ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 листопада 2023 року м.Чернігів Справа № 620/3710/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Клопота С.Л.,
розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Чернігівської обласної військової адміністрації про визнання протиправною відповідь та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернігівської обласної військової адміністрації та просить:
1. Визнати відповідь за підписом заступника голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанни Шерстюк на звернення від 22.02.2023, що зареєстровано Урядовим контактним центром за № РИ-15270543 протиправною;
2. Визнати відповідь за підписом заступника голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанни Шерстюк на звернення від 27.02.2023, що зареєстровано Урядовим контактним центром за № РИ-15289370 протиправною;
3. Зобов`язати Чернігівську обласну державну адміністрацію надіслати звернення ОСОБА_1 із додатком від 27.02.2023 до навчальних закладів Чернігівської області відповідно до переліку закладів мистецької освіти (музичний напрямок), поданий центральними органами виконавчої влади, обласними та Київською міською військово-цивільними адміністраціями, станом на 01 серпня 2022 року, відповідно до Порядку формування базової мережі закладів культури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 984 та узагальнений Державним агентством України з питань мистецтв та мистецької освіти;
4. Так як було порушено конституційне право адміністративного позивача на звернення, зобов`язати Чернігівську обласну державну адміністрацію сплатити ОСОБА_1 компенсацію в розмірі 8 000 (вісім тисяч) грн.
Позов мотивовано тим, що відповідь за підписом заступника голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанни Шерстюк на звернення від 22.02.2023, що зареєстровано Урядовим контактним центром за № РИ-15270543 та відповідь за підписом заступника голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанни Шерстюк на звернення від 27.02.2023, що зареєстровано Урядовим контактним центром за № РИ-15289370 є протиправними та порушують його права і охоронювані законом інтереси.
Ухвалою судді від 28.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення вказаної ухвали для подання відзиву на позов.
Представник відповідача у встановлений ухвалою суду строк подав відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Позивач надав відповідь на відзив, в якому просив задовольнити позовні вимоги.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що у задоволенні позову має бути відмовлено, враховуючи таке.
Позивач 22.02.2023 року звернувся до Чернігівської обласної державної адміністрації із заявою, у якій просив: «1. Забезпечити передання інформації, що міститься у файлі, що доданий до звернення з назвою «лист.pdf» до кожного учня, випускника, відрахованих навчальних закладів області мистецької освіти (музичний напрямок) жіночого полу до двадцяти п`яти років, які мають неповну дієздатність (у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років), а також повну дієздатність (що досягли вісімнадцяти років) чи були емансиповані (дієздатні особи від шістнадцяти років); 2. Здійснити контроль щодо доведення інформації до осіб; 3. На виконання ст. 15 Закону України «Про звернення громадян» надати відомості щодо доведеності інформації; 4. На підставі ст. 32 Конституції України, Закону України «Про захист персональних даних», не допустити передачу персональних даних, які зазначені у цим зверненні, за винятком додатку до нього; 5. Відповідь та/або будь-яку комунікацію здійснювати за адресою електронної пошти заявника: ІНФОРМАЦІЯ_1 ».
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України «Про звернення громадян» визначено, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про звернення громадян», звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Частиною другою статті 38 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», громадяни звертаються до місцевих державних адміністрацій у вирішенні питань, що належать до сфери повноважень місцевих державних адміністрацій.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, обласна державна адміністрація як орган державної влади зобов`язана діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначено Законом України «Про місцеві державні адміністрації».
Відповідно до норм вказаного Закону, обласна державна адміністрація не наділена повноваженнями поширення наданої Позивачем у заяві інформації серед визначеного ним кола осіб. Про відповідні результати розгляду заяви Позивача було поінформовано листом Чернігівської обласної державної адміністрації від 28.02.2023 № 11-12/2740.
Звернення від 22.02.2023 року Позивачем було подано в електронній формі та надійшло до Чернігівської обласної державної адміністрації через Урядовий контактний центр, що підтверджується Позивачем у позовній заяві.
Державна установа «Урядовий контактний центр» створена згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 травня 2009 року № 579-р з метою забезпечення оперативного реагування органів виконавчої влади на звернення громадян, підприємств, установ та організацій, суб`єктів підприємницької діяльності, органів місцевого самоврядування та їх взаємодії під час розгляду таких звернень.
Відповідно до Положення Про Єдину систему опрацювання звернень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень», Єдина система опрацювання звернень складається із суб`єктів, які за допомогою засобів телекомунікації забезпечують за принципом "єдиного вікна" належне реагування органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Офісу Президента України, державних колегіальних органів (далі - органи), на звернення громадян, фізичних осіб - підприємців, підприємств, установ, організацій, органів місцевого самоврядування.
До суб`єктів Єдиної системи належать державна установа "Урядовий контактний центр" (далі - Урядовий контактний центр), регіональні контактні центри Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва і Севастополя (далі - регіональні контактні центри), контактні центри та довідкові телефонні лінії органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України, державних колегіальних органів, приймальня Кабінету Міністрів України.
Також постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 972 «Про реалізацію експериментального проекту із створення "єдиного входу" опрацювання звернень громадян та запитів на публічну інформацію», виконання функцій "єдиного входу" опрацювання звернень громадян та запитів на публічну інформацію в рамках реалізації експериментального проекту було покладено на Урядовий контактний центр.
При цьому, Порядок взаємодії Офісу Президента України, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади, Секретаріату Кабінету Міністрів України та державної установи "Урядовий контактний центр" із забезпечення належного реагування на звернення, які надходять за допомогою засобів телефонного зв`язку та з використанням Інтернету (далі - Порядок взаємодії), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 976 «Деякі питання Єдиної системи опрацювання звернень».
Відповідно до пункту 2 Порядку взаємодії, Урядовий контактний центр приймає звернення, здійснює їх реєстрацію, попередній розгляд та передає органам (Офісу) відповідно до компетенції, проводить моніторинг розгляду звернень, надає заявникам необхідні роз`яснення, довідкову інформацію за допомогою засобів телекомунікації, а також відповіді на звернення з питань, що не потребують розгляду органами.
Відповідно до пункту 3 Порядку взаємодії, на звернення створюється електронна реєстраційна картка, в якій зазначаються: прізвище, власне ім`я та по батькові заявника - фізичної особи або заявника - юридичної особи (найменування підприємства, установи, організації), номер контактного телефону, місце проживання заявника - фізичної особи або місцезнаходження заявника - юридичної особи, електронна та поштова адреси (відомості про інші засоби зв`язку), суть порушеного питання, пропозиції (зауваження), заяви (клопотання), скарги, дата подання звернення. Інформація про власне ім`я та по батькові заявника зазначається в разі його наявності. Також за згодою заявника можуть зазначатися інші відомості, включаючи вік, стать тощо. Кожному зверненню надається індивідуальний номер.
Пунктом 5 Порядку взаємодії визначено, що зареєстроване Урядовим контактним центром звернення у той же день надходить в електронній формі органові (Офісу).
Відповідно до пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 972 «Про реалізацію експериментального проекту із створення "єдиного входу" опрацювання звернень громадян та запитів на публічну інформацію», взаємодія Урядового контактного центру та учасників щодо реалізації експериментального проекту, у тому числі надсилання документів, матеріалів і повідомлень, передбачених цим Порядком, здійснюється в електронній формі.
Відповідно до пункту 11 Порядку взаємодії, про хід та результати розгляду звернень органи (Офіс) повідомляють заявникам в установленому порядку. Орган (Офіс) реєструє листи, якими інформуються заявники про хід та результати розгляду звернень, у базі звернень без повторної (дублетної) реєстрації у відомчій системі документообігу. Під час реєстрації листа в реєстраційну картку бази звернень обов`язково вноситься його електронний примірник або фотокопія.
Звернення ОСОБА_1 від 22.02.2023 року було зареєстровано Урядовим контактним центром за реєстраційним номером РИ-15270543.
В історії розгляду електронного звернення міститься інформація про розгляд звернення по суті, зокрема зазначено, що «відповідь надано на e-mail», «дата відповіді 28.02.2023».
Таким чином, 28.02.2023 картка звернення ОСОБА_1 , з номером РИ-15270543, містила інформацію про результат розгляду звернення (лист від 28.02.2023 № 11-12/2740), який був надісланий на електронну адресу Позивача (про що зроблена відмітка у картці звернення), який був доданий в його особистий кабінет, до якого він мав доступ та можливість ознайомитися з ним одразу після завантаження.
Оскільки Позивач подав електронне звернення через особистий кабінет, то він мав доступ до електронних повідомлень про стан його розгляду та зміни статусу в системі Урядовий контактний центр.
Вказане також підтверджується і змістом позовної заяви. Крім того, в позовній заяві Позивач сам просить визнати відповідь на звернення від 22.02.2023 протиправною.
Чернігівська обласна державна адміністрація надала Позивачу відповідь, в межах наданих законом повноважень. У відповіді також було вказано про відсутність повноважень на вчинення дій про які просить Позивач у своїх зверненнях.
Окремо суд зазначає, що звернення Позивача від 22.02.2023 року було розглянуто без порушення термінів, визначених у статті 20 Закону України «Про звернення громадян».
27.02.2023 року Позивач повторно звернувся до Чернігівської обласної державної адміністрації через Урядовий контактний центр із заявою, у якій просив надіслати додане звернення із додатком до усіх навчальних закладів області мистецької освіти (музичний напрямок).
Відповідне звернення було зареєстровано Урядовим контактним центром 27.02.2023 року за реєстраційним номером РИ-15289370.
В історії розгляду електронного звернення міститься інформація про розгляд звернення по суті, зокрема зазначено, що «відповідь надано на e-mail», «дата відповіді 01.03.2023».
За результатами розгляду звернення по суті Позивачу, у встановлені законодавством терміни, було надано відповідь (лист від 01.03.2023 № 11-12/2749), в якій, зокрема роз`яснено, наступне: «Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визна чено Законом України «Про місцеві державні адміністрації». Відповідно до вищевказаного Закону, обласна державна адміністрація не наділена повноваженнями поширення наданої Вами інформації серед визначеного Вами кола осіб».
Таким чином, 01.03.2023 картка звернення ОСОБА_1 з номером РИ-15289370 містила інформацію про результат розгляду звернення, який був надісланий на електронну адресу Позивача (про що зроблена відмітка у картці звернення) та доданий в його особистий кабінет, до якого він мав доступ та можливість ознайомитися з ним одразу після завантаження.
Оскільки Позивач подав електронне звернення через особистий кабінет, то він мав доступ до електронних повідомлень про стан його розгляду та зміни статусу в системі Урядовий контактний центр. Вказане також підтверджується і змістом позовної заяви.
Крім того, в позовній заяві Позивач сам просить визнати відповідь на звернення від 27.02.2023 протиправною.
З цього суд робить висновок, що Чернігівська обласна державна адміністрація надала Позивачу відповідь в межах наданих законом повноважень.
У відповіді також було вказано про відсутність повноважень на вчинення дій про які просить Позивач у своїх зверненнях.
Щодо відповіді Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації на звернення Позивача від 22.02.2023 року, суд зазначає, що Управління освіти і науки Чернігівської обласної державної адміністрації є самостійною юридичною особою публічного права (код ЄДРПОУ 02147351), тому самостійно несе відповідальність за вчинені дії та прийняті рішення.
У позовній заяві Позивач також зазначає, що «Інші відповіді, що надані до Міністерства за підписом заступника голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанни Шерстюк з`явилися на порталі Урядового контактного центру».
Такі твердження є безпідставними та необґрунтованими з огляду на таке.
Лист до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України про розгляд скарги ОСОБА_1 , який за твердженням Позивача був підписаний заступником голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанною Шерстюк, насправді був направлений Чернігівською обласною військовою адміністрацією за підписом начальника В`ячеслава Чауса 24.03.2023 року за № 11 15/5778 тільки один раз у відповідь на вхідний лист від Кабінету Міністрів України № 8036/1/1-23 від 21.03.2023, який надійшов та був зареєстрований 22.03.2023 за № 01 01-11/3909.
Скарга Позивача від 02.03.2023 до Чернігівської обласної державної адміністрації, яка надійшла від Кабінету Міністрів України листом від 15.03.2023 № 7010/1/1-23, який була зареєстрована 16.03.2023 за № 1115/3547 і була розглянута по суті, про що було поінформовано Позивача шляхом надсилання йому на електронну адресу листа від Чернігівської обласної державної адміністрації за № 11-12/3711 від 17.03.2023 за підписом заступника голови Жанни Шерстюк.
Позивач у позовній заяві стверджує наступнке: «Таким чином вважаю відповіді на звернення від 22.02.2023 та 27.02.2023 за підписом заступника голови Чернігівської обласної державної адміністрації Жанни Шерстюк протиправними».
Такі твердження Позивача є необґрунтованими із законодавчої точки зору та не підкріплені жодним належним доказом, а ґрунтуються лише на оціночних поняттях та припущеннях Позивача.
Як зазначалось судом вище, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, обласна державна адміністрація як орган державної влади зобов`язана діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримувався встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Повноваження обласних державних адміністрацій регламентовані Законом України «Про місцеві державні адміністрації». Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій», Чернігівська обласна державна адміністрація набула статусу відповідної військової адміністрації. Незважаючи на те, що відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в умовах правового режиму воєнного стану обласні державні адміністрації набувають додаткових повноважень, жоден чинний нормативно-правовий акт не передбачає повноважень на вчинення дій про які просить Позивач у своїх зверненнях.
Враховуючи викладене вище, відповіді обласної державної адміністрації, у формі листів, не можуть не є протиправними.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Чернігівської облдержадміністрації надіслати звернення ОСОБА_1 із додатком від 27.02.2023 до навчальних закладів Чернігівської області відповідно до Переліку закладів мистецької освіти (музичний напрямок), суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про звернення громадян» громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, медіа, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Статтею 19 вказаного Закону також встановлено, що органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, медіа, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги.
У постанові від 05.09.2018 у справі № 826/9727/16 Верховний Суд аналізував застосування пункту 4 частини другої статті 245 КАС України і дійшов висновку, що суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, за сукупності наступних умов:
1) судом встановлено порушення прав, свобод чи інтересів позивача;
2) на час вирішення спору прийняття рішення належить до повноважень відповідача;
3) виконано усі умови, визначені законом для прийняття такого рішення, зокрема подано усі належні документи, сплачено необхідні платежі і між сторонами немає спору щодо форми, змісту, повноти та достовірності наданих документів;
4) прийняття рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Однак, як вже зазначалося судом, жодним чинними нормативно-правовим актом не передбачено повноважень обласної державної адміністрації надсилати звернення Позивача від 27.02.2023 до навчальних закладів Чернігівської області відповідно до переліку, зазначеного пунктом 5 позовних вимог.
Верховний Суд у справі №640/11643/19, у контексті завдань адміністративного судочинства (статті 2 КАС України) зазначив, що звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача.
З поданих суду доказів вбачається, що Чернігівська обласна державна адміністрація жодних порушень прав, свобод чи інтересів Позивача не допустила.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Чернігівської обласної державної адміністрації сплатити Позивачу компенсацію, то така позовна вимога не може бути задоволеною, оскільки ні підстава, ні розмір такої вимоги не мотивовані позивачем у позовній заяві, а отже є недоведеними.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що наявні правові підстави для відмови у задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Чернігівської обласної військової адміністрації (вул.Шевченка, 7, м.Чернігів,14000) про визнання протиправною відповідь та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 02 листопада 2023 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114627937 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні