Герб України

Рішення від 31.10.2023 по справі 619/4238/23

Дергачівський районний суд харківської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

справа № 619/4238/23

провадження № 2/619/1002/23

РІШЕННЯ

іменем України

31 жовтня 2023 року м. Дергачі

Дергачівський районний суд Харківської області у складі головуючого судді Овсяннікова В.С., за участі секретаря судового засідання Шамрай М.С., розглянувши цивільну справу за правилами спрощеного позовного провадження за позовом Акціонерного Товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за донарахований об`єм природного газу та витрат, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням, експертизою засобу вимірювальної техніки,-

встановив:

Представник Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просить стягнути з відповідача на користь підприємства вартості заборгованості за донарахований об`єм природного газу у розмірі 86 248 (вісімдесят шість тисяч двісті сорок вісім) гривень 15 копійок, послуг, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та експертизою лічильника газу у розмірі 5 883 (п`ять тисяч вісімсот вісімдесят три) гривні 27 копійок та витрати за сплату судового збору - 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що АТ «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» є газорозподільним підприємством, що здійснює діяльність з розподілу природного газу у Харківській області. Постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до вимог, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2496 від 30.09.2015.

Типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови забезпечення цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з розподільної системи. Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог ст. ст. 633, 534, 641, 642 ЦК України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема, надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів), які в установленому порядку оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

За даними служби обліку природного газу ОСОБА_1 підписав заяву-приєднання (18.04.2017) та періодично сплачує рахунки оператора ГРМ за спожитий природний газ, що свідчить про його фактичне приєднання до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору).

11.11.2021 за адресою споживача, працівниками Дергачівського відділення АТ «Харківгаз» виявлено порушення, передбачене підп. 5 п. 7 глави 9 розділу Х Кодексу - наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ. Факт правопорушення було зафіксовано в Акті про порушення № КН 006144 від 11.11.2021, який без зауважень та заперечень підписав споживач послуг ОСОБА_1 .

В п. 8 зазначеного Акту про порушення вказувалось, що комісія Оператора ГРМ з розгляду цього Акту буде проводити засідання: 24.12.2021 о 10 год. 00 хв за адресою: м. Дергачі, вул. Культури, 100-А.

Також, факт правопорушення було зафіксовано в акті про виявлені порушення від 11.11.2021, в якому працівники АТ «Харківгаз» висловили сумнів у правильності роботи встановленого за адресою: АДРЕСА_1 вказаного лічильника типу розміру: GMBR VIZAR, G-4, заводський № S-МП 0328264, з показами 1064,49 м? з причини «унеможливлення виявлення дефекту лічильника шляхом зовнішнього огляду», а саме «не видно нижнього відбитку на пломбі заводу-виробника», який споживачем також був власноруч підписаний без зауважень та заперечень.

11.11.2021 лічильник газу був демонтований для проведення експертизи в лабораторії з ТО та ремонту ППЛГ АТ «Харківгаз», м. Харків, вул. Безлюдівська, 1-а. Для захисту лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи представник АТ «Харківгаз» опломбував захисний сейф-пакет пломбою: № 2680597, про що був складений Акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (Протокол щодо направлення ЗВТ на експертизу) № 006144 від 11.11.2021, який споживачем був власноручно підписаний без зауважень та заперечень.

Пункт 3 Акту (Протоколу щодо направлення ЗВТ на експертизу) вказує, що споживач запрошувався 25.11.2021 о 10.00 годині для проведення експертизи за вказаною адресою.

25.11.2021 комісією АТ «Харківгаз» спільно з Державним підприємством «Укрметртестстандарт», на виконання вимог глави 10 розділу X Кодексу було проведено експертизу ЗВТ та пломб. Актом експертизи лічильників газу № 1741 від 25.11.2021, встановлено «Несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу» - на підставі огляду ПЛГ, а саме в п. 1.1 зазначено: «Механічне пошкодження пломби заводу-виробника (відсутній зворотній відбиток). Пунктом 1.2. встановлено «Гвинт кріплення відлікового механізму не закручений. Невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування, що застосовується виробником лічильника. Механічне пошкодження привідної шестерні відлікового мехінізму (подряпини). Існує доступ до відлікового механізму», що в свою чергу свідчить про певні навмисні противоправні дії споживача, направлені на заниження показань лічильника газу. За результатами позачергової повірки лічильника газу споживача визнано «Непридатними до застосування».

Довідкою ДП «Укрметртестстандарт» № 39-1-3/87309 від 25.11.2021 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки встановлено, що лічильник газу мембранний: GMBR VIZAR, G-4, заводський № S-МП 0328264, виробник: Україна, не відповідає вимогам п.п. 6.4 Р50-071-98 «Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки». Підстава визнання ЗВТ непридатним: «Наявні ознаки пошкодження (руйнування) захисного пломбування лічильника. Наявність пошкоджень та дефектів лакофарбового покриття лічильника».

24.12.2021 року на виконання п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу «Порядок перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу у разі виявлення порушень вимог цього Кодексу відбулося засідання комісії АТ «Харківгаз» з приводу виявленого порушення вимог Кодексу газорозподільних систем по Дергачівському відділенню АТ «Харківгаз, на яке споживач не з`явився.

На підставі розгляду усіх вищезазначених складених документів комісією було ухвалено рішення про: 1) Відповідність Акту про порушення № КН 006144 від 11.11.2021 вимогам Кодексу та задоволено; 2) Залишення до відшкодування абонентом вартості наданих послуг у сумі 5 883,27 гривень; 3) Проведення донарахування об`ємів необлікованого природного газу за період з 11.05.2021 по 11.11.2021 за цінами закупівлі природного газу для АТ «Харківгаз, які діяли у зазначений період у розмірі 86 248,15 гривень; 4) Так як вищезазначений лічильники газу визнано непридатними до подальшого застосування, згідно даних лабораторії АТ «Харківгаз», абоненту за власні кошти у 2-х місячний термін придбати нові лічильники природного газу відповідно до встановленого обладнання; 5) Абоненту рекомендовано провести реконструкцію системи газопостачання.

Засідання комісії було оформлено у вигляді Протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення від 24.12.2021.

24 12.2021 р Оператор ГРМ на підставі Акту про порушення № КН 006144 від 11.11.2021, щодо виявлених порушень вимог Кодексу ГРС, зафіксованих по об`єкту споживача, який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , а саме п. 1 гл. 3 розділу XI Кодексу (несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу), склав Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості за граничними нормами споживання. За період з 11.05.21 по 11.11.21 витрата газу за граничними об`ємами споживання склала - 3 841,46 м?, за вказаний період по особовому рахунку споживача відображена витрата природного газу в обсязі 519,87 м?.

Донарахований обсяг, визначений за граничними нормами споживання складає 3321,59 м3 (3841,46м? - 519,87м?). Вартість донарахованого об`єму природного газу за цінами закупівлі АТ «Харківгаз» склала - 86 248,15 гривень.

Актом виконаних робіт по експертизі побутового лічильника природного газу, встановленого у споживача, при наявності втручання в його роботу Оператор ГРМ підтверджує суму наданих робіт та послуг в розмірі 5 883,27 гривень.

У зв`язку з цим, Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» просило суд: стягнути з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» вартості заборгованості за донарахований об`єм природного газу у розмірі 86 248 (вісімдесят шість тисяч двісті сорок вісім) гривень 15 копійок, послуг, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та експертизою лічильника газу у розмірі 5 883 (п`ять тисяч вісімсот вісімдесят три) гривні 27 копійок та витрати за сплату судового збору - 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Ухвалою Дергачівського районного суду Харківської області позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідно до ч. 4 ст. 268 ЦПК України, у разі неявки всіх учасників справи в судове засідання, яким завершується розгляд справи, або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Відповідно до ст. 268 ЦПК України, датою ухвалення рішення є дата складання повного судового рішення.

Відповідно до ч. 5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Беручи до уваги те, що при відкритті провадження у справі визначено проводити її розгляд у порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні), враховуючи те, що від сторін у справі не надійшло клопотання про інший порядок розгляду, зокрема з викликом сторін в судове засідання, тому розгляд справи проводиться в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами та з дотриманням, визначеного ст. 275 ЦПК України строку, а саме суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Від представника відповідача адвоката Смаль В.В. надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просить відмовити у задоволенні позивних вимог та зазначає, що несасанкціонованим є втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу за наявності факту того, що витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), або інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. Несанкціонованим втручанням є є не лише доведення факту пошкодження конструкції ЗВТ/лічильника, зокрема, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням). Вважає, що оператором ГРМ не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що виявлені пошкодження лічильника газу призвели до викривлення даних обліку природного газу, тобто факт споживання ОСОБА_1 необлікованого природного газу та усіх складових цього правопорушення, зокрема наслідків (дії, що призвела до викривлення даних обліку природного газу та причинно-наслідкового зв`язку між втручанням в лічильник та діями відповідача) не доведений. На його переконання довідка «Укрметртестстандарт» №39-1-3/8739 від 25.11.2021 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки необгрунтовані і довідка містить лише припущення щодо можливості впливу на облік газу, сам факт відсутності пломби за відсутності інших обов`язкових елементів не свідчить та є недостатнім для висновку про несанкціоноване втручання споживача у роботу ЗВТ/лічильника газу. Також зазначає щодо здійснення донарахування ціни облікового газу, що позвивачем не доведено правомірності здійснення донарахувань об`ємів природного газу через недоведеність наявності факту несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу.

Клопотань від сторін щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження або виклику їх у судове засідання від сторін не надходило.

Фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку про наступне.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, правові, технічні, організаційні та економічні заради функціонування газорозподільних систем визначає Кодекс газорозподільних систем, затвердженийпостановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2494.

Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт.

Фактом приєднання споживача до умов договору на розподіл, тобто переміщення природного газу є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Отже, актом згоди споживача про приєднання до умов цього договору та підтвердження його укладення можуть бути як заява-приєднання до умов договору, так і сплата рахунка Оператора ГРМ, так і факт споживання природного газу споживачем.

Відповідно до умов Типового договору розподілу природного газу оплата вартості послуги Оператора ГРМ з розподілу природного газу здійснюється Споживачем за тарифом, встановленим Регулятором для Оператора ГРМ, що сплачується як плата за річну замовлену потужність, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем. Тариф, встановлений згідно з договором є обов`язковим для сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо його встановлення. Постановами НКРЕКП затверджені тарифи на послуги розподілу природного газу для Оператора ГРМ. Ці постанови відповідно до вимог ч. 6ст. 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг`не підлягають державній реєстрації Міністерством юстиції України.

АТ «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз», місцезнаходження: 61109, м. Харків, вул. Безлюдівська, 1, здійснює свою діяльність відповідно до Статуту, на підставі якого основним видом діяльності Товариства, с зокрема, надання послуг з розподілу природного газу, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ.

Правовідносини, які виникли між споживачем та газорозподільною організацією врегульованоЗаконом України «Про ринок природного газу» від 09 квітня 2015 року, Кодексом газорозподільних систем, затвердженимпостановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року №2494, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за №1379/27824 06 листопада 2015року, постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року №2498 «Про затвердження Типового договору розподілу природного газу».

Як передбачено ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу» суб`єктами ринку природного газу є: оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.

Пункт 4 глави 1 розділу I Кодексу закріпив, що контрольний огляд вузла обліку виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або 3ВТ/лічильника газу.

Пункт 4 глави 1 розділу I Кодексу вживає термін «несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу» втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу ді спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства). та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Пункт 4 глави I розділу Кодексу встановив, що «споживач природного газу (споживач) - фізична особа, фізична особа підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу».

Підпунктами 2-4 п. 1 глави 9 розділу X Кодексу ГРС визначено, що суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо:

2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання;

3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб;

4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу;

Підпунктом 3 пункту 1 глави 2 розділу ХI Кодексу закріплено, що до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсяле) природного газу, належать:

3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

Відповідно до пункту 5 глави 5 розділу X Кодексу власник комерційного ВОГ або сторона відповідальна за збереження комерційного ВОГ, згідно з відповідним договором про відповідальне зберігання та/або актом про пломбування чи іншим документом, який був оформлений при встановленні пломб/магнітних індикаторів, відповідає за збереження і цілісність пломб (номерних, з відбитками тавр), пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), та гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал.

П. 4 глави 2 розділу I Кодексу закріплено, що Оператор ГРМ має право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок всіх форм власності, на яких розташована газорозподільна система, для виконання своїх функцій та обов`язків, передбачених законодавством.

Згідно з пунктом 9 глави 9 розділу X Кодексу під час проведення перевірки комерційного ВОГ (за виключенням позачергової чи експертної повірки ЗВТ) не допускається пошкодження пломб з відбитками повірочних тавр на ЗВТ, а для споживача - будь-яких пломб, встановлених Оператором ГРМ.

На підставі пункту 5 глави 10 розділу X Кодексу під час проведення експертизи комісія проводить зовнішній огляд пакувального пакета (тари), в який було запаковано ЗВТ та/або пломбу. Після зовнішнього огляду пакувального пакета (тари) комісією перевіряються:

1) відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним у протоколі;

2) цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознаки порушень, зазначених у протоколі;

3) цілісність заводського та повірочного тавра на 3ВТ;

4) цілісність лічильного механізму та корпусу ЗВТ;

5) цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ;

6) наявність сторонніх предметів усередині 3ВТ;

7) відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації;

8) відповідність 3ВТ, програмного забезпечення та контрольної суми паспорту на ЗВТ та/або опису типу на цей тип ЗВТ;

9) відповідність втручань у роботу ЗВТ наявним актам перевірок та/або відомостям про повірку та ремонт ЗВТ тощо.

За даними служби обліку природного газу ОСОБА_1 підписав заяву-приєднання (18.04.2017) та періодично сплачує рахунки оператора ГРМ за спожитий природний газ, що свідчить про його фактичне приєднання до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору).

Відповідно до предмету Договору Виконавець зобов`язується безперервно надавати Споживачеві, членам його сім`ї та іншим особам, зареєстрованим у квартирі, приватному будинку, послуги з постачання природного газу для побутових потреб для приготування їжи, підігріву води та опаления житлових приміщень, 3 гарантованим рівнем надійності, безпеки, якості та величиною тиску, в Споживач зобов`язується своєчасно сплачувати надані послуги за встановленими тарифами (цінами) у строки та на умовах, передбачених вказаним договором.

Згідно з п. 7 глави 3 розділу VI Кодексу ГРС фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу.

За даними Товариства Споживач не підписав заяву приєднання, але періодично сплачує рахунки Оператора ГРМ за спожитий природний газ, що свідчить про фактичне приєднання Споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору).

11 листопада 2021 працівниками Дергачівського відділення АТ «Харківгаз» було відвідано домоволодіння ОСОБА_1 з метою перевірки стану газоспоживаючих приладів. При обстеженні лічильника газу типу: GMBR VIZAR, G-4, заводський № S-МП 0328264, з показами 1064,49 м? було виявлено підозру на несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові лічильника газу. Порушення передбачено підпунктом 5 пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ.

Факт правопорушення було зафіксовано в Акті про порушення № КН 006144 від 11.11.2021, який підписано споживачем природного газу ОСОБА_1 (а.с. 11).

В п. 8 зазначеного Акту про порушення вказувалось, що комісія Оператора ГРМ з розгляду цього Акту буде проводити засідання: 24.12.2021 р. о 10 год. 00 хв за адресою: м. Дергачі, вул. Культури, 100-А.

Також, факт правопорушення було зафіксовано в акті про виявлені порушення від 11.11.2021 в якому працівники АТ «Харківгаз» висловили сумнів у правильності роботи встановленого за адресою: АДРЕСА_1 вказаного лічильника типу розміру. GMBR VIZAR, G-4, заводський № S-МП 0328264, з показами 1064,49 м? з причини «підозри на невідповідність захисного пломбування лічильника газу», який Споживачем також був власноруч підписаний (копія Акту про виявлені порушення № КН 006144 від 11.11.2021 а.с. 12).

11.11.2021 лічильник газу був демонтований для проведення експертизи в лаборатор з ТО та ремонту ППЛГ АТ «Харківгаз», м. Харків, вул. Безлюдівська, 1-А. Для захисту лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи представник АТ «Харківгаз» опломбував захисний сейф-пакет пломбою: № 2680597, про що був складений Акт про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (Протокол щодо направлення ЗВТ на експертизу) № 006144 від 11.11.2021, який Споживачем був власноручно підписаний, що додається (а.с. 13).

Відповідно п. 3 Акту (Протоколу щодо направлення ЗВТ на експертизу) Споживач запрошувався на 25.11.2021 о 10.00 години для проведення експертизи за вказаною адресою.

25.11.2021 комісією АТ «Харківгаз» спільно з Державним підприємством «Укрметртестстандарт», на виконання вимог глави 10 розділу X Кодексу було проведено експертизу ЗВТ та пломб. Актом експертизи лічильників газу № 1741 від 25.11.2021, встановлено «Несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу» - на підставі огляду ПЛГ, а саме в п. 1.1 зазначено: «Механічне пошкодження пломби заводу-виробника (відсутній зворотній відбиток). Пунктом 1.2. встановлено «Гвинт кріплення відлікового механізму не закручений. Невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування, що застосовується виробником лічильника. Механічне пошкодження привідної шестерні відлікового мехінізму (подряпини). Існує доступ до відлікового механізму», що в свою чергу свідчить про певні навмисні противоправні дії споживача, направлені на заниження показань лічильника газу. За результатами позачергової повірки лічильника газу споживача визнано «Непридатними до застосування» (а.с. 14).

Довідкою ДП «Укрметртестстандарт» № 39-1-3/87309 від 25.11.2021 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки встановлено, що лічильник газу мембранний: GMBR VIZAR, G-4, заводський № S-МП 0328264, виробник: Україна, не відповідає вимогам п.п. 6.4 Р50-071-98 «Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки». Підстава визнання ЗВТ непридатним: «Наявні ознаки пошкодження (руйнування) захисного пломбування лічильника. Наявність пошкоджень та дефектів лакофарбового покриття лічильника» (а.с. 15).

24.12.2021 року на виконання п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу «Порядок перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу у разі виявлення порушень вимог цього Кодексу відбулося засідання комісії АТ «Харківгаз» з приводу виявленого порушення вимог Кодексу газорозподільних систем по Дергачівському відділенню АТ «Харківгаз, на яке споживач не з`явився.

На підставі розгляду усіх вищезазначених складених документів комісією було ухвалено рішення про: 1) Відповідність Акту про порушення № КН 006144 від 11.11.2021 вимогам Кодексу та задоволено; 2) Залишення до відшкодування абонентом вартості наданих послуг у сумі 5 883,27 гривень; 3) Проведення донарахування об`ємів необлікованого природного газу за період з 11.05.2021 по 11.11.2021 за цінами закупівлі природного газу для АТ «Харківгаз, які діяли у зазначений період у розмірі 86 248,15 гривень; 4) Так як вищезазначений лічильники газу визнано непридатними до подальшого застосування, згідно даних лабораторії АТ «Харківгаз», абоненту за власні кошти у 2-х місячний термін придбати нові лічильники природного газу відповідно до встановленого обладнання; 5) Абоненту рекомендовано провести реконструкцію системи газопостачання.

Засідання комісії було оформлено у вигляді Протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення від 24.12.2021 (а.с. 16).

24 12.2021 р Оператор ГРМ на підставі Акту про порушення № КН 006144 від 11.11.2021, щодо виявлених порушень вимог Кодексу ГРС, зафіксованих по об`єкту споживача, який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , а саме п. 1 гл. 3 розділу XI Кодексу (несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу), склав Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу і його вартості за граничними нормами споживання. За період з 11.05.21 по 11.11.21 витрата газу за граничними об`ємами споживання склала - 3 841,46 м?, за вказаний період по особовому рахунку споживача відображена витрата природного газу в обсязі 519,87 м? (а.с. 17).

Донарахований обсяг, визначений за граничними нормами споживання складає 3321,59 м3 (3841,46м? - 519,87м?). Вартість донарахованого об`єму природного газу за цінами закупівлі АТ «Харківгаз» склала - 86 248,15 гривень.

Актом виконаних робіт по експертизі побутового лічильника природного газу, встановленого у споживача, при наявності втручання в його роботу Оператор ГРМ підтверджує суму наданих робіт та послуг в розмірі 5 883,27 гривень (а.с. 19).

Пунктом 1 глави 3 розділу XI Кодексу встановлено, що у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення, що власне і було зроблено в Акті-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.12.2021.

Відповідно до п. 12 розділу 5 глави XI Кодексу вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акту про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі, що і було зроблено.

Актом виконаних робіт по експертизі побутового лічильника природного газу, встановленого у споживача, при наявності втручання в його роботу Оператор ГРМ підтверджує суму наданих робіт та послуг в розмірі 5883,27 гривень (а.с. 14).

Згідно п. 3 ч. 2 ст. 13 Закону України «Про ринок природного газу», споживач зобов`язаний не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

Вимогами ч. 1 ст. 714 ЦК України передбачено, що за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Приписами статті 509 ЦК України визначено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема - відшкодування збитків.

Частиною 1 ст. 13 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судому передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними діями чи бездіяльністю фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до п. 8 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

У постанові Верховного суду у справі №903/160/21 від 18.11.2021 зазначено, що зміна конструкції лічильника газу безумовно призводить до викривлення даних обліку природного газу.

Сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу

За збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає власник (користувач), на території або у приміщенні якого вони встановлені (п.4 гл.6 розділ Х Кодексу ГРМ).

Тобто, саме споживач несе відповідальність за зберігання та цілісність ЗВТ. Більше того, з системного аналізу наведених норм можна дійти висновку, що немає жодного значення хто саме здійснив несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ - споживач чи треті особи.

Така позиція повністю узгоджується з висновками Верховного Суду України у постанові від 18 травня 2021 року по справі №902/417/20 (п.5.20 постанови).

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що саме відповідач як споживач природного газу, несе відповідальність за збереження і цілісність вузла обліку природного газу (ВОГ), зокрема, лічильника газу GMBR VIZAR, G-4, заводський № S-МП 0328264, навіть у тому разі, якщо несанкціоновані заходи, здійснені не споживачем, а іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу".

Таким чином, діє презумпція порушення зобов`язання зі сторони споживача, оскільки наявний факт несанкціонованого втручання в ЗВТ, що є порушенням вимог Типового договору розподілу та Кодексу ГРМ.

Згідно з положеннями п. 6 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС акт про порушення має бути розглянутий комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРС, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

Згідно з п. 11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Відповідно до наявного Акту № 1741 експертизи лічильника газу від 25.11.2021 відповідач не приймав участі у проведенні цієї експертизи, відповідних рішень не оскаржував.

Подібні правові висновки щодо відповідальності власника, участі у засіданнях комісій наведені Верховним Судом у постановах від 27.06.2022 року у справі № 619/3039/19, від 17.03.2021 року по справі № 314/259/18, від 10.11.2021 року по справі № 725/2119/17.

Що стосується заперечень відповідача, то суд виходить з наступного.

Зазначення в акті про порушення опломбованого номеру 1761966 (а.с. 11), а в акті про демонтаж лічильника газу для прроведення експертизи від 11.11.2021 номер пломби 17261966 (а.с. 13) є технічною опискою, оскільки ці документи складалися у присутності ОСОБА_2 і жодних зауважень з його боку не було.

Крім того, в акті експертизи лічильника газу (а.с. 14) зазначено, що пломба ціла і її номер співпадає з іншими документами - 2680597. (а.с. 13 - 14)

Відносно посилання представника відповідача, що недостатньо встановлення факту пошкодження конструкції лічильника; для доведення правомірності здійснених позивачем донарахувань відповідачу об`ємів природного газу необхідно довести наявність факту несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу з боку відповідача, то суд виходить з наступного.

Пункт 4 глави 1 розділу і Кодексу вживає термін «несанкціоноване втручання в роботу 3ВТ/лічильника газу» - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Підпунктом 3 п. 1 глави 9 розділу Х Кодексу визначено, що суміжні суб`єкти ринку природного газу зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб.

Підпунктом 3 пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу закріплено, що до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

У постанові Верховного Суду у справі № 903/160/21 від 18.11.2021 зазначено, що зміна конструкції лічильника газу безумовно призводить до викривлення даних обліку природного газу.

Сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.

Враховуючи, що лічильник газу, який був демонтований у відповідача за результатами проведеної експертизи визнаний таким, що зазнав несанкціонованого втручання в його роботу та є непридатним до експлуатації, суд вважає, що є всі підстави для задоволення позову та стягнення з відповідача витрат за роботи, пов`язані із демонтажем, транспортуванням та експертизою лічильника у сумі 5 883,27 гривень.

З огляду на вищевикладене, беручи до уваги всі встановлені судом факти і відповідні їм правовідносин, належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд приходить до висновку про задоволення вимог Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» в повному обсязі.

Відповідно дост. 141 ЦПК Україниз відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні.

Щодо вимог представника відповідача про стягнення на його користь з позивача витрат на правничу допомогу, суд зазначає наступне.

За правилами ч. 2 ст. 141 ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

Позов підлягає задоволенню в повному обсязі, тому підстав стягувати витрати з позивача відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 4, 81, 82, 141, 142, 259, 263-265, 268, 272, 273, 274,276, 280-282, 354 ЦПК України, ст.ст. 509, 526, 611, 714, 1166 ЦК України, суд, -

в и р і ш и в:

Позов Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за донарахований об`єм природного газу та витрат, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням, експертизою засобу вимірювальної техніки - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» заборгованість за донарахований об`єм природного газу у розмірі 86 248 (вісімдесят шість тисяч двісті сорок вісім) гривень 15 копійок, перерахувавши на рахунок АТ «Харківгаз», код ЄДРПОУ: 03359500, IBAN НОМЕР_2 , відкритий в Філії-Харківське обласне управління АТ «Ощадбанк».

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» забогованість за послуги, пов`язані з демонтажем, транспортуванням та експертизою лічильника газу у розмірі 5 883 (п`ять тисяч вісімсот вісімдесят три) гривні 27 копійок, перерахувавши на рахунок АТ «Харківгаз», код ЄДРПОУ: 03359500, IBAN НОМЕР_2 , відкритий в Філії-Харківське обласне управління АТ «Ощадбанк».

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» витрати за сплату судового збору у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні, перерахувавши на рахунок АТ «Харківгаз», код ЄДРПОУ: 03359500, IBAN НОМЕР_2 , відкритий в Філії-Харківське обласне управління АТ «Ощадбанк».

У стягненні з Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» на користь ОСОБА_1 витрат на правничу допомогу адвоката - відмовити.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції - Харківського апеляційного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи до Харківського апеляційного суду через Дергачівський районний суд Харківської області.

Реквізити учасників справи:

Позивач: Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз», код ЄДРПОУ: 03359500, адреса для кореспонденції Харківська область, м Дергачі вул. Культури, 100-а;

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 .

Суддя В. С. Овсянніков

СудДергачівський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114537907
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —619/4238/23

Постанова від 05.02.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 25.12.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 25.12.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Ухвала від 11.12.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бурлака І. В.

Рішення від 31.10.2023

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Овсянніков В. С.

Ухвала від 31.08.2023

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Овсянніков В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні