Рішення
від 25.10.2023 по справі 500/4856/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/4856/23

25 жовтня 2023 рокум. ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І.

за участю:

секретаря судового засідання Холоденко В.В.

представника прокуратури Михайлюк Т.В.

представника позивача Лабовської Х.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Заклад вищої освіти "Подільський державний університет" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Бучацької окружної прокуратури з позовною заявою в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Заклад вищої освіти "Подільський державний університет" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, в якій просить:

визнати протиправною бездіяльність відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" щодо не приведення протирадіаційного укриття №72062, що знаходиться у окремому приміщенні (стрілецький тир) відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" у придатний стан для використання за цільовим призначенням;

зобов`язати відокремлений структурний підрозділ "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №72062, що знаходиться у окремому приміщенні (стрілецький тир) Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" за адресою вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці Чортківський район Тернопільська область з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Бучацькою окружною прокуратурою у ході вивчення стану додержання вимог законодавства при використанні захисних споруд цивільного захисту населення на території Трибухівської територіальної громади встановлено, що захисна споруда цивільного захисту №72062, яка розташована за адресою вул. Винниченка, 4 с. Трибухівці Чортківського району Тернопільської області, балансоутримувачем якої є Відокремлений структурний підрозділ "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" знаходиться у непридатному стані для використання її як укриття для населення. Протирадіаційне укриття №72062 розташоване у одному із приміщень (стрілецькому тирі) Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет", яке в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Згідно облікової картки захисної споруди цивільного захисту №72062, дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 559 осіб загальною площею 294,9 кв.м, споруда прийнята у експлуатацію в 1984 році.

Протягом 2020-2022 років комісією за участі балансоутримувача захисної споруди проводилась оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №72062 та за результатами проведеної оцінки встановлено, що загальний технічний стан захисної споруди аварійний, санітарний - незадовільний, а загальний стан приміщень - захаращене. Відповідно до загального висновку про стан готовності захисної споруди №72062 - остання станом на 31.05.2021 не готова до використання за призначенням та знаходиться в аварійному стані, а відповідно до спеціального висновку - захисна споруда підлягає капітальному ремонту. Станом на 02.09.2022 сховище (протирадіаційне укриття) №72062 оцінюється як не готове до використання за призначенням.

Оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №72062 описана у відповідних актах №468 від 16.07.2021, №15 від 07.02.2022, які відповідачем до уваги не взяті, захисне укриття не приведено до готовності для використання за призначенням. Директора Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" притягнуто до адміністративної відповідальності за статтями КУпАП.

Відповідно до інформації Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області від 10.01.2023 №64 005-224/6421/2 на територіях Бучацької та Трибухівської територіальних громад розташовано 4 захисні споруди цивільного захисту, що станом на 01.01.2023 не готові до використання за призначенням, серед яких захисна споруда з обліковим номером 72062.

На лист Бучацької окружної прокуратури проведено обстеження комісією споруди цивільного захисту та встановлено, що ПРУ №72062 за адресою вул. Винниченка, 4 с. Трибухівці Чортківського району, державної форми власності, загальною площею 280 кв.м. перебуває в незадовільному технічному стані, потребує капітального ремонту та визнано не придатним до використання як об`єкта укриття для населення, що підтверджується актом оперативного огляду об`єкта щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023.

Зазначені порушення є підставою для зобов`язання Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" вжити відповідних заходів задля приведення сховища протирадіаційного укриття №72062 у стан готовності, тобто до використання за призначенням.

Ухвалою суду від 09.08.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків шляхом подання до суду: нормативно-правового обґрунтування щодо наявності законодавчо визначених підстав для звернення Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області саме з таким предметом позову; доказів звернення прокурора до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері для здійснення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, як передбачено постановою Кабінету Міністрів України; доказів відмови у проведенні планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у межах даного предмету спору; внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань про вчинене кримінальне правопорушення на підставі статті 367 КК України (службова недбалість); вирок суду щодо службових осіб; докази накладення дисциплінарних стягнень на державних службовців, які займають посаду державної служби в органі державної влади та здійснюють встановлені для цієї посади повноваження, за невиконання чи неналежне виконання службових обов`язків тощо або повідомити про причини і підстави невчинення таких дій.

21.08.2023 від Керівника Бучацької окружної прокуратури поступила заява про усунення недоліків позовної заяви.

Обґрунтовуючи необхідність захисту інтересів держави шляхом звернення керівника Бучацької окружної прокуратури до суду з даним позовом зазначає, що спір стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу не готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`я мешканців громади на території якої знаходиться споруда цивільного стану в умовах введеного в Україні воєнного стану у зв`язку з повномасштабною військовою агресією російської федерації проти України, в умовах щоденних ракетних обстрілів цивільного населення та необхідності першочергового забезпечення достатньої кількості укриттів цивільного стану.

Подання даної позовної заяви спрямоване на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, на спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

Ухвалою суду від 25.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

У задоволенні клопотання Керівника Бучацької окружної прокуратури про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін відмовлено.

07.09.2023 через відділ документального забезпечення суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить в задоволенні позову Керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" про визнання бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Вказує, що за коледжем закріпили (поставили на облік) два укриття, одне з них - приміщення стрілецького тиру, яке здане в експлуатацію в 1984 році та не відповідає сучасним вимогам сховища - протирадіаційного укриття: конструкція його будівництва була спроектована з недоліками - приміщення знаходиться під насипом землі без відповідних комунікацій (вентиляція, водопостачання, електропостачання, водовідведення тощо), які взагалі не були передбачені при будівництві, тому давно перебуває на балансі відповідача як аварійне. Будівля не використовується за призначенням ще з 1990-х років. Неодноразові спроби відповідача виправити ситуацію за допомогою поточних ремонтів успіху не мали, оскільки для приведення у відповідність до чинних норм та стандартів об`єкт потребує повної перебудови (реконструкції, капітального ремонту) - розбирання залишків зруйнованої конструкції та зведення нової споруди, але для того, щоб побудувати нове укриття на місці старого, коштів у навчального закладу немає. Наголошує, що потреби в даному додатковому укритті у коледжу фактично немає, оскільки заклад володіє іншим повноцінним власним сховищем, стан якого було вчасно приведено у відповідність до вимог чинного законодавства та яке забезпечує потреби всіх учасників навчального процесу.

Так, на даний час у відповідача навчаються 534 студенти та працюють 104 працівники. Для власних потреб (перебування вказаних осіб) коледж використовує обладнане всім необхідним укриття - підвальне приміщення центрального навчально-адміністративного корпусу: сховище №72002. Дане сховище відремонтоване, відповідає всім сучасним вимогам та нормам, що підтверджено висновками відповідних державних органів та структур. Одночасно відповідач власними засобами та за рахунок коштів від своєї господарської діяльності веде роботи з облаштування додаткового укриття на 200 осіб, яке розташоване у підвальному приміщенні лабораторного корпусу.

Додатково інформує, що місцева Трибухівська об`єднана територіальна громада, яка наполягає на обладнанні тиру відповідача в якості укриття для забезпечення потреб своїх мешканців (цивільного населення прилеглих територій), коштів чи інших засобів для виконання проектних та ремонтних робіт відповідачу не виділяла, тому вимога зобов`язати відповідача привести в стан готовності аварійну споруду, не підкріплена одночасним забезпеченням відповідними матеріальними засобами для виконання цього завдання, є безпідставною.

Ухвалою суду від 11.09.2023 визначено розгляд справи №500/4856/23 проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Призначено у справі за позовом Керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Заклад вищої освіти "Подільський державний університет" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії судове засідання на 03.10.2023.

18.09.2023 Керівником Бучацької окружної прокуратури подано суду відповідь на відзив, де з посиланням на норми чинного законодавства України вказує, що обов`язок утримання захисної споруди належить лише балансоутримувачу, а теперішній стан захисної споруди цивільного захисту №72062 є результатом тривалої бездіяльності відповідача, який всупереч п.10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку не підтримував захисну споруду у належному стані протягом багатьох років, не виділяв кошти на її поточний ремонт, що призвело до неналежного стану захисної споруди, і необхідності вже капітального ремонту та великих витрат на його проведення.

Слід врахувати, що захисна споруда цивільного захисту №72062 розташована за адресою вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці, Чортківський район, Тернопільська область, де в радіусі кількасот метрів розташовані як багатоквартирні житлові будинки, так і гуртожитки коледжу, в яких проживають не тільки студенти, а й внутрішньо-переміщені особи. Згідно книги обліку захисних споруд цивільного захисту на території Трибухівської сільської ради наявні лише 2 укриття, а саме: захисна споруда №72002 на 584 особи та 72062 на 466 осіб. При цьому кількість населення, яке проживає в с. Трибухівці становить 4096 осіб.

Тому, з метою збереження життя та здоров`я мешканців громади, на території якої знаходиться оспорювана споруда цивільного захисту, в умовах введеного в Україні воєнного стану у зв`язку з повномасштабною військовою агресією російської федерації проти України, першочерговим завданням є забезпечення достатньої кількості укриттів цивільного захисту.

03.10.2023 в судовому засіданні представник прокуратури та позивача позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив і просили задовольнити повністю.

Представники відповідача заперечили проти задоволення позову з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи повторно в судове засідання 03.10.2023 не з`явився, хоча про день, час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

В судовому засіданні 03.10.2023 оголошено перерву до 25.10.2023.

25.10.2023 в судовому засіданні представник прокуратури та позивача позовні вимоги підтримали та просили задовольнити повністю.

Представники відповідача подали письмову заяву про розгляд справи в їх відсутності у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

Представник третьої особи повторно до суду не з`явився, що не перешкоджає розгляду справи по суті у його відсутності.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи та дослідивши подані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.

На території Трибухівської територіальної громади за адресою вул. Винниченка, 4 с. Трибухівці Чортківського району Тернопільської області, а саме у одному із приміщень (стрілецькому тирі) Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" знаходиться захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №72062 балансоутримувачем якої є відповідач по справі - Відокремлений структурний підрозділ "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет".

Згідно облікової картки захисної споруди цивільного захисту № НОМЕР_1 , дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 559 осіб загальною площею 294,9 кв.м, споруда прийнята у експлуатацію в 1984 році, що підтверджується також технічною характеристикою та паспортом захисної споруди цивільного стану (протирадіаційне укриття) №72062, дата заповнення 20.05.2021.

Протягом 2021-2023 років проводилися перевірки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №72062 до використання.

За результатами проведеної позапланової перевірки складено акт №468 від 16.07.2021, в якому, а саме в пунктах 6-8 опису виявлених порушені вимог законодавства зазначено наступні порушення:

- п.7 розділу II Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, а саме - технічний стан захисних споруд цивільного захисту не приведено у відповідність до вимог з утримання та використання;

- п.7 розділу II Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, а саме - комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не приведено в належний технічний стан.

- п.9 розділу II Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, а саме - електрообладнання захисної споруди не приведено до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок.

Аналогічні порушення описані в акті від 07.02.2022 №15, складеного Чортківським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

16.07.2021 та 07.02.2022 було винесено приписи за №450, №8 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, згідно яких слід технічний стан захисної споруди цивільного захисту привести у відповідність до вимог з утримання та використання; комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди привести в належний технічний стан; електрообладнання захисної споруди привести до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок, а керівника суб`єкта господарювання притягнуто до адміністративної відповідальності за статтями КУпАП.

Також протягом 2020-2022 років комісією за участі балансоутримувача захисної споруди проводилась оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №72062.

За результатами проведеної оцінки у вересні 2020 встановлено, що загальний технічний стан захисної споруди аварійний, санітарний - незадовільний, а загальний стан приміщень - захаращене. Відповідно до загального висновку про стан готовності захисної споруди №72062 - остання не готова до використання за призначенням, а відповідно до спеціального висновку - захисна споруда підлягає капітальному ремонту.

31.05.2021 комісією встановлено, що загальний технічний стан захисної споруди аварійний, санітарний - незадовільний, а загальний стан приміщень - захаращене. Відповідно до загального висновку про стан готовності захисної споруди №72062 - остання станом на 31.05.2021 не готова до використання за призначенням та знаходиться в аварійному стані, а відповідно до спеціального висновку - захисна споруда підлягає капітальному ремонту.

02.09.2022 комісією проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища (протирадіаційного укриття) №72062, розташованого за адресою вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці Чортківського району Тернопільської області, балансоутримувач захисної споруди Відокремлений структурний підрозділ "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет", яка дійшла до аналогічних з попередніми оцінками висновків, відповідно до яких станом на 02.09.2022 сховище (протирадіаційне укриття) №72062 оцінюється як не готове до використання за призначенням.

Крім того відповідно до листа Трибухівської сільської ради від 17.07.2023 №1321 03.06.2023 комісією у складі Крушельницького В.В. головного інспектора ВЗНС Чортківського РУ ГУ ДСНС України в Тернопільській області, Кулика О.Б. поліцейського офіцера громади сектору взаємодії з громадами відділу превенції патрульної поліції Чортківського РВП ГУНП в Тернопільській області, Манжули Я.Б провідного спеціаліста загального відділу Трибухівської сільської ради за присутності ОСОБА_1 директора Відокремленого структурного підрозділу "Бучацького фахового коледжу Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" здійснено оперативний огляд об`єктів укриття щодо можливості їх використання для укриття населення.

За результатами проведеного обстеження комісією сформовано акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023, яким встановлено, що ПРУ №72062 за адресою вул. Винниченка, 4 с. Трибухівці Чортківського району, державної форми власності, загальною площею 280 кв.м. перебуває в незадовільному технічному стані, потребує капітального ремонту та визнано не придатним до використання як об`єкта укриття для населення.

Вважаючи бездіяльність Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" щодо неналежного утримання протирадіаційного укриття №72062, розташованого в с. Трибухівці по вул. Винниченка, 4 Чортківського району Тернопільської області протиправною, керівник Бучацької окружної прокуратури звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі №569/4123/16-а).

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

У даному випадку, обґрунтовуючи інтереси держави прокурор, зазначає, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу не готова до використання за призначенням, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей. Внаслідок бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та жителів територіальної громади.

Подання прокуратурою даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Трибухівської сільської ради.

У даному випадку спеціально уповноваженим державою органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Тернопільській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання відповідачем вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття №72062, ГУ ДСНС України у Тернопільській області з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 "Про введення воєнного стану в Україні", не вжито необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача даного об`єкта вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Отже, суд вважає наявними передбачені частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. В подальшому Указами Президента України продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, який діє і на даний час.

Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений в Україні.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

На даний час, у період коли в Україні діє воєнний стан, захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №72062, що знаходиться у окремому приміщенні (стрілецький тир) Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" за адресою вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці Чортківський район Тернопільська область, перебуває в стані не готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, а відповідач не вживає заходів для приведення укриття у відповідність до вимог законодавства, чим допускає протиправну бездіяльність.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №72062 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людей.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Оскільки суд встановив протиправну бездіяльність Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" щодо не приведення протирадіаційного укриття №72062 у придатний стан для використання за цільовим призначенням, то до задоволення підлягає і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача вжити організаційних заходів щодо приведення протирадіаційного укриття №72062, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави в особі ГУ ДНС з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, до Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" є обґрунтованими, позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.

Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" щодо утримання у неналежному технічному стані, непридатному для використання за цільовим призначенням споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №72062, що знаходиться у окремому приміщенні (стрілецький тир) Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" за адресою вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці Чортківський район Тернопільська область.

Зобов`язати Відокремлений структурний підрозділ "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №72062, що знаходиться у окремому приміщенні (стрілецький тир) Відокремленого структурного підрозділу "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" за адресою вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці Чортківський район Тернопільська область з метою використання її за призначенням у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 30 жовтня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Лесі Українки, 6, м. Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ: 38535547);

- Керівник Бучацької окружної прокуратури (місцезнаходження: вул. Міцкевича, 10А, м. Бучач, Чортківський район, Тернопільська область, 48401, код ЄДРПОУ: 02910098);

відповідач:

- Відокремлений структурний підрозділ "Бучацький фаховий коледж Закладу вищої освіти "Подільський державний університет" (місцезнаходження: вул. Винниченка, 4, с. Трибухівці, Чортківський район, Тернопільська область, 48431, код ЄДРПОУ: 34581427);

третя особа:

- Заклад вищої освіти "Подільський державний університет" (місцезнаходження: вул. Шевченка, 12, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32316, код ЄДРПОУ: 22769675) .

Головуючий суддяМартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114557705
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —500/4856/23

Рішення від 25.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Рішення від 25.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 25.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні