Рішення
від 30.10.2023 по справі 908/2527/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 9/200/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.10.2023 Справа № 908/2527/23

м.Запоріжжя Запорізької області

За позовом: Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), код ЄДРПОУ 39816845 (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51 )

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніка-Сервісплюс», код ЄДРПОУ 36408661 (69005, м. Запоріжжя, вул. Лермонтова, буд. 23, кв. 63)

про стягнення суми 3149,11 грн.

Суддя Боєва О.С.

Без виклику сторін

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніка-Сервісплюс» на користь Державного бюджету України суми 3149,11 грн плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) мотивовані наступним. На підставі направлення на рейдову перевірку від 22.01.2021 №009236, посадовими особами Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки 29.01.2021 на об`їзній дорозі, м. Нікополь проведено рейдову перевірку транспортних засобів. 29.01.2021 уповноваженою особою Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки під час перевірки виявлено факт перевезення транспортним засобом марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 та причепу номерний знак НОМЕР_2 , вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України, без дозволу виданого Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів. Відповідно до свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів НОМЕР_3 та НОМЕР_4 автомобіль (тягач) та причіп належать ТОВ «Ніка-Сервісплюс». За фактом перевірки вищевказаного автомобіля посадовими особами Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки складено акт №039686 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 29.01.2021 та акт №261134 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 29.01.2021, яким зафіксовано порушення статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт». До вказаного акту проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та(або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно товарно-транспортної накладної №652100 від 29.01.2021 та нараховано плату за проїзд у розмірі 92,34 євро, що відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку складає 3149,11 грн. Відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007, зазначена плата вноситься перевізником протягом 30 календарних днів з моменту її визначення та повідомляється про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки. ТОВ «Ніка-Сервісплюс» листом було повідомлено про необхідність сплати коштів у розмірі 92,34 євро у визначений термін у добровільному порядку. Проте нараховану плату за проїзд за перевищення нормативних параментів відповідачем не сплачено. Згідно з п. 26 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету. Несплата призводить до ненадходження коштів до спеціального фонду Державного бюджету України та, як наслідок, до зменшення коштів на фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування, що суттєво порушує економічні інтереси держави та потребує їх захисту шляхом звернення позивача до суду з позовом. Позов обґрунтовано ст.ст. 48, 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», ч. 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух», ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги», Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим КМУ № 879 від 27.06.2007, Правилами проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженими постановою КМУ № 30 від 18.01.2001.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 31.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/2527/23. Присвоєно справі номер провадження 9/200/23. Постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідачу в ухвалі суду від 31.08.2023 було запропоновано надати відзив з документальним обґрунтуванням протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, але не пізніше ніж у строк до 26.09.2023.

Відповідач своїм правом на подання відзиву не скористався, відзив до суду не подав. Будь-яких заяв, клопотань від відповідача до суду не надходило. Про розгляд даної справи був повідомлений належним чином.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема, містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.

Згідно з частиною 1 ст. 7 та ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру. Якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Відповідно до відомостей (витяг) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, адресою місцезнаходження відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніка-Сервісплюс» є: 69005, м. Запоріжжя, вул. Лермонтова, буд. 23, кв. 63.

Ухвала суду від 31.08.2023 про відкриття провадження у справі № 908/2527/23 була направлена відповідачу рекомендованою кореспонденцією на вказану вище адресу. Поштовому відправленню присвоєно номер 6900121216151. Разом з тим, зазначена ухвала 10.10.2023 повернута до господарського суду підприємством поштового зв`язку без вручення адресату з відміткою: «за закінченням терміну зберігання».

Відповідно до змісту постанови Верховного Суду від 14.08.2020 у справі №904/2584/19, Касаційний господарський суд, здійснивши аналіз статей 120, 242 ГПК України, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, дійшов висновку, що у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною, і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі.

Верховний Суд у вказаній постанові також зазначив, що встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням.

Згідно з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 29.03.2021 у справі № 910/1487/20, направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку суду.

Із змісту ч. 9 ст. 165 ГПК України слідує, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, суд

УСТАНОВИВ:

Старшим державним інспектором Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Мальованим С.І. 29.01.2021 на підставі направлення на рейдову перевірку №009236 від 22.01.2021 на об`їзній дорозі, м. Нікополь, проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Під час перевірки старшим державним інспектором проведено документальний контроль транспортного засобу марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 та причепу номерний знак № НОМЕР_2 , у результаті якого було виявлено порушення ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30,6% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Зафіксовано, що фактична маса вантажу склала 57,46 тонн, при нормативно-допустимій 40,00 тонн, що підтверджується копією товарно-транспортної накладної від 29.01.2021 №652100.

За результатами перевірки складені акти:

-Акт №039686 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 29.01.2021;

-Акт №261134 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 29.01.2021

Перевищення склало 30,6%. Акти підписані посадовою особою, що провела перевірку та водієм транспортного засобу, яким повідомлено, що транспортні засоби (тягач та причіп) належать ТОВ «Ніка-Сервісплюс», що також підтверджується свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів НОМЕР_3 (тягач) та НОМЕР_4 (причіп).

Згідно товарно-транспортної накладної № 652100 від 29.01.2021 автомобіль марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 та причіп номерний знак № НОМЕР_2 , здійснював перевезення вантажу (пшениця врожаю 2020) насипом за маршрутом: пункт навантаження - с. Волоське, Дніпровського району Дніпропетровської області до пункту розвантаження с. Першотравневе, Дніпровський район Дніпропетровської області.

На підставі встановлених в актах порушень, позивачем (з урахуванням норм пункту 31-1 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 27.06.2007 № 879) здійснено розрахунок №039689 від 29.01.2021 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно ТТН від 29.01.2021 №652100, відповідно до якого відповідач повинен сплатити 92,34 євро.

Станом на день проведення розрахунку 29.01.2021 офіційний курс гривні, встановлений Національним банком України, складав 34,1035 за 1 євро.

Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки 11.02.2021 на адресу ТОВ «Ніка-Сервіс» направлялось повідомлення № 9731/23.1/24-21 від 09.02.2021 про нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового/великогабаритного транспортного засобу в розмірі 92,34 євро, що належить до сплати в національній валюті України за офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на день проведення розрахунку, а саме у сумі 3149,11 грн., протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати. До листа були додані копії Акту від 29.01.2021 № 039686 та розрахунку плати за проїзд до цього акту.

Крім того, відповідно до постанови Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 09.03.2021 № 225585 про застосування адміністративно-господарського штрафу на підставі акту № 261134 за порушення ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» з ТОВ «Ніка-Сервісплюс» стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000,00 грн.

Зазначений штраф стягнуто з ТОВ «Ніка-Сервісплюс» під час примусового виконання постанови Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, про що свідчить постанова Вознесенівського відділу державної виконавчої служби у місті Запоріжжя Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) від 05.10.2021 ВП № 66560425 про закінчення виконавчого провадження.

Невиконання відповідачем зобов`язань щодо своєчасного внесення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, стало підставою для звернення позивача з позовом до суду, за яким відкрито провадження у даній справі.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд дійшов до висновку про законність та обґрунтованість заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до абз. 4 п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державної інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті та Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті.

Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення).

Відповідно до п. 1 цього Положення (в редакції, чинній на момент проведення перевірки) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з п.п. 1, 3 п. 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті; здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті;

Як встановлено підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення (в редакції, чинній на момент проведення перевірки), Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

У відповідності до абзацу першого п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Постановою Кабінету Міністрів України № 592 від 26.06.2015 «Про деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті» утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з Додатком 3 до цієї постанови, в тому числі Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 196-р від 03.03.2020 «Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті» погоджено утворення територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, реорганізувавши шляхом злиття відповідних територіальні органів зазначеної Служби за переліком згідно з додатком. Зокрема, утворено Придніпровське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки, шляхом реорганізації (злиття) Управління Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області та Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області.

Таким чином Державна служба України з безпеки на транспорті є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах, який здійснює свої повноваження через територіальні органи, що є його структурними підрозділами та не мають статусу юридичних осіб.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06.06.2018 у справі № 820/1203/17 зазначила, що спір про стягнення плати за проїзд великовагового транспорту автомобільними дорогами загального користування в дохід Державного бюджету України не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, носить приватноправовий характер та, як наслідок, не може бути предметом справи, віднесеної до адміністративної юрисдикції.

За змістом ч.ч. 1, 3, 4 статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки, в тому числі, виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною третьою статті 5 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники правовідносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, дотримуючись вимог законодавства.

Відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами (стаття 7 ГК України).

Згідно з ч.ч. 1 - 3 ст.14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї. Виконання цивільних обов`язків забезпечується засобами заохочення та відповідальністю, які встановлені договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про транспорт» нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Статтею 33 Закону України «Про автомобільні дороги» передбачено, що рух транспортних засобів, навантажених на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.п. 2, 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

З положень статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» слідує, що заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Частиною 14 статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

За змістом п.п. 15, 16, 20, 21 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом. Рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб Укртрансбезпеки у кількості не менш як дві особи. Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Як вбачається з положень статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, зокрема, є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків (ч. 4 ст. 48 зазначеного Закону).

Згідно з ч. 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року №879 (далі - Порядок № 879).

Відповідно до п.п. 3 п. 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України (в редакції чинній на 29.01.2021) встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Згідно з п. 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками, виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Відповідно до п. 30 Порядку №879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.

Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

В пункті 31-1 Порядку №879 визначено: якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру:

до 10 відсотків - у подвійному розмірі;

на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі;

більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Як встановлено судом вище, в Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом за № 261134 від 29.01.2021 посадовими особами управління Укртрансбезпеки зафіксовано факт порушення під час перевезення вантажу транспортним засобом, який здійснювався за ТНН № 652100 від 29.01.2021, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових параметрів понад 20% без відповідного дозволу. Перевищення склало 30,6%. На підставі проведеного габаритно-вагового контролю складено Акт № 039686 від 29.01.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та здійснено розрахунок плати за проїзд з перевищенням нормативних параметрів навантаження в розмірі 92,34 євро, що за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України на день проведення розрахунку, становить 3149,11 грн.

З положень п. п. 26, 27 Порядку № 879, зокрема, слідує, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Згідно зі ст.ст. 73, 74, 79 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

В матеріалах справи наявні усі передбачені Порядком № 879 документи (їх завірені копії), а саме: Акт проведення перевірки № 261134 від 29.01.2021, Акт № 039686 від 29.01.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок плати за проїзд з перевищенням нормативних параметрів навантаження, які складені уповноваженими особами Укртрансбезпеки при проведенні рейдової перевірки. Крім того, в матеріалах справи наявні копії: товарно-транспортної накладної № 652100 від 29.01.2021, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів: автомобіля марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 (свідоцтво НОМЕР_3 ) та причепа номерний знак НОМЕР_2 (свідоцтво НОМЕР_4 ).

Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів своєчасної або добровільної сплати відповідачем плати за проїзд, яка нарахована внаслідок перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів. Відповідач доказів відсутності правових підстав для стягнення з нього зазначеної суми або неправильного розрахунку заявленої до стягнення суми суду не надав.

Плату за проїзд великогабаритного транспортного засобу з перевищенням нормативних параметрів навантаження у строк, визначений пункті 31-1 Порядку № 879, відповідач не здійснив.

На підставі усього вищевикладеного, суд вважає позовні вимоги законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніка-Сервісплюс», код ЄДРПОУ 36408661 (69005, м. Запоріжжя, вул. Лермонтова, буд. 23, кв. 63) на користь Державного бюджету України в особі Державної служби України з безпеки на транспорті, код ЄДРПОУ 39816845 (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51) суму 3149 (три тисячі сто сорок дев`ять) грн 11 коп. плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніка-Сервісплюс», код ЄДРПОУ 36408661 (69005, м. Запоріжжя, вул. Лермонтова, буд. 23, кв. 63) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), код ЄДРПОУ 39816845 (03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд. 51 ) суму 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Повний текст рішення складено та підписано 06.11.2023.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя О.С. Боєва

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення30.10.2023
Оприлюднено07.11.2023
Номер документу114677535
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —908/2527/23

Судовий наказ від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Судовий наказ від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Рішення від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 31.08.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні