ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" листопада 2023 р. Справа№ 910/3071/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Мальченко А.О.
суддів: Козир Т.П.
Агрикової О.В.
при секретарі судового засідання Линник А.М.,
розглянувши матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ"
на рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023
у справі № 910/3071/23 (суддя Гумега О.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ"
до Державного підприємства "Гарантований покупець"
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (третя особа - 1)
Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (третя особа - 2)
про стягнення 3 797 824,06 грн,
за участю представників учасників справи згідно протоколу судового засідання, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» (далі також - Товариство) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Державного підприємства «ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ» (далі також - Держпідприємство, ДП «ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ») про стягнення 3 797 824,06 грн заборгованості за Договором № 1521/01 від 26.12.2019 за електроенергію, відпущену у період липень-грудень 2022 року.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі № 910/3071/23 у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції вмотивовано положеннями статей 11, 509, 525, 526, 530, 626-629, 655, 691, 692 712 Цивільного кодексу України, статей 193, 265 Господарського кодексу України, статей 30, 65 Закону України «Про ринок електричної енергії», пункту 10.4 Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (далі також - Порядок 641), а також наказами Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022, №206 від 15.06.2022.
Розглядаючи спір, судом встановлено обставини постачання позивачем відповідачу у період із липня по грудень 2022 року електричної енергії у загальному обсязі 2044500 кВт/год. на загальну суму 10 094 599,00 грн з ПДВ, що підтверджується Актами купівлі-продажу електроенергії за липень-грудень 2022 року, а також здійснення відповідачем часткової оплати електроенергії, на загальну суму в розмірі 5 707 757,51 грн, що підтверджується платіжними дорученнями.
Судом також з`ясовано, що з урахуванням частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, на яку зменшується сума розрахунків відповідача перед позивачем, за липень, серпень, вересень 2022 року у розмірі 589017,43 грн, що також підтверджується Актами приймання - передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, не оплаченою відповідачем є поставлена позивачем у період із липня по грудень 2022 року електрична енергія на загальну суму 3 797 824,06 грн (10 094 599,00 грн - 589 017,43 грн - 5 707 757,51 грн).
Водночас, суд першої інстанції, пославшись на висновки викладені у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.04.2023 у справі № 910/15867/21, дійшов висновку про те, що строк виконання ДП «Гарантований покупець» зобов`язання щодо остаточного розрахунку за поставку електричної енергії у вересні - грудні 2022 року не настав, станом на час розгляду справи по суті рішення Регулятора (НКРЕКП) щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої ДП «ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ», за періоди з вересня по грудень 2022 року не затверджені та не оприлюднені НКРЕКП.
Стосовно заборгованості за липень-серпень 2022 року, суд першої інстанції зауважив, що розрахунки ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" на період дії воєнного стану в Україні здійснюються виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ", з урахуванням показників, визначених наказами Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022, №206 від 15.06.2022. Суд акцентував увагу на тому, що відповідачем на виконання умов Договору було сплачено на користь позивача грошові кошти за відпущену електричну енергію, вироблену продавцем за "зеленим" тарифом, за період липень - грудень 2022 року у загальному розмірі 5 707 757,51 грн. При цьому позивач не заперечував, що така загальна сума здійсненої відповідачем оплати за електричну енергію за спірний період не відповідає розміру, встановленому положеннями наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 р. "Про розрахунки на ринку електричної енергії", №206 від 15.06.2022.
Не погоджуючись із вищезазначеним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та постановити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування вимог за апеляційною скаргою, Товариство посилається на неправильне застосування судом норм матеріального права, зокрема Глави 10 Порядку №641, ст. 530 ЦК України. Враховуючи положення п. 10.4 Порядку №641 строк остаточного розрахунку за електричну енергію, поставлену у липні 2022 року настав 24.09.2022, а за серпень 2022 року - 18.03.2023.
Судом безпідставно взято до уваги положення наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 «Про розрахунки на ринку електричної енергії», №206 від 15.06.2022 «Про розрахунок з виробниками за зеленим тарифом», оскільки, за доводами позивача, положення вказаних наказів не можуть мати пріоритету над умовами укладеного між сторонами договору, до моменту внесення відповідних змін до згаданого договору.
Судом першої інстанції також не враховано негативні наслідки, під вплив яких неминуче потрапить позивач як виробник електричної енергії за зеленим тарифом, який водночас, продовжує виробляти та постачати електричну енергію ДП «Гарантований покупець».
За доводами позивача, держава фактично змушує виробників продовжувати генерувати та безальтернативно постачати електричну енергію Гарантованому покупцю у тих же обсягах, що і раніше (тобто до введення в Україні умов воєнного стану), а в свою чергу з себе, з держави (оскільки Гарантований покупець є державним підприємством), знімає із себе обов`язки зі сплати за отриману та у подальшому реалізовану електричну енергію, фактично змушуючи українські підприємства (у тому числі позивача), працювати в збиток, що негативно впливає на платоспроможність та фінансовий стан компаній. Такі дії є втручанням у право власності, тоді як ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основних свобод, забороняє будь-яке невиправдане втручання державних органів у реалізацію особою належного їй права власності.
Відповідно до Витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.09.2023 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Мальченко А.О., суддів Агрикової О.В., Козир Т.П.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 11.09.2023 витребувано у Господарського суду міста Києва матеріали справи № 910/3071/23. Відкладено вирішення питання щодо подальшого руху апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" на рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі № 910/3071/23 до надходження матеріалів справи з Господарського суду міста Києва.
18.09.2023 матеріали справи № 910/3071/23 надійшли до Північного апеляційного господарського суду та були передані головуючому судді.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 25.09.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" на рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі № 910/3071/23 та призначено її до розгляду на 25.10.2023. Учасникам апеляційного провадження встановлено строк для подання відзивів на апеляційну скаргу до 16.10.2023.
05.10.2023 на електронну пошту Північного апеляційного господарського суду від адвоката Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» Левковської К.Ю. надійшло клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням системи відеоконференцзв`язку EASYCON.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 06.10.2023 клопотання адвоката Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» Левковської К.Ю. про участь у судовому засіданні 25.10.2023 о 14:20 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням системи відеоконференцзв`язку EASYCON у справі № 910/3071/23 задоволено.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 25.10.2023 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" на рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі № 910/3071/23 відкладено на 01.11.2023.
У судовому засіданні 01.11.2023 представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги, просив її задовольнити, рішення суду просив скасувати та постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Представники відповідача заперечили проти вимог апеляційної скарги з огляду на їх безпідставність та необґрунтованість, просили відмовити у її задоволенні, а судове рішення залишити без змін.
01.11.2023 у судовому засіданні колегією суддів було оголошено вступну та резолютивну частини постанови господарського суду апеляційної інстанції.
Відповідно до вимог ч.ч. 1, 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши докази, наявні у справі, врахувавши пояснення надані учасниками справи в судових засіданнях, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» на рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі № 910/3071/23 не підлягає задоволенню у зв`язку з таким.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 26.12.2019 між ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" (далі - гарантований покупець, відповідач) та ТОВ "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" (далі - виробник / продавець за "зеленим" тарифом, позивач) був укладений Договір № 1521/01 (далі - Договір 1521/01 від 26.12.2019 або Договір).
26.02.2021 сторони уклали Додаткову угоду № 857/01/21 до Договору № 1521/01 від 26.12.2019 (далі - Додаткова угода від 26.02.2021), яка набуває чинності з моменту її підписання уповноваженими представниками сторін, скріплення їх підписів печатками та, згідно з ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України, її умови застосовуються до відносин між сторонами, які виникли з 16.01.2021 (пункт 21 Додаткової угоди від 26.02.2021).
Згідно з пунктом 1.1 Договору, за цим Договором виробник за "зеленим" тарифом зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену виробником за "зеленим" тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору та законодавства України, у тому числі Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (далі - Порядок № 641 або Порядок) (п. 1.1 Договору).
Крім того, за цим Договором гарантований покупець зобов`язується надавати, а продавець за "зеленим" тарифом зобов`язується отримувати частку відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця та здійснювати її оплату відповідно до умов Договору та законодавства України, у тому числі Порядку або Порядку продажу та обліку електричної енергії, виробленої споживачами (пункт 1.2 Договору, яким згідно з Додатковою угодою від 26.02.2021 доповнено Договір).
Відповідно до п. 2.3 Договору, виробник за "зеленим" тарифом зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію в точках комерційного обліку електричної енергії генеруючих одиниць виробника за встановленим йому "зеленим" тарифом з урахуванням надбавки до тарифу.
Згідно з п. 2.4 Договору, сторони погодили, що виробник за "зеленим" тарифом продає гарантованому покупцю електричну енергію відповідно до Порядку за тарифами, величини яких для кожної генеруючої одиниці за "зеленим" тарифом встановлені Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), у національній валюті України.
Пунктом 2.5 Договору передбачено, що вартість електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у продавців за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, визначається відповідно до глави 10 Порядку на підставі тарифів, встановлених НКРЕКП для кожної генеруючої одиниці за "зеленим" тарифом.
Відповідно до п. 3.1 Договору обсяг фактично проданої та купленої електричної енергії визначається відповідно до положень глави 8 Порядку на підставі даних обліку, наданих гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку відповідно до глави 7 Порядку.
Розрахунок за куплену гарантованим покупцем електроенергію здійснюється грошовими коштами, що перераховуються на поточний рахунок виробника за "зеленим" тарифом, з урахуванням ПДВ (п. 3.2 Договору).
Відповідно до п. 3.3 Договору (в редакції Додаткової угоди від 26.02.2021) оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у продавців за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за "зеленим" тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів купівлі-продажу відшкодування частки вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюються згідно з главою 10 Порядку або главою 6 Порядку продажу та обліку електричної енергії, виробленої споживачами.
Пунктом 10.4 Порядку (в чинній редакції) передбачено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів. У разі необхідності оплати продавцем спожитої електричної енергії продавець здійснює таку оплату протягом двох робочих днів з дати отримання від гарантованого покупця підписаного КЕП уповноваженої особи акта купівлі-продажу.
Пунктом 4.5 Договору встановлено, що гарантований покупець зобов`язаний купувати у виробника за "зеленим" тарифом вироблену електричну енергію, за винятком обсягів електричної енергії, необхідних для власних потреб; у повному обсязі здійснювати своєчасні розрахунки за куплену у виробника за "зеленим" тарифом електричну енергію.
У пункті 7.4 Договору сторони узгодили, що якщо виробник за "зеленим" тарифом є суб`єктом господарювання, який має ліцензію на провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії, і Регулятор вже встановив "зелений" тариф виробнику, Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами та діє на строк дії "зеленого" тарифу (до 01.01.2030).
Постановою НКРЕКП від 20.03.2020 № 692 видано ТОВ "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до додатка (сонячна електростанція, Дніпропетровська обл., Солонянський р-н, с/рада Башмачанська).
Постановою НКРЕКП від 22.04.2020 № 870 установлено ТОВ "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" "зелений" тариф на електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, до 01.01.2030.
Постановою НКРЕКП від 30.12.2021 № 3024 установлено з 01.01.2022 "зелені" тарифи на електричну енергію, вироблену суб`єктами господарювання на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, зокрема для ТОВ "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" у розмірі 393,03 коп./кВт*год. (без ПДВ).
Постановою НКРЕКП від 30.09.2022 № 1235 установлено з 01.10.2022 "зелені" тарифи на електричну енергію, вироблену суб`єктами господарювання на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії, зокрема для ТОВ "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" у розмірі 464,16 коп./кВт*год. (без ПДВ).
Постановою НКРЕКП від 03.03.2022 № 340 унесено зміни до постанови НЕРЕКП від 25.02.2022 № 332 "Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду", зокрема, останню доповнено такими положеннями: "Продавець за "зеленим" тарифом не втрачає членство в балансуючій групі гарантованого покупця у разі нездійснення оплати частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця гарантованому покупцю. Гарантований покупець має право зменшити рівень розрахунків із продавцем за "зеленим" тарифом пропорційно до неоплаченої частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії".
Як вбачається з матеріалів справи, позивач (продавець за "зеленим" тарифом) на виконання умов Договору у липні - грудні 2022 року продав, а відповідач (гарантований покупець) купив електричну енергію, вироблену продавцем за "зеленим" тарифом, на загальну суму 10 094 599,00 грн, що підтверджується Актами купівлі - продажу електроенергії, а саме:
- за липень 2022 року від 31.07.2022 - 626 790,000 кВТ/год електроенергії на суму 2 956 167,29 грн (з ПДВ);
- за серпень 2022 року від 31.08.2022 - 539 682,000 кВТ/год електроенергії на суму 2 545 334,59 грн (з ПДВ);
- за вересень 2022 року від 30.09.2022 - 348 480,000 кВТ/год електроенергії на суму 1 643 557,13 грн (з ПДВ);
- за жовтень 2022 року від 31.10.2022 - 317 529,000 кВТ/год електроенергії на суму 1 768 611,13 грн (з ПДВ);
- за листопад 2022 року від 30.11.2022 - 126 099,000 кВТ/год електроенергії на суму 702 361,34 грн (з ПДВ);
- за грудень 2022 року від 31.12.2022 - 85 920,000 кВТ/год електроенергії на суму 478 567,52 грн (з ПДВ).
Загальна сума частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця за липень, серпень, вересень 2022 року становить 589017,43 грн, що підтверджується Актами приймання-передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, а саме: за липень 2022 року - 279 755,69 грн, за серпень 2022 - 183 571,74 грн, за вересень 2022 - 125 690,00 грн.
Відповідач здійснив часткову оплату за отриману електричну енергію за спірний період на загальну суму в розмірі 5 707 757,51 грн, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач зазначив, що враховуючи часткову оплату відповідачем електроенергії за актами купівлі-продажу електроенергії за липень - грудень 2022 року та суму частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, на яку зменшується сума розрахунків відповідача перед позивачем, заборгованість відповідача перед позивачем за Договором за відпущену у цей період електроенергію становить 3 797 824,06 грн (10094599,00 грн - 589017,43 грн - 5 707 757,51 грн).
Як зазначив відповідач, рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел за періоди з серпня по грудень 2022 року станом на день звернення позивача із позовною заявою до суду, не затверджені та не оприлюднені НКРЕКП, а отже строк виконання зобов`язань за Договором не настав. Відтак, на твердження відповідача, позивач звернувся з позовом передчасно (до моменту настання у відповідача строку виконання грошових зобов`язань перед позивачем), у відповідача відсутня заборгованість за електричну енергію спірного періоду. При цьому відповідач посилався на висновки об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 07.04.2023 у справі № 910/15867/21.
Крім того, на думку відповідача, позивачем не враховано особливості регулювання зобов`язань сторін під час дії воєнного стану, зокрема, положення наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 "Про розрахунки на ринку електричної енергії", №206 від 15.06.2022 "Про розрахунок з виробниками за зеленим тарифом".
Як зазначив відповідач, ним здійснюються розрахунки за 2022 рік з урахуванням положень наведених наказів Міністерства енергетики України. Накази Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022, №206 від 15.06.2022 є чинними та обов`язковими для врахування учасниками ринку.
Предметом спору у справі, що переглядається є вимога про стягнення заборгованості за Договором № 1521/01 від 26.12.2019 у розмірі 3 797 824,06 грн за поставлену відповідно до умов Договору електроенергію у період липень-грудень 2022 року.
Надаючи оцінку обставинам справи, доводам сторін, колегія суддів виходить з таких норм, якими врегульовано спірні правовідносини.
Згідно з ч.1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
За приписом ч.3 ст. 509 ЦК України зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Відповідно до ч.1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Частиною 1 ст. 193 ГК України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
За змістом ч.ч. 2, 3 ст. 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" гарантований покупець зобов`язаний купувати у суб`єктів господарювання, яким встановлено "зелений" тариф, або у суб`єктів господарювання, які за результатами аукціону набули право на підтримку, всю відпущену електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим їм "зеленим" тарифом, аукціонною ціною з урахуванням надбавки до нього/неї протягом всього строку застосування "зеленого" тарифу або строку дії підтримки, якщо такі суб`єкти господарювання входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця. При цьому у кожному розрахунковому періоді (місяці) обсяг відпуску електричної енергії, виробленої на об`єкті електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), визначається за вирахуванням обсягу витрат електричної енергії на власні потреби в електричній енергії відповідного об`єкта електроенергетики згідно з показниками приладів обліку на власні потреби.
Гарантований покупець зобов`язаний купувати електричну енергію, вироблену генеруючими установками споживачів, у тому числі енергетичних кооперативів, встановлена потужність яких не перевищує 150 кВт, за "зеленим" тарифом в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії такими споживачами.
Купівля-продаж такої електричної енергії за "зеленим" тарифом з урахуванням надбавки до нього здійснюється на підставі двостороннього договору між виробником або споживачем, якому встановлено "зелений" тариф, та гарантованим покупцем. Такий договір укладається на підставі типового договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом. Типова форма договору купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом затверджується Регулятором.
Договір купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом укладається між гарантованим покупцем та виробником або споживачем, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) на весь строк дії "зеленого" тарифу.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Частиною 1 ст. 662 ЦК України встановлено, що продавець зобов`язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.
Відповідно до ст. 691 ЦК України покупець зобов`язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу, або, якщо вона не встановлена у договорі і не може бути визначена виходячи з його умов, - за ціною, що визначається відповідно до статті 632 цього Кодексу, а також вчинити за свій рахунок дії, які відповідно до договору, актів цивільного законодавства або вимог, що звичайно ставляться, необхідні для здійснення платежу.
Частиною 1 ст. 692 ЦК України передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, на виконання умов Договору у період із липня по грудень 2022 року позивачем поставлено, а відповідачем прийнято електричну енергію у загальному обсязі 2 044 500 кВт/год. на загальну суму 10 094 599,00 грн з ПДВ.
При цьому, факт поставки електричної енергії, її обсяг та вартість підтверджуються Актами купівлі-продажу електроенергії за липень-грудень 2022 року (а.с. 41-46 т. 1), які підписані представниками обох сторін та скріплені печатками підприємств; жодних зауважень щодо обсягів та вартості поставленої електричної енергії, наведених в актах купівлі-продажу електроенергії за зазначений період, відповідач не надав та у встановленому законом порядку не висловлював.
Відповідно до п. 2 ч.3 ст. 30 Закону України "Про ринок електричної енергії", виробники мають право на своєчасне та у повному обсязі отримання коштів за продану ними електричну енергію відповідно до укладених договорів на ринку електричної енергії та за допоміжні послуги.
Пунктом 3.3 Договору (в редакції Додаткової угоди від 26.02.2021) сторони погодили, що оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у продавців за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за "зеленим" тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів купівлі-продажу відшкодування частки вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюються згідно з главою 10 Порядку або главою 6 Порядку продажу та обліку електричної енергії, виробленої споживачами.
Отже, порядок і строки розрахунків за договорами купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом регулюються Порядком купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641.
Відповідно до п. 10.1 Порядку № 641 до 15 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої адміністратором комерційного обліку (АКО), підписаної кваліфікованим електронним підписом (КЕП), за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.
До 25 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП, за перші 20 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.
Якщо надходження оперативних даних щодо обсягу товарної продукції за перші 10 та 20 днів розрахункового місяця від АКО припадає на день здійснення авансового платежу та/або на вихідний день, то оплата платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати здійснюється впродовж двох робочих днів після отримання даних.
Згідно з пунктом 10.4 Порядку № 641 після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів.
У разі необхідності оплати продавцем спожитої електричної енергії продавець здійснює таку оплату протягом двох робочих днів з дати отримання від гарантованого покупця підписаного КЕП уповноваженої особи акта купівлі-продажу.
Таким чином, відповідно до Порядку № 641 позивач має право на своєчасне та у повному обсязі отримання коштів за поставлену ним електричну енергію відповідно до укладеного договору, а відповідач зобов`язаний здійснювати оплату у кожному розрахунковому місяці за куплену електричну енергію у виробника за "зеленим" тарифом у три етапи (два авансових та один - за фактом закінчення розрахункового місяця), а саме: перший (авансовий) - до 15 числа (включно) розрахункового місяця; другий (авансовий) - до 25 числа (включно) розрахункового місяця; третій (остаточний, у розмірі 100%) - протягом трьох робочих днів з дати затвердження НКРЕКП розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці.
Сторони, керуючись принципом свободи договору, погодили в пункті 3.3 Договору (в редакції Додаткової угоди від 26.02.2021), що оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у продавців за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за "зеленим" тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів приймання-передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюються згідно з главою 10 Порядку №641 або главою 6 Порядку продажу та обліку електричної енергії, виробленої споживачами, а також розрахунків на неї, затвердженого постановою Комісії від 13.12.2019 № 2804.
Пунктом 10.4 Порядку №641 встановлено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів.
Таким чином, строк остаточного розрахунку за електричну енергію відповідного періоду сторони, в тому числі, керуючись і принципом свободи договору, визначили з вказівкою на подію, яка має неминуче настати (затвердження вартості послуги Комісією) з посиланням на пункт 10.4 Порядку №641.
У даному випадку, сторони, підписавши Договір, встановили у пункті 3.3 Договору певний порядок розрахунків за електричну енергію, відповідно до глави 10 Порядку №641.
Умовою виконання зобов`язання є строк (термін) його виконання. Дотримання строку виконання є одним із критеріїв належного виконання зобов`язання, оскільки прострочення є одним із проявів порушення зобов`язання. Строк (термін) виконання зобов`язання за загальним правилом, узгоджується сторонами в договорі.
Отже, з огляду на приписи ст. 65 Закону України "Про ринок електричної енергії", п. 10.4 Порядку №641, п. 3.3 Договору та ст. 530 Цивільного кодексу України грошове зобов`язання відповідача за розрахунком вартості придбаної у позивача електричної енергії за періоди липень-грудень 2021 року мало бути виконано після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.04.2023 у справі № 910/15867/21.
Під час розгляду справи судом встановлено, що постановою НКРЕКП від 20.09.2022 № 1190 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" у липні 2022 року. Наведена постанова була оприлюднена на офіційному веб-сайті Регулятора 21.09.2022.
Також встановлено, що постановою НКРЕКП від 14.03.2023 № 473 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" у серпні 2022 року. Наведена постанова була оприлюднена на офіційному веб-сайті Регулятора 15.03.2023.
Отже, ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" зобов`язано було провести з ТОВ "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" остаточний розрахунок за поставку електричної енергії у липні 2022 року - у строк до 26.09.2022 року (включно), за поставку електричної енергії у серпні 2022 року - у строк до 20.03.2023 року (включно).
Як вбачається з матеріалів справи та з відкритих джерел, станом на час розгляду справи по суті рішення Регулятора (НКРЕКП) щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем, за періоди з вересня по грудень 2022 року не затверджені та не оприлюднені НКРЕКП, а отже строк остаточного розрахунку за поставку електричної енергії у вересні-грудні 2022 року не настав.
Висновки суду першої інстанції у цій частині є вмотивованими.
Одночасно, при вирішенні питання розміру коштів, що підлягають сплаті за поставлену електричну енергію у липні-серпні 2022 року, необхідно керуватись нормативно-правовими актами, які встановлювали та встановлюють регуляторні механізми щодо розміру розподілу грошових коштів у ці періоди.
Такими актами є наказ Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022, який був чинний до 05.07.2022 (втратив чинність на підставі наказу № 221 від 05.07.2022) та Наказ цього ж відомства № 206 від 15.06.2022. Накази Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 та № 206 від 15.06.2022, зареєстровані в Міністерстві юстиції України, і є нормативно-правовими актами.
Як наказ № 140, так і наказ № 206, видані відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Наказом № 140 ДП «Гарантований покупець» з дати набрання чинності цим наказом на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечує перерахування коштів на сплату авансових платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП «Гарантований покупець», із дотриманням Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26.04.2019 №641, та з урахуванням таких положень:
за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 10 число розрахункового місяця, для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії сонячного випромінювання здійснюється відповідно до таких показників: сума, що дорівнює значенню 15 відсотків від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік (підпункт 1.1.1 наказу № 140);
у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктом 1.1.1 - 1.1.5, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1.1.1 - 1.1.5 (пункт 1.2 наказу № 140);
за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків передбачених підпунктами 1.1.1- 1.1.5 (пункт 1.3 наказу № 140).
Аналогічний механізм розподілу коштів після втрати чинності наказу Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 запроваджено наказом Міністерства енергетики України № 206 від 15.06.2022, який діє протягом періоду воєнного стану в Україні.
Наказом № 206 наказано ДП «Гарантований покупець» на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечити перерахування коштів на сплату платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з державним підприємством «Гарантований покупець», із дотриманням вимог Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26 квітня 2019 року № 641, та з урахуванням положень, викладених у пункті 2 наказу:
установити, що за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 10 число розрахункового місяця, для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії сонячного випромінювання здійснюється відповідно до таких показників:
сума, що дорівнює значенню 18 відсотків від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік (підпункт 1 пункту 2);
у випадку наявності залишку грошових коштів, що залишився на поточному рахунку після виконання підпунктів 1-5 цього пункту 2, цей залишок розподіляється та спрямовується виробникам пропорційно розміру нарахувань для відповідного виробника, здійснених з урахуванням підпунктів 1-5 цього пункту, але не більше вартості товарної продукції розрахункового періоду, розрахованої за «зеленим» тарифом для такого виробника (підпункт 6 пункту 2);
у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктами 1-5 цього пункту, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 2 (підпункти 7 пункту 2);
установити, що за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку державного підприємства «Гарантований покупець» станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього наказу (пункт 3).
Надаючи оцінку наказам Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022, який був чинний до 05.07.2022 (втратив чинність на підставі наказу № 221 від 05.07.2022), та Наказу № 206 від 15.06.2022, колегія суддів виходить з такого.
Статтею 1 Закону України «Про оборону України» визначено, що особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій;
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій;
Згідно з ч.8 ст. 16 Закону України «Про ринок електричної енергії» у разі введення особливого періоду електроенергетичні підприємства діють згідно із Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» і нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, які регулюють функціонування електроенергетики в умовах особливого періоду.
Відповідно до вимог ст. 15 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» центральні органи виконавчої влади та інші державні органи, серед іншого, визначають у відповідній сфері управління, галузі національної економіки можливості щодо задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, національної економіки та забезпечення життєдіяльності населення в умовах особливого періоду.
Підпунктом 50 пункту 4 Положення про Міненерго визначено, що Міненерго відповідно до покладених на нього завдань здійснює координацію і методичне забезпечення заходів щодо підготовки підприємств, установ та організацій паливно-енергетичного комплексу до сталого функціонування в особливий період.
Згідно з пунктом 8 вказаного Положення Міненерго у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання.
Отже, Міненерго здійснює нормативно-правове регулювання відносин у електроенергетичному комплексі в особливий період шляхом видання наказів, які мають відповідати вимогам Конституції та законів України, а електроенергетичні підприємства у своїй діяльності в особливий період повинні керуватись прийнятими актами Міненерго.
Відповідно, враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що:
- у зв`язку із збройною агресією російської федерації проти України введено воєнний стан Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», та продовжено Указами Президента України від 14.03.2022 № 133 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 17.05.2022 № 341 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»;
- з моменту введення воєнного стану, з урахуванням положень статті 1 Закону України «Про оборону України», в Україні діє особливий період;
- Міненерго здійснює нормативно-правове регулювання відносин у електроенергетичному комплексі в особливий період шляхом видання наказів, які мають відповідати вимогам Конституції та законів України, а електроенергетичні підприємства у своїй діяльності в особливий період повинні керуватись прийнятими актами Міненерго;
- наказ від 15.06.2022 № 206 прийнятий в межах повноважень та з метою забезпечення розрахунків за електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії;
- державна реєстрація наказу відбулась відповідно до Указу Президента України від 03.10.1992 № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністра юстиції України від 12.04.2005 №34/5;
- приймаючи наказ від 15.06.2022 № 206 Міненерго реалізувало передбачену компетенцію по регулюванню сталого функціонування підприємства паливо-енергетичного комплексу (ДП «Гарантований покупець») в особливий період, а саме: під час воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64.
З огляду на викладене, колегія суддів констатує наявність правових підстав для застосування наказів Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 та № 206 від 15.06.2022 при вирішенні питання розміру коштів, що підлягають сплаті за поставлену електричну енергії у серпні-вересні 2022 року.
Середньозважений тариф за 2021 рік, відповідно до офіційного веб-сайту ДП «Гарантований покупець» за посиланням https://www.gpee.com.ua/news_item/1050, становив 4061,47 грн/МВт-год.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 20.03.2020 №692 «Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» видано ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» (код ЄДРПОУ 42226449) ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до додатка.
Додатком 1 до згаданої постанови встановлено, що місцем провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» є сонячна електростанція, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська обл., Солонянський р-н, с/рада Башмачанська (кадастровий номер земельної ділянки 1225081000:08:001:0040) із встановленою потужністю 3689,28 кВт.
В рамках виконання Договору позивач поставив відповідачу:
у липні 2022 року 626,79 МВТ/год;
у серпні 2022 року 539,682 МВт/год.
Виходячи з наказів Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 та №206 від 15.06.2022, розмір оплат у спірні місяці не повинен був бути меншим ніж:
- 458 223,98 грн у липні 2022 року (626,79 МВт-год х 4061,47 грн/МВт-год х 18%);
- 394 542,41 грн у серпні 2022 року (539,682 МВт-год х 4061,47 грн/МВт-год х 18%).
Матеріалами справи підтверджується здійснення відповідачем часткової оплати за поставлену у липні електроенергію, а саме: 14.07.2022 у розмірі 266739,39 грн, 25.07.2022 у розмірі 313715,04 грн, 29.07.2022 у розмірі 348260,50 грн, тобто на загальну суму - 928714,93 грн, а також у серпні - 15.08.2022 у розмірі 467439,77 грн, 25.08.2022 у розмірі 375663,19 грн, 31.08.2022 у розмірі 370080,68 грн, на загальну суму 1213183,64.
Встановлене переконливо вказує на те, що відповідач не порушив умови Договору та регуляторних актів щодо обсягу оплати отриманої електричної енергій, поставленої йому у лютому-серпні 2022 року, що, відповідно, унеможливлює задоволення позовних вимог у повному обсязі. Висновки суду першої інстанції у цій частині є вмотивованими.
Колегія суддів з мотивів, викладених у цій постанові, відхиляє доводи позивача про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, зокрема Глави 10 Порядку №641, ст. 530 ЦК України, оскільки суд першої інстанції, врахувавши положення п. 10.4 Порядку №641 дійшов обґрунтованого висновку про те, що строк остаточного розрахунку за електричну енергію, поставлену у липні 2022 року настав 24.09.2022, а за серпень 2022 року - 18.03.2023, а за електричну енергію, поставлену у вересні-грудні 2022 року є таким, що не настав. Одночасно, судом взято до уваги положення наказів Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 «Про розрахунки на ринку електричної енергії», №206 від 15.06.2022 «Про розрахунок з виробниками за зеленим тарифом», як регуляторних актів, які визначають обсяги здійснених розрахунків у галузі виробництва електричної енергії за «зеленим» тарифом під час дії особливого періоду.
Колегія суддів також вважає безпідставними доводи позивача, про те, що держава фактично змушує виробників продовжувати генерувати та безальтернативно постачати електричну енергію Гарантованому покупцю у тих же обсягах, що і раніше (тобто до введення в Україні умов воєнного стану), а в свою чергу з себе, з держави (оскільки Гарантований покупець є державним підприємством), знімає із себе обов`язки зі сплати за отриману та у подальшому реалізовану електричну енергію, фактично змушуючи українські підприємства (у тому числі позивача), працювати в збиток, що негативно впливає на платоспроможність та фінансовий стан компаній.
Так, за умовами п. 7.8 Договору, виробник за «зеленим» тарифом має право розірвати цей договір на власний розсуд на будь-яких законних підставах, передбачених законодавством України. Стаття 652 ЦК України надає право розірвати договір у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Накази Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 «Про розрахунки на ринку електричної енергії», №206 від 15.06.2022 «Про розрахунок з виробниками за зеленим тарифом» були оприлюднені у встановленому законом порядку, відповідно, позивач, усвідомлюючи можливість отримання лише 18% від вартості поставленої ним електроенергії, мав можливість розірвати договір, однак, таких дій не вчинив, свідомо продовжуючи постачання електроенергії на виконання умов Договору. У зв`язку з чим тепер несе відповідальність за таке рішення у вигляді здійснення з ним розрахунків на підставі регуляторних актів, якими є згадані накази Міненерго.
Згідно зі ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною 1 ст. 269 ГПК України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи усі фактичні обставини справи, встановлені місцевим господарським судом та судом апеляційної інстанції, а також доводи апеляційної скарги, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що судове рішення господарського суду першої інстанції відповідає чинному законодавству та матеріалам справи, підстав для його скасування з мотивів, викладених в апеляційній скарзі, не вбачається.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доказів і доводів сторін та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, яких дійшов Європейський суд з прав людини у рішенні від 18.07.2006 у справі «Проніна проти України», в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.
За змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах «Трофимчук проти України», «Серявін та інші проти України», очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Колегія суддів Північного апеляційного господарського суду, з огляду на викладене зазначає, що Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ» як під час розгляду справи судом першої інстанції, так і за наслідками апеляційного провадження надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені у апеляційній скарзі, не спростовують вказаного висновку.
Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника.
Керуючись статтями 253-254, 269, 275-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ СОЛАР ІСТЕЙТ" на рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі №910/3071/23 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 14.08.2023 у справі №910/3071/23 залишити без змін.
3. Матеріали справи №910/3071/23 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та в строк, передбачені статтями 287-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 02.11.2023.
Головуючий суддя А.О. Мальченко
Судді Т.П. Козир
О.В. Агрикова
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114648519 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Мальченко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні