ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2023 рокусправа № 380/19805/23Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши в письмовому провадженні, у м. Львові, в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Державного реєстратора прав на нерухоме майно юридичного департаменту Львівської міської ради Тракало Оксани Богданівни, за участю в справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЬВІВСЬКИЙ АВІАЦІЙНИЙ ЗАВОД «ЛДАРЗ» про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 (місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) звернулася з позовною заявою до Львівської міської ради (місцезнаходження: пл. Ринок, 1, м. Львів, 79008; код ЄДРПОУ: 26256622), Державного реєстратора прав на нерухоме майно юридичного департаменту Львівської міської ради Тракало Оксани Богданівни (місцезнаходження: пл. Ринок, 1, м. Львів, 79008), за участю в справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЬВІВСЬКИЙ АВІАЦІЙНИЙ ЗАВОД «ЛДАРЗ» (місцезнаходження: вул.Авіаційна, 3, м. Львів, 79040; код ЄДРПОУ 07684556), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 15.05.2023 державного реєстратора Тракало Оксани Богданівни про відмову в проведенні реєстраційних дій;
- зобов`язати державного реєстратора Тракало Оксану Богданівну зареєструвати на ім`я ОСОБА_1 право власності на житловий будинок номер АДРЕСА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що в травні 2023 року вона звернулася до відповідача зі заявою про реєстрацію права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 . 15 травня 2023 року рішенням відповідача відмовлено позивачу у проведенні реєстраційних дій. Відмова полягала в тому, що мама позивача, як минулий власник вказаного будинку, на думку державного реєстратора, мала борг перед військовою частиною в/ч НОМЕР_2 , де вона працювала і не погасила. Дана військова частина в даний час реформована, її правонаступником є третя особа у цій справі. Наказом керівника Західного регіонального управління міністерства юстиції України від 16.06.2023 скасовано рішення відповідача про відмову в проведенні реєстрації та зобов?язано його усунути допущені ним недоліки при розгляді заяви про реєстрацію права власності. Проте, ОСОБА_2 не виконала вказаного наказу, відмовилась реєструвати на приналежний позивачу будинок. З огляду на наведене, позивач звернулася до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Ухвалою від 03.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому вказує, що за результатом розгляду заяви позивача про державну реєстрацію прав від 10.05.2023 №55272408 прийнято рішення про відмову у проведенні реєстраційних дій №67591672 від 15.05.2023. За результатом розгляду скарги ОСОБА_1 від 26.05.2023 Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції прийнято наказ №621/4 від 06.07.2023 яким, зокрема: скасовано рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій від 15.05.2023 №67591672; зобов?язано державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Львівської області ОСОБА_2 у строк 5 (п?ять) робочих днів з дня отримання наказу за результатами розгляду скарги, усунути допущені нею порушення під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.05.2023 №55272408. Даний наказ прийнято на підставі висновку Колегії з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб?єктів державної реєстрації Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 16.06.2023. За наслідками прийнятого Наказу, відповідачем прийнято рішення про відмову у проведенні реєстраційних дій №68459457 від 14.07.2023, оскільки встановлено наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно. Крім того, подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, оскільки заявником не подано документи, що посвідчують перехід права власності від одного суб?єкта права до іншого. З огляду на наведене просить відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
ОСОБА_1 звернулася в Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради із заявою від 10.05.2023 за реєстраційним номером 55272408.
За результатами розгляду заяви, державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради, ОСОБА_2 прийнято рішення №67591672 від 15.05.2023 про відмову у проведенні реєстраційних дій, оскільки на об`єкт нерухомого майна накладено обтяження.
Не погоджуючись із вказаним рішенням державного реєстратора, ОСОБА_1 подано скаргу від 26.05.2023 до начальника головного територіального управління юстиції у Львівській області.
Наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства Юстиції від 06.07.2023 №621/4 задоволено частково скаргу ОСОБА_1 від 26.05.2023; скасовано рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій від 15.05.2023 №67591672, прийняте державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Львівської області Тракало Оксаною Богданівною; зобов?язано державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Львівської області Тракало Оксану Богданівну у строк 5 (п?ять) робочих днів з дня отримання наказу за результатами розгляду скарги, усунути допущені нею порушення під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.05.2023 № 55272408.
Враховуючи прийнятий наказ, 14 липня 2023 року за результатами розгляду заяви від 10.05.2023 за реєстраційним номером 55272408, державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради, ОСОБА_2 прийнято рішення №68459457 від 14.07.2023 про відмову у проведенні реєстраційних дій.
Не погоджуючись із рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради, ОСОБА_2 №67591672 від 15.05.2023, ОСОБА_1 звернулася з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав, унормовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон №1952-IV, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі ст. 1 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; заявником є, зокрема, власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав.
Відповідно до статті 6 Закону №1952-IV організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.
Згідно з ст. 11 Закону №1952-IV державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону №1952-IV за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
Водночас, згідно з частинами першою та другою ст. 37 Закону №1952-IV, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав, а також дії, пов`язані з автоматичною державною реєстрацією прав, можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду. Рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України або до суду. Рішення, дії або бездіяльність Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до суду.
Міністерство юстиції України розглядає:
1) скарги на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав;
2) скарги на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України;
3) повідомлення державного реєстратора про виявлений ним факт використання його ідентифікаторів доступу до Державного реєстру прав іншими особами.
Під час розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України здійснюється також перевірка відповідності законодавству у сфері державної реєстрації прав рішень, дій або бездіяльності державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав, що оскаржувалися до відповідного територіального органу.
Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації (крім рішень про державну реєстрацію прав), які здійснюють діяльність у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.
Згідно частини 6 ст. 37 Закону №1952-IV за результатами розгляду скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав Міністерство юстиції України, його територіальні органи приймають одне з таких мотивованих рішень, яке не пізніше наступного робочого дня з дня його прийняття розміщується на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України чи відповідного територіального органу: про задоволення скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації прав); про відмову в задоволенні скарги (якщо оскаржувані рішення, дії або бездіяльність відповідають законодавству у сфері державної реєстрації прав); про залишення скарги без розгляду по суті.
Відповідно до частини 7 ст. 37 Закону №1952-IV (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), у разі задоволення скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації прав або підтвердження факту використання ідентифікаторів доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав іншими особами Міністерство юстиції України, його територіальні органи приймають рішення про: 1) скасування рішення державного реєстратора, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України; 2) виправлення технічної помилки, допущеної державним реєстратором, або про зобов`язання державного реєстратора виправити допущену ним технічну помилку; 3) зобов`язання державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав усунути допущені ними порушення з визначенням строків виконання такого зобов`язання; 4) тимчасове блокування або про анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав.
Так, як встановлено судом, наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства Юстиції від 06.07.2023 №621/4 задоволено частково скаргу ОСОБА_1 від 26.05.2023 та скасовано рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій від 15.05.2023 №67591672, прийняте державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Львівської області Тракало Оксаною Богданівною.
За таких обставин, оскаржуване рішення від 15.05.2023 №67591672 вже скасоване наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства Юстиції від 06.07.2023 №621/4 на підставі статті 37 Закону №1952-IV.
При цьому суд зазначає, що Кодекс адміністративного судочинства України не передбачає можливість визнавати протиправними і скасовувати рішення суб`єкта владних повноважень, яке було вже скасовано вищим органом суб`єкта владних повноважень в адміністративному порядку.
З урахуванням наведеного, у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Тракало Оксани Богданівни про відмову в проведенні реєстраційних дій від 15.05.2023, належить відмовити, оскільки таке вже скасоване, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Що ж до позовних вимог про зобов`язання державного реєстратора Тракало Оксану Богданівну зареєструвати на ім`я ОСОБА_1 право власності на житловий будинок номер АДРЕСА_1 , суд звертає увагу, що вищевказаним наказом Західного міжрегіонального управління Міністерства Юстиції від 06.07.2023 №621/4 також зобов?язано державного реєстратора Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради Львівської області ОСОБА_2 у строк 5 (п?ять) робочих днів з дня отримання наказу за результатами розгляду скарги, усунути допущені нею порушення під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.05.2023 № 55272408.
Враховуючи прийнятий наказ, 14 липня 2023 року за результатами розгляду заяви від 10.05.2023 за реєстраційним номером 55272408, державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради, ОСОБА_2 прийнято нове рішення №68459457 від 14.07.2023 про відмову у проведенні реєстраційних дій, в якому додатково зазначено підставу для відмови в проведенні реєстраційних дій.
Таким чином, оскільки рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради, ОСОБА_2 №68459457 від 14.07.2023 про відмову у проведенні реєстраційних дій, за результатами розгляду заяви позивача, станом на момент розгляду цієї справи є чинне та позивачем не оскаржується, доказів його скасування матеріали справи не місять, відтак, у суду відсутні підстави для зобов`язання державного реєстратора Тракало Оксану Богданівну зареєструвати на ім`я ОСОБА_1 право власності на житловий будинок номер АДРЕСА_1 .
З врахуванням наведеного, у задоволенні позовних вимог в цій частині також слід відмовити.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку що у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.
Враховуючи висновки суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
у задоволені позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяБратичак Уляна Володимирівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114592022 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні