Рішення
від 01.11.2023 по справі 580/9107/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2023 року справа № 580/9107/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

02.10.2023 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивачка) до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.23; код ЄДРПОУ 21366538) (далі відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області (46001, Тернопільська обл., м.Тернопіль, Майдан Волі, буд.3; код ЄДРПОУ 14035769) (далі відповідач-2) про:

визнання протиправним і скасування рішення відповідача-2 від 08.09.2023 №233050009084, оформленого листом відповідача-1, про відмову у призначенні пенсії за вислугу років у зв`язку з відсутністю необхідного стажу за вислугу років;

зобов`язання відповідача-1 зарахувати до пільгового стажу, який дає право на отримання пенсії за вислугу років, всі періоди її роботи на посаді викладача класу фортепіано з 01.07.1987 до 08.04.1993 у Ватутінській дитячій музичній школі, з 08.04.1993 до 30.08.1997 у Ватутінській дитячій школі мистецтв, з 01.09.1997 до 01.09.2021 в Уманській дитячій школі мистецтв, з 01.09.2021 до 31.08.2023 в Уманській дитячій школі мистецтв «Антарес»;

стягнення за рахунок бюджетних асигнувань з відповідачів на її користь судового збору з кожного 536,80грн.

Обґрунтовуючи зазначила, що спірне рішення всупереч вимог чинного законодавства не враховує її стаж, як педагогічного працівника позашкільного навчального закладу, тобто, як працівника освіти.

Ухвалою суду від 02 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд правилами спрощеного письмового провадження відповідно до ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Також встановлено відповідачам строк, тривалістю 15 днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзивів на позовну заяву та доказів. Вказану ухвалу відповідачі отримали 02.10.2023, що підтверджується довідками про доставку електронних листів в їх електронні кабінети.

17.10.2023 від відповідача-1 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Обґрунтовуючи зазначив, що пенсія за вислугу років педагогам нараховується на підставі Закону № 1058-ІУ. Розмір пенсії визначається відповідно до статті 27 цього Закону за формулою залежно від стажу та заробітної плати. Спеціальний стаж - це період роботи в певних умовах праці чи на посадах, з якими законодавець пов`язує пільгове (або за особливими правилами) пенсійне забезпечення. Вислуга років є видом спеціального стажу. Це період виконання особливого роду трудової діяльності або державної служби, коли до особи, яка її здійснює, пред`являють особливі вікові, освітні, а також підвищені психічні та фізичні вимоги, при тривалому виконанні якої особа втрачає відповідну професійну працездатність. Відповідно до статті 55 Закону № 1788-ХІІ право на пенсію за вислугу років незалежно від віку мають працівники освіти, соцзабезпечення, які мають вислугу років станом на 11.10.2017 - не менше 26 років 6 місяців. Постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909 (зі змінами) затверджений Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, згідно з яким допускається підсумування стажу за періоди роботи в закладах і установах як освіти, так і охорони здоров`я та соціального захисту. Згідно зі вказаним вище Переліком правом на призначення пенсії за вислугу років користуються особи, які працювали в загальноосвітніх навчальних закладах. Відповідно до наданих документів загальний страховий стаж роботи, на момент звернення позивачки складає 39 років 08 місяців 20 днів, з них спеціального стажу роботи, який дає право на призначення пенсії за вислугу років станом на 01.10.2017 складає 04 роки 5 місяців. Посади викладачів музичних шкіл, школи мистецтв, які підпорядковані Міністерствам чи відділам культури вказаним вище Переліком закладів установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, не передбачені. За принципом екстериторіальності виконавцем визначено відповідача-2, який 08.09.2023 прийняв рішення про відмову у призначенні пенсії за вислугу років, відповідно до Закону № 1058-ІУ у зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу.

23.10.2023 від позивачки до суду надійшло заперечення на відзив на адміністративний позов, в якому просила задовольнити позов у повному обсязі. Обґрунтовуючи зазначила, що викладачі позашкільних навчальних закладів, які входять до структури освіти України мають право на отримання пенсії за вислугу років. Викладач дитячої школи мистецтв є педагогічним працівником позашкільного навчального закладу. Тобто, працівником освіти. Вважає, що стаж роботи викладачем у дитячій школі мистецтв має зараховуватись до пільгового стажу осіб у розумінні п. «е» ст.55 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Просила врахувати висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 30.01.2019 у справі №876/5312/17.

Відповідач-2 правом подати відзив не скористався, про причини суд не повідомив.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.

У трудовій книжці НОМЕР_2 вказано, що позивачка розпочала трудову діяльність з 01.08.1987 прийнята на посаду викладача по класу фортепіано Ватутінської дитячої музичної школи (наказ №45 від 01.08.87).

Наказом Міністерства культури України №82 від 08.04.1993 року Ватутінська дитяча музична школа реорганізована у Ватутінську дитячу школу мистецтв.

Згідно з наказом від 30.08.97 року №45 позивачку звільнено з посади викладача по класу фортепіано Ватутінської дитячої школи мистецтв з 30.08.1997, що підтверджується довідкою від 17.08.23 №57, виданою директором Ватутінської мистецької школи Ватутінської міської ради Черкаської області. Ватутінську дитячу школу мистецтв рішенням Ватутінської міської ради від 03.06.2021 №9-19/VIII реорганізовано у комунальний заклад Ватутінська мистецька школа Ватутінської міської ради Черкаської області.

Згідно з Витягом з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань від 22.09.2022 Комунальний заклад "Ватутінська мистецька школа Ватутінської міської ради Черкаської області" (ідентифікаційний код 44171800) зареєстрована, як комунальна організація (установа, заклад), видами діяльності якого є « 85.52 Освіта у сфері культури».

У трудовій книжці позивачки наявний запис від 01.09.1997 про зарахування на посаду викладача по класу фортепіано Уманської дитячої школи мистецтв (наказ №51§2 від 30.08.1997).

Рішенням Уманської міської ради від 09.06.2021 №6-15/8 Уманську дитячу школу мистецтв реорганізовано в Уманську дитячу школу мистецтв «Антарес».

Наказом від 28.08.2023року №68-к позивачку звільнено з посади викладача з класу фортепіано з 31.08.2023, що підтверджується довідкою від 01 вересня 2023 №39, виданою директором Уманської дитячої школи мистецтв «Антарес».

Згідно з Витягом з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань від 22.09.2022 Уманська дитяча школа мистецтв «Антарес» (ідентифікаційний код 44428939) зареєстрована, як комунальна організація (установа, заклад), видами діяльності якого є « 85.52 Освіта у сфері культури».

01.09.2023 позивачка звернулася заявою до відповідача 1, а саме Уманського відділу обслуговування громадян №1,№2 щодо призначення пенсії за вислугу років. Вказана заява прийнята 01.09.2023 і зареєстрована за №5393. До заяви додала перелік документів.

08.09.2023 відповідач 2 прийняв рішення №233050009084 про відмову у призначенні пенсії за вислугу років. У рішенні серед іншого зазначив, що страховий стаж позивачки становить 39 років 08 місяців 20 днів, у т.ч. стаж, що дає право на призначення пенсії за вислугу років 04 роки 05 місяців. За доданими документами до страхового стажу зараховано всі періоди. Посади викладачів музичних шкіл, школи мистецтв, які підпорядковані Міністерствам чи відділам культури Переліком закладів установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою КМУ від 04.11.1993 №909, не передбачені. Тому право на призначення пенсії за вислугу років на даний час відсутнє у зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу.

Листом від 19.09.2023 №2300-0207-8/61772 відповідач-1 на заяву позивачки від 01.09.2023 повідомив про прийняте рішення відповідачем-2.

Не погоджуючись зі вказаним вище рішенням позивачка звернулася в суд з позовом.

Суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон №1788-XII) та Законом України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-IV).

Статтею другою Закону №1788-XII визначені такі види пенсії:

а) трудові пенсії: за віком, по інвалідності, в разі втрати годувальника, за вислугу років.

Отже, звернувшись із заявою до відповідача-1, позивачка реалізувала право на призначення пенсії за вислугу років.

Відповідно до п. «е» ст.55 Закону №1788-XII право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров`я та соціального забезпечення після досягнення 55 років і за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, станом на 1 квітня 2015 - не менше 25 років та після цієї дати:

з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 25 років 6 місяців;

з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 26 років;

з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців;

з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років;

з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 27 років 6 місяців;

з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 28 років;

з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 28 років 6 місяців;

з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років;

з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 29 років 6 місяців;

з 1 квітня 2024 року або після цієї дати - не менше 30 років.

Суд установив, що страховий стаж позивачки становить 39 років 08 місяців 20 днів, у т.ч. стаж, що дає право на призначення пенсії за вислугу років 04 роки 05 місяців, що підтверджується оскаржуваним рішенням.

Водночас спірними у цій справі є правовідносини щодо відсутності у позивачки спеціального стажу.

Відповідачі відмовили позивачці у призначенні пенсії за вислугу років, оскільки посади викладачів музичних шкіл, школи мистецтв, які підпорядковані Міністерствам чи відділам культури не передбачені Переліком.

Щодо вказаних обставин суд урахував.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909 затверджено Перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років (далі Перелік), в якому зазначені посади в позашкільних навчальних закладах: директори, їх заступники з навчально-виховної, навчальної, виховної роботи, завідуючі відділами (лабораторіями, кабінетами), художні керівники, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи, робота на яких рає право на пенсію за вислугу років. Посада викладача по класу акордеону цим переліком не передбачена.

Розділом 1 "Освіта" вищевказаного Переліку визначено заклади, установи та посади, які дають право на пенсію за вислугу років, зокрема вчителі, викладачі у загальноосвітніх навчальних закладах, військових загальноосвітніх навчальних закладах, музичних і художніх школах.

Посади викладачів музичних шкіл, школи мистецтв, які підпорядковані Міністерствам чи відділам культури вказаним Переліком закладів установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугою років не передбачені.

Переліком № 909 (у редакції, чинній після внесення змін постановою Кабінету міністрів України від 26 вересня 2002 року № 1436) установлено заклади освіти і посади, робота на яких дає право на пенсію за вислугою років - у позашкільних навчальних закладах: директори, їх заступники з навчально-виховної, навчальної, виховної роботи, завідуючі відділами (лабораторіями, кабінетами), художні керівники, керівники гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи.

Відповідно до статті 28 Закону України від 23.05.1991 №1060-ХІІ "Про освіту" (далі ЗУ №1060-ХІІ) (чинний на час роботи позивачки на відповідних посадах) система освіти складається із навчальних закладів, наукових, науково-методичних і методичних установ, науково-виробничих підприємств, державних і місцевих органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти. Згідно зі статтею 29 ЗУ №1060-ХІІ структура освіти включає, поряд з іншими видами, також позашкільну освіту.

Позашкільна освіта згідно зі ст.4 Закону України від 22.06.2000 №1841-ІІІ "Про позашкільну освіту" (далі - Закон №1841-ІІІ) є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законом України "Про освіту", цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.

У ст.12 Закону № 1841-ІІІ та п.6 Переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2021 №433, до позашкільних навчальних закладів відносяться початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади (школи естетичного виховання: музичні, художні, хореографічні, театральні, хорові, мистецтв та інші).

Відповідно до ч.4 ст.21 Закону №1841-ІІІ педагогічні працівники позашкільних навчальних закладів мають право на пенсію за вислугу років за наявності педагогічного стажу роботи не менше ніж 25 років.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 № 963 "Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників затверджений Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, яким встановлено, що посада "викладач" належить до категорії педагогічних працівників.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 30 січня 2019 року у справі №876/5312/17 сформувала правовий висновок, згідно з яким:

«…викладачі позашкільних навчальних закладів, які входять до структури освіти України, мають право отримання пенсії за вислугу років. Викладач музичної школи є педагогічним працівником позашкільного навчального закладу, тобто працівником освіти. Стаж роботи викладачем та концертмейстером в дитячій музичній школі має зараховуватись до пільгового стажу осіб у розумінні п. «е» ст. 55 Закону № 1788-ХІІ при розгляді територіальними органами Пенсійного фонду України відповідних заяв про призначення пенсії навіть попри те, що зазначена посада прямо не передбачена затвердженим Переліком № 909. За таких обставин, з метою дотримання завдань адміністративного судочинства та забезпечення конституційних гарантій осіб на пенсійне забезпечення, Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне відступити від позиції Верховного Суду України, викладеної в постанові від 25 травня 2016 року у справі № 419/794/15-а щодо відсутності у викладачів музичних шкіл, які відносяться до закладів позашкільної освіти, права на отримання пенсії за вислугу років на підставі п. «е» ст. 55 Закону № 1788-ХІІ.».

Отже, викладач дитячої школи мистецтв є педагогічним працівником позашкільного навчального закладу, тобто працівником освіти. Стаж роботи позивачки на посаді викладача класу фортепіано з 01.07.1987 до 08.04.1993 у Ватутінській дитячій музичній школі, з 08.04.1993 до 30.08.1997 у Ватутінській дитячій школі мистецтв, з 01.09.1997 до 01.09.2021 в Уманській дитячій школі мистецтв, з 01.09.2021 до 31.08.2023 в Уманській дитячій школі мистецтв «Антарес», що підтверджується записами у її трудовій книжці має зараховуватись до спеціального стажу, який дає право на призначення пенсії за вислугу років згідно з п. "є" ст. 55 Закону №1788-ХІІ.

У заявлених спірних правовідносинах безпідставно не враховано відповідачами зазначене вище рішення Великої Палати Верховного Суду України щодо права позивачки на пенсію за вислугу років на підставі п. «е» ст. 55 Закону № 1788-ХІІ.

Позивачка у вказаних вище періодах, зазначених у її трудовій книжці, працювала на посадах викладача класу фортепіано та мала не менше 25 років спеціального стажу роботи. Отже, такі періоди її роботи зараховуються до спеціального стажу, що дає право на пенсію за вислугу років, а протилежні доводи відповідачів не обґрунтовані.

Крім того, щодо загальної процедури розгляду вказаного питання суд урахував.

Статтею 44 Закону України №1058-VI визначено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (далі Порядок №22-1).

Відповідно до абз.1 розділу І Порядку №22-1 заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб.

Згідно з п.4.1 Порядку №22-1 заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.

Абзаци перший-другий п.1.9 Порядку №22-1 встановлюють, що призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви. Якщо заява про призначення пенсії подається через вебпортал днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації на вебпорталі заяви разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

Абзацом п`ятим вказаного пункту визначено, якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон). Відповідно до п.1.10 Порядку №22-1 особам, які одержують пенсію, призначену органами Пенсійного фонду за іншими законами, або допомогу, призначену органами соціального захисту населення, пенсія призначається з дати виникнення права на неї з урахуванням пункту 1.9 цього розділу.

Тобто, призначення пенсії відбувається за заявочним принципом.

Відповідно до п.4.2 Порядку №22-1 при прийманні документів працівник сервісного центру:

ідентифікує заявника (його представника);

надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;

реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;

уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;

з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;

повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;

сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;

надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28 розділу II цього Порядку;

повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал;

видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;

повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно з п.4.3 Порядку №22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Відповідно до п.4.8 Порядку №22-1 заява, відомості з відповідних інформаційних систем, скановані копії документів, на підставі яких призначено (перераховано) пенсію та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати, обробляються в складі електронної пенсійної справи, що формується та ведеться відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Про захист персональних даних». Електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій.

Документи, що надійшли у паперовій формі, обробляються, реєструються та зберігаються в органі, що призначає пенсію, за правилами, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року №55 «Деякі питання документування управлінської діяльності».

Встановлені обставини свідчать, що у заявлених правовідносинах відповідач-1 виконав виключно 2 функції: прийняв документи позивачки та листом від 19.09.2023 №2300-0207-8/61772 повідомив про результати їх розгляду. Безпосередній розгляд матеріалів, доданих до заяви позивачки від 01.09.2023 №5393 обчислення стажу та прийняття акту владно-розпорядчого характеру (результат) у формі рішення від 08.09.2023 №233050009084 здійснив відповідач-2.

Згідно з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду в постанові від 07.07.2022 у справі №160/2743/21 після прийняття рішення за результатами розгляду звернення неправомірність окремих дій чи бездіяльності цього суб`єкта владних повноважень під час розгляду звернення не може бути предметом окремого позову.

Врахувавши зазначене суд дійшов висновку, що повідомляючи листом від 19.09.2023 №2300-0207-8/61772 позивачку про результати розгляду її заяви щодо відмови у призначені пенсії за вислугу років та сукупності обчисленого стажу відповідач-1 не допустив порушення заявленого права позивачки на призначення пенсії та діяв відповідно до вказаної вище норми Порядку №22-1 щодо інформування. Лист відповідача-1 не є актом владно-розпорядчого характеру, безпосередньо не порушує заявлене право позивачки на пенсію, оскільки не містить владних приписів. Тому позовна вимога зобов`язати саме відповідача-1 зарахувати до пільгового стажу, який дає право на отримання пенсії за вислугу років, всі періоди її роботи на посаді викладача класу фортепіано з 01.07.1987 до 08.04.1993 у Ватутінській дитячій музичній школі, з 08.04.1993 до 30.08.1997 у Ватутінській дитячій школі мистецтв, з 01.09.1997 до 01.09.2021 в Уманській дитячій школі мистецтв, з 01.09.2021 до 31.08.2023 в Уманській дитячій школі мистецтв «Антарес», задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч.5 ст.45 Закону України №1058-VI документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Отже, за результатами розгляду заяви особи територіальний орган Пенсійного фонду не пізніше 10 днів зобов`язаний прийняти рішення. Рішення щодо розгляду заяви позивачки прийняв та, відповідно, обчислення її стажу здійснював саме відповідач-2.

Зважаючи, що у заявлених спірних правовідносинах позивачка зверталася заявою до відповідача-1, за результатами розгляду її заяви про призначення пенсії саме відповідач-2 прийняв рішення від 08.09.2023 №233050009084 про відмову у призначенні пенсії за вислугу років з підстав, що не узгоджуються зі вказаними вище нормами, таке рішення безпосередньо порушує заявлене право на пенсійне забезпечення. Тому суд дійшов висновку, що належним способом відновлення порушених прав позивачки є визнання його протиправним і скасування.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Згідно з абз. 2 ч.4 ст.245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, визначено, що дискреційним повноваженням варто розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Оскільки розглядаючи звернення пенсіонера про призначення пенсії відповідний орган Пенсійного фонду України зобов`язаний виконати таке повноваження за наявності законних підстав, воно не є дискреційним.

Для забезпечення виконання завдання адміністративного суду, вказаного у ст.2 КАС України щодо ефективного способу повного захисту порушеного права позивачки, суд дійшов висновку зобов`язати відповідача-2, що безпосередньо порушив заявлене право, у порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, повторно розглянути заяву позивачки від 01.09.2023 та зарахувати до спеціального стажу, який дає право на отримання пенсії за вислугу років, всі періоди її роботи на посаді викладача класу фортепіано з 01.07.1987 до 08.04.1993 у Ватутінській дитячій музичній школі, з 08.04.1993 до 30.08.1997 у Ватутінській дитячій школі мистецтв, з 01.09.1997 до 01.09.2021 в Уманській дитячій школі мистецтв, з 01.09.2021 до 31.08.2023 в Уманській дитячій школі мистецтв «Антарес».

Отже, заявлені позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню у вказаних вище частинах.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Понесені позивачкою судові витрати, підтверджені квитанцією від 27.09.2023 в сумі 1073,60 грн про сплату судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою, підлягають стягненню на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2, який безпосередньо порушив заявлене право позивачки, пропорційно задоволеній частині позову половина суми.

Керуючись ст.ст. 2-20, 72-90, 132-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області (46001, Тернопільська обл., м.Тернопіль, Майдан Волі, буд.3; код ЄДРПОУ 14035769) від 08.09.2023 №233050009084 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за вислугу років.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області (46001, Тернопільська обл., м.Тернопіль, Майдан Волі, буд.3; код ЄДРПОУ 14035769) у порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) від 01.09.2023 та зарахувати до спеціального стажу, який дає право на отримання пенсії за вислугу років, всі періоди її роботи на посаді викладача класу фортепіано з 01.07.1987 до 08.04.1993 у Ватутінській дитячій музичній школі, з 08.04.1993 до 30.08.1997 у Ватутінській дитячій школі мистецтв, з 01.09.1997 до 01.09.2021 в Уманській дитячій школі мистецтв, з 01.09.2021 до 31.08.2023 в Уманській дитячій школі мистецтв «Антарес».

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області (46001, Тернопільська обл., м.Тернопіль, Майдан Волі, буд.3; код ЄДРПОУ 14035769) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в розмірі 536,80грн (п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 01.11.2023.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114596079
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —580/9107/23

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 01.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні