ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2023 рокусправа № 380/17154/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Олік-Буд» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство «Олік-Буд» ( далі ПП «Олік-Буд»), від імені якого діє представник адвокат Юрін А.В., звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області № 9050030/40324085 від 22.06.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 24.03.2023 № 21 датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 24.02.2023 FHU Oleksandr Khilinich та ПП «Олік-Буд» уклали контракт № 04/23 і додаткову угоду № 1 та від 28.02.2023 додаткову угоду № 2, за яким позивачем експортувалися товари, що надалі вказані як продані у спірній податковій накладній. 02.01.2023 ПП «Олік-Буд» уклало договір поставки з МКП «Мажор», за фактом відвантаження товару (перша подія), платник податків склав та подав на реєстрацію податкову накладну № 21 від 24.03.2023. Позивач стверджує, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення та низку документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій, за наслідками яких складена податкова накладна. Вказує, що додатково надав контролюючому органу первинні документи, укладені з постачальником товару, який надалі продав своєму контрагенту МКП «Мажор», тобто підтвердив походження товару. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної, причиною відмови вказало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач стверджує, що ПП «Олік-Буд» для розблокування реєстрації податкової накладної надав пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 21 від 24.03.2023 на суму 104040 грн (в т. ч. ПДВ 17340 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних формальним, оскільки таке не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ПП «Олік-Буд» пояснень та документів, вважає таке рішення необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ПП «Олік-Буд» податкову накладну № 21 від 24.03.2023 днем її надходження.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представниця відповідачів подав відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ПП «Олік-Буд» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 21 від 24.03.2023. До відзиву представниця відповідачів долучила витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ПП «Олік-Буд» для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (а.с. 81).
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ПП «Олік-Буд» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином, суд відмовляє у задоволенні цього клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
Приватне підприємство «Олік-Буд» зареєстроване як юридична особа 04.03.2016, ідентифікаційний код 40324085. Профільним видом діяльності підприємства є неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90); серед інших видів господарської діяльності є виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у. (КВЕД 23.99); інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах (КВЕД 47.19); вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41).
Зміст наданих позивачем документів свідчать про таке:
1) на підставі контракту № 04/23 та додаткових угод № 1 від 24.02.2023, № 2 від позивач 28.02.2023 придбав в FHU Oleksandr Khilinich товар (труби, трубопровідна арматура, насоси, труби полімерні, труби та фітінги з нержавіючої сталі, лічильники газові, вироби з полімерів та ін.) (а.с. 33-35). 28.02.2023 FHU Oleksandr Khilinich скерував на адресу ПП «Олік-Буд» рахунок на оплату № 15/2023 на загальну суму 2655,29 євро (а.с. 35), який був у повному обсязі оплачений, що підтверджується платіжним дорученням № 3 від 06.03.2023 (а.с.36). 16.03.2023 FHU Oleksandr Khilinich передав ПП «Олік-Буд», визначений в рахунку №15/2023 від 28.02.2023 (в тому числі «труба поліпропіленова, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер» у кількості 1445 метрів), про що підписана видаткова накладна №92/2023 від 16.03.2023 із супровідними документами: - списком позицій на експорт 23PL301010E0341022 від 17.03.2023; - державною декларацією характеристик № NR16.2/SP/11/2018 від 16.11.2018 (а.с. 37-39). Факт поставки товару підтверджується CMR від 16.03.2023 та ВМД №23UA209110001715U5 від 20.03.2023, товар був доставлений транспортним засобом MERCEDES-BENZ, тип-308D, реєстраційний номер НОМЕР_1 (довіреність № 248 від 15.03.2023), оформлено карту міжнародного автомобільного страхування № 90621888 від 15.03.2023 та договір страхування подорожуючих за межами України № ВЗК-5157171-ЛВЗ-М від 15.03.2023 (а.с. 40-44).
2) ПП «Олік-Буд» (Постачальник) та МКП «Мажор» (Покупець) уклали договір №0201/23 від 02.01.2023, за яким Постачальник зобов`язується поставляти товари, а Покупець їх прийняти та оплатити (п.1.1 Договору). Відповідно до умов зазначеного Договору: - найменування та кількість товару вказується у накладних, які є невід`ємними частинами даного Договору і передаються Покупцеві при постачанні чергової партії товару ( п. 2.2 Договору); - оплата здійснюється на підставі цього Договору та/або рахунку (акту виконаних робіт, накладної). При здійсненні платежу, сторона обов`язково повинна вказати у платіжному доручені номер та дату цього Договору (рахунку, накладної, акту виконаних робіт), згідно чого проводиться оплата (п. 2.6 Договору) (а.с. 28-29). 20.03.2023 ПП «Олік-Буд» (Постачальник) направило на адресу МКП «Мажор» (Покупець) Рахунок на оплату № 5 щодо товару Rura PP SDR17 20x1,9 mm Труба поліпропіленова, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер у кількості 1445 метрів на загальну суму 104040,00 грн із ПДВ 17340,00 грн. (а.с. 29). Відповідно до видаткової накладної № 24 від 24.03.2023 Постачальник передав Покупцю товар - трубу поліпропіленова, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер, у кількості 1445 метрів. Факт поставки товару також підтверджується ТТН № 24 від 24.03.2023 (а.с. 30). Покупець здійснив оплату поставленого товару ПП «Олік-Буд», що підтверджується Платіжними дорученнями № 1246555610 від 17.04.2023, № 1248951128 від 20.04.2023, № 15/05/2023 від 15.05.2023, № 15/05/2023 від 17.05.2023 та № 24/05/2023 від 24.05.2023 (а.с. 31-33).
ПП «Олік-Буд» по факту першої події (відвантаження товару (труби поліпропіленової, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер у кількості 1445 метрів)) склало податкову накладну на згаданого покупця від 24.03.2023 № 21 (а. с. 12) та скерувало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якого документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена (а. с. 13).
В квитанції зазначено, що реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3917 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 1 від 15.06.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовими поясненнями (а .с. 14). В письмових поясненнях щодо заблокованої податкової накладної позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 04.03.2016 за видом: неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90); серед інших видів господарської діяльності є виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у. (КВЕД 23.99); інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах (КВЕД 47.19); вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41). Підприємство орендує складські приміщення площею 50 кв. м., що знаходиться за адресою м. Борислав, провулок Губицький, 1А, на підставі договору оренди № 0202 від 02.01.2023 (а.с.46-47). ПП «Олік-Буд» уклало договір № 0201/23 від 02.01.2023 з МКП «Мажор» (Покупець). Згідно видаткової накладної № 24 від 24.03.2023 ПП «Олік-Буд» відвантажило МКП «Мажор» товар - трубу поліпропіленової, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер у кількості 1445 метрів на загальну суму 104040 , 00 грн разом з ПДВ, у зв`язку з цим складена податкова накладна № 21 від 24.03.2023. На підтвердження та реальності операції за податковою накладною № 21 від 24.03.2023 позивач надав комісії відповідача копії документів в кількості 29 додатків: копію договору № 0201/23 від 02.01.2023, рахунку на оплату № 5 від 20.03.2023, видаткову накладну № 24 від 24.03.2023, ТТН № 24 від 24.03.2023, платіжні інструкції № 1246555610 від 17.04.2023, № 1248951128 від 20.04.2023, № 15/05/2023 від 15.05.2023, № 15/05/2023 від 17.05.2023 та № 24/05/2023 від 24.05.2023, контракт № 04/23 від 24.02.2023, додаткову угоду № 1 від 24.02.2023 та № 2 від 28.02.2023, Factura pro forma № 15/2023 від 28.02.2023, платіжну інструкцію в іноземній валюті № 3 від 03.03.2023, CMR від 16.03.2023, ВМД № 23UA209110001715U5 від 20.03.2023, договір оренди № 0202 від 02.01.2023.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 9050030/40324085 від 22.06.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 21 від 24.03.2023 (а. с. 63). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (п.9 Порядку № 520).
Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
приватне підприємство «Олік-Буд» зареєстроване як юридична особа 04.03.2016 профільним видом діяльності якого є неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90). Підприємство відповідно до укладеного контракту із FHU Oleksandr Khilinich (Республіка Польща) експортує товар (труби, трубопровідна арматура, насоси, труби полімерні, труби та фітінги з нержавіючої сталі, лічильники газові, вироби з полімерів та ін.), який реалізує на митній території України покупцям, зокрема, МКП «Мажор». Для зберігання товару ПП «Олік-Буд» орендує приміщення 50 кв. м., що знаходиться за адресою м. Борислав, провулок Губицький, 1А, на підставі договору оренди № 0202 від 02.01.2023.
В процесі здійснення господарської діяльності ПП «Олік-Буд» продало МКП «Мажор» товар - трубу поліпропіленової, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер у кількості 1445 метрів на загальну суму 104040 грн. разом з ПДВ . За фактом першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкову накладну № 21 від 24.03.2023 та скерувало таку на реєстрацію в ЄРПН.
Реєстрація цих податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанції з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податковій накладній інформації з мотивів відповідності платника податку п.1 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 13), а саме - обсяг постачання товару/послуг, зазначений у податковій накладній, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання.
Суд звертає увагу на те, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації податкових накладних, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 21 від 24.03.2023 ПП «Олік-Буд» скерувало контролюючому органу повідомлення відповідно № 1 від 15.06.2023 з письмовим поясненням щодо здійснення господарської операції за податковою накладною та копіями первинних документів в кількості 29 додатків (копію договору № 0201/23 від 02.01.2023, рахунку на оплату № 5 від 20.03.2023, видаткову накладну № 24 від 24.03.2023, ТТН № 24 від 24.03.2023, платіжні інструкції № 1246555610 від 17.04.2023, № 1248951128 від 20.04.2023, № 15/05/2023 від 15.05.2023, № 15/05/2023 від 17.05.2023 та № 24/05/2023 від 24.05.2023, договір оренди №0202 від 02.01.2023). При цьому позивач до цих документів надав також контракт від 24.02.2023, Factura pro forma № 15/2023 від 28.02.2023, платіжну інструкцію в іноземній валюті № 3 від 03.03.2023, CMR від 16.03.2023, ВМД № 23UA209110001715U5 від 20.03.2023 в підтвердження погодження поставленого товару (труби поліпропіленової, діаметром 20 мм, товщина стінки 1,9 мм, тиск 10 атмосфер у кількості 1445 метрів).
Рішення контролюючого органу № 9050030/40324085 від 22.06.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 24.03.2023 обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідачем-1 жоден документ в оскарженому рішенні не підкреслено, тому залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ПП «Олік-Буд».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскарженого рішення суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняте рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки:
- не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних);
- навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин (придбання та ввезення на митну територію України товару, на операцію реалізації якого виписано податкову накладну, докази наявності складського приміщення, перевезення товару та його подальшої оплати).
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності. Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленні № 1 від 15.06.2023 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 21 від 24.03.2023.
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень комісії ГУ ДПС у Львівській області щодо реєстрації податкової накладної позивача.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №9050030/40324085 від 22.06.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 21 від 24.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 21 від 24.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ПП «Олік-Буд» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст.19-22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9050030/40324085 від 22.06.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену приватним підприємством «Олік-Буд» (82300, Львівська область, місто Борислав, вул. Петлюри, буд. 140; ідентифікаційний код 40304085) податкову накладну № 21 від 24.03.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь приватного підприємства «Олік-Буд» (82300, Львівська область, місто Борислав, вул. Петлюри, буд. 140; ідентифікаційний код 40304085) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь приватного підприємства «Олік-Буд» (82300, Львівська область, місто Борислав, вул. Петлюри, буд. 140; ідентифікаційний код 40304085) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114592072 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні