Рішення
від 30.10.2023 по справі 580/7732/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2023 року справа № 580/7732/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової розглянув у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу № 580/7732/23

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АМК АЛЬЯНС» (вул. Небесної Сотні 11 кв.4, м.Умань, Черкаська область, 20301, код ЄДРПОУ 44350758) до Головного управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ ВП 44131663, вул. Хрещатик 235, м.Черкаси, 18002) про визнання протиправним і скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.

І.ПРОЦЕДУРА

28.08.2023 вх.№36207/23 ТОВ «АМК АЛЬЯНС», звернувшись до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 22 червня 2023 року №0057120403.

31.08.2023 прийнята позовна заява до розгляду та відкрите провадження у справі за адміністративним позовом ТОВ «АМК АЛЬЯНС» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним і скасування індивідуального акта, що буде здійснюватися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні).

21.09.2023 вх.40352/23 позивач надав редакцію позовної заяви, просив: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення (далі - ППР) Головного управління ДПС у Черкаській області від 22 червня 2023 року №0057120403 про застосування до ТОВ «АМК АЛЬЯНС» штрафу у сумі 238931 грн 54 коп.

Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (ч.1 ст.258 КАС України), розгляд справи по суті через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження. Згідно із частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі під час розгляду справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтуванні позовних вимог зазначає, що ППР (прийняте на підставі акта перевірки від 09.05.2023 №4538/23-00-04/44350758) у зв`язку із безпідставним застосуванням штрафу за наявних висновків Верховного Суду у справі № 320/11934/22 (112414342, 111441547, 111441547), № 420/10367/20 (101808712) та під час карантинних обмежень і дії режиму воєнного стану щодо несвоєчасно зареєстрованих ПН в ЄРПН є протиправним: військовий конфлікт негативно вплинув на підприємницьку діяльність, своєчасність ведення бухгалтерського обліку (отримання документів для відображення в регістрах, реєстрах, відомостях, звітності), нестабільну (віддалену) роботу підприємств з відомих обставин (ракетні атаки, перебування в укриттях, відсутність інтернет зв`язку, стан стресу і тривожності у всіх громадян України).

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

14.09.2023 вх.39131/23 відповідач надав відзив - позовні вимоги не визнав, позаяк перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації ПН в ЄРПН (акт від 09.05.2023 №4538/23-00-04-03-04/44350758), тому за результатом камеральної перевірки згідно ППР форми «Н» 22 червня 2023 року №0057120403 застосована штрафна санкція у сумі 238931 грн 54 коп. Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №1800109765198 акт камеральної перевірки не вручений під час доставки - повернутий 06.06.2023 відправнику за закінченням терміну зберігання, ППР згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №1800110038720 не вручене під час доставки та повернуте 27.07.2023 відправнику за закінченням терміну зберігання.. Змін до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - Кодекс №2755). Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування санкцій на період дії воєнного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню COVID -19, не застосовуються. Відповідач стверджує: починаючи з 27.05.2022 переважають норми у частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкового обовязку у випадках та за умов, передбачених п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755, тому норма п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755 щодо мораторію застосування санкцій за порушення строків нарахування, декларування та сплати податків на період дії карантину не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану. Позивач не заперечує факт вчиненого порушення, проте зазначає про норми законодавства, що (на думку позивача) зменшує відповідальність. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Відповідач за результатом камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації ТОВ «АМК АЛЬЯНС» (44350758) ПН в ЄРПН склав акт від 09.05.2023 №4538/23-00-04-03-04/44350758 [затримка в реєстрації ПН: від 30.09.22 №14 (граничний строк 15.10.22/дата реєстрації 14.11.22) - 30 днів; 21.09.2023 №8 (15.10.22/14.11.22) - 30 днів; 17.09.22 №6 (15.10.22/14.11.22) - 30 днів; 23.09.22 №16 (15.10.22/14.11.22) - 30 днів; 17.09.22 (15.10.22/14.11.22) - 30 днів; 30.08.22 №13 (15.09.22/20.10.22) - 35 днів; 19.09.2022 №15 (15.10.22/20.10.22) - 5 днів; 31.08.22 №15 (15.09.22/20.10.22) - 35 днів; 29.08.22 №12 (15.09.22/20.10.22) - 35 днів; 27.09.2022 №12 (15.09.22/22.11.22) - 38 днів] і на його підставі відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 Кодексу №2755 обчислив грошове зобов`язання у ППР форми «Н» від 22 червня 2023 року №0057120403 із визначенням штрафної санкції у сумі 238931 грн 54 коп (розмір штрафу (10%,20%,30%) і суму ПДВ у ПН позивач не оспорює).

Суд встановив, що позивачем не подано заяву про неможливість виконання податкових обов`язків відповідно до п. 69.1 ст. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу №2755 та необхідні документи згідно наказу Міністерства Фінансів України від 29.07.2022 № 225 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303) «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України».

Відповідно до наказу МФУ від 28.12.2015 № 1204 «Про затвердження Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0124-16#Text) контролюючий орган складає податкове повідомлення-рішення за формою «Н» - за порушення платниками ПДВ граничних строків реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування до податкової накладної, визначених статтею 201 Кодексу в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або невиконання податкового повідомлення - рішення: щодо попередження платника податку - продавця контролюючим органом про необхідність складання та/або реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або виправлення помилок під час зазначення обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 Кодексу (додатки 24, 25).

Спірним є правомірність застосування штрафної санкції за порушення строків реєстрації в ЄРПН протягом граничного строку ПН, визначених ст.201 Кодексу №2755 та згідно з п.120-1.1 ст.120-1 Кодексу №2755 за затримку реєстрації ПН, проте суд встановив, що в оскарженому ППР від 22.06.2023 №0057120403 відсутнє покликання на конкретний пункт статті 201 Кодексу №2755.

V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Відповідно до п. 76.1 ст. 76 Кодексу №2755 камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Відповідно до п.201.10 ст.201 Кодексу №2755 під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених. Згідно з п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Кодексом №2755 термін.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до ЄРПН визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246). Згідно з пунктом 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу №2755.

У разі порушення строків застосовуються штрафні санкції згідно з Кодексом №2755. Згідно із пунктом 120-1.1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: -10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; -20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; -30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; -40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; -50 відсотків суми податку на додадня відкриття провадження.

Згідно з п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакції Закону України № 591-IX від 13.05.2020).

Верховний Суд у справі № 420/10367/20 ЄДРСР 101808712 висновує: перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755 містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Відповідно до п.1 постанови КМУ від 27 червня 2023 р. № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» відмінений з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

У рамках статті 6 ЄКПЛ виокремлюють два аспекти - кримінальний та цивільний. Поняття «кримінальне обвинувачення» у контексті статті 6 ЄКПЛ має автономне значення. Можуть бути випадки, коли ЄСПЛ дійде висновку, що певна справа становила собою кримінальне обвинувачення попри те, що в юрисдикції, де вона розглядалася, вона кваліфікується по-іншому (як адміністративна, дисциплінарна чи навіть цивільна справа). Критеріями, сформульованими у справі Engel and Others v. the Netherlands (так звані «критерії Енгеля») є: класифікація згідно з національним правом; характер правопорушення (чи спрямована правова норма, про яку йдеться, виключно на певну групу осіб, чи має загальнообов`язковий характер; чи було провадження ініційовано державним органом, наділеним законодавчо закріпленими повноваженнями щодо примусового виконання; чи має правова норма каральну або запобіжну мету; чи спрямована правова норма на захист загальних інтересів суспільства, які зазвичай захищаються кримінальним правом; чи залежить призначення будь-якого покарання від встановлення вини; як класифікуються подібні провадження в інших державах-членах Ради Європи); суворість покарання, яке загрожує особі (https://confiscation.com.ua/analytics/standarty_rozglyadu_sprav_in_absentia_i_praktyka_vaks_shhodo_styagnennya_aktyviv_pidsankczijnyh_osib_u_dohid_derzhavy/).

З 24.02.2022 Указом Президента України № 64/2022 введений воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, що продовжений і триває.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX), що набрав чинності 27.05.2022, внесені зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу №2755: згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX, установлені особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до абзаців 2, 3 пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідних положень" ПК України було передбачено, що у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування у ЄРПН до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225).

Верховний Суд у справі № 320/11934/22 (112414342, 111441547, 111441547) щодо складених податкових накладних у серпні 2022 року, тобто після припинення дії відстрочення такої реєстрації, висновує: позивачем дійсно допущено порушення податкового законодавства, втім штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не можуть бути застосовані в силу приписів п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Кодексу №2755.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

Матеріалами справи підтверджено, сторони визнають, що позивачем податкові накладні за період з 29.08.2022 до 30.09.2022 зареєстровані із порушеннями строків, тобто позивачем порушений граничний строк реєстрації податкових накладних до останнього календарного дня місяця (включно), в якому вони складені, а також 15-тий календарний день (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені - тобто після спливу граничних строків на реєстрацію податкових накладних у ЄРПН.

Суд враховує, що перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Покликання контролюючого органу на те, що: починаючи з 27.05.2022 переважають норми у частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкового обов`язку у випадках та за умов, передбачених п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755, тому норма п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу №2755 щодо мораторію застосування санкцій за порушення строків нарахування, декларування та сплати податків на період дії карантину не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану, суд відхиляє як необґрунтовані з огляду на таке.

Відповідно до п. 4.1.9 ст. 4 Кодексу №2755 принцип податкового законодавства: стабільність зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому діятимуть нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

ЄСПЛ у справі Щокін проти України (остаточне 14.01.2011, заяви № 23759/03 та № 37943/06) дійшов висновку про порушення прав заявника, гарантованих статтею 1 Першого протоколу до ЄКПЛ, позаяк національне законодавство не було чітким і узгодженим, не відповідало вимозі «якості» закону і не забезпечувало адекватність захисту від свавільного втручання в майнові права заявника; національними органами не була дотримана вимога законодавства щодо застосування підходу, що був би найбільш сприятливим для заявника платника податку, коли у його справі національне законодавство припускало неоднозначне трактування.

Верховний Суд у постанові ЄДРСР 86305617 у справі №826/3644/17 висновує: зміни до будь-яких елементів податків та зборів, прийняті пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому планується введення в дію таких змін, застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

Відповідно до ст.7 Кодексу №2755 під час встановлення податку обов`язково визначаються такі елементи: платники податку; об`єкт оподаткування; база оподаткування; ставка податку; порядок обчислення податку; податковий період; строк та порядок сплати податку; строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку. Під час встановлення податку можуть передбачатися податкові пільги та порядок їх застосування.

Відповідно до наказу МФУ від 31.12.2015 №1307 (враховуючи зміни, внесені наказом МФУ від 17 січня 2023 року № 26), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 р. за №137/28267 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» податкова накладна та додатки до неї складаються в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи. Розрахунок коригування, складений постачальником (продавцем) товарів (послуг) до податкової накладної, що видана їх отримувачу - платнику податку, належить реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Платник податків зобов`язаний (п.16.1.3 ст.16 Кодексу №2755) подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, у межах позовних вимог.

Під час вирішення справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково (ст.245 КАС України). Під час вибору і застосування норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд у контексті застосування принципу превалювання змісту над формою бере до уваги, що у ППР форми «Н» не зазначений конкретний пункт ст.201 Кодексу №2755 під час обчислення контролюючим органом штрафної санкції відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 Кодексу №2755 за затримку реєстрації ПН, проте має суттєве значення, позаяк попередження не штрафною санкцією та з урахуванням критеріїв Енгеля щодо міри відповідальності застосовані до продавця, який виписує ПН. В акті відповідач покликається на п.201.10 (податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту) ст.201 Кодексу №2755, проте форма «Н» ППР не містить покликання на п.201.10 ст.201 Кодексу, тому відповідач під час оформлення матеріалів камеральної перевірки ТОВ «АМК АЛЬЯНС» та прийняття рішення під час здійснення податкового контролю не діяв у межах наданих повноважень, у порядку і у спосіб, що передбачені законодавством.

Оскільки податкова накладна є первинним документом, що враховується/заповнюється/реєструється в ЄРПН під час формування показників податкової і фінансової звітності, яка є складовою елементів податку (ст.7 Кодексу №2755) з метою виконання податкового обов`язку (ст.67 Конституції України, ст.36-38 Кодексу №2755), то з урахуванням принципу стабільності і оцінки якості податкового законодавства щодо оцінки доказів і доводів сторін до операцій 2022 року у зв`язку із правом платника податків завчасно знати про зміни правового регулювання для моделювання поведінки у сфері податкових правовідносин (наказ МФУ зареєстрований 25.08.2022 за № 967/38303; зміни до Кодексу№2755 - Закон від 12.05.2022 № 2260-IX, набрав чинності 27.05.2022 у бюджетному році, коли й складені ПН), суд доходить висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних, починаючи з 15.09.2022, 15.10.2022 (відповідно) по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, тому з урахуванням оцінених критеріїв згідно ч.2 ст.2 КАС України індивідуальний акт форми «Н», що не містить попередження про необхідність реєстрації податкової накладної (що не є тотожним штрафу) платника податку - продавця згідно вимог наказу МФУ від 28.12.2015 № 1204 «Про затвердження Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків» - оскаржене ППР від 22 червня 2023 року №0057120403 про застосування до ТОВ «АМК АЛЬЯНС» штрафу у сумі 238931 грн 54 коп є протиправним і належить скасуванню.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Верховний Суд у справі № 140/6803/22 ЄДРСР 113276610 зазначив: судовий збір (сourt fees) - це обов`язковий грошовий платіж на користь суду за розгляд справи у суді або за окремі процесуальні дії, вчинені судом. Метою запровадження судового збору є, зокрема, встановлення законодавчого обмежувального заходу для регулювання доступу до суду, а також захист суду від перенавантаження у зв`язку із поданням необґрунтованих або безпідставних позовів та апеляційних і касаційних скарг.

Верховний Суд визначав особливості сплати судового збору залежно від форми ППР (№826/13244/16, 826/5165/16).

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України під час задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, що належать відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд перевірив, що відповідно до платіжної інструкції від 18.08.2023 №190 позивач за вимогу майнового характеру (вирішення спору могло вплинути на склад майна сторони), обираючи спосіб захисту щодо ППР форми «Н» відповідно до п.2 ч.1 ст.5 КАС України сплатив судовий збір у сумі 3583.97 грн, що належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.2, 90, 139, 242-246, 255, 258, 295-297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 22 червня 2023 року №0057120403 про застосування до ТОВ «АМК АЛЬЯНС» штрафу у сумі 238931 грн 54 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ 44131663, вул.Хрещатик 235, м.Черкаси, 18002) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АМК АЛЬЯНС» (вул. Небесної Сотні 11 кв.4, м.Умань, Черкаська область, 20301, код ЄДРПОУ 44350758) витрати зі сплати судового збору у сумі 3583 (три тисячі п`ятсот вісімдесят три) 97 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 «Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи».

Копію рішення направити сторонам справи:

позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «АМК АЛЬЯНС» (вул. Небесної Сотні 11 кв.4, м.Умань, Черкаська область, 20301, код ЄДРПОУ 44350758),

відповідач - Головне управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ 44131663, вул.Хрещатик 235, м.Черкаси, 18002).

Рішення суду складене 30.10.2023.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114595967
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/7732/23

Постанова від 02.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 30.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні