Рішення
від 20.09.2023 по справі 392/629/23
МАЛОВИСКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 392/629/23

Провадження № 2-а/392/11/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2023 року м. Мала Виска

Маловисківський районний суд Кіровоградської області в складі: головуючого судді Бадердінової А.В., секретар судових засідань Жельман О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Мала Виска, за правилами спрощеного позовного провадження в режимі відеоконференції, справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новоукраїнського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Кіровоградської області про оскарження рішення, дій суб`єкта владних повноважень,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Маловисківського районного суду Кіровоградської області з адміністративним позовом до Новоукраїнського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Кіровоградської області в якому просить визнати незаконною та скасувати постанову начальника Новоукраїнського районного ТЦК та СП полковника ОСОБА_2 №18/2023 від 16.02.2023 року, закрити справу та стягнути сплачений судовий збір.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 01.02.2023 року його було доставлено до першого відділу Новоукраїнського районного ТЦК та СП для притягнення до адміністративної відповідальності за ст. 210 КУпАП, проте йому вручили повістку №35 від 01.02.2023 про необхідність прибути 02.02.2023 року до вищевказаного ТЦК та СП та направлено для проходження військово лікарської комісії. При цьому, будь-якого протоколу про адміністративне правопорушення не було складено, як того вимагає ст. 254 КУпАП.

Зазначив, що 06.02.2023 він повторно був доставлений працівниками поліції до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП, де працівники РТЦК повідомили, що відносно нього буде складено протокол про адміністративне правопорушення, у зв`язку з тим, що він не став своєчасно на військовий облік та у зв`язку з тим, що не з`явився за повісткою. В той же день, відносно нього начальником першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 підполковником ОСОБА_3 було складено два протоколи про адміністративні правопорушення передбачені ч. 2 ст. 210 КУпАП, у зв`язку з тим, що він не став своєчасно на військовий облік. Його було повідомлено, що 16.02.2023 року буде розгляд справи у приміщенні відділу Новоукраїнського районного ТЦК та СП. 13.02.2023 за допомогою поштового зв`язку він відправив клопотання про закриття адміністративної справи, оскільки протокол відносно нього було складено із грубим порушенням вимог ст. 254 КУпАП, на що відповіді він так і не отримав.

22.02.2023 поштовим зв`язком ним було направлено лист із проханням повідомити його про розгляд справи за результатами складеного протоколу 06.02.2023 року, відповідь ним так і не було отримано.

19.04.2022біля ворітбудинку вякому вінпроживає,ним булознайдено листвід виконавчоїслужби вякому містилисяпостанови провідкриття виконавчогопровадження.У постановахбуло зазначеноідентифікатори доступуу автоматизованійсистемі виконавчихпроваджень,за допомогоюяких вінзайшов досистеми тапобачив тамприкріплені сканкопії,серед якихбула іпостанова начальникаНовоукраїнського ТЦКта СПполковника ОСОБА_2 № 18/2023від 16.02.2023 року.

Вважає, що вказана постанова винесена всупереч чинному законодавству, оскільки не належно складені матеріали справи про адміністративне правопорушення не можуть бути допустимими доказами під час розгляду справи про адміністративне правопорушення та не можуть бути прийняті за докази під час винесення постанови про накладене адміністративного стягнення.

Зазначив, що протокол про адміністративне правопорушення відносно нього за ч. 2 ст. 210 КУпАП за несвоєчасну постановку на облік складено із порушенням норм статті 254 КУпАП, а саме пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення.

Ухвалою судді Маловисківського районного суду Кіровоградської області від 02.05.2023 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

22.05.2023 року на виконання вимог ухвали суду позивач надав заяву про поновлення процесуального строку із зазначенням поважності причин пропущення строку звернення до суду ізадміністративним позовом.

Ухвалою судді Маловисківського районного суду Кіровоградської області від 23.05.2023 року ОСОБА_1 поновлено строк на звернення з адміністративним позовом, прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Представником відповідача Новоукраїнськогорайонного територіальногоцентру комплектуваннята соціальноїпідтримки Кіровоградськоїобласті в особі В. Ніколенка подано відзив на адміністративний позов ОСОБА_1 про скасування постанови, зареєстрований судом 03.07.2023 року за вх.№6065 в якому просив відмовити в задоволені позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі, закрити провадження по справі та направити матеріали до правоохоронних органів для прийняття рішення про порушення кримінальної справи відносно ОСОБА_1 за ознаками злочину передбаченого ст. 336 КК України. Щодо стягнення судового збору з Новоукраїнського РТЦК та СП зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_2 не є розпорядником бюджетних асигнувань. В разі потреби необхідно звернутися до Кіровоградського обласного ТЦК та СП.

При цьому, в судовому засіданні, при дослідженні судом доказів доданих до матеріалів адміністративної справи, представником першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП Ю.Малою зазначено, що поданий відзив не стосується обставин даної справи про скасування постанови №18 від 16.02.2023 року.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 наполягав, що працівники першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 склали відносно нього протокол про адміністративне правопорушення №18 від 16.02.2023 року в супереч вимогам ст. 254 КУпАП, так як, 01.02.2023 року він був доставлений до першого відділу Нововукраїнського РТЦС та СП саме для складання протоколу про адміністративне правопорушення. Натомість отримав повістку та направлення на проходження військово лікарської комісії.

Зазначив, що суть правопорушення викладеного в постанові про адміністративне правопорушення №18 від 06.02.2023 року не відповідає суті правопорушення викладеного в протоколі №18 від 16.02.2023 року про притягнення його до адміністративної відповідальності.

На обґрунтування своєї позиції посилався на те, що на підставі зверненням начальника першого відділу РТЦК та СП А Журби до ВП №1 (м. Мала Виска) Новоукрїнського РВПГУНП в Кіровоградській області він був доставлений 01.02.2023 року в перший відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 саме для складання протоколів про адміністративне правопорушення за ст. 210 КУпАП. Проте протоколів складено відносно нього не було.

На повторне звернення начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_4 до ВП №1 (м. Мала Виска) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області від 03.02.2023 року щодо доставлення його, як особу яка вчинила правопорушення за ст.210 КУпАП. Повторно було доставлено 06.02.2023 року до першого відділу РТЦ та СП де відносно нього всупереч ст.254 КУпАП складено протокол про адміністративне правопорушення за ст.210 КУпАП та винесено постанову №18 від 16.02.2023 року.

Окрім того, зазначив, що працівники першого відділу РТЦК та СП не попереджали його про те, що ведеться відеофіксація, а тому вважає відеозапис неналежним доказом.

Надалі ОСОБА_1 подав заяву, зареєстровану судом 20.09.2023 року за вх. № 8824, в якій просив проводити подальший розгляд справи без його участі.

В судовому засіданні представник відповідача Новоукраїнського районного ТЦК та СП ОСОБА_5 просила відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 , та зазначила, що їй не відомо чому протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 , складено 06.02.2023 року, а не 01.02.2023 року, як було зазначено у зверненні.

Заперечень з приводу невідповідності в суті правопорушення викладеного в протоколі про адміністративне правопорушення №18 від 06.02.2023 року та суті правопорушення викладеного в постанові №18 від 16.02.2023 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не висловила. Надалі представник відповідача Новоукраїнського районного ТЦК та СП за довіреністю Мала Ю.А. подала заяву, зареєстровану судом 20.09.2023 року за вх. №8824, в якій просила після оголошення перерви проводити розгляд справи без її участі. В позові просила відмовити.

У зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи, після оголошення перерви на підставі ч.4ст.229 КАС Українифіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, та не заперечувалося учасниками справи в судовому засіданні, що 30.01.2023 року начальник першого відділу (м.Мала Виска) Новоукраїнського РТЦК та СП підполковник А Журба звернувся до начальника ВП №1 (м.Мала Виска) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області І. Мосіюка ( вих. 289 від 30.01.2023 р) щодо доставлення до ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 , який вчинив адміністративне правопорушення за ст.210 КУпАП для складання протоколів про адміністративне правопорушення.

Судом встановлено, що 01.02.2023 року ОСОБА_1 доставлений працівниками поліції ВП №1 (м. Мала Виска) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП, де останнбому вручено повістку №35, за підписом ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 , в якій зазначено, про те, що ОСОБА_1 потрібно з`явитися до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП 02.02.2023 року о 08 год. 00 хв. (а.с.6), що підтверджується розпискою №35 від 01.02.2023 року (а.с.88).

Відповідно до копії витягу з журналу, вбачається, що за № 219 від 01.02.2023 року ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , направлено на проходження медичного огляду (а.с.89).

Судом досліджено звернення від 03.02.2023 року № 353 начальника першого відділу (м.Мала Виска) Новоукраїнського РТЦК та СП підполковника А Журби до начальника ВП №1 (м.Мала Виска) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області І. Мосіюка щодо доставлення до ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 , який вчинив адміністративне правопорушення за ст.210 КУпАП для складання протоколів про адміністративне правопорушення (а.с.87).

Відповідно до протоколу № 18/2023 від 06.02.2023 про адміністративне правопорушення, складеного начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 підполковником ОСОБА_3 , ОСОБА_1 являючись військовозобов`язаним був належним чином оповіщений за місцем служби в органах Національної поліції про необхідність явки до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 на 02.02.2023 року особисто отримав повістку №35 про необхідність прибуття до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 , порушуючи вимоги ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час дії правового режиму воєнного стану до зазначеної дати до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 не прибув, причин своєї неявки не повідомив таким чином ОСОБА_1 вчинив правопорушення передбачене ч. 2 ст.210 КУпАП.

ОСОБА_1 роз`яснено ст.63 Конституції України його права та обов`язки, передбачені ст. ст.258, 268 КУпАП, та що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 12 год. 00 хв. 16.02.2023 року в кабінеті начальника першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП (а.с.85).

Відповідно до постанови № 18/2023 від 16.02.2023 за справою про адміністративне правопорушення, начальник ІНФОРМАЦІЯ_1 підполковник ОСОБА_2 розглянувши матеріали адміністративної справи відносно ОСОБА_1 , який являючись військовозобов`язаним був належним чином оповіщений за місцем служби в органах Національної поліції про необхідність явки до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 не пізніше 15 січня 2023 року особисто отримав довідку про необхідність прибуття до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП. Порушуючи вимоги ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час дії правового режиму воєнного стану до зазначеної дати до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 не прибув, причин своєї неявки не повідомив таким чином ОСОБА_1 вчинив правопорушення передбачене ч. 2 ст.210 КУпАП. На підставі ст.42 ЗУ « Про військовий обов`язок та військову службу» та ст.ст. 235, ч.2 ст. 210 КУпАП накладено штраф у розмірі 1700 грн. № (а.с.86).

Крім того, судом встановлено, що ОСОБА_1 направлено клопотання на ім`я начальника першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 підполковника Журби А., в яких ОСОБА_1 , просив

закрити провадження у справі, у зв`язку з недотриманням строків визначених ст.254 КУпАП (а.с.90), клопотання ОСОБА_1 про розгляд справи призначеної на 16.02.2023 року без його участі (а.с.91); клопотання ОСОБА_1 в якому останній просив повідомити про результати розгляду справи у письмовому вигляді із копіями відповідних рішень (а.с.16), фіскальні чеки від 13.02.2023 та 22.02.2023 року про направлення ОСОБА_1 клопотань на адресу першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП (а.с. 17-18).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Приписами частини другоїстатті 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до ч. 1ст. 5 КАС Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

За правилами ч. 5ст. 160 КАС Україниправо оскаржити рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень мають особи, права, свободи та інтереси яких відповідні рішення, дії чи бездіяльність порушують.

Згідност.9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно дост.7КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом. Додержання вимог закону при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення забезпечується систематичним контролем з боку вищестоящих органів і посадових осіб, правом оскарження, іншими встановленими законом способами.

Відповідно до ч. 2ст.16Закону України«Про оборонуУкраїни» посадові особи підприємств, установ та організацій усіх форм власності забезпечують ведення персонального військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, сприяють їх підготовці до військової служби, призову на строкову військову службу, на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, створенню працівникам належних умов для виконання ними військового обов`язку згідно із законодавством, забезпечують здійснення заходів з їх військово-патріотичного виховання.

Згідно ч.1ст.21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку і мобілізацію»підприємства, установи і організації зобов`язані вести військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів із числа працюючих, здійснювати заходи щодо бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та в особливий період і надавати звітність з цих питань відповідним органам державної влади, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування в установленому порядку.

Відповідно до «Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від № 921 від 07.12.2016р., військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави та полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, підприємств, установ та організацій щодо фіксації, накопичення та аналізу військово-облікових даних призовників і військовозобов`язаних із відображенням їх у військово-облікових документах, а також здійснення контролю за дотриманням призовниками і військовозобов`язаними, посадовими особами державних органів, підприємств, установ та організацій встановлених правил військового обліку. Військовий облік ведеться з метою забезпечення повного та якісного укомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів, особовим складом у мирний час та особливий період.

Відповідно до вимог ч. ч. 1, 2, 3 ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Згідно ч. 10 ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (міського) військового комісаріату для оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

Відповідно до Правил військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затверджених постановою КМУ №921 від 07.12.2016 року, призовники і військовозобов`язані повинні:

- перебувати на військовому обліку за місцем проживання у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ), за місцем роботи (навчання) на підприємствах, в установах, організаціях, виконавчих органах сільських, селищних та міських рад, а також у разі тимчасового вибуття за межі України за місцем консульського обліку в дипломатичних установах України;

- прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ) на збірні пункти, призовні дільниці у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках або розпорядженнях районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ), для взяття на військовий облік та визначення призначення на воєнний час, оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних.

Разом з тим, слід звернути увагу на те, що, згідно із ч.7 ст.1 вказаного Закону «Про військовий обов`язок і військову службу», виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки АР Крим, областей, міст Києва та Севастополя.

Процес притягнення до адміністративної відповідальності передбачає дотримання прав особи, яку притягують до такої відповідальності.

У відповідності до положень ст. 235 КУпАП, військові комісаріати розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення військовозобов`язаними чи призовниками законодавства про військовий обов`язок і військову службу, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про умисне зіпсуття обліково-військових документів чи втрату їх з необережності, про неявку на виклик у військовий комісаріат, про неподання у військові комісаріати списків юнаків, які підлягають приписці до призовних дільниць, про прийняття на роботу військовозобов`язаних і призовників, які не перебувають на військовому обліку, про незабезпечення сповіщення військовозобов`язаних і призовників про їх виклик у військові комісаріати, перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти чи призовні дільниці, про несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку військовозобов`язаних і призовників, несповіщення їх про виклик у військові комісаріати, про неподання відомостей про військовозобов`язаних і призовників (ст.ст. 210, 210-1, 211 - 211-6).

Від імені військових комісаріатів розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право районні (міські) військові комісари.

Статтею 254 КУпАПпередбачено, що протокол про вчинення адміністративного правопорушення складаєтьсяуповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Статтею 251 КУпАПвизначено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото - і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Отже, притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе лише за наявності події адміністративного правопорушення та вини особи у його вчиненні, яка підтверджена належними доказами.

Відповідно до ст. ст. 72,73 КАС Українивбачається, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом такими засобами:письмовими, речовими і електронними доказами; висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування.

Відповідно до статті 256 КУпАП визначено вимоги до змісту протоколу про адміністративне правопорушення.

За приписами статті 278 КУпАП орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання: 1) чи належить до його компетенції розгляд даної справи; 2) чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; 3) чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; 4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали; 5) чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.

Згідно статті 283 КУпАП розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова повинна містити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.

Протокол не складається у випадках, передбаченихстаттею 258 цього Кодексу.

Відповідно дост. 256 КУпАПу протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання. При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснюються його права і обов`язки, передбаченістаттею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.

Відповідно до ст. 278 КУпАПпосадові особи, які розглядають справи про адміністративні правопорушення, зокрема обов`язок щодо перевірки правильності складання протоколу та інших матеріалів справи про адміністративне правопорушення, а також щодо перевірки сповіщення осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду.

Таким чином, провадження у справі про адміністративне правопорушення передбачає складення протоколу про адміністративне правопорушення у присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, з врученням їй копії протоколу. В процесі розгляду справи особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, повинна бути забезпечена можливість користуватись правами, визначенимистаттею 268 КУпАП.

Статтею 210 КУпАП встановлено, адміністративну відповідальність за порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку. Згідно з частиною 1 статті 210 КУпАП порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку-тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідно до частини 2 статті 210 КУпАП повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період - тягнуть за собою накладення штрафу від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Посадова особа оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю (ст.252 КУпАП).

Статтею 245 КУпАПвизначено, що в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Відповідно до ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд звертає увагу на ту обставину, що начальник Новоукраїнського РТЦК та СП ОСОБА_2 при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний був з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 01.02.2023 року був доставлений працівниками поліції до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП, для складання протоколів про адміністративне правопорушення за ст. 210 КУпАП. Проте, відносно ОСОБА_1 не було складено протоколів про адміністративне правопорушення, натомість ОСОБА_1 01.02.2023 року вручено повістку №35, для явки до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 , та направлення на 02.02.2023 року для проходження медичного огляду.

Станом на02.02.2023року ОСОБА_1 не з`явивсядо першоговідділу ІНФОРМАЦІЯ_1 .Після неявкиостаннього допершого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 - начальником ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_7 від 03.02.2023 року надіслано повторне звернення до ВП № 1 (м. Мала Виска) Новоукраїнського РВП ГУНП в Кіровоградській області щодо доставки ОСОБА_1 , який вчинив адміністративне правопорушення за ст.210 КУпАП, для складання протоколів про адміністративні правопорушення (а.с.87).

На підставі повторного звернення начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_4 від 03.02.2023 року - 06.02.2023 року ОСОБА_1 повторно доставили до першого відділу РТЦК та СП для складання протоколів про адміністративне правопорушення за ч.2 ст.210 КУпАП, що свідчить про те, що протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 складено в порушення вимог статті 254 КУпАП, пізніше ніж через двадцять чотири години з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення.

Більше того, суть постанови про адміністративне правопорушення №18 від 06.02.2023 року не відповідає суті правопорушення, що зазначена в протоколі №18 від 16.02.2023 року, що подані на виконання ухвали Маловисківського районного суду Кіровоградської області - першим відділом Новоукраїнського РТЦК та СП, а саме:

в протоколі №18 від 06.02.2023 року зазначено: « ОСОБА_1 являючись військовозобов`язаним був належним чином оповіщений 01.02.2023 про необхідність явки до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП на 02.02.2023 року особисто отримав повістку №35 про необхідність прибуття до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП. Порушуючи вимоги ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час дії правового режиму воєнного стану до зазначеної дати до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 не прибув, причин своєї неявки не повідомив таким чином ОСОБА_1 вчинив правопорушення передбачене ч. 2 ст.210 КУпАП»;

Натомість в постанові №18 від 16.02.2023 року зазначено « ОСОБА_1 являючись військовозобов`язаним був належним чином оповіщений за місцем служби в органах Національної поліції про необхідність явки до першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_1 не пізніше 15 січня 2023 року особисто отримав довідку про необхідність прибуття до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП. Порушуючи вимоги ЗУ «Про військовий обов`язок та військову службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час дії правового режиму воєнного стану до зазначеної дати до першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП не прибув, причин своєї неявки не повідомив таким чином ОСОБА_1 вчинив правопорушення передбачене ч. 2 ст.210 КУпАП.

Суд зауважує, що долучений та переглянутий в судовому засіданні, диск на якому міститься відеозапис VID20230206_12093138.mp4, не може бути належним доказом на підтвердження винуватості ОСОБА_1 .

Відповідно до частин першої - четвертоїстатті 242 КАС Українирішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до частини 1статті 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1ст. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихст. 78 цього Кодексу.

Частиною 2ст. 77 КАСУ Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «РуїзТорія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною.

У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Зважаючи на викладене, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши всі наявні у справі докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що постанова № 18 від 06.02.2023 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.2 ст.210 КУпАП, складено з порушенням вимог ст.254 КУпАП України, пізніше ніж протягом 24-х годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення. Крім того, суть постанови про адміністративне правопорушення №18 від 06.02.2023 року не відповідає суті правопорушення, що зазначена в протоколі №18 від 16.02.2023 року, що є порушенням вимог ст. 256, 283 КУпАП, що в свою чергу є підставами для скасування постанови №18 від 16.02.2023 року.

Щодо вимоги в частині визнати незаконною постанову начальника першого відділу Новоукраїнського РТЦК та СП, підполковника ОСОБА_2 , суд вважає за необхідне зазначити, що ч.3ст.286 КАС Українивстановлено, що за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

Отже, нормамиКАС Україниу даному випадку не передбачено право суду на визнання або не визнання дій суб`єкта владних повноважень незаконними. Крім того, суд зазначає, що ці дії охоплюються вимогами про скасування постанови про притягнення позивача до адміністративної відповідальності, оскільки відносяться до процедури розгляду справи про адміністративне правопорушення, а тому окремому розгляду не підлягають. У зв`язку з чим, в частині визнання постанови незаконною слід відмовити.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч. 1 ст. 132 КАС України).

Згідно з ч. 1ст.132 КАС Українисудові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною 5статті 139 КАС Українивстановлено, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З урахуванням зазначених процесуальних норм судовий збір підлягає стягненню розмірі 536,80 грн на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Кропивницького обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Керуючись ст.ст. 254, 283, 288 КУпАП, ст.ст. 72 - 77, 139, 192, 211, 229, 241 - 244, 246, 286, 295 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Новоукраїнського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Кіровоградської області про оскарження рішення дій суб`єкта владних повноважень задовольнити частково.

Скасувати постанову № 18 від 16.02.2023 року про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 210 КУпАП.

Справу про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.210 КУпАП, - закрити.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Кропивницького обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (25006,Кіровоградська обл.,місто Кропивницький,вулиця Кавалерійська,будинок 17/19,ЄДРПОУ код07827576) судовий збір в розмірі 536 грн. 80 коп.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

- позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 ;

-відповідач:Новоукраїнський районнийтериторіальний центркомплектування тасоціальної підтримкиКіровоградської області,місцезнаходження:вул.Соборна,буд.78,м.Новоукраїнка,код ЄДРПОУ 33328924.

Суддя Альона Володимирівна Бадердінова

СудМаловисківський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення20.09.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114574492
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —392/629/23

Рішення від 20.09.2023

Адміністративне

Маловисківський районний суд Кіровоградської області

Бадердінова А. В.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Маловисківський районний суд Кіровоградської області

Бадердінова А. В.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Маловисківський районний суд Кіровоградської області

Бадердінова А. В.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Маловисківський районний суд Кіровоградської області

Бадердінова А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні