КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 листопада 2023 року справа № 340/7388/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши у м. Кропивницький у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Фермерського господарства «Агросервіс» (далі Господарство) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградської області (далі Управління), Державної податкової служби України (далі Служба) про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Господарство звернулося до суду з позовом до відповідачів про визнання протиправними і скасування 8 рішень Управління від 25 липня 2023 року, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних від 05 липня 2023 року №2, 06 липня 2023 року №3, 07 липня 2023 року №4, 08 липня 2023 року №5, 09 липня 2023 року №6, 10 липня 2023 року №№7,8 і від 11 липня 2023 року №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр).
Водночас просить суд зобов`язати Службу зареєструвати податкові накладні.
У позовній заяві платник податків зазначив, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних безпідставні, оскільки не ґрунтуються на вимогах закону.
Стверджує, що подав до податкового органу пояснення і первинні документи бухгалтерського та податкового обліку, які підтверджують реальність господарської операції.
Управління і Служба заперечили щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.211-213, 217-219).
Пояснили, що платник податків не надав документальне підтвердження формування податкового кредиту (придбання посівного матеріалу, добрив, засобів захисту рослин, ПММ, котрі необхідні для вирощування сільськогосподарської продукції).
Ухвалою суду від 05 вересня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.192-193).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.
Встановлені судом обставини і факти, що стали підставами звернення.
Так, Господарство платник податку на додану вартість.
Основним видом діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.22-29).
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником Господарства є Абрамян В.Ю. (а.с.22-29).
Господарство подало податковому органу повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (а.с.164-165, 167-168, 170-171).
Володіє такими основними засобами: глибокорозпушувачем, агрегатами ґрунтообробними, комп`ютер-моноблоками, комп`ютерами, принтером, розкидачем мінеральних добрив, завантажувачами сівалок, автомобілем, колісним трактором, тягачем сідловим, механічною сівалкою, колонкою паливороздаточною, складом, напівпричіпом-самоскидом, моноблоком, плугами, причіпом, тепловим монокуляром, подрібнювачем причіпним та інше.
Господарством подано до органів статистики такі звіти: про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року, про реалізацію продукції сільського господарства за січень-червень 2023 року, про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств за 2022 рік, про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 липня 2023 року (а.с.180-190).
Згідно звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року позивач орендує 1661,49 га землі.
173 га землі засіяно під ріпак озимий.
18 липня 2023 року Господарство подало податковому органу фінансову звітність малого підприємства за І півріччя того ж року (а.с.178-179).
Господарство придбало насіння озимого ріпаку у ТОВ «Сервіс-Агропівдень» на підставі договору постачання від 25 серпня 2021 року (а.с.162).
Насіння гібриду ріпаку Господарство придбало у ТОВ «Торговий дім перша насіннєва» на підставі договору постачання від 27 липня 2022 року (а.с.163).
14 вересня 2022 року ТОВ СП «Нібулон» (покупець) (далі Товариство) і Господарство (постачальник) уклали договір поставки (а.с.120-123).
Приписами пункту 1.1 договору передбачено, що постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва в асортименті, за ціною, якістю, кількістю та на умовах, узгоджених з покупцем і вказаних у договорі та додатках до договору, а покупець зобов`язується здійснити приймання оплату товару.
Відповідно до приписів пункту 2.1 правочину постачальник зобов`язується передати (поставити) товар покупцю на умовах DAP в місці призначення, що вказується у додатках до даного договору. Умови поставки визначаються й розуміються відповідно до правил Incoterms 2020 за винятком положень, пов`язаних із міжнародним перевезенням, та з урахуванням особливостей умов поставки, визначених в інших положеннях договору.
Приписами пункту 2.2 договору визначено, що при поставці товару постачальник повинен надати покупцю належним чином оформлені товарно-транспортні накладні на кожну одиницю автотранспорту.
Відповідно до приписів пункту 5.1 правочину покупець сплачує за поставлений товар за кожним додатком до договору окремо у безготівковій формі шляхом перерахування коштів на банківський рахунок постачальника протягом 14 банківських днів, починаючи від дня наступного за днем надання постачальником оригіналів відповідних додатків з підписами та відбитками печаток сторін, оригіналів, належним чином оформлених видаткових накладних, рахунків-фактур, документів, вказаних у п.п.10.2 договору, у відділ закупок покупця та після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних і податкової накладної в електронному вигляді.
Приписами пункту 9.1 договору передбачено, що останній набирає чинності з моменту підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення печатками сторін і діє в частині зобов`язань, передбачених у розділах 5-10 правочину до 01 липня 2026 року, а в частині зобов`язань, що виникли до 01 липня 2023 року і є невиконаними на цю дату до повного їх виконання відповідними сторонами, в частині решти зобов`язань до 01 липня 2023 року.
19 червня 2023 року Господарство і Товариство уклали додаткову угоду до правочину, якою збільшили строк дії останнього (а.с.124).
У липні 2023 року сторонами правочину підписані додатки №№ПТ_11, ПТ_12, ПТ_13, ПТ_14, ПТ_15, ПТ_16, ПТ_17, БС_28 (а.с.125-132).
В період з 05 по 11 липня 2023 року Господарство виписало видаткові накладні на поставку ріпаку 1-го класу у загальній кількості 379,64 т (а.с.141-148).
У згаданий період Господарство виписало рахунки на оплату товару (а.с.133-140).
В період з 05 по 11 липня 2023 року складено товарно-транспортні накладні, відповідно до змісту яких автомобільним перевізником є позивач (а.с.149-157).
10, 11, 12, 13, 14, 17 липня 2023 року Товариство здійснило оплату товару згідно банківської виписки по рахунку Господарства (а.с.158-159).
05 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №2 на суму 588739,16 грн (з урахуванням ПДВ 72301,30 грн) (а.с.30).
06 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №3 на суму 589325,58 грн (з урахуванням ПДВ 72373,32 грн) (а.с.36).
07 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №4 на суму 583076,24 грн (з урахуванням ПДВ 71605,85 грн) (а.с.42).
08 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №5 на суму 600835,35 грн (з урахуванням ПДВ 73786,80 грн) (а.с.48).
09 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №6 на суму 909606,59 грн (з урахуванням ПДВ 111706,07 грн) (а.с.54).
10 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №7 на суму 602279,91 грн (з урахуванням ПДВ 73964,20 грн) (а.с.60).
10 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №8 на суму 330890,05 грн (з урахуванням ПДВ 40635,62 грн) (а.с.66).
11 липня 2023 року позивач виписав податкову накладну №9 на суму 636240,14 грн (з урахуванням ПДВ 78134,75 грн) (а.с.72).
12 липня 2023 року Служба зупинила реєстрацію податкових накладних (а.с.31, 37, 43, 49, 55, 61, 67, 73).
У квитанціях зазначено, що податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано надати пояснення і копії відповідних документів.
Господарство надіслало повідомлення з поясненнями від 12 липня 2023 року разом з первинними документами бухгалтерського і податкового обліку стосовно реальності здійснення господарської операції (а.с.202-208).
Управління отримало документи 13 липня 2023 року (а.с.204).
18 липня 2023 року Управління надіслало позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (а.с.32-33, 38-39, 44-45, 50-51, 56-57, 62-63, 68-69, 74-75).
Вказало про відсутність платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські писки, тощо), що підтверджують оплату за реалізовану продукцію. Також відсутнє документальне підтвердження формування податкового кредиту (придбання посівного матеріалу, добрив, засобів захисту рослин, ПММ, котрі необхідні для вирощування сільськогосподарської продукції).
19 липня 2023 року податковий орган отримав повідомлення про подання додаткових пояснень (а.с.227).
25 липня 2023 року Управління прийняло рішення про відмову у реєстрації податкових накладних (а.с.34, 40, 46, 52, 58, 64, 70).
Підстава ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Рішення прийняті на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) від 25 липня 2023 року №134 (а.с.214).
Підстава відсутність документального підтвердження формування податкового кредиту (придбання посівного матеріалу, добрив, засобів захисту рослин, ПММ, котрі необхідні для вирощування сільськогосподарської продукції).
26 липня 2023 року Господарство подало скарги на рішення про відмову в реєстрації податкових накладних (а.с.80-119).
02 серпня 2023 року Служба залишила скарги без задоволення (а.с.35, 41, 47, 59, 65, 71, 76).
Позов подано до суду 31 серпня 2023 року (а.с.191).
Юридична оцінка, встановлених судом обставин і фактів справи.
Перш за все, приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Постанова) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок).
Приписами підпункту 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності такій ознаці безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
Приписами пунктів 5 та 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, обов`язкова умова зупинення реєстрації податкової накладної наявність критерію ризикованості здійснення операцій.
Підставою вчинення дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної є саме такий критерій.
Позивач не оскаржує дії Служби щодо зупинення реєстрації податкової накладної.
Постановою затверджені Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).
Відповідно до пункту 1 Критеріїв одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Позивач надав до Управління пояснення щодо правочину і усі первинні документи здійснення господарської операції та додаткові пояснення.
Управління їх отримало (а.с.204, 227).
Управління зазначає про відсутність документального підтвердження формування податкового кредиту (придбання посівного матеріалу, добрив, засобів захисту рослин, ПММ, котрі необхідні для вирощування сільськогосподарської продукції).
Так, Товариство придбало у Господарства ріпак 1-го класу, що підтверджується договором поставки, додатковою угодою, додатками до правочину, видатковими, товарно-транспортними накладними, рахунками на оплату та банківською випискою по рахунку.
Господарство придбало насіння озимого ріпаку у ТОВ «Сервіс-Агропівдень» на підставі договору постачання від 25 серпня 2021 року, а насіння гібриду ріпаку у ТОВ «Торговий дім перша насіннєва» на підставі договору постачання від 27 липня 2022 року.
Суд визнає, що наданих документів достатньо для правомірності формування податкового кредиту.
Податкові накладні складені за фактом поставки товару.
Отже, позивач правомірно склав їх, керуючись приписами пункту 198.2 статті 198 ПК України.
Тому рішення Управління протиправні і їх належить скасувати (порушення приписів пункту 1 частини 2 статті 2 КАС України).
Таким чином позов належить задовільнити.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 21472 грн (а.с.14-21).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
Судові витрати має відшкодувати Управління, оскільки його рішення призвели до негативних наслідків в діяльності платника податків.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 05 липня 2023 року №2.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 05 липня 2023 року №2.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 06 липня 2023 року №3.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 06 липня 2023 року №3.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 07 липня 2023 року №4.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 07 липня 2023 року №4.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 08 липня 2023 року №5.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 08 липня 2023 року №5.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 09 липня 2023 року №6.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 09 липня 2023 року №6.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 10 липня 2023 року №7.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 10 липня 2023 року №7.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 10 липня 2023 року №8.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 10 липня 2023 року №8.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 25 липня 2023 року, якими Фермерському господарству «Агросервіс» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 11 липня 2023 року №9.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «Агросервіс» від 11 липня 2023 року №9.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на користь Фермерського господарства «Агросервіс» судові витрати в сумі 21472 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114657305 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні