ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/11508/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Вог Ресурс до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Вог Ресурс (далі ТОВ Вог Ресурс, позивач, товариство) звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі - ГУ ДПС у Житомирській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування рішень про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 № 000/3086/06-30-09-02 та № 000/3108/06-30-09-02.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що працівниками Головного управління ДПС у Волинській області проведено фактичну перевірку ТОВ Вог Ресурс, за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 05.01.2023 №03/67/09-02/43258487.
Перевіркою встановлено порушення позивачем статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР) в частині зберігання пального без придбання відповідної ліцензії.
На підставі даного акту перевірки ГУ ДПС у Житомирській області прийнято рішення про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 № 000/3086/06-30-09-02 та № 000/3108/06-30-09-02, згідно з якими до позивача застосовано штраф в сумі 1 000 000 грн (500000 грн кожне).
Вказані рішення оскаржувались в адміністративному порядку та рішенням ДПС України від 03.05.2023 №10824/6/99-00-06-03-02-06 скаргу товариства залишено без задоволення, а рішення про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 № 000/3086/06-30-09-02 та № 000/3108/06-30-09-02 - без змін.
Товариство не погоджується з прийнятими рішеннями, вважає їх такими, що суперечать положенням чинного законодавства та фактичним обставинам справи.
Зазначає, що підставою для проведення фактичної перевірки у позивача слугував наказ № 2327-п від 26.12.2022. Підставою для призначення у ньому зазначено підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України (далі - ПК України). Тобто, в наказі вказані лише посилання на відповідні норми ПК України, що регулюють призначення перевірки, водночас відсутні будь-які посилання на конкретні підстави призначення перевірки.
Позивач вказує, зі змісту наказу неможливо встановити, що саме слугувало підставою для призначення такої перевірки та яка саме із двох самостійних, передбачених підпунктом 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України підстав, була обрана податковим органом під час прийняття цього рішення.
Крім того, в порушення норм пункту 81.1 статті 81 ПК України, вказаний наказ не містить періоду діяльності, який буде перевірятися, зазначення якого є однією з необхідних умов проведення фактичної перевірки.
З урахуванням зазначеного позивач вважає, що контролюючий орган ініціював проведення фактичної перевірки товариства за відсутності законодавчо обґрунтованих підстав для проведення перевірки та зазначені обставини є самостійними, окремими, умовами визнання протиправним та скасування рішень, що прийняті за наслідками такої перевірки.
Щодо встановленого відповідачем порушення, а саме: факту зберігання палива без відповідної ліцензії, зазначає, що чинне законодавство не встановлює жодних заборон або ж обмежень, суб`єкту господарювання, котрий отримав ліцензію на право здійснення оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним, передавати пальне на зберігання іншим суб`єктам господарювання, за умови наявності в останніх відповідної ліцензії.
Для того, щоб господарська діяльність суб`єкта господарювання підпадала під визначення зберігання пального необхідно встановити факт такого зберігання безпосередньо ТОВ Вог Ресурс (в якості зберігача) у відповідних місцях зберігання. Зберігання пального нерозривно пов`язане із наявністю у суб`єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального).
Водночас, в процесі проведення фактичної перевірки не встановлено наявності у ТОВ Вог Ресурс як власних, так і орендованих місць зберігання пального (спеціально призначених для цього споруд, обладнань, ємностей), як і не встановлено укладення відповідних договорів, за якими ТОВ Вог Ресурс є зберігачем.
Натомість, перевіркою встановлено, що ТзОВ Вог Ресурс здійснює зберігання нафтопродуктів у ряду суб`єктів господарювання, згідно відповідних договорів зберігання, тобто є поклажодавцем, а не зберігачем пального.
Наведене, на думку позивача, свідчить, що під час перевірки не встановлено факту зберігання пального безпосередньо ТОВ Вог Ресурс, а твердження перевіряючих про те, що дії товариства призвели до порушень вимог статті 15 Закону №481/95-ВР є безпідставними та жодним чином не підтвердженими.
З наведених підстав просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 прийнято дану позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, вирішено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.32).
У відзиві на позовну заяву (а.с.35-40) представник відповідача позовних вимог не визнав та зазначив, що керуючись підпунктами 20.1.9, 20.1.10, 20.1.11 пункту 20.1 статті 20, пунктом 75.1 статті 75, підпунктом 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, підпунктом 69.2, пункту 69 Підрозділу 10 Розділу XX ПК України з метою перевірки дотримання чинного законодавства щодо обігу підакцизних товарів Головним управлінням ДПС у Волинській області видано наказ від 26.12.2022 №2327-п Про проведення фактичної перевірки ТОВ Вог Ресурс.
Вказує, що норма підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України дозволяє проведення фактичної перевірки, у тому числі на виконання функцій контролюючого органу, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, які в силу приписів статті 19-1 ПК України та статті 16 Закону №481/95-ВР покладено на відповідача.
Зазначає, що окремою підставою, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки, згідно положень підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, є також наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками.
Саме за вказаною підставою контролюючий орган, окрім посилання на підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, у наказі має зазначати конкретну інформацію, яка була наявна у контролюючого органу чи отримана ним в установленому порядку та свідчить про порушення платником податків відповідного законодавства.
Як вбачається із наказу від 26.12.2022 № 2327-п, підставою для проведення фактичної перевірки є підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, тобто така перевірка може проводитися за наявності хоча б однієї з таких підстав, як здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Посилаючись на постанову Верховного Суду від 07.11.2019 у справі № 140/391/19 зазначає, що норма підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України дозволяє проведення фактичної перевірки, у тому числі на виконання функцій контролюючого органу, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, в силу приписів статті 16 Закону № 481/95-ВР.
Отже, в даному випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).
Таким чином, виконання контролюючим органом своїх обов`язків щодо організації податкового контролю, зокрема, шляхом проведення фактичної перевірки не є порушенням прав платника, не спричиняє і не може спричинити негативних наслідків для нього у випадку належного ведення господарської діяльності, фінансової звітності, бухгалтерського обліку, у відповідності до норм податкового законодавства.
Зазначає, що перевірка позивача була проведена контролюючим органом, за передбачених підпунктом 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України підстав для її проведення, а відповідачем не було порушено вимоги чинного податкового законодавства при її проведенні та не допущено процедурних порушень її оформлення.
Щодо правомірності винесення оскаржуваних рішень про застосування фінансових санкцій зазначає, що в ході проведення перевірки суб`єкта господарювання контролюючим органом було надіслано письмове звернення про отримання документів від 20.10.2022 про надання інформації та її документального підтвердження з питань придбання, зберігання та реалізації пального.
Відтак, позивач був належним чином проінформований про перелік документів, які необхідно було надати до податкового органу, та зобов`язаний був їх надати у встановлені строки відповідно до вимог пункту 85.2 статті 84 ПК України. Листом від 28.12.2022 № 324 ТОВ «Вог Ресурс» повідомило, що вимога контролюючого органу про надання первинних документів є такою, що виходить за межі фактичної перевірки та в термін, встановлений для подання документів (а саме до 28.12.2022) не надало витребовуваних документів, на підставі чого було складено акт про ненадання документів від 29.12.2022 № 1539/03-20-09-02.
Зазначає, що у ТОВ «Вог Ресурс» станом на час проведення перевірки була наявна діюча ліцензія на право здійснення оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним від 24.12 202 І №990614202000225 терміном дії з 30.04.2020 до 30.04.2025.
В ході проведення перевірки посадовими особами контролюючого органу встановлено, що ТОВ «Вог Ресурс» здійснює зберігання нафтопродуктів у наступних суб`єктів господарювання: ТОВ «ГРАНДТЕРМІНАЛ», відповідно до договору зберігання від 31.12.2021 № 31/12/21-1, зокрема, за адресою: м Житомир, вул. Корольова, 173; ТОВ «ГНС СПАРТАК» відповідно до договору про надання послуг зберігання від 08.04.2021 № 08/04/2021/СПАРТАК-ВОГ за адресою: Житомирська обл., Радомишльський р-н, смт. Городок, вул. Заводська. 2.
За результатами дослідження відомостей Єдиного реєстру акцизних накладних, які відображені в додатку 1 до акта перевірки, вищезазначені суб`єкти господарювання зареєстрували податкові накладні на послуги по зберіганню нафтопродуктів, де покупцем таких послуг є ТОВ «Вог Ресурс» Відповідно до аналітичної системи «Єдине вікно подання електронної звітності», підсистеми «Єдиний реєстр акцизних накладних» поставки власного пального ТОВ «Вог Ресурс» на зберігання зазначеним суб`єктам підтверджуються відповідними акцизними накладними складеними та зареєстрованими в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
На думку представника відповідача на підставі ліцензії на право оптової торгівлі пальним без місць оптової торгівлі пальним:
- не може здійснюватися діяльність, яка передбачає продаж такого пального з будь- якого місця оптової торгівлі або місця зберігання пального, в тому числі тих, що належать цьому або іншому суб`єкту господарювання;
- не передбачено можливість зберігання або передачі отриманого пального на зберігання будь-яким іншим способом, тому може здійснюватися лише діяльність з купівлі та продажу пального іншим суб`єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу пересувного, розпорядником якого є такий ліцензіат (оптова торгівля без місця) або на акцизному складі пересувному - при зміні власника пального на такому акцизному складі пересувному.
Представник відповідача вважає, що такі дії ТзОВ Вог Ресурс призвели до порушення вимог статті 15 Закону №481/95-ВР - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії.
З наведених підстав просить у задоволенні позову відмовити повністю.
У додаткових поясненнях від 12.07.2023 (а.с. 54-55) представник позивача стверджує, що територіальним органом ДПС за основним місцем обліку позивача є Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків. Тоді як, ГУ ДПС у Волинській області було проведено фактичну перевірку позивача не за основним місцем його обліку, складено вказаний акт перевірки, на підставі якого прийнято оскаржувані рішення про застосування фінансових санкцій. Однак, вказаний акт перевірки не було надіслано органу ДПС за основним місцем обліку позивача, а відповідні рішення прийнято саме відповідачем самостійно.
Таким чином, до повноважень у сфері контролю належить право ГУ ДПС у Волинській області, зокрема здійснювати перевірки, складати за їх результатами відповідний акт та його обов`язок направляти такий акт до територіального органу ДПС за основним місцем обліку зазначеного платника податків для прийняття ним відповідного рішення.
Відтак, вважає, що у відповідача відсутні повноваження на винесення спірних рішень про застосування фінансових санкцій стосовно позивача, відповідно, враховуючи пункт 1 частини другої статті 2 КАС України, вказані рішення відповідачами прийнято не на підставі та не у межах повноважень, що визначені Законами України.
Інші заяви по суті спору на адресу суду від учасників справи не надходили.
Також учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи за участю представника відповідача не підлягало вирішенню судом по суті.
Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що ГУ ДПС у Волинській області на підставі наказу від 26.12.2022 №2327-п Про проведення фактичної перевірки ТОВ Вог Ресурс (а.с. 12) та направлень на перевірку від 26.12.2022 №3739 та №3740 (а.с. 44, 45) проведено фактичну перевірку місця фактичного провадження діяльності, що знаходиться за адресою: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Єршова, 1, де здійснює свою господарську діяльність ТОВ Вог Ресурс за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 05.01.2023 №03/67/09-02/43258487 (а.с.47-49).
Під час проведення фактичної перевірки було встановлено, що ТОВ Вог Ресурс здійснює діяльність зі зберігання нафтопродуктів відповідно до наступних договорів:
ТОВ ГРАНДТЕРМІНАЛ (код ЄДРПОУ 42819799), відповідно до Договору зберігання №31/12/21-1 від 31.12.2021 року за адресами:
а) м. Луцьк, вул. Єршова, 1,
б) Волинська обл., м. Ковель, вул. Луцька, 21,
в) Дніпропетровська обл., с. Партизанське, вул. Заводська, 13,
г) м. Житомир, вул. Корольова, 173,
д) Закарпатська обл., Мукачівський р-н, с. Шенборн, вул. Мукачівська, 15,
е) Київська обл., м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 9,
є) м. Київ, вул. Куренівська, 146,
ж) Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Горішній, вул. Героїв України, 13,
з) Львівська обл., Жовківський р-н, с. Малехів, вул. Київська, 34,
и) Полтавська обл., м. Карлівка, вул. Січових стрільців, 1,
і) Рівненська обл., м. Дубно, вул. Страклівська, 18а.
й) м. Тернопіль, вул. Поліська, 1,
ї) Хмельницька обл., смт. Білогір`я, вул. Залізнична, 43.
ПП НАФТОТЕРМ1НАЛ (код ЄДРПОУ 37278275), відповідно до Договору №НТ/1-2-20/5 від 16.11.2020 за адресою: Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Залізнична, 13.
ТOB ПЕТРОЛЬ ПЛЮС (код ЄДРПОУ 43819794), відповідно до Договору відповідального зберігання нафтопродуктів №5-03 від 30.04.2021 за адресою: м. Одеса, провулок Аеропортівський, 2, будинок 6-Б.
ПП Компанія Надежда (код ЄДРПОУ 22519085), відповідно до Договору зберігання скрапленого газу №41-зб від 10.08.2020 року за адресами:
а) Київська обл., Бородянський р-н, смт. Бородянка, вул. Привокзальна, 1,
б) Полтавська обл., Машівський р-н, с. Селещина, вул. Кірова, 90а,
в) Тернопільська обл., Підволочинський р-н, м. Скалат, вул. Грушевського, 51,
г) Закарпатська обл., Мукачівський р-н, с. Горонда, вул. Елеваторна, 9,
д) Миколаївська обл., Первомайський р-н, с. Синюхін Брід, вул. Газова, 1,
е) Хмельницька обл., м. Шепетівка, вул. Економічна, 29,
ТОВ ВІКОЛ-НАФТА (код ЄДРПОУ 35022651), відповідно до Договору зберігання №02-12/20 від 10.09.2020 року за адресою: Івано-Франківська обл, Тисменицька обл., с. Марківці, вул. Нивки, 60В.
ТОВ Нью-Ніка (код ЄДРПОУ 31844629), відповідно до Договору про надання послуг по прийманню, зберіганню та відпуску нафтопродуктів №05-12/20 від 10.09.2020 за адресою, м. Кропивницький, пр-т. Промисловий, 9.
ТОВ ГНС СПАРТАК (код ЄДРПОУ 43695699), відповідно до Договору про надання послуг зберігання №08/04/2021/СПАРТАК-ВОГ від 08.04.2021 за адресою: Житомирська обл., Радомишльський р-н, смт. Городок, вул Заводська, 2.
ТОВ Сігнум Газ Груп (код ЄДРПОУ 40075878), відповідно до Договору надання послуг зберігання №20 від 13.11.2020 за адресою: Івано-Франківська обл., м. Івано-Франківськ, с. Хриплин, вул.. Тисменицька, 20.
ТОВ Данай (код ЄДРПОУ 32513989),відповідно до Договору зберігання №22-А від 17.08.2020 за адресою: м. Кропивницький, Кіровський р-н, вул. Мурманська, 1.
ТОВ ВК-ІНВЕСТ 2005 (код ЄДРПОУ 3350И62) відповідно до Договору зберігання та перевалки №11/20-11-01 від 11.11.2020 за адресою: м. Одеса, вул Вапняна, 58.
ТОВ ЮНОНАГРУП (код ЄДРПОУ 42918425), відповідно до Договору зберігання скрапленого газу №01/0110 від 01.11.2020 за адресою: м.Запоріжжя, вул. Миколи Краснова, 13.
ТОВ Ойл Трансшипмент (код ЄДРПОУ 41268404), відповідно до Договору надання послуг по прийому, зберіганню та наливу нафтопродуктів №19/05-20 від 19.05.2020 за адресою: м. Миколаїв, вул. Космонавтів, 1-Н.
ТОВ РЕАЛ-СЕРВІС (код ЄДРПОУ 30292431), відповідно до Договору зберігання №05-20/ХР від 16.11.2020 за адресою: м. Харків, вул. Досюсвського, 18.
ТОВ ЕЛ ПI ДЖІ СЕРВІС (код ЄДРПОУ 42958295), відповідно до Договору зберігання скрапленого газу №SW/12-08-20 від 12.08.2020 за адресою: Київська обл., Переяслав-Хмельницький р-н, с. Переяславське, вул. Шевченка, 1-В.
ТОВ КРЕМІНЬПРОПАНГАЗ (код ЄДРПОУ 36618516), відповідно до Договору вітновідального зберігання скрапленого СВГУ №ХР200813/К від 13.08.2020 за адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, Галузевий проїзд, 71.
ТОВ ОДАЛ СЕРВІС (код ЄДРПОУ 40925404), відповідно до Договору відповідального зберігання №11/11/2020 року від 11.11.2020 року за адресою: Харківська обл., смт. Нова Водолага, вул Залізнична, 1-Б.
Згідно з додатком №1 до акта перевірки (а.с.17-21) усі вищенаведені суб`єкти господарювання зареєстрували податкові накладні на послуги по зберіганню нафтопродуктів, де покупцем таких послуг є ТОВ Вог Ресурс.
Відповідно до аналітичної системи єдине вікно подання електронної звітності, підсистеми Єдиний реєстр акцизних накладних поставки власного пального ТОВ Вог Ресурс на зберігання зазначеним суб`єктам підтверджується відповідними акцизними накладними складеними та зареєстрованим в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Таким чином, перевіркою встановлено факт зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимоги статті 15 Закону №481/95-ВР.
На підставі акту перевірки від 05.01.2023 №03/67/09-02/43258487 ГУ ДПС у Житомирській області винесено рішення від 10.02.2023 № 000/3086/06-30-09-02 та № 000/3108/06-30-09-02 (а.с.22-23), згідно із якими на підставі статті 17 Закону №481/95-ВР до позивача застосовано штраф в загальній сумі 1 000 000,00 грн (по 500 000 грн згідно із кожним).
Позивач, вважаючи протиправними вказані рішення звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
У розумінні підпункту 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підпункту 75.1.3. пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків/особи (пункт 80.1 статті 80 ПК України).
Відповідно до підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Як видно зі змісту наказу від 26.12.2022 № 2327-п, проведення фактичної перевірки позивача призначено з метою перевірки дотримання чинного законодавства щодо обігу підакцизних товарів. При цьому правовою підставою для призначення перевірки у наказі вказано підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України.
Позивач вважає, що фактична перевірка проведена без законних на те підстав, оскільки у наказі від 26.12.2022 № 2327-п не зазначено конкретну інформацію про порушення вимог законодавства.
При вирішенні спору суд відповідно до приписів частини п`ятої статті 242 КАС України до спірних правовідносин застосовує висновки, викладені Верховним Судом у постановах від 12 серпня 2021 року у справі №140/14625/20, від 10 квітня 2020 року у справі №815/1978/18, від 25 січня 2019 року у справі №812/1112/16, від 05 листопада 2018 року у справі №803/988/17, від 22 травня 2018 року у справі №810/1394/16, від 20 березня 2018 року у справі №820/4766/17, за змістом яких підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України передбачає альтернативні підстави проведення фактичної перевірки, які можуть застосовуватися як у сукупності, так і кожна окремо, а саме:
- наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення платником податків вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законом у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
З аналізу підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України вбачається, що здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального є самостійною підставою з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання за умови дотримання процедурних питань (прийняття наказу, вручення наказу, направлень, пред`явлення службових посвідчень) та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства. В цьому випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).
Відповідні функції контролю передбачені підпунктами 19-1.1.4, 19-1.1.14, 19-1.1.16, 19-1.1.20 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України. Зокрема, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції: здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; здійснюють контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять роздрібну торгівлю тютюновими виробами, вимог законодавства щодо максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких виробів; забезпечують контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять оптову або роздрібну торгівлю алкогольними напоями, вимог законодавства щодо мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на такі напої.
Отже, контролюючий орган має право на проведення фактичної перевірки господарюючого суб`єкту з підстав здійснення функцій контролю, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Цей висновок також узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у постанові від 21 липня 2022 року у справі №320/1864/21.
При цьому слід зазначити, що окремою підставою, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки згідно з положеннями підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, є також наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками.
Тобто, саме за вказаною підставою контролюючий орган, окрім посилання на підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, у наказі має зазначати конкретну інформацію, яка була наявна у контролюючого органу чи отримана ним в установленому порядку та свідчить про порушення платником податків відповідного законодавства.
Як вбачається з наказу від 26.12.2022 №2327-п Про проведення фактичних перевірки ТОВ «Вог Ресурс» контролюючий орган фактично призначив перевірку з підстав здійснення функцій, визначених законом у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, що відповідає підставі, визначеній у підпункті 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України.
Суд також звертає увагу на наявність у даному наказі інформації про період за який буде проводитись перевірка, вказано назву суб`єкта господарювання, що буде перевірятися (ТОВ Вог Ресурс), його адресу, дату початку перевірки та її тривалість (п.1, 2 наказу).
Таким чином доводи позивача про відсутність підстав для проведення фактичної перевірки суд відхиляє як такі, що суперечить нормам права, які регулюють спірні правовідносини.
Крім того при наданні правової оцінки доводам позивача в цій частині слід врахувати постанову Верховного Суду від 19 травня 2020 року у справі №820/2300/18, у якій зроблено висновок, що окремі дефекти форми рішення контролюючого органу не повинні сприйматися як безумовні підстави для висновку щодо протиправності спірного рішення і, як наслідок, про його скасування. Якщо спірне рішення прийняте контролюючим органом у межах своєї компетенції та з його змісту можна чітко встановити зміст цього рішення (зокрема, порушення законодавства, за які застосовуються відповідні санкції, та розмір останніх), таке рішення може бути визнане судом правомірним навіть у разі, коли не дотримано окремих елементів.
Щодо порушення позивачем статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту, етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, суд зазначає наступне.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначено Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального №481/95-ВР від 19 грудня 1995 року (Закон №481).
Законом України від 23.11.2018 №2628-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів внесено зміни до Закону України від 19 грудня 1995 року №481 Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів (Закон №481), зокрема запроваджено ліцензування видів господарської діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Зазначені зміни набирають чинності з 01 липня 2019 року.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» утворено Державну податкову службу шляхом реорганізації Державної фіскальної служби. Згідно з підпунктом 27 пункту 4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року №227(Постанова №227), ДПС відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва пального, з оптової, роздрібної торгівлі та зберігання пального і контроль за таким виробництвом. ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи.
Відповідно до статті 1 Закону №481:
- ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
- місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування;
- зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;
- оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;
- роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/авто газозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в батонах для побутових потреб населення та інших споживачів;
- єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Статтею 15 Закону №481 визначено, що ліцензії на право провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади.
Контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України (частиною 1 статті 16 Закону №481).
Як встановлено судом, 24.12.2021 ТОВ Вог Ресурс видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614202000225, терміном дії з 30.04.2020 до 30.04.2025.
Водночас, перевіркою встановлено порушення вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії.
Відповідно до статті 17 Закону №481 до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі зберігання пального без наявності ліцензії у вигляді штрафу в розмірі 500 000 грн.
Однак, суд не погоджується з позицією податкового органу щодо встановленого відповідачем порушення товариством статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, з огляду на таке.
З матеріалів справи вбачається, що 31.12.2021 між ТОВ Вог Ресурс (Поклажодавець) та ТОВ ГРАНДТЕРМІНАЛ (Зберігач) було укладено договір зберігання №31/12/21-1, за яким Зберігач зобов`язується зберігати нафтопродукти в асортименті, в подальшому іменовані - Майно, передане йому Поклажодавцем, і повернути це Майно в цілості на умовах, визначених даним договором (п.1.1 Договору).
За змістом п.п.1.2, 1.4 Договору майно, що передається Зберігачу, є власністю Поклажодавця і вважається переданим на зберігання з моменту підписання Акту приймання-передачі майна. При цьому, право власності на Майно до Зберігача не переходить. До виконання зобов`язань за даним Договором Зберігач має право залучати третіх осіб, несучи при цьому повну відповідальність перед Поклажодавцем за порушення умов даного Договору.
Відповідно до п.3.1, 3.2 договору, поставка майна для передачі на зберігання здійснюється товарними партіями на умовах СРТ або EXW, при цьому поставка (передача) Майна на зберігання може здійснюватися на інших умовах, додатково погоджених Сторонами.
Адреси місць зберігання Майна погоджуються Сторонами у Додатку (Додатках), що є невід`ємними частинами даного Договору.
Зокрема, у Додатку №1 до Договору зберігання №31/12/21-1 від 31.12.2021 на виконання п.3.2 договору зберігання №31/12/21-1 від 31.12.2021 сторони погодили наступні місця зберігання (нафтобази) майна Поклажодавця:
- м. Луцьк, вул. Єршова, 1,
- Волинська обл., м. Ковель, вул. Луцька, 21,
- Дніпропетровська обл., с. Партизанське, вул. Заводська, 13,
- м. Житомир, вул. Корольова, 173,
- Закарпатська обл., Мукачівський р-н, с. Шенборн, вул. Мукачівська, 15,
- Київська обл., м. Бориспіль, вул. Привокзальна, 9,
- м. Київ, вул. Куренівська, 146,
- Львівська обл., Пустомитівський р-н, с. Горішній, вул. Героїв України, 13,
- Львівська обл., Жовківський р-н, с. Малехів, вул. Київська, 34,
- Полтавська обл., м. Карлівка, вул. Січових стрільців, 1,
- Рівненська обл., м. Дубно, вул. Страклівська, 18а.
- м. Тернопіль, вул. Поліська, 1,
- Хмельницька обл., смт. Білогір`я, вул. Залізнична, 43.
Пунктом 6.5 Договору визначено, що Зберігач зобов`язаний повернути все Майно або його частину на вимогу Поклажодавця, навіть якщо строк дії Договору не закінчився. У разі закінчення строку дії Договору або його розірвання, Зберігач зобов`язується повернути Майно зі зберігання Поклажодавця протягом 5 (п`яти) календарних днів з дати закінчення строку дії чи розірвання Договору.
08.04.2021 між ТОВ Вог Ресурс (Поклажодавець) та ТОВ «ГНС СПАРТАК» (Зберігач) було укладено договір про надання послуг зберігання № 08/04/2021СПАРТАК-ВОГ.
Зокрема, сторони погодили наступні місце зберігання - майновий комплекс газонаповнювальної станції зріджених газів (далі ГНС «СПАРТАК») 12265, Житомирська обл., Радомишльський р-н, смт Городок, вул. Заводська, 2.
При цьому, ні Податковий кодекс України, ні Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального не передбачають прямих заборон чи обмежень платника податку укладати договори відповідального зберігання пального.
Оскільки у ТОВ Вог Ресурс відсутнє місце оптової торгівлі пальним (у розумінні Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального та є в наявності ліцензія на оптову торгівлю без місць, це зумовило необхідність зберігання такого пального у підприємствах, які мають відповідні потужності та ліцензії, зокрема, у ТОВ ГРАНДТЕРМІНАЛ та ТОВ «ГНС СПАРТАК».
Водночас, при передачі пального на зберігання у ТОВ Вог Ресурс не виникає місця оптової торгівлі пальним у розумінні Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, оскільки за укладеними договорами ТОВ Вог Ресурс лише користується послугами зберігання власного пального, що надає ТОВ ГРАНДТЕРМІНАЛ та ТОВ «ГНС СПАРТАК», а не місцем такого зберігання на підставі права користування таким місцем.
З огляду на це, чинним законодавством України не заборонено, а навпаки допустимо, маючи ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі, передавати нафтопродукти на відповідальне зберігання іншим особам, що мають відповідну ліцензію на право зберігання пального у відповідності до договору.
При цьому, зі змісту договору зберігання між ТзОВ ВОГ РЕСУРС (Поклажодавець) та ТОВ ГРАНДТЕРМІНАЛ (Зберігач) вбачається, що перехід права власності на нафтопродукти Поклажодавця не відбувається, що в свою чергу свідчить, що ця господарська діяльність не є продажем (реалізацією) товару.
При оцінці спірних правовідносин суд враховує і те, що нормами ст.15 Закону визначено, що суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
Дана норма дозволяє суб`єкту господарювання не отримувати ліцензію, якщо його пальне передане на зберігання іншим суб`єктам господарювання, за умови наявності в останніх відповідної ліцензії, що має місце і в даному випадку.
Крім того суд звертає увагу на те, що зберігання пального передбачає наявність певних видів обладнання для цього, які в позивача є відсутніми.
Зважаючи на вищевказане, суд вважає, що ТОВ Вог Ресурс жодним чином не порушено вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії, а тому рішення Головного управління ДПС у Житомирській області про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 № 000/3086/06-30-09-02 та № 000/3108/06-30-09-02 є протиправними та підлягають скасуванню.
За змістом частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою та другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність оскаржуваних рішень про застосування фінансових санкцій, а відтак, позовні вимоги належить задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір, сплачений згідно з платіжною інструкцією від 02.06.2023 в сумі 15000,00 грн (а.с. 30).
Керуючись ст.ст. 241, 242, 243, 245, 246, 262, 295, 297, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Житомирській області про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 № 000/3086/06-30-09-02 та № 000/3108/06-30-09-02.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Вог Ресурс за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Житомирській області судовий збір в сумі 15000,00 грн (п`ятнадцять тисяч гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Вог Ресурс (43023, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Єршова, 1, код ЄДРПОУ 43258487).
Відповідач: Головне управління ДПС у Житомирській області (10003, м. Житомир, вул. Юрка Тютюнника, 7, код ЄДРПОУ 44096781).
СуддяР.С. Денисюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2023 |
Оприлюднено | 10.11.2023 |
Номер документу | 114761691 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні