ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 листопада 2023 рокусправа № 380/16113/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» до Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» (місцезнаходження: 82400, Львівська область, м.Стрий, вул.Матійціва, будинок 4, корпус «А», код ЄДРПОУ 37225679) звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 43005393), в якому просить суд:
- визнати протиправними відмови відповідача від 17.01.2023 та 26.01.2023 у прийнятті до реєстрації податкових накладних, надісланих позивачем 13.01.2023 та 25.01.2023;
- зобов`язати відповідача - Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні складені ТзОВ «Альтенерготех» за №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України позивач склав та скерував на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023. Однак, у січні 2023 були отримані квитанції, у яких вказано про порушення вимог ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документа особи, що засвідчила податкову накладну. Також представник позивача зазначає, що податкові накладні були надіслані 13.01.2023, а квитанції про не прийняття до реєстрації надійшли лише 17.01.2023, тобто через 4 дні, хоча законодавець чітко зазначає термін направлення квитанції згідно з вимог Порядку № 1246 протягом операційного дня. 25.01.2023 ТзОВ «Альтенерготех» після накладення кваліфікованого електронного підпису здійснено шифрування податкових накладних за № 3 від 10.01.2023, №8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023 в електронній формі та надіслано їх в ДПС України за допомогою засобівінформаційних, телекомунікаційних, інформаційно- телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. 26.01.2023 ТзОВ «Альтенерготех» було отримано квитанцію, що надіслані позивачем 25.01.2023 податкові накладні, з вказанням причини: документ не може бути прийнятий, порушено вимоги ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну. Позивач вважає, що відповідачем при введенні в експлуатацію Єдиного реєстру податкових накладних не було передбачено ситуації коли податкова накладна підписується новопризначеною посадовою особою платника податків за період каденції іншої посадової особи платника податків, яка мала право підпису податкової накладної, що призвело до неправомірної відмови відповідача у реєстрації податкових накладних надісланих позивачем 13.01.2023 та 25.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Просить позов задовольнити.
Ухвалою від 17.07.2023 вказану позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу п`ятиденний строк для усунення недоліків, зазначених у мотивувальній частині ухвали, з дати отримання копії, а саме: зазначити офіційну електронну адресу або адрес електронної пошти позивача; чи вживались заходи забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви та перелік таких заходів, якщо вони здійснювалися; зазначити щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви; долучити до позовної заяви письмове підтвердження позивача про те, що позивачем не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав; надати докази сплати судового збору у відповідності до положень Закону України «Про судовий збір»; обґрунтування порушення оскаржуваними діями щодо відмови у прийнятті до реєстрації податкових накладних, надісланих 13.01.2023 та 25.01.2023 прав, свобод, інтересів позивача; надати докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (зокрема: всю первину документацію, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних).
На виконання вимог вказаної ухвали 17.07.2023 на адресу суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків, до якої долучено: квитанцію про сплату судового збору у розмірі 24156,00грн.;зазначено офіційну електронну адресу; зазначено щодо вжиття заходів забезпечення доказів; зазначено щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви; зазначено, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав; обґрунтовано порушення оскаржуваними діями щодо відмови у прийнятті до реєстрації податкових накладних, надісланих 13.01.2023 та 25.01.2023 прав, свобод, інтересів позивача.
Однак, позивач не подав до суду доказів, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (зокрема: всю первину документацію, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних).
Ухвалою від 01.08.2023 продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви позивачу, встановлений ухвалою від 17.07.2023. У визначений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою від 09.09.2023 відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи та запропоновано відповідачам у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали подати відзив на позовнузаяву.
На виконання ухвали суду представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Відзив обґрунтований тим, що з 10.01.2023 керівником ТОВ «Альтенерготех» став ОСОБА_1 . ТОВ «Альтенерготех» 13.01.2023 направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкові накладні накладні за №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023. Дані накладні складені за результатами господарської діяльності товариства, та підписані керівником ТОВ «Альтенерготех» ОСОБА_1 за допомогою кваліфікованого електронного підпису, який займає посаду директора підприємства з 10.01.2023. До 10.01.2023 посаду директора ТОВ «Альтенерготех» займав ОСОБА_2 ТОВ «Альтенерготех» набуто статусу суб`єкта електронного документообігу 13.01.2023 відповідно до першого надісланого електронного документа. Податкові накладні, надіслані на реєстрацію ТОВ «Альтенерготех», складені з 16.12.2022 по 11.01.2023 до набуття права підпису ОСОБА_1 . Відповідно до ст.6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для ідентифікації автора електронного документа використовується електронний підпис, накладанням якого завершується створення такого електронного документа. Поміж цим, у разі зміни керівника на підприємстві (автора, який набуває статусу СЕД шляхом приєднання до Договору та надає право підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису), електронний документ, який був створений на дату дії повноважень попереднього керівника, але не підписаний чинним КЕП, вважається не завершеним (створеним) згідно з вимогою статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», у якій зазначено, що накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Отже, новий керівник не може підписати такий документ, оскільки діє в рамках іншого Договору, дата набрання чинності якого відрізняється від дати створення електронного документу. Також, перед звільненням попереднього директора Товариство не подбало про реєстрацію таким директором податкових накладних, які було виписано/складено до дати його звільнення, тоді як встановлений абз. 14 ст. 201 Податкового кодексу України строк дозволяв вчинити таким директором зазначені дії. Поміж цим, як зазначалось вище, податкова накладна підписується особою, уповноваженою на це установчими документами платника податку, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства. У зв`язку з цим, для уникнення спірної ситуації, саме позивач як Товариство також не був позбавлений права на розширення кола підписантів для реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування, шляхом повідомлення про таку особу орган ДПС за основним місцем обліку відповідно до Порядку № 557. Тобто, на момент звільнення попереднього директора позивачем як Товариством не вжито вичерпних заходів щодо реєстрації виписаної ним податкової накладної, що свідчить про недбале ставлення до законодавчо встановленого обов`язку у спірних правовідносинах. Отже, новий керівник не може підписати такий документ, оскільки діє в рамках іншого Договору, дата набрання чинності якого відрізняється від дати створення електронного документу. Просив суд відмовити у задоволенні позову повністю.
На адресу суду від представника позивача надійшло заперечення на відзив. Заперечення обґрунтоване тим, що 12.01.2023 позивач звернувся до ТзОВ «Центр сертифікації ключів «Україна» з клопотанням про виготовлення кваліфікованого електронного підпису, що посвідчується копією рахунка-фактури від 12.01.2023 та акта приймання-передачі(додано до позовної заяви).13.01.2023кваліфікований електронний підпис було згенеровано ТзОВ «Центр сертифікації ключів «Україна», про що видано кваліфікаційний сертифікат відкритого ключа (додано до позовної заяви). Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах. Порядок використання електронного підпису банками, іншими особами, що здійснюють діяльність на ринках фінансових послуг, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк, операторами платіжних систем та/або учасниками платіжних систем, технологічними операторами платіжних послуг визначається Національним банком України. Порядок використання електронного підпису учасниками ринків капіталу та професійними учасниками організованих товарних ринків визначається Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Тобто з 13.01.2023 керівник ТзОВ «Альтенерготех» Годзінець В.М. мав чинний КЕП, право відповідно до вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг», Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку, накладати кваліфікований електронний підпис на податкові накладні, проводити їх шифрування та надсилати для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних. На думку представника позивача, відповідачем при введенні в експлуатацію Єдиного реєстру податкових накладних не було передбачено ситуації, коли податкова накладна підписується новопризначеною посадовою особою платника податків за період каденції іншої посадової особи платника податків, яка мала право підпису податкової накладної, що призвело до неправомірної відмови відповідача у реєстрації податкових накладних надісланих позивачем 13.01.2023 та 25.01.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Інших клопотань чи заяв по суті справи до суду не надходило, сторонами не заявлено.
Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» зареєстроване 23.11.2010, як юридична особа, що знаходиться за адресою: 82400, Львівська область, м.Стрий, вул.Матійціва, будинок 4, корпус «А», код ЄДРПОУ 37225679, що підтверджується Інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що розміщена на офіційному сайті Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch), набуло правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів), знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основні види діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» є: торгівля електроенергією; електромонтажні роботи; інші будівельно-монтажні роботи; обслуговування систем безпеки; надання в оренду та експлуатацію власного чи орендованого майна; надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; надання в оренду вантажних автомобілів; ремонт і технічне обслуговування машин та устаткування промислового призначення; ремонт і технічне обслуговування електроустаткування; установка і монтаж машин і устаткування; виробництво електроенергії; передача електроенергії; розподіл електроенергії; будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій.
01.10.2012 було видано свідоцтво про реєстрацію Позивача платником податку на додану вартість.
Згідно з виписки з ЄДР, в ЄДРПОУ 02.12.2022 було внесено запис про призначення керівником ТзОВ «Альтенерготех» ОСОБА_2 .
Рішенням загальних зборів учасників ТзОВ «Альтенерготех» від 26.12.2022, вирішено звільнити ОСОБА_2 з посади директора з 09.01.2023, натомість з10.01.2023 призначити на посаду керівника ТзОВ «Альтенерготех» ОСОБА_1 .
09.01.2023 на виконання рішення зборів від 26.12.2022, ОСОБА_2 склав повноваження директора ТзОВ «Альтенерготех» (звільнився), про що видано відповідний наказ № 1к від 09.01.2023.
10.01.2023 згідно з наказу №4к, до виконання обов`язків керівника ТзОВ «Альтенерготех» приступив ОСОБА_1
11.01.2023 ТзОВ «Альтенерготех» звернулось до державного реєстратора з заявою для проведення державної реєстрації ОСОБА_1 керівником ТзОВ «Альтенерготех».
12.01.2023 до ЄДРПОУ внесено запис про реєстрацію керівником ТзОВ «Альтенерготех» ОСОБА_1
12.01.2023 ТзОВ «Альтенерготех» звернулось до ТзОВ «Центр сертифікації ключів «Україна» з клопотанням про виготовлення кваліфікованого електронного підпису, що посвідчується копією рахунка-фактури від 12.01.2023 та акта приймання-передачі.
13.01.2023 кваліфікований електронний підпис було згенеровано ТзОВ «Центр сертифікації ключів «Україна», про що видано кваліфікаційний сертифікат відкритого ключа.
13.01.2023 ТзОВ «Альтенерготех» після накладення кваліфікованого електронного підпису здійснено шифрування податкових накладних за №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, №360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, 3№82 від 30.12.2022, №383 від 30. 12.2022 в електронній формі та надіслано їх в ДПС України за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
17.01.2023 ТзОВ «Альтенерготех» було отримано квитанції про неприйняття податкових накладних за №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, №360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, 3№82 від 30.12.2022, №383 від 30. 12.2022, що були надіслані 13.01.2023, з вказанням причини: ДОКУМЕНТ НЕ МОЖЕ БУТИ ПРИЙНЯТИЙ, порушено вимоги ст.6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» - відсутня інформація про право підпису на дату складання документу особи, що засвідчила податкову накладну.
Позивач, вважаючи таку відмову у реєстрації податкових накладних протиправною, звернувся до суду.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу, є Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Пунктом 185.1 статті 185 ПК України, зокрема, передбачено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до п 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ст. 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних, звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у реєстрі визначається відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 5 Порядку №1246 встановлено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 10 Порядку №1246 до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:
- кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;
- кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.
При цьому розрахунок коригування, що підлягає реєстрації отримувачем (покупцем), приймається до Реєстру, якщо він складений з накладенням постачальником (продавцем) та отримувачем (покупцем) кваліфікованого електронного підпису відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.
Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (п. 11 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС України в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку №1246 встановлено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі по тексту - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Пунктом 15 Порядку №1246 унормовано, що у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для неприйняття податковим органом до реєстрації поданих позивачем податкових накладних №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023 була відсутність інформації про право підпису на дату складання документів особою, що засвідчила спірні податкові накладні.
Матеріалами адміністративної справи підтверджується, що станом на дату формування податкових накладних №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022 директором підприємства був ОСОБА_2 .
Як встановив суд, станом 13.01.2023 та 25.01.2023 ( дата направлення вказаних накладних) на реєстрацію до ЄРПН, директором Товариства був ОСОБА_1 .
Згідно статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України «Про електронні довірчі послуги». Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.
Правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг, у тому числі транскордонних, права та обов`язки суб`єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також правові та організаційні засади здійснення електронної ідентифікації врегульовані Законом України «Про електронні довірчі послуги».
Відповідно до пунктів 12, 23 частини 1 статті 1 Закону України «Про електронні довірчі послуги» електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
У частині 2 статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги» встановлено, що електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, в яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг.
Наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261) затверджений Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами (далі - Порядок №557).
Пунктом 2 Розділу І Порядку №557 визначено, що електронний документообіг - це сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів; електронні документи - це документи (у тому числі податкова звітність, звітність зі сплати єдиного внеску, фінансова та статистична звітність, податкові та акцизні накладні, розрахунки коригування до податкових та акцизних накладних, заяви, довідки, сервісні запити, витяги, договори, повідомлення, рішення, інші документи), які створені в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг, складення, та/або подання, та/або надіслання яких передбачається Податковим кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу, та/або пов`язане з реалізацією прав та обов`язків платника та/або контролюючих органів згідно із нормами цього Кодексу, та подаються у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку.
Пунктом 2 Розділу II Порядку № 557 встановлено, що автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Згідно із пунктами 5-7 Розділу II Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Автоматизована перевірка електронного документа включає:
- перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги»;
- перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;
- перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);
- перевірку наявності обов`язкових реквізитів;
- перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі (пункт 8 Розділу II Порядку № 557).
Суд встановив, що на час виникнення події, з якою ПК України пов`язує виникнення у платника податку обв`язку по складенню податкових накладних №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від30.12.2022 директором підприємства був Городецький М.В., однак станом на дату реєстрації вказаних податкових накладних у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вже містився запис про нового керівника підприємства Годзінець В.М., який мав повноваження щодо реєстрації документів та електронний підпис якого був чинним.
З матеріалів справи видно, що позивач як платник податків здійснив усі необхідні та належні заходи з метою реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкової накладної. Ці обставини відповідачем в ході судового розгляду цієї справи не були спростовані, як і не заперечується той факт, що на час направлення податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (тобто, станом 13.01.2023 та 25.01.2023) новий директор ТзОВ «Альтенерготех Годзінець В.М. мав чинний кваліфікований електронний підпис.
Положеннями статей 192 та 201 ПК України не передбачено заборони щодо складення податкової накладної одним керівником підприємства та її надіслання у подальшому новим керівником юридичної особи, яким набуто повноваження. При цьому, порядком реєстрації податкових накладних, передбачено, що безпосереднім обов`язком відповідача є перевірка повноважень особи, яка підписує податкову накладну та надсилає її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позиція ДПС України полягає у тому, що новий керівник не може підписати податкові накладні, оскільки діє в рамках іншого договору про електронний документообіг, дата набрання чинності якого відрізняється від дат створення електронних документів (податкових накладних), та ніяким чином не ідентифікує посадову (уповноважену) особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Тобто, фактично позиція відповідача полягає у тому, що створити та подати електронний документ (податкову накладну) має право лише той керівник платника податку, за участі якого відбувалась господарська операція.
З такою позицією відповідача суд не може погодитися з огляду на те, що Податковий кодекс України відрізняє подію виникнення обов`язку скласти податкову накладну від події зареєструвати податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних. Такі події не збігаються в часі їх виникнення. Так, у першому випадку момент виникнення обов`язку скласти податкову накладну виникає за першою подією у відповідності до вимог положень статті 187 ПК України, а подія зареєструвати податкову накладну протягом часу, зазначено в абзацах 14 - 18 пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Протягом проміжку часу між вказаними подіями можуть відбуватися зміни як в структурі організації роботи платника податку, так і в особі, яка є керівником платника податку (як в результаті звільнення, відсторонення, так і за наслідками інших подій, як наприклад, хвороби або смерті особи). При цьому, такі зміни не можуть звільняти або позбавляти платника податку обов`язку та права зареєструвати податкову накладну у встановленому законом порядку.
Таким чином, податковим законодавством не встановлено прямої заборони щодо неможливості складення податкових накладних в один день, а подачу їх на реєстрацію в інший із застосуванням чинного електронного цифрового підпису нового керівника.
Суд наголошує, що застосування податковим органом у спірних правовідносинах формального підходу до вирішення питання про прийняття податкової накладної до реєстрації не відповідає принципу пропорційності рішення суб`єкта владних повноважень, оскільки має наслідком перешкоджання виконанню платником податків його обов`язку, встановленого пунктом 201.1 статті 201 ПК України, без належного обґрунтування необхідності або ж доцільності прийняття такого рішення у розрізі реалізації відповідачем повноважень з адміністрування податків та зборів.
Оскільки відповідачем не надано доказів нечинності кваліфікованого електронного підпису керівника ТзОВ «Альтенерготех» Годзінець В.М., а також того, що ДПС України у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для відмови у прийнятті до реєстрації спірних податкових накладним, складених позивачем, у ЄРПН, зважаючи на встановлені обставини справи і чинне законодавство суд дійшов висновку про безпідставне і протиправне не прийняття органом ДПС податкових накладних та обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Суд зауважує, що позивач у прохальній частині позову просить визнати протиправними відмови відповідача від 17.01.2023 та 26.01.2023 у прийнятті до реєстрації податкових накладних, надісланих позивачем 13.01.2023 та 25.01.2023, а саме: №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023.
Водночас, належними доказами підтверджується, що податкові накладні не були прийняті. Питання щодо наявності чи відсудності підстав для їх реєстрації в ЄРПН відповідачем не вирішувалось, оскільки у даному випадку не прийняття поданих до реєстрації податкових накладних відбулось лише на етапі перевірки електронного підпису. В матеріалах справи відсутні докази здійснення відповідачем всіх перевірок, визначених пунктом 12 Порядку №1246, при цьому оцінка правомірності дій стосувалася лише тих мотивів, які наведено у квитанціях про неприйняття податкових накладних на реєстрацію, а тому в даному позовному провадженні не надається правова оцінка господарській операції, яка відображена у ПН №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023.
З огляду на встановлену судом протиправність відмови відповідача у прийнятті податкових накладних та віднесення законодавством вирішення питання про реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних саме до повноважень податкового органу, суд вважає що належним способом захисту порушеного прав позивача, з урахуванням обставин справи, є зобов`язання відповідача прийняти податкові накладні позивача для вирішення питання про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням висновків суду у даній справі.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З урахуванням викладеного, суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.
За правилами частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При зверненні до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 26840,00грн., який підлягає відшкодуванню за рахунок їх бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд
в и р і ш и в :
адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» (місцезнаходження: 82400, Львівська область, м.Стрий, вул.Матійціва, будинок 4, корпус «А», код ЄДРПОУ 37225679) до Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо неприйняття до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України прийняти податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» №350 від 30.12.2022, №351 від 16.12.2022, №352 від 19.12.2022, №353 від 19.12.2022, №354 від 19.12.2022, №357 від 20.12.2022, № 360 від 22.12.2022, №362 від 23.12.2022, №365 від 28.12.2022, №368 від 29.12.2022, №369 від 30.12.2022, №378 від 30.12.2022, №381 від 30.12.2022, №382 від 30.12.2022, №383 від 30.12.2022, №3 від 10.01.2023, № 8 від 11.01.2023, №10 від 11.01.2023 для вирішення питання щодо їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська пл., 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Альтенерготех» (місцезнаходження: 82400, Львівська область, м.Стрий, вул.Матійціва, будинок 4, корпус «А», код ЄДРПОУ 37225679) судовий збір у розмірі 26840(двадцять шість тисяч вісімсот сорок)грн.00коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п.15.5 п.5 розділу VII Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
СуддяЛунь З.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2023 |
Оприлюднено | 09.11.2023 |
Номер документу | 114730828 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Лунь Зоряна Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні