Рішення
від 06.11.2023 по справі 380/16948/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2023 року

справа №380/16948/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» до Сколівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» (місце проживання: 82107, Львівська область, м.Дрогобич, вул.М.Грушевського, 54, корпус Б, кв.4; код ЄДРПОУ 44174471) звернулося з позовною заявою до Сколівської міської ради (місцезнаходження: 82600, Львівська область, Стрийський район, м.Сколе, майдан Незалежності, 1; код ЄДРПОУ 04056262), в якій просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Сколівської міської ради про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту від 25 травня 2023 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська область, м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин;

-зобов`язати Сколівську міську раду надати Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м.Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин, відповідно до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту вих. №06/301 від 30.11.2021.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на протиправність спірного рішення відповідача, прийняття якого перешкоджає в реалізації позивачем свого права на отримання у користування земельної ділянки, оскільки таке рішення не містить жодних мотивів на підтвердження наявності достатніх підстав для відмови у наданні дозволу на розробку землевпорядної документації. Вважає, що відмова відповідача не відповідає вимогам чинного законодавства України, оскільки ним були додані до клопотання усі передбачені Земельним кодексом України документи, необхідні для надання дозволів, а перешкоди у позитивному вирішенні клопотання відсутні.

Ухвалою від 26.07.2022 призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачам у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали подати відзив на позовну заяву.

Відповідач, не погоджуючись із доводами позивача, надав пояснення стосовно предмета спору, в яких зазначив про правомірність прийнятого рішення про відмову позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту у зв`язку з відсутністю в діючому Генеральному плані м.Сколе (затверджений у 1984році) інформації про фактичне обгрунтування земельної ділянки, щодо якої Товариством з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» заявлено клопотання від 30.11.2021 №06/301, а також із відсутністю затвердженої іншої містобудівноїдокументації, передбаченої ч.3 ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Представник позивача подав відповідь на відзив, в якій наголошує, що відповідач, за наслідками розгляду клопотання позивача, ухвалив рішення, що не відповідає вимогам закону, оскільки відповідно до ч.3 ст.124-1 ЗК України, бо у рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Повторне надання відмови з підстав, не зазначених у раніше наданій відмові, не допускається, крім не усунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови, а також випадків, коли підстава відмови виникла пізніше надання попередньої відмови. ЗК України визначає чіткий алгоритм дій розгляду заяв громадян про відведення земельних ділянок для встановлення сервітуту та вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для встановлен і ія сервітуту. Отже, за результатами розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розроблення документації землеустрою, відповідач повинен був прийняти одне з таких рішень: про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, або про відмову у наданні відповідного дозволу із зазначенням причин відмови. Водночас, ЗК України зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини такої відмови. ЗК України встановлено вичерпний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу па розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для встановлення сервітуту. У такому випадку відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень зазначається вичерпний перелік підстав такої відмови з посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Порушуючи вимоги Земельного кодексу України, оскаржуване рішення відповідача не містить жодних підстав для такої відмови, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд встановив таке.

04.06.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» було отримано Спеціальний дозвіл на користування надрами - Східна ділянка Сколівського родовища - реєстраційний номер 5221.

22.04.2023 Товариством з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» засобами поштового зв`язку на адресу Сколівської міської ради було скеровано клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням. 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин вих. № 06/301 від 30.11.2021.

До клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивач долучив копію Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб; копію Спеціального дозволу на користування надрами; копію схеми меж земельної ділянки на яку поширюється спеціальний дозвіл; графічні матеріали стосовно земельної ділянки, розташованої за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка, площею 1,1127 га; графічні матеріали стосовно земельної ділянки, розташованої за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка, площею 0,2199 га; графічні матеріали стосовно земельної ділянки, розташованої за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка, площею 0,1571 га.

Вказане клопотання було вручене відповідачу 09.06.2023, що підтверджується відомостями трекінгу відправлень з вебпорталу «Укрпошти».

25.05.2023 Сколівською міською радою ухвалено рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту, яким у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м.Сколе, урочище Колодка згідно з доданими графічними матеріалами з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин.

Вважаючи таке рішення відповідача протиправним та таким, що порушує його права на отримання земельної ділянки шляхом встановлення сервітуту, а відтак підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов таких висновків.

Так, згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.18 Кодексу України про надра надання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.

01.12.2022 прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами» №2805-ІХ, яким внесено зміни до ст.ст.66 та 99 ЗК України, нормами яких здійснюється правове регулювання земель промисловості, а також види права земельного сервітуту.

У п.1 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення цього Закону вказано, що цей Закон набирає чинності через три місяці з дня його опублікування (крім деяких його положень).

Водночас відповідно до п.2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення згаданого Закону передбачено, що надрокористувачі, які мають спеціальні дозволи на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, мають право на встановлення земельних сервітутів на підставі абзацу другого частини четвертої статті 66, пункту "в-3" статті 99 Земельного кодексу України в редакції, що діяла до набрання чинності цим Законом.

Отже, абзац 2 ч.4 ст.66 ЗК України до набрання чинності Законом України № №2805-ІХ мав такий зміст: «Земельні ділянки усіх форм власності та категорій надаються власникам спеціальних дозволів на дослідно-промислову розробку родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення шляхом встановлення земельних сервітутів згідно з межами та строками дії відповідних спеціальних дозволів на користування надрами (із автоматичним продовженням строку дії сервітуту в разі продовження строку дії відповідного спеціального дозволу на користування надрами) без зміни цільового призначення цих земельних ділянок, крім земель природно-заповідного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення та водного фонду».

Пункт "в-3" ст. 99 ЗК України до набрання чинності Законом України №» №2805-ІХ мав такий зміст: «Власники або землекористувачі земельних ділянок чи інші заінтересовані особи можуть вимагати встановлення таких земельних сервітутів право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, за умови що при цьому не порушуються права землевласника, передбачені статтею 98 цього Кодексу».

Як встановив суд, позивач має Спеціальний дозвіл на користування надрами - Східна ділянка Сколівського родовища - реєстраційний номер 5221, виданий 04.06.2021, тобто до набрання чинності Законом №2805-ІХ від 01.12.2022, а відтак позивач є надрокористувачем, до якого застосовуються норми абзацу 2 ч.4 ст.66 та п."в-3" ст. 99 ЗК України у редакції до набрання чинності Законом №2805-ІХ від 01.12.2022.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач має право на встановлення сервітуту щодо земельних ділянок в межах ділянок надр, на користування якими він має спеціальний дозвіл.

З урахуванням такого права, 21.04.2023 позивач звернувся до відповідача із відповідними клопотаннями про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м. Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин вих. № 06/301 від 30.11.2021.

Таке клопотання подане відповідно до вимог ч.1 ст.124-1ЗК України.

Відповідно до ч.3 ст.124-1 ЗК України у разі необхідності формування земельної ділянки державної, комунальної власності з метою встановлення земельного сервітуту орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування протягом одного місяця з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Суд встановив, що у межах згаданої норми відповідач прийняв рішення від 25.05.2023, яким відмовив у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК».

Водночас, нормою абз.4 ч.3 ст.124-1 ЗК України передбачено, що у рішенні органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Як видно з оскаржуваного рішення від 25.05.2023, то в ньому не зазначено переліку підстав для такої відмови, не зазначено закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Таким чином, оскаржуване у цій справі рішення відповідача є таким, що прийняте з порушенням абз.4 ч.3 ст.124-1 ЗК України, тобто не відповідає Закону, а тому є протиправним і підлягає скасуванню.

При цьому суд додатково зауважує, що обґрунтування та підставність прийняття рішення про відмову у видачі дозволу на виготовлення проекту землеустрою повинні бути викладені у самому рішенні суб`єкта владних повноважень, а не у заяві по суті справи, якою, зокрема, є відзив на позовну заяву.

Отже, позовна вимога в частині визнання рішення протиправним та скасувати рішення Сколівської міської ради про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту від 25 травня 2023 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням 11.01, - підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Сколівську міську раду надати Товариству з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 1,1127га, 0,2199га та 0,1571га, з цільовим призначенням: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами для виробничих потреб, що розташовані за адресою: Львівська обл., м.Сколе, урочище Колодка з метою встановлення сервітуту на право на користування земельною ділянкою для потреб дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин, відповідно до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту вих. №06/301 від 30.11.2021, то суд зазначає таке.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод(право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Відповідно до абз.5 ч.3 ст.124-1 ЗК України повторне надання відмови з підстав, не зазначених у раніше наданій відмові, не допускається, крім не усунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови, а також випадків, коли підстава відмови виникла пізніше надання попередньої відмови.

Таким чином, ЗК України, передбачає повторний розгляд відповідного клопотання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою встановлення сервітуту за результатами розгляду якого було відмовлено у наданні відповідного дозволу.

Оскільки у матеріалах справи відсутні докази того, що оскаржуваним рішенням відповідач повторно відмовив позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, то суд вважає, що належним та ефетивним способом захисту прав позивача буде зобов`язати Сколівську міську раду повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» від 30.11.2021 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту та за результатами його розгляду прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду, а саме з урахуванням того, що якщо відповідач відмовляє у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, то у відповідному рішенні має зазначатися вичерпний перелік підстав для такої відмови з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері..

Вимогу ж позивача про зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення ділянки з метою встановлення сервітуту, суд вважає передчасною, відтак у її задоволенні слід відмовити.

Відповідно до положень ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами ч.ч. 1-2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову частково.

Враховуючи висновок суду про часткове задоволення позову, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає 1342,00грн. сплаченого позивачем судового збору.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 255, 264-265 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» (місце проживання: 82107, Львівська область, м.Дрогобич, вул.М.Грушевського, 54, корпус Б, кв.4; код ЄДРПОУ 44174471) до Сколівської міської ради (місцезнаходження: 82600, Львівська область, Стрийський район, м.Сколе, майдан Незалежності, 1; код ЄДРПОУ 04056262) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Сколівської міської ради XXXVII сесії VIII скликання від 25.05.2023 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту».

Зобов`язати Сколівську міську раду повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» від 30.11.2021 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою встановлення сервітуту та за результатами його розгляду прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути з Сколівської міської ради (місцезнаходження: 82600, Львівська область, Стрийський район, м.Сколе, майдан Незалежності, 1; код ЄДРПОУ 04056262) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАДРА ПІСКОВИК» (місце проживання: 82107, Львівська область, м.Дрогобич, вул.М.Грушевського, 54, корпус Б, кв.4; код ЄДРПОУ 44174471) 1342(одна тисяча триста сорок два)грн 00коп судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п15.5 п.5 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛунь З.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено09.11.2023
Номер документу114730802
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —380/16948/23

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні