Рішення
від 03.11.2023 по справі 260/7133/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 листопада 2023 року м. Ужгород№ 260/7133/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гебеш С.А.

при секретарі судових засідань - Романець Е.М.

та осіб, які беруть участь у справі:

представник позивача - Ліуш Б.Б.;

представник відповідача - не з`явився;

представник третьої особи - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Закарпатській області до Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради, Ужгородської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів комунальне підприємство «Аптека» про звернення стягнення податкового боргу на кошти відповідачів, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Головне управління ДПС у Закарпатській області звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради, Ужгородської міської ради про звернення стягнення податкового боргу на кошти відповідачів, а саме винести судове рішення, яким звернути стягнення податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10539,32 гривень на кошти Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради та кошти Ужгородської міської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що комунальне підприємство «Аптека» перебуває на обліку в податковому обліку як платник податків та зборів. Боржник за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником КП «Аптека» є Управління майном міста Ужгородської міської ради (змінено назву на Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради), код ЄДРПОУ - 36541721 із місцезнаходженням:88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3. та Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради за організаційно-правовою формою юридичної особи: орган місцевого самоврядування.

Ужгородська міська рада є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради. Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється міською радою, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові та заступнику міського голови відповідно до розподілу повноважень.

За КП "Аптека" рахується заборгованість у розмірі 10539,32 грн за платежами:

14010100 "податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)" у розмірі 8159,32 гривень;

21010302 "частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету (комунальної власності об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища та їх об`єднань) у розмірі 2380,00 гривень.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

14 вересня 2023 року відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечує. Вказує на ту обставину, що у відповідності до Статуту Комунального підприємства «Аптека» комунальне підприємство «Аптека» створене на власності територіальної громади міста і є майном Ужгородської міської ради та підпорядковане Управлінню майном міста і підконтрольне Головному управлінню міського господарства.

Відповідно до розділу 3 Статуту Підприємство є юридичною особою. Права і обов`язки юридичної особи Підприємство набуває з дня державної реєстрації.

Відповідач переконаний, що з урахуванням положень Статуту Підприємства, податковий борг Комунального підприємства «Аптека» не може бути стягнутий з Департаменту міської інфраструктури Ужгородська міська рада.

Також зазначає, що у відповідь на подання контролюючого органу з проханням прийняти рішення та вжиття заходів передбачених ст. 96 ПК України, відповідачі повідомляли, що 20.07.2012 року Ужгородською міською радою було прийнято рішення №579 "Про ліквідацію комунального підприємства "Аптека", яким вирішено ліквідувати КП "Аптека". В частині виділення коштів КП «Аптека» для сплати заборгованості по податковим платежам було повідомлено, що відповідно до положень п. 9 Постанови КМУ 28 лютого 2002 р. №228 "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ" одержувач бюджетних коштів використовує бюджетні кошти відповідно до вимог бюджетного законодавства на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань. Одержувачем не може бути суб`єкт господарювання, громадська чи інша організація, яку визнано в установленому порядку банкрутом, стосовно якої порушено справу про банкрутство чи яка перебуває в стадії ліквідації, крім вугледобувних підприємств, щодо яких введено процедуру розпорядження майном. Відтак, питання щодо виділення коштів КП «Аптека» не могло бути реалізоване, оскільки фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється поповненням статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотації на покриття збитків за попередні періоди.

Відповідач вказує на те, що застосування передбаченої статтею 96 Податкового кодексу України процедури є допустимим за умови неможливості погашення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків, у порядку встановленому статтею 95 Податкового кодексу України, та недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна платника для погашення податкового боргу. Водночас, позивачем не надано доказів на підтвердження вжиття зазначених заходів для погашення податкового боргу платника, у тому числі щодо складення акта опису майна у податкову заставу або відсутності такого майна. При цьому, контролюючий орган не вжив всіх можливих заходів щодо виявлення майна та активів КП «Аптека», на які можливо звернути стягнення відповідно до вимог Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №586 від 16.06.2017р., вартістю, співмірною з розміром податкового боргу, а також не надав доказів неможливості внесення такого майна в податкову заставу та його відчуження внаслідок відсутності такого. Відтак, вважають таке звернення до суду з позовом в порядку, передбаченому статтею 96 Податкового кодексу України передчасним.

Третя особа правом подання пояснень на позовну заяву не скористалася.

У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд позов задоволити, з мотивів наведених у позовній заяві.

Будучи належним чином повідомленими про день, час та місце судового розгляду даної справи, представники відповідачів та третьої особи у судове засідання не з`явидися.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Як встановлено під час судового розгляду, третя особа КП «Аптека» за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником КП «Аптека» є Управління майном міста Ужгородської міської ради (змінено назву на Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради. Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради за організаційно-правовою формою юридичної особи відноситься до органів місцевого самоврядування.

У свою чергу, Ужгородська міська рада є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради. Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється міською радою, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові та заступнику міського голови відповідно до розподілу повноважень.

Як встановлено у ході судового розгляду справи, за КП "Аптека" рахується податковий борг по наступним платежам:

14010100 "податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)" у розмірі 8159,32 гривень;

21010302 "частина чистого прибутку (доходу) комунальних унітарних підприємств та їх об`єднань, що вилучається до відповідного місцевого бюджету (комунальної власності об`єднаної територіальної громади, району у місті, міста районного значення, села, селища та їх об`єднань) у розмірі 2380,00 гривень;

Представник позивача в судовому засіданні вказав на те, що вказана сума податкового боргу є КП "Аптека" не погашеною.

Як вбачається із матеріалів справи, предметом стягнення в даній справи є сума податкового боргу в розмірі 10539,32,00 коп, яка є узгодженою.

У зв`язку з несплатою узгоджених сум КП «Аптека» виставлено податкову вимогу №421 від 05.06.2012 року про наявність податкового боргу за узгодженими зобов`язання, яка була надіслана на адресу такого засобами поштового зв`язку та вручена.

Крім цього, податковим органом вживались заходи для стягнення вищенаведених сум податкового боргу в судовому порядку, а саме: рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 17.04.2013 року по справі №807/563/13-а вирішено стягнути з КП "Аптека" податковий боргу у сумі 8499,32 гривень. Вказане рішення набуло законної сили, на підставі якого видано виконавчий лист від 10.06.2013 року, який направлено до органів виконавчої служби. Однак, постанвовами про повернення виконавчого документа стягувачу від 29.11.2017 ВП №53410326, від 19.06.2018 року ВП №55916890, від 31.12.2020 ВП № 57280481, від 23.12.2022 року ВП №64877234 виконавчий лист №807/653/13-а повернуто стягувачу у зв`язку з відсутністю у боржника майна, на яке може бути звернене стягнення.

Раом з тим, з метою встановлення майна у КП "Аптека", яке може бути предметом погашення податкового боргу та опису у податкову заставу позивачем подано наступні запити:

- до Головного управління Держпродслужби в Закарпатській області від 15.03.2023 року та отримано відповідь про відсутність зареєстрованого за вказаним боржником майна;

- до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області від 15.03.2023 року та отримано відповідь про відсутність зареєстрованих земельних ділянок за вказаним боржником;

- до КП "Архітектурно-планувальне бюро" Ужгородської міської ради та отримано відповідь про відсутність зареєстрованого нерухомого майна за вказаним боржником;

- до Управління Держпраці у Закарпатській області та отримано відповідь про відсутність інформації про реєстрацію технологічних транспортних засобів в Закарпатській області за вказаним боржником.

Відсутність майна у КП "Аптека" також підтверджується Інформацією довідки від 17.07.2023 року №339319417 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, а також постановами з виконавчої служби про повернення виконавчого документу стягувачу.

Разом з тим, до контролюючим органом до Ужгородської міської ради та Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради, як органу управління до сфери управління якого належить майно КП "Аптека" у відповідності до п. 96.1 ст. 96 ПК України було вручено подання з проханням про прийняття рішення та вжиття заходів визначених ст. 96 ПК України щодо боржника, а саме:

- від 23.12.2015 року №5191/9/07-01-23 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 410546,72 гривень станом на 22.12.2015 року та необхідністю прийняти рішення.

Департамент міського господарства листом від 25.01.2016 року №2106/24-01-12 надав відповідь, що метою якнайшвидшого погашення податкової заборгованості на чергове засідання сесії міської ради винесено проект рішення про припинення діяльності КП "Аптека". У разі прийняття даного рішення КП "Уж-Енергія" було встановлено правонаступником усіх майнових і немайнових прав і обов`язків комунального підприємства. Подальший шлях погашення заборгованості буде по податках і платежах здійснюватися у визначеному законодавством порядку;

- від 17.06.2016 року №2132/9/07-01-17 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 16.06.2016 року та необхідністю прийняття рішення.

Департамент міського господарства листом від 14.07.2016 року №1369-1367/24-01-12 надав відповідь, що відповідно до п. 96.1.3 ст. 96 ПК України засновником - Ужгородською міською радою прийнято рішення про ліквідацію платника податків та призначено ліквідатора (Ракущинець Андрія).

- від 27.06.2027 року №198/9/07-16-17-00-14 скеровано лист з поданням від 27.06.2017 року №203/9/07-16-17-00-14 про виконання вимог ст. 96 ПК України у зв`язку з наявною заборгованістю КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 20.06.2017 року та необхідністю прийняття рішення.

Департамент міського господарства листом від 02.08.2017 року №1512/24-01-12 надав відповідь, що керівників комунальних підприємств письмово зобов`язано розробити графіки погашення податкової заборгованості.

- від 15.02.2018 року №194/9/07-16-17-00-16 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 13.02.2018 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 27.03.2018 року №523/3-12 скерував вказане подання до голови ліквідаційної комісії КП "Аптека" для надання пояснень контролюючому органу та погашення суми податкової заборгованості;

- від 08.01.2019 року №24/9/07-16-17-05-16 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 03.01.2019 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 14.01.2019 року №62/03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека";

- від 18.12.2019 року №1911/9/07-16-50-10-21 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 18.12.2019 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 16.01.2020 року №4086-03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

- від 10.07.2020 року №10027/10/07-16-50-10-22 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 09.07.2020 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 06.08.2020 року №2108-03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

- від 11.11.2020 року №3383/9/07-16-13-03-13 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень станом на 09.11.2020 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 15.12.2020 року №3439-03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

- від 10.06.2021 року №8204/6/07-16-13-02-14 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень та заборгованості з ЄСВ у розмірі 7,40 гривень станом на 07.06.2021 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 30.06.2021 року №2036-03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

- від 10.11.2021 року №12937/5/07-16-13-02-12 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень та заборгованості з ЄСВ у розмірі 7,40 гривень станом на 09.11.2021 року та необхідністю прийняття рішення.

Департамент міської інфраструктури листом від 03.12.2021 року №689/32.01-12 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

- від 27.03.2023 року №2719/5/07-16-13-02-09 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень та заборгованості з ЄСВ у розмірі 7,40 гривень станом на 27.03.2023 року та необхідністю прийняття рішення.

Департамент міської інфраструктури листом від 27.04.2023 року №217/30.01-12 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

- від 27.03.2023 року №2718/5/07-16-13-02-09 про виконання ст. 96 ПК України у зв`язку з наявністю податкового боргу КП "Аптека" у розмірі 10546,72 гривень та заборгованості з ЄСВ у розмірі 7,40 гривень станом на 27.03.2023 року та необхідністю прийняття рішення.

Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 26.04.2023 року №1293-03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємством та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій та покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП "Аптека".

Позивач вважає, що вказані питання про виділення майна та прийняття рішення залишилися відповідачами не виконаними, а податковий борг КП «Румб» у розмірі 10200,00 гривень. підтверджений рішеннями судів та залишається зі сторони третьої особи непогашеним.

При цьому, процедура стягнення боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності самого платника, що передбачена ст.95 ПК України, не призвела до погашення податкового боргу КП «Аптека».

У свою чергу, неприйняття відповідачами, рішень та невжиття заходів щодо погашення заборгованості КП «Аптека» стали підставою для реалізації імперативного права контролюючого органу щодо звернення до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Розглядувані відносини по стягненню податкового боргу регулюються приписами ПК України (тут і надалі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Загальний порядок реалізації майна, що перебуває у податковій заставі унормований приписами ст.95 ПК України.

Згідно з п.95.1 ст.95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Контролюючий орган звертається в порядку п.95.3 ст.95 ПК України до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

За правилами п.95.7 ст.95 ПК України продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.

Пунктом 95.9 ст.95 ПК України визначено, що у разі якщо продажу підлягає цілісний майновий комплекс підприємства, майно якого перебуває у державній або комунальній власності, чи якщо згідно із законодавством з питань приватизації для відчуження майна підприємства необхідна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж майна такого підприємства організовується державним органом приватизації за поданням відповідного контролюючого органу із дотриманням законодавства з питань приватизації. При цьому інші способи приватизації, крім грошової, не дозволяються.

Державний орган приватизації зобов`язаний організувати продаж цілісного майнового комплексу протягом 60 календарних днів з дня надходження подання контролюючого органу.

Правовідносини щодо погашення податкового боргу державних або комунальних підприємств регулюються спеціальними нормами, зокрема, статтею 96 ПК України, що зумовлено особливою метою створення таких підприємств, які у більшості випадків пов`язані із здійсненням соціальних функцій (комунальні підприємства) та із захистом загальнодержавних інтересів (казенні підприємства).

Пунктом 96.1 ст.96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

- 96.1.1. виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

- 96.1.2. затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;-

- 96.1.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

- 96.1.4. прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Положеннями п.96.3 ст.96 ПК України визначено, що відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Виходячи з аналізу наведених норм права, обов`язок контролюючого органу на звернення із позовною заявою до органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство або його майно, із позовом про звернення стягнення податкового боргу на кошти такого органу виникає виключно у разі відсутності у боржника власного майна, яке може бути внесено в податкову заставу, або після продажу внесеного в податкову заставу майна такого підприємства і лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від такого продажу, для погашення податкового боргу. Наведені в п.96.1 ст.96 ПК України особливості погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінюють послідовність реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 цього Кодексу.

Звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу (органу місцевого самоврядування), в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, без дотримання порядку, встановленого ст.96 ПК України, є недопустимим.

Аналогічний підхід до застосування наведених норм права викладено у постановах Верховного Суду від 11.09.2020р. (справа №826/15776/15), від 20.12.2019р. (справа №826/19486/15), від 11.09.2019р. (справа №826/8951/15), від 26.12.2018р. (справа №810/3735/15), від 06.11.2018р. (справа №807/903/15).

За змістом наведених норм лише дотримання процедури досудових дій, дає право контролюючому органу звернутися до суду з позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти місцевого самоврядування.

Передумовою звернення контролюючого органу до органу місцевого самоврядування (органу виконавчої влади) у порядку ст.96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності.

При цьому, застосування передбаченої ст.96 ПК України процедури є допустимим за умови неможливості погашення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків, у порядку встановленому ст.95 ПК України, та недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна платника для погашення податкового боргу.

Судом встановлено, що позивачем здійснювалися дії щодо виявлення майна боржника, зокрема надсилалися запити:

- до Головного управління Держпродслужби в Закарпатській області від 15.03.2023 року та отримано відповідь про відсутність зареєстрованого за вказаним боржником майна;

- до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатській області від 15.03.2023 року та отримано відповідь про відсутність зареєстрованих земельних ділянок за вказаним боржником;

- до КП "Архітектурно-планувальне бюро" Ужгородської міської ради та отримано відповідь про відсутність зареєстрованого нерухомого майна за вказаним боржником;

- до Управління Держпраці у Закарпатській області та отримано відповідь про відсутність інформації про реєстрацію технологічних транспортних засобів в Закарпатській області за вказаним боржником.

Суд зазначає, що податковий борг, який наявний у КП «Аптека» Ужгородської міської ради підтверджується судовими рішеннями, а його розмір не заперечується сторонами по справі.

При цьому, що Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради є засновником КП «Румб», а Ужгородська міська рада є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Департамент міської інфраструктури Ужгородської міської ради.

Нормами ПК України передбачене погашення податкового боргу органом місцевого самоврядування, у власності якого знаходиться комунальне підприємство. Погашення податкового боргу може виконуватись шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків, затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу, шляхом ліквідації такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії, або прийняття відповідною радою рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна.

Передбачено, що податковий орган у разі неможливості стягнення податкового боргу з комунального підприємства звертається з відповідним поданням до міської ради. Головне управління ДПС у Закарпатській області зверталось з поданнями до Ужгородської міської ради.

У разі неотримання відповіді на подання або отримання відповіді про відмову у задоволенні вимог, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Поданню мають передувати заходи у відповідності до п. 96.1 ст. 96 ПК України. У разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, орган державної податкової служби зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Суд також звертає увагу на висновки Верховного Суду, що викладені в постанові від 14.02.2023 року по справі №640/22855/20.

Так, Верховний Суд зазначив, що особливості погашення податкового боргу державних підприємств, що визначені ст. 96 ПК України стосуються вже стадії коли контролюючим органом було виконано повний перелік дій, встановлених ПК України щодо порядку стягнення податкового боргу, зокрема, звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу, вжиття заходів щодо погашення наявного податкового боргу за рахунок додаткових джерел погашення податкового боргу. Якщо такі заходи не мали результатом погашення податкового боргу державного підприємства, то орган державної податкової служби вчиняє дії, передбачені ст. 96 ПК України для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього.

Таким чином, контролюючий орган має виконати повний перелік дій, встановлених ПК України щодо порядку стягнення податкового боргу з державного підприємства, у тому числі комунального підприємства.

Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу такого підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені ст. 96 ПК України, для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього.

Таким чином, суд доходить висновку, що для цілей звернення позивача до відповідача із поданням та стягнення з нього сум податкового боргу, контролюючий орган має довести вжиття ним всіх вичерпних заходів щодо погашення податкового боргу комунального підприємства, тобто третьої особи.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що позивачем здійснено вичерпний перелік заходів, що передував можливості звернення до суду.

При цьому, позивачем також дотримано вимоги п.96.3 ст.96 ПК України щодо звернення податкового органу до органу місцевого самоврядування з поданням щодо прийняття рішення про виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами. Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Поряд з тим, згідно ст. 11 вищевказаного Закону, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до п. 23, п. 27 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету.

Реального реагування відповідачем на надіслані позивачем подання від 23.12.2015, 17.06.2016, 27.06.2017, 15.02.2018, 08.01.2019, 18.12.2019, 10.07.2020, 11.11.2020, 10.06.2021, 10.11.2021, 27.03.2023, 27.03.2023 року матеріали справи не містять. Матеріали справи містять тільки відповіді на подання про неможливість реалізації питання, викладеного у поданні, оскільки фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється поповненням статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та вказує на рішення Ужгородської ради про припинення діяльності КП "Аптека".

Таким чином, суд доходить висновку, що позивачем вірно обрано спосіб стягнення податкового боргу, саме з міської ради має бути стягнутий податковий борг комунального підприємства, оскільки міська рада є власником комунального підприємства, та міська рада має здійснити заходи по погашенню податкового боргу шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу, рішення про фінансування таких витрат розглядається на сесії відповідною радою.

Підсумовуючи вищевикладене, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявності підстав для його задоволення.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

На підставі наведеного та керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) до Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3, код ЄДРПОУ 36541721), Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3, код ЄДРПОУ 33868924), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів комунальне підприємство «Аптека» (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Другетів, буд. 71, код ЄДРПОУ 32890812) про звернення стягнення податкового боргу на кошти відповідачів - задовольнити.

Звернути стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Аптека» у розмірі 10539,22 грн. (десять тисяч п`ятсот тридцять дев`ять гривень двадцять дві копійки) на кошти Департаменту міської інфраструктури Ужгородської міської ради та Ужгородської міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 07.11.2023 року.

СуддяС.А. Гебеш

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2023
Оприлюднено09.11.2023
Номер документу114729498
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —260/7133/23

Постанова від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 03.11.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні