ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2023 рокусправа № 380/4094/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Ековектор» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ековектор» (далі ТОВ «Ековектор», позивач) 02.03.2023 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 10.11.2022 № 7610785/23958705;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 54 від 14.10.2022, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Ековектор», датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Ековектор» зареєстроване як суб`єкт господарювання, основним видом діяльності якого є неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90). ТОВ «Ековектор» на підставі імпортного контракту із контрагентом «TVH PARTS N.V.» придбало та частково розмитнило частину товарів, вказаних у спірній податковій накладній. Товари, що були предметом господарської операції, продано ФОП ОСОБА_1 на підставі рахунку-фактури (договору поставки) № СФСІВ-00002007 від 13.10.2022 р. на загальну суму 104088,00 грн. Товар був попередньо оплачений ФОП ОСОБА_1 відтак за першою подією, а саме оплатою рахунку, платник податків склав та подав на реєстрацію податкову накладну № 54 від 14.10.2022 р. Позивач стверджує, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення та низку документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій, за наслідками яких складена податкова накладна. Вказує, що додатково надав контролюючому органу первинні документи, укладені з постачальником товару, який надалі продав своєму контрагенту ФОП ОСОБА_1 , тобто підтвердив походження товару. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної, причиною відмови вказало ненадання платником податків копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Позивач стверджує, що ТОВ «Ековектор» для розблокування реєстрації податкової накладної надав пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 54 від 14.10.2022 на суму 104088,00 грн (в т. ч. ПДВ 17348,00 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних формальним, оскільки таке не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ТОВ «Ековектор» пояснень та документів, вважає таке рішення необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «Ековектор» податкову накладну № 54 від 14.10.2022 днем її надходження.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представник відповідачів подав відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Ековектор» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкової накладної було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 54 від 14.10.2022. До відзиву представник відповідачів долучив отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ТОВ «Ековектор» для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ТОВ «Ековектор» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином, суд відмовляє у задоволенні цього клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
товариство з обмеженою відповідальністю «Ековектор» зареєстроване як юридична особа 21.02.1996, ідентифікаційний код 23958705. Основним видом діяльності товариства з обмеженою відповідальністю є неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90); серед інших видів діяльності торгівля іншими автотранспортними засобами (код КВЕД 45.19); оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31) та ін. (а.с. 123).
Надані позивачем документи свідчать про те, що ТОВ «Ековектор» на підставі імпортного контракту із контрагентом «TVH PARTS N.V.» придбало товари (втулка шасі XJN160, палець кронштейна, вісь кронштейна, колесо вантажне, амортизатор капота, вал холостого ходу двигуна, шайба спеціальна, блок запалення, прокладка колектора та інші).
14.10.2022 ТОВ «Ековектор» отримало та частково розмитнило частину товару, вказаного у спірній податковій накладній, що підтверджується митною декларацією №UA209170/2022/052531 від 14.10.2022 (а.с. 32-51).
Товари, що були предметом господарської операції (втулка шасі XJN160 7326.90.98.90, палець кронштейна 100046, вісь кронштейна 7326.90.98.90, кронштейн кріплення колеса 8302.30.00.90, ролік в зборі 8302.20.00.90, вісь кронштейна 100025, контактор в зборі 8536.41.10.90, контактор XJN-160 8536.41.90.90, колесо ведуче 118038, колесо вантажне 8708.70.99.90), продано ФОП ОСОБА_1 на підставі рахунку-фактури (договору поставки) № СФСІВ-00002007 від 13.10.2022 р. на загальну суму 104 088,00 грн (а.с. 16).
Товар був попередньо оплачений ФОП ОСОБА_1 у сумі 104088,00 грн (в т.ч. ПДВ 17348 грн.), що підтверджується випискою по рахунку ТОВ «Ековектор» UA033253650000000026002012276 за 14.10.2023 (а.с. 52-54).
ТОВ «Ековектор» по факту першої події (оплати товару) склало податкову накладну на згаданого покупця № 54 від 14.10.2022 (а. с. 27-28) та скерувало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якого документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена (а. с. 30).
В квитанції зазначено, що реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена, оскільки:
- коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8536 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються;
- їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 1 від 01.11.2022 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовими поясненнями (а. с. 11). В письмових поясненнях щодо заблокованої податкової накладної позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 21.02.1996 за видом неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90), серед інших видів діяльності торгівля іншими автотранспортними засобами (код КВЕД 45.19), оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31). ТОВ «Ековектор» на підставі рахунку-фактури (договору поставки) № СФСІВ-00002007 від 13.10.2022 р. продало ФОП ОСОБА_1 товари (втулка шасі НОМЕР_1 , палець кронштейна 100046, вісь кронштейна 7326.90.98.90, кронштейн кріплення колеса 8302.30.00.90, ролік в зборі 8302.20.00.90, вісь кронштейна 100025, контактор в зборі 8536.41.10.90, контактор XJN-160 8536.41.90.90, колесо ведуче 118038, колесо вантажне 8708.70.99.90), які були попередньо придбані у контрагента «TVH PARTS N.V.» на підставі імпортного контракту. Згідно виписки по рахунку НОМЕР_2 за 14.10.2023 товар був повністю оплачений ФОП ОСОБА_1 у сумі 104 088,00 грн (в т. ч. ПДВ 17 348,00 грн.), у зв`язку з цим складена податкова накладна № 54 від 14.10.2022. На підтвердження та реальності операції за податковою накладною № 54 від 14.10.2022 позивач надав комісії відповідача копії документів в кількості 8 додатків: копії банківських виписок за 14.10.2022, оборотно-сальдову відомість по рахунку 361, картку рахунку 361, митну декларацію від 14.07.2022, рахунок-фактуру № СФСІВ-00002007 від 13.10.2022.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 7610785/23958705 від 10.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 54 від 14.10.2022 (а. с. 9). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків не надав копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Відповідно до норм Порядку №1165:
12. Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). 14. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. 15. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. 16. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (п.9 Порядку № 520).
Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
товариство з обмеженою відповідальністю «Ековектор» зареєстроване як юридична особа 21.02.1996, ідентифікаційний код 23958705. Основним видом діяльності товариства з обмеженою відповідальністю є неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90); серед інших видів діяльності торгівля іншими автотранспортними засобами (код КВЕД 45.19); оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код КВЕД 45.31) та ін. (а.с. 123).
ТОВ «Ековектор» на підставі імпортного контракту із контрагентом «TVH PARTS N.V.» придбало товари (втулка шасі XJN160, палець кронштейна, вісь кронштейна, колесо вантажне, амортизатор капота, вал холостого ходу двигуна, шайба спеціальна, блок запалення, прокладка колектора та інші), який реалізує іншим покупцям, зокрема, ФОП ОСОБА_1 14.10.2022 ТОВ «Ековектор» отримало та розмитнило товар, вказаний у спірній податковій накладній, що підтверджується митною декларацією №UA209170/2022/052531 від 14.10.2022 (а.с. 32-51).
В процесі здійснення господарської діяльності позивач продав товари ФОП ОСОБА_1 (втулка шасі НОМЕР_1 , палець кронштейна 100046, вісь кронштейна 7326.90.98.90, кронштейн кріплення колеса 8302.30.00.90, ролік в зборі 8302.20.00.90, вісь кронштейна 100025, контактор в зборі 8536.41.10.90, контактор XJN-160 8536.41.90.90, колесо ведуче 118038, колесо вантажне 8708.70.99.90). По факту першої події (оплати товару) склало податкову накладну на згаданого покупця № 54 від 14.10.2022 та скерувало таку на реєстрацію до ЄРПН.
Реєстрація цих податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанції з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податковій накладній інформації з мотивів відповідності платника податку п.1 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 13), а саме:
- відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8536 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються;
- їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд звертає увагу на те, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації податкових накладних, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
Ухвалою від 07.03.2023 суд витребував в Головного управління ДПС у Львівській області відомості щодо: - подання/наявності в ДПС, станом на дату реєстрації податкової накладної № 54 від 14.10.2022 Таблиці даних платника податку за встановленою формою; - Таблицю даних платника податку на додану вартість (за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 8536); - рішення Комісії ДПС у Львівській області за результатами розгляду Таблиці даних платника податку.
Головне управління ДПС у Львівській області не надало суду доказів того, що станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу ТОВ «Ековектор» згаданої квитанції в платника податків була зареєстрована контролюючим органом Таблиця даних платника податку на додану вартість (за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 8536). Отже, станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу ТОВ «Ековектор» зазначеної квитанції в платника податків не було зареєстрованої контролюючим органом Таблиці даних платника податку на додану вартість. Таким чином, контролюючий орган не мав підстав зупиняти реєстрацію податкової накладної № 54 від 14.10.2022 з обґрунтуванням щодо наявності чи відсутності кодів УКТЗЕД в таблиці, оскільки така не була зареєстрована в ДПС.
Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкової накладної № 54 від 14.10.2022 ТОВ «Ековектор» скерувало контролюючому органу повідомлення № 1 від 01.11.2022 з письмовим поясненням щодо здійснення господарської операції за цією податковою накладною, платник податків долучив копії первинних документів в кількості 8 додатків: копії банківських виписок за 14.10.2022, оборотно-сальдову відомість по рахунку 361, картку рахунку 361, митну декларацію від 14.07.2022, рахунок-фактуру № СФСІВ-00002007 від 13.10.2022.
Рішення контролюючого органу № 7610785/23958705 від 10.11.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної № 54 від 14.10.2022 обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій таких документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскарженому рішенні не підкреслив, тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Ековектор».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскарженого рішення суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняте рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних); - навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності. Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень комісії ГУ ДПС у Львівській області щодо реєстрації податкової накладної позивача.
Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленні № 1 від 01.11.2022 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 54 від 14.10.2022.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №7610785/23958705 від 10.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 54 від 14.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 54 від 14.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до норм статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати, на професійну правничу допомогу.
Представник позивача в позовній заяві просить стягнути з відповідачів на користь позивача судові витрати, а саме сплачений ним судовий збір в розмірі 2684 грн. та витрати на правову допомогу в сумі 5000 грн. Враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Ековектор», суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат на правничу допомогу в розмірі 5000 грн суд зазначає, що відповідно до ч. 7 ст. 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду. Відповідно до п. 5.1 Договору про надання правничої допомоги № 07/23 за правову допомогу Клієнт (ТОВ «Ековектор») сплачує на розрахунковий рахунок Адвоката винагороду у розмірі 5000,00 грн. Сума, вказана у п. 5.1 даного Договору є фіксованою (п. 6.1 Договору) (а.с 118-119). У матеріалах справи відсутні докази, що підтверджують оплату позивачем суми винагороди на розрахунковий рахунок адвоката, відтак суд не має підстав покладати такі витрати у зв`язку із відсутністю доказів їх понесення.
Керуючись ст.ст.19-22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.11.2022 № 7610785/23958705.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Ековектор» (79000, Львівська область, місто Львів, вул. Академіка Колесси, буд. 17, кв. 43; ідентифікаційний код 23958705) податкову накладну № 54 від 14.10.2022.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Ековектор» (79000, Львівська область, місто Львів, вул. Академіка Колесси, буд. 17, кв. 43; ідентифікаційний код 23958705) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Ековектор» (79000, Львівська область, місто Львів, вул. Академіка Колесси, буд. 17, кв. 43; ідентифікаційний код 23958705) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114592552 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні