Рішення
від 18.10.2023 по справі 904/3137/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.10.2023м. ДніпроСправа № 904/3137/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Лєшукової Н.М., розглянув спір

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургтранс", м. Дніпро

до Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ, в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного Товариства "Укрзалізниця", м. Дніпро

третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на строні відповідача - Приватне акціонерне товариство «Суха Балка», м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

про зобов`язання внести зміни до особового рахунку шляхом збільшення грошової суми в розмірі 851 739,00 грн.

Представники:

від позивача Дячкіна Т.О.

від відповідача Боголіп Ю.В.

від третьої особи не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом про зобов`язання внести зміни до особового рахунку №8206687 шляхом відновлення збільшення на ньому грошової суми в розмірі 851 739,00 грн.

Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неправомірно нарахував позивачу плату за користування вагонами відповідно до відомості форми ГУ-46 № 14100005, № 11100002 та збір за роботи (послуги за маневрову роботу локом. зал. при перевез. експ.-імп. та внутр. вантажів на підставі Р.3 п.1.8 Збірнику тарифів) за накопичувальною карткою № 11100970, у зв`язку із затримкою вагонів на підходах до станції призначення та безпідставно списав з особового рахунку № 8206687 Товариства вищезазначену суму коштів.

Відповідач у відзиві на позовну заяву вказує про те, що у вересні-жовтні 2022 на станцію Рокувата Придніпровської залізниці на адресу ПрАТ "Суха Балка" прибували власні порожні вагони у кількості 96 шт. під навантаження, платником тарифу за якими є ТОВ "Металургтранс". Вказані вагони було затримано на коліях станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з клієнта, що підтверджується актами загальної форми ГУ-23, у зв`язку з чим за час знаходження вагонів на коліях станції було нараховано плату за користування вагонами, а також нараховано плату за маневрову роботу, які стягнуто працівниками станції з особового рахунку платника ТОВ "Металургтранс" по відомостях плати за користування вагонами № 11100002, № 14100005 та за накопичувальною карткою № 11100970.

Додатково, відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив про те, що згідно з листом № 5833 від 10.10.2022 платник гарантував оплату простою у кількості 96 вагонів по станції Рокувата.

Таким чином, на думку відповідача, плата за користування вагонів нарахована останнім правомірно.

21.08.2023 на електронну адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій останній зазначив про те, що відповідачем у порушення вимог пункту 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими Міністерством транспорту України від 25.02.1999 № 113, не надано йому актів загальної форми ГУ-23.

Крім того, позивач у відповіді на відзив вказує про те, що затримка вагонів в очікуванні забирання під вантажні операції відбулась з причини відсутності локомотива власника під`їзної колії ПрАТ "Суха Балка", тобто відповідальність віднесено на вантажовласника, підпис якого в актах загальної форми ГУ-23 відсутній.

Таким чином, на думку ТОВ "Металургтранс", вина останнього у простої вагонів відсутня, а тому покладення відповідачем відповідальності (списання коштів з особового рахунку позивача) є безпідставним та документально не підтвердженим.

Посилання відповідача на лист № 5833 від 10.10.2022, як підставу списання коштів, на думку позивача, є безпідставним, оскільки останній не містить інформації про суму оплати, перелік вагонів, а також матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про дату його отримання позивачем.

До того ж, вказаний лист підписано Першим заступником Генерального директора ТОВ "Металургтранс", у якого відсутні повноваження щодо розпорядження коштами позивача.

29.08.2023 на електронну адресу суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву, в яких відповідач вказує на те, що у договорі про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом сторони домовились про використання електронного документообігу, що передбачає оформлення документів з накладенням КЕП (із застосуванням спеціалізованого інтерфейсу користувача). Так, відповідач, посилаючись на п. 10.3. вказаного договору, вказує про те, що позивачем не було проведено будь-яких технологічних операцій, не узгоджено та не ініційовано оформлення паперової накопичувальної картки, у зв`язку з чим відомості № 14100005, № 11100002 та накопичувальна картка № 11100970 вважаються беззаперечно прийнятими та погодженими останнім, а тому кошти списані відповідачем правомірно.

17.10.2023 від ТОВ "Металургтранс" електронною поштою до суду надійшли пояснення по справі, в яких останнім зазначено зокрема про те, що залізнична накладна не є документом, яким визначається платник за простій вагонів. Так, на думку позивача, правовою підставою для списання оплати за простій вагонів є належним чином оформлений акт загальної форми ГУ-23, в якому встановлена вина конкретної особи у затримці вагонів. Таким чином, оплата за простій вагонів автоматично не покладається на особу, яка є платником перевізної плати.

Ухвалою від 20.06.2023 господарським судом відкрито провадження у справі № 904/3137/23, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 08.08.2023.

07.08.2023 відповідачем подано клопотання про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Суха Балка".

08.08.2023 господарським судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів до 20.09.2023 та відкладено підготовче засідання до 30.08.2023, про що постановлено відповідну ухвалу.

Ухвалою від 30.08.2023 господарським судом залучено до участі у справі як третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на строні відповідача - Приватне акціонерне товариство «Суха Балка» та відкладено підготовче засідання до 19.09.2023.

12.09.2023 позивачем залучено до матеріалів справи докази надсилання позовної заяви на адресу третьої особи.

Під час підготовчого провадження господарським судом вирішені питання, визначені частиною 2 статті 182 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим господарським судом закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 11.10.2023, про що постановлено ухвалу від 19.09.2023.

19.09.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 18.10.2023.

Третя особа в судове засідання 18.10.2023 не з`явилась, письмових пояснень по суті спору не надала, проте, остання була належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується залученим до матеріалів справи поштовим повідомленням (том 4, а.с. 131, 142).

18.10.2023 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

УСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є обставини щодо наявності/відсутності правових підстав для зобов`язання відповідача внести зміни до особового рахунку позивача № 8206687 шляхом відновлення (збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 851 739,00 грн.

30.06.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" (далі - замовник, позивач у даній справі) та Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі - перевізник, відповідач у даній справі) відповідно до повідомлення № 99-33074226/2020-0001 від 30.06.2020 укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - Договір), відповідно до пункту 1.1 якого його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні Договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою.

Згідно з пунктом 2.1.7 Договору замовник зобов`язується у строки, встановлені у розділі 4 Договору підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості. Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів у паперовій формі на вимогу замовника - підписувати та надавати перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої вимоги.

Відповідно до пункту 3.4 Договору позивач зобов`язався сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Товариству на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника.

Відповідно до пункту 3.4.2 Договору плата за користування власними вагонами перевізника визначається за кожен вагон відповідно до їх типу за формулою: Пвик = (Спл/24) х tгод х kм, де: Пвик - плата за користування власними вагонами перевізника для відповідного типу вагонів; Спл - ставка плати за використання власних вагонів перевізника для відповідного типу власних вагонів перевізника, грн/вагон за добу, визначена в додатку № 1-2 до Договору; 24 - кількість годин у добі; tгод - кількість годин користування вагоном Залізниці для відповідного типу вагонів. kм - коригуючий коефіцієнт, що застосовуються до Пвик для вагонів, які приймаються до перевезення у складі у складі маршрутної відправки.

Пунктом 3.4.3 Договору передбачено, що моментом початку відліку часу для нарахування плати за користування власними вагонами відповідача, визначеної в пункті 3.4 Договору, є момент передачі Товариству власних вагонів Залізниці або початку затримки відповідно до Правил користування вагонами. Облік часу користування, з метою визначення розміру плати за користування власними вагонами перевізника у випадках, вказаних у пункті 3.4 Договору, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Застосування плати за користування власними вагонами перевізника в частині, що не визначена Договором, здійснюється відповідно до Правил користування вагонами. Загальний час, за який нараховується та сплачується позивачем плата за користування власними вагонами перевізника, включає час перебування вагонів у безпосередньому розпорядженні Товариства та час затримки вагонів з його вини в очікуванні подавання під вантажні або інші операції на станціях призначення і на підходах до них.

Пунктами 4.1, 4.2 Договору встановлено, що розрахунки за Договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" Залізниці. Оплата послуг відповідно до Договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розділ 14 Договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання.

Згідно з пунктом 4.4 Договору по мірі виконання перевезень та надання послуг, Залізницею відображається в особовому рахунку використання Товариством коштів за добу для оплати, зокрема, штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень тощо.

Відповідно до пункту 4.5 Договору щодобово, упродовж періоду виконання Договору перевізник надає замовнику переліки перевізних документів у електронному вигляді (далі - щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання Договору за звітну добу.

Згідно з пунктом 10.3 Договору документи направлені Перевізником Замовнику для підписання і не підписані останнім (у т.ч. з внесеними зауваженнями але не підписаними) вважаються беззаперечно прийнятими та погодженими Замовником у строк встановлений нормативно-правовими актами або Договором, а якщо не встановлено, то після спливу 15 календарних днів з дня їх направлення окрім випадків надання до них заперечень Замовником в такий строк. Такі строки починають свій перебіг з дня направлення Перевізником документів Замовнику, у т.ч. автоматизованими системами Перевізника і із застосуванням спеціалізованого інтерфейсу користувача.

Пунктом 12.1 Договору встановлено, що останній діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником у повідомленні про оприлюднення договору на веб-сайті: http://uz-cargo.com/ та діє до її припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору.

У вересні-жовтні 2022 за перевізними документами від 29.09.2022 р. №№042077, 042143, 042150, 042341, 042226, 042051, 042317, 042309, 042325, 042291, 042283, 042135, 042218, 042200, 042127, 042192, 042333, 042044, 042275, 042242, 042069, 042093, 042168, 042234, 042085, 042101, 042036, 042267, 040949, 042259, від 25.09.2022 р. №№039594, 039610, від 30.09.2022 р. №№041517, 041558, 041582, 041509, 040998, 041541, 040980, 041442, 041574, 041525, 041046, 041038, 041053, 041020, 041004, 041061, 040956, 041616, 041434, 041566, 040972, 041608, 041467, 042010, 041889, 042028, 041855, 041989, 041905, 041947, 042382, 041962, 041913; 041996, 041939, 041970; 041863, 041871, 041897, 041012, 041921, 041624, 041632, 042374, 041954, 041533, 040964, 041590; 041459, 041640; від 04.10.2022 р. №№ 000836, 000851, 000844, 000752, 000794, 000869, 000828, 000778, 000786, 000760, 000802, 000810 на станцію Рокувата Придніпровської залізниці на адресу ПрАТ "Суха Балка" прибули під навантаження порожні власні вагони, платником тарифу за якими є ТОВ "Металургтранс", а саме: № 53544052, 53577771, 53589081, 55428155, 56016520, 56323785, 56615552, 57923724, 60619442, 61311148, 61311205, 61602645, 62648936, 62648951, 62976147, 63554562, 63635502, 63680029, 63716039, 63716989, 64050404, 64050818, 64050917, 64055866, 64056120, 64057615, 64226285, 64659725, 63820880, 64021165, 53187001, 54040175, 55215172, 61362034, 61603601, 61632915, 61632980, 61633376, 62649025, 62727912, 62788146, 62799101, 62972286, 63554570, 63554638, 63868632, 64021504, 64045032, 64045321, 64050511, 64056005, 64056500, 64058431, 62776000, 63820229, 63868723, 64044985, 64055759, 64058167, 53589164, 62649058, 62783022, 63716260, 63716963, 63948855, 64056310, 64056344; 64056369, 64058464, 53188470, 53544920, 56673767, 53577714, 53544326, 53544573, 53588943, 53597936, 53598561, 55174205, 61602603, 61603072, 62233648, 53577789, 56943855, 55175228, 56943913, 61634937, 62783121, 62783147, 62783436, 63867931, 63867964, 64045107, 67112821, 67123778.

Вказані вагони були затримані на коліях станції призначення в очікуванні подачі під вантажні операції з вини одержувача ПрАТ "Суха Балка", про що складно акти загальної форми ГУ-23 від 29.09.2022 №№ 6453, 6463, від 10.10.2022 №№ 6605, 6606, 6607, 6608, 6609, 6610, від 30.09.2022 № 6476, від 03.10.2023 № 6501, від 05.10.2022 № 6529, від 02.10.2022 № 6484, від 08.10.2022 № 6571, від 27.09.2022 № 6400, від 29.09.2022 № 6445, від 06.10.2022 № 6546, від 08.10.2022 № 6580, від 01.10.2022 № 6482, від 04.10.2022 № 6510.

Вищезазначені акти загальної форми ГУ-23 підтверджують затримку вагонів за перевізними документами, в яких платником виступав позивач, та саме на ці вагони позивачем - ТОВ «Металургтранс» були оформлені накладні на їх відправлення зі станції Рокувата призначенням на станцію Добропілля 10.10.2022 та 13.10.2022: №№ 53544052, 53577771, 53589081, 55428155, 56016520, 56323785, 56615552, 57923724, 60619442, 61311148, 61311205, 61602645, 62648936, 62648951, 62976147, 63554562, 63635502, 64056120, 55215172, 62788146, 64045321, 64044985, 63680029, 64057615, 61362034, 62799.101, 64050511, 64055759, 63716039, 64226285, 61603601, 62972286, 64056005, 64058167, 63716989, 64659725, 61632915, 63554570, 64056500, 53589164, 64050404, 63820880, 61632980, 63554638, 64058431, 62649058, 64050818, 64021165, 61633376, 63868632, 62776000, 62783022, 64050917, 53187001, 62649025, 64021504, 63820229, 63716260, 64055866, 54040175, 62727912, 64045032, 63868723, 63716963, 63948855,64056310, 64056344, 64056369, 64058464, 53188470, 53544920, 56673767, 53577714 за накладними: №№ 46406252, 46406443, 464061112, 46406518, 46406088, 46406781, 46405940, 46406385, 46406757, 46406161, 46406732, 46405783, 46405866, 46406195, 46406807, 46406492, 46406567, 46406773, 46405999, 46406393, 46406401, 46405817, 46405809, 46406799, 46406716, 46406005, 46405981, 46406344, 46406559, 46406070, 46406039, 46406351, 46406336, 46406484, 46406294, 46405825, 46406203, 46405908, 46406187, 46406377, 46406369, 46406880, 46405890, 46406682, 46406211, 46406179, 46406856, 46405932, 46406625, 46406765, 46406690, 46405858, 46406526, 46405882, 46406062, 46406500, 46406583, 46405965, 46406047, 46406286, 46405874, 46406872, 46405775, 46406260, 46406591, 46406096, 46406229, 46406542, 46406328, 46406898, 46406427, 46406310, 46405841; вагони №№ 53544326, 53544573, 53588943, 53597936, 53598561, 55174205, 61602603, 61603072, 62233648, 53577789, 56943855, 55175228, 56943913, 61634937, 62783121, 62783147, 62783436, 63867931, 63867964, 64045107, 67112821, 67123778 за накладними від 13.10.2022 №№ 46406153, 46406021, 46406666, 46405973, 46406815, 46406534, 46406245, 46406013, 46406054, 46406104, 46406708, 46406831, 46406849, 46405957, 46405791, 46406864, 46406120, 46405916, 46406138, 46406237, 46406302, 46405833.

З долучених позивачем до матеріалів справи переліків № 20221013 від 13.10.2022, № 20221014 від 14.10.2022, № 20221017 від 17.10.2022 вбачається, що 11.10.2022 та 14.10.2022 з особового рахунку позивача було списано грошові кошти на загальну суму 851 739,00 грн. з ПДВ плати за користування вагонами та збір за маневрову роботу на підставі відомостей форми ГУ-46 № 14100005, № 11100002 та накопичувальної картки № 11100970 (том 1 а.с. 46-49).

Як вказує у позовній заяві Товариство з обмеженою відповідальністю "Металургтранс", відповідачем не надано актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23 з описом обставин затримки вагонів на коліях загального користування, а також винної сторони.

Так, не погодившись зі здійсненим відповідачем розрахунком плати за користуванням вагонами та збору за маневрову роботу, позивач звернувся до відповідача з листами від 13.10.2022 № МТ-1770 та від 14.10.2022 № МТ-1783/1, в яких заперечив проти нарахування та списання вказаних сум та зазначив, що вина ТОВ "Металургтранс" в простої вагонів на під`їздних коліях відсутня.

У подальшому позивач звернувся до відповідача з претензією № МТ-1942 від 18.11.2022, в якій просив повернути неправомірно списані плату за користування вагонами та додаткові збори у розмірі 851 739,00 грн. з ПДВ, поновивши їх на особовому рахунку ТОВ "Металіргтранс" № 8206687.

Однак, вказана претензія залишилась Залізницею без відповіді, що і стало причиною виникнення спору у даній справі.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача задоволенню не підлягають з наступних підстав.

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондуються із положеннями статті 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Положеннями частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини 2 статті 908 та статтею 920 Цивільного кодексу України, унормовано, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів) (стаття 71 Статуту залізниць України).

Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (стаття 2 Статуту залізниць України).

На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (стаття 5 Статуту залізниць України).

Згідно зі статтею 6 Статуту залізниць України вантаж, матеріальні цінності, які перевозяться залізничним транспортом у спеціально призначеному для цього вантажному рухомому складі.

Згідно зі статтею 46 Статуту залізниць України одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Статтею 119 Статуту залізниць України передбачено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Відповідно до статті 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

З матеріалів справи вбачається, що за фактом затримки вагонів працівниками станції Рокувата Придніпровської залізниці складено відповідні акти про затримку вагонів форми ГУ-23 від 29.09.2022 №№ 6453, 6463, від 10.10.2022 №№ 6605, 6606, 6607, 6608, 6609, 6610, від 30.09.2022 № 6476, від 03.10.2023 № 6501, від 05.10.2022 № 6529, від 02.10.2022 № 6484, від 08.10.2022 № 6571, від 27.09.2022 № 6400, від 29.09.2022 № 6445, від 06.10.2022 № 6546, від 08.10.2022 № 6580, від 01.10.2022 № 6482, від 04.10.2022 № 6510.

Як вбачається зі змісту поданих позивачем заяв по суті справи, факт затримки вагонів на станції Рокувата Придніпровської залізниці останнім не заперечується, тоді як обґрунтування позовних вимог фактично зводиться до незгоди Товариства зі здійсненим відповідачем розрахунком плати за користування вагонами та збору за маневрову роботу, оскільки при здійсненні розрахунку Залізницею не було враховано, що вина ТОВ "Металургтранс" в простої вагонів на під`їздних коліях відсутня.

Порядок та умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999, відповідно до пункту 2 яких за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи суб`єкти підприємницької діяльності (вантажовласники) вносять плату.

Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (пункт 3 Правил користування вагонами).

Плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (контейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласником плата за користування за ці 15 діб, а потім за кожні 5 діб стягується, не очікуючи повернення вагона (контейнера) (пункт 5 Правил користування вагонами).

Відповідно до пункту 6 Правил користування вагонами час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій. Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

Відповідно до пункту 13 Правил користування вагонами плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством (пункт 14 Правил користування вагонами).

Обставини, за якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами передбачені пунктом 16 Розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, а саме:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність; вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці; час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Причина звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами зазначається у графі "Примітки" відомості плати за користування вагонами (контейнерами).

Порядок нарахування збору за маневрову роботу визначено Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

Так, відповідно до Розділу 3 пункту 1.8. Збірника тарифів за маневрову роботу, що виконується локомотивом залізниці не одночасно з подачею або забиранням вагонів на вимогу власника під`їзної колії, вантажовласника або порту, яка оформлена пам`яткою про подавання/забирання вагонів (форми ГУ-45), із зазначенням у ній часу, протягом якого виконувалась маневрова робота, нараховується збір у розмірі 292,6 грн за кожні півгодини роботи локомотива, рахуючи неповні півгодини за повні. До такої роботи належать:

переставляння вагонів з одного вантажного фронту на інший, переміщення вагонів на фронті;

подача вагонів на ваги і для дозування;

прибирання вагонів після зважування та дозування;

у випадках, коли навантаження або вивантаження виконується в присутності локомотива залізниці (подача стисненого повітря від локомотива тощо);

інша маневрова робота з вагонами на станціях, під`їзних коліях та інших місцях незагального користування.

Згідно з абзацом 3 пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість.

Так, 11.10.2022, 12.10.2022 та 17.10.2022 із застосуванням інформаційної системи АРМ ПЗ станцією Роковата Придніпровської залізниці була створена та надіслана позивачеві відомість плати за користування вагонами № 14100005 на загальну суму 66 922,68 грн., № 11100002 на загальну суму 777 598,68 грн. та накопичувальну картку № 11100970 на загальну суму 7 217,64 грн.

Не погодившись із нарахованими розмірами плати за користування вагонами та збору за маневрову роботу, позивач надсилав на адресу відповідача заперечення від 13.10.2022 № МТ-1770, від 14.10.2022 № МТ-1783/1 та претензію від 18.11.2022 № МТ-1982.

Суд зауважує, що порядок визначення плати за користування вагонами і контейнерами передбачений Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, зокрема, пунктом 3 яких визначено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними проводиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/збирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Приписами пункту 4 Правил № 113 встановлено, що Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.

Відповідно до пункту 5.1 Роз`яснення Президії Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" від 29.05.2002 № 04-5/601, облік використання коштів з особового рахунку ведеться на підставі перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами та контейнерами. Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (якщо вони не були включені у відомості плати за користування вагонами і контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і платника. Перевізні документи, відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки мають бути підписані уповноваженим працівником платника. У разі відмови від підписання зазначених документів станція складає акт загальної форми, додає його до відповідного документа та надсилає в ТехПД для списання грошей з особового рахунку. У разі незгоди платника з підставами або розміром нарахування він має право звернутися з претензією та/або позовом до залізниці з вимогою повернути у встановленому Статутом порядку на особовий рахунок зайво нараховану суму. Однак, якщо платник підписує відомості плати за користування вагонами і контейнерами, накопичувальні картки тощо із запереченнями, зауваженнями чи застереженням, залізниця не має права списувати спірні суми із попередньої оплати; в такому разі спір має врегульовуватись платником безпосередньо зі станціями, які нарахували платежі, і ТехПД, що провадить розрахунки. У разі недосягнення домовленості стягнення коштів вирішується в претензійно-позовному порядку за позовом залізниці.

Крім того, як вже було зазначено вище, у пункті 10.3 Договору сторонами узгоджено, що документи направлені Перевізником Замовнику для підписання і не підписані останнім (у т.ч. з внесеними зауваженнями але не підписаними) вважаються беззаперечно прийнятими та погодженими Замовником у строк встановлений нормативно-правовими актами або Договором, а якщо не встановлено, то після спливу 15 календарних днів з дня їх направлення окрім випадків надання до них заперечень Замовником в такий строк. Такі строки починають свій перебіг з дня направлення Перевізником документів Замовнику, у т.ч. автоматизованими системами Перевізника і із застосуванням спеціалізованого інтерфейсу користувача.

Згідно з пунктом 2.10 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, усі спірні питання з розрахунків за перевезення вантажів і додаткових послуг платники регулюють безпосередньо зі станціями, які нараховували платежі, і розрахунковим підрозділом, що провадили розрахунки. У разі недосягнення домовленості спірні питання вирішуються в претензійно-позовному порядку.

Отже, наведеними вище нормами передбачено обов`язок відповідача надати на узгодження позивачеві відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, а у випадку висловлення заперечення - заборону одностороннього списання коштів та необхідність вирішення такого питання в претензійно-позовному порядку.

Відповідно до статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Так, у пункті 8.1 Договору сторони погодили можливість використання електронного документообігу, для організації якого використовуються виключно власні інформаційні системи відповідача.

Перелік документів, які оформлюються з накладенням КЕП (кваліфікований електронний підпис), закріплено у пункті 8.2 Договору.

Згідно з пунктом 8.3.2 Договору на позивача покладено обов`язок виконувати технічні умови щодо роботи з інформаційною системою перевізника.

Отже, уклавши вказаний Договір, позивач погодився із використанням для організації електронного документообігу виключно власних інформаційних систем Перевізника.

Відповідно до Порядку застосування електронного документообігу, пов`язаного з перевезенням вантажів залізничним транспортом, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 16.11.2012 № 690, розроблено Технологію формування та обробки електронних відомостей плати за користування вагонами форми ГУ-46, відомостей плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а та накопичувальних карток форми ФДУ-92 (Технологія).

За умовами розділу 3 Технології працівникам вантажовласника надається можливість вибрати такі відомості або накопичувальні картки із застосуванням фільтру. Користувачу надається можливість виконати з відомістю або накопичувальною карткою одну з двох технологічних операцій:

- узгодити відомість або накопичувальну картку;

- ініціювати оформлення паперової відомості або накопичувальної картки.

Відповідно до пункту 3.2 Технології операція "Ініціювати оформлення паперової відомості" або "Ініціювати оформлення паперової накладної" виконується у випадках, якщо клієнт не згоден з даними отриманої відомості або накопичувальної картки, і, на його думку, потребується оформлення паперової відомості або накопичувальної картки. При виконанні цієї операції на відомість або накопичувальну картку не накладається ЕЦП клієнта. АС Клієнт УЗ передає до СВР - Є повідомлення щодо ініціювання клієнтом оформлення паперової відомості або накопичувальної картки. В АС Клієнт-УЗ така відомість або накопичувальна картка буде відображатись у стані "Ініційовано паперову", в АРМ ПЗ/АРМ ТВК - у стані "Оформити паперову". Подальша обробка такої відомості або накопичувальної картки повинна виконуватись працівником станції із застосуванням АРМ ПЗ/АРМ ТВК.

Таким чином, у випадку ініціювання підписання паперової форми задля висловлення заперечень щодо Відомості плати за користування вагонами, всі подальші дії з її підписання мали здійснюватися безпосередньо на станції, на якій надавались послуги, за участі представника перевізника та замовника, про що позивач був обізнаний.

За таких обставин, діюче програмне забезпечення відповідача не передбачає підписання відомості плати за користування вагонами із запереченнями в електронному вигляді, а тому позивач повинен ініціювати паперову форму та підписати її.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статей 74, 77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

У матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що позивачем було ініційовано оформлення спірних відомості та накопичувальної картки в паперовому вигляді задля підписання їх із зауваженнями, у зв`язку з чим такі документи вважаються беззаперечно прийнятими та погодженими.

Відтак, відповідач правомірно здійснив списання спірної грошової суми з особового рахунку позивача, у зв`язку з чим вимоги позивача зобов`язання про внесення змін до особового рахунку шляхом збільшення грошової суми в розмірі 851 739,00 грн. задоволенню не підлягають.

Посилання відповідача на відсутність вини у його підприємства щодо затримки спірних вагонів до уваги господарським судом не приймаються з огляду на те, що акти загальної форми ГУ-23 підтверджують затримку вагонів за перевізними документами, в яких платником виступав саме позивач, та саме на ці вагони ТОВ «Металургтранс» були оформлені накладні на їх відправлення зі станції Рокувата призначенням на станцію Добропілля 10.10.2022 та 13.10.2022.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування сторін, судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного Товариства "Укрзалізниця" про зобов`язання внести зміни до особового рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" № 8206687 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 851 739,00 грн. - відмовити.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 30.10.2023.

Суддя І.Ф. Мельниченко

Дата ухвалення рішення18.10.2023
Оприлюднено01.11.2023
Номер документу114543981
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/3137/23

Ухвала від 01.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Судовий наказ від 03.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Судовий наказ від 03.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Постанова від 19.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 04.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 30.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні