ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2023 рокусправа № 380/18091/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брильовського Р.М. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес Інжиніринг» (79000, м. Львів, вул. Володимира Великого, 4, оф. 6, ЄДРПОУ 40186169) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправних дій зобов`язання вчинити дії,-
Встановив:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес Інжиніринг» до Державної податкової служби України, у якій просить суд визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не відновлення податкових показників Накл ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» (код ЄДРПОУ 40186169) в розмірі 9 023 482 гривень 32 копійок на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та зобов`язати ДПС України (ЄДРПОУ 43005393) внести відповідні дані до системи електронного адміністрування податку на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в листопаді 2022 на виконання судового рішення у справі 380/8861/20 щодо відміни анулювання свідоцтва платника ПДВ по ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» внесені зміни до Реєстру, а саме відновлено свідоцтво платника ПДВ ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» (код ЕДРПОУ: 40186169) з ШН 401861613054, а відтак 15.11.2022 подано декларацію з ПДВ за жовтень. Однак, рішення суду від 14.06.2021 року у справі №380/8861/20 виконано частково, незважаючи на відновлення ДПС України свідоцтва платника ПДВ, податкові показники (Е накл.) на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість не відновлено, а тому триває виконавче провадження. Стверджує, що ДПС України отримавши від ГУ ДПС у Львівській області необхідні зібрані документи для відновлення реєстраційного ліміту платника ПДВ ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ», протиправно здійснює бездіяльність шляхом не відновлення податкових показів (Е накл.) в розмірі 9023492,32 грн на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Вважає, що ДПС України отримавши судове рішення, яке хоч і було ухвалено без його участі та де воно не являлось стороною, проте відповідно до вимог Закону було зобов`язано його виконати. Просить позов задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою судді від 8 серпня 2023 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку з несплатою судового збору.
Ухвалою судді від 17 серпня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечив та зазначив, що згідно з ІКС ДПС в СЕА ПДВ 09.10.2020 операцію « 99 - анулювання реєстрації платника ПДВ» і платнику зменшено суму реєстраційного ліміту на «-» 9023482,32 гривень. На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 у справі № 380/8861/20, ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» 04.10.2022 поновлено реєстрацію платника ПДВ. Показник ?НаклОтр сформовано у сумі 9 023 482,32 грн за рахунок: (?НаклОтр 70 750 764,12 грн +?Поповн 125 812,0 грн +?Митн 20 732 285,28 грн - ?НаклВид 82 395 531,08 грн - ?Перев 189 848,0 грн- ?Відшк. 0,0 грн), а саме за рахунок придбання платником у 2018-2020 роках карбаміду, насіння соняшника, вживаного одягу, буд матеріалів, свиней, мобільних терміналів. Згідно поданої останньої поданої звітності з ПДВ за травень 2020 року (реєстраційний номер 9142920118 від 22.06.2020), р.21 (сума від`ємного значення) становить 0 гривень. За даними ІКС «Податковий Блок» підсистеми Облік платежів («Реєстр транзакцій») станом на поточну дату на електронному рахунку платника заборгованість на суму 3 997 гривень. За даними ІКП станом по коду 14010100 «ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» за 2023 рік сплата 0,0 гривень, недоїмка становить 4 167,0 грн, по інших платежах недоїмка становить 59 283,12 гривень. За даними ІКС ДПС платником у господарській діяльності будь-які складські приміщення не використовувались. Згідно ІКС ДПС, директором, бухгалтером та засновником ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» є ОСОБА_1 , який також є посадовою особою в інших 25 СГ, які також використовують офісне приміщення, яке знаходиться: АДРЕСА_1 . За даними ІКС ДПС встановлено, що показник в СЕА ПДВ сформовано за рахунок здійснених операцій з: імпорту товарів (душових кабін, сонячних панелей, автошин, валіз, інструменту, обладнання, меблів, товарів домашнього вжитку, килимів та інших товарів, які використовуються в домашньому побуті) на суму фактурної вартості 63,4 млн гривень. По вищезазначених підприємствах в ГУ ДПС у Львівській області преребували/-ють аналогічні судові справи (про поновлення реєстрації платників ПДВ та відновлення показників ?Накл). Крім того, всі вищеперелічені у відзиві підприємства входять до складу однієї «транзитно-конвертаційної групи», пов`язані між собою спільними товарно-грошовими потоками та буди перереєстровні/придбані гр.. ОСОБА_2 в лютому 2021 року, після анулювання реєстрації платників ПДВ. Загальна сума показників ?Накл, що підлягатимуть перерахунку після поновлення реєстрації платників ПДВ по вищезазначених суб`єктах господарювання становить більше 37 млн. гривень. Відповідно до даних «Єдиного державного реєстру судових рішень» ухвалою Львівського апеляційного суду від 23.05.2019 у справі № 463/3239/19 накладено арешт на грошові кошти, що знаходяться на розрахункових рахунках вищезазначених у відзиві підприємств. Ухвалою слідчого судді Личаківського районного суду м. Львова від 22 травня 2023 по справі № 463/3901/23 встановлено, що Територіальним управлінням БЕБ у Львівській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42020141090000068 від 30.11.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.212, ч. 3 ст. 191 КК України за фактом організації діяльності на території Львівщини так званого «конвертаційного центру», який включає в себе групу спеціально створених комерційних структур з ознаками фіктивності, які сприяють суб`єктам підприємницької діяльності реального сектору економіки в умисному ухиленні від сплати податків шляхом мінімізації податкових зобов`язань, а також заволодіння бюджетними коштами. Досудовим розслідуванням встановлено, що так званий «конвертаційний центр» включає в себе суб`єкти підприємницької діяльності з ознаками «фіктивності» та «транзитності», які зареєстровані у м. Львові та інших регіонах України.
26.09.2023 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач спростовує доводи відповідача.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 витребувано від Державної податкової служби України наступні документи: зворотній бік облікової карти платника податків ТОВ «Бізнес Інжирінг»; показник який відображався в системі електронного адміністрування ПДВ до та після анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ «Бізнес Інжирінг» та яку суму зараховано до бюджету на виконання положень пунктів 7,8 Порядку №569; довідку про стан рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість до анулювання реєстрації платника ТОВ «Бізнес Інжирінг»; довідку про стан рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість після анулювання реєстрації платника ПДВ; інформацію щодо суми коштів, перерахованих до бюджету з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Всебічно дослідивши та об`єктивно оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, суд встановив наступне.
Відповідно до ІКС «Податковий блок» ТзОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» перебуває на обліку з 10.01.2014 по теперішній час у ГУ ДПС у Львівській області.
Основний вид діяльності: _46.90-неспеціалізована оптова торгівля.
Відповідно до баз даних ДПС ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» 01.03.2016 зареєстровано в якості платника ПДВ з індивідуальним податковим номером 401861613054.
22.05.2020 ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» анульовано реєстрацію платника ПДВ за рішенням ГУ ДПС у Львівській області у зв`язку з наданням декларацій про відсутність поставок (відповідно до підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу).
Згідно ІКС ДПС, в СЕА ПДВ 09.10.2020 операцію « 99 - анулювання реєстрації платника ПДВ», і платнику зменшено суму реєстраційного ліміту на «-» 9023482,32 гривень.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 у справі №380/8861/20, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021, адміністративний позов задоволено частково; визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 22.05.2020 №2788 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТзОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ»; зобов`язано Головне управління ДПС у Львівській області поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТзОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» з моменту її анулювання зі збереженням податкових показників в розмірі 9023492,32 грн в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ»; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 у справі № 380/8861/20 ТзОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» 04.10.2022 поновлено реєстрацію платника ПДВ.
Позивач зазначає, що рішення суду від 14.06.2021 року у справі №380/8861/20 виконано частково, незважаючи на відновлення ДПС України свідоцтва платника ПДВ, податкові показники (Е накл.) на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість не відновлено й досі, а тому триває виконавче провадження.
Вважаючи протиправною бездіяльність ДПС України щодо не відновлення податкових показів (Е накл.) в розмірі 9023492,32 грн на рахунку платника ПДВ ТзОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, ТзОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» звернулося з вказаним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні принципи функціонування СЕА ПДВ визначено статтею 200-1 Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 200-1.1 статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:
- суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;
- суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
- суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Абзацом 1 пункту 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України встановлено, що платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Згідно із пунктом 200-1.3 статті 201-1 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (УНакл), обчислену за такою формулою: УНакл = УНаклОтр + УМитн + УПопРах - УНаклВид - УВідшкод - УПеревищ. У цій нормі наведене значення кожного показника згаданої формули.
Отже, сума податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (УНакл), вміщує в себе, окрім інших складових, і суму поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (УПопРах).
З рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді (пункт 200-1.5 статті 200-1 Податкового кодексу України).
Приписи пункту 200-1.8 статті 200-1 Податкового кодексу України встановлюють, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Згідно з пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, сума УНакл такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених пунктом 184.1 статті 184 цього Кодексу.
Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складання податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначено Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 (далі - Порядок № 569).
Починаючи з дати запровадження СЕА ПДВ на постійній основі, а саме з 01.07.2015, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється виключно у межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 200-1.3 статті 2001 розділу V Податкового кодексу України та пунктом 9 Порядку № 569.
СЕА ПДВ працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до статті 200-1 Кодексу та Порядку № 569.
Сума податку (?Накл), на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, обчислюється автоматично за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу: ?Накл = ?НаклОтр + Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ.
Пунктом 3 Порядку №569 встановлено, що періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДПС та Казначейством.
Відповідно до п. 5 цього Порядку електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДПС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку.
Згідно з пунктом 8 Порядку №569 у разі повторної реєстрації особи платником податку йому відкривається новий електронний рахунок.
Казначейство відповідно до вимог ст. 69 ПК України надсилає ДПС повідомлення про відкриття електронного рахунка в день його відкриття. Після надходження такого повідомлення ДПС інформує платника податку про реквізити його електронного рахунка (п. 6 цього Порядку).
Пунктом 10 Порядку №569 встановлено, що ДПС: 1) обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі; 2) оприлюднює на офіційному веб-сайті алгоритми обрахунку показників формули обчислення зазначеної суми та джерела їх формування.
Відповідно до пункту 13 Порядку №569 платник податку має право отримувати у ДПС інформацію про стан свого електронного рахунка (в тому числі додаткових електронних рахунків), а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.
Відповідач зазначає, що нормами ПК України та Порядку № 569 не передбачено відновлення закритого рахунку платника податків в СЕА після скасування реєстрації такого суб`єкта господарювання платником ПДВ та поновлення в облікових даних платника податку суми ПДВ, без проведення обчислення відповідно до Формули визначеної пунктом 9 Порядку №569, навіть у випадку поновлення свідоцтва платника ПДВ.
У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а платник має право на поновлення реєстраційного ліміту позивача у системі електронного адміністрування ПДВ. При цьому, у даному випадку, ефективним способом захисту прав позивача є поновлення стану розрахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, що передувало анулюванню реєстрації платника ПДВ, яке згодом судовим рішенням визнано протиправним.
Пунктом 184.1 статті 184 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку.
Відповідно до пункту 5.10 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 14.11.2014 №1130 (далі - Положення №1130, у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за ініціативою контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляється до Державної фіскальної служби України для внесення відповідних змін до Реєстру.
У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням таких особливостей:
1) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється;
2) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ;
3) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, дата анулювання реєстрації відповідає даті, що передує дню переходу особи до застосування відповідної ставки єдиного податку, а причина анулювання - підпункту «в» пункту 184.1 статті 184 розділу V Податкового кодексу України. Анулювання реєстрації проводиться за заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ або за рішенням контролюючого органу;
4) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи є анульованою наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата та причина анулювання реєстрації - даті та причині анулювання повторної реєстрації.
Натомість пунктами 2.3, 2.4 Положення передбачено, що формування та ведення Реєстру здійснює Державна податкова служба України.
З кола обов`язків щодо ведення Реєстру Державна податкова служба України здійснює: розробку організаційних та методологічних принципів ведення Реєстру; організацію реєстрації платників податку на додану вартість; присвоєння платникам податку на додану вартість індивідуальних податкових номерів; розробку технології та програмно-технічних засобів ведення Реєстру; виконання функцій адміністратора бази даних Реєстру (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, їх зберіганням, захистом, контроль за правом доступу тощо); автоматизоване ведення бази Реєстру; розробку нормативних документів на створення, ведення та користування даними Реєстру; оприлюднення даних з Реєстру; формування і надання довідок з Реєстру; розгляд скарг, поданих в адміністративному порядку відповідно до статей 55, 56 розділу II Кодексу, або звернень про перегляд рішень контролюючих органів з питань реєстрації, анулювання реєстрації, перереєстрації платників податку або про внесення записів чи змін до Реєстру.
З аналізу вказаних вище законодавчих норм убачається, що відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ, а також надання висновків та документів, які необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ належить до повноважень ДПС України.
Такі повноваження контролюючого органу здійснюються у певній послідовності після дослідження питання стосовно правомірності процедури включення до облікових карток певної інформації щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та операцій, які проводяться з коштами передоплати.
Крім того, відповідно до положень пункту 5 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 в редакції, чинній на дату ухвалення постанови судом першої інстанції електронні рахунки (далі - Порядок №569) (в тому числі додаткові електронні рахунки, зазначені в абзацах третьому - п`ятому пункту 4 цього Порядку (далі - додаткові електронні рахунки) відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДФС надсилає Казначейству: не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку - для відкриття електронних рахунків; не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації платника податку суб`єктом спеціального режиму оподаткування - для відкриття додаткових електронних рахунків.
Датою початку здійснення платником податку операцій з використанням електронного рахунка є дата реєстрації його платником податку (для платників податку, зареєстрованих до 1 лютого 2015 року 1 лютого 2015 року).
Згідно з пунктами 7, 8 Порядку №569 у разі анулювання реєстрації платника податку
залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.
Для закриття електронного рахунка (в тому числі додаткового електронного рахунка) ДФС надсилає Казначейству реєстр платників податку, в якому зазначаються найменування або прізвище, ім`я та по батькові платника податку, податковий номер або номер та серія паспорта (для фізичних осіб - підприємців, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), індивідуальний податковий номер платника податку та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету.
На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету, в тому числі суми податку, зараховані на додаткові електронні рахунки і не списані з рахунка станом на наступний робочий день з дня анулювання реєстрації платника податку - суб`єкта спеціального режиму оподаткування або виключення його з реєстру суб`єктів спеціального режиму оподаткування.
У разі повторної реєстрації особи платником податку йому відкривається новий електронний рахунок.
В подальшому Порядок №569 доповнено пунктом 7-1, який передбачає, що ДПС протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, здійснює перерахунок суми (УНакл) такого платника за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене).
Такий перерахунок здійснюється ДПС шляхом перерахунку суми (УНакл) окремо за кожним її показником.
Щодо показників, які були сформовані станом на 09.10.2020 суд встановив наступне.
22.05.2020 ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» анульовано реєстрацію платника ПДВ за рішенням ГУ ДПС у Львівській області у зв`язку з наданням декларацій про відсутність поставок (відповідно до підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Кодексу).
Згідно ІКС ДПС, в СЕА ПДВ 09.10.2020 операцію « 99 - анулювання реєстрації платника ПДВ», і платнику зменшено суму реєстраційного ліміту на «-» 9023482,32 гривень.
На виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 у справі № 380/8861/20, ТОВ «БІЗНЕС ІНЖИНІРИНГ» 04.10.2022 поновлено реєстрацію платника ПДВ.
На виконання ухвали Львівського окружного адміністративного суду від 16.10.2023 про витребування доказів Державною податковою службою України надано суду зворотній бік облікової карти платника податків ТОВ «Бізнес Інжирінг» та довідку про стан рахунку, суми коштів перерахованих до бюджету та показники в системі СЕА ТОВ «Бізнес Інжирінг» та Інформаційно-аналітичну довідку щодо товарно-грошових потоків позивача.
Показник ?НаклОтр сформовано у сумі 9 023 482,32 грн за рахунок: (?НаклОтр 70 750 764,12 грн +?Поповн 125 812,0 грн +?Митн 20 732 285,28 грн - ?НаклВид 82 395 531,08 грн - ?Перев 189 848,0 грн- ?Відшк. 0,0 грн), а саме за рахунок придбання платником у 2018-2020 роках карбаміду, насіння соняшника, вживаного одягу, буд матеріалів, свиней, мобільних терміналів. Згідно поданої останньої поданої звітності з ПДВ за травень 2020 року (реєстраційний номер 9142920118 від 22.06.2020), р.21 (сума від`ємного значення) становить 0 гривень.
За даними ІКС «Податковий Блок» підсистеми Облік платежів («Реєстр транзакцій») станом на поточну дату на електронному рахунку платника заборгованість на суму 3 997 гривень.
За даними ІКП станом по коду 14010100 «ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» за 2023 рік сплата 0,0 гривень, недоїмка становить 4 167,0 грн, по інших платежах недоїмка становить 59 283,12 гривень.
Відповідно до пункту 27 Порядку №569 у разі анулювання реєстрації платника податку податкові зобов`язання визначаються на підставі податкової звітності з податку за підсумками останнього звітного (податкового) періоду, визначеного пунктом 184.6 статті 184 Кодексу. Залишок коштів на електронному рахунку платника податку після розрахунків з бюджетом за результатами останнього звітного (податкового) періоду перераховується до бюджету.
Якщо після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на електронному рахунку недостатній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з податку на підставі поданих контролюючому органу податкових декларацій з податку, остаточний розрахунок з бюджетом таким платником здійснюється з власного поточного рахунка на електронний рахунок.
Згідно з приписами пункту 200-1.8 статті 200-1 Податкового кодексу України та пункту 7 Порядку №569 одним із наслідків анулювання свідоцтва платника податку є закриття відповідного електронного рахунку такого платника податку в СЕА ПДВ. Така вимога є імперативною та підлягає виконанню саме контролюючим органом.
При цьому положення пункту 200-1.8 статті 200-1 Податкового кодексу України та пункту 27 Порядку №569 передбачають, що кошти з електронного рахунку підлягають зарахуванню до бюджету в сумі узгоджених податкових зобов`язань. Залишок коштів, що перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань, повертається з бюджету в порядку, визначеному статтею 43 Податкового кодексу України, за заявою платника податку.
Установлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього або іншого (в разі коли має місце подія вибуття платника податків поза межі територіальної юрисдикції певного органу ДФС України) суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, повернення коштів, перерахованих до бюджету з електронного рахунка, відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 29.08.2019 у справі №826/25699/15, від 02.10.2018 у справі №820/159/16, від 17.12.2020 у справі №820/499/16, від 20.04.2021 у справі №820/498/16.
Таким чином, скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ в судовому порядку спричиняє виникнення у контролюючого органу обов`язку із повернення платника податків у первинне правове становище, що охоплює собою не тільки вчинення дій із поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, але, в тому числі, і відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ з поверненням на рахунок коштів. Такі дії повинні бути вчинені контролюючим органом самостійно за наслідками отримання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, без окремого звернення платника податків.
Водночас, слід мати на увазі, що відсутні правові підстави вважати, що уся сума податку, на яку платник мав право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (УНакл), та яка відображалась на рахунку в СЕА ПДВ до прийняття рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, підлягає зарахуванню до бюджету в порядку, визначеному пунктом 200-1.8 статті 200-1 Податкового кодексу України та пунктами 7, 27 Порядку №569, оскільки відповідно до наведених норм права такому перерахуванню підлягає саме залишок коштів на рахунку в СЕА ПДВ, що за своїм змістом відповідає складнику формули УПопРах.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на виконання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ контролюючий орган зобов`язаний самостійно вчинити дії із повернення платника податків у становище, що існувало до винесення протиправного акта індивідуальної дії. Такі дії охоплюють собою: поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ; поновлення (або відкриття нового) електронного рахунка в СЕА ПДВ; відображення на такому рахунку реєстраційної суми (УНакл), яка має бути перерахована за формулою, наведеною в пункту 200-1.3 статті 201-1 Податкового кодексу України, з урахуванням обставин використання наданого платнику податків права із повернення з бюджету коштів, що перевищують суму узгоджених податкових зобов`язань, та наявності підстав для сплати узгоджених податкових зобов`язань.
На користь такого підходу при вирішенні питання про поновлення (відображення) показника реєстраційної суми в СЕА ПДВ після скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ свідчать і внесені законодавцем зміни в частині уточнення та вдосконалення процедури виконання судового рішення, яке набрало законної сили, щодо внесення до реєстру платників податків на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника на додану вартість.
Відповідно до Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" від 16 січня 2020 року № 466-IX (надалі - Закон № 466-ІХ, набув чинності 23 травня 2020 року) законодавець пункт 200-1.3 статті 201-1 Податкового кодексу України доповнив абзацами двадцять сьомим і двадцять восьмим.
Згідно з положеннями цих норм у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, УНакл (сума, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених пунктом 184.1 статті 184 цього Кодексу.
Аналогічною за змістом нормою було доповнено Порядок №569.
Система електронного адміністрування ПДВ працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених ДФС України відповідно до статті 200-1 Податкового кодексу України та порядку № 569 і не допускає ручного втручання в її роботу.
Суд проаналізував наданий відповідачем зворотній бік облікової карти платника податків ТОВ «Бізнес Інжирінг» та довідку про стан рахунку, суми коштів перерахованих до бюджету та показники в системі СЕА ТОВ «Бізнес Інжирінг» та Інформаційно-аналітичну довідку щодо товарно-грошових потоків позивача.
Суд під час розгляду справи встановив наявність у позивача до прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ відповідного показника реєстраційного ліміту, після анулювання реєстрації платника ПДВ показник дорівнював « 0». Згідно наданої довідки Державної податкової служби щодо стану розрахунків в системі електронного адміністрування податку на додану вартість ТОВ «Бізнес Інжиніринг» за період 01.03.2018 (дата реєстрації платника ПДВ) по 22.05.2020 (дата анулювання реєстрації платника ПДВ) зараховано на електронний рахунок платника в СЕА ПДВ № UA688999980385129000000267544 з банківських рахунків ТОВ «Бізнес Інжиніринг» 125 812,00 грн.
Зараховано з електронного рахунку платника в СЕА ПДВ № UA688688999980385129000000267544 на бюджетний рахунок №31112029013005 МФО 899998 код бюджетної класифікації 14010100 Податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) 125 812,0 грн.
Згідно поданої звітності з ПДВ за травень 2020 року (реєстраційний номер 9142920118 від 22.06.2020), р.21 (сума від`ємного значення) становить 0 гривень.
Відповідно до облікової картки платника податку за 2020-2023 роки, заборгованість з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) складає 4267,36 грн.
Відповідач, проаналізувавши інформацію щодо формування товарно-грошових потоків ТОВ "Бізнес Інжиніринг" згідно виписаних податкових накладних за період з 01.01.2016 по 31.12.2021, вважає, що сума реєстраційного ліміту у СЕА ПДВ, що обліковувалась на дату анулювання реєстрації платника ПДВ (9 023 482,3 грн) сформована з метою ухилення від оподаткування та мінімізації сплати ПДВ.
Слід зазначити, що нормами ПК України та Порядку № 569 не передбачено відновлення закритого рахунку платника податків в СЕА після скасування реєстрації такого суб`єкта господарювання платником ПДВ та поновлення в облікових даних платника податку суми ПДВ, без проведення обчислення відповідно до формули визначеної пунктом 9 Порядку №569, навіть у випадку поновлення свідоцтва платника ПДВ.
Помилково та/або надміру зараховані кошти до бюджету повертаються платнику податку на електронний рахунок у порядку, визначеному статтею 43 ПК України.
Згідно з пунктом 43.4-1 статті 43 ПК України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
З аналізу вказаних вище законодавчих норм убачається, що відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ, а також надання висновків та документів, які необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ належить до повноважень ДФС України. При цьому, такі повноваження контролюючого органу здійснюються у певній послідовності після дослідження питання стосовно правомірності процедури включення до облікових карток певної інформації щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та операцій, які проводяться з коштами передоплати.
Зазначена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах 28 червня 2023 у справі №808/1923/16, від 21.07.2020 у справі №820/1053/16, від 22.07.2020 у справі №520/5627/19, від 10.11.2020 у справі №826/22457/15.
Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що не підлягають задоволенню.
Також відповідно до ч. 1 ст.139 КАС України на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір з сторін не стягується.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, КАС України суд,
в и р і ш и в:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяБрильовський Роман Михайлович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114592297 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні