Рішення
від 17.10.2023 по справі 520/21901/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

17 жовтня 2023 року № 520/21901/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Зоркіної Ю.В.

при секретарі судового засідання Логачової К.А.,

за участі:

представника позивача Смирного О.С.

представника відповідача Іхненко Я.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕЛЕКТРОТЕХГРУП" (вул. Серпова, буд. 4,м. Харків,61045, код ЄДРПОУ 42131677) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення

установив

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить :визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "Р" від 21 квітня 2023 року № 009105, що складено Головним управління ДПС у Харківській області на підставі акту від 29.03.2023 № 7254/20-40-04-14-03/42131677 в частині суми грошового зобов`язання за податковими або іншими зобов`язаннями 3001276 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями 750139 грн, загальною сумою 37511595,00 грн; стягнути судові витрати.

В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав, просив задовольнити , зазначивши, що право на віднесення сум ПДВ, сплачених при придбанні товарів (робіт, послуг), до податкового кредиту у суб`єкта господарювання виникає у разі: фактичного (реального) здійснення оподатковуваних операцій та їх документального підтвердження сукупністю юридично значимих (дійсних) первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують операції певного виду; наявності у сторін спеціальної податкової правосуб`єктності; наявності належним чином складеної податкової накладної; ділової мети, розумних економічних причин для здійснення господарської операції й подальшого використання придбаного товару (робіт, послуг) у її межах. Податкові накладні, які стали підставою для формування податкового кредиту, виписані від імені осіб, які заперечують свою участь у їх створенні та підписанні на ім`я платника податків, зокрема й у підписанні будь-яких первинних документів, не можуть вважатися належно оформленими та підписаними повноважними особами звітними документами, які посвідчують факт придбання товарів, робіт чи послуг, а тому віднесення відображених у них сум ПДВ до податкового кредиту є безпідставним.

Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнала, просила позов залишити без задоволення з тих підстав, що відповідач у спірних правовідносинах діяв у відповідності до вимог чинного законодавства у межах та у спосіб, визначені ПК України.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини

Судовим розглядом встановлено, що позивач є юридичною особою, зареєстрованою відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань» з присвоєнням коду за ЄДРПОУ 42131677, здійснює господарську діяльність на наступними видами економічної діяльності: діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (46.19)

Фахівцями відповідача проведено камеральну перевірку даних , задекларованих позивачем у податковій звітності з податку на додану вартість за травень, червень 2022 року, про що складено акт від 29.03.2023 № 7257/20-40-04-14-03, яким встановлено, що на момент проведення камеральної перевірки

1. згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних/розрахунків коригування ТОВ «Електротехгруп» у травні 2022 року на адресу контрагентів - покупців виписано податкові накладні:

ТОВ "Галицька Кабельна Компанія", податковий номер 34904727 в кількості 29 шт. на загальну суму податку на додану вартість 2197846,52 грн., реєстрацію по яким зупинено; ТОВ "Дніпропетровська промислово-енергетична група", податковий номер 43163914 в кількості 1 шт. на загальну суму податку на додану вартість 66473,21 грн., реєстрацію зупинено; ТОВ "Промбуд-Д", податковий номер 44561009 в кількості 11 шт. на загальну суму податку на додану вартість 834090,0 грн., реєстрацію зупинено; ТОВ "ТД Контакт", податковий номер 42026560 в кількості 8 шт. на загальну суму податку на додану вартість 501201,89 грн., статус в ЄРПН - зареєстровано.

Згідно даних податкової декларації ТОВ «Електротехгруп» з податку на додану вартість за травень 2022 року (від 02.07.2022 № 9107470566) обсяги постачання (без ПДВ) за операціями на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою (у рядку 1.1 декларації) складають у сумі 0 грн, ПДВ - 0 грн, обсяги постачання (без ПДВ) відповідно до пункту 198.5 статті 198 і пункту 199.1 статті 199 Податкового Кодексу України за операціями, що оподатковуються за основною ставкою та за ставкою 7 % (у рядках 4.1, 4.2 декларації) складають у сумі 0,0 грн, ПДВ -0,0 грн, коригування податкових зобов`язань (рядок 7 декларації) складає 0,0 грн, нараховані податкові зобов`язання (рядок 9 декларації) складають 0,0 гривень.

2. згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних/розрахунків коригування ТОВ «Електротехгруп» у червні 2022 року на адресу контрагентів покупців виписано податкові накладні:

ТОВ "Промбуд-Д", податковий номер 44561009 в кількості 11 шт. на загальну суму податку на додану вартість 834855,04 грн., реєстрацію по яким зупинено; ТОВ "Б.К.Ландшафт". податковий номер 42960985 в кількості 9 шт. на загальну суму податку на додану вартість 666690 грн., статус в ЄРПН - зареєстровано; ТОВ "ПМК-17", податковий номер 40392349 в кількості 13 шт. на загальну суму податку на додану вартість 1000034 грн., статус в ЄРПН - зареєстровано; ТОВ "Ландшафт", податковий номер 31497254 в кількості 8 шт. на загальну суму податку на додану вартість 833350 грн., статус в ЄРПН - зареєстровано.

Згідно даних податкової декларації ТОВ «Електротехгруп» з податку на додану вартість за червень 2022 року (02.07.2022 № 9107470587) обсяги постачання (без ПДВ) за операціями на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою (у рядку 1.1 декларації) складають у сумі 0 грн, ПДВ - 0 грн, обсяги постачання (без ПДВ) відповідно до пункту 198.5 статті 198 і пункту 199.1 статті 199 Податкового Кодексу України за операціями, що оподатковуються за основною ставкою та за ставкою 7 % (у рядках 4.1, 4.2 декларації) складають у сумі 0,0 грн, ПДВ -0,0 грн, коригування податкових зобов`язань (рядок 7 декларації) складає 0,0 грн, нараховані податкові зобов`язання (рядок 9 декларації) складають 0,0 гривень.

Внаслідок чого контролюючим органом зроблено висновок про те, що підприємством порушено п. 187.1 ст.187 ПК України в частині не віднесення до складу податкових зобов`язань за травень 2022 року (рядка 1.1 декларації) суму податку на додану вартість 501 201,89 грн, що призвело до заниження податкових зобов`язань (у рядку 9 декларації) за звітний період травень 2022 року на суму податку на додану вартість 501 201,89 грн., за червень 2022 року (рядка 1.1 декларації) суму податку на додану вартість 2 500 074 грн, що призвело до заниження податкових зобов`язань (у рядку 9 декларації) за звітний період червень 2022 року на суму податку на додану вартість 2 500 074 гривень.

Порушення встановлені актом перевірки стали підставою для винесення податкового повідомлення рішення від 21.04.2023 № 0091050414, яким збільшено грошове зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 3751595,00 грн., в тому числі основний платіж 3001276,00 грн, штрафні санкції 750319 ,00 грн.

Перевіряючи оскаржуване рішення відповідача на відповідність приписам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

За приписами пункту 187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно п. 198.2 ст.198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з рахунку платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів/послуг, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України; б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу); в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів; г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу). (п.198.5 ст.198 ПК України)

Згідно п.200.1, 200.2 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду. При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Відповідно пункту 201.1 ст. 201 та пункту 11 підрозділу 2 розділу XX ПК України з 01 січня 2015 року на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Отже, податкові накладні та розрахунки коригування складаються виключно в електронній формі та підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування.

За приписами п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Перевіркою встановлено, що згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних, які наявні на дату складання акту перевірки, підприємством зареєстровано податкові накладні, видані контрагентам на загальну суму ПДВ 3751595,00 грн., проте показники не відображені у р.1.1 Декларацій з податку на додану вартість затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", за травень, червень 2022 року.

Продовжуючи розгляд справи суд зазначає, що відповідно до пункту 50.1 статті 50 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Зазначена норма зобов`язує платника податку надіслати до контролюючого органу уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою уточнюючого розрахунку, чинного на час подання, або виправити помилку шляхом відображення уточнюючих показників у складі поточної декларації за будь-який наступний податковий період.

Пунктом 50.2 статті 50 ПК України визначено, що платник податків під час проведення документальних планових та позапланових перевірок не має права подавати уточнюючі розрахунки до поданих ним раніше податкових декларацій за будь-який звітний (податковий) період з відповідного податку і збору, який перевіряється контролюючим органом.

Отже, пунктом 50.2 статті 50 ПК України встановлено обмеження щодо подачі уточнення показників поданої звітності лише у разі проведення документальної планової або позапланової перевірки.

Отже, після проведення камеральної перевірки і до прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення за наслідками такої перевірки платник має право подавати уточнюючі розрахунки, а контролюючий орган, приймаючи відповідне податкове повідомлення-рішення за наслідками такої камеральної перевірки, повинен встановити дійсний обов`язок платника зі сплати податку з урахуванням даних уточнюючого розрахунку.

Доказів подання уточнюючого розрахунку у межах проведеної перервірки матеріали справи не містять.

Також слід зазначити, що пунктом 192.1 ст. 192 ПК України передбачено можливість складання розрахунку коригування до податкової накладної у разі допущення помилок при її складанні, у тому числі не пов`язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Отже, у разі складання податкової накладної без факту здійснення господарської операції та її реєстрації в ЄРПН, з метою виправлення помилки необхідно скласти розрахунок коригування до неї.

Позивач дії, щодо коригування спірних податкових накладних не здійснював .

Суд не приймає посилання позивача на досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до ЄРДР за № 42022000000001013 від 28.07.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. З ст. 191, ч.3 ст. 358, ч. 3 ст. 362 КК України, як підстави для задоволення позовних вимог, оскільки відповідно до частин шостої, сьомої статті 78 КАС України саме вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Суд також не приймає посилання позивача на аналіз господарської діяльності підприємства, яким підтверджується необґрунтованість оскаржуваного рішення (в тому числі відсутність руху грошових активів), оскільки змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової документальної перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України, тоді як предметом камеральної перевірки з урахуванням приписів ст.75 ПК України є виключно відомості, зазначені у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить висновку, що підстави для задоволення позову відсутні.

Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат, у зв`язку з відмовою у задоволенні позову, не здійснюється.

Розподіл судових витрат по справі слід здійснити відповідно до ст.139 КАС України та Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст. ст. 19, 241-247, 255, 264, 293, 295, 297 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов залишити без задоволення

Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення); набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України.

У період з 25.10.2023 по 31.10.2023 головую по справі перебувала у відпустці, рішення виготовлено 01.11.2023

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114627554
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/21901/23

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Рішення від 17.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні