Рішення
від 23.10.2023 по справі 909/608/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23.10.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/608/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Максимів Т. В. , секретар судового засідання Масловський А. Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Керівника Івано-Франківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Рогатинської міської ради та Відділу освіти Рогатинської міської ради

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Галенерго-Рогатин"

про визнання недійсними додаткових угод до договору постачання природного газу та стягнення грошових коштів в сумі 30 521 грн 98 коп.

за участю:

від прокуратури: Кутинська Наталія Ярославівна,

від Відділу освіти Рогатинської міської ради: Трач Василь Іванович

встановив: до Господарського суду Івано-Франківської області звернувся Керівник Івано-Франківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Рогатинської міської ради, відділу освіти Рогатинської міської ради із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Галенерго-Рогатин" про визнання недійсними додаткових угод №1 від 16.04.2021, №2 від 27.04.2021, №3 від 06.05.2021, №4 від 16.06.2021, №5 від 01.07.2021, №6 від 16.07.2021, №7 від 05.08.2021 до договору постачання природного газу №ГЕ 4/03/2021 від 31.03.2021 та стягнення коштів в сумі 30521 грн 98 коп.Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.

Щодо підстав звернення прокурора до суду.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 дійшла висновку, що відповідно до частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, підставою для звернення до суду є усвідомлена пасивна поведінка уповноважених суб`єктів владних повноважень та встановлений факт бездіяльності органів, уповноважених у спірних відносинах. Порушення національних, економічних та суспільних інтересів держави прокурор вбачає у порушенні вимог ЗУ "Про публічні закупівлі" при укладанні спірних додаткових угод договору постачання природного газу №ГЕ 4/03/21 від 31.03.2021, що призвело до неналежного та неефективного використання коштів місцевого бюджету Рогатинською міською радою, якій підконтрольний Відділ освіти Рогатинської міської ради. В підтвердження чого прокурор приєднав до матеріалів справи лист від 05.05.2023 Івано-Франківської окружної прокуратури до Рогатинської міської ради про усунення порушень, лист від 22.05.2023 до Відділу освіти Рогатинської міської ради про виявлені порушення, лист від 31.05.2023 щодо здійснення представництва з метою пред"явлення позову щодо відшкодування коштів згідно договору №ГЕ 4/03/2021 від 31.03.2021.

За таких обставин, суд визнав обґрунтованими аргументи прокурора про наявність у нього підстав для звернення із позовом до суду з метою захисту прав та охоронюваних законом інтересів держави в особі уповноваженого органу здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

05.07.2023 суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначити на 31.07.2023, яке відклав на 18.09.2023, 09.10.2023.

09.10.2023 прокурор подав клопотання про долучення до матеріалів справи доказів належного повідомлення відповідача про розгляд справи вх.№14588/23.

09.10.2023 суд постановив підготовче провадження закрити; розгляд справи по суті призначити на 23.10.2023.

Відповідач в судові засідання жодного разу не з"явився про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення, фіскальний чек та опис вкладення, оригінали яких приєднані до матеріалів справи.

Позивач - Рогатинська міська рада в судове засідання не з"явився, натомість направив на адресу суду клопотання про розгляд справи без участі представника міської ради вх.№14932/23. В поданому клопотанні зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

В судовому засіданні 23.10.2023 суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Позиція позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що при укладенні спірних додаткових угод не дотримані вимоги ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі", безпідставно змінені істотні умови Договору на постачання природного газу №ГЕ 4/03/2021 від 31.03.2021, не обґрунтовано та документально не підтверджені коливання ціни природного газу на ринку після укладення договору. Внаслідок неправомірного збільшення ціни на газове паливо мала місце переплата Відділом освіти Рогатинської міської ради коштів у сумі 30521 грн 98 коп. Внесення змін до Договору №ГЕ 4/03/2021 від 31.03.2021 суперечить інтересам суспільства та держави, що має наслідком визнання додаткових угод недійсними у порядку ст.203, 215 Цивільного кодексу України та стягнення з відповідача 30521 грн 98 коп. оплати за непоставлений товар на підставі ч.1 ст. 670 Цивільного кодексу України. Прокуратура обґрунтувала позов ст.11, 175, 525, 526, 530, 655, 670 ЦК України, ЗУ "Про публічні закупівлі".

Позиція відповідача.

Відповідач проти позову не заперечив, відзиву на позов не подав.

Обставини справи, оцінка доказів.

31.03.2021 за результатами закупівлі Відділ освіти Рогатинської міської ради (Споживач) та ТОВ "ГАЛЕНЕРГО-РОГАТИН" (Постачальник) уклали договір № ГЕ 4/03/2021 постачання природного газу (далі - Договір).

Відповідно до п.2.1 Договору, Постачальник зобов`язується протягом строку дії цього Договору передавати Споживачеві товар у загальному потоці у внутрішній точці виходу з газотранспортної системи по предмету: Природний газ (ДК 021:2015- 09120000-6 - Газове паливо), включно з урахуванням замовлення (бронювання) потужності (надалі - Газ) щодо кожного періоду та обсягу постачання газу, а Споживач зобов`язується приймати та оплачувати Газ на умовах цього Договору.

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що загальний об`єм постачання природного газу складає у 2021 році 327000 м. куб. з врахуванням планових показників постачання газу по місяцях.

Згідно з п. 5.1 Договору фактичний обсяг постачання Газу буде визначений на підставі Актів, які будуть підписуватись представниками обох Сторін по закінченню кожного Газового місяця постачання, датуватись останнім календарним днем відповідного Газового місяця. Газовий місяць, згідно визначення понять, які містяться в п. 1.3. Договору - період часу, який розпочнеться з першої газової доби поточного місяця і триває до початку першої газової доби наступного місяця.

Відповідно до п. 7.1 Договору ціна за 1000,0 кубічних метрів Газу становить 4916,66 гри. без ПДВ, крім того ПДВ (20%)- 983,33 гри., що разом з ПДВ складає 5899,99 гривень.

Загальна вартість цього Договору відповідає ціновій пропозиції учасника - переможця торгів і складається із суми вартостей усіх обсягів Газу, поставленого на протязі усіх Газових місяців та замовлення (бронювання) потужності протягом строку дії цього Договору та не може перевищувати 1929290,00 грн. (п.7.2 Договору).

Відповідно до п. 7.3 Договору коригування ціни Газу визначається та узгоджується шляхом підписання додаткової угоди.

Споживач зобов`язаний сплатити вартість замовленого (або спожитого) Газу, що передасться за вказаним Договором з урахуванням замовлення (бронювання) потужності шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок Постачальника (п.8.1.).

Всі зміни та доповнення до цього Договору дійсні лише за умови, якщо вони виконані у письмовій формі при взаємному погодженні Сторін, підписані Сторонами та скріплені їх печатками. Оформлені таким чином зміни і доповнення є невід`ємними частинами Договору (п. 14.2 Договору).

Згідно з п.14.3 Договору умови Договору не відрізняються від змісту тендерної документації за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків; зменшення об`ємів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; збільшення ціни за одиницю товару, а також його складових, не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі та відбувається за рахунок зменшення договірних обсягів (кількості) товару. Під поняттям "коливання ціни на ринку" Сторони розуміють порівняння ціни з дати завершення аукціону торгів до дати підписання Договору, або з моменту останньої редакції Договору, та часу ініціювання порядку перегляду змін до Договору в частині встановлення вартості за одиницю товару. При цьому, Сторони домовились, що такі порівняння цін в різні періоди підтверджуються довідками торгово-промислової палати, які видані в місяць настання відповідної події (юридичного факту). Разом з цим, фактом "коливання ціни на ринку" є розбіжність в абсолютних даних за цінами, що зафіксовані у відповідних довідках торгово-промислової палати, а також даних за результатами аукціону торгів, першої редакції Договору або останньої редакції Договору, та ініціативи встановити нову ціну за листом однієї із Сторін. Поряд з цим, абсолютні цінові показники за експертними висновками необхідно розуміти Сторонам як орієнтир (індикатор) для укладання правочинів але право узгодження нової ціни залишається за Сторонами. Разом з цим, Сторони домовились, що датою, коли Сторони дізнались про зміну ціни на ринку, є дата формування ініціативного листа про перегляд відповідної Договірної ціни та її направлення Стороні, а не дата укладання додаткової угоди, чи публікації її в системі закупівель "Ргоzогго". Сторони взяли на себе обов"язок повідомляти одна одну про зміну ціни на товар, а також його складових на ринку як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення, а також не відмовлятись від перегляду такої ціни на товар та його складові у випадку документального підтвердження зміни обставин, тощо.

Договір вважається укладеним з моменту його підписання уповноваженими представниками Сторін та скріплення печатками (сторін (за наявності) або з моменту отримання факсових копій підписаного Договору (п.14.11).

Відповідно до п. 15.1 Договір вступає в силу з моменту його підписання і діє в частині поставок газу до 31 грудня 2021 року, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.

За період 31.03.2021 -31.08.2021 Сторони уклали 7 Додаткових угод на зменшення річного планового обсягу постачання газу з внесенням змін в планові показники постачання газу по місяцях та збільшення ціни природного газу без зміни вартості Договору, зокрема:

16.04.2021 Додаткову угоду № 1 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 327000 куб. м. до 297544 куб.м. або на 9,9 відсотків та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінили ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 4916,66 гри. без ПДВ на 5403,40 гри. без ІІДВ або на 9,899810 відсотка.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди № 1 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав факсографічну довідку Івано-Франківської торгово-промислової палати № В-187 від 01.04.2021 з додатками "Інформація про середньозважені ціни на природний газ за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" станом на 01.04.2021 року" та "Біржові котирування. Природний газ. Середньо та довгостроковий ринок". У вказаному додатку зазначено дані про середньозважену ціну газу грн/тис. куб. м. за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" по всіх умовах оплати, передоплатою і післяплатою (з ПДВ) станом на 01.04.2021(ресурс: березень 2021, квітень 2021, травень 2021, червень 2021, липень 2021, серпень 2021). Однак, не зазначено коливання ціни природнього газу на ринку за відповідний період, а вказано лише середньозважену ціну газу на поточний місяць. 27.04.2021 Додаткову угоду № 2 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 297544 куб.м. до 270740 куб.м., або на 9,9 відсотка та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінено ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 540,40 грн без ПДВ на 5938,35 грн без ПДВ або на 9,900248 відсотка. Ця Додаткова угода вступає в силу з 16.04.2021 року.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди № 1 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав факсографічну довідку Івано-Франківської торгово-промислової палати № В-201 від 14.04.2021 з додатками "Інформація про середньозважені ціни на природний газ за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" станом на 13.04.2021 року" та "Біржові котирування. Природний газ. Середньо та довгостроковий ринок". В цьому додатку зазначені дані про середньозважену ціну газу грн/тис. куб. м. за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" по всіх умовах оплати, передоплатою і післяплатою (з ПДВ) станом на 13.04.2021 (ресурс: березень 2021, квітень 2021, травень 2021, червень 2021, липень 2021, серпень 2021). Однак, не зазначено коливання ціни природнього газу на ринку за відповідний період.

06.05.2021 Додаткову угоду № 3 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 270740 куб. м. до 246398 куб.м., або на 9,9 відсотка та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінено ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 5938,35 грн. без ПДВ на 6525,00 грн. без ПДВ або на 9,879007 відсотка.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди № 3 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав інформаційну довідку Української енергетичної біржі від 06.05.2021 року 06/05-460 про середньозважену ціну на природний газ ресурсу квітня 2021 станом на 30 квітня 2021 року. У вказаній інформації зазначено, що середньозважена ціна природного газу ресурсу квітня (по всіх умовах оплати) з базисом поставки ВТТ (в ГТС України) за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" станом на 30.04.2021 склала 8098,53 грн./тис. куб. м. з ПДВ. Однак в ній не зазначено коливання ціни природнього газу на ринку за відповідний період.

16.06.2021 Додаткову угоду № 4 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 246398 куб. м до 224406,5 куб.м., або на 9,8 відсотків та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінено ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 6525,00 грн. без ПДВ на 7164,45 грн. без ПДВ або на 9,8 відсотків.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди №4 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав цінову довідку Харківської торгово-промислової палати від 03.06.2021 року №1274/21, в якій зазначено середньозважену ціну природного газу за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" ресурсу травня 2021 року, червня 2021 року (станом на 02.06.2021 року) по всіх умовах оплати, а також коливання середньозваженої ціни між вказаними датами " +15,41 %. Однак, у вищезазначеній ціновій довідці не зазначена коливання ціни природнього газу на ринку за відповідний період (з 06.05.2021-16.06.2021).

01.07.2021 Додаткову угоду № 5 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 224406,5 куб. м до 204191,47 куб.м., або на 9,9 відсотків та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінено ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 7164,45 грн без ПДВ на 7873,73 грн без ПДВ або на 9,899992 відсотків.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди №5 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав цінову довідку Харківської торгово-промислової палати від 24.06.2021 року №1398/21, в якій зазначено середньозважену ціну природного газу за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" ресурсу травня 2021 року (станом па 31.05.2021 року), червня 2021 року (станом на 22.06.2021 року) післяплатою, а також коливання середньозваженої ціни між вказаними датами + 29,15%. Однак, у вищезазначеній ціновій довідці не зазначено коливання ціни природнього газу на ринку за відповідний період (з 16.06.2021-01.07.2023).

16.07.2021 Додаткову угоду № 6 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 204191,47 куб.м. до 185797,86 куб. м., або на 9,9 відсотків та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінено ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 7873,73 грн без ПДВ на 8653,22 грн без ПДВ або на 9,899882 відсотків.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди №6 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав цінову довідку Харківської торгово-промислової палати від 09.07.2021 року № 1549/21, в якій зазначено середньозважену ціну природного газу за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" ресурсу червня 2021 року (станом на 25.06.2021 року), липня 2021 року (станом на 08.07.2021 року) на всіх умовах оплати, а також коливання середньозваженої ціни між вказаними ресурсами + 20,62 %. Однак, у вищезазначеній ціновій довідці не зазначено коливання ціни природнього газу на ринку за відповідний період (з 01.07.2021 -16.07.2021).

05.08.2021 Додаткову угоду № 7 - на зменшення річного планового обсягу постачання газу із 185797,86 куб. м до 169060,87 куб.м., або на 9,9 відсотків та, відповідно, внесення зміни в планові показники постачання газу по місяцях. Також, змінено ціну природного газу за 1000,0 куб.м. з 8653.22 грн без ПДВ на 9509,88 грн без ПДВ або на 9,899899 відсотків.

Для обґрунтування збільшення вартості ціни згідно Додаткової угоди №7 ТОВ "Галенерго Рогатин" надав цінову довідку Харківської торгово-промислової палати від 23.07.2021 року № 1646/21, в якій зазначено середньозважену ціну природного газу за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа" ресурсу липня 2021 року (станом на 09.07.2021 року), серпня 2021 року (станом на 21.07.2021 року) на всіх умовах оплати, а також коливання середньозваженої ціни між вказаними ресурсами + 17,48 %. Однак, у вищезазначеній ціновій довідці не зазначено коливання ціни природного газу на ринку за відповідний період (з 16.07.2021 по 05.08.2021).

31.08.2021 сторони уклали Додаткову угоду №8, відповідно до якої Договір від 31.03.2021 № ГЕ 4/03/21 на постачання природнього газу розірвали у зв`язку з неможливістю Постачальником виконувати свої зобов`язання на умовах передбачених Договором, внаслідок зростання цін на природний газ та достроково припинили його дію з 31.08.2021 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання зобов`язань.

Всі вищевказані додаткові угоди до договору підписані представниками сторін та скріплені відтиском печаток сторін.

Як вбачається з матеріалів справи, у спірний період відповідач передав, а Відділ освіти Рогатинської міської ради прийняв 29,51165 куб.м. природного газу, загальною вартістю 204640 грн 48 коп., що підтверджується актами прийому-передачі природного газу, які підписані та скріплені печатками сторін, копії яких приєднані до матеріалів справи.

На виконання умов Договору від 31.03.20021 № ГЕ 4/03/21 Відділ освіти Рогатинської міської ради впродовж травня-вересня 2021 року перерахував на розрахунковий рахунок ТОВ "Галенерго Рогатин" грошові кошти в сумі 204640 грн 48 коп., що підтверджується платіжними дорученнями приєднаними до матеріалів справи.

В листопаді 2022 року Івано-Франківська окружна прокуратура виявивши порушення ЗУ "Про публічні закупівлі" внесла до ЄДРД відомості про початок досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022092250000013 від01.11.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.364 КК України.

27.03.2023 у зв"язку із необхідністю встановлення та розрахунку суми безпідставно виплачених коштів ТОВ "Галенерго - Рогатин" до участі у кримінальному провадженні прокуратура залучила спеціаліста Управління Західного офісу Держаудитслужби в Івано-Франківській області".

24.04.2023 Управління Західного офісу Держаудитслужби відповідно до листа № 130919-17/996-2023 повідомило прокуратуру про проведену перевірку закупівлі природного газу та встановлення суми зайво сплачених коштів, внаслідок порушення норм чинного законодавства щодо внесення зміни до істотних умов договору №ГЕ 4/03/21 від 31.03.2021 без документального підтвердження коливання ціни природного газу на ринку та встановленого порядку зміни ціни з врахуванням індексу споживчих цін. Як вбачається з довідки долученої до вказаного листа, таке порушення призвело до зайвої оплати "Галенерго - Рогатин" вартості спожитого газу у 2021 році на суму 30521 грн 98 коп.

Про виявлене порушення та необхідність вжити заходів для його усунення Івано-Франківська окружна прокуратура повідомила Рогатинську міську раду та Відділ освіти Рогатинської міської ради, що підтверджується листами, долученими до матеріалів справи.

Відділ освіти Рогатинської міської ради заходів щодо усунення вказаного порушення не вживав та позову до суду не заявив.

Прокурор зазначив, що сторони при укладенні додаткових угод № 1-7 до договору постачання природного газу №ГЕ 4/03/21 від 31.03.2021 порушили п. 4, п. 5 ч. 2 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме необґрунтовано змінена ціна за одиницю товару у бік збільшення. Необґрунтоване збільшення вартості ціни газу є підставою для повернення споживачу надмірно сплачених грошових коштів за газ в сумі 30521 грн 98 коп., у зв"язку з чим, прокурор звернувся до господарського суду за захистом інтересів держави.

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

Щодо вимог про визнання Додаткових угод № 1-7 недійсними.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частина 1 ст. 638 Цивільного кодексу України встановлює, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

За приписами ст. 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки, у тому числі договору поставки товару для державних потреб.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначено Законом України "Про публічні закупівлі".

Цей Закон передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі").

Згідно з пунктами 6, 11, 22 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі": договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару; замовники - суб`єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону. При цьому предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Відповідно до ст. 180 Господарського кодексу України (істотні умови господарського договору) зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов, Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

За приписами ч. 4 ст. 41 вказаного Закону України "Про публічні закупівлі", у чинній на час спірних правовідносин редакції, умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у чинній на час спірних правовідносин редакції, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

В абзаці 2 ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Таким чином, Закон України "Про публічні закупівлі" встановлює імперативну норму, згідно з якою зміна істотних умов договору про закупівлю може здійснюватися виключно у випадках, визначених ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема, за пунктом 2 частини 5 наведеної норми - у випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Як встановив суд, позивач та відповідач уклали Договір за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог Закону України "Про публічні закупівлі", а на момент підписання Договору сторонами були погоджені всі істотні умови - предмет, ціну та строк виконання зобов`язань за Договором відповідно до вимог частини третьої статті 180 Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі".

Водночас, в подальшому сторонами, шляхом укладання додаткових угод, сім разів змінювали істотні умови договору, а саме: збільшували ціну за товар та зменшували кількість товару.

Як вбачається з матеріалів справи підставою збільшення ціни на природний газ згідно укладених додаткових угод є факсографічні довідки Івано-Франківської торгово-промислової палати, довідки Української енергетичної біржі та цінові довідки Харківської торгово-промислової палати, в яких надано інформацію щодо ціни на природний газ за результатами електронних біржових торгів на ТБ "Українська енергетична біржа".

Законом України "Про публічні закупівлі" не передбачено ані переліку органів, які уповноважені надавати інформацію щодо коливання ціни на товар на ринку, ані форму/вигляд інформації щодо такого коливання. Внесення змін до договору про закупівлю можливе лише у випадку коливання ціни такого товару на ринку та повинно бути обґрунтованим і документально підтвердженим.

Зокрема, у документі, який видає компетентний орган, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціна на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто, наявність коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників такого коливання, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

Однак постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції).

Вказаної позиції дотримується Верховний Суд України у своїй постанові від 18.06.2021 у справі №927/491/19 від 18.06.2021.

При цьому жоден з наданих в підтвердження збільшення ціни на газ документ не містить інформації про коливання ціни природного газу на ринку (не наведено розрахунок вартості природного газу станом на попередні календарні дати, у тому числі на дату подання цінової пропозиції, дату укладення договору та моментом звернення постачальника з пропозиціями внести зміни до договору в частині зміни (збільшення) ціни на одиницю товару, а тому ці документи не можуть бути об`єктивним підтвердженням коливання ціни природного газу на ринку.

Таким чином, суд дійшов до висновку, що додаткові угоди № № 1 - 7 укладені за відсутності підтвердження факту коливання ціни на газ за певні періоди дії договору та без урахування принципу пропорційності збільшення ціни на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку.

Верховний Суд у постанові від 12.09.2019 у справі № 915/1868/18 наголосив, що можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених Законом України "Про публічні закупівлі".

Укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар, за відсутності для цього визначених Законом України "Про публічні закупівлі" підстав, спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору.

Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (ст. 13 Цивільного кодексу України).

Під коливанням ціни необхідно розуміти зміну за певний період часу ціни природного газу на ринку чи то в сторону зменшення, чи в сторону збільшення. І таке коливання має відбуватись саме в період після укладання договорів і до внесення відповідних змін до нього.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища, як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди (або отримання пропозиції про її укладення).

Також слід зазначити, що метою Закону України "Про публічні закупівлі" є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідно до ст. 5 ЗУ "Про публічні закупівлі", закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

В спірній ситуації, перемога у тендері (закупівля за державні кошти) та укладення договору з однією ціною та її подальше підвищення шляхом укладення "каскадних" додаткових угод виглядає , як негідна і недобросовісна ділова практика з боку продавця. Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі".

Кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (ст. 13 ЦК України).

Будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.

Таким чином, беручи участь у процедурі публічних закупівель, товариство самостійно визначаючи ціну на предмет закупівлі, з урахуванням власного економічного обґрунтування рентабельності підприємства і можливості виконати взяті зобов`язання упродовж дії договору, чітко усвідомлювало свою можливість поставки товару за заявленими цінами протягом дії договору, адже вчиненню таких дій повинні передувати організаційні дії щодо закупки товару до сезонного здорожчання та його зберігання. Саме по собі коливання цін на ринку - природна обставина ринкових відносин, яка повинна братися до уваги при укладенні договорів з урахуванням підприємницького ризику. Саме лише коливання цін не є безумовною підставою внесення змін до договору.

Крім того, суд вважає, що сторони не могли не розуміти особливостей функціонування ринку газу (коливання цін на газ, їх сезонне зростання-падіння), що було прогнозовано, а тому вони не були позбавлені можливості визначити у договорі порядок зміни ціни, зокрема, які коливання ціни надають право на перерахунок ціни (порогові показники), формулу розрахунку нової ціни, якими саме документами має підтверджуватися коливання цін на ринку товару.

Також матеріали справи не містять жодних доказів, що відповідач у розглядуваний період застосування спірних додаткових угод №1-7 дійсно змушений був придбавати природний газ для його подальшої передачі позивачу на виконання обов`язків за Договором за цінами, вказаними у відповідних цінових довідках.

Покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі купівлі-продажу чи поставки.

Позивач мав беззаперечне право на отримання газу по ціні, визначеній в укладеному сторонами Договорі, без надання письмових заперечень чи проведення переговорів щодо необґрунтованих пропозицій відповідача про збільшення ціни, підписав спірні додаткові угоди, внаслідок чого ціна 1000 куб.м. газу збільшилась, а обсяг поставки газу за Договором зменшився.

Укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар, за відсутності для цього визначених Законом України "Про публічні закупівлі" підстав, спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання Договору.

Згідно з ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу.

Враховуючи вищевикладене, суд, встановивши наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання Додаткових угод №1-7 недійсними на момент їх укладення, дійшов висновку, що спірні додаткові угоди суперечать пункту 2 частини 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", принципам максимальної економії, ефективності та пропорційності закупівель, встановлених ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", а відтак про наявність підстав для визнання їх недійсними відповідно до ст. 203, 215 Цивільного кодексу України.

Щодо вимог про стягнення надмірно сплачених грошових коштів.

Відповідно до вимог ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

За приписами ч. 1 ст. 236 Цивільного кодексу України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.

Частиною 2 статті 712 ЦК України передбачено, що до договору постачання застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Статтею 669 ЦК України визначено, що кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні.

Відповідно до частини першої статті 670 ЦК України якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Недійсність спірних додаткових угод означає, що зобов`язання сторін регулюються виключно Договором, тобто і поставка газу, і його оплата мають здійснюватися сторонами відповідно до умов саме первісної редакції укладеного Договору.

Відповідно до умов Договору відповідач повинен був поставити позивачу до 327000 куб.м газу за ціною 5899 грн 99 коп. (з них ПДВ (20%) 983 грн 33 коп.) за 1000 куб.м.

Як встановив суд, позивач за період квітень- серпень спожив природний газ в обсязі 29,51165 тис. куб.м. та здійснив оплату в сумі 204641 грн 23 коп.

З урахуванням встановлення судом факту визнання спірних додаткових угод недійсними та з урахуванням умов Договору постачання природного газу №ГЕ4/03/21 від 31.03.2021. за спожитий газ позивач повинен був сплатити 174118 грн 50 коп.

В спірному випадку має місце переплата позивачем грошових коштів відповідачу у справі на суму 30521 грн 98 коп.

За змістом пункту 15.1. Договору цей Договір вступає в силу з моменту підписання і діє до 31.12.2021 (в цьому випадку за взаємною згодою сторін Додатковою угодою №8 спірний договір розірвано), а в частині проведення розрахунків - до повного виконання.

Оскільки між сторонами існують договірні відносини, то правовою підставою для задоволення вимог про стягнення надмірно сплачених коштів (коштів, сплачених за товар, який так і не було поставлено) є ч. 1 ст. 670 Цивільного кодексу України.

Відповідна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.06.2021 у справі №927/491/19, від 22.06.2022 у справі № 917/1062/21, від 07.09.2022 у справі №927/1058/21.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача коштів в сумі 30521 грн 98 коп. є обґрунтованими та належать до задоволення.

Відповідно до статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

За приписами ч.1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Висновок суду.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Судові витрати.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні з позовом Івано-Франківська обласна прокуратура сплатила судовий збір в сумі 21472 грн 00 коп., що підтверджується платіжною інструкцією №1116 від 19 червня 2023 року.

Враховуючи задоволення позову, судовий збір в сумі 21472 грн 00 коп., суд покладає на відповідача.

Керуючись ст. 8, 124, 129 Конституції України, статтями 2,129, 233, 236-238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Керівника Івано-Франківської окружної прокуратури, в інтересах держави в особі Рогатинської міської ради та Відділу освіти Рогатинської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Галенерго-Рогатин" про визнання недійсними додаткових угод до договору постачання природного газу та стягнення грошових коштів в сумі 30 521 грн 98 коп. задовольнити.

Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 16.04.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 27.04.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Визнати недійсною додаткову угоду № 3 від 06.05.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Визнати недійсною додаткову угоду № 4 від 16.06.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Визнати недійсною додаткову угоду № 5 від 01.07.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Визнати недійсною додаткову угоду № 6 від 16.07.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Визнати недійсною додаткову угоду № 7 від 05.08.2021 до договору постачання природного газу № ГЕ 4/23/2021 від 31.03.2021, укладену Відділом освіти Рогатинської міської ради та ТОВ "Галенерго-Рогатин".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Галенерго-Рогатин", вул. Галицька, буд. 92, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000 (код 32941719 ) на користь Відділу освіти Рогатинської міської ради, вул. Шевченка, 29, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77001 (код 44094627) грошові коштів в сумі 30 521 грн 98 коп.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Галенерго-Рогатин", вул. Галицька, буд. 92, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000 (код 32941719 ) на користь Івано-Франківської обласної прокуратури, вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76000 (код 03530483) 21 472 грн 00 коп. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строк, встановлений розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 02.11.2023

Суддя Т. В. Максимів

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення23.10.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114617649
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —909/608/23

Рішення від 23.10.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 31.07.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 05.07.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні