Рішення
від 26.10.2023 по справі 456/2084/23
СТРИЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 456/2084/23

Провадження № 2/456/711/2023

РІШЕННЯ

іменем України

26 жовтня 2023 року місто Стрий

Стрийський міськрайонний суд Львівської області в складі:

головуючого судді Шрамка Р. Т. ,

з участю секретаря: Дверій Ю.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Стрию справу №456/2084/23 за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства Стрийської міської ради «Територіальне медичне об`єднання «Стрийська міська об`єднана лікарня» про поновлення на роботі та стягнення заробітної плати, -

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства Стрийської міської ради «Територіальне медичне об`єднання «Стрийська міська об`єднана лікарня» про поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу з дати звільнення до дня поновлення на роботі.

В обґрунтування позовних вимог, зазначила що з квітня 2000 рок працювала на посаді акушерки жіночої консультації у КНП «СПБ». Наказом від 05 квітня 2023 року за №96/к її було звільнено з посади акушерки жіночої консультації з 06 квітня 2023 року на підставі пункту 1 статті 40 КзПП України у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників. Наказ про скорочення чисельності та штату працівників №54к був виданий 26 січня 2023 року.

Позивач вважає, що її звільнення є незаконним, оскільки наказ №54/к мав підписати керівник підприємства. У ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань станом на 14 березня 2023р. керівником КНП «СПБ» вказаний ОСОБА_2 . Але наказ підписав ОСОБА_3 , який не мав повноважень на такі дії. Таким чином, вважає, що наказ № 54/к є незаконним, як і всі інші накази, похідні від нього, зокрема, наказ від 5 квітня 2023р. № 96/к про її звільнення. КНП «СПБ» перебуває у стані реорганізації і має приєднатися до КНП «Стрийська міська центральна лікарня» відповідно до рішення Стрийської міської ради від 29 вересня 2022р. Тому звільнення працівників, зокрема, акушерок жіночої консультації, до приєднання є недоцільним і безпідставним, штучним та надуманим, оскільки лише після створення нового медичного підприємства буде зрозуміло, які є потреби у працівниках тих чи інших спеціальностей для надання якісних медичних послуг населенню, і тоді, можливо, будуть потрібні відповідні кадрові рішення.

З наказу від 26 січня 2023р. № 54/к не зрозуміло, як раціоналізовані робочі місця в жіночій консультації, які нові методи та технології впроваджені. Основним джерелом фінансування КНП «СПБ» є надходження від Національної служби здоров`я України (НСЗУ) згідно з укладеними договорами про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Порушення умов договорів може призвести до зупинки оплати з боку НСЗУ за відповідним пакетом медичних послуг. Відповідно до листа НЗСУ від 5 квітня 2023р. № 11737/4-15-23 одним з таких порушень, яке здійснило керівництво КНП «СПБ», є зменшення кількості кваліфікованого персоналу(лікарів або молодшого та середнього медичного персоналу), залученого до надання медичних послуг, передбачених умовами договору НСЗУ Тобто звільнення акушерок жіночої консультації суперечить законодавству, зокрема, рішенням НСЗУ. 14.03.2023 року комітет профспілки ВОСТ «ВОЛЯ» КНП «СПБ» (позивач є членом профспілки ВОСТ «ВОЛЯ» КНП «СПБ») звернувся до відповідача з листом, де обгрунтував безпідставність, в т. ч. фінансову, звільнення працівників, зокрема, акушерок жіночої консультації. В цьому ж листі міститься прохання скасувати наказ від 26 січня 2023 р. № 54/к. яке залишилось без належного реагування.

Позивач повторно в судове у засіданні не з`явилась, не повідомила суду причини своєї неявки, хоча про час та місце розгляду справи була належними чином повідомлена.

Представник відповідача, скористався своїм правом на подання відзиву, подав до суду відзив, в якому вказав, що основними аргументами за захист позиції лікарні під час скорочення є переважне право на залишення на роботі за наявності виконання вимоги про залишення працівників з більш високою кваліфікацією і продуктивністю. В структурному підрозділі «Жіноча консультація» кількість посад акушерок - 16,75 штатних одиниць, скорочено 12,75 штатних посад (акушерки), залишено 4 штатні одиниці (посади акушерок), оскільки 3 працівниці (акушерки) перебувають у відпустці по догляду за дитиною. 1 на той час перебувала у відпустці у зв`язку з вагітністю та пологами, а тому, відповідно до ч. 3 ст. 184 КЗпП України, звільнення таких працівників не допускається. Первинна професійна спілка була належним чином повідомлена про майбутнє скорочення у строки, передбачені законодавством.

Так, рішенням Стрийської міської ради від №1268 від 29.09.2022 року «Про реорганізацію шляхом приєднання Комунального некомерційного підприємства Стрийський пологовий будинок» до Комунального некомерційного підприємства «Стрийська центральна міська лікарня» - розпочато процедуру реорганізації юридичної особи - Комунального некомерційного підприємства «Стрийський пологовий будинок». Однією з нормативних підстав для проведення реорганізації, згідно рішення Стрийської міської ради, стала Концепція реформи фінансування системи охорони здоров`я.

Так, згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 року №1013- г «Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров`я» реформа системи охорони здоров`я має передбачати кардинальні якісні зміни всіх функцій системи охорони здоров я - управління цією системою, забезпечення її відповідними ресурсами, фінансування та надання вироблених цією системою послуг. ВООЗ та інші міжнародні організації вважають основною функцією системи охорони здоров`я у будь-якій державі світу функцію фінансування. Адже відсутність у країні ефективної моделі Фінансування системи охорони здоров`я означає відсутність у держави важелів для забезпечення ефективного управління нею та для поліпшення здоров`я населення, що є основною метою діяльності цієї системи; відсутність ефективного планування та використання її ресурсів; відсутність стимулів, які спонукали б підвищувати якість та ефективність медичної допомоги; відсутність прозорості, підзвітності та справедливості системи охорони здоров`я та відсутність надійного фінансового захисту громадян у разі хвороби.

26.12.2022 року КНП «СПБ» провело збори комісії з реорганізації КНП «СПБ» порядком денним - скорочення чисельності та штату працівників. На зборах оголошено взято до відома економічний аналіз та інформацію про майбутній дефіцит коштів підприємства. На даних зборах також прийнято рішення про виведення з 01.04.2023 року зі штатного розпису КНП «СПБ» конкретних посад (професій); створити комісію для визначення працівників, що мають переважне право залишитися на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця. Зобов`язано комісію визначити осіб, які мають переважне право на залишення на роботі, зобов`язано відповідальних працівників підготувати порівняльну таблицю для роботи комісії та надати первинним профспілковим організаціям до 26.12.2023 року інформацію про причини наступних звільнень.

26.12.2022 року КНП «СПБ» повідомило керівника первинної профспілкової організації ВОСТ ВОЛЯ КНП «СПБ» З.Николишина та Голову ради трудового колективу КНП «СПБ» В.Крутого та голову Стрийської міської організації працівників охорони здоров`я України Н.Ляльку - про майбутнє скорочення працівників. До повідомлення додано економічне обґрунтування та інформацію про кількість і категорії працівників, що підлягають звільненню; протокол зборів комісії з реорганізації КНП «СПБ». Запропоновано визначити дати проведення консультацій і провести їх до 22.01.2023 року. Відповіді надане повідомлення КНП «СПБ» не отримало.

Наказом № 54/к від 26.01.2023 року, у зв`язку з раціоналізацією штатної структури підприємства за результатами роботи за 2022 рік. у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, а саме раціоналізацією робочого часу працівників підприємства, для максимального використання ресурсів підприємства та уникнення неефективних витрат, покращення якості надання медичної допомоги, вдосконалення управлінської діяльності, що спрямована на підвищення продуктивності праці. поліпшення економічних та соціальних показників, матеріального стимулювання працівників (надбавки) для здійснення потрібного обсягу робіт меншою кількістю персоналу (штатних одиниць) через суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваної роботи за рахунок утвореної економії фонду заробітної плати, відповідно до рішення комісії з реорганізації (протокол від

26.12.2022 року зі змінами від 23.01.2023p., - КНП «Стрийський пологовий будинок» виведено 04.04.2023 року зі штатного розпису КНП «Стрийський пологовий будинок» кілька посад (професій), зокрема. 12.75 штатних одиниць акушерок жіночої консультації.

Наказом введено в дію новий штатний розпис, який почав діяти після звільнення працівника через скорочення.

31.01.2023 року було проведено перше засідання Комісії з оцінки продуктивності праці та визначення осіб, які мають переважне право на залишення на роботі або щодо яких встановлено обмеження на звільнення та скорочення.

На засіданні було встановлено, що оскільки в штатному розписі наявні 16,75посад акушерок жіночої консультації, із них 4 особи не можна розглядати як кандидата на звільнення, то оцінка переважного права на залишення на роботі не проводилася.

Запропоновано роботодавцю на вивільнення 13 кандидатур на вивільнення з посад акушерок жіночої консультації.

Комісія проаналізувала дані про рівень кваліфікації та продуктивності праці працівників і відобразила їх у відповідних таблицях.

Наказом №61/к від 01.02.2023 року «Про попередження про заплановане зільнення», винесеного на підставі наказу «54/к від 26.01.2023 року та ст. 42 КЗпН України, зобов`язано інспектора з кадрів ОСОБА_4 підготувати письмові повідомлення про наступне вивільнення з пропозицією про переведення на вакантні посади працівникам, серед яких - ОСОБА_5 , акушерка, жіночої консультації.

Згідно зі звітом (економічним аналізом) про результати роботи підприємства КНП «Стрийський пологовий будинок» на 2022 рік в штаті підприємства станом на 01.12.2022 рік працює 224,0 штатні одиниці. Договір з НСЗУ за надання медичних послуг на 2022 рік підписано на суму 34.837.016.85 грн. на рік. що становить: на 1 (один) місяць 2.903.084.74 грн. Видатки по установі - 3.739.083.78 грн. з них: заробітна плата - 2.829.282.62 грн.. нарахування на заробітну плату - 607.990.00 грн. (разом на зарплату на 1 місяць - 3.437.272,62 грн.), оплата за медикаменти - 130.000,00 грн. Оплата за інші послуги (інтернет, охорона, обслуговування ліфтів, харчування, проведення аналізів, обслуговування медтехніки, страхування працівників) - 200.000.00 грн. В підсумку щомісяця по закладу охорони здоров`я утворювався дефіцит в розмірі 747.187,88 грн. на 1 місяць (2.903.084.74 грн. надходжень - 3.650.272.62 грн. видатків). Цим же економічним аналізом встановлено, що видатки по «Жіночій консультації» становлять щомісячний дефіцит у розмірі 333.782,10 грн. Чисельність працівників по жіночій консультації: лікарі - 23,25 ставок, середній медичний персонал - 25,5 ставок, молодший медперсонал - 5.0 ставок, медичний реєстратор - 2.0 ставок, слюсар - 0.5 ставки.

В підсумку: у зв`язку зі зменшенням показників діяльності, для покриття дефіциту, необхідна оптимізація штату. При необхідності забезпечити вимоги чинного законодавства (постанова КМУ №2 від 12.01 2022 року «Деякі питання оплати праці медичних працівників закладів охорони здоров`я») щодо виплати медичним працівникам заробітної плати: лікарям - по 20 тис. гривень на місяць, середній медичний персонал - по 13,5 тис грн.. на місяць, іншим - на рівні мінімальної заробітної плати.

Також працівниками підприємства було проведено економічний аналіз на 2023 рік. Дані аналізу свідчили, що розпочату процедура скорочення штату працівників неможливо призупинити і вона є життєво необхідною для стабілізації діяльності підприємства.

Так, згідно економічного обгрунтування доходів і видатків по КНП «СПБ» на 2023 рік орієнтована сума договору з НСЗУ за надання медичних послуг на 2023 рік - 36528519,00 грн. на рік. На 1 місяць доходи становитимуть 3044043.35 грн. Видатки по установі на 1 місяць - 3795435,35 грн., з них: заробітна плата - 2828245.35 грн.. нарахування на зарплату - 622190,00 грн. Оплата за медикаменти - 143000,00 грн. Оплата за інші послуги (інтернет, охорона, обслуговування ліфтів, харчування, проведення аналізів, обслуговування медтехніки, страхування працівників) - 202000.00 грн. Як підсумок - дефіцит по установі становив -751392,00 грн. З них дефіцит по жіночій консультації - 515939,00 грн. Дефіцит по стаціонарному відділенні -235453,00. Таким чином встановлено, що щомісячні витрати на оплату праці скоротилися, але й далі перевищували 85 відсотків отриманих у поточному місяці грошових коштів з врахуванням накопичених залишків. Все це змусить реорганізоване підприємство на майбутнє також вживати кроків для оптимізації структури та штату.

ОСОБА_1 , акушерці жіночої консультації завчасно, тобто 03.02.2023 року (повідомлення №86) повідомлено про наступне звільнення з посади акушерки жіночої консультації на підставі пункту 1 ст. 40 КЗпП І країни, яке відбудеться 04.04.2023 року з виплатою вихідної допомоги у двократному розмірі середньомісячного заробітку. Одночасно позивачу запропонували переведення на посаду медичного статистика (0,5 ставки) КНП «Стрийський пологовий будинок» з посадовим окладом 4455 грн. Висловлено прохання повідомити про прийняте рішення працівників відділу кадрів не пізніше 04.04.2023 року. Від підписання повідомлення ОСОБА_5 відмовилася, про що було складено акт фіксації відмови від підписання повідомлення про заплановане вивільнення. Наказом №100/к від 05.04.2023 року її було звільнено з посади акушерки жіночої онсультації з 06.04.2023 року, провели нарахування та виплатили компенсації за дні невикористаних щорічних відпусток. А тому просила відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явилась, подала до суду заяву, відповідно до якої просила в задоволенні позову відмовити, викладені обставини у відзиві підтримала.

Заперечення на відзив на адресу суду не надходило.

Слід зазначити, що згідно з ч. 1ст. 44 ЦПК України, учасники судового процесу та їхні представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.

Крім того, Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував у своїх рішеннях, що позивач, як сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватись належними їй процесуальним правами та неухильно виконувати свої процесуальні обов`язки.

Слід також зазначити, що позивачам та всім іншим учасника провадження достовірно відомо про розгляд даної справи оскільки, ними подавалися певні процесуальні заяви.

Частинами першою, другою, п`ятоюстатті 223ЦПК України передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з таких підстав: 1) неявка в судове засідання учасника справи, щодо якого відсутні відомості про вручення йому повідомлення про дату, час і місце судового засідання; 2) перша неявка в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними; 3) виникнення технічних проблем, що унеможливлюють участь особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції, крім випадків, коли відповідно до цьогоКодексу судове засідання може відбутися без участі такої особи; 4) необхідність витребування нових доказів, у випадку коли учасник справи обґрунтував неможливість заявлення відповідного клопотання в межах підготовчого провадження; 5) якщо суд визнає потрібним, щоб сторона, яка подала заяву про розгляд справи за її відсутності, дала особисті пояснення. Викликати позивача або відповідача для особистих пояснень можна і тоді, коли в справі беруть участь їх представники. У разі повторної неявки позивача в судове засідання без поважних причин або неповідомлення ним про причини неявки суд залишає позовну заяву без розгляду, крім випадку, якщо від нього надійшла заява про розгляд справи за його відсутності, і його нез`явлення не перешкоджає вирішенню спору.

Відповідно до пункту 3 частини першоїстатті 257ЦПК України суд постановляє ухвалу про залишення позову без розгляду, якщо належним чином повідомлений позивач повторно не з`явився в судове засідання або не повідомив про причини неявки, крім випадку, якщо від нього надійшла заява про розгляд справи за його відсутності і його нез`явлення не перешкоджає розгляду справи.

Системний аналіз наведених норм процесуального права свідчить про те, що законодавець диференціює необхідність врахування судом поважності/неповажності причин неявки позивача до суду залежно від того, яке це судове засідання: перше чи повторне. Тобто процесуальний закон не вказує на необхідність врахування судом поважності причин повторної неявки позивача до суду. Такі положення процесуального закону пов`язані з принципом диспозитивності цивільного судочинства, за змістом якого особа, яка бере участь у справі, самостійно розпоряджається наданими їй законом процесуальними правами.

Зазначені наслідки настають незалежно від причин повторної неявки, які можуть бути поважними. Таким чином, навіть маючи докази поважності причин неявки позивача, суд залишає позовну заяву без розгляду. Зазначена норма дисциплінує позивача як ініціатора судового розгляду, стимулює його належно користуватися своїми правами та не затягувати розгляд справи. Якщо позивач не може взяти участь в судовому засіданні, він може подати заяву про розгляд справи за його відсутності. Така заява може бути подана на будь-якій стадії розгляду справи.

Таким чином, згідно з вимогамиЦПК України суд не зобов`язаний з`ясовувати причини повторної неявки в судове засідання належним чином повідомленого позивача і у випадку повторної неявки позивача, якщо від нього не надійшла заява про розгляд справи за його відсутності, суд залишає позовну заяву без розгляду.

Однак,такі дії позивача, якому достовірно відомо про подання ним позову до суду і систематична неявка в судові засідання, не повідомлення причин своєї неявки, не подання заяв про можливість розгляду справи в режимі відеоконференції не узгоджуються із принципами справедливості та добросовісності, порушують права та інтереси іншої сторони.

Зловживання процесуальними правами, в даному випадку, суд визначає як недобросовісне здійснення особою права на судовий захист, використання стороною судового процесу цього права не у відповідності з призначенням процесу, який спрямований на справедливе, неупереджене, ефективне та оперативне здійснення правосуддя з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави і відповідач, так само, як позивач, має право на судовий захист

На підставі наведеного суд вважає, що зважаючи на час відкриття провадження у справі, та час перебування такої на розгляді в суді першої інстанції даний спір слід вирішити по суті.

Оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явилися, фіксування судового процесу, відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється .

Суд, дослідивши матеріали справи, приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що рішенням Стрийської міської ради від №1268 від 29.09.2022 року «Про реорганізацію шляхом приєднання Комунального некомерційного підприємства Стрийський пологовий будинок» до Комунального некомерційного підприємства «Стрийська центральна міська лікарня» - розпочато процедуру реорганізації юридичної особи - Комунального некомерційного підприємства «Стрийський пологовий будинок».

Згідно проколу зборів 26.12.2022 року КНП «СПБ» провело збори комісії з реорганізації КНП «СПБ» порядком денним - скорочення чисельності та штату працівників. На зборах оголошено взято до відома економічний аналіз та інформацію про майбутній дефіцит коштів підприємства. На даних зборах також прийнято рішення про виведення з 01.04.2023 року зі штатного розпису КНП «СПБ» конкретних посад (професій); створити комісію для визначення працівників, що мають переважне право залишитися на роботі при скороченні, або таких, яких заборонено звільняти з ініціативи роботодавця. Зобов`язано комісію визначити осіб, які мають переважне право на залишення на роботі, зобов`язано відповідальних працівників підготувати порівняльну таблицю для роботи комісії та надати первинним профспілковим організаціям до 26.12.2023 року інформацію про причини наступних звільнень.

26.12.2022 року КНП «СПБ» повідомило керівника первинної профспілкової організації ВОСТ ВОЛЯ КНП «СПБ» З.Николишина та Голову ради трудового колективу КНП «СПБ» В.Крутого та голову Стрийської міської організації працівників охорони здоров`я України Н.Ляльку - про майбутнє скорочення працівників. До повідомлення додано економічне обґрунтування та інформацію про кількість і категорії працівників, що підлягають звільненню; протокол зборів комісії з реорганізації КНП «СПБ». Запропоновано визначити дати проведення консультацій і провести їх до 22.01.2023 року. Відповіді надане повідомлення КНП «СПБ» не отримало.

Наказом №54/к від 26.01.2023 року, у зв`язку з раціоналізацією штатної структури підприємства за результатами роботи за 2022 рік. у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці, а саме раціоналізацією робочого часу працівників підприємства, для максимального використання ресурсів підприємства та уникнення неефективних витрат, покращення якості надання медичної допомоги, вдосконалення управлінської діяльності, що спрямована на підвищення продуктивності праці. поліпшення економічних та соціальних показників, матеріального стимулювання працівників (надбавки) для здійснення потрібного обсягу робіт меншою кількістю персоналу (штатних одиниць) через суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваної роботи за рахунок утвореної економії фонду заробітної плати, відповідно до рішення комісії з реорганізації (протокол від

26.12.2022 року зі змінами від 23.01.2023p., - КНП «Стрийський пологовий будинок» виведено 04.04.2023 року зі штатного розпису КНП «Стрийський пологовий будинок» кілька посад (професій), зокрема. 12.75 штатних одиниць акушерок жіночої консультації. Наказом введено в дію новий штатний розпис, який почав діяти після звільнення працівника через скорочення.

31.01.2023 року було проведено перше засідання Комісії з оцінки продуктивності праці та визначення осіб, які мають переважне право на залишення на роботі або щодо яких встановлено обмеження на звільнення та скорочення.

На засіданні було встановлено, що оскільки в штатному розписі наявні 16,75посад акушерок жіночої консультації, із них 4 особи не можна розглядати як кандидата на звільнення, то оцінка переважного права на залишення на роботі не проводилася.

Запропоновано роботодавцю на вивільнення 13 кандидатур на вивільнення з посад акушерок жіночої консультації.

Наказом №61/к від 01.02.2023 року «Про попередження про заплановане зільнення», винесеного на підставі наказу «54/к від 26.01.2023 року та ст. 42 КЗпН України, зобов`язано інспектора з кадрів ОСОБА_4 підготувати письмові повідомлення про наступне вивільнення з пропозицією про переведення на вакантні посади працівникам, серед яких - ОСОБА_5 , акушерка, жіночої консультації.

Згідно зі звітом (економічним аналізом) про результати роботи підприємства КНП «Стрийський пологовий будинок» на 2022 рік в штаті підприємства станом на 01.12.2022 рік працює 224,0 штатні одиниці. Договір з НСЗУ за надання медичних послуг на 2022 рік підписано на суму 34.837.016.85 грн. на рік. що становить: на 1 (один) місяць 2.903.084.74 грн. Видатки по установі - 3.739.083.78 грн. з них: заробітна плата - 2.829.282.62 грн.. нарахування на заробітну плату - 607.990.00 грн. (разом на зарплату на 1 місяць - 3.437.272,62 грн.), оплата за медикаменти - 130.000,00 грн. Оплата за інші послуги (інтернет, охорона, обслуговування ліфтів, харчування, проведення аналізів, обслуговування медтехніки, страхування працівників) - 200.000.00 грн. В підсумку щомісяця по закладу охорони здоров`я утворювався дефіцит в розмірі 747.187,88 грн. на 1 місяць (2.903.084.74 грн. надходжень - 3.650.272.62 грн. видатків). Цим же економічним аналізом встановлено, що видатки по «Жіночій консультації» становлять щомісячний дефіцит у розмірі 333.782,10 грн. Чисельність працівників по жіночій консультації: лікарі - 23,25 ставок, середній медичний персонал - 25,5 ставок, молодший медперсонал - 5.0 ставок, медичний реєстратор - 2.0 ставок, слюсар - 0.5 ставки.

В підсумку: у зв`язку зі зменшенням показників діяльності, для покриття дефіциту, необхідна оптимізація штату. При необхідності забезпечити вимоги чинного законодавства (постанова КМУ №2 від 12.01 2022 року «Деякі питання оплати праці медичних працівників закладів охорони здоров`я») щодо виплати медичним працівникам заробітної плати: лікарям - по 20 тис. гривень на місяць, середній медичний персонал - по 13,5 тис грн.. на місяць, іншим - на рівні мінімальної заробітної плати.

Також працівниками підприємства було проведено економічний аналіз на 2023 рік. Дані аналізу свідчили, що розпочату процедура скорочення штату працівників неможливо призупинити і вона є життєво необхідною для стабілізації діяльності підприємства.

Так, згідно економічного обгрунтування доходів і видатків по КНП «СПБ» на 2023 рік орієнтована сума договору з НСЗУ за надання медичних послуг на 2023 рік - 36528519,00 грн. на рік. На 1 місяць доходи становитимуть 3044043.35 грн. Видатки по установі на 1 місяць - 3795435,35 грн., з них: заробітна плата - 2828245.35 грн.. нарахування на зарплату - 622190,00 грн. Оплата за медикаменти - 143000,00 грн. Оплата за інші послуги (інтернет, охорона, обслуговування ліфтів, харчування, проведення аналізів, обслуговування медтехніки, страхування працівників) - 202000.00 грн. Як підсумок - дефіцит по установі становив -751392,00 грн. З них дефіцит по жіночій консультації - 515939,00 грн. Дефіцит по стаціонарному відділенні -235453,00. Таким чином встановлено, що щомісячні витрати на оплату праці скоротилися, але й далі перевищували 85 відсотків отриманих у поточному місяці грошових коштів з врахуванням накопичених залишків. Все це змусить реорганізоване підприємство на майбутнє також вживати кроків для оптимізації структури та штату.

ОСОБА_1 , акушерці жіночої консультації, 03.02.2023 року (повідомлення №86) повідомлено про наступне звільнення з посади акушерки жіночої консультації на підставі пункту 1 ст. 40 КЗпП України, яке відбудеться 04.04.2023 року з виплатою вихідної допомоги у двократному розмірі середньомісячного заробітку. Одночасно позивачу запропонували переведення на посаду медичного статистика (0,5 ставки) КНП «Стрийський пологовий будинок» з посадовим окладом 4455 грн. Висловлено прохання повідомити про прийняте рішення працівників відділу кадрів не пізніше 04.04.2023 року. Від підписання повідомлення ОСОБА_5 відмовилася, про що було складено акт фіксації відмови від підписання повідомлення про заплановане вивільнення.

Також ОСОБА_1 05.04.2023 було повідомлено про перенесення запланованого вивільнення, про що вона розписалася.

Наказом №100/к від 05.04.2023 року її було звільнено з посади акушерки жіночої консультації з 06.04.2023 року, провели нарахування та виплатили компенсації за дні невикористаних щорічних відпусток. А тому просила відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, в повному обсязі.

Правове обгрунтування

Згідно постанови Верховного Суду від 15.06.2021 року у справі №761/23325/17 суд перевіряє наявність підстав для звільнення (чи відбувалося скорочення штату або чисельності працівників), а не доцільність скорочення.

Згідно постанови Верховного суду від 21.02.2020 року у справі №761/25605/17 обґрунтування скорочення є важливим.

Відповідно до ст. 64 ГК України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Частиною 2 ст. 65 ГК України передбачено, що власник здійснює свої права, щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства.

Згідно з позиціями Верховного Суду, викладеними у постановах від 16.01.2018 року у справі №519/160/16-ц. від 06.02.2018 року у справі № 696/985/15-ц, від 12.06.2019 року у справі №297/868/18, від 28.04.2021 року у справі №373/2133/17, - суд не може вдаватися до обговорення та оцінки питання про доцільність і правомірність скорочення штату та чисельності працівників. Право визначати чисельність і штат працівників належить винятково власнику або уповноваженому ним. органу, суд зобов 'язаний тільки з 'ясувати наявність підстав для звільнення

Відповідно до п. 4.9 Статуту КНП «СПБ» Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників та затверджує штатний розпис в порядку визначеному п.8.3.цього Статуту.

Згідно п. 8.3. Статуту штатну чисельність Підприємства Директор визначає на власний розсуд на підставі фінансового плану Підприємства, погодженого з Власником в установленому законодавством та цим Статутом порядку, з урахуванням необхідності створення відповідних умов для забезпечення належної доступності та якості медичної допомоги.

Згідно п.8.4. Статуту в структуру Підприємства входять відділення, що знаходяться адресою: вул. Шашкевича, 17. м. Сгрий, Львівська область. Україна, 82400 (гінекологічне відділення, відділення патології вагітних, пологове відділення, відділення новонароджених, відділення анестезіології та інтенсивної терапії) та жіноча консультація, що знаходиться за адресою: вул.Коссака, 9. м. Стрий, Львівська область.

Місячна заробітна плата медичних працівників та нарахування на неї у 2022 році повинні були відповідати вимогам постанови КМУ №2 від 12.01 2022 року, а у 2023 році постанови КМУ №28 від 13.01.2023 року.

Так, постановою Кабінету Міністрів України №28 від 13.01.2023 року «Деякі питання оплати праці працівників державних та комунальних закладів охорони здоров`я» далі- постанова №28) встановлено, що в державних та комунальних закладах охорони зоров`я, які одержала ліцензію на право провадження господарської діяльності з іедичної практики: мінімальний розмір оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації за виконану у повному обсязі місячну (годинну) норму праці установлюється в межах фонду оплати праці на рівні не менше 20000 ривень для осіб, які займають лікарські посади у закладах охорони здоров`я (крім лкарів-інтернів), посади фармацевтів у закладах охорони здоров`я (крім фармацевтів- інтернів), посади професіоналів у галузі охорони здоров`я у закладах охорони здоров`я та посади професіоналів з вищою немедичною освітою у сфері охорони Здоров`я; 13500 гривень для осіб, які займають посади у закладах охорони здоров`я, віднесені єдиними кваліфікаційними вимогами до посад фахівців (крім лікарів-інтернів та фармацевтів- інтернів). Граничний розмір надбавок, передбачених у підпункті "а" підпункту 2 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери", може бути збільшений медичним, фармацевтичним працівникам та фахівцям з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров`я для досягнення розміру нарахованої заробітної плати, передбаченого абзацами третім і четвертим цього підпункту, та диференціації заробітної плати в межах наявного фонду оплати праці.

При цьому в постанові №28 зазначено, що вимоги не поширюються на державні та комунальні заклади охорони здоров`я, які мають укладені з Національною службою здоров`я договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, якщо витрати на оплату праці з нарахуваннями за поточний місяць, що розраховані відповідно до абзаців третього і четвертого підпункту 1 цього пункту, перевищують 85 відсотків отриманих у поточному місяці грошових коштів з урахуванням накопичених залишків.

При скороченні штату визначальним критерієм переважного права залишитися на роботі є саме кваліфікації працівників, збільшення обсягу виконуваної роботи тощо.

При скороченні штату визначальним критерієм переважного права залишитися на роботі є саме кваліфікація працівника та продуктивність його праці.

Для такої перевірки досліджуватися документи та інші відомості про освіту і присвоєння кваліфікаційних, про підвищення кваліфікації, про навчання без відриву від виробництва, про тимчасове виконання обов`язків більш кваліфікованих працівників, про досвід трудової діяльності, про виконання норм виробітку (продуктивність праці), про розширення зони обслуговування, про збільшення обсягу виконуваної роботи, тощо.

Згідно постанови ВС у справі № 757/48138/17 у першу чергу перевага на залишення на роботі надається особам, які мають більш високу кваліфікацію та продуктивність праці.

Відповідно до ч.1 ст.42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

Реалізація переважного права на залишення на роботі з урахуванням, стажу та досвіду роботи працівника може мати місце у ситуації, коли скорочення штату стосується кількох аналогічних посад, а скороченню підлягає лише посада позивача.

При проведенні звільнення працівників в зв`язку зі скороченням штату на підставі п.1 ч.1ст.40 КЗпП України керівниками підприємства дотримані вимоги ст. 42 та ст.49-2 КЗпП України.

У постанові Верховного Суду України від 23.03.2016 по справі №6-2748цс15 викладено правовий висновок про те, що під час звільнення працівника на підставі п.1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України у зв`язку зі змінами в організації праці, у тому числі скорочення штату працівників, необхідно дотримуватись гарантій. передбачених ст.49-2 КЗпП України.

Відповідно до ч. 1 та. ч. 3 ст. 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважене право на залишення на роботі, передбачене законодавством. Одночасно з попередженням про звільнення у зв язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника, від переведення на іншу роботу на тому Самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

Власник є таким, що належно виконав наведені вище вимоги КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.

При цьому роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які існують на цьому підприємстві, незалежно від пого, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.

У разі відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації працівник підлягає звільненню відповідно до п. 1ст. 40 КЗпП України.

Ч. 2 ст. 40 КЗпП України передбачено, що звільнення з підстав, зазначених у п. 1 цієї-статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника за його згодою, на іншу роботу.

Проте на момент скорочення акушерів жіночої консультації - в КНП «СПБ» була наявна лише одна вакантна ставка, а саме посада статистика медичного (0.5 ставки).

Протягом усього періоду від дня звільнення - на підприємстві не з`являлися інші вакантні посади, трансформації підрозділів на підприємстві не було.

Згідно частини 1статті 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до частини 3 статті12та частини 1 статті81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Аналізуючи представлені докази, суд вважає, що позовні вимоги про поновлення на роботі та стягнення заробітної плати, не знайшли свого підтвердження, не доведені та не підлягають до задоволення. А відтак, і підстав для задоволення вимог щодо стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та поновлення на роботі немає.

Керуючись ст..7, 10, 12, 13, 18, 259, 263-268, 279 ЦПК України суд, -

вирішив:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства Стрийської міської ради «Територіальне медичне об`єднання «Стрийська міська об`єднана лікарня» про поновлення на роботі та стягнення заробітної плати відмовити.

Рішення може бути оскаржене позивачем до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а для осіб, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, в цей же строк з дня його отримання.

Суддя Р. Т. Шрамко

СудСтрийський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення26.10.2023
Оприлюднено08.11.2023
Номер документу114706406
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них

Судовий реєстр по справі —456/2084/23

Рішення від 26.10.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

Ухвала від 02.06.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

Ухвала від 20.04.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні