Постанова
від 18.09.2023 по справі 160/17399/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 вересня 2023 року м. Дніпросправа № 160/17399/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 року у справі №160/17399/22 за позовом Дочірного підприємства "МАП Сервіс" Товариство з додатковою відповідальністю "Дніпропетровське автотранспортне підприємство 11259" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

ДПМАП СЕРВІС ТОВ Дніпропетровське автотранспортне підприємство 11259 звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми Н від 20.06.2022 №0054131809 про визначення штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 5980,80 гривень за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 року позов задоволено.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, ГУ ДПС у Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку ДП МАП Сервіс ТДВ Дніпропетровське АТП 11259 з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), складених за грудень 2018 року, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації.

За результатами вказаної перевірки складено акт від 05.02.2019 року №5086/04-36-53-41/24440040, яким встановлено, що в порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України ДП МАП Сервіс ТДВ Дніпропетровське АТП 11259 перевищено граничні строки реєстрації по податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених за грудень 2018 року.

Відповідно до розрахунку штрафу, ДП Мап Сервіс ТДВ Дніпропетровське АТП 11259 порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних, зокрема, по податковим накладним:

№264 від 31.12.2018 з граничним строком реєстрації 15.01.2019, фактична дата реєстрації 16.01.2019, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 8333,33;

№257 від 31.12.2018 з граничним строком реєстрації 15.01.2019, фактична дата реєстрації 16.01.2019, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 6000,01;

№261 від 22.12.2018 з граничним строком реєстрації 15.01.2019, фактична дата реєстрації 16.01.2019, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 11800,65;

№260 від 27.12.2018 з граничним строком реєстрації 15.01.2019, фактична дата реєстрації 16.01.2019, кількість днів порушення строків реєстрації 1, сума ПДВ 14350,00;

№256 від 26.12.2018 з граничним строком реєстрації 15.01.2019, фактична дата реєстрації 18.01.2019, кількість днів порушення строків реєстрації 3, сума ПДВ 19074,00;

№258 від 31.12.2018 з граничним строком реєстрації 15.01.2019, фактична дата реєстрації 18.01.2019, кількість днів порушення строків реєстрації 3, сума ПДВ 250,00.

На підставі висновків акту перевірки ДП МАП СЕРВІС ТОВ Дніпропетровське автотранспортне підприємство 11259 отримало податкове повідомлення-рішення за формою Н від 20.06.2022 №0054131809, яким підприємству визначений штраф за порушення термінів реєстрації податкових накладних у сумі 5980,80 грн.

Вказане податкове повідомлення-рішення було оскаржено в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, та рішенням Державної податкової служби України від 21.09.2022 №11415/6//99-00-06-03-01-06 скарга позивача була залишена без задоволення, а податкове повідомлення - рішення від 20.06.2022 №0054131809 - без змін.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку про недоведеність факту порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних, що в свою чергу свідчить про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Відповідно пп.16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної (ПН)/розрахунку коригування (РК) відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

З наведеного слідує, що Податковим кодексом України встановлено право контролюючого органу за результатами опрацювання податкової накладної/розрахунку коригування, за умови дотримання платником податків встановлених вимог, зареєструвати, зупинити реєстрацію або не прийняти ПН/РК, про що повідомляється квитанцією.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246).

Згідно із пунктами 2, 3 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті), та надсилається для реєстрації.

Операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Пунктами 11-15 Порядку №1246 встановлено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

З наведеного вбачається, що у разі отримання контролюючим органом податкової накладної від платника податку, за результатами проведення їх перевірки платнику податку надсилається квитанція про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування протягом операційного дня.

В той же час, граничні строки реєстрації ПН/РК визначено нормами п.201.10 ст. 201 ПК України.

Так, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

В свою чергу, як встановлено судом першої інстанції та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, позивачем електронні документи надсилалися контролюючому органу за допомогою програмного забезпечення М.Е.Dос.

Відповідно до роздруківок даних програмного забезпечення М.Е.Dос до податкових накладних:

- податкова накладна №264 від 31.12.2018 була направлена на реєстрацію 15.01.2019 09:06. Доставка очікується: 15.01.2019 09:06; 16.01.2019 10:31;

- податкова накладні №257 від 31.12.2018 була направлена на реєстрацію 15.01.2019 16:49. Доставка очікується: 15.01.2019 16:49; 16.01.2019 10:32;

- податкова накладна №261 від 22.12.2018 була направлена на реєстрацію 15.01.2019 16:39. Доставка очікується: 15.01.2019 16:39; 16.01.2019 10:32;

- податкова накладна №260 від 27.12.2018 була направлена на реєстрацію 15.01.2019 16:46. Доставка очікується: 15.01.2019 16:46; 16.01.2019 10:32;

- податкова накладна №256 від 26.12.2018 була направлена на реєстрацію 15.01.2019 16:44. Доставка очікується 15.01.2019 16:44; 18.01.2019 10:56;

- податкова накладна №258 від 31.12.2018 була направлена на реєстрацію 15.01.2019 16:47. Доставка очікується: 15.01.2019 16:47; 18.01.2019 10:57.

Таким чином, з наведеного вбачється, що податкові накладні були направлені на реєстрацію в межах граничного строку, натомість відповідачем податкові накладні не були прийняті днем їх реєстрації.

Абзацом 13 п.201.10ст.210 ПК України передбачено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Тобто, якщо до 20 години операційного дня, в який платником податків було направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні накладні вважаються зареєстрованими у цей день.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24 листопада 2021 року у справі №200/12604/19-а, від 22 листопада 2018 року у справі № 813/815/18, від 10 червня 2019 року у справі № 802/1825/16-а та відповідно до норм ч.5 ст. 242 КАС України враховується при вирішені справи.

Наказом Міністерства юстиції України і Міністерства фінансів України Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України від 18.03.2016 № 759/5/371 затверджений Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Наказу № 759/5/371 до запровадження інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Реєстр) й інформаційними системами Державної фіскальної служби України у режимі реального часу така взаємодія здійснюється у робочий час, з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України відповідно до законодавства, але з інтервалом не більше ніж 2 години.

Згідно з пунктом 7 вищезазначеного Порядку технічний адміністратор Реєстру забезпечує передачу до реєстрів Державної фіскальної служби України відомостей про проведені реєстраційні дії відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстраційні дії), документів в електронній формі у робочий час одночасно з проведенням відповідної реєстраційної дії у Реєстрі, формуванням запиту суб`єктом державної реєстрації.

З наведеного вбачається, що відповідальною особою за фактичне проходження засобами електронного зв`язку документів, направлених в електронній формі є технічний адміністратор Реєстру, який забезпечує проходження зазначених документів з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України.

А тому, несвоєчасна реєстрація податкових накладних була наслідком незабезпечення технічним адміністратором Реєстру умов проходження зазначених документів з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України.

При цьому ані до суду першої , ані до суду апеляційної інстанції податковим органом не надано пояснень причин не прийняття надісланих позивачем податкових накладних саме днем їх реєстрації, а тому наведене свідчить, що оскільки позивачем не було пропущено встановлений строк для реєстрації податкових накладних, підстави для застосування штрафних санкцій, передбачених п. 120-1 статті120 ПК України, були відсутні.

Колегія суддів вважає неспроможними доводи апелянта з приводу того, що надані позивачем роздруківки з датою і часом програмного забезпечення М.Е.Dос не є підтвердженням відправлення податкових накладних, оскільки відповідачем не надано жодного доказу на спростування наданих позивачем доказів щодо дати подання податових накладних. Крім того, відповідно до наявної в матеріалах справи роздруківки з сайту ДПС України вбачається, що дійсно у період, в якому позивач подавав податкову звітність існували технічні проблеми з боку податкового органу.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

За правилами статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки колегією суддів не скасовується та не змінюється рішення суду першої інстанції, підстави для перерозподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 311, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328, КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області податків - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 грудня 2022 року у справі №160/17399/22 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її підписання та не підлягає оскарженню в касаційному порядку крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено09.11.2023
Номер документу114733104
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —160/17399/22

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 29.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні