Рішення
від 13.09.2023 по справі 911/2348/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" вересня 2023 р. м. Київ Справа № 911/2348/23

Господарський суд Київської області у складі судді Мальованої Л.Я. за участю секретаря судового засідання Суткової Д.С. розглянувши справу

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Межувальник», Київська обл., Білоцерківський р-н., м. Сквира

до Відділу освіти Сквирської міської ради Київської області, Київська обл., м. Сквира

про стягнення 25 000 грн. 00 коп.

Представники сторін:

позивача не з`явився;

відповідача не з`явився.

Обставини справи:

Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 25 000 грн. 00 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач являється правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА, який не виконав належним чином грошові зобов`язання по договору на виконання робіт з інвентаризації земель від 29.01.2020 року № 30/01-ЮС.

Ухвалою суду від 07.08.2023 р. постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін; зобов`язано відповідача надати відзив на позов з документальним обґрунтуванням його висновків, а також докази його направлення на адресу позивача; встановлений строк для подання відповідачем відзиву на позов та інших документів в строк до 08.09.2023 р.

Позивач в засідання суду не з`явився, на виконання вимог суду надіслав оригінали, доданих до позовної заяви документів.

Відповідач також в засідання суду не з`явився, надіслав письмовий відзив на позов, в якому заперечує що він є правонаступником Сектору освіти Сквирської РДА. Відповідач вважає, що факт правонаступництва Відділу освіти Сквирської міської ради Київської області за договірними зобов`язаннями, які виникли між ТОВ «Межувальник» та Сектором освіти Сквирської РДА не може мати місце, оскільки матеріали позовної заяви не містять жодного доказу передачі майна, прав та обов`язків від Сектору освіти Сквирської РДА до відділу освіти Сквирської міської ради.

У Положенні про Відділ освіти Сквирської міської ради Київської області формулювання про те, що Відділ освіти Сквирської міської ради є правонаступником сектору освіти Сквирської райдержадміністрації немає.

Також відповідач звертає увагу на те, що станом на день розгляду справи в Управлінні Державної казначейської служби України кредиторська заборгованість не зареєстрована за відділом освіти Сквирської міської ради. Кредиторська заборгованість від Сектору освіти Сквирської РДА станом на день розгляду справи не передано відділу освіти Сквирської міської ради. Відділ освіти Сквирської міської ради не має повноважень без рішення засновника (Сквирської міської ради) вчиняти будь-які дії стосовно прийняття чи неприйняття кредиторської заборгованості від інших установ, організацій та здійснення оплати відповідної заборгованості, а тому просить суд в позові відмовити.

Також відповідач просить суд розгляд справи здійснювати за відсутності представника відповідача.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

УСТАНОВИВ:

29.01.2020 року між Сектором освіти Сквирської РДА (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Межувальник» (виконавець) було укладено договір на виконання робіт з інвентаризації земель № 30/01-ЮС, відповідно до п. 1.1. якого у порядку та на умовах, визначених цим договором, виконавець зобов`язується своїми засобами за рахунок замовника провести інвентаризацію земель Горобіївського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.-ДЗН», а замовник прийняти та оплатити виконані роботи. Роботи виконуються по земельній ділянці орієнтовною площею 5,5000 га, що розташована по вул. 8 Березня, буд. 1 в с. Горобіївка Сквирського району Київської області.

Відповідно до п. 2.1. Договору за проведення робіт з інвентаризації земель за цим договором замовник переказує виконавцеві договірну ціну 25 000 грн. Розрахунок за цим Договором проводиться після виконання робіт, передбачених договором та передачі технічної документації із інвентаризації земель замовнику на підставі рахунку-фактури (п. 2.2. Договору).

Як вбачається із акту здачі-приймання виконаних робіт № 30/01-ЮС від 29.07.2020 р. роботи, передбачені договором з інвентаризації земель за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с. Горобіївка, вул. 8 Березня, буд. 1 виконані в повному обсязі, однак оплата за дані роботи проведена не була.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1636-р від 16.12.2020 р. «Про реорганізацію та утворення нових районних державних адміністрацій» здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної ради України від 17.07.2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком № 1, із якого вбачається, що Сквирську районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Білоцерківської районної державної адміністрації.

28.12.2022 р. позивач звернувся до Білоцерківської районної державної адміністрації з листом № 28/15 в якому повідомив про заборгованість в розмірі 25 000 грн., а тому просив адміністрацію вжити заходів щодо погашення заборгованості Сектором освіти Сквирської РДА.

Листом № 06-27/147 від 12.01.2023 р. Білоцерківська РДА відмовила позивачу у задоволенні вимог в розмірі 25 000 грн., посилаючись на те, що Сектор освіти Сквирської РДА був відокремленим структурним підрозділом зі статусом юридичної особи публічного права. Відповідно до передавальних актів комісії з реорганізації, кредиторська заборгованість Сквирської РДА, що прийнята Білоцерківською РДА не містить відомостей про заборгованість Сектору освіти Сквирської РДА.

З`ясувавши обставини справи та дослідивши зібрані у справі докази, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено та не підтверджено належними та допустимими доказами свої позовні вимоги.

Здійснення правонаступництва є результатом наявності визначеного юридичного складу, тобто сукупності юридичних фактів, необхідних і достатніх для того, щоб отримати відповідний ефект - правонаступництво в правах та обов`язках. У кожному конкретному випадку для вирішення питань щодо можливості правонаступництва суду слід аналізувати відповідні фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права. Процесуальне правонаступництво можливе тільки тоді, коли у майнових відносинах відбулось правонаступництво.

Приписами частин 1, 2 ст. 96 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями. Юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном.

Відповідно до частин 1, 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно з положеннями частини 1 ст. 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Важливим є правильне визначення моменту переходу прав до правонаступника юридичної особи.

Відповідно до приписів частин 2, 3 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

За приписами частин 5, 6, 7, 8 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. У разі перетворення юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення, та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи. Перетворення вважається завершеним з дати державної реєстрації новоутвореної юридичної особи. У разі поділу юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутворених юридичних осіб та державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу. Поділ вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу. У разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 925/1143/17.

Також, виходячи з комплексного аналізу положень статей 91, 92, 96 та 104 Цивільного кодексу України та ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», юридична особа, що реорганізується (через злиття, приєднання, поділ, перетворення), відповідає за своїми майновими зобов`язаннями самостійно до моменту припинення і переходу майна, прав і обов`язків до правонаступників в результаті реорганізації.

Вказане ґрунтується, у тому числі, на правовій позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 18.03.2021 у справі №917/462/20.

За інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань встановлено, що Сектор освіти Сквирської РДА, як юридична особа, не припинений, хоча і перебуває в стані припинення, про що 18.01.2021 до реєстру внесено відповідний запис: «В стані припинення. 18.01.2021, 1003461270008000418, Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації».

Додатково слід зазначити, що запис в установчих документах про правонаступництво має істотне значення для визнання правонаступництва. Однак суттєве значення мають також фактичні здійснені організаційно-економічні перетворення, з якими чинне законодавства пов`язувало перехід майнових прав та обов`язків, а саме: рішення власника (власників), підписання передавального або розподільчого акта чи балансу тощо. Отже у вирішенні питань, пов`язаних з правонаступництвом, слід здійснювати аналіз документів, що стосуються переходу прав і обов`язків на майно (майнові права) чи його відповідну частину.

Поряд з цим, звертаємо увагу суду, що механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням або реорганізацією райдержадміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, у зв`язку із зміною адміністративно-територіального устрою України визначається Порядком здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321.

Відповідно до п. 11 Порядку райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

Положеннями п. 13 Порядку визначено, що Комісія з реорганізації забезпечує, зокрема: здійснення державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи публічного права в результаті реорганізації шляхом приєднання; здійснення державної реєстрації змін до відомостей про юридичні особи публічного права - райдержадміністрації, до яких приєднуються райдержадміністрації, що припиняються, та їх структурні підрозділи із статусом юридичних осіб публічного права; інвентаризацію активів та зобов`язань райдержадміністрації, що припиняється, або її структурних підрозділів із статусом юридичних осіб публічного права у порядку, передбаченому законодавством; здійснення заходів, пов`язаних з повним відображенням у передавальному акті майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, які переходять до правонаступників - утворених райдержадміністрацій на території новоутворених районів та райдержадміністрацій, які існують в адміністративних центрах новоутворених районів.

Передавальний акт складається комісією з реорганізації у визначені законодавством порядку та строки після завершення заходів з реорганізації, але не пізніше ніж протягом трьох місяців з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, та підписується усіма членами комісії. Передавальний акт затверджується протягом 10 днів з моменту його складення розпорядженням голови облдержадміністрації за поданням голови комісії з реорганізації. Зазначений документ повинен містити положення про правонаступництво щодо всіх фінансових (у тому числі боргових) зобов`язань райдержадміністрації, що припиняється, всіх його кредиторів та боржників, у тому числі зобов`язання, які оспорюються сторонами (п. 16 Порядку).

Таким чином для встановлення правонаступництва юридичної особи Сектора освіти Сквирської РДА необхідно враховувати документи, які підтверджують припинення існування реорганізованого структурного підрозділу райдержадміністрації, яка має статус юридичної особи публічного права, і створення у зв`язку з цим нового (або нових), а також документи, які підтверджують перехід майнових прав та обов`язків від реорганізованої юридичної особи до нової (або нових) підписаного передавального акта чи розподільчого балансу тощо.

28.12.2022 р. позивач дистом № 28/7 звернувся до голови ліквідкомісії з реорганізації сектору освіти Сквирської РДА з проханням погасити заборгованість в розмірі 25 000 грн.

13.01.2023 р. голова комісії з реорганізації серктору освіти Сквирської РДА Олександр Заболотний листом № 2 повідомив позивача про те, що після здійснення відповідних дій, заборгованість буде погашено, таким чином він визнав борг і мав бути відповідачем у даній справі, оскільки як зазначалось вище, відсутній запис про припинення юридичної особи в ЄДРПОУ, а відділ освіти не є правонаступником у справі, оскільки має окремий код ЄДРПОУ, та не має передавального та розподільчого балансу, а також згідно з Положенням є структурним підрозділом Сквирської міської ради.

За таких обставин у позивача відсутнє право вимоги до відповідача щодо стягнення з останнього суми заборгованості у розмірі 25 000,00 грн. за виконані роботи по інвентаризації земель.

Враховуючи вищезазначене, позивачем не доведено тих обставин, на які він посилається, як на підставу своїх вимог про стягнення з відповідача 25 000,00 грн. заборгованості, у зв`язку з чим позовні вимоги є недоведеними та безпідставними, а відтак суд відмовляє в їх задоволенні.

Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на позивача.

Керуючись ст. ст. 4, 12, 13 73-92, 129, 247-252 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення підписано 03.11.2023 року.

Суддя Л.Я. Мальована

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення13.09.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114650360
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —911/2348/23

Рішення від 13.09.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 07.08.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні