РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2023 року справа № 580/3248/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання Глийової В.Г.,
представника позивача Литвиненко Я.С. (за ордером),
представника відповідача - Гусак І.Ю. (в порядку самопредставництва),
представника третьої особи - Бойко Є.Г. (за ордером),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства "Черкаський" до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватне акціонерне товариство "Черкаський" (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край", в якому просить (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 15.06.2023 вх. № 23712/23):
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії відповідача-1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.01.2023 № 8173327/05390017 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 31.12.2022 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати податкову накладну № 8 від 31.12.2022 виписану на покупця СТОВ ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ код ЄДРПОУ 25207363 на суму 7 744 523, 69 грн, в т.ч. ПДВ 1 290 753, 95 грн, згідно з договором на виконання робіт № 7 від 15.09.2021 днем її подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 31.12.2022 виписану на покупця СТОВ «ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ» на загальну суму з урахуванням ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ - 1 290 753,95 грн, згідно з договором на виконання робіт № 7 від 15.09.2021. 04.01.2023 позивачем отримано квитанцію, в якій зазначено, що документ збережено, але реєстрація зупинена. В обґрунтування зупинення зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.63.10-00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних. Для реєстрації ПН № 8 від 31.12.2022, на виконання повідомлення контролюючого органу про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, позивачем були надані пояснення від 23.01.2023 та підтверджуючі документи. 30.01.2023 винесено рішення Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 8173327/05390017 про відмову у реєстрації податкової накладної № 8 від 31.12.2022 в ЄРПН з підстав не надання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При цьому, не зазначено, які конкретно з цього переліку документи необхідно надати. На вищезазначене рішення позивачем подано скаргу (пояснення) від 10.02.2023 та долучені вищеописані документи, а також додатково надані ще підтверджуючі документи. 17.02.2023 винесено рішення Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 16510/05390017/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін. Позивач вважає рішення Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 8173327/05390017 від 30.01.2023 про відмову у реєстрації ПН № 8 від 31.12.2022 в ЄРПН незаконним та необґрунтованим, у зв`язку із чим звернувся з даним позовом до суду.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 10 год 30 хв 08 червня 2023 року.
У судовому засіданні 08.06.2023 оголошено перерву до 15.06.2023 о 11:00.
Усною ухвалою від 15.06.2023, що занесена до протоколу судового засідання, у підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 07.07.2023 о 11:00 та продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.
У судовому засіданні 07.07.2023 відкладено розгляд справи на стадії підготовчого провадження до 11:00 18.07.2023.
Ухвалою від 07.07.2023 задоволено клопотання Головного управління ДПС у Черкаській області від 06.07.2023 вх. № 27594/23 про витребування доказів та витребувано у приватного акціонерного товариства "Черкаський" належним чином засвідчені копії документів: щодо технічних характеристик зерносушарки; щодо введення зерносушарки в експлуатацію; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; щодо підтвердження вантажно-розвантажувальних робіт.
У судовому засіданні 18.07.2023 оголошено перерву до 09:00 21.07.2023.
У судовому засіданні 21.07.2023 оголошено перерву до 09:00 08.08.2023.
Ухвалою від 21.07.2023 клопотання приватного акціонерного товариства "Черкаський" про залучення третьої особи в адміністративній справі № 580/3248/23 задоволено та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" (вул. Героїв Маріуполя 52/3, м. Золотоноша, Черкаська область, 19702, код ЄДРПОУ 25207363).
У судовому засіданні 08.08.2023 відкладено підготовче судове засідання на 16.08.2023 о 09:00.
У судовому засіданні 16.08.2023 оголошено перерву до 10:00 25.08.2023.
Ухвалою від 25.08.2023 закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 580/3248/23 за позовом приватного акціонерного товариства "Черкаський" до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Придніпровський край" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 09 год 00 хв 22 вересня 2023 року.
На стадії розгляду справи по суті оголошувались перерви до 29.09.2023, 13.10.2023.
У судовому засіданні 13.10.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідач позов не визнав, надавши до суду відзив на позовну заяву, де зазначено, що позивачем було сформовано та подано на реєстрацію податкову накладну № 8 від 31.12.2022 щодо надання послуг сушки зерна СТОВ «Придніпровський». Реєстрацію даної податкової накладної було зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.63.10-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій», платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній. Комісією ГУ ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН розглянуте надане позивачем повідомлення від 20.01.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої було зупинено. В ході розгляду повідомлення від 23.01.2023 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 8 від 31.12.2022 встановлено відсутність документального підтвердження наявності основних фондів для надання послуг, а саме: документів щодо придбання сушарки; документів щодо введення сушарки в експлуатацію; документів щодо приймання-передачі зерна на сушку, проведення навантажувально-розвантажувальних робіт, робіт із сушки зерна (штатний розпис). Зважаючи на те, що платником не було надано до контролюючого органу документів, неможливо встановити чи були виконані роботи. Відтак, Комісією ГУ ДПС у Черкаській області, зважаючи на те, що платником не надано повного переліку документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, до якої застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, правомірно прийнято рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 8 від 31.12.2022 в ЄРПН. Враховуючи вищевикладене, відповідач просить відмовити у задоволенні позову повністю.
15.06.2023 позивачем подано до суду відповідь на відзив, де зазначено, що позивач відповідно до пункту 1 Додатку 2 Порядку № 1165 є платником податків з позитивною історією, що виключає зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН за критерієм ризиковості здійснення операції. Водночас, у квитанції від 04.01.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної від 31.12.2022 № 8 контролюючим органом вказана причина зупинення, відповідно до якої відображена в податковій накладній операція відповідає критерію ризиковості здійснення операції. Зазначені обставини свідчать про висновок, що зупинення реєстрації податкової накладної № 8 від 31.12.2022 не узгоджується з підставами, передбаченими Порядком № 1165, що ставить під сумнів правомірність подальшої поведінки контролюючого органу у спірних правовідносинах щодо відмови у реєстрації такої податкової накладної. Відповідач-1 вважає, що позивачем для підтвердження реальності здійснення операцій по ПН № 8 від 31.12.2022 все ж не подано документи щодо придбання сушарки, документи щодо введення сушарки в експлуатацію та документи щодо приймання-передачі зерна на сушку, проведення навантажувально-розвантажувальних робіт, робіт із сушки зерна (штатний розпис). І у зв`язку з тим, що позивачем не були додані вищезазначені документи, відповідач-1 вважає, що було неможливо встановити чи були виконані роботи. Варто зауважити, що вимога відповідача-1 щодо надання документів, які б підтверджували придбання сушарки, а також що до її введення в експлуатацію є необґрунтованою та безпідставною, оскільки зазначена сушарка, яка відповідно до технічного паспорту та копії Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 22.05.2018, які були долучені до позову в якості додатків, є складовою частиною об`єкту нерухомого майна - Комплекс будівель МТФ та складських приміщень за адресою: вул. Центральна 20, селище Рецюківщина, Драбівський район, Черкаська область. Вищевказана сушарка перебуває на бухгалтерському обліку позивача з моменту створення даного підприємства. Також позивач категорично не погоджується з висновком відповідача-1 щодо ненадання повного переліку документів на підтвердження інформації, зазначеної в ПН № 8, оскільки можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та чіткого переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. З таких підстав позивач просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
17.07.2023 вх. № 29417/23 позивачем на виконання вимог ухвали суду від 07.07.2023 надано додаткові пояснення та копії витребуваних документів.
14.08.2023 вх. № 33805/23 до суду надійшли пояснення третьої особи щодо спірних правовідносин, де зазначено, що третьою особою було укладено договір № 7 на виконання робіт від 15.09.2021 з позивачем, предметом якого визначено, що третя особа доручає, а позивач приймає на себе зобов`язання виконати роботи по сушці та очистці зерна. Пунктом 1.2. вищезазначеного договору передбачено, що третя особа зобов`язується прийняти виконані роботи та оплатити їх вартість в порядку та в строки, визначені цим договором. Варто зауважити, що здійснення вантажно-розвантажувальних робіт не передбачено умовами договору, а тому всі вантажно-розвантажувальні роботи здійснювались третьою особою (Замовником) власними силами. Позивач звернувся з запитом від 10.07.2023 до третьої особи з проханням надати підтверджуючі документи на виконання ухвали суду, на що остання надала відповідь № 2155 від 13.07.2023, копії свідоцтв про право власності машин та копії подорожніх листів навантажувачів, задіяних у процесі навантажувально-розвантажувальних робіт. Даними документами підтверджується, що третя особа за договором безпосередньо своїми силами та власними технічними засобами та персоналом (трактористи-механіки) здійснювала вантажно-розвантажувальні роботи кукурудзи, яка потім була прийнята позивачем для сушки та очистки. Додатково надаємо бухгалтерську довідку від 11.08.2023 вих. № 15 про те, що на балансі підприємства перебуває Зерномет 3м-60А інвентарний номер 534-50401-0035 вартістю 17 700,00 грн, який використовувався для вивантаження зерна з метою подальшого його сушіння та очистки. Загалом, в процесі виконання умов договору були виконані роботи з сушки та очистки зерна кількістю 9 697,69 т на підтвердження чого позивачем та третьою особою укладено Акт приймання-передачі наданих послуг № 57 від 31.12.2022. Для подальшої оплати робіт позивач виписав рахунок № 3 від 31.12.2022 на оплату послуг з сушки зерна на 9 697,69 т за ціною 798,59 грн з ПДВ на загальну суму з ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн за договором про надання послуг № 7 від 15.09.2021. Третя особа здійснила оплату наданих послуг на розрахунковий рахунок позивача двома платежами згідно наступних платіжних доручень: № 22 від 05.01.2023 на суму 2 040 000,00 грн у т.ч. ПДВ 340 000,00 грн та № 1291 від 25.01.2023 на суму 5 704 523,69 грн у т.ч. ПДВ 950 753,95 грн. За результатами виконання умов договору, позивачем було складено та направлено для реєстрації в ЄРПН ПН № 8 від 31.12.2022. Таким чином, оскільки господарська операція з виконання робіт була фактично здійснена та підтверджена належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність такої операції та спричинили реальні зміни майнового стану платників податків, реєстрація даної податкової накладної була безпідставно зупинена та в подальшому винесено протиправне рішення про відмову в реєстрації такої податкової накладної. Відповідно, позовна заява підлягає до задоволення.
10.10.2023 вх. № 43293/23 до суду від третьої особи надійшло клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи, де зазначено, що на підтвердження наявності у третьої особи в розпорядженні кукурудзи у кількості 9 697,69 тон, третя особа надає Звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств за 2022 рік № 50-сг (річна), у розділі 3 якого зазначається, що обсяг кукурудзи протягом 2022 року, включаючи власне виробництво складав 283 231,8 тон. На підтвердження факту перевезення кукурудзи з поля до місця сушки надано реєстр ТТН та безпосередньо ТТН.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, дослідивши та об`єктивно оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступне.
Приватне акціонерне товариство "Черкаський" є юридичною особою приватного права, створене в порядку, визначеному положенням чинного на момент його створення законодавства України, є сільськогосподарським товаровиробником, видами діяльності якого є: КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; КВЕД 01.13. Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; КВЕД 01.19. Вирощування інших однорічних і дворічних культур; КВЕД 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, КВЕД 01.63 Післяурожайна діяльність, КВЕД 10.41. виробництво олії та рослинних жирів; КВЕД 10.61. Виробництво продуктів борошномельно-крупяної промисловості; КВЕД 10.81. Виробництво цукру; КВЕД 46.21. Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; КВЕД 46.33. Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; КВЕД 46.36. Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами.
Між приватним акціонерним товариством "Черкаський" та СТОВ «ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ» було укладено договір № 7 на виконання робіт від 15.09.2021, предметом якого визначено, що СТОВ «ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ» доручає, а позивач приймає на себе зобов`язання виконати роботи по сушці та очистці зерна (т. 1 а.с. 70-71).
Пунктом 1.2. вищезазначеного договору передбачено, що СТОВ «ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ» зобов`язується прийняти виконані роботи та оплатити їх вартість в порядку та в строки, визначені цим договором.
Актами приймання-передачі, очистки, сушки продукції рослинництва від 30.09.2022, 01.10.2022, 22.10.2022, 27.10.2022, 31.10.2022, 04.11.2022, 09.11.2022, 14.11.2022, 20.11.2022, 28.11.2022, 06.12.2022, 11.12.2022, 15.12.2022, 24.12.2022, 26.12.2022 підтверджується кількість відпущеної на очистку та сушку кукурудзи, кількість відходів в процесі виробництва та кількість відправленого на зберігання зерна, які додані до матеріалів справи.
Актом приймання-передачі наданих послуг № 57 від 31.12.2022 підтверджується надання послуг з сушки зерна кількістю 9 697,69 т, ціна з ПДВ 798,59 грн, на загальну суму з ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн (т. 1 а.с. 20).
Позивач виписав рахунок № 3 від 31.12.2022 на оплату послуг з сушки 9 697,69 т зерна за ціною 798,59 грн з ПДВ на загальну суму з ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн за договором про надання послуг № 7 від 15.09.2021 (т. 1 а.с. 153).
СТОВ «ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ» здійснив оплату наданих послуг на розрахунковий рахунок позивача двома платежами згідно наступних платіжних доручень: № 22 від 05.01.2023 на суму 2 040 000,00 грн у т.ч. ПДВ 340 000,00 грн та № 1291 від 25.01.2023 на суму 5 704 523,69 грн у т.ч. ПДВ 950 753,95 грн, копії яких містяться в матеріалах справи (т.1 а.с. 149-150).
За результатами виконання умов договору, позивачем було складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкову накладну № 8 від 31.12.2022 з сушки 9 697,69 т зерна за ціною 798,59 грн з ПДВ на загальну суму з ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн за договором про надання послуг № 7 від 15.09.2021 (т. 1 а.с. 151).
04.01.2023 позивачем отримано квитанцію з автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, де зазначено: Документ збережено. Реєстрація зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.63.10-00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 144).
Для реєстрації ПН № 8 від 31.12.2022, на виконання повідомлення контролюючого органу про подання пояснень, та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, позивачем були надані пояснення від 23.01.2023 № 2 та підтверджуючі документи (т. 1 а.с. 78-79).
30.01.2023 винесено рішення Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН № 8173327/05390017 про відмову у реєстрації податкової накладної № 8 від 31.12.2022 в ЄРПН з підстав не надання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1 а.с. 157-158).
Позивачем на рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області від 30.01.2023 № 8173327/05390017 подано скаргу (пояснення) до ДПС України від 10.02.2023 та долучені підтверджуючі документи (т. 1 а.с. 154-155).
17.02.2023 ДПС України винесено рішення № 16510/05390017/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, а рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області від 30.01.2023 № 8173327/05390017 - без змін.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача-1 позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права, обов`язки платників податків та зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовано Податковим кодексом України.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Судом встановлено, що податкова накладна № 8 від 31.12.2022 складена у зв`язку із настанням першої події - фактичного надання послуг, після чого, за умовами договору, у замовника настав обов`язок оплатити вартість послуг.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Так, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено у Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246).
Відповідно до п. 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
У силу вимог п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку № 1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У відповідності до п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для зупинення реєстрації спірної податкової накладної стала відповідність пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, Постановою Кабінету міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно пункту 1 Порядку №1165 цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додаток 3 до Порядку № 1165 містить Критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких зазначено: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної № 8 від 31.12.2022 є висновок відповідача про відповідність вказаної податкової накладної пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.63.10-00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/ послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 26 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі - Порядок № 520).
Відповідно до пункту 5 наказу № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 9 Порядку № 520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Судом встановлено, що позивач на виконання вказаних приписів подав до Головного управління ДПС у Черкаській області пояснення від 23.01.2023 № 2 до яких додав документи (їх копії):
1) Договір на виконання робіт № 7 від 15.09.2021 зі СТОВ «ПРИДНІПРОВСЬКИЙ КРАЙ» та акту приймання-передачі наданих послуг № 57 від 31.12.2022, рахунок на оплату № 3 від 31.12.2022;
2) Договір з ТОВ «ПРОМЕНЕРГО-РЕСУРС» № 04/16568/ПЕР-22 від 10.06.2022 на постачання природного газу та акти наданих послуг за вересень-грудень 2022;
3) Акти наданих послуг за вересень-грудень 2022 року з АТ «Черкасигаз»;
4) Договір з ПАТ «ЧЕРКАСИОБЛЕНЕРГО» № 55 від 02.03.2016 на постачання та транспортування електроенергії, акти наданих послуг за жовтень-грудень 2022 року;
5) Додаток 3 від 02.01.2019 з ТОВ «Черкасиенергозбут» до основного договору № 55 від 02.03.2016 на постачання електроенергії, акти наданих послуг за вересень-грудень 2022 року;
6) Договір з ОСОБА_1 № 21/22-3701 від 06.01.2022 про надання послуг по обслуговуванні вузлів обліку газу, акти наданих послуг за жовтень 2022 року.
Комісією Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 30.01.2023 № 8173327/05390017 про відмову в реєстрації податкової накладної позивача з підстав ненадання позивачем документів без чіткої їх конкретизації, а саме: не надання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач оскаржив вказане рішення в адміністративному порядку та до скарги на рішення додав:
1) штатний розпис позивача;
2) ОСВ по рахунку 10;
3) витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 22.05.2018, індексний номер 124847598;
4) технічний паспорт на комплекс будівель;
5) реєстри приймання-передачі та вихід сушеного зерна;
6) відомості з Єдиного державного реєстру підприємств, видане ГУ статистики у Черкаській області;
7) платіжне доручення № 22 від 05.01.2023 та платіжне доручення № 1291 від 25.01.2023 про отримані кошти за послуги.
Отже, позивачем були надані документи, відсутність яких стала підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 8, проте як вбачається з рішення про результати розгляду скарги позивача від 17.02.2023 № 16510/05390017/2 Державною податковою службою України (відповідач-2) не була надана їх оцінка.
Суд зазначає, що рішення контролюючого органу про зупинення поданої на реєстрацію податкової накладної є актом індивідуальної дії по відношенню до позивача, адже воно видане суб`єктом владних повноважень, прийнято із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, які не містять загальнообов`язкових правил поведінки та стосуються прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) воно адресоване.
Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, шо виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб: виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
У свою чергу, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Слід зазначити, що станом на момент зупинення податкової накладної від 31.12.2022 № 8 відповідач не надав чіткого переліку документів, які, на його думку, могли б підтвердити реальність господарських операцій, чим позбавив позивача права на їх надання.
Згідно ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Верховний Суд у постановах від 18.11.2021 у справі № 380/3498/20, від 20.01.2022 у справі № 140/4162/21 зробив висновок, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. При цьому, як свідчить зміст пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для вирішення відповідною комісією контролюючого органу питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, не є вичерпним.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних (розрахунків коригування до податкової накладної) критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації в ЄРПН, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена.
У постанові від 03.11.2021 (справа № 360/2460/20) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Згідно з висновками Верховного Суду в постановах від 23.10.2018 (справа № 822/1817/18), від 21.05.2019 (справа № 0940/1240/18), від 02.07.2019 (справа № 140/2160/18). загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто зазначення в ньому конкретних підстав (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків. Зазначення контролюючим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки ризиків без наведення відповідного підпункту, в якому міститься конкретний критерій ризиковості операції, обмежує право платника податків бути повідомленим щодо тих документів, які необхідні для реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості індивідуального акта породжує його протиправність.
Щодо реальності господарської операції, суд зазначає наступне.
Між приватним акціонерним товариством "Черкаський" та СТОВ «Придніпровський край» було укладено договір № 7 на виконання робіт від 15.09.2021, предметом якого визначено, що СТОВ «Придніпровський край» доручає, а позивач приймає на себе зобов`язання виконати роботи по сушці та очистці зерна.
Пунктом 1.2. вищезазначеного договору передбачено, що СТОВ «Придніпровський край» зобов`язується прийняти виконані роботи та оплатити їх вартість в порядку та в строки, визначені цим договором.
Здійснення вантажно-розвантажувальних робіт не передбачено умовами договору, а тому всі вантажно-розвантажувальні роботи здійснювались СТОВ «Придніпровський край» (Замовником) власними силами, на підтвердження чого надано копії свідоцтв про право власності машин та копії подорожніх листів навантажувачів, задіяних у процесі навантажувально-розвантажувальних робіт. Даними документами підтверджується, що третя особа за договором безпосередньо своїми силами та власними технічними засобами та персоналом (трактористи-механіки) здійснювала вантажно-розвантажувальні роботи кукурудзи, яка потім була прийнята позивачем для сушки та очистки. Також у матеріалах справи міститься бухгалтерська довідка від 11.08.2023 вих. № 15 про те, що на балансі СТОВ «Придніпровський край» перебуває Зерномет 3м-60А інвентарний номер 534-50401-0035 вартістю 17 700,00 грн, який використовувався для вивантаження зерна з метою подальшого його сушіння та очистки.
Актами приймання-передачі, очистки, сушки продукції рослинництва від 30.09.2022, 01.10.2022, 22.10.2022, 27.10.2022, 31.10.2022, 04.11.2022, 09.11.2022, 14.11.2022, 20.11.2022, 28.11.2022, 06.12.2022, 11.12.2022, 15.12.2022, 24.12.2022, 26.12.2022 підтверджується кількість відпущеної на очистку та сушку кукурудзи, кількість відходів в процесі виробництва та кількість відправленого на зберігання зерна.
Актом приймання-передачі наданих послуг № 57 від 31.12.2022 підтверджується надання послуг з сушки зерна кількістю 9 697,69 т, ціна з ПДВ 798,59 грн, на загальну суму з ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн.
Позивач виписав рахунок № 3 від 31.12.2022 на оплату послуг з сушки 9 697,69 т зерна за ціною 798,59 грн з ПДВ на загальну суму з ПДВ 7 744 523,69 грн, у т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн за договором про надання послуг № 7 від 15.09.2021.
СТОВ «Придніпровський край» здійснив оплату наданих послуг на розрахунковий рахунок позивача двома платежами згідно наступних платіжних доручень: № 22 від 05.01.2023 на суму 2 040 000,00 грн у т.ч. ПДВ 340 000,00 грн та № 1291 від 25.01.2023 на суму 5 704 523,69 грн у т.ч. ПДВ 950 753,95 грн.
На підтвердження наявності СТОВ «Придніпровський край» в розпорядженні кукурудзи у кількості 9 697,69 тон, останнє надає Звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств за 2022 рік № 50-сг (річна), у розділі 3 якого зазначається, що обсяг кукурудзи протягом 2022 року, включаючи власне виробництво складав 283 231,8 тон. На підтвердження факту перевезення кукурудзи з поля до місця сушки надано реєстр ТТН та безпосередньо ТТН.
Взаємовідносини між позивачем та СТОВ «Придніпровський край» по сушці та очистці зерна мали місце у зв`язку з тим, що у приватній власності позивача перебуває зерносушарка, яка знаходиться за адресою: вул. Центральна 20, селище Рецюківщина, Драбівський район, Черкаська область, даний факт підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 22.05.2018, індексний номер - 124847598 та копією технічного паспорту, які містяться в матеріалах справи.
На обслуговування даної зерносушарки, позивач уклав ряд договорів.
Відповідно до договору про надання послуг № 21/22-3701 від 06.01.2022, укладеного між позивачем (замовник) та ФОП ОСОБА_1 (виконавець), ФОП ОСОБА_1 зобов`язується надати позивачу послуги з обслуговування та ремонту вузла обліку газу, його налаштування та повірку, ремонт та обслуговування газового обладнання, що належить позивачу, а останній зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги. Актами наданих послуг від 05.10.2022 та 24.10.2022 підтверджується виконання ФОП ОСОБА_1 технічного обслуговування вузла обліку природного газу газової зерносушарки "SUKUP" ТЕ2412Е та заміни коректора об`єму витрати газу (враховуючи вартість коректора ОЕ-VРТ 0.7/50) вузла обліку природного газу зерносушарки (копії документів додано до матеріалів справи).
Відповідно до типового договору № 04/16568/т-16 від 27.01.2016 ПАТ «По газопостачанню та газифікації «Черкасигаз» здійснює переміщення природного газу з метою фізичної доставки операторам ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до обєктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи. Актами приймання-передачі послуг з розподілу природного газу від 30.09.2022, 31.10.2022, 30.11.2022, 31.12.2022, підтверджується факт розподілу природного газу шляхом його транспортування розподільними трубопроводами, кожний на 4 459,00 грн з ПДВ, у т.ч. ПДВ за кожним актом - 743,17 грн. Також між сторонами укладені акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 46456 від 31.10.2022 та № 50550 від 31.12.2022 (копії документів додано до матеріалів справи).
Згідно з договором постачання природного газу № 04/16568/ПЕР-22 від 10.06.2022, ТОВ «ПРОМЕНЕРГО-РЕСУРС» зобов`язалося передавати позивачу природний газ по договору, а позивач зобов`язався оплачувати його ціну, у розмірі, що визначений у додаткових угодах до договору. Відповідно до акту № 1906 приймання-передачі природного газу від 30.09.2022, ТОВ «ПРОМЕНЕРГО-РЕСУРС» передало позивачу газ природний вітчизняного походження загальною вартістю 338 427, 66 грн з ПДВ, відповідно до акту № 2194 приймання-передачі природного газу від 31.10.2022, TOB «ПРОМЕНЕРГО-РЕСУРС» передало позивачу газ природний вітчизняного походження загальною вартістю 2 175 876,03 грн з ПДВ, відповідно до акту № 2722 приймання-передачі природного газу від 30.11.2022, ТОВ «ПРОМЕНЕРГО-РЕСУРС» передало позивачу газ природний вітчизняного походження загальною вартістю 430 701,79 грн з ПДВ.
Відповідно до договору про постачання електричної енергії споживачу № 71051000055 від 20.10.2020 з додатками, ТОВ «ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ» здійснює постачання електричної енергії позивачу. Згідно акту приймання-передавання товарної продукції за жовтень 2022 року від 31.10.2022, ТОВ «ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ» передав, а позивач прийняв електричну енергію вартістю 152 856,95 грн з ПДВ, згідно акту приймання-передавання товарної продукції за листопад 2022 року від 30.11.2022, ТОВ «ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ» передав, а позивач прийняв електричну енергію вартістю 182 273,22 грн з ПДВ, згідно акту приймання-передавання товарної продукції за грудень 2022 року, ТОВ «ЧЕРКАСИЕНЕРГОЗБУТ» передав, а позивач прийняв електричну енергію вартістю 172 396,51 грн з ПДВ.
Згідно з договором № 55 про постачання електричної енергії від 02.03.2016 з ПАТ «Черкасиобленего», останнє здійснює постачання електричної енергії позивачу (копії документів додано до матеріалів справи).
На виконання умов вищеописаних договорів, позивачем здійснювалися відповідні оплати, на підтвердження яких надано копії банківських виписок, що підтверджують дані оплати.
Отже, вказані господарські операції мають реальний характер.
Враховуючи зазначене, рішення від 30.01.2023 № 8173327/05390017 про відмову у реєстрації податкової накладної № 8 від 31.12.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо вимоги зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 8 від 31.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту фактичного її подання на реєстрацію, суд зазначає наступне.
Згідно пункту 4 частини 1 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто, законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Враховуючи висновок щодо протиправності рішення відповідача, суд вважає за необхідне застосувати належний спосіб захисту порушеного права та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 8 від 31.12.2022 днем її фактичного подання на реєстрацію.
Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач сплатив судовий збір у сумі 5 368,00 грн, що підтверджено платіжними дорученнями АТ «Райффайзен Банк» від 25.04.2023 № 10 на суму 2 684,00 грн та від 13.06.2023 № 11 на суму 2 684,00 грн.
Суд зазначає, що позивачем подано до суду адміністративний позов з однією вимогою немайнового характеру, за подання юридичною особою якого, відповідно до Закону України «Про судовий збір», встановлено ставку у розмірі 2 684,00 грн.
Отже, судовий збір у сумі 2 684,00 грн підлягає стягненню на користь приватного акціонерного товариства "Черкаський" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області та Державної податкової служби України.
Щодо переплаченого позивачем судового збору у сумі 2 684,00 грн, суд зазначає таке.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Згідно з ч. 2 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» у випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми; в інших випадках, установлених частиною першою цієї статті - повністю.
Керуючись статтями 12, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 255, 271, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.01.2023 № 8173327/05390017 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 31.12.2022 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну № 8 від 31.12.2022 року виписану на покупця СТОВ «Придніпровський Край» код ЄДРПОУ 25207363 на суму 7 744 523,69 грн, в т.ч. ПДВ 1 290 753,95 грн, згідно з договором на виконання робіт № 7 від 15.09.2021 днем її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 44131663) на користь приватного акціонерного товариства "Черкаський" (вул. Миру 1, с. Рецюківщина, Черкаська область, 19836, код ЄДРПОУ 05390017) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1 342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні 00 копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь приватного акціонерного товариства "Черкаський" (вул. Миру 1, с. Рецюківщина, Черкаська область, 19836, код ЄДРПОУ 05390017) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1 342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні 00 копійок.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 02.11.2023.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114659207 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні