РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
31 жовтня 2023 року м. Рівне№460/20342/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Бджілка" Здолбунівської міської ради Рівненської області доУправління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі, -В С Т А Н О В И В:
Здолбунівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області (надалі по тексту Позивач) звернувся до суду з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області про визнання протиправним та скасування висновку від 21.08.2023 про результати моніторингу закупівлі UA-2023-04-24-010314-a.
Не погоджуючись з оскаржуваним висновком, позивач в позовній заяві вказує, що недоліки тендерної документації, про які вказав у оскаржуваному висновку відповідач, не вплинули на проведення процедури торгів в цілому та не призвели до негативних наслідків, а тому не є порушенням фінансової дисципліни. Крім того, у складі тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор», на виконання вимог тендерної документації надав (завантажив) в складі своєї пропозиції програмні файли (файл «25.imd» та «25.idc», які знаходяться в архіві «25.rar», який завантажений 05 травня 2023 року об 20 год. 44 хв.) в яких наявна вся (повна) інформація, що підтверджує відповідність технічним, якісним, кількісним та іншім характеристикам даного предмета закупівлі, які вимагалися додатком №1 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації, що в свою чергу не можна вважати відсутністю документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі. Зважаючи на пропозицію в цілому (найбільш економічно вигідна) уповноваженою особою було прийняте рішення вважати її такою, що відповідає вимогам тендерної документації. Адміністрація комунального закладу " вважає, що тендерна пропозиція ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» є найбільш економічно вигідною за результатом аукціону, яка якщо і містить незначні помилки (неточності), то останні не впливають на ціну тендерної пропозиції та характеристики предмета закупівлі, а тому у такий спосіб збережена найкраща ціна тендерної пропозиції. Також, сторона позивача зауважила на тому, що чинним законодавством України не передбачено підстав для припинення зобов`язань за договором про закупівлю на вимогу органу державного фінансового контролю. За наведених обставин, сторона позивача просила позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 29.09.2023, позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі № 460/20342/23 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Водночас, судом залучено Товариство з обмеженою відповідальністю "Архітектурне бюро "Янкор" в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
Відповідач проти задоволення позову заперечив, у встановлений судом строк подав відзив на позов. За змістом відзиву на позовну заяву, сторона відповідача позов не визнала з огляду на його необґрунтованість й безпідставність. Свої заперечення обґрунтувала тим, що pа результатами проведеного моніторингу вказаної закупівлі установлено порушення вимог п. 40, абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 в редакції від 20.04.2023 (далі Особливостей). А саме: в завантаженій до електронної системи тендерній пропозиції учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» відсутні обсяги, види робіт та витрат, визначені «Відомістю обсягів робіт» по локальних кошторисах 02-02-01 на Загально будівельні роботи (демонтажні роботи, утеплення горища, улаштування покрівлі із ПВХ-мембрани); 02-02-02 на Утеплення та опорядження фасаду. Улаштування входів №1, №2, №3, №4. Вхід у підвал. Металеві сходи. Улаштування відмостки; 02-02-03 на Систему захисту від проявів блискавки. Також, відсутні підтверджуючі розрахунки до них за статтями витрат договірної ціни «відомість ресурсів» та «розрахунок загальновиробничих витрат». Замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в пропозиції ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», зокрема: «3) Перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей: 1. Надати розрахунки за статтями витрат договірної ціни у повному обсязі згідно вимог п.6 додатку №1 до тендерної документації». Однак, виходячи з норм п. 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023 повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, в електронній системі закупівель не розміщується Замовником. З огляду на вищевикладене, в порушення п. 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, Замовник розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та документах, поданих учасником ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» у тендерній пропозиції, з підстав не передбачених вказаним пунктом Особливостей. Відповідно до абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: зокрема, тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей. Водночас, Замовником, в порушення вимог абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», у зв`язку з невідповідністю тендерної пропозиції умовам технічної специфікації, визначено даного учасника переможцем закупівлі та укладено з ним договір. Крім того відповідач також зазначає, що висновок від 21.08.2023 р. про результати моніторингу закупівлі UA-2023-04-24-010314-a складений з повним дотриманням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» при проведенні такого моніторингу, а викладена у оскаржуваному висновку позиція контролюючого органу щодо виявлених порушень, є обґрунтованою та відповідає вимогам чинного законодавства. При цьому, сторона відповідача зазначила, що порушення замовником умов проведення закупівлі та не виконання даних норм тягне за собою наявність підстав для визнання закупівлі такою, що проведена з порушеннями. А відтак, відповідачем запропоновано спосіб усунення встановлених порушень, зокрема, в межах законодавства вжити заходів щодо припинення зобов`язань за договором підряду №3 від 02.06.2023. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Розглянувши заяви по суті справи, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив таке.
24 квітня 2023 року Здолбунівським закладом дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області (надалі по тексту Позивач, ЗДО «Бджілка») опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів щодо публічної закупівлі робіт за предметом «Капітальний ремонт будівель Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області за адресою: вул. Захисників Маріуполя, 3А, м. Здолбунів, Рівненської області (заходи з енергозбереження - утеплення фасадів, утеплення та ремонт дахів)». Переможцем проведеної процедури відкритих торгів стало Товариство з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор».
Згідно з наказом Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області (далі за текстом Відповідач) від 01.08.2023 року №52, вказаним органом прийнято рішення про початок проведення моніторингу закупівлі №UA-2023-04-24-010314-a розпочатої 24.04.2023 року, яка оголошена ЗДО «Бджілка», з підстави виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель №UA-2023-04-24-010314-a від 24.04.2023 року.
21.08.2023 р. Відповідачем в електронній системі закупівель оприлюднено висновок про результати моніторингу закупівлі (далі за текстом Висновок) № UA-2023-04-24-010314-a, оголошеної Позивачем.
Предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон), розгляду тендерних пропозицій, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області за 2023 р. оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію зі змінами, затверджену рішенням уповноваженої особи від 01.05.2023, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 11.05.2023 № 4, від 26.05.2023 № 16, договір від 02.06.2023 №03, пояснення Замовника, отримане через електронну систему закупівель 04.08.2023..
За результатами проведеного Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області моніторингу вказаної закупівлі установлено порушення вимог п. 40, абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 в редакції від 20.04.2023.
А саме: в завантаженій до електронної системи тендерній пропозиції учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» відсутні обсяги, види робіт та витрат, визначені «Відомістю обсягів робіт» по локальних кошторисах 02-02-01 на Загально-будівельні роботи (демонтажні роботи, утеплення горища, улаштування покрівлі із ПВХ-мембрани); 02-02-02 на Утеплення та опорядження фасаду. Улаштування входів №1, №2, №3, №4. Вхід у підвал. Металеві сходи. Улаштування відмостки; 02-02-03 на Систему захисту від проявів блискавки. Також, відсутні підтверджуючі розрахунки до них за статтями витрат договірної ціни «відомість ресурсів» та «розрахунок загальновиробничих витрат». Замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в пропозиції ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», зокрема: «3) Перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей: 1. Надати розрахунки за статтями витрат договірної ціни у повному обсязі згідно вимог п.6 додатку №1 до тендерної документації». Однак, виходячи з норм п. 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023 повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, в електронній системі закупівель не розміщується Замовником. З огляду на вищевикладене, в порушення п. 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, Замовник розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та документах, поданих учасником ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» у тендерній пропозиції, з підстав не передбачених вказаним пунктом Особливостей. Відповідно до абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: зокрема, тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей. Водночас, Замовником, в порушення вимог абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор».
При цьому у висновку зазначено, що за результатами аналізу питань: визначення предмета закупівлі, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації про закупівлю, своєчасності укладання договору про закупівлю, його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця порушень законодавства у сфері публічних закупівель не встановлено.
Враховуючи встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, які (яке) є значущим через необ`єктивне та неупереджене визначення переможця торгів із застосуванням електронної системи закупівель, керуючись статтями 2, 5, 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні та статтею з Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області зобов`язало замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Вважаючи висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-04-24-010314-a від 21.08.2023 року незаконним та необґрунтованим, оскільки не дотримано вимоги чинного законодавства щодо правильності проведення моніторингу закупівель, позивач просить його скасувати у судовому порядку.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні №2939-XII від 26.01.1993 (далі Закон №2939-XII).
Згідно з частиною першою статті 1 Закону №2939-XII, здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Положеннями статті 2 Закону №2939-ХІІ визначено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Статтею 5 Закону №2939-ХІІ передбачено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України Про публічні закупівлі, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Постановою Кабінету Міністрів України Про утворення Державної аудиторської служби України №868 від 28.10.2015 утворено Державну аудиторську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, реорганізувавши Державну фінансову інспекцію шляхом перетворення.
Пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №43 від 03.02.2016 (далі Положення №43), передбачено, що Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України, який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
При цьому, підпунктом 3 пункту 4 Положення №43 встановлено, що Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Згідно з пунктом 7 цього ж Положення, Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Відповідно до Положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби №23 від 02.06.2016 (далі Положення №23), Західний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом. У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління у Волинській, Закарпатській, Івано-Франківській, Рівненській, Тернопільській, Чернівецькій, Хмельницькій областях (далі управління).
Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
Пунктом 4 цього ж Положення визначено, що Офіс, відповідно до покладених на нього завдань, реалізує державний фінансовий контроль через здійснення, зокрема, перевірки й моніторингу закупівель; вжиття в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, зокрема, шляхом звернення до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області уповноважене на здійснення контролю за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель на території Рівненської області, зокрема, шляхом проведення моніторингу публічних закупівель.
З матеріалів справи судом встановлено, що моніторинг публічної закупівлі UA-2023-04-24-010314-a розпочато відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області Про початок моніторингу закупівель №77 від 08.02.2022.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області здійснено реалізацію заходів державного фінансового контролю на території Рівненської області шляхом проведення моніторингу публічної закупівлі №UA-2023-04-24-010314-a з дотриманням порядку здійснення такого моніторингу, встановленого Положенням №43 та Положенням №23.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначає Закон України Про публічні закупівлі №922-VIII від 25.12.2015 (далі Закон №922-VIIІ).
Так, відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону №922-VIIІ, моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
У свою чергу, за змістом частини першої статті 8 Закону №922-VIII, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю (частина друга статті 8 Закону №922-VIII).
Згідно з частиною третьою статті 8 Закону №922-VIII, повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
Частиною четвертою статті 8 згаданого Закону встановлено, що строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
При цьому, протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі (частина п`ята статті 8 вказаного Закону) .
Відповідно до частин шостої, сьомої статті 8 Закону №922-VIII, за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
За правилами частини восьмої статті 8 цього ж Закону, замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Разом з тим, у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження (частина десята статті 8 Закону №922-VIII).
Відповідно до частини дев`ятнадцятої статті 8 Закону №922-VIII, форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Суд зауважує, що форма висновку про результати моніторингу закупівлі та порядок його заповнення визначаються наказом Міністерства фінансів України №552 від 08.09.2020, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за №958/35241.
Пунктами 3-5 розділу І Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі передбачено, що висновок складається у формі електронного документа і заповнюється відповідно до затвердженої Мінфіном форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель. Підпис та затвердження висновку здійснюється шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису з дотриманням вимог законодавства в сфері електронного документообігу та електронних довірчих послуг. Для оприлюднення підписаний та затверджений висновок завантажується в електронну систему закупівель, на форму висновку накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи органу державного фінансового контролю, яка здійснила моніторинг процедури закупівлі.
Враховуючи викладене, а також підставу заявленого позову, саме зміст оскаржуваного висновку підлягає аналізу та оцінці судом.
При цьому, суд зазначає, що зміст спірного висновку, який є індивідуально-правовим актом та породжує права і обов`язки для позивача, має відповідати вимогам, визначеним статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України. В силу вимог вказаної статті, обґрунтованість є однією з обов`язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень, що підлягає встановленню адміністративним судом.
Так, відповідно до пункту 1 констатуючої частини оскаржуваного висновку, предметом проведеного відповідачем моніторингу були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти відображення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливостей), розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця торгів, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області (далі - Замовник) на 2023 рік, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію зі змінами, затверджену рішенням уповноваженої особи від 01.05.2023, реєстр отриманих тендерних пропозицій, протокол розкриття тендерних пропозицій, тендерну пропозицію учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 11.05.2023 № 4, від 26.05.2023 № 16, договір від 02.06.2023 № 03, пояснення Замовника, отримане через електронну систему закупівель 04.08.2023 р.
1. За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що відповідно до п. 7 розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, що встановлені замовником у додатку №1 до цієї документації. Згідно вимог п.6 додатку № 1 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації для підтвердження відповідності пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником, учасник повинен надати, зокрема, підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни: ціна пропозиції (динамічна договірна ціна); пояснювальна записка; локальні кошториси; розрахунок заробітної плати, який повинен бути виконаний згідно з Порядком розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об`єктів, затвердженим наказом Мінрегіону від 20.10.2016 № 281 та зареєстрованим у Мінюсті 11.11.2016 № 1469/29599 (зі змінами); розрахунок вартості матеріальних ресурсів (відомість ресурсів); розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів; розрахунок загальновиробничих та адміністративних витрат (виходячи з структури будівельної організації); розрахунок коштів на покриття адміністративних витрат будівельно-монтажних організацій; розрахунок додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами; розрахунок прибутку; розрахунок у програмному комплексі АВК/ІВК або іншому, що взаємодіє з АВК-5 в частині передачі даних, в електронному форматі imd/bdsu. Пунктом 7 додатку № 1 до тендерної документації Замовником визначено об`єми робіт, матеріалів та обладнання, а саме, обсяги робіт згідно: локального кошторису 02-01-01 на Демонтажні роботи; локального кошторису 02-01-02 на Загальнобудівельні роботи (утеплення горища, улаштування покрівлі з металопрофілю ТП-20); локального кошторису 02-01-03 на Утеплення та опорядження фасаду. Улаштування входів №1, №2, №3.Улаштування відмостки; локального кошторису 02-01-04 на Вогнезахисне просочування дерев`яних конструкцій; локального кошторису 02-01-05 на Систему захисту від проявів блискавки; локального кошторису 02-02-01 на Загальнобудівельні роботи (демонтажні роботи, утеплення горища, улаштування покрівлі із ПВХ-мембрани); локального кошторису 02-02-02 на Утеплення та опорядження фасаду. Улаштування входів №1, №2, №3, №4. Вхід у підвал. Металеві сходи. Улаштування відмостки; локального кошторису 02-02-03 на Систему захисту від проявів блискавки. В завантаженій до електронної системи тендерній пропозиції учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» відсутні обсяги, види робіт та витрат, визначені «Відомістю обсягів робіт» по локальних кошторисах 02-02-01 на Загально будівельні роботи (демонтажні роботи, утеплення горища, улаштування покрівлі із ПВХ-мембрани); 02-02-02 на Утеплення та опорядження фасаду. Улаштування входів №1, №2, №3, №4. Вхід у підвал. Металеві сходи. Улаштування відмостки; 02-02-03 на Систему захисту від проявів блискавки. Також, відсутні підтверджуючі розрахунки до них за статтями витрат договірної ціни «відомість ресурсів» та «розрахунок загальновиробничих витрат». Замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в пропозиції ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», зокрема: «3) Перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей: 1. Надати розрахунки за статтями витрат договірної ціни у повному обсязі згідно вимог п.6 додатку №1 до тендерної документації». Однак, виходячи з норм п. 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023 повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, в електронній системі закупівель не розміщується Замовником. З огляду на вищевикладене, в порушення п. 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, Замовник розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та документах, поданих учасником ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» у тендерній пропозиції, з підстав не передбачених вказаним пунктом Особливостей. Відповідно до абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: зокрема, тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей. Водночас, Замовником, в порушення вимог абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023, не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», у зв`язку з невідповідністю тендерної пропозиції умовам технічної специфікації, визначено даного учасника переможцем закупівлі та укладено з ним договір.
З приводу вказаних доводів відповідача суд зазначає, з 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі Особливості) на виконання вимог Закону.
Відповідно до абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей, в редакції від 20.04.2023 р., Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли ендерна пропозиція: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей.
Згідно пункту 40 Особливостей, в редакції від 20.04.2023 р., якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Згідно абз. 3 п. 1 ст. 41 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли, зокрема учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Таким чином, суд приходить до висновку, що визначення невідповідностей здійснюється Замовником самостійно. При цьому Особливостями встановлено обов`язок Замовника розмістити повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, крім випадку, якщо невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Як вбачається із матеріалів справи учасник процедури закупівлі ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» до кінцевого строк подання тендерних пропозицій надав (завантажив) в складі своєї пропозиції лист-підтвердження № 28/04-23/1 від 28 квітня 2023 року «ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ» (файл «1 інформація про технічні якісні.pdf», який завантажений 05 травня 2023 року об 20 год. 44 хв.) в якому зазначив «Згідно вимог тендерної документації Товариство з обмеженою відповідальністю «Архітектурне бюро «Янкор» підтверджує, що подана тендерна пропозиція щодо закупівлі «Капітальний ремонт будівель Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області за адресою: вул. Захисників Маріуполя, 3А, м. Здолбунів, Рівненської області (заходи з енергозбереження - утеплення фасадів, утеплення та ремонт дахів)» відповідає необхідним технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, у тому числі відповідній технічній специфікації, згідно з переліком, визначеним у Додатку № 1 до тендерної документації.».
Також до кінцевого строку подання тендерних пропозицій учасник процедури закупівлі ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» надав (завантажив) в складі своєї пропозиції програмні файли (файл «25.imd» та «25.idc», які знаходяться в архіві «25.rar», який завантажений 05 травня 2023 року об 20 год. 44 хв.) в яких наявна вся (повна) інформація, що підтверджує відповідність технічним, якісним, кількісним та іншім характеристикам даного предмета закупівлі, які вимагалися додатком №1 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі технічні вимоги до предмета закупівлі» до тендерної документації, що в свою чергу не можна вважати відсутністю документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Як вбачається із DVD диску доданого до позову із записаними на ньому документами, що подавалися ТОВ «АРХІТЕКТУРНЕ БЮРО «ЯНКОР» до участі в процедурі закупівлі, серед них наявні програмні файли: файл «25.imd» та «25.idc», які знаходяться в архіві «25.rar». До таких файлів також додатково надано відеозапис процесу їх скачування із інформаційного порталу Prozorro (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-04-24-010314-a) та відкриття із використанням програмного комплексу АВК-5. Так, в ході їх відкриття та дослідження у програмному комплексі АВК-5, чітко вбачається, що ТОВ «Архітектурне бюро «ЯНКОР» було надано у їх складі усю інформацію, що підтверджує відповідність технічним, якісним, кількісним та іншім характеристикам даного предмета закупівлі. Серед вказаної інформації, що міститься у таких файлах наявні і розрахунки за статтями витрат договірної ціни, обсяги, види робіт та витрат, визначені «Відомістю обсягів робіт» по локальних кошторисах 02-02-01 на Загальнобудівельні роботи (демонтажні роботи, утеплення горища, улаштування покрівлі із ПВХ-мембрани); 02-02-02 на Утеплення та опорядження фасаду; Улаштування входів №1, №2, №3, №4. Вхід у підвал. Металеві сходи. Улаштування відмостки; 02-02-03 на Систему захисту від проявів блискавки, підтверджуючі розрахунки до них за статтями витрат договірної ціни «відомість ресурсів» та «розрахунок загальновиробничих витрат, подання яких передбачено вимогам п.6 додатку №1 до тендерної документації, які вимагалися додатком №1 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі технічні вимоги до предмета закупівлі.
За таких умов, суд приходить до висновку, що твердження відповідача про відсутність в завантаженій до електронної системи тендерній пропозиції учасника ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» інформації про обсяги, види робіт та витрат, обсяги ресурсів, визначені «Відомістю обсягів робіт», «відомістю ресурсів» та «розрахунком загальновиробничих витрат», а відтак і про не відповідність поданої таким учасником документації умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, не заслуговують на увагу, оскільки в процесі проведення відповідного моніторингу закупівлі, та при формуванні такого висновку відповідачем фактично не проводилося дослідження програмних файлів «25.imd» та «25.idc», із використанням програмного комплексу АВК-5, що призвело до помилковості їх висновку про відсутність інформації про обсяги, види робіт та витрат.
Водночас, підсумовуючи вище зазначене та з урахуванням конкретної назви предмета закупівлі «Капітальний ремонт будівель Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області за адресою: вул. Захисників Маріуполя, 3А, м. Здолбунів, Рівненської області (заходи з енергозбереження - утеплення фасадів, утеплення та ремонт дахів)», за своїм змістом та метою не змінюється предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо). Тобто Замовником вчинено відповідні дії з метою повного виконання чинного законодавства, яке регулює публічні закупівлі. Замовник діяв у межах та спосіб визначеним відповідним законодавством. Рішення замовника про оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей та визначення переможцем Учасника з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор» цієї процедури закупівлі UA-2023-04-24-010314-a, правомірним та таким, що відповідає принципам здійснення публічних закупівель та чинному законодавству у сфері здійснення публічних закупівель.
Отже, підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Архітектурне бюро «Янкор», визначені Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 - відсутні. Замовником дотримано принципів здійснення державних закупівель, регламентованих с.5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, добросовісна конкуренція серед учасників, недискримінація учасників.
Крім того, згідно з п. 19 ч. 1ст. 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Оскільки висновок за результатами проведеного моніторингу публічних закупівель встановлює для позивача певні обов`язки, такий висновок є актом індивідуальної дії, що приймається Держаудитслужбою в межах наданих їй повноважень та на виконання покладених на неї завдань, тому має бути перевірений судом на відповідність пунктів 1, 3 частини друго їстатті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до п.п. 1, 3 ч. 2ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Як установлено, зміст спірного висновку, який є індивідуально-правовим актом та породжує права і обов`язки для позивача, полягає в тому, щоб усунути виявлені порушення, встановлені відповідачем, не відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України.
Зазначивши у висновку про необхідність усунути порушення законодавства в сфері публічних закупівель, відповідач не конкретизував чітко, яких саме заходів має вжити позивач, не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Суд зазначає, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Спонукання позивача самостійно визначити на підставі невизначених норм, які саме заходи слід вжити для усунення виявлених порушень, у свою чергу, може призвести до нового можливого порушення позивачем чинного законодавства. Зазначене є порушенням вимогзаконув частині змісту висновку як акту індивідуальної дії.
Також необхідно зазначити, що зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить про встановлення цього порушення, так і визначення імперативного обов`язкового способу його усунення.
Наведене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 05.03.2020 у справі №640/467/19 (№К/9901/1118/20), від 10.12.2020 у справі №160/6501/19 (№К/9901/5997/20).
Відповідачем не обґрунтовано такий спосіб усунення недоліків закупівлі, як припинення зобов`язання за договором про закупівлю та не зазначено причинно-наслідкового зв`язку між розірванням такої угоди і встановленими порушеннями. Необхідно враховувати також і те, що встановлені відповідачем порушення не знайшли свого підтвердження та спростовані у ході судового розгляду справи.
Крім того, чинним законодавством не передбачено такої підстави для припинення договору, як вимога Держаудитслужбипро вчинення таких дій, таке зобов`язання Відповідача порушує загальні принципи укладення та припинення (розірвання) договорів передбачених Цивільним Кодексом України та Господарським Кодексом України.
Таким чином, спірний висновок не може вважатися правомірним та підлягає скасуванню судом.
За правилами частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області, приймаючи оскаржуваний висновок, діяло протиправно, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, непропорційно, зокрема, без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи, і цілями, на досягнення яких спрямоване таке рішення.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів повноти правопорушення позивача у сфері публічних закупівель, а його відсутність у спірних правовідносинах доводить протиправність оскаржуваного рішення та необхідність його скасування, що відповідає меті адміністративного судочинства при вирішенні спорів цієї категорії. Натомість, доводи та аргументи позивача, якими останній обґрунтовував позовні вимоги, знайшли своє підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень у конкретних спірних правовідносинах, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на викладене, сплачена сума судового збору в розмірі 2684,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області від 21.08.2023 року про результати моніторингу закупівлі UA-2023-04-24-010314-a, проведеної Здолбунівським закладом дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області стосовно предмету закупівлі «Капітальний ремонт будівель Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області за адресою: вул. Захисників Маріуполя, 3А, м. Здолбунів, Рівненської області (заходи з енергозбереження - утеплення фасадів, утеплення та ремонт дахів)», розпочатої 24.04.2023 року.
Стягнути з Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області на користь Здолбунівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Бджілка» Здолбунівської міської ради Рівненської області судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 31 жовтня 2023 року
Учасники справи:
Позивач - Здолбунівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Бджілка" Здолбунівської міської ради Рівненської області (вул. Захисників Маріуполя, 3А, м.Здолбунів, Рівненський район, Рівненська область,35702, ЄДРПОУ/РНОКПП 22566825)
Відповідач - Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області (вул. Міцкевича, 14,м. Рівне,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 40913624)
Суддя Д.П. Зозуля
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 02.11.2023 |
Номер документу | 114557373 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.П. Зозуля
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні