ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2023 рокусправа № 380/19924/23Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши в письмовому провадженні, у м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «РОМ ЛТД» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення, -
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «РОМ ЛТД» (місцезнаходження: вул. Широка, 1, м.Львів, 79025; код ЄДРПОУ: 20796716) звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79003; код ЄДРПОУ ВП: 43968090), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 24.05.2023 №11631/13-01-04-07/20796716 в частині застосування штрафу у сумі 223916 (двісті двадцять три тисячі дев?ятсот шістнадцять) грн. 01 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що Товариством з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма «РОМ ЛТД» отримано податкове повідомлення-рішення від 24.05.2023 №11631/13-01-04-07/20796716 щодо накладення штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків до податкових накладних. Податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі акту перевірки від 19.04.2023 №9148/13-01-04-07/20796716. Позивач не погоджується із викладеними в акті перевірки висновками, вважає, що такі суперечать законодавству України та не ґрунтуються на фактичних даних, а накладений штраф за порушення строків реєстрації податкових накладних є неправомірним з огляду на таке. Всі податкові накладні за реєстраційний період 31.12.2022 були подані на реєстрацію у встановлений законодавством термін, тобто до 31.12.2022 до кінця операційного дня. На думку позивача, відповідно до положень податкового законодавства ці податкові накладні належить вважати зареєстрованими у день їх фактичного отримання контролюючим органом, тобто протягом операційного дня, коли їх було надіслано на реєстрацію платником податків ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» на адресу контролюючого органу. Про причини затримки реєстрації таких позивачу нічого не відомо, його вини та факту порушення законодавства у спірному випадку немає. Щодо податкових накладних за інші операційні періоди (30.09.2022, 31.10.2022, 30.11.2022 та 31.01.2023) позивач вказує, що дійсно має місце протермінований період реєстрації, з огляду на що штраф в розмірі 15970,99 грн. визнається позивачем. Позивач підсумовує, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення відповідача в частині застосування до ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» штрафу в розмірі 223916,01 грн., є протиправним та таким, що його належить скасувати, оскільки з боку позивача відсутній факт порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. З огляду на вищевикладене просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою від 29.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому вказує, що порушення встановлених строків реєстрації податкових накладних платником податків свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу залежно від терміну такого порушення, що передбачено пп.120-1.1 п.120.1 ст.120 Податкового кодексу України. Відповідач звертає увагу на те, що позивачем надано витяги (скріншоти) з програмного забезпечення, які в силу вимог ст. 72 КАС України не можуть вважатися доказами. Крім того, вказує на те, що у нижній частині зображення екрану відображено факт запуску та використання програмного забезпечення Adobe photoshop, що викликає у відповідача пересторогу щодо поданих доказів. Відповідач зазначає, що з наданих позивачем витягів з програмного забезпечення, вбачається відправлення податкових накладних на реєстрацію більше одного разу, як в межах строку, так і поза його межами. Також ДПС України у спірний період не повідомляло про технічні збої в роботі ЄРПН. Відповідач підсумовує, що усі наведені ним аргументи та надані докази вказують на безпідставність позовних вимог позивача, з огляду на що у задоволенні заявленого позову просить відмовити повністю. В той же час звертає увагу, що за умови встановлення судом протиправності оскаржуваного податкового-повідомлення рішення в частині, суд зобов`язаний виокремити таку частину та прийняти відповідне рішення.
Ухвалою суду від 30.10.2023 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 30.10.2023 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про виклик свідка.
Дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
Старшим державним інспектором Львівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Львівській області Кординою Тарасом Ростиславовичем проведено перевірку дотримання ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» (код ЄДРПОУ 20796716) вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями).
За результатами проведення вказаної перевірки складено акт №9148/13-01-04-07/20796716 від 19.04.2023 «Про результати камеральної перевірки дотримання вимог п.192.1 ст.192, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» (код ЄДРПОУ 20796716)».
Проведеною камеральною перевіркою встановлено, що ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» відповідно до ст.192, ст.120-1, п.201.10 ст.201 та підпунктів 69.1, 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України порушило граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, штрафна санкція становить 223916,01 грн.
24 травня 2023 року Головне управління Державної податкової служби України у Львівській області винесло податкове повідомлення-рішення № 11631/13-01-04-07/20796716, яким згідно з пунктом 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, на підставі акта перевірки 9148/13-01-04-07/20796716 від 19.04.2023 встановлено порушення ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» граничних строків реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України, та згідно зі статтею 120 Податкового кодексу України застосовано штраф у сумі 223916,01 грн., за платежем: податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України), який, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За приписами п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, враховуючи наведені вище положення, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідних положень ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246).
Згідно з п.2 Порядку №1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (п. 3 Порядку №1246).
Відповідно до п.10 Порядку №1246, після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця).
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх до ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (п.11 Порядку №1246).
В п.12 Порядку №1246 видно, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки питань, перелік яких наведено у даному пункті.
Аналізуючи вказаний пункт, суд зазначає, що прийняття та перевірка ПН здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації ПН. Тобто, ПН реєструється автоматично без участі у цьому працівників ДПС.
Аналогічна правова позиція визначена у постановах Верховного Суду від 19.01.2019 у справі № 808/2275/16, від 04.06.2020 у справі № 802/1801/16-а.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) №1246 (п.13 Порядку №1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (п.14 Порядку №1246).
Водночас, пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено підпунктом 69.18 згідно із Законом № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав законної сили 17.03.2022.
Згідно підп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Саме в такій редакції діяв підп. 69.18 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України станом на 31.12.2022, тобто на граничний день реєстрації спірних податкових накладних позивача.
Так, зі змісту акта перевірки суд встановив, що за наслідками камеральної перевірки позивача, податковий орган дійшов висновку про порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України в частині граничного терміну реєстрації в Єдиному реєстрі наступних податкових накладних:
- №2124 від 28.09.2022, дата реєстрації 18.10.2022 4:21, кількість днів затримки 3, сума ПДВ 855,25 грн., сума штрафу 85,53 грн.;
- №2802 від 28.11.2022, дата реєстрації 19.12.2022 12:48, кількість днів затримки 4, сума ПДВ 65313,17 грн., сума штрафу 6531,32 грн.;
- №2801 від 18.11.2022, дата реєстрації 19.12.2022 12:48, кількість днів затримки 4, сума ПДВ 58333,33 грн., сума штрафу 5833,33 грн.;
- №2871 від 28.10.2022, дата реєстрації 28.12.2022 8:39, кількість днів затримки 43, сума ПДВ 376,40 грн., сума штрафу 112,92 грн.;
- №2543 від 16.11.2022, дата реєстрації 20.12.2022 1:43, кількість днів затримки 5, сума ПДВ 8803,67 грн., сума штрафу 880,37 грн.;
- №2872 від 31.10.2022, дата реєстрації 28.12.2022 8:39, кількість днів затримки 43, сума ПДВ 1099,30 грн., сума штрафу 329,79 грн.;
- №2870 від 27.10.2022, дата реєстрації 28.12.2022 8:39, кількість днів затримки 43, сума ПДВ 1769,76 грн., сума штрафу 530,93 грн.;
- №2890 від 13.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 110000,00 грн., сума штрафу 11000,00 грн.;
- №2935 від 08.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:12, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 110007,00 грн., сума штрафу 11000,07 грн.;
- №2885 від 06.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 75000,00 грн., сума штрафу 7500,00 грн.;
- №2918 від 09.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 159650,00 грн., сума штрафу 15965,00 грн.;
- №2915 від 08.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 222800,00 грн., сума штрафу 22280,00 грн.;
- №2916 від 08.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 226740,00 грн., сума штрафу 22674,00 грн.;
-№2886 від 06.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:12, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 91666,67 грн., сума штрафу 9166,67 грн.;
- №2889 від 13.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:12, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 103340,00 грн., сума штрафу 10334,00 грн.;
- №2887 від 06.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:12, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 133333,30 грн., сума штрафу 13333,33 грн.;
- №2917 від 08.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 224150,00 грн., сума штрафу 22415,00 грн.;
- №2912 від 07.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 56738,46 грн., сума штрафу 5673,85 грн.;
- №2884 від 06.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 82950,00 грн., сума штрафу 8295,00 грн.;
- №2885 від 06.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 75000,00 грн., сума штрафу 7500,00 грн.;
- №2874 від 09.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 134358,10 грн., сума штрафу 13435,81 грн.;
- №2848 від 15.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 128333,30 грн., сума штрафу 12833,33 грн.;
- №2883 від 06.12.2022, дата реєстрації 02.01.2023 2:11, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 100383,30 грн., сума штрафу 10038,33 грн.;
- №204 від 31.01.2023, дата реєстрації 20.02.2023 11:23, кількість днів затримки 2, сума ПДВ 83340,00 грн., сума штрафу 1666,80 грн.
Водночас, спірним у цій справі є встановлення порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних №2890 від 13.12.2022, №2935 від 08.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2918 від 09.12.2022, №2915 від 08.12.2022, №2916 від 08.12.2022, №2886 від 06.12.2022, №2889 від 13.12.2022, №2887 від 06.12.2022, №2917 від 08.12.2022, №2912 від 07.12.2022, №2884 від 06.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2874 від 09.12.2022, №2848 від 15.12.2022, №2883 від 06.12.2022, гранична дата реєстрації яких була 31.12.2022.
Як встановлено судом з наданих позивачем знімків екрана даних системи FREDO, спірні податкові накладні направлялися контролюючому органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.12.2022 о 17:57 год., тобто в межах граничного терміну реєстрації та протягом операційного дня. Однак квитанції про прийняття або неприйняття цих податкових накладних не були направлені позивачу протягом операційного дня.
Водночас, представником відповідача не наведено жодних аргументів, щодо підстав запізнілої реєстрації спірної податкової накладної, в матеріалах справи також відсутні й докази несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію податкових накладних.
Враховуючи викладене, а також те, що позивачем вжито всіх можливих та залежних від нього заходів для проведення своєчасної реєстрації спірних податкових накладних, що підтверджено належними та допустимими доказами, суд дійшов переконання, що вказане виключає висновок про наявність у діях позивача, як платника податку, порушень діючого законодавства України щодо реєстрації цих податкових накладних в Єдиному реєстрі.
За таких обставин податковий орган неправомірно застосував до позивача штрафні санкції за порушення, склад якого визначений статтею 120-1 ПК України, у частині несвоєчасної реєстрації спірних податкових накладних.
Посилання представника відповідача на те, що позивачем надано витяги (скріншоти) з програмного забезпечення, які в силу вимог ст. 72 КАС України не можуть вважатися доказами, а в нижній частині зображення екрану відображено факт запуску та використання програмного забезпечення Adobe photoshop, що викликає у відповідача пересторогу щодо поданих доказів, суд оцінює критично.
Адже як слідує із матеріалів справи ТОВ ВКФ «РОМ ЛТД» працює з програмним забезпеченням FREDO. Під час створення, підписання та відправлення податкової накладної дані про дату та годину беруться з даних системи FREDO, а не користувача, що підтверджується долученим позивачем до матеріалів справи знімком екрана, зі змісту якого чітко видно, що незважаючи на дату та час, які налаштовані на робочому столі користувача ПК, під час підписання та відправлення податкової накладної на реєстрацію використовуються реальні дата та час. Протилежного відповідачем не доведено.
Стосовно аргументів відповідача про те, що ДПС України у спірний період не повідомляло про технічні збої в роботі ЄРПН, суд зазначає, що відсутність факту направлення позивачу протягом операційного дня квитанції про прийняття або неприйняття податкових накладних не може беззаперечно свідчити про наявність збоїв у роботі сервера ДПС, а може бути пов`язана також з іншими непередбачуваними обставинами. Однак у будь-якому випадку такі обставини не залежать від волі позивача, з огляду на належне підтвердження ним факту направлення на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня у межах граничних строків реєстрації, визначених статтею 201 ПК України.
Підсумовуючи викладене вище та виходячи з меж позовних вимог, суд доходить висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є неправомірним в частині застосування до позивача штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних №2890 від 13.12.2022, №2935 від 08.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2918 від 09.12.2022, №2915 від 08.12.2022, №2916 від 08.12.2022, №2886 від 06.12.2022, №2889 від 13.12.2022, №2887 від 06.12.2022, №2917 від 08.12.2022, №2912 від 07.12.2022, №2884 від 06.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2874 від 09.12.2022, №2848 від 15.12.2022, №2883 від 06.12.2022 у розмірі 207945,02 грн..
Поряд з цим, суд враховує, що Верховний Суд, зокрема у постанові від 27.10.2022 у справі №817/1879/17, зазначав, що прийняття чи неприйняття податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки входить до дискреційних повноваженнях суб`єкта владних повноважень, а тому суд не може втрутитися у внутрішню компетенцію такого органу, суд може лише надати оцінку правомірності такого податкового повідомлення-рішення у разі його прийняття. Однак, при вирішенні адміністративного спору суд не позбавлений можливості скасувати податкове повідомлення-рішення суб`єкта владних повноважень у частині та, за встановлення в судовому процесі об`єкта оподаткування та його вартісного вираження, не позбавлений можливості виокремити із загального обсягу грошових зобов`язань суму, яка збільшена правомірно.
У постанові Верховного Суду від 25.10.2022 у справі № 826/3464/18 також викладено позицію, що у випадку скасування спірного акта індивідуальної дії в частині нарахованого податкового зобов`язання суд не перебирає на себе функції контролюючого органу та не здійснює нарахування суми податкового зобов`язання.
Повноваження судового контролю не обмежує суд в можливості виокремити протиправно визначені контролюючим органом грошові зобов`язання і скасувати спірні індивідуальні акти в частині.
Отже за умови встановлення судом протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення в частині, суд може виокремити таку частину та прийняти відповідне рішення.
При цьому, в матеріалах справи наявний детальний розрахунок штрафу, здійснений відповідачем щодо кожної податкової накладної, по якій було здійснено нарахування штрафу.
Відповідно до вимог частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зважаючи на встановлені обставини та наведені правові положення, суд доходить висновку, що відповідачем не дотримано наведені приписи частини 2 статті 2 КАС України, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення в частині донарахування штрафу у розмірі 207945,02 грн., за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних №2890 від 13.12.2022, №2935 від 08.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2918 від 09.12.2022, №2915 від 08.12.2022, №2916 від 08.12.2022, №2886 від 06.12.2022, №2889 від 13.12.2022, №2887 від 06.12.2022, №2917 від 08.12.2022, №2912 від 07.12.2022, №2884 від 06.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2874 від 09.12.2022, №2848 від 15.12.2022, №2883 від 06.12.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.
Водночас, суд звертає увагу, що позивач не заперечує, що ним були порушені строки реєстрації інших податкових накладних, зокрема: №2124 від 28.09.2022, №2802 від 28.11.2022, №2801 від 18.11.2022, №2871 від 28.10.2022, №2543 від 16.11.2022, №2872 від 31.10.2022, №2870 від 27.10.2022, №204 від 31.01.2023, крім того не заперечує правомірності спірного податкового повідомлення-рішення частині донарахування штрафу за несвоєчасну реєстрацію вказаних вище накладних, з огляду на що, позовні вимоги про скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 24.05.2023 №11631/13-01-04-07/20796716 в частині застосування штрафу у сумі 15970,99 грн., задоволенню не підлягають.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Щодо судового збору, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такий відшкодовується позивачу в повному обсязі.
Щодо судового збору, то відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір пропорційно до задоволених позовних вимог, а саме у розмірі 3119,17 грн.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 24.05.2023 №11631/13-01-04-07/20796716, в частині нарахування штрафу у розмірі 207945 (двісті сім тисяч дев`ятсот сорок п`ять) грн. 02 коп., за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних №2890 від 13.12.2022, №2935 від 08.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2918 від 09.12.2022, №2915 від 08.12.2022, №2916 від 08.12.2022, №2886 від 06.12.2022, №2889 від 13.12.2022, №2887 від 06.12.2022, №2917 від 08.12.2022, №2912 від 07.12.2022, №2884 від 06.12.2022, №2885 від 06.12.2022, №2874 від 09.12.2022, №2848 від 15.12.2022, №2883 від 06.12.2022.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79003; код ЄДРПОУ ВП: 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «РОМ ЛТД» (місцезнаходження: вул. Широка, 1, м.Львів, 79025; код ЄДРПОУ: 20796716) судовий збір у сумі 3119 (три тисячі сто дев`ятнадцять) грн. 17 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяБратичак Уляна Володимирівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114592039 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні