Рішення
від 06.11.2023 по справі 905/1311/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

06.11.2023 Справа №905/1311/23

Господарський суд Донецької області у складі судді Чернової О.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Київ в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Дніпро

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс», м. Селидове Донецької області

про стягнення штрафу у розмірі 96970,00грн,

без повідомлення (виклику) сторін,

Акціонерне товариство «Українська залізниця», м. Київ в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Дніпро звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс», м. Селидове Донецької області про стягнення штрафу у розмірі 96970,00грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неправильне зазначення відповідачем маси вантажу у вагоні №56002983 за накладною №48142558, внаслідок чого позивачем нараховано штраф у розмірі 96970,00грн.

Нормативно свої вимоги позивач обґрунтовує посиланням на ст.307 Господарського кодексу України, ст. 3 Закону України «Про залізничний транспорт», ст.ст.2, 5, 6, 23, 24, 37, 118, 122, 129 Статуту залізниць України.

На підтвердження зазначених обставин позивач надав до суду копію залізничної накладної №48142558, копії заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомлення про укладення договору від 26.03.2020, Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020, оригінал комерційного акту №450003/353 від 30.12.2022, копію комерційного акту №424206/03 від 13.01.2023, актів загальної форми №3647т від 30.12.2022, №1063 від 30.12.2022, №18 від 07.01.2023, виписки з книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах, витягів з технічних паспортів ваг, телефонограм, посадових та робочих інструкцій.

З дотриманням приписів ст.6 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, для розгляду справи №905/1311/23 визначено суддю Чернову О.В.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 03.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1311/23. Справу №905/1311/23 ухвалено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами. Встановлено відповідачу строк для подачі заяви з запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та відзиву з доказами, на яких ґрунтуються його заперечення до 20.10.2023 включно.

Відповідач про відкрите судове провадження повідомлявся шляхом направлення копії ухвали суду від 03.10.2023 на юридичну адресу відповідача, поштовий конверт повернувся на адресу суду з причини повернення «Адресат відсутній за вказаною адресою».

Пунктом 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Приймаючи до уваги, що поштова кореспонденція, яка надсилалась судом на адресу відповідача, яка внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернулась до суду з відміткою «Адресат відсутній за вказаною адресою», відповідач не повідомив суд про інше місцезнаходження, суд вважає, що Товариства з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс» належним чином повідомлено про відкриття провадження у справі в розумінні п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України.

Також ухвала суду від 03.10.2023 направлялась на адреси електронної пошти відповідача, відомості про які наявні в матеріалах справи, що підтверджується довідками.

Судом передавались телефонограми на засоби зв`язку, які вказані у Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо відповідача, такі телефонограми не прийняті.

Таким чином, судом вчинені усі можливі заходи для належного повідомлення відповідача про відкрите судове провадження.

У встановлений судом строк заперечень від сторін проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням не надходило, відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Відповідно до статті 42 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов`язані виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки та добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Відповідно до ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно з частинною 3 статті 252 Господарського процесуального кодексу України, якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи, що відповідач належним чином повідомлений про відкрите судове провадження, судом створені усі умови для реалізації сторонами своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 Господарського процесуального кодексу України, заперечень від сторін про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) їх уповноважених представників (без проведення судового засідання) не надходило, відзив від відповідача не надходив, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

З`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази на їх підтвердження в порядку статті 210 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

26.03.2020 на підставі заяви Товариство з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс» прийняло в цілому пропозицію (акцепт) укладення з АТ «Українська залізниця» Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40462714/2020-001 від 26.03.2020.

Заява підписана електронним підписом заступника директора Співак В.М. на підставі довіреності від 19.03.2020 №19/03.

Договір є публічним, відповідно до ст. 634 ЦК України, повний текст якого оприлюднено за посиланням - http://uz-cargo.com.

Предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, повязаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги (п.1.1 Договору).

Згідно п.1.4. Договору надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

Договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. (п.1.5 Договору).

Відповідно до п. 1.6. Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється Перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).

За п. 1.7. останнього Договір укладається шляхом надання Перевізником пропозиції укласти Договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти Договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами Договору.

У п.7.3 Договору встановлено, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.

У грудні 2022 зі станції Цукуриха Донецької залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс» (далі вантажовідправник, відповідач) на станцію Черкаси Одеської області на підставі залізничної накладної №48142558 направило вантаж вугілля кам`яне навалом.

Під час оформлення залізничної накладної відправник визначив масу вантажу у вагоні №56002983 у розмірі 65000кг.

Відповідно до розділів 26 та 28 залізничної накладної №48142558 маса вантажу визначена вантажовідправником на вагонних вагах (150т), заводський №ВВЭТ-150В-2 №384.

Правильність внесених відомостей до вказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника у розділі 55 відповідних накладних.

На станції відправлення вантаж прийнятий до перевезення без зауважень.

До матеріалів справи надано акт загальної форми ГУ-23 №1063 від 30.12.2022.

На підставі акту загальної форми ГУ-23 №1063 від 30.12.2022 станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці складено комерційний акт №450003/353 від 30.12.2022, в розділі Д «Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку» якого зазначено, що 30.12.2022 проводилось контрольне зважування вагону №56002986, що прибув за відправкою, вказаною на звороті цього акту. За документом значиться вантаж «Вугілля кам`яне. ДГ (13-100)», насипом, навантаження нижче бортів, маркування проведено вапном, вага брутто не вказана, тара перевірена 22900кг, вага нетто 65000кг. При зважуванні вагону в статичному режимі в присутності ДСЗ ОСОБА_1 , АРВ Плітченко І.П., приймальника поїздів ОСОБА_2 , на справних вагонних вагах 150тн електронно-тензометричних вагах ст. Нижньодніпровськ-Вузол, заводський №032, що пройшли держповірку 27.09.2022 виявилось: вага брутто 98100кг, тара за документом 22900кг, вага нетто 75200кг, що більше маси, вказаної в документі на 10200кг, понад вантажопідйомність вагона на 5200кг. Навантаження вантажу вище бортів на 30см, марковано вапном. Поглиблень немає, маркування не порушене. Вагон бездверний, розвантажувальні люки закриті. Течі вантажу немає. В технічному стані вагон справний. Зав. вантажним двором за штатним розкладом немає. Вагон затримано для відвантаження надлишку вантажу.

Комерційний акт №450003/353 від 30.12.2022 підписали заступник начальника станції Лобов В.Т., агент з розшуку вантажу ОСОБА_3 , приймальник поїздів Кокошинська В.М.

Зважування вагону здійснено на 150тн електронно-тензометричних вагонних вагах згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (зввт) (вид ЗВВТ тензометричні, модифікація ЗВВТ ВВЕТ-150-ТД.1-ЕП.2-ДП-С, заводський №032) станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію 26.12.2012рік, міжпровірочний інтервал ЗВВТ становить 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками ЗВВТ 6 місяці, та відміткою у паспорті підтверджено, що остання державна повірка ваг здійснена 27.09.2022.

До матеріалів справи надано посадові інструкції заступника начальника станції Лобова В.Т. та агента з розшуку вантажу та багажу ОСОБА_3 , робочу інструкцію приймальника поїздів ОСОБА_2 .

Матеріали справи містять лист відповідача №0301/1 від 03.01.2023 з проханням перезавантажити надлишково завантажене вугілля згідно комерційного акту з вагону №56002983.

Відповідно до акту загальної форми №18 від 07.01.2023 фактична маса брутто вагона склала 92700кг, тара вагона з ПД 22900кг, маса вантажу нетто за ПД 65000кг, фактична маса вантажу нетто 69800кг, що більше документу на 4800кг. Надлишок вантажу понад вантажопідйомність вагона було відвантажено відправником та вивезено особисто.

На станції призначення складено комерційний акт №424206/03 від 13.01.2023, у розділі Д «Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку» якого зазначено, зокрема, що при зважуванні порожнього вагону виявлено: тара 22200кг; після зважування навантаженого та порожнього вагону вага вантажу склала 70450кг, що більше документа на 5450кг.

Комерційний акт №424206/03 від 13.01.2023 підписали заступник начальника станції Гнуча Л.І., прийомоздавальники ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , вантажоодержувач ОСОБА_6 .

Зважування вагону здійснено на справних 150тн тензометричних статичних вагонних вагах згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (зввт) (заводський №64) станції Черкаси Одеської залізниці, та відміткою у паспорті підтверджено, що остання державна повірка ваг здійснена 22.12.2022.

У зв`язку із неправильним зазначенням відповідачем кількості вантажу у вагоні №56002983 за залізничною накладною №48142558, позивачем нараховано штраф на підставі ст. 118 Статуту залізниць України у загальному розмірі 96970,00грн.

З огляду на викладені обставини, позивач звернувся до суду з відповідним позовом про стягнення штрафу у розмірі 96970,00грн.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі з огляду на таке.

Відповідно до ч.3 ст. 909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно з ч.5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі Статут), накладна це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Зазначена залізнична накладна оформлена у встановленому законом порядку та за своєю правовою природою є двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу і підтверджує укладення договору перевезення вантажу залізничним транспортом.

Згідно п.1.4. Договору надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

З огляду на положення статей 11 Цивільного кодексу України, 174 Господарського кодексу України та п.1.4 Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40462714/2020-001 від 26.03.2020, накладна №48142558 є підставою для виникнення у сторін прав та обов`язків за договором перевезення вантажу залізничним транспортом.

Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до розділів 26 та 28 залізничної накладної №48142558 маса вантажу визначена вантажовідправником на вагонних вагах (150т), заводський №ВВЭТ-150В-2 №384; правильність внесених відомостей до вказаних накладних підтвердив своїм підписом представник відправника у розділі 55 відповідної накладної.

Таким чином, вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладних.

Відповідно до статті 24 Статуту, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Відповідно до ч.1 ст. 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Пунктом а) ч. 2 ст. 129 Статуту встановлено, що для засвідчення невідповідності маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Таким чином, підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті, у зв`язку з чим суд досліджує правильність складання комерційних актів.

Так, з метою засвідчення обставин щодо невірного зазначення вантажовідправником маси вантажу до матеріалів справи надано комерційний акт №450003/353 від 30.12.2022.

За змістом комерційного акту №450003/353 від 30.12.2022, при зважуванні на справних вагонних 150тн електронно-тензометричних вагах ст. Нижньодніпровськ-Вузол, заводський №032, що пройшли держповірку 27.09.2022, виявилось: вага брутто 98100кг, тара за документом 22900кг, вага нетто 75200кг, що більше маси, вказаної в документі на 10200кг, понад вантажопідйомність вагона на 5200кг.

Комерційний акт №450003/353 від 30.12.2022 підписали заступник начальника станції Лобов В.Т., агент з розшуку вантажу ОСОБА_3 , приймальник поїздів ОСОБА_2 .

Пунктом 10 Правил складання актів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 №334, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акту можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються на друкарській машинці або чорнилами чітко, без будь-яких виправлень. На кожному акті проставляється штемпель станції. Другий примірник акта видається одержувачу на його вимогу (п. 8 Правил складання актів).

Дослідивши надані до матеріалів справи посадові інструкції заступника начальника станції Лобова В.Т. та агента з розшуку вантажу та багажу ОСОБА_3 , робочу інструкцію приймальника поїздів ОСОБА_2 , суд встановив, що комерційний акт №450003/353 від 30.12.2022 підписано повноважними особами відповідно до п.10 Правил складання актів.

Суд звертає увагу, що зважування вагону здійснено на 150тн електронно-тензометричних вагонних вагах згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (зввт) (вид ЗВВТ тензометричні, модифікація ЗВВТ ВВЕТ-150-ТД.1-ЕП.2-ДП-С, заводський №032) станції Нижньодніпровськ-Вузол Придніпровської залізниці, дата прийняття ЗВВТ в експлуатацію 26.12.2012рік, міжпровірочний інтервал ЗВВТ становить 12 місяців, інтервал між оглядами-перевірками ЗВВТ 6 місяці, та відміткою у паспорті підтверджено, що остання державна повірка ваг здійснена 27.09.2022.

Судом також встановлено, що відповідно до акту загальної форми №18 від 07.01.2023 фактична маса брутто вагона склала 92700кг, тара вагона з ПД 22900кг, маса вантажу нетто за ПД 65000кг, фактична маса вантажу нетто 69800кг, що більше документу на 4800кг. Надлишок вантажу понад вантажопідйомність вагона було відвантажено відправником та вивезено особисто.

Матеріали справи містять лист відповідача №0301/1 від 03.01.2023 з проханням перезавантажити надлишково завантажене вугілля згідно комерційного акту з вагону №56002983.

Відповідачем вказані обставини не спростовані.

На станції призначення складено комерційний акт №424206/03 від 13.01.2023, у розділі Д «Опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку» якого зазначено, зокрема, що при зважуванні порожнього вагону виявлено: тара 22200кг; після зважування навантаженого та порожнього вагону вага вантажу склала 70450кг, що більше документа на 5450кг.

Відповідно до ч.1 ст. 909 Цивільного кодексу України та ч.1 ст. 307 Господарського кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно ч.2 ст. 908 Цивільного кодексу України та ч.5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Стаття 2 Статуту визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом.

На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Маса вантажу згідно ст. 37 Статуту та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, визначається відправником.

Так, статтею 37 Статуту встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 24 Статуту, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Згідно із ст. 122 Статуту за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

Відповідно до ст. 118 Статуту За пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

При застосуванні статей 118 та 122 Статуту слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки.

Згідно з п.5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 №863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Комерційні акти №450003/353 від 30.12.2022 та №424206/03 від 13.01.2023 за своєю формою та змістом відповідають положенням Статуту залізниць України і Правилам складання актів (ст. 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 р. №334, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 8 липня 2002 р. за №567/6855.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, яка зазначена відправником (відповідачем) у накладній, засвідчено належними та допустимими доказами - комерційними актами №450003/353 від 30.12.2022 та №424206/03 від 13.01.2023, які є підставою для покладання відповідальності на відправника, передбаченої ст.122 Статуту.

Провізна плата за перевезення вантажу відповідно до залізничної накладної №48142558 у вагоні №56002983 становить 19394,00грн.

Згідно з приписами ст.ст.118, 122 Статуту залізниць, заявлений штраф у п`ятикратному розмірі, нарахований на підставі комерційних актів, від провізної плати становить 96970,00грн.

Судом встановлено, що розрахунок суми штрафу є арифметично вірним.

З огляду на викладене, вимоги щодо стягнення штрафу у розмірі 96970,00грн є правомірними.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність. Допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Проаналізувавши встановлені у справі обставини, оцінивши досліджені докази в їх сукупності та взаємозв`язку за своїм внутрішнім переконанням, господарський суд, враховуючи наведені положення цивільного і господарського законодавства, дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог.

Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 7, 13, 42, 74, 77, 86, 123, 127, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Київ в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Дніпро до Товариства з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс», м. Селидове Донецької області про стягнення штрафу у розмірі 96970,00грн задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Збагачувальна фабрика «Вугільний енергетичний комплекс», м. Селидове Донецької області (85486, Донецька обл., місто Селидове, селище міського типу Цукурине, вулиця Шахтна, будинок 40; ідентифікаційний код: 40462714) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, місто Київ, вулиця Єжи Ґедройця, будинок 5; ідентифікаційний код: 40075815) в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Дніпро (49602, Дніпропетровська область, місто Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 108; ідентифікаційний код: 40081237) штраф у розмірі 96970,00грн, судовий збір у розмірі 2684,00грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено у Східний апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення в порядку, встановленому статтею 257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя О.В. Чернова

Повний текст рішення складено та підписано 06.11.2023.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено09.11.2023
Номер документу114719943
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —905/1311/23

Судовий наказ від 04.12.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Рішення від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова Оксана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні