ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
07 листопада 2023 року Справа № 280/7202/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Запорізькій області про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» критеріям ризиковості платника податку №10001 від 22.08.2023;
зобов`язати ГУ ДПС у Запорізькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» з переліку платників податку на додану вартість, які відповідають критеріям ризиковості.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним отримано через електронний кабінет платника податків рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №10001 від 22.08.2023, відповідно до якого визначено відповідність позивача критеріям ризиковості, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Разом з тим, позивач вважає прийняте рішення протиправним, оскільки таке не містять належної мотивації віднесення позивача до ризикових платників податків. Також зазначено, що незважаючи на той факт, що первинне рішення про відповідність ТОВ «Нова Астарта» критеріям ризиковості платника податку №1911 прийнято відповідачем 31.01.2022 та позивачем надано всі можливі документи, які вказують на невідповідність його критеріям ризиковості платника податку, у кожному наступному рішенні відповідач повідомляв про наявність нової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування. Всі рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної були скасовані судом за результатами розгляду позовних заяв. Вказує, що вимога надати первинні документи по господарських операціях, по яких відбулась реєстрація податкових накладних, а відповідно і відсутня інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, підміняє за своїм змістом проведення податкової перевірки як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу, а тому є протиправним та прямим втручанням в господарську діяльність позивача. Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 11.09.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі, а розгляд справи призначено без повідомлення/виклику представників сторін.
Відповідач проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень зазначено, що рішення Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області № 10001 від 22.08.2023 відповідно п.8 Критеріїв ризиковості ТОВ «НОВА АСТАРТА» включено до переліку ризикових платників податку за критерієм - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючи органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Рішення № 10001 від 22.08.2023 є повторним рішенням, яке прийнято комісією за результатами розгляду поданих платником документів, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Відповідно до абз. 26 п. 6 Порядку № 1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність. Зазначено, що п.8 Критеріїв містить вказівку на джерело податкової інформації як «зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування», проте не вказує, що це мають бути податкові накладні/розрахунки коригування виключно платника податку щодо якого приймається рішення про ризиковість. Тобто джерелом податкової інформації відносно конкретного платника податку можуть бути узагальнені відомості з поданих до реєстрації податкових накладних всіх платників ПДВ (в т.ч. кола контрагентів-постачальників та/або покупців), які містяться у ЄРПН на дату прийняття рішення. Саме такі узагальнені відомості з ЄРПН відповідно до норм Порядку № 1165 автоматично опрацьовуються системою автоматизованого моніторингу та аналізують наявність чи відсутність ризику порушення норм податкового законодавства. Пiдставою для включения позивача до реєстру ризикових платникiв, є податкова iнформацiя складена за результатами аналiзу Єдиного реєстру податкових накладних за період з 01.02.2023 по 17.08.2023 Вознесенівським відділом камеральних перевірок управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Запорізькій області, надана у листі №6080/08-01-04-03- 15 від 22.08.2023. Окрім цього, підставою для включення позивача реєстру ризикових платників, є надходження від Олександрівського управління ГУ ДФС у Запорізькій області, податкової інформації відповідно до якої, за даними Єдиного реєстру податкових накладних позивачем здійснено реалізацію Аміачної селітри на ТОВ «Запорізькі акумулятори» (43163144, основний вид діяльності виробництво батарей і акумуляторів), подальша реалізація Аміачної селітри по ланцюгу постачання не встановлена. Отже, по підприємству ТОВ «НОВА АСТАРТА» виявлені ризики, що відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, наведеного у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого Постановою КМУ від 11.12.2019 №1165. Також зазначено, що визнання відповідачем на підставі оцінки податкової поведінки платника податків таким, що відповідає критеріям ризиковості, не впливає на його господарську діяльність, не створює перешкод для цього, так само, як і не завдає шкоди його діловій репутації. Обов`язок доведення того, що платник податку не є ризикоорієнтованим, та/ або не здійснює свою діяльність з метою мінімізації сплати податків покладається на позивача. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
У відповіді на відзив позивач не погодився з доводами відповідача та просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Згідно зі ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, установив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі.
З матеріалів справи судом установлено, що 23.03.2011 Товариство з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» зареєстровано як юридичну особу приватного права та з 30.03.2012 зареєстровано платником податку на додану вартість за індивідуальним податковим номером - 375916108266. Основний вид діяльності за КВЕД: 46.21 - Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
22.08.2023 комісією Головного управління ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №10001 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким визначено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» критеріям ризиковості платника податку, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У рішенні від 22.08.2023 №10001 зазначено, що з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 16.08.2023 №1, прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості за підставою пункт 8.
Код податкової інофрмації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку, зазначено:
03 відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
07 недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості:
тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.02.2023 по 17.08.2023; код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова: 46.21; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 37591616; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 14.02.2022.
Зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Документи: не надання документів по відносинам з ФГ «КОБЗАР 2020» (43470983): складські документи, інвентаризаційні описи на момент відвантаження, ТТН, первинні документи щодо зберігання. Пояснення та копії підтверджуючих документів щодо розумної мети по здійсненим операціям щодо постачання на ТОВ «Запорізькі акумулятори» (43163144) мінеральних добрив.
Не погодившись з правомірністю прийняття спірного рішення, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Порядок №1165 набрав чинності з 01.02.2020.
Згідно з пунктом 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
При цьому, Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За приписами пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п.26 Порядку №1165, комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
За змістом пункту 40 Порядку №1165, засідання комісії контролюючого органу є правоможним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу.
Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.
Пунктом 43 Порядку №1165 встановлено, що матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
За приписами п.44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Відповідно до пункту 46 Порядку №1165, у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Додатком 4 до Порядку №1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з додатком 4 Порядку №1165, у рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку у графі «Податкова інформація» розшифровується, яка саме податкова інформація.
При цьому, у Додатку 4 до Порядку №1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстави вважати, що положеннями Порядку № 1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зокрема, пункт 5 наведеного Порядку передбачає, що перевірці відповідності критеріям ризиковості платника податку та показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, підлягає лише той платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Отже, законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім здійснення моніторингу платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Таким чином, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому, моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Водночас, право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено.
На необхідність додержання установленої законодавцем послідовності прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а саме те, що рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування, вказав Верховний Суд у постанові від 23.06.2022 у справі №640/6130/20.
Разом з цим, Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, а суд при вирішенні спорів такої категорії, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, має дослідити і надати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання Комісії та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 30 листопада 2021 року у справі №340/1098/20 та від 19 листопада 2021 року у справі №140/17441/20.
Як установлено судом, у даному випадку Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Нова Астарта» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 № 17 затверджений довідник кодів податкової інформації (далі Наказ № 17). Даний Наказ № 17 містить 18 кодів: від придбання і постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, до керівника та/або особи, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.
Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку включає, зокрема:
код03 відсутність необхідних умов та/або обсягівматеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання, паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
код 07 недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції).
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: тип операції: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.02.2023 по 17.08.2023; код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова: 46.21; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 37591616; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: 14.02.2022.
Зазначено про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Документи: не надання документів по відносинам з ФГ «КОБЗАР 2020» (43470983): складські документи, інвентаризаційні описи на момент відвантаження, ТТН, первинні документи щодо зберігання. Пояснення та копії підтверджуючих документів щодо розумної мети по здійсненим операціям щодо постачання на ТОВ «Запорізькі акумулятори» (43163144) мінеральних добрив.
З дослідженого судом рішення встановлено, що оскаржуване рішення не містить мотивації підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку, та не містить доказів наявності податкової інформації та в кого вона отримана, що саме свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
З матеріалів справи вбачається, що 22.11.2021 між ТОВ «Нова Астарта» (Постачальник) та ТОВ «Запорізькі акумулятори» (Покупець) укладено договір поставки №22112021, відповідно до якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцеві, а Покупець прийняти у власність та оплатити: мінеральні добрива (Товар). Асортимент Товару, кількість, місце поставки, термін поставки і порядок оплати Товару визначається Сторонами в Специфікаціях на кожну окрему партію Товару. Пунктом 3.1. визначено, що поставка здійснюється окремими партіями в термін вказаний в Специфікації на партію товару до даного Договору. Умови поставки Товару вказані в Специфікаціях до цього Договору (п.3.2.). Загальна сума Договору визначається за фактом поставки Товару шляхом складання сум всіх накладних на Товар, що поставлений на умовах і в період дії даного Договору (п.4.1.). Розрахунок за поставлений Товар Покупець здійснює шляхом перерахування суми, в термін згідно із Специфікацією до даного Договору на розрахунковий рахунок Постачальника (п.4.2.). 05.01.2022 між Постачальником та Покупцем укладено Специфікацію №2 до Договору поставки від 22.11.2021 №22112021, відповідно до п.1 якої сторони погодилися та затвердили умови постачання селітри аміачної в біг/бегах у кількості 88,8 т на загальну суму 2295488,88 грн, у т.ч. ПДВ 382581,48 грн. На виконання домовленостей між сторонами ТОВ «Запорізькі акумулятори» на рахунок позивача були здійснені оплати за договором на загальну суму 2295488,88 грн, у т.ч. ПДВ 382581,48 грн, а саме: 05.01.2022 на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн як оплата за селітру відповідно до рахунку №01 від 05.01.2022 (вказане підтверджується платіжним дорученням №19 від 05.01.2022 та рахунком на оплату №1 від 05.01.2022); 05.01.2022 на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн як оплата за селітру відповідно до рахунку №02 від 05.01.2022 (вказане підтверджується платіжним дорученням №20 від 05.01.2022 та рахунком на оплату №2 від 05.01.2022); 06.01.2022 на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн як оплата за селітру відповідно до рахунку №03 від 06.01.2022 (вказане підтверджується платіжним дорученням №39 від 06.01.2022 та рахунком на оплату №3 від 05.01.2022); 11.01.2022 на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн як оплата за селітру відповідно до рахунку №04 від 11.01.2022 (вказане підтверджується платіжним дорученням №60 від 11.01.2022 та рахунком на оплату №4 від 06.01.2022). Позивачем на адресу ТОВ «Запорізькі акумулятори» було поставлено 88,8 т селітри аміачної, а саме: 11.01.2022 поставлено 22,200 т селітри аміачної на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн, що підтверджується ТТН №4 від 11.01.2022 та видатковою накладною №4 від 11.01.2022; 11.01.2022 поставлено 22,200 т селітри аміачної на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн, що підтверджується ТТН №5 від 11.01.2022 та видатковою накладною №5 від 11.01.2022; 11.01.2022 поставлено 22,200 т селітри аміачної на загальну суму 573872, 22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн, що підтверджується ТТН №6 від 11.01.2022 та видатковою накладною №6 від 11.01.2022; 12.01.2022 поставлено 22,200 т селітри аміачної на загальну суму 573872,22 грн, у т.ч. ПДВ 95645,37 грн, що підтверджується ТТН №7 від 11.01.2022 та видатковою накладною №7 від 12.01.2022.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.7 статті 201 ПК України, в межах виконання договору від 22.11.2021 № 22112021 та на підставі вищевказаних первинних документів позивачем було складено в електронній формі та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні №1 від 05.01.2022, №2 від 05.01.2022, №4 від 06.01.2022, №8 від 11.01.2022. За наслідками подання податкових накладних позивач отримав чотири Квитанції 31.01.2022 кожна про зупинення реєстрації податкової накладної. Відповідно до змісту Квитанцій: «реєстрація ПН/РК від 05.01.2022 №1, №2; від 06.01.2022 №4; від 11.01.2022 №8 в Єдиному реєстрі податкових яким подано для накладних зупинена. Платник податку, реєстрації ПН/РК, в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризикованості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Запорізькій області №3782756/37591616 від 10.02.2022, №3782767/37591616 від 10.02.2022, №3782680/37591616 від 10.02.2022, №3782785/37591616 від 10.02.2022 відмовлено в реєстрації податкових накладних.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2022 року по справі №280/4502/22, яке набрало законної сили 11.05.2023, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної від 10.02.2022 №3782756/37591616, від 10.02.2022 №3782767/37591616, від 10.02.2022№3782680/37591616, від 10.02.2022 №3782785/37591616. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» №1 від 05.01.2022, №2 від 05.01.2022, №4 від 06.01.2022, №8 від 11.01.2022, датою подання їх на реєстрацію 31.01.2022.
Окрім того, ТОВ «Нова Астарта» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Повідомлення та пакет документів ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято 16.08.2023, що підтверджується квитанцією №2. До повідомлення долучено лист-пояснення вих.36 від 16.08.2023, в якому позивач зазначив, що постачання товару ФГ «КОБЗАР 2020» здійснювалось на умовах відвантаження товару з орендованого ТОВ «Нова Астарта» складу, розташованого за адресою: Запорізька область, Михайлівський район, смт.Михайлівка, вул.Пушкіна, буд.210. Договір оренди складу №24012022-О від 24.01.2022, що підтверджується формою 20-ОПП.
До повідомлення також долучено додаток №1 щодо ФГ «КОБЗАР 2020» (43470983): документи по ланцюгу придбання товару у ТОВ «ТД «УКРРОСХИМ», перевезення його ФОП ОСОБА_1 на орендований ТОВ «Нова Астарта» склад, а також подальша реалізація товару ФГ «Кобзар 2020» зі складу, розташованого за адресою: Запорізька область, Михайлівський район, смт.Михайлівка, вул.Пушкіна, буд.210, а саме: договір поставки №422 від 24.01.2022 між ТОВ «ТД «УКРРОСХИМ» та ТОВ «Нова Астарта», специфікацію №422/592 від 24.01.2022, рахунок на оплату №593 від 24.01.2022, TTH №Г0000003211 від 18.02.2022, платіжні доручення №966,967 від 25.01.2022, картка рахунку 631 за 24.01.2022 - 28.02.2022, сертифікати якості партії №49 та №65; договір поставки №26012022 від 26.01.2022 між ТОВ «Нова Астарта» та ФГ «Кобзар 2020», специфікація №2 від 06.05.2022, рахунок на оплату №50 від 06.05.2022, видаткова накладна №74 від 10.05.2022, довіреність №5 від 07.05.2022, наказ №03/02 про отримання матеріальних цінностей, ТТН №74, 74/1 від 10.05.2022, платіжне доручення №34 від 10.05.2022, картка рахунку 361 за 10.05.2022- 31.12.2022; договір перевезення №03-01/2 від 03.01.2022 між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «Нова Астарта», рахунок на оплату №57 від 19.02.2022, акт надання послуг №60 від 19.02.2022, платіжні доручення №1056 від 20.04.2022, №1072 від 14.07.2022, ТТН №Г0000003211 від 18.02.2022, акт звірки взаємних розрахунків між ТОВ «Нова Астарта» та ФОП ОСОБА_1 станом на 19.04.2022, 08.07.2022, картка рахунку 631.
Із вказаних документів вбачається, що позивач самостійно не здійснював перевезення та відвантаження товару покупцю - ФГ «КОБЗАР 2020», а договір поставки укладено ще 24.01.2022, тобто до окупації частини території Запорізької області. Станом на травень 2022 року договір поставки був чинним, а тому позивач виконував взяті на себе зобов`язання. Перевезення товару здійснював ФОП ОСОБА_1 відповідно до договору перевезення №03-01/2 від 03.01.22 за маршрутом: Херсонська область, м. Таврійськ Запорізька область (на склад: Запорізька область, Михайлівський район, смт. Михайлівка). Рахунок №57 від 19.02.2022 на суму 7504 грн, акт надання послуг №60 від 19.02.2022 на суму 9504 грн, ТТН Г0000003211 від 18.02.2022, платіжні доручення №1056 від 29.04.2022 на суму 9000 грн, №1072 від 14.07.2022 на суму 4000 грн.28.09.2023 позивач отримав довідку від ФОП ОСОБА_1 вих.12 від 28.09.2023, в якій останній повідомляє, що згідно з електронною системою контролю руху транспорту GPS та товарно-транспортної накладної №Г0000003211 від 18.02.2022, його автомобіль MAN TGA 26,400 самоскид, д.н. НОМЕР_1 під керуванням водія ОСОБА_2 , перевозив сульфоамофос у кількості 24 тони за маршрутом пункт навантаження: «вул.Промислова, 12 м.Таврійськ, Херсонська область», пункт розвантаження «вул.Пушкіна, буд.210, смт.Михайлівка, Михайлівський район, Запорізької області».
Між тим, відповідачем вищевказані інформація та документи залишено поза увагою, жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому вказані інформація та документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення, ні рішення від 22.08.2023 №10001, ні відзив не містять. Однак в рішенні зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: операція: постачання; період здійснення господарської операції: з 01.02.2023 по 17.08.2023; код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова: 46.21; податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операцій: 37591616 (ТОВ «Нова Астарта»).
Разом з тим, повертаючись до питання щодо послідовності та умов для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що пункт 8 додатку 1 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення госодарської лперації, зазначеної в поданих для реєстарції податковій накладній/розрахунку коригування.
При цьому, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачає можливість визнання підприємства «ризиковим» виключно у випадку наявності податкової інформації щодо ризиковості господарських операцій, зазначених в поданих податкових накладних/розрахунках коригування.
Разом із тим, позивачем надано документи, які вказують на невідповідність його критеріям ризиковості платника податку, однак у кожному наступному рішенні відповідач повідомляв про наявність нової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. При цьому, останнє оскаржуване рішення №10001 від 22.08.2023 не містить інформації про конкретні господарські операції щодо яких наявна інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Крім того, всі рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної були скасовані судом за результатами розгляду позовних заяв ТОВ «Нова Астарта».
Таким чином, незазначення у рішенні детальної розшифровки податкової інформації щодо того, яка ж саме операція є ризиковою, в чому суть такої ризиковості, чому вся господарська діяльність товариства є ризиковою, а також вимога надати нові документи, які раніше вже надавалися, позбавляє права платника податків можливості спростувати доводи контролюючого органу щодо підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків.
Відтак, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність ТОВ «Нова Астарта» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість безвідносно до конкретної господарської операції, зазначеної у поданій для реєстрації податковій накладній розрахунку коригування, а за результатами проведеного моніторингу реєстрації ТОВ «Нова Астарта» податкових/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних інформаційних ресурсів та на основі баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, що поставило позивача у стан правової невизначеності щодо підстав визнання відповідності критеріям ризиковості та документів, які необхідно подати на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Суд також зауважує, що при розгляді питання виключення платника податку з переліку платників на підставі поданої інформації та копій документів контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
У правових висновках Верховного Суду, що наведені в постановах від 16 грудня 2020 року у справі №340/474/20, від 5 січня 2021 року у справі №640/10988/20, від 5 січня 2021 року у справі №640/11321/20 зазначено, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання, характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Також суд касаційної інстанції зазначав, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Суд звертає увагу на ту обставину, що у спірному рішенні відповідачем не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
При цьому, в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.
Посилання відповідача у рішенні №10001 від 22.08.2023 на ненадання позивачем окремих документів, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, а також не зазначення Комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність оскаржуваного рішення.
У зв`язку з наведеним, суд дійшов висновку, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості, а отже позовні вимоги є обґрунтованими.
З огляду на викладене, спірне рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є необґрунтованим, тобто прийнятим без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. При цьому, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, на якого покладено обов`язок щодо доказування правомірності прийнятого ним рішення, не довів належними та допустимими доказами щодо наявності підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Суд вважає безпідставними доводи відповідача відносно того, що спірне рішення про визнання ТОВ «Нова Астарта» таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створює для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків, оскільки згідно з приписами Порядку №1165 наслідком прийняття відповідачем спірного рішення та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.
При цьому, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника прямо визначено у затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку №1165), згідно з якою «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».
Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність прийняття спірного рішення про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що в свою чергу є підставою для його скасування.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, на думку суду, належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є саме зобов`язання ГУ ДПС у Запорізькій області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Відповідно до частини першоїстатті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги задоволено, на користь позивача слід стягнути судовий збір у розмірі 2684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Запорізькій області.
Керуючись ст.ст.9, 139, 243-246 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» (69063, м.Запоріжжя, вул.Троїцька, буд.27, код ЄДРПОУ 37591616) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №10001 від 22.08.2023, прийняте Комісією ГУ ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Нова Астарта» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2023 |
Оприлюднено | 10.11.2023 |
Номер документу | 114763035 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні