Рішення
від 30.10.2023 по справі 380/19660/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2023 рокусправа № 380/19660/23Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши в письмовому провадженні, у м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕМБЕРГМІТ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання неправомірним податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕМБЕРГМІТ» (місцезнаходження: вул. Галицька, 143, с. Старий Яричів, Львівський район, Львівська область, 80463; ЄДРПОУ: 36027341), звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003; ЄДРПОУ: 43968090), в якій просить:

- визнати неправомірним податкове повідомлення-рішення №14281/13-01-04-08 від 20.06.2023, в частині донарахування штрафу у розмірі 157491,6 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №91 від 31.12.2022.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що ГУ ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку ТОВ «Лембергміт» щодо своєчасності реєстрації в ЄРПН податкових накладних, виписаних у липні 2022 року, вересні 2022 року, грудні 2022 року, за результатами якої складено акт №14796/13-01-04-08-15/36027341 від 31.05.2023. На підставі вказаного акта відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.06.2023 №14281/13-01-04-08 про застосування штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних. Позивач вказує, що ним 13.01.2023 направлено податкову накладну №91 від 31.12.2022 для реєстрації в ЄРПН, що підтверджується квитанцією «Властивості документа податкова накладна №91 від 31.12.2022», в якій зазначено «очікується доставка: дата та час 13.01.2023 17:59». Жодних квитанцій від ДПС на адресу позивача не надходило протягом операційного дня, з огляду на що позивачем повторно направлено податкову накладну для реєстрації в ЄРПН. Таким чином, ТОВ «Лембергміт» вважає, податкове повідомлення-рішення від 20.06.2023 №14281/13-01-04-08 в частині застосування штрафу в розмірі 157491,60 грн. необґрунтованим та прийнятим всупереч вимог чинного законодавства.

Ухвалою від 24.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач подав суду відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечує, просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Обґрунтовуючи відзив відповідач зазначив, що датою та часом надання податкової накладної/розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Наголошує, що дані спеціалізованого програмного забезпечення «M.E.DOС» є неналежним та не може бути достовірним доказом фіксації дати та часу реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки дата та час зазначені у витягах наданих позивачем можуть відрізнятися від фактичних, у зв`язку з тим, що такі залежать від системних налаштувань комп`ютерної системи позивача, тому такі не є належними та допустимими доказами виконання позивачем обов`язку щодо своєчасної реєстрації податкових накладних. Підкреслює, що з наданих позивачем доказів видно, що 13.01.2023 та 14.01.2023 очікувалася доставка податкової накладної №91 від 31.12.2022 контролюючому органу, проте немає відомостей про їх доставку 13.01.2023 та 14.01.2023 відповідно. Зазначає, що позивачем не надано належних та допустимих доказів наявності збоїв у роботі сервера Державної податкової служби України. Відповідач просить відмовити у задоволенні позову.

06.10.2023 представник позивача подав до суду додаткові пояснення, в яких вказав, що на момент надіслання товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕМБЕРГМІТ» на реєстрацію податкової накладної №91 від 31.12.2022, діяло два нормативно-правових акти, приписи яких визначали порядок (тривалість операційного дня) надіслання та приймання електронних документів від платників податків. Звертає увагу на те, що підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не містить посилання, що саме прийняття податкових накладних та/або розрахунки коригування має здійснюватися у робочі дні з 8 години до 18 години. За таких обставин, вважає, що у даному випадку Постанова №1246 є спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, та норми якого на час дії воєнного стану, що стосуються тривалості операційного дня з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин, є не змінені та чинними.

Відтак, вказує, що Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕМБЕРГМІТ» вжито всіх можливих заходів для проведення своєчасної реєстрації податкової накладної №91 від 31.12.2022 до 20-ї години 13 січня 2023 року, а несвоєчасна її реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних спричинена протиправною бездіяльністю з боку податкового органу, що виключає елемент протиправності в діяннях позивача, та, як наслідок, притягнення його до відповідальності.

Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку дотримання ТОВ «ЛЕМБЕРГМІТ» порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами проведення вказаної перевірки складено акт №14796/13-01-04-08-15/36027341 від 31.05.2023 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Проведеною камеральною перевіркою встановлено, що ТОВ «ЛЕМБЕРГМІТ» порушило граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.

20 червня 2023 року Головне управління Державної податкової служби України у Львівській області винесло податкове повідомлення-рішення №14281/13-01-04-08, яким згідно з пунктом 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, на підставі акта перевірки №14796/13-01-04-08-15/36027341 від 31.05.2023 встановлено порушення ТОВ «ЛЕМБЕРГМІТ» граничних строків реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно зі статтею 120 Податкового кодексу України застосовано штраф у сумі 175127,72 грн. за платежем: податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).

ТОВ «ЛЕМБЕРГМІТ» направило на адресу ТОВ «М.Е.Док» запит №38 від 27.07.2023 щодо підтвердження того, що податкову накладну №91 від 31.12.2022 надіслано до ДПС 13.01.2023 з накладанням кваліфікованого електронного підпису та шифрування.

Листом ТОВ «М.Е.Док» від 28.07.2023 №28/07-01 повідомлено, що вся інформація щодо відправлення електронного документу, а також спосіб його відправки, фіксуються на вкладці «Очікується доставка» відповідного документу КП «M.E.Doc» та в «Протоколі по документу». Дата та час відправлення, що фіксується КП «М.Е.Дос», залежать від системних налаштувань дати і часу на комп?ютері, з якого проводиться відправлення документу, та зазначається у вкладці «Очікується доставка» та в Протоколі по документу. На підставі наданих позивачем даних Протоколів руху по документах, сформовано таблицю 1, де вказана детальна інформація щодо дати та часу, способу відправки Податкових накладних з КП «М.E.Doc», а саме 13.01.2023 о 17:59:01 год. та 14.01.2023 о 23:18:30 год.

Вважаючи зазначене вище податкове повідомлення-рішення №14281/13-01-04-08 від 20.06.2023 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, в частині донарахування штрафу у розмірі 157491,6 грн., за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №91 від 31.12.2022, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України), який, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За приписами п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, враховуючи наведені вище положення, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідних положень ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.

Так, зі змісту акта перевірки суд встановив, що за наслідками камеральної перевірки позивача, податковий орган дійшов висновку про порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України в частині граничного терміну реєстрації в Єдиному реєстрі наступних податкових накладних:

- №44 від 22.07.2022, дата реєстрації 16.08.2022 8:08, кількість днів затримки 1;

- №46 від 31.07.2022, дата реєстрації 16.08.2022 8:05, кількість днів затримки 1;

- №45 від 28.07.2022, дата реєстрації 16.08.2022 8:08, кількість днів затримки 1;

- №43 від 20.07.2022, дата реєстрації 16.08.2022 8:07, кількість днів затримки 1;

- №88 від 26.09.2022, дата реєстрації 18.10.2022 3:19, кількість днів затримки 3;

- №91 від 31.12.2022, дата реєстрації 16.01.2023 8:54, кількість днів затримки 1;

- №94 від 21.02.2022, дата реєстрації 24.03.2023 3:04, кількість днів затримки 6.

Водночас, спірним у цій справі є встановлення порушення строків реєстрації податкової накладної №91 від 31.12.2022, гранична дата реєстрації якої була 15.01.2023.

З акта перевірки судом встановлено, що вказана податкова накладна зареєстрована контролюючим органом в ЄРПН 16.01.2023 о 8:54 год. Водночас, позивач зазначає, що така була направлена ним контролюючому органу первинно ще 13.01.2023 о 17:59:01 год., та повторно 14.01.2023 о 23:18:30 год., тобто в межах строку, встановленого Законом. Направлення відбувалося за допомогою програмного забезпечення «M.E.Doc» по «прямому з`єднанню». Відтак, вважає, що ним свій обов`язок щодо надсилання податкових накладних на реєстрацію виконано вчасно.

На підтвердження своєї позиції позивач надав до матеріалів справи копію протоколу подій програмного комплексу «M.E.DOC» та лист ТОВ «М.Е.ДОК» вих. №28/07-01 від 28.07.2023, з яких вбачається, що податкова накладна №91 від 31.12.2022, 13.01.2023 о 17:59:01 год. відправлена на реєстрацію в ЄРПН та перебуває в статусі «очікується доставка», крім того повторно відправлена 14.01.2023 о 23:18:30 год., статус «очікується доставка».

Згідно з листом ТОВ «М.Е.ДОК» вих. №28/07-01 від 28.07.2023 підтвердженням успішного формування та відправки документа являється наявність вкладки «очікується доставка» та інформація, збережена у ній.

Таким чином, суд зазначає, що зі змісту наведених документів чітко видно, що податкова накладна подана позивачем до 15.01.2023, тобто до останнього дня граничного строку, визначеного ст.201 ПК України, однак не була зареєстрована ДПС України того ж дня, а зареєстрована лише 16.01.2023 о 8:54 год.

При цьому, щодо доводів представника відповідача про те, що відповідні документи не є належним доказом відправки податкової накладної у встановлений Законом строку, протягом операційного дня, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 у справі №160/10558/19 дійшов висновку про те, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до ЄРПН, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми M.E.Doc є належним засобом доказування.

Водночас, податковий орган не надав суду доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію податкових накладних.

В порушення ж вимог п.201.10 ст. 201 ПК України контролюючий орган не надіслав позивачу протягом операційного дня направлення податкової накладної квитанції в електронному вигляді у текстовому форматі про прийняття зазначеної податкової накладної або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної, з незалежних від позивача причин, тобто з причин, які не залежали від його волі.

Таким чином, у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття розрахунків коригування або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених п.201.10 ст.201 ПК України, відповідно до приписів якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 23.01.2018 у справі № 806/832/17).

Щодо покликань відповідача на пп. 69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, в редакції Закону України № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17.03.2022 та яким встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 08 години до 18 години, суд звертає увагу на таке.

Так, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246).

Згідно з п.2 Порядку №1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (п. 3 Порядку №1246).

Відповідно до п.10 Порядку №1246, після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця).

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх до ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (п.11 Порядку №1246).

В п.12 Порядку №1246 видно, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки питань, перелік яких наведено у даному пункті.

Аналізуючи вказаний пункт, суд зазначає, що прийняття та перевірка ПН здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації ПН. Тобто, ПН реєструється автоматично без участі у цьому працівників ДПС.

Аналогічна правова позиція визначена у постановах Верховного Суду від 19.01.2019 у справі № 808/2275/16, від 04.06.2020 у справі № 802/1801/16-а.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) №1246 (п.13 Порядку №1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п.14 Порядку №1246).

Згідно з п. 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі - Порядок №557), операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня Порядком №557 не визначені, тоді як пунктом 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20 години. Така тривалість операційного дня застосовується в цілях статті 201 ПК України як встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) до ДПС для реєстрації в ЄРПН.

Верховний Суд в ухвалі від 15.09.2020 у справі № 640/19254/19 наголосив на необхідності розмежування операційного дня для обміну електронними документами та операційного дня для реєстрації податкових накладних.

Крім того, автоматичний (віддалений) прийом ПН для реєстрації у ЄРПН - комп`ютерними системами ДПС не створює жодної небезпеки для платників податків.

Суд звертає увагу на те, що пп.69.18 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, в редакції, чинній на граничну дату реєстрації спірної податкової накладної не стосувався визначення операційного дня, протягом якого здійснюється реєстрація ПН.

На користь наведеного висновку суду свідчать також внесені законодавцем в подальшому зміни до вказаного пункту, зокрема Законом України від 12 січня 2023 року №2876-IX «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у новій редакції і визначено, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин. Також змінено години надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків - у робочі дні з 8 години до 20 години.

Таким чином, законодавець розмежовує поняття операційного дня, протягом якого здійснюється надання електронних сервісів та приймання електронних документів та операційного дня для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. Водночас, до внесення вказаних змін підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не регулював спірних правовідносин щодо часу, протягом якого контролюючий орган здійснює реєстрацію податкових накладних.

Тобто, єдиною чинною нормою, яка підлягала застосуванню на момент виникнення спірних правовідносин, був п. 3 Порядку №1246, який у свою чергу передбачав, що операційний день, протягом якого здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Якщо ж граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, як у даному випадку 15.01.2023 (неділя), такий день вважається операційним днем.

Водночас, відповідач не надав суду доказів того, що №91 від 31.12.2022 направлялася позивачем на реєстрацію після 15.01.2023, більше того, як слідує з вищезгаданої копії протоколу подій програмного комплексу «M.E.DOC» та акта перевірки, відповідач лише 16.01.2023 о 8:54 год., зареєстрував спірну податкову накладну, надіслану ще 13.01.2023 та 14.01.2023.

Отже, податкова накладна №91 від 31.12.2022 подана на реєстрацію у межах граничних строків реєстрації, визначених статтею 201 ПК України, що підтверджується матеріалами справи. Однак квитанція про прийняття або неприйняття цієї податкової накладної не була направлена позивачу протягом операційного дня.

Враховуючи викладене, а також те, що позивачем вжито всіх можливих та залежних від нього заходів для проведення своєчасної реєстрації спірної податкової накладної, що підтверджено належними та допустимими доказами, суд дійшов переконання, що вказане виключає висновок про наявність у діях позивача, як платника податку, порушень діючого законодавства України щодо реєстрації цієї податкової накладної в Єдиному реєстрі.

За таких обставин податковий орган неправомірно застосував до позивача штрафні санкції за порушення, склад якого визначений статтею 120-1 ПК України, у частині, яка розглядається судом.

Підсумовуючи викладене вище, суд доходить висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є неправомірним в частині застосування до позивача штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної №91 від 20.06.2023 у розмірі 157491,60 грн.

Правомірності спірного податкового повідомлення-рішення в іншій частині, позивач не заперечує.

Поряд з цим, суд враховує, що Верховний Суд, зокрема у постанові від 27.10.2022 у справі №817/1879/17, зазначав, що прийняття чи неприйняття податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки входить до дискреційних повноваженнях суб`єкта владних повноважень, а тому суд не може втрутитися у внутрішню компетенцію такого органу, суд може лише надати оцінку правомірності такого податкового повідомлення-рішення у разі його прийняття. Однак, при вирішенні адміністративного спору суд не позбавлений можливості скасувати податкове повідомлення-рішення суб`єкта владних повноважень у частині та, за встановлення в судовому процесі об`єкта оподаткування та його вартісного вираження, не позбавлений можливості виокремити із загального обсягу грошових зобов`язань суму, яка збільшена правомірно.

У постанові Верховного Суду від 25.10.2022 у справі № 826/3464/18 також викладено позицію, що у випадку скасування спірного акта індивідуальної дії в частині нарахованого податкового зобов`язання суд не перебирає на себе функції контролюючого органу та не здійснює нарахування суми податкового зобов`язання.

Повноваження судового контролю не обмежує суд в можливості виокремити протиправно визначені контролюючим органом грошові зобов`язання і скасувати спірні індивідуальні акти в частині.

Отже за умови встановлення судом протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення в частині, суд може виокремити таку частину та прийняти відповідне рішення.

При цьому, як свідчать матеріали справи, позивачем було надано до суду детальний розрахунок штрафу, здійснений відповідачем щодо кожної податкової накладної, по якій було здійснено нарахування штрафу.

Відповідно до вимог частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на встановлені обставини та наведені правові положення, суд доходить висновку, що відповідачем не дотримано наведені приписи частини 2 статті 2 КАС України, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині донарахування штрафу у розмірі 157491,60 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №91 від 31.12.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Щодо судового збору, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такий відшкодовується позивачу в повному обсязі.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №14281/13-01-04-08 від 20.06.2023, в частині нарахування штрафу у розмірі 157491 (сто п`ятдесят сім тисяч чотириста дев`яносто одна) грн. 60 коп., за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №91 від 31.12.2022.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79003; код ЄДРПОУ ВП: 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕМБЕРГМІТ» (місцезнаходження: вул. Галицька, 143, с. Старий Яричів, Львівський район, Львівська область, 80463; ЄДРПОУ: 36027341) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяБратичак Уляна Володимирівна

Дата ухвалення рішення30.10.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114592027
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання неправомірним податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —380/19660/23

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 30.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні