ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 817/1664/17
касаційне провадження № К/9901/52845/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.01.2018 (суддя - Зозуля Д.П.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2018 (головуючий суддя - Шидловський В.Б., судді - Мацький Є.М., Шевчук С.М.) у справі за позовом Приватного підприємства "Галспецбуд" до Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Галспецбуд" (далі - Підприємство, позивач, платник) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - Управління, відповідач, контролюючий орган), в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 12.09.2017 форми "Р" №0006331403, форми "Р" №0006341403.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач послався на те, що суми витрат та податкового кредиту з податку на додану вартість були сформовані ним по реальним правочинам, що пов`язані із його господарською діяльністю, у тому числі з ТОВ «Прометей Капітал», ТОВ «Ель Торо», ТОВ «Стакстрой», ТОВ «Терра Корн», ТОВ «Альфа Регіон». Зазначив, що господарські операції із зазначеними контрагентами позивача фактично відбулися, спричинили зміну активів та зобов`язань Підприємства, висновки контролюючого органу, викладені в акті перевірки базуються лише на припущеннях, не підтверджуються об`єктивними даними і не можуть слугувати підставою для висновків про нереальність господарських операцій між позивачем та вказаними контрагентами, відтак оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте з порушенням норм діючого законодавства України, що є підставою для його скасування.
Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 10.01.2018, залишеним без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2018, позов задовольнив: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення Управління від 12.09.2017 №0006331403, №0006341403.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що платником правомірно сформовані витрати та податковий кредит з податку на додану вартість за господарськими операціями із зазначеним вище контрагентами позивача, оскільки такі операції підтверджені належними первинними документами, відбулися реальні зміни майнового стану платника податків, господарські операції спричинили зміни в структурі активів і зобов`язань платника податків та сприяли отриманню доходу, а відтак зазначені податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню.
Управління, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, звернулась до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, невідповідність висновків судів фактичним обставинам у даній справі. Стверджує про непідтвердження господарських операцій між позивачем та його контрагентом з підстав неможливості підтвердження таких взаємовідносин з огляду на відсутність первинних документів в підтвердження таких господарських операцій, наявності негативної податкової інформації щодо контрагентів позивача, відсутності у контрагентів позивача належної кількості трудових ресурсів, основних засобів, матеріальних активів, порушення кримінального провадження щодо посадових осіб ТОВ «Прометей Капітал» №32014100010000166 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 205 Кримінального кодексу України.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просив залишити їх без змін, а касаційну скаргу відповідача залишити без задоволення.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 01.08.2018 відкрив касаційне провадження за скаргою відповідача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 30.10.2023 визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 31.10.2023.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що контролюючим органом проведено документальну планову виїзну перевірку Підприємства з питань дотримання вимог податкового, валютного законодавства, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2014 по 31.12.2016, за результатами якої складено акт перевірки від 23.08.2017 №756/17-00-14-03/38552541 (далі - акт перевірки), яким встановлено порушення платником вимог:
пунктів 44.1, 44.2 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), пунктів 5, 21 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за №860/4153 (далі - П(С)БО №15), пункту 5 Національне положення (стандарту) бухгалтерського обліку 11 "Зобов`язання", затвердженого наказом Міністерства фінансів України 31.01.2000 №20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2000 за №85/4306 (далі - П(С)БО №11), статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХІV (далі - Закон №996-ХІV), пункту 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за №168/704 (далі - Положення №88), в результаті чого платником занижено податок на прибуток на суму 558964,00 грн;
підпункту "а" пункту 198.1 статті 198, пункту 198.3 статті 198, пункту 201.10 статті 201 ПК України, в результаті чого платником занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті на суму 634723,00 грн.
На підставі висновків акта перевірки Управлінням прийняті податкові повідомлення-рішення форми "Р" від 12.09.2017:
№0006331403, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість по вітчизняним товарах у розмірі 481574,00 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями в сумі 385259,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 96315,00 грн;
№0006341403, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 698230,00 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями в сумі 558964,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 139266,00 грн.
За наслідками адміністративного оскарження прийнятих рішень, рішенням ДФС України від 23.11.2017 №27262/6/99-99-11-01-01-25, прийняті Управлінням податкові повідомлення-рішення залишені без змін.
Висновки про порушення висновувалися на тому, що платником включено до складу витрат та податкового кредиту з податку на додану вартість суми за господарськими операціями із зазначеними вище контрагентами позивача, які на думку контролюючого органу не носять реального характеру з підстав наявності негативної податкової інформації відносно контрагентів позивача, наявності недоліків у первинних документів, відсутності деяких первинних документів, відсутності належної кількості трудових ресурсів, основних засобів, матеріальних активів у контрагентів позивача для здійснення такої господарської діяльності, порушення кримінального провадження відносно посадових осіб контрагента позивача за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 205 Кримінального кодексу України.
Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, Верховний Суд виходить із такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до абзаців першого та другого пункту 44.1 статті 44 ПК України (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування (податок на прибуток підприємств) є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135-137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138-143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 138.1 статті 138 ПК України витрати, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування, складаються із: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті: інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.
Витрати операційної діяльності включають собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати беруться для визначення об`єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 статті 138, пунктів 140.2 - 140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей цього Кодексу, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку (підпункт 138.1.1 пункту 138.1 статті 138 ПК України).
Згідно з абзацом 1 пункту 138.2 статті 138 ПК України витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом ІІ цього Кодексу.
Не включаються до складу витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку (підпункт 139.1.9 пункту 139.1. статті 139 ПК України).
Підпунктом «а» пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування (ПДВ) є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Відповідно до пункту 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Згідно з абзацами першим та другим пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/ розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХІV (далі - Закон №996-ХІV).
Відповідно до статті 1 цього Закону (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) господарська операція - це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно із частиною першою статті 9 Закону №996-ХІV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Частиною другою зазначеної статті передбачено, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Таким чином, правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування витрат, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування, та податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у власній господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.
Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.
Відтак, підтвердженням господарської операції виходячи з визначення Закону №996-ХІV є саме рух матеріальних активів та коштів між контрагентами, натомість первинна документація є відображенням такої операції.
Будь-який документ, виданий від імені суб`єкта господарювання (платника податків), що не був позбавлений відповідного статусу на час складення цього документа, має силу первинного документа та згідно зі статтею 44 ПК України та статтею 9 Закону №996-ХІV підтверджує дані податкового обліку суб`єкта господарювання та/або його контрагентів у тому разі, якщо цей документ містить, зокрема: достовірні дані про фактично здійснену господарську операцію та відображає її економічну суть; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Водночас, інший платник податків під час використання такого документа у своєму податковому обліку повинен діяти розумно, добросовісно та з належною обачністю, а також сумніву в достовірності даних, внесених до відповідного документа своїм контрагентом, у тому числі стосовно даних щодо можливих дефектів правового статусу такого контрагента, а також щодо підпису та інших засобів ідентифікації представників контрагента, які брали участь у господарській операції.
Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема, у вигляді позбавлення права на формування витрат чи податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не було встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженості дій між ними.
При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, необхідно враховувати, що відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про те, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, що враховуються при визначені об`єкта оподаткування, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи. Наведене випливає зі змісту частини першої статті 77 КАС України, згідно з якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частин шостої, сьомої статті 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду.
Отже, вирок щодо посадової особи контрагента, а також ухвала про звільнення особи від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності не можуть створювати преюдицію для адміністративного суду, якщо тільки суд кримінальної юрисдикції не встановив конкретні обставини щодо дій чи бездіяльності позивача. Такі вирок чи ухвала суду за результатами розгляду кримінального провадження мають оцінюватися адміністративним судом разом з наданими первинними документами та обставинами щодо наявності первинних документів, правомірності їх оформлення, можливості виконання (здійснення) спірних господарських операцій, їх зв`язку з господарською діяльністю позивача та можливого використання придбаного товару (робіт, послуг) у подальшій діяльності.
Як було встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами у даній справі, позивач (замовник) мав господарські взаємовідносини з підрядником, ТОВ "Прометей Капітал", за договорами підряду: від 12.03.2014 №1203, предметом якого є виконання робіт з утеплення та оздоблення житлового будинку №3 на об`єкті: "Житловий комплекс "Ріка" по вул. Руській, буд. 219-Е в м. Чернівці, згідно з паспортом опоряджувальних робіт; від 09.04.2014 №0904, предметом якого є виконання комплексу будівельно-монтажних робіт на об`єкті "Будівництво житлового комплексу по вул. Дворецькій, 46/48 в м. Рівне" згідно затвердженої проектно-кошторисної документації; від 01.07.2014 №0107, предметом якого є реконструкція будівлі контори ТДВ "Рівненасіннєовоч" по вул. Млинівська, 25 в м. Рівне; від 10.07.2014 №1007, предметом якого є виконання комплексу робіт по утепленню та оздобленню побутового корпусу №1 адміністративно-виробничої будівлі ПАТ "Волтекс-Меланж" по вул. Карбишева, буд. 2 відповідно до проектно-кошторисної документації; від 05.08.2014 №154, предметом якого є здійснення комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів громадського будинку на вул. Княгині Ольги, буд. 5 відповідно до проектно-кошторисної документації; від 05.08.2014 №05/08-С, предметом якого є виконання комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів житлового будинку відповідно до проектно-кошторисної документації; від 06.08.2014 №155, предметом якого є виконання робіт на об`єкті будівництва: ж/будинок №55 по проспекту Науки, секція №1, в оселях 6-5 з утеплення фасаду "Сканрок", утеплення по балконам та холодним переходам, у відповідності до затвердженої проектно-кошторисної документації.
Позивач (покупець) мав господарські взаємовідносини з постачальником ТОВ "Прометей Капітал" за договором поставки від 14.05.2014 №0105, предметом якого є постачання будівельних матеріалів.
Необхідність залучення платником до виконання робіт ТОВ "Прометей Капітал" підтверджується: договором підряду від 28.02.2014 №0102-Ч, укладеним між позивачем та ТОВ ПБФ "Ріка", предметом якого є виконання власними або залученими силами утеплення та оздоблення житлового будинку №3 на об`єкті "Житловий комплекс "Ріка" по вул. Руській, 219-Е в м. Чернівці"; договором підряду від 03.04.2014 №0304 укладеним позивачем з Концерном "Східно-Європейський будівельний альянс", предметом якого є виконання власними і залученими силами та засобами комплексу будівельно-монтажних робіт на об`єкті "Будівництво житлового комплексу по вул. Дворецькій, 46/48 в м. Рівне"; договором будівельного підряду від 02.06.2014 №02/06-Р, укладеного між позивачем та ТДВ "Рівненасіннєовоч", предметом якого є реконструкція будівлі контори ТДВ "Рівненасіннєовоч" по вул. Млинівська, 25 в м. Рівне; договором будівельного підряду від 20.06.2014 №32, укладеного між позивачем та ТОВ "Офісний центр "Паркове", предметом якого є здійснення своїми силами і засобами комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів громадського будинку за адресою вул. Княгині Ольги №5 в м. Рівне; договором будівельного підряду від 08.07.2014 №0306, укладеного між позивачем та ПАТ "Волтекс-Меланж", предметом якого є виконання своїми силами і засобами комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів адміністративно-виробничої будівлі побутового корпусу №1 по вул. Карбишева, 2 в м. Луцьку; договором будівельного підряду від 08.07.2014 №01/07-Р, укладеного між позивачем та КТ "Рівнеагроенерго і компанія", предметом якого є виконання своїми силами і засобами комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів житлового будинку по вул. Курчатова, 62г в м. Рівне; договором від 22.07.2014 №72/14, укладеного між позивачем та ПАТ "Домобудівний комбінат №4", предметом якого є здійснення власними силами утеплення фасаду у ж/будинку "Сканрок" №55 по проспекту Науки та утеплення по балконам та холодним переходах з 1 по 15 поверхи.
Також, позивач (замовник) мав господарські взаємовідносини з підрядником, ТОВ "Ель Торо", за договорами підряду: від 02.10.2014 №01/10-С, предметом якого є виконання комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів житлового будинку по вул. Курчатова, 62г в м. Рівне відповідно до проектно-кошторисної документації; від 06.10.2014 №02/10-С, предметом якого є постачання матеріалів і виконання власними або залученими силами утеплення та оздоблення житлового будинку №3 на об`єкті: "Житловий комплекс "Ріка" по вул. Руській, 219-Е в м. Чернівці", згідно з паспортом опоряджувальних робіт; від 22.10.2014 №03/10-С, предметом якого є виконання комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів частини приміщень будівлі ТОВ "Волинь-Моноліт" на проспекті Перемоги, 15 в м. Луцьку відповідно до проектно-кошторисної документації; від 23.10.2014 №04/10-С, предметом якого є реконструкція будівлі контори ТДВ "Рівненасіннєовоч" по вул. Млинівська, 25 в м. Рівне.
Між позивачем (покупець) та постачальником, ТОВ "Ель Торо" укладено договір поставки від 07.10.2014 №0310, предметом якого є постачання будівельних матеріалів.
Необхідність залучення до виконання робіт ТОВ "Ель Торо" підтверджується договором підряду від 28.02.2014 №0102-Ч, укладеним між позивачем та ТОВ ПБФ "Ріка", предметом якого є постачання матеріалів і виконання власними або залученими силами утеплення та оздоблення житлового будинку №3 на об`єкті "Житловий комплекс "Ріка" по вул. Руській, 219-Е в м. Чернівці"; договором будівельного підряду від 02.06.2014 №02/06-Р, укладеного між позивачем та ТДВ "Рівненасіннєовоч" предметом якого є реконструкція будівлі контори ТДВ "Рівненасіннєовоч" по вул. Млинівська, 25 в м. Рівне; договором будівельного підряду від 08.07.2014 №01/07-Р, укладеного між позивачем та КТ "Рівнеагроенерго і компанія", предметом якого є здійснення своїми силами і засобами комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів житлового будинку по вул. Курчатова, 62г в м. Рівне; договором будівельного підряду від 16.09.2014 №01/09-Л, укладеного між позивачем та ТОВ "Волинь-Моноліт", предметом якого є здійснення своїми силами і засобами комплексу робіт по утепленню та оздобленню стін фасадів частини приміщень будівлі на проспекті Перемоги, 15 в м. Луцьку).
Крім того, позивач (замовник) мав господарські взаємовідносини з підрядником, ТОВ "Стакстрой" за договором підряду від 07.11.2016 №0211, предметом якого є виконання робіт власними або залученими силами по "Ж/будинок №2 ІІ-А мікрорайону у багатофункціональному житловому районі (місце розташування прилягає до вул. Маршала Гречки та проспекту Правди у Подільському р-ні м. Києва), секція №6 - утеплення фасаду "Сканрок".
Необхідність залучення до виконання робіт ТОВ "Стакстрой" підтверджується договором від 10.10.2016 №94/16, укладеним між позивачем та ПАТ "Домобудівний комбінат №4", предметом якого є здійснення власними силами на об`єкті будівництва ж/будинок №2 ІІ-А мікрорайону у багатофункціональному житловому районі, місце прилягає до вул. Маршала Гречка та проспекту Правди у Подільському районі м. Києва, секція №6 - утеплення фасаду - "Сканрок" - два деформаційних шва в осях М-Л по осі 10Л та Л-М по осі 3Л.
Позивач (замовник) також мав господарські взаємовідносини з підрядником ТОВ "Терра-Корн" за договорами будівельного підряду: від 20.09.2016 №2009, предметом якого є виконання робіт власними силами по "Ж/будинок №2 ІІ-А мікрорайону у багатофункціональному житловому районі, місце розташування прилягає до вул. Маршала Гречки та проспекту Правди у Подільському р-ні м. Києва, секція №6 - утеплення фасаду "Сканрок"; від 26.09.2016 №2609, предметом якого є виконання робіт власними або залученими силами по утепленню та оздобленню стін фасаду п`ятиповерхової будівлі по пров. Робітничий, 5 в м. Рівне; від 05.10.2016 №0510, предметом якого є виконання робіт власними або залученими силами по утепленню та оздобленню стін фасаду житлового будинку по вул. Транспортна, 14 у м. Рівне; від 10.10.2016 №1010, предметом якого є виконання робіт власними або залученими силами по утепленню та оздобленню житлового будинку №2 на об`єкті: "Житловий комплекс "Ріка" по вул. Руській, 219-Е в м. Чернівці".
Необхідність залучення до виконання робіт ТОВ "Терра-Корн" підтверджується договором підряду від 28.02.2014 №0102-Ч, укладеним між позивачем та ТОВ ПБФ "Ріка", предметом якого є постачання матеріалів і виконання власними або залученими силами утеплення та оздоблення житлового будинку №3 на об`єкті "Житловий комплекс "Ріка" по вул. Руській, 219-Е в м. Чернівці", договором від 10.10.2016 №94/16, укладеним між позивачем та ПАТ "Домобудівний комбінат №4", предметом якого є здійснення власними силами на об`єкті будівництва ж/будинок №2 ІІ-А мікрорайону у багатофункціональному житловому районі, місце прилягає до вул. Маршала Гречка та проспекту Правди у Подільському районі м. Києва, секція №6 - утеплення фасаду - "Сканрок" - два деформаційних шва в осях М-Л по осі 10Л та Л-М по осі 3Л; договором підряду від 04.04.2016, укладеного між позивачем та ТОВ "Рівненська продуктова компанія", предметом якого є здійснення власними і залученими силами та засобами комплексу будівельно-монтажних робіт на об`єкті "Триповерхова будівля ТДВ "Рівненасіннєовоч" по пров. Робітничий, 5 в м. Рівне.
Крім того, позивач (підрядник) мав господарські взаємовідносини з субпідрядником ТОВ "Альфа-Регіон" за договорами: від 26.10.2015 №6310, предметом якого є виконання робіт з капітального ремонту покрівлі дошкільного навчального закладу ясла-садок №55 за адресою м. Рівне, вул. Шухевича, 28; від 16.07.2016 №2107-16, предметом якого є виконання робіт по капітальному ремонту даху.
На підтвердження здійснення зазначених господарських взаємовідносин позивачем надано до суду відповідні довідки про вартість виконаних будівельних робіт, акти приймання виконаних будівельних робіт, видаткові накладні, податкові накладні, платіжні доручення, товарно-транспортні накладні, табель обліку використання робочого часу, тощо.
Судовими інстанціями також установлено, що надані первинні документи відповідають вимогам Закону №996-ХІV та у повному обсязі відображають і підтверджують зміст господарських операцій між позивачем та його контрагентами.
Також, судами установлено, що придбані роботи (послуги), товарно-матеріальні цінності у подальшому були використані позивачем у власній господарській діяльності шляхом виконання робіт, надання послуг за відповідними договорами підряду.
Колегія суддів не може погодитися з твердженням відповідача про нереальність господарських операцій позивача із зазначеними контрагентами з підстав неналежного відображення таких операцій у податковому обліку контрагентом позивача та суб`єктами господарювання, з якими мали відносини контрагенти позивача, оскільки, як зазначалось раніше, платник податків несе самостійну відповідальність за порушення правил ведення податкового обліку. Зазначена відповідальність стосується кожного окремого платника податку і не може автоматично поширюватися на третіх осіб, у тому числі на його контрагентів. Якщо контрагент позивача в подальшому не дотримувався у своїй діяльності законодавчих норм, це тягне відповідальність та негативні наслідки саме щодо них.
Зазначені обставини не є підставою для позбавлення платника податку права на формування витрат та податкового кредиту у випадку, коли останній виконав усі передбачені законом умови та має необхідні документальні на підтвердження розміру свого податкового кредиту.
Суд не приймає до уваги посилання податкового органу на окремі недоліки в оформленні первинних документів платника податків, зокрема, у товарно-транспортних накладних, оскільки формальні недоліки в первинних документах повинні оцінюватися в сукупності з іншими обставинами справи. Перевагу необхідно надавати реальності здійснення господарської операції та її економічному змісту. Первинні документи повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, змісту послуг, що надаються, тощо. При цьому, сама собою наявність, або відсутність окремих документів, а також помилки у їх оформленні, не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків, у зв`язку з його господарською діяльністю, мали місце.
Приймаючи до уваги встановлення судами використання позивачем у власній господарській діяльності придбані роботи, послуги, товарно-матеріальні цінності, руху активів, колегія суддів не приймає посилання скаржника на відсутність доказів використання товару (робіт, послуг) у господарській діяльності та неправомірність формування витрат та податкового кредиту з податку на додану вартість за наведеними вище господарськими операціями. Зазначені доводи і доводи податкового органу про не підтвердження господарських операцій досліджено судами та надано їм відповідну оцінку.
Колегія суддів також дійшла висновку про неспроможність доводів скаржника про неврахування судами наявності кримінального провадження, оскільки, судами попередніх інстанцій надано оцінку зазначеними доводам відповідача та встановлено, що відповідачем під час розгляду справи не надано суду доказів в підтвердження установлення в межах вказаного кримінального провадження нереальності зазначених вище господарських операцій, фіктивності позивача або його контрагента, обізнаності позивача, тощо. Не надано доказів і в підтвердження правових наслідків дій чи бездіяльності осіб, стосовно яких порушено кримінальне провадження, в питанні, чи мали місце протиправні дії (бездіяльність) позивача та чи вчинені вони позивачем.
Ураховуючи встановлені фактичні обставини у даній справі, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про протиправність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Відповідач доводами касаційної скарги не спростовує висновків судів попередніх інстанцій щодо правомірності відображення у податковому обліку витрат та податкового кредиту сум податку на додану вартість за господарськими операціями з наведеними вище контрагентами. Контролюючий орган касаційною скаргою не обґрунтував і не зазначив, у чому полягає неправильне застосування судами норм матеріального права.
Відповідач у касаційній скарзі фактично просить про переоцінку, додаткову оцінку доказів стосовно реальності здійснення господарських операцій позивача з його контрагентом, що знаходиться поза межами касаційного перегляду встановленими частиною другою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якою передбачено, що суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Підсумовуючи викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності до норм матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Порушень норм матеріального права, які могли призвести до зміни чи скасування рішень суду не встановлено.
Керуючись статтями 341, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління ДФС у Рівненській області залишити без задоволення.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 10.01.2018 та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2018 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
СуддіЛ.І. Бившева Р.Ф. Ханова В.В. Хохуляк
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114599559 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бившева Л.І.
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні