ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/12186/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/12186/23 за позовом Приватного підприємства "Екобіз" до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті , Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
16.08.2023 директор Приватного підприємства "Екобіз" Барабицька К.В., діючи від імені та в інтересах зазначеного підприємства, направила до Полтавського окружного адміністративного суду позов, що заявлений до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову вказаного Відділу про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.08.2023 №022095.
В якості підстави для звернення до суду заявниця вказує на протиправну, як на її думку, поведінку відповідача, яка полягає у порушенні службовими особами відповідача порядку проведення перевірки додержання вимог законодавства про транспорт, що привело до хибного висновку про порушення позивачем ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", покладеного в основу спірної постанови, в частині твердження про перевезення вантажу без необхідних документів. Стверджує, що водій під час поїздки забезпечив належне ведення тахографу, у водія були наявні актуальні протокол перевірки і адаптації тахографа та індивідуальна карта водія. Однак зважаючи на неможливість здійснити роздруківку з технічних причин, працівники Укртрансбезпеки Сумської області повинні були самостійно здійснити перевірку встановленого режиму праці та відпочинку водія, однак вони відмовилися це робити. До того ж в оскаржуваній постанові не зазначено суті порушення та конкретної норми закону, яка порушена, що підтверджує невстановлення факту правопорушення та унеможливлює притягнення до відповідальності.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду 29.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).
Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі як другого відповідача Державну службу України з безпеки на транспорті (надалі - Укртрансбезпека).
У відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду засобами системи "Електронний суд", представник Укртрансбезпеки висловив свої заперечення проти позову, вказуючи на те, що положеннями чинного законодавства покладено на перевізника обов`язок із забезпечення, а на водія - пред`явлення для перевірки відповідних документів. Пояснював, що підставою для притягнення позивача до відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт та застосування адміністративно-господарського штрафу слугували обставини відсутності на момент проведення перевірки документу, передбаченого статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" - роздруківки даних роботи цифрового тахографа на водія за 07.07.2023, яка передбачена п. 3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010. З приводу доводів позивача про наявність чинної особистої картки водія до цифрового тахографу наголосив на тому, що посадовими особами Укртрансбезпеки під час проведення 07.07.2023 перевірки виявлено факт неналежного використання водієм особистої картки до цифрового тахографа (така картка була неправильно встановлена у тахограф). У свою чергу водій транспортного засобу, так само як і інспектор, не зміг зробити роздруківку даних з цифрового тахографу через відсутність у водія на момент проведення перевірки паперу для роздруківки даних роботи з цифрового тахографа.
Правом на подачу відповіді на відзив позивач не скористався.
Розгляд справи, відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами, в межах строку, встановленого статтею 258 цього ж Кодексу.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
07.07.2023 на ділянці а/д Н-12 Суми-Полтава км 33 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області на підставі щотижневого графіка проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області у період 03.07.2023 - 07.07.2023 та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №015955 від 03.07.2023 було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 (належного ПП "Екобіз", м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 74, приміщення 8), яким керував водій ОСОБА_1 , про що складено акт №АР023330 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 07.07.2023.
Під час перевірки виявлено факт перевезення вантажу (косметична продукція) згідно з ТТН №148 від 07.07.2023 за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме - водій не надав роздруківку даних роботи цифрового тахографа на водія за 07.07.2023, передбачену п. 3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2020.
Водій зі змістом акту перевірки ознайомлений, зазначив, що інспектор не змін зробити роздруківку з тахографа.
Після цього Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу позивача було направлено повідомлення №52762/34/24-23 від 14.07.2023 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, призначеної на 10:00 год. 01.08.2023 (рекомендований лист з повідомленням згідно із Списком згрупованих поштових відправлень №12996).
01.08.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області винесено постанову №022095 про застосування адміністративно-господарського штрафу, відповідно до якої, з урахуванням того, що ПП "Екобіз" 07.07.2023 допущено порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно з актом перевірки від 07.07.2023 №023330), відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", та стягнуто з ПП "Екобіз" адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.
Не погоджуючись із правомірністю застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач оскаржив цю постанову до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначено Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 (надалі - Порядок №1567).
Пунктом 15 Порядку №1567 встановлено вичерпний перелік підстав для проведення рейдової перевірки, серед яких значиться перевірка наявності визначених статтями 39 і 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно з пунктом 20 Порядку №1567, виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
Пунктом 25 Порядку №1567 визначено, що справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Відповідно до пунктів 26, 27 Порядку №1567, справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності). У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Як свідчать встановлені судом обставини справи, повідомлення щодо розгляду 01.08.2023 справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області було направлено позивачу 19.07.2023 рекомендованим листом з повідомленням згідно зі Списком згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих №12996.
Рекомендоване повідомлення вручено адресату 21.07.2023, як це видно з роздруківки з сайту Укрпошти.
Тож порушень процедури розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відповідачем допущено не було.
Надаючи оцінку обставинам правомірності підстав винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.08.2023 №022095 у розмірі 17000,00 грн, суд виходить з такого.
З матеріалів справи суд встановив, що підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу слугував висновок інспектора про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт з огляду на виявлений факт надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", через відсутність на момент проведення перевірки обов`язкового при здійсненні перевезень документу - роздруківки даних роботи тахографа на водія за 07.07.2023, передбачену п. 3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2020.
Опис виявленого порушення вимог щодо перевезення вантажів з боку перевізника ПП "Екобіз" викладено в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
За приписами ч. 1 ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Згідно з приписами абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до приписів статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Таким чином, перелік документів, необхідний для перевезення вантажів, зазначений у статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", не є вичерпним.
Відповідно до Закону України "Про приєднання України до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)", Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року №153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 затверджено Інструкцію з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (надалі - Інструкція №385), яка визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів.
Відповідно до пункту 1.3 Інструкції №385, ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Згідно з пунктом 1.4 Інструкції №385, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.
Відповідно до пункту 3.1 Інструкції №385, виробники транспортних засобів, перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів, тип яких затверджено відповідно до вимог ЄУТР.
Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів (п. 3.3 Інструкції №385).
В свою чергу, відповідно до пункту 3.5 Інструкції №385 перевізники: забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.
У даному випадку, як встановлено під час рейдової перевірки, автомобіль марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 (належний ПП "Екобіз"), яким керував водій ОСОБА_1 , обладнаний діючим цифровим тахографом, однак до перевірки на вимогу інспектора водій не надав роздруківку даних роботи цифрового тахографа за 07.07.2023.
Відповідач у відзиві зазначив, що під час проведення 07.07.2023 рейдової перевірки транспортного засобу позивача було виявлено факт неналежного використання водієм особистої картки до цифрового тахографа (така карта була неправильно вставлена в тахограф), що не заперечувалося водієм під час проведення перевірки та ознайомлення зі змістом акту. У свою чергу водій транспортного засобу, так само як і інспектор, не зміг зробити роздруківку даних цифрового тахографу через відсутність у водія на момент проведення перевірки паперу для роздруківки даних роботи з цифрового тахографу.
Позивач не заперечує того, що у водія ОСОБА_1 була відсутня роздруківка даних роботи цифрового тахографа за 07.07.2023, проте були пред`явлені протокол перевірки та адаптації тахографа та індивідуальна картка водія. На вимогу інспектора Укртрансбезпеки зробити роздруківку даних роботи тахографа водій повідомив про технічну несправність, попросив, щоб інспектор сам зчитав відомості з тахографу. Однак інспектор відмовив у проханні самостійно зчитати інформацію з тахографу.
Такі доводи представника позивача суд визнає недостатніми для звільнення його від відповідальності, встановленої абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", адже в порушення пункту 3.3. Інструкції №385 водій на вимогу інспектора не надав роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом. У свою чергу, як встановлено під час перевірки, неможливість надати роздруківки даних роботи тахографа була зумовлена відсутністю паперу для роздруківки даних цифрового тахографа, обов`язок із забезпеченням яким, відповідно до пункту 3.5 Інструкції №385, лежить на перевізникові.
До того ж обов`язок інспектора Уктрансбезпеки здійснювати зчитування інформації з цифрового тахографу не передбачений чинним законодавством.
Надана позивачем до матеріалів позовної заяви роздруківка по індивідуальній картці водія ОСОБА_1 за 07.07.2023 не надавалася водієм транспортного засобу під час рейдової перевірки чи перевізником під час розгляду справи про порушення вимог законодавства, а тому до уваги судом не приймається.
Враховуючи те, що під час проведення рейдової перевірки 07.07.2023 транспортний засіб марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , був обладнаний цифровим тахографом, суд приходить до висновку про те, що водій ОСОБА_1 не надав на вимогу інспектора роздруківку даних роботи цифрового тахографу, чим порушив вимоги статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пункту 3.3 Інструкції № 385.
З приводу доводів позивача про те, що в оскаржуваній постанові не зазначено суті порушення та конкретної норми закону, яка порушена, що підтверджує невстановлення факту правопорушення та унеможливлює притягнення до відповідальності, то такі доводи суд визнає необґрунтованими, оскільки виявлення факту порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт та встановлення наявності підстав для притягнення до відповідальності здійснюється саме під час проведення рейдової перевірки на основі пред`явлених водієм транспортного засобу документів.
До того ж, як вже було зазначено вище, опис виявленого порушення вимог щодо перевезення вантажів з боку перевізника ПП "Екобіз" викладено в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, який є носієм доказової інформації в цій категорії справ.
З урахуванням викладеного суд приходить до висновку про необґрунтованість заявленого позову, у зв`язку з чим відмовляє у його задоволенні в повному обсязі.
За таких обставин підстави для розподілу судових витрат, які складаються лише із сум сплаченого судового збору у розмірі 2684,00 грн, відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Приватного підприємства "Екобіз" до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови - залишити без задоволення.
Позивач: Приватне підприємство "Екобіз" (код ЄДРПОУ 38115979; вул. Небесної Сотні, буд. 74, прим. 8, м. Полтава, 36022).
Відповідач: Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, 155, м. Полтава, 36008).
Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845; пр-кт Перемоги, буд. 14, м. Київ, 01135).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 02.11.2023 |
Номер документу | 114556975 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні