній справі №816/63/14, виданому Полтавським окружним адміністративним судом 21 лютого 2014 року, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області його правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області (ідентифікаційний код 13967927, вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014).
Отже, заява Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №816/63/14 підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 205, 229, 248, 256, 294, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №816/63/14 - задовольнити.
Замінити стягувача у виконавчому провадженні №67864721 з примусового виконання виконавчого листа по адміністративній справі №816/63/14, виданому Полтавським окружним адміністративним судом 21 лютого 2014 року, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області його правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області (ідентифікаційний код 13967927, вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014).
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала суду може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення ухвали до Другого апеляційного адміністративного суду, в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяС.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 01.11.2023 |
Номер документу | 114518743 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні