Рішення
від 02.11.2023 по справі 460/21735/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 листопада 2023 року м. Рівне№460/21735/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 до7 Державниого пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області, в якому просить:

1) визнати протиправними дій відповідача щодо неправильного нарахування та невиплати позивачу індексації грошового забезпечення з 01.01.2014 по 14.04.2022, з встановленням базового місяця - січень 2008 року та березень 2018 року;

2) зобов`язати відповідача донарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2014 по 14.04.2022, з встановленням базового місяця - січень 2008 року та березень 2018 року.

За змістом позовної заяви позивач зазначає, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці і її проведення, у зв`язку із зростанням споживчих цін, є обов`язковою для всіх роботодавців, незалежно від форм власності та виду юридичної особи. Зазначає, що йому стало відомо, що за період проходження служби з 01.01.2014 по 14.04.2022 йому не нараховувалася та не виплачувалася індексація грошового забезпечення у встановлених чинним законодавством розмірах. На підставі викладеного просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 20.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач проти задоволення позову заперечив, у встановлений судом строк подав відзив на позовну заяву. На обґрунтування заперечення зазначає, що з 01.01.2014 по 14.04.2022 індексація грошового забезпечення нараховувалася та виплачувалася в підрозділах зі статусом юридичної особи. Так, позивач не проходив службу в ДПРЗ-7 ГУ ДСНС в періоди з 14.01.2014 по 22.11.2015. В період з 23.11.2015 по 14.04.2022 позивач проходив службу в підрозділах 19 ДПРЧ/ДПРЗ-7 (м. Костопіль) ГУ ДСНС. Відповідно, позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача донарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2014 по 22.11.2015 можуть стосуватися лише періоду проходження служби позивачем саме в ДПРЗ-7 ГУ ДСНС, а не в іншому підрозділі зі статусом юридичної особи. Відповідач зазначає, що індексація грошового забезпечення позивачу за період служби нараховувалася та виплачувалася відповідно до чинного законодавства. На підставі викладеного, відповідач просить відмовити в задоволенні позову повністю.

Позивач правом на подання до суду відповіді на відзив не скористався.

Ухвалою суду від 02.11.2023 відмовлено у задоволенні клопотання 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області про залишення позову без розгляду, у справі №460/21735/23 за позовом ОСОБА_1 до 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинення дій.

Враховуючи, що розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження, то відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши позовну заяву, відзив на позов, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов до наступних висновків.

Позивач з 2002 року проходив службу на посадах в підрозділах МВС України, МНС України та ДСНС України.

Зокрема у період з 23.11.2015 по 14.04.2022 позивач проходив службу в структурних підрозділах 19 державної пожежно-рятувальної частини (м.Костопіль) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області та 7 державного пожежно-рятувального загону (м.Костопіль) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області.

При цьому, 7 ДПРЗ Головного управління є правонаступником 19 ДПРЧ Головного управління.

Правовий статус позивача, як особи начальницького складу служби цивільного захисту, визначений Кодексом цивільного захисту України (далі - Кодекс ЦЗ), Законом України Про затвердження Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту, Положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.06.2013 № 593 (далі - Постанова № 593).

Частиною другою статті 125 Кодексу ЦЗ визначено, що порядок та умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11 2007 № 1294 Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, наказом МНС України від 10.06.2008 № 447 та наказом МВС України від 23.04.2015 № 475, затверджені Інструкції про виплату грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - Інструкція № 447, Інструкція № 475, відповідно), діючі в період визначений позивачем (01.01.2014 по 22.08.2018).

Отже, позивач, при проходженні служби був особою, статус якої визначено та регулюється відповідно до положень Кодексу ЦЗ та інших спеціальних нормативно-правових актів в сфері цивільного захисту.

Матеріалами справи стверджується та не заперечується учасниками справи, що наказом Головного управління від 19.11.2015 № 301 (по о/с складу) капітана служби цивільного захисту ОСОБА_1 начальника караулу 4 державного пожежно-рятувального поста 5 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Рівненській області призначено на посаду начальника караулу державного пежежно-рятувального поста 19 державної пожежно-рятувальної частини (м.Костопіль) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області з 23.11.2015.

Наказом Головного управління від 01.07.2021 № 161 (по о/с) капітана служби цивільного захисту ОСОБА_1 начальника караулу державного пежежно-рятувального поста (с. Деражне) 19 державної пожежно-рятувальної частини (м.Костопіль) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області призначено на посаду начальника караулу 1 державного пежежно-рятувального поста (с. Деражне) 7 Державного пожежно-рятувального загону (м.Костопіль) Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області.

Наказом Головного управління від 12.04.2022 № 115 (по о/с) позивач звільнений зі служби цивільного захисту у запас Збройних Сил України (з постановкою на військовий облік), припинено контракт за пунктом 176 підпунктом 1 (у зв`язку із закінченням строку контракту), з правом носіння встановленої форми одягу, виключено з кадрів ДСНС України та знято з усіх видів забезпечення.

Відтак, в період з 01.01.2014 по 12.04.2022 індексація грошового забезпечення нараховувалася та виплачувалася в підрозділах зі статусом юридичної особи, в яких проходив службу позивач, зокрема ДПРЗ-7 (м. Костопіль) ГУ ДСНС у Рівненській області (ЄДРПОУ 38231924).

При цьому, позивач проходив службу в ДПРЗ-7 ГУ ДСНС у Рівненській області в періоди з 23.11.2015 по 12.04.2022.

В період з 14.01.2014 по 22.11.2015 позивач проходив службу в інших підрозділах ГУ ДСНС. Слід зауважити, що інші підрозділи ГУ ДСНС у Рівненській області є окремими юридичними особами, в яких проходив службу позивач та не мають відношення до відповідача.

На заяву позивача, відповідач надав інформацію про нарахування та виплату позивачу індексації за період проходження служби.

Позивач, вважаючи, що дії відповідача по визначенню розміру належної йому до виплати індексації грошового забезпечення не відповідають вимогам законодавства, а відтак є протиправними, звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд враховує наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно з пунктом 1.4. Інструкції № 447 (пунктом 4 Інструкції № 475), грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу, які займають посади осіб рядового і начальницького складу, передбачені штатами, зокрема в територіальних органах, державних пожежно-рятувальних підрозділах (частинах).

Грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу за місцем їх постійної служби (пункт 1.6 Інструкції № 477 та пункт 10 Інструкції № 475).

Пунктами 1.2, 1.3. Інструкції № 447 та пунктами 2, 3 Інструкції № 475 визначено, що грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу визначається залежно від посади, спеціального звання, тривалості та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання.

Грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України Про індексацію грошових доходів населення від 03.07.1991 № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХІІ).

Положеннями статті 1 Закону № 1282-XII передбачено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно зі статтею 2 Закону № 1282-XII, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Тобто, основною метою індексації грошових доходів населення є забезпечення достатнього життєвого рівня населення України за рахунок відшкодування подорожчання споживчих товарів і послуг.

Положеннями статті 4 Закону № 1282-XII визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

В силу статті 6 Закону № 1282-XII у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі - Порядок № 1078), визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

У зв`язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів від 09.12.2015 № 1013 (далі - Постанова №1013), яка набрала чинності з 15.12.2015 та підлягала застосуванню з 01.12.2015, істотно змінився порядок індексації зарплати та інших доходів населення.

Серед іншого, внесеними змінами передбачено ряд новел в порядку проведення індексації грошових доходів населення. Зокрема, якщо раніше базовим місяцем вважався місяць, у якому відбулося підвищення мінімальної зарплати, пенсій, стипендій виплат із соціального страхування чи зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів (за рахунок постійних складових зарплати), то після прийняття Постанови № 1013 місяцем підвищення став місяць, у якому відбулося підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного грошового утримання, стипендій, виплат із соціального страхування (пункт 5 Порядку № 1078). Крім того, якщо раніше базовий місяць (місяць підвищення) визначався в разі коли зросла зарплата внаслідок підвищення тарифної ставки (окладу) або за рахунок будь-якої постійної складової зарплати, то після внесення змін - тільки в разі, якщо підвищена тарифна ставка (оклад).

Таким чином, починаючи з 01.12.2015 обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (посадового окладу) за посадою, яку займає працівник, в тому числі військовослужбовець.

Наведене підтверджується роз`ясненнями Мінсоцполітики, наданими Департаменту фінансів Міністерства оборони України листом від 08.08.2017 № 78/о/66-17.

Водночас, слід зазначити, що відповідні зміни до Порядку № 1078 були внесені Постановою № 1013.

Пунктом 1 Постанови № 1013 передбачено підвищення з 01.12.2015 посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та деяких інших працівників.

При цьому, підвищення окладів не стосувалось військовослужбовців. Тобто, Постановою № 1013 були підвищені оклади майже в усіх галузях бюджетної сфери (за винятком працівників 1- 3-го тарифних розрядів за ЄТС), окрім окладів у складі грошового забезпечення військовослужбовців.

Зміна грошового забезпечення військовослужбовців відбулася лише з 01.03.2018 у зв`язку з набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (далі - Постанова № 704), якою затверджено нову тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Відтак, з прийняттям Постанови № 1013, якою було змінено порядок проведення індексації, тобто з 01.12.2015 і включно до 01.03.2018, посадові оклади військовослужбовців не змінилися.

До 15.12.2015 абзаци 1- 4 пункту 5 Порядку № 1078 були викладені в наступній редакції.

У разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. У базовому місяці значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

У разі коли підвищення розмірів мінімальних соціальних гарантій, зазначених в абзаці першому цього пункту, не супроводжується зростанням грошових доходів громадян, передбачених пунктом 2 цього Порядку, грошові доходи індексуються на загальних підставах відповідно до пунктів 1-1 і 4 цього Порядку.

У разі коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено в додатку 4 до цього Порядку.

Місяць, в якому відбувається підвищення грошових доходів працівників у зв`язку із розширенням зони обслуговування, збільшенням обсягу робіт, суміщенням професій (посад), виконанням обов`язків тимчасово відсутнього працівника, оплатою за роботу за сумісництвом на одному підприємстві, в установі, організації, а також за рахунок збільшення розміру премії, не вважається базовим під час обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації (у разі, коли не відбувається підвищення тарифної ставки (окладу).

Тобто, в чинній редакції Порядку № 1078, на відміну від редакції до 15.12.2015, відсутнє таке поняття як базовий місяць для розрахунку індексації.

До того ж, зобов`язання відповідача при розрахунку індексації за період з січня 2014 року по грудень 2015 року застосувати січень 2008 року як базовий місяць є безпідставним, оскільки до 15.12.2015 діяв інший механізм визначення та обрахунку індексації.

Аналіз редакції пункту 5 Порядку № 1078, а особливо його абзаців 1-5 свідчить про те, що значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення тарифних окладів (стипендій), для обрахунку приймається за 1 або 100 відсотків лише коли таке підвищення відбулося після 15.12.2015 або після цієї дати.

Прийняття підвищення тарифних окладів (стипендій), яке сталося до 15.12.2015, за 1 або 100 відсотків порушує таку складову верховенства права, як принцип правової визначеності, та суперечить положенням частини першої статті 58 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (далі - Постанова № 1294)).

Такий же склад грошового забезпечення для осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту визначений Інструкціями № 447 та № 475.

Відповідно до Постанови № 1294, яка набрала чинності 01.01.2008, визначався базовий місяць індексації за новими складовими грошового забезпечення, зокрема посадовими окладами, окладами за військові (спеціальні) звання, щомісячними надбавками, доплатами, винагородами, які мають постійний характер, преміями.

Як вказано вище по тесту рішення, протягом 2002-2018 років позивач проходив службу в підрозділах двох різних юридичних осіб - Територіального управління МНС у Рівненській області та Головного управління ДСНС України у Рівненській області.

Указом Президента України від 24.12.2012 № 726/2012 Про деякі заходи з оптимізації центральних органів виконавчої влади, утворено Державну службу України з надзвичайних ситуацій, реорганізувавши Міністерство надзвичайних ситуацій України та Державну інспекцію техногенної безпеки України.

Відповідно до постанови Кабінетів Міністрів України від 21.01.2013 № 33 Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України (далі Постанова № 33), утворено, як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, реорганізувавши територіальні органи Міністерства надзвичайних ситуацій та Державної інспекції техногенної безпеки в Автономній республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

Зокрема, Територіальне управління МНС у Рівненській області та Управління Держтехногенбезпеки у Рівненській області реорганізовано в новоутворене Головне управління ДСНС у Рівненській області.

Наказом МНС України від 13.02.2013 № 71 Про припинення Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій у Рівненській області, призначено голову з припинення юридичної особи Територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій у Рівненській області (код ЄДРПОУ 38116820) з відповідними повноваженнями щодо проведення процедури припинення юридичної особи, зокрема Повідомити про наступне вивільнення працівників та осіб рядового та начальницького складу служби цивільного захисту ТУ МНС України у Рівненській області - пункт 2. 3 Наказу № 71.

Разом з тим, відповідно до Постанови № 33, 26.02.2013 зареєстровано Головне управління ДСНС України у Рівненській області, як юридичну особу публічного права з організаційно-правовою формою - орган державної влади (код ЄДРПОУ 3810634).

В подальшому, наказами новоствореної юридичної особи - Головного управління ДСНС України у Рівненській області особовий склад, котрий був зарахований в кадри ДСНС, призначався на запропоновані посади у підрозділи Головного управління ДСНС України у Рівненській області, зокрема і позивач, що також засвідчується рапортом позивача на ім`я начальника Головного управління про призначення останнього на посаду у новоутвореному Головному управлінні.

Згідно із листом Міністерства соціальної політики України від 14.06.2016 № 263/10/136-16, У випадку, якщо працівника прийнято на новостворену посаду, на нашу думку, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації має здійснюватись з наступного після створення посади місяця .

Пунктом 10-2 Порядку № 1078 встановлено, що для працівників, яких переведено на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу або організацію або в іншу місцевість, та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці у разі продовження такими працівниками роботи сума індексації зберігається, якщо сума збільшення заробітної плати менша, ніж сума індексації, яка повинна нараховуватися за відповідний місяць. У разі коли сума збільшення заробітної плати більша, ніж сума індексації, яка повинна нараховуватися за відповідний місяць, такий місяць вважається базовим під час обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації.

Абзацом третім пункту 10-1 Порядку № 1078 передбачено, що обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації заробітної плати новоприйнятих працівників здійснюється з місяця прийняття працівника на роботу.

Враховуючи наведене, суд погоджується із доводами відповідача про те, що базовим місяцем при проведенні індексації грошового забезпечення позивача в період з 01.01.2014 має бути січень 2014 року.

Крім того, як встановлено судом, у період з 01.01.2014 по 22.11.2015 позивач проходив службу в структурних підрозділах Головного управління ДСНС України у Рівненській області, що є іншими юридичними особами на рівні з відповідачем.

Разом з тим, збільшення надбавки за вислугу років з грудня 2013 року стало законною підставою для зміни та встановлення останньому базового місяця для нарахування індексації грошового забезпечення січня 2014 року, позаяк, зазначене відповідає нормам пункту 5 Порядку №1078 у редакціях, як до 01.12.2015, так і після 01.12.2015, а також узгоджується із вищезазначеним роз`ясненням Мінсоцполітики України.

Відтак, з матеріалів справи судом встановлено, що позивачу були правомірно встановлені базові місяці січень 2014 року - у зв`язку із збільшенням надбавки за вислугу років.

Таким чином, судом не встановлено порушень з боку відповідача при нарахуванні позивачу індексації грошового забезпечення з 23.11.2015 по 28.02.2018.

Що стосується періоду з 01.01.2014 по 22.11.2015, то суд зауважує, що у вказаний період позивач проходив службу та перебував на фінансовому забезпеченні у іншій юридичній особі.

Відтак, позовні вимоги до 7 ДПРЗ Головного управління ДСНС України у Рівненській області (код ЄДРПОУ 38231924) з 01.01.2014 по 22.11.2015 є безпідставними.

Одночасно суд звертає увагу на те, що приписами статті 9 Закону № 1282-XII передбачено, що індексація грошових доходів населення здійснюється за місцем їх отримання за рахунок відповідних коштів.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 1078, у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

Відтак, на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладається обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення).

З аналізу приписів Закону № 1282-XII та Порядку № 1078 слідує, що обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) та визначати суму індексації, зокрема розміру посадового окладу, базового місяця для обчислення індексації, покладено саме на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 15.10.2020 у справі № 240/11882/19, від 17.09.2020 у справі № 420/1207/19.

Що стосується вимоги позивача про перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 14.04.2022 з встановленням базового місяця - березень 2018 року, суд зазначає наступне.

Як вже зазначалося вище по тексту рішення, Постановою № 704 у редакції від 24.02.2018, яка набрала чинності з 01.03.2018, було змінено систему виплати грошового забезпечення військовослужбовцям та розміри тарифних ставок.

Зокрема, відповідно до пункту 4 Постанови № 704, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

Отже, Постановою № 704 визначено інший порядок встановлення та розміру посадового окладу осіб рядового та начальницького складу.

Тобто, починаючи з березня 2018 року базовим місяцем для розрахунку індексації є, відповідно, березень 2018 року.

У контексті спірних правовідносин необхідно звернути увагу на те, що питання виплати суми індексації у місяці підвищення грошових доходів, а також виплати визначеної суми індексації до чергового підвищення тарифних ставок (окладів) врегульовано абзацами третім, четвертим, шостим пункту 5 Порядку № 1078.

Так, відповідно до абзаців третього, четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078, сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суми індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

Отже, для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці) необхідно враховувати дві складові: розмір підвищення грошового доходу особи та суму індексації, що склалася у місяці підвищення цього грошового доходу і встановлювати, чи перевищує розмір підвищення грошового доходу особи суму індексації, що склалася у місяці його підвищення.

Так, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу, то індексація не нараховується; якщо ж розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, то сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. При цьому, до чергового підвищення тарифних ставок (окладів) до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 Порядку № 1078.

Суд зауважує, що відповідно до вимог Закону № 1282-ХІІ та Порядку № 1078, обов`язок визначення розміру підвищення грошового доходу працівника та суми індексації, що склалася у місяці підвищення цього грошового доходу, а також встановлення факту перевищення розміру підвищення грошового доходу працівника над сумою індексації, що склалася у місяці його підвищення з метою вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці) покладається безпосередньо на роботодавця.

Пунктом 5 Порядку № 1078 встановлено, що у разі підвищення тарифних ставок (посадових окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

Отже, з урахуванням зазначеної норми Порядку № 1078 та у зв`язку з набранням чинності Постановою № 704, індекс споживчих цін за березень 2018 року приймається за 1 або 100 %, а приріст індексу розраховується з наступного місяця.

У березні 2018 року індекс споживчих цін рівний 1, а тому індексація грошового забезпечення не нараховується.

Відповідно до офіційних даних, розміщених на сайті Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) у квітні 2018 року становив 100,8 %, у травні 2018 року 100,0 %, у червні 2018 року 100,0 %, у липні 2018 року 99,3 %, у серпні 2018 року 100,0 %, у вересні 2018 року 101,9 %, у жовтні 2018 року 101,7 %.

Таким чином, лише у жовтні 2018 року відбулося досягнення порогового значення інфляції у розмірі 103 % (100,8 % * 100,0 % * 100,0 % * 99,3 % * 100,0 % * 101,9 % * 101,7 % * 100).

При цьому, індекс інфляції за жовтень 2018 року опубліковано у листопаді 2018 року, а тому право на проведення індексації грошових доходів з урахуванням базового місяця березень 2018 року у військовослужбовців виникло лише в грудні 2018 року.

На підставі наведеного суд вважає, що відповідач не мав передбачених законодавством підстав для проведення індексації грошового забезпечення позивача за період з 01.03.2018 по 14.04.2022 з урахуванням базового місяця березень 2018 року, у зв`язку з чим позовні вимоги у названій частині задоволенню не підлягають.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, в силу положень частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд вважає позовні вимоги безпідставними, а тому в задоволенні позову слід відмовити повністю.

За наслідками розгляду даної справи розподіл судових витрат у відповідності до статті 139 КАС України не здійснюється, оскільки позивач був звільнений від сплати судового збору за подання цього позову до суду на підставі Закону України Про судовий збір, а доказів понесення інших судових витрат учасниками справи суду не надано.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 02 листопада 2023 року

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач - 7 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (провул. Артилерійський, 5,м. Костопіль,Рівненський район, Рівненська область,35000, ЄДРПОУ/РНОКПП 38231924)

Суддя Д.П. Зозуля

Дата ухвалення рішення02.11.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114626899
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби

Судовий реєстр по справі —460/21735/23

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Рішення від 02.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні