Справа №760/22720/23
1-кс/760/9500/23
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2023року м. Київ
Слідчий суддя Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора - ОСОБА_3 , розглянувши клопотання старшого слідчого в ОВС 1-го відділу слідчого управління Головного управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області капітана юстиції ОСОБА_4 , погоджене прокурором відділу Київської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів у кримінальному провадженні № 42022110000000194, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19.08.2022 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 2 ст. 358, ч. 4 ст. 110-2 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
До слідчого судді Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_1 надійшло клопотання старшого слідчого в ОВС 1-го відділу слідчого управління Головного управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області капітана юстиції ОСОБА_4 , погоджене прокурором відділу Київської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів у кримінальному провадженні № 42022110000000194, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19.08.2022 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 2 ст. 358, ч. 4 ст. 110-2 КК України.
В обґрунтування клопотання зазначено, що слідчим управлінням Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022110000000194, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19.08.2022 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 2 ст. 358, ч. 4 ст. 110-2 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, група осіб з числа державних реєстраторів та приватних нотаріусів вчинила з метою отримання неправомірної вигоди зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги, що завдало тяжких наслідків охоронюваним законом державним інтересам.
Окрім цього, останні вчинили підроблення офіційних документів, які посвідчують факти, що мають юридичне значення, під час реєстраційних та нотаріальних дій щодо нерухомого майна та земельних ділянок на території Київської області.
Так, у зв`язку із повномасштабним військовим вторгненням рф та вжиттям українськими органами державної влади заходів забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами України до рф, низкою громадян рф за сприяння державних реєстраторів та приватних нотаріусів організовано протиправний механізм, спрямований на виведення активів за кордон (насамперед в рф) з метою уникнення застосування до них обтяжень у вигляді санкцій та націоналізації як до резидентів рф, що здійснюють фінансування дій, вчинених з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади, зміни меж території або державного кордону України.
Установлено, що 24.02.2022 Міністерством юстиції України (далі - МЮУ) вжито заходи щодо відключення технічної можливості проведення реєстраційних та нотаріальних дій, з метою попередження виведення активів рф та її резидентів, а також забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна.
У подальшому, з метою законодавчого врегулювання вказаних дій, 03.03.2022 постановою КМУ № 187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації» установлено мораторій (заборону) на відчуження нерухомого майна, корпоративних прав тощо російською федерацією та її резидентами, нікчемність і заборону нотаріального посвідчення та державної реєстрації таких правочинів.
06.03.2022 постановою КМУ № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» установлено перелік державних реєстраторів, який передбачає дозволи та обмеження проведення реєстраційних дій та в редакції від 28.04.2022 заборону державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу на підставі договорів щодо відчуження корпоративних прав, які укладені (підписані) від імені відчужувача - фізичної особи на підставі довіреності (заборона діяла до прийняття нової редакції від 29.06.2022).
На виконання вказаної постанови МЮУ видало накази «Про затвердження переліку державних реєстраторів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, посадових осіб Міністерства юстиції, його територіальних органів, яким в умовах воєнного стану надається доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», що містять дозволи та заборони на проведення виключних реєстраційних дій (від 08.03.2022 № 1083/5, від 09.03.2022 № 1099/5, від 11.03.2022 № 1134/5, від 15.03.2022 № 1143/5, від 18.03.2022 № 1187/5, від 21.03.2022 № 1215/5, від 24.03.2022 № 1236/5, від 28.03.2022 № 1263/5, від 29.03.2022 № 1272/5, від 03.04.2022 № 1308/5, від 06.04.2022 № 1380/5, 08.04.2022 № 1396/5, від 13.04.2022 № 1449/5, від 16.04.2022 № 1494/5, від 13.04.2022 № 1449/5, від 16.04.2022 № 1494/5, від 25.04.2022 № 1621/5, від 27.04.2022 № 1640/5, від 29.04.2022 № 1706/5, від 11.05.2022 № 1871/5, від 12.05.2022 № 1881/5, від 17.05.2022 № 1986/5, від 21.05.2022 № 2035/5, від 30.05.2022 № 2129/5, від 04.06.2022 № 2223/5, від 11.06.2022 № 2355/5, від 23.06.2022 № 2626/5).
При цьому, заборона на проведення державними реєстраторами
будь-яких реєстраційних дій по зміні складу засновників товариства діє від 06.03.2022 по теперішній час, що у тому числі підтверджується роз`ясненням МЮУ від 16.05.2022 № 366/35/5013-4-22/8.4.3, наданим на адресу КМУ, Комітету ВР України з питань економічного розвитку.
З 24.03.2022 по 03.03.2022 відсутня можливість проведення реєстраційних та нотаріальних дій з технічних причин для всіх, з 03.03.2022 по т.ч. діє повна заборона відчуження нерухомого майна, корпоративних прав тощо резидентами російської федерації. З 06.03.2022 по т.ч. окремим приватним нотаріусам дозволено проведення реєстраційних дій щодо нерухомого майна, корпоративних прав громадян України, резидентів російської федерації, що проживають на території України на законних підставах (з технічних причин проведення реєстраційних дій почалося з 29.04.2022), з 28.04.2022 по 29.06.2022 заборонена державна реєстрація на підставі довіреності від фізичної особи-резидента рф, з 19.04.2022 по т.ч. незавершені нотаріальні дії за зверненням резидентів рф, крім тих, які проживають на території України на законних підставах, зупинені.
У той же час, наказ МЮУ від 17.05.2022 № 1986/5 містить пряму заборону державної реєстрації зміни складу засновників (учасників) юридичних осіб та/або розмірів їх часток (паїв), зміни розміру статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) низці державних реєстраторів, зокрема державному реєстратору Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області ОСОБА_5 . Подальші накази МЮУ (від 21.05.2022 № 2035/5, від 30.05.2022 № 2129/5, від 04.06.2022 № 2223/5, від 11.06.2022 № 2355/5, від 23.06.2022 № 2626/5) також містять заборону державної реєстрації зміни складу засновників (учасників) юридичних осіб та/або розмірів їх часток (паїв), зміни розміру статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) державному реєстратору Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 .
Досудовим розслідуванням встанволено, що з початку червня по серпень 2022 року ОСОБА_6 , діючи за попередньою змовою з ОСОБА_5 шляхом використання флеш-накопичувача з відповідним електронним ключем для входу до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та паролю для входу до системи для внесення відомостей до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань останнього, внесено реєстраційні дії до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо змін часток власності у статутних капіталах ТОВ «АВАТАС» (код ЄДРПОУ 37269798), ТОВ «ДОНАГРОПОСТАЧ» (код ЄДРПОУ 24641287), ТОВ «АЛКІВ-Т» (код ЄДРПОУ 30971454), ТОВ «ЮТА» (код ЄДРПОУ 31086140), ТОВ «ПРОФ-ЛОГІСТИК» (код ЄДРПОУ 36221914), ТОВ «СП «УКРЗОЛОТОПОСТАЧ» (код ЄДРПОУ 31570585), ТОВ «НОВОПАС» (код ЄДРПОУ 40430106), а саме зміни кінцевих бенефіціарних власників з громадян рф на громадян України.
Протиправні реєстраційні дії щодо вищезазначених юридичних осіб вчинялись за наступних обставин:
01.07.2022 всупереч зазначеного мораторію на відчуження корпоративних прав резидентів рф здійснено реєстраційні дії щодо зміни часток резидента рф ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІПН НОМЕР_2 (25%, також є власником нерухомого майна за адресами: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 / АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 ), резидентів РБ ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІПН НОМЕР_3 (25%), ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІПН НОМЕР_4 (25%) у статутному капіталі ТОВ «ЮТА» (код ЄДРПОУ 31086140), вчинені державним реєстратором Аджамської сільської ради ОСОБА_5 , внаслідок яких кінцевим бенефіціарним власником товариства стала громадянка України ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІПН НОМЕР_5 (проживає за адресою: АДРЕСА_6 ).
Також, з метою проведення даної реєстраційної дії на території Аджамської сільської ради Кіровоградської обл., 01.07.2022 відбулась зміна місця реєстрації ТОВ «ЮТА» з м. Київ, пров. Михайліський, буд. 21/13 на м. Кропивницький, пл. Дружби народів, буд. 3, офіс 104, а 22.07.2022 відбулась зміна місця реєстрації у зворотному напрямку після проведення реєстраційної дії ОСОБА_5 по виведенню зі складу засновників резидента рф, резидентів РБ. При цьому, з метою приховання слідів протиправної дії, 22.07.2022 відбулась зміна керівника з ОСОБА_10 на ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ІПН НОМЕР_6 , зміна кінцевого бенефіціарного власника з ОСОБА_10 на громадянина України ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ІПН НОМЕР_7 .
З матеріалів кримінального провадження вбачається, що ТОВ «ЮТА» (код ЄДРПОУ 31086140) має на праві приватної власності наступні об`єкти:
66/100 частини від нежитлового будинку АДРЕСА_7 , загальною площею 216,3 (двісті шістнадцять і три десятих) кв.м., які складаються з:
цокольний поверх: приміщення 9 пл. - 1,4 кв. м., приміщення 10 пл. - 4,6 кв.м., приміщення 12 пл. -10,2 кв.м., приміщення 13 пл. - 2,8 кв.м., приміщення 14 пл. - 20,0 кв.м., приміщення 17 пл. - 11,6 кв.м., всього по цокольному поверху - 50.6 кв. м.
І поверх: приміщення 11 пл. - 8,8 кв.м., приміщення 15 пл. - 15,2 кв.м., приміщення 16 пл. - 15,2 кв.м., приміщення 18 пл. - 14,8 кв.м. Всього по І поверху: 54,0 кв.м.
ІІ поверх: приміщення 19 пл. - 4,7 кв.м., приміщення 20 пл. - 2,8 кв.м., приміщення 21 пл. - 1,2 кв.м., приміщення 22 пл. - 4,8 кв.м., приміщення 23 пл. - 9,0 кв.м., приміщення 24 пл. - 7,8 кв.м., приміщення 25 пл. - 40,9 кв.м., приміщення 26 пл. - 11,9 кв.м., приміщення 27 пл. - 5,0 кв.м., приміщення 28 пл. - 12,9 кв.м., приміщення 29 пл. - 10,7 кв.м. Всього по ІІ поверху: 111,7 кв.м.
Так, згідно з ч. 1 ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України арешт майна допускається з метою забезпечення збереження речових доказів.
Згідно з ч. 3 ст. 170 КПК України у випадку передбаченому п. 1 ч. 2 цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи, за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у ст. 98 КПК України.
Відповідно до ч. 5 ст. 173 КПК України у разі задоволення клопотання слідчий суддя, суд постановляє ухвалу, в якій зазначає:
1) перелік майна, на яке накладено арешт;
2) підстави застосування арешту майна;
3) перелік тимчасово вилученого майна, яке підлягає поверненню особі, у разі прийняття такого рішення;
4) заборону, обмеження розпоряджатися або користуватися майном у разі їх передбачення та вказівку на таке майно;
5) порядок виконання ухвали із зазначенням способу інформування заінтересованих осіб.
Згідно ч. 1 ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом.
30.11.2022 ухвалою слідчою судді Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_13 у справі № 760/17414/22, провадження № 1-кс/760/5797/22 накладено арешт на майно ТОВ «ЮТА», а саме:
66/100 частини від нежитлового будинку АДРЕСА_7 , загальною площею 216,3 (двісті шістнадцять і три десятих) кв.м., які складаються з:
цокольний поверх: приміщення 9 пл. - 1,4 кв. м., приміщення 10 пл. - 4,6 кв.м., приміщення 12 пл. -10,2 кв.м., приміщення 13 пл. - 2,8 кв.м., приміщення 14 пл. - 20,0 кв.м., приміщення 17 пл. - 11,6 кв.м., всього по цокольному поверху - 50.6 кв. м.
І поверх: приміщення 11 пл. - 8,8 кв.м., приміщення 15 пл. - 15,2 кв.м., приміщення 16 пл. - 15,2 кв.м., приміщення 18 пл. - 14,8 кв.м. Всього по І поверху: 54,0 кв.м.
ІІ поверх: приміщення 19 пл. - 4,7 кв.м., приміщення 20 пл. - 2,8 кв.м., приміщення 21 пл. - 1,2 кв.м., приміщення 22 пл. - 4,8 кв.м., приміщення 23 пл. - 9,0 кв.м., приміщення 24 пл. - 7,8 кв.м., приміщення 25 пл. - 40,9 кв.м., приміщення 26 пл. - 11,9 кв.м., приміщення 27 пл. - 5,0 кв.м., приміщення 28 пл. - 12,9 кв.м., приміщення 29 пл. - 10,7 кв.м. Всього по ІІ поверху: 111,7 кв.м.
Із забороною користуватися та розпоряджатися.
Відповідно до Постанови КМУ № 613 від 11.07.18 «Про затвердження Положення про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» та положень ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.
Письмова згода власників на передачу зазначеного вище майна до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, до слідчого управління Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області не надходили.
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав та зазначив, що письмова згода власників на передачу вказаного майна до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, не запитувалась, з огляду на те, що власники майна не перебувають на території України, однак жодних доказів вищевказаного суду не надав.
Перевіривши зміст клопотання, дослідивши матеріали додані до клопотання, заслухавши слідчого, проаналізувавши підстави, які мають значення для вирішення питання про передачу арештованого майна в управління АРМА, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Положеннями ст.7 КПК України визначено, що зміст та форма кримінального провадження повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження, до яких, зокрема, відносяться: диспозитивність, змагальність сторін та свобода в поданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.3 ст.26 КПК України слідчий суддя у кримінальному провадження вирішує лише ті питання, які винесені на його розгляд сторонами та віднесені до його повноважень цим Кодексом.
Судом встановлено, що слідчим управлінням Головного управління СБ України у м. Києві та Київській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022110000000194, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19.08.2022 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 2 ст. 358, ч. 4 ст. 110-2 КК України.
30.11.2022 ухвалою слідчою судді Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_13 у справі № 760/17414/22, провадження № 1-кс/760/5797/22 накладено арешт на майно ТОВ «ЮТА», а саме:
66/100 частини від нежитлового будинку № АДРЕСА_7, загальною площею 216,3 (двісті шістнадцять і три десятих) кв.м., які складаються з:
цокольний поверх: приміщення 9 пл. - 1,4 кв. м., приміщення 10 пл. - 4,6 кв.м., приміщення 12 пл. -10,2 кв.м., приміщення 13 пл. - 2,8 кв.м., приміщення 14 пл. - 20,0 кв.м., приміщення 17 пл. - 11,6 кв.м., всього по цокольному поверху - 50.6 кв. м.
І поверх: приміщення 11 пл. - 8,8 кв.м., приміщення 15 пл. - 15,2 кв.м., приміщення 16 пл. - 15,2 кв.м., приміщення 18 пл. - 14,8 кв.м. Всього по І поверху: 54,0 кв.м.
ІІ поверх: приміщення 19 пл. - 4,7 кв.м., приміщення 20 пл. - 2,8 кв.м., приміщення 21 пл. - 1,2 кв.м., приміщення 22 пл. - 4,8 кв.м., приміщення 23 пл. - 9,0 кв.м., приміщення 24 пл. - 7,8 кв.м., приміщення 25 пл. - 40,9 кв.м., приміщення 26 пл. - 11,9 кв.м., приміщення 27 пл. - 5,0 кв.м., приміщення 28 пл. - 12,9 кв.м., приміщення 29 пл. - 10,7 кв.м. Всього по ІІ поверху: 111,7 кв.м.
Відповідно до Постанови КМУ № 613 від 11.07.18 «Про затвердження Положення про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» та положень ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.
Разом з тим, слідчий не долучає докази на підтвердження того, що орган досудового розслідування звертався із цим питанням до власника для отримання відповідної згоди на передачу майна в АРМА, та доказів того, що без передачі АРМА таке управління буде неможливим чи іншим чином зашкодить кримінальному провадженню. В контексті ст.100 КПК України зверненню до слідчого судді з клопотання про передачу майна передує запитування письмової згоди власника. Тобто законодавець дає змогу звернення до слідчого судді за вирішенням такого клопотання за умови відсутності письмової згоди власника.
За викладених обставин, враховуючи правове обґрунтування клопотання, думку прокурора, матеріали, додані до клопотання, приходжу до переконання, що клопотання про передачу арештованого майна в управління АРМА не підлягає задоволенню.
На підставі викладеного і керуючись ст.ст.94, 98, 100, 131, 132, 170-173, 309, 369, 372, 376 КПК України, слідчий суддя
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання старшого слідчого в ОВС 1-го відділу слідчого управління Головного управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області капітана юстиції ОСОБА_4 , погоджене прокурором відділу Київської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів у кримінальному провадженні № 42022110000000194, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19.08.2022 за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 2 ст. 358, ч. 4 ст. 110-2 КК України - відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2023 |
Оприлюднено | 08.11.2023 |
Номер документу | 114727810 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами,одержаними від корупційних та інших злочинів |
Кримінальне
Солом'янський районний суд міста Києва
Козленко Г. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні