Рішення
від 31.10.2023 по справі 924/734/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"31" жовтня 2023 р. Справа № 924/734/23

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши справу у залі судового засідання № 206

за позовом Шепетівської міської ради, м. Шепетівка Хмельницької області

до товариства з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка", м. Шепетівка Хмельницької області

про стягнення 53707,63 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку,

Представники сторін: не з`явилися

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 07.08.2023р. відкрито провадження у справі № 924/734/23 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 03.10.2023р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Шепетівська міська рада звернулася з позовом до суду, у якому просить стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" 53707,63 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку, кадастровий номер 6810700000:01:005:0972, площею 0,0266 га, що перебуває в комунальній власності Шепетівської міської ради. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач є власником нежитлового приміщення загальною площею 169,3 кв.м, яке розташоване по проспекту Миру, 28/3 в м. Шепетівка Хмельницької області, на підставі свідоцтва про право власності від 29.11.2012р., що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 321179121 від 26.01.2023р. Проте, з моменту оформлення права власності на вищезазначене нерухоме майно відповідач державну реєстрацію речових прав на земельну ділянку не здійснив, договору оренди земельної ділянки із міською радою не укладав, орендну плату за користування даною земельною ділянкою до бюджету не сплачував, відтак продовжує використовувати її без належних правових підстав.

Представник позивача в судове засідання не з`явися, проте у клопотанні від 30.10.2023р. просить суд розгляд справи здійснювати без участі останнього, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, відзиву на позов не подав, причин неявки та неподання доказів не повідомив.

Ухвала суду від 07.08.2023р. надіслана на юридичну адресу відповідача, однак повернута до суду із відміткою "адресат відсутній".

Крім того, ухвала суду від 05.09.2023р. була отримана відповідачем 06.10.2023р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

Згідно ст. 176 ГПК України ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи в порядку, встановленому ст. 242 цього кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої ст. 120 цього кодексу.

Згідно ч. 7 ст. 120 ГПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.

У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Положеннями ст. 242 ГПК України передбачено, що днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення. З наведеного, відповідач є такий, що належним чином повідомлений про час та місце судового розгляду, проте відзиву на позов не подав та причин неявки та неподання відзиву не повідомив.

Ст. 202 ГПК України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.

Враховуючи вищевикладене, розумність строків розгляду судового спору, суму позову, суд приходить до висновку про розгляд справи без участі відповідача та за наявними в матеріалах справи доказами.

Перелік обставин, які є предметом доказування; та доказів, якими сторони підтверджують або спростовують наявність даних обставин.

Рішенням Шепетівської міської ради від 13.06.2019р. № 5 вирішено, зокрема, установити на території Шепетівської міської ради ставки плати за оренду земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено. Так, відповідно до додатку 13.5.1. до вищевказаного рішення (ставки оренди земельних ділянок) ставки встановлюються з 2020 року та вводяться в дію з 01.01.2020р. та становлять, зокрема, щодо земель громадської забудови, вид цільового призначення земель - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, 8% нормативної грошової оцінки.

Рішенням Шепетівської міської ради від 24.12.2020р. № 41 вирішено викласти п. 5 рішення міської ради від 09.07.2020р. № 2 "Про встановлення місцевих податків та/або зборів на території міста Шепетівка" в новій редакції: "Вважати таким, що втратило чинність з 01.01.2021р. рішення міської ради від 13.06.2019р. № 5 (крім п. 2 пп. 2.2. - в частині Положення про порядок обчислення та сплату орендної плати за землю, ставки орендної плати за землю згідно з додатком 6)". Рішення набуло чинності з 01.01.2021р.

Рішенням Шепетівської міської ради Хмельницької області № 15 від 24.06.2021р. вирішено, зокрема, установити на території Шепетівської міської територіальної громади (м. Шепетівка, с. Плесна, с. Жилинці, с. Пліщин) річні розміри орендної плати за земельні ділянки згідно з додатком 1.

Згідно додатку 1.5.1. (Річні розміри орендної плати за земельні ділянки, що встановлюються та вводяться в дію з 01.01.2022р.) річний розмір орендної плати (відсотків нормативної грошової оцінки) за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, для юридичних осіб, вид цільового призначення земель - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), становить 8%.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 321179121 від 26.01.2023р. товариство з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" є власником нежитлової будівлі магазину продовольчих товарів, розташованого за адресою: Хмельницька обл., м. Шепетівка, проспект Миру, буд. 28/3, загальною площею 160,3 кв.м.

Згідно витягу № НВ-680022812023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № 2533 від 17.03.2023р., сформованого Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 6810700000:01:005:0972, становить 262722,95 грн.

Виконавчим комітетом Шепетівської міської ради надіслано товариству з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" претензію від 01.05.2023р., у якій міська рада, як власник земельної ділянки, вимагала сплатити кошти за користування земельною ділянкою комунальної форми власності по проспекту Миру, 28/3 в м. Шепетівка Хмельницької області, площею 266 кв.м, за період з 01.05.2020р. по 30.04.2023р. в сумі 52973,82 грн. Надіслання претензії підтверджується фіскальним чеком від 02.05.2023р. та поштовим відстеженням посилки № 3040503025500.

Відповідно до розрахунку позивача № 02-17/23 від 23.06.2023р. загальний розмір несплаченої товариством з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" орендної плати за використання земельної ділянки комунальної форми власності по проспекту Миру, 28/3 в м. Шепетівка, площею 266 кв.м, за період з 01.07.2020р. по 30.06.2023р. (з урахуванням вартості земельної ділянки відповідно до НГО та ставки 8% від НГО) становить 53707,63 грн.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6800563792023 від 17.08.2023р. земельна ділянка з кадастровим номером 6810700000:01:005:0972 площею 0,0266 га розташована за адресою: Хмельницька область, м. Шепетівка, проспект Миру, 28/3.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 347034018 від 19.09.2023р. земельна ділянка з кадастровим номером 6810700000:01:005:0972 площею 0,0266 га зареєстрована 08.10.2018р. на праві постійного користування за територіальною громадою м. Шепетівка в особі Шепетівської міської ради.

Крім того, в матеріалах справи наявна копія кадастрового плану земельної ділянки з кадастровим номером 6810700000:01:005:0972 площею 0,0266 га.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Статтею 80 Земельного кодексу України (тут та далі в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Приписами ч.ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно зі статями 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога позивача про стягнення з відповідача, як власника нерухомого майна (нежитлової будівлі, магазин продовольчих товарів), безпідставно збережених коштів орендної плати на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій вказаний об`єкт розміщений, за період з 01.07.2020р. до 30.06.2023р.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Як вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 321179121 від 26.01.2023р., товариство з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" є власником нежитлової будівлі магазину продовольчих товарів, розташованого за адресою: Хмельницька обл., м. Шепетівка, проспект Миру, буд. 28/3, загальною площею 160,3 кв.м, на підставі свідоцтва про право власності САЕ № 399130 від 29.11.2012р.

Як слідує з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 347969780 від 26.09.2023р., за параметрами запиту: Хмельницька обл., Шепетівський район, проспект Миру, земельна ділянка 28/3 відображено відомості про об`єкт нерухомого майна, а саме: нежитлова будівля, магазин продовольчих товарів, площею 169,3 кв.м, що належить на праві власності ТОВ "АСА Шепетівка".

Крім того, судом встановлено та підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6800563792023 від 17.08.2023р., що земельна ділянка з кадастровим номером 6810700000:01:005:0972 площею 0,0266 га розташована за адресою: Хмельницька область, м. Шепетівка, проспект Миру, 28/3.

Відповідно до приписів статті 125 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Однак, з огляду на приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України. Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20, від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018р. у справі № 922/3412/17.

Для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна, безпідставно збережених коштів орендної плати згідно із статтями 1212-1214 Цивільного кодексу України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований необхідно, насамперед, з`ясувати: а) чи наявні правові підстави для використання земельної ділянки; б) яка площа земельної ділянки та чи є вона сформованою відповідно до вимог земельного законодавства; в) в якому розмірі підлягають відшкодуванню доходи, пов`язані із безпідставним збереженням майна, розраховані відповідно до вимог земельного законодавства, а саме на підставі нормативної грошової оцінки землі.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 10.02.2020р. у справі № 922/981/18, від 09.02.2021р. у справі № 922/3617/19.

Згідно зі статті 377 Цивільного кодексу України (в редакції, чинній на час набуття відповідачем права власності на нерухоме майно) до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Приписами частин 1, 2 статті 120 Земельного кодексу України також визначено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Зазначені норми закріплюють загальний принцип цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. За цими нормами визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку в разі набуття права власності на нерухомість.

Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт "е" частини 1 статті 141 ЗК України).

При цьому, істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти, крім об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації (ч. 6 ст. 120 ЗК України).

Таким чином, нормами статті 120 ЗК України закріплено загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований, а у випадку переходу права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право на земельну ділянку виникає у набувача одночасно із виникненням права на зведені на ній об`єкти.

Отже, за змістом вказаних положень право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

При цьому, з огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України, не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

Однак, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.

Враховуючи, що товариство з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" є власником нежитлової будівлі (магазин продовольчих товарів) площею 169,3 кв.м, розташованої за адресою: Хмельницька обл., м. Шепетівка, проспект Миру, 28/3, відповідач має право на використання вказаної земельної ділянки.

Згідно з частинами 1-2 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до частин 3-9 вищезазначеної статті сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Аналогічний висновок містяться у постанові Верховного Суду від 29.05.2020р. у справі № 922/2843/19.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 1 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Згідно з ч. 8 ст. 24 даного Закону на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

Як вбачається з витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-6800229812023 від 15.03.2023р., та інформаційної довідки № 347034018 від 19.09.2023р. спірній земельній ділянці площею 0,0266 га присвоєно кадастровий номер 6810700000:01:005:0972, дана земельна ділянка перебуває у комунальній власності Шепетівської міської ради з 08.10.2018р. (дата державної реєстрації речового права).

Таким чином, земельна ділянка площею 0,0266 га, кадастровий номер 6810700000:01:005:0972, є сформована як об`єкт цивільних прав.

У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Зазначений правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20.

З огляду на викладене товариство з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка", як фактичний користувач земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 09.02.2021р. у справі № 922/3617/19.

Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Зі змісту положень частини 4 статті 5, абзацу 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель", пункту 289.1 статті 289 ПК України слідує, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022р. у справі № 910/8770/19.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно з положеннями частини третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Велика Палата Верховного Суду, аналізуючи положення ПК України та законодавства про оцінку земель (Закон України "Про оцінку земель", Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016р. № 489, Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051) у постанові від 09.11.2021р. у справі № 905/1680/20 зробила висновок, що належними доказами на обґрунтування оцінки землі є довідка, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічна документація на земельну ділянку, виготовлена компетентним органом.

Позивачем на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем, надано Витяг № НВ-680022812023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № 2533 від 17.03.2023р., сформованого Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 6810700000:01:005:0972, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810700000:01:005:0972 площею 0,0266 га по проспекту Миру, 28/3 в м. Шепетівка становить 262722,95 грн.

Приписи статті 288 Податкового кодексу України вказують на те, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 288.5.2. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Як встановлено судом, у спірний розрахунковий період (заявлений позивачем) рішеннями Шепетівської міської ради від 13.06.2019р. № 5, від 24.12.2020р. № 41, від 24.06.2021р. № 15 було впорядковано орендну плату за землю, передбачивши застосування під час розрахунку орендної плати за землю відсотки від нормативної грошової оцінки згідно додатків.

Так, згідно додатку 13.5.1. до рішення від 13.06.2019р. № 5 (ставки оренди земельних ділянок) ставки встановлюються з 2020 року та вводяться в дію з 01.01.2020р. та становлять, зокрема, щодо земель громадської забудови, вид цільового призначення земель - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, 8% нормативної грошової оцінки.

Крім того, згідно додатка 1.5.1. (Річні розміри орендної плати за земельні ділянки, що встановлюються та вводяться в дію з 01.01.2022р.) річний розмір орендної плати (відсотків нормативної грошової оцінки) за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, для юридичних осіб, вид цільового призначення земель - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), становить 8%.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц, зазначено, що: "обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок", про що також зазначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (п. 71 постанови).

Таким чином, зважаючи на те, що на спірній земельній ділянці розміщене нежитлове приміщення "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" Шепетівською міською радою у спірний розрахунковий період правомірно застосовано при обрахуванні орендної плати 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на якій розміщений об`єкт нерухомості відповідача.

Отже, суд, провівши перерахунок, дійшов висновку, що обґрунтованою до стягнення є сума безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, що становить 53707,63 грн:

1) за період з 01.07.2020р. по 31.12.2020р. = 8307,45 грн (207686,13 грн НГО * 8% від НГО / 12 місяців * 6 місяців);

2) за період з 01.01.2021р. по 31.12.2021р. = 16614,89 грн (207686,13 грн НГО * 8% від НГО);

3) за період з 01.01.2022р. по 31.12.2022р. = 18276,38 грн (228454,74 грн * 8% від НГО);

4) за період з 01.01.2023р. по 30.06.2023р. = 10508,92 грн (262722,95 грн НГО * 8% від НГО / 12 місяців * 6 місяців).

Судом встановлено, що заявлена позивачем до стягнення сума є меншою за визначену судом (53707,64 грн), а відтак, враховуючи, що визначення розміру позовних вимог є правом саме позивача та те, що суд позбавлений права виходити за межі заявлених позовних вимог, суд визначає розмір безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за розрахунком позивача в сумі 53707,63 грн.

Згідно з ч. 1 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 74, ч. 1 ст. 77 ГПК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд вважає позовні вимоги про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 6810700000:01:005:0972 площею 0,0266 га по проспекту Миру, 28/3 в м. Шепетівка обґрунтованими, підтвердженими доданими до матеріалів справи доказами, не спростованими відповідачем та такими, що підлягають задоволенню в сумі 53707,63 грн

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Шепетівської міської ради, м. Шепетівка Хмельницької області до товариства з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка", м. Шепетівка Хмельницької області про стягнення 53707,63 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "АСА Шепетівка" (Хмельницька область, м. Шепетівка, вул. Лазо, 25/1, ідентифікаційний код 37864038) на користь Шепетівської міської ради (Хмельницька область, м. Шепетівка, вул. Соборності, 4, ідентифікаційний код 34175421) 53707,63 грн (п`ятдесят три тисячі сімсот сім гривень 63 коп.) безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку, 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.В. Заверуха

Віддруковано 2 примірника:

1 - до справи;

2 - відповідачу (30400, Хмельницька обл., м. Шепетівка, вул. Р. Мазунова (Лазо), 25/1) - рек. з повід.

Електронна адреса позивача - rada-shepetivka@i.ua

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114552139
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —924/734/23

Рішення від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 05.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 07.08.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні