Рішення
від 07.11.2023 по справі 380/5572/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 листопада 2023 рокусправа № 380/5572/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

24.03.2023 на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла поштою позовна заява ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивачка) до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі ГУ ПФУ у Львівській області, відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України у Кіровоградській області (далі ГУ ПФУ у Кіровоградській області, відповідач-2). Позивачка просить суд: - визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області №133950010978 від 27.01.2023 про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за списком №1; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати ОСОБА_1 період її роботи з 04.02.2000 по 14.07.2002, та з 15.07.2002 по 28.02.2006 на посаді медсестри підземної у державному підприємстві «Шахта «Бендюзька» до пільгового страхового стажу за списком №1, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу та пільгового (спеціального) страхового стажу за Списком №1 період роботи з 01.10.2021 по 31.12.2022 на відокремленому підрозділі «Шахта «Відродження» ДП «Львіввугілля»; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області призначити ОСОБА_1 з 18.01.2023 (дня звернення) пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-ХІІ, в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 №213-VIII із застосуванням показника вікового цензу у 45 років.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у віці 48 років 18.01.2023 звернулася до територіального органу ПФУ із заявою, просила призначити пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1. ГУ ПФУ у Кіровоградській області за наслідками розгляду її заяви прийняло рішення №133950010978 від 27.01.2023, яким відмовило заявниці у призначенні пенсії за вислугу років відповідно до Закону №1058-IV у зв`язку з тим, що заявниця не досягла віку, визначеного пунктом 1 частини другої статті 114 Закону №1058-IV (досягнення віку 50 років, за наявності страхового стажу не менше 20 років, з них 7 років 6 місяців на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці). За результатами розгляду документів поданих заявницею документів, до страхового та пільгового стажу не зараховано період роботи з 01.10.2021 по 31.12.2022 в зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків; до пільгового стажу не зараховано періоди пільгової роботи згідно довідки від 30.12.2002 за № 166 виданої ДП шахта «Бендюзька»: з 29.09.1997 по 30.03.2000, оскільки наказом №225 від 19.12.1994 про результати атестації робочих місць посада медсестри підземної не атестована, в наказі №45 від 04.02.2000 про результати атестації робочих місць немає підтвердження, що робоче місце медсестри підземної атестоване вперше, з 18.04.2002 по 28.02.2006, так як не долучено наказ про результати атестації робочих місць від 18.04.2002 за №265. Позивачка посилається на норми пункту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-ХІІ (далі Закон №1788-ХІІ, в редакції, визначеній пунктом 3 резолютивної частини рішення Конституційного Суду №1-р/2020 від 23.01.2020, про те, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком №1 […] жінки після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах. Позивачка посилається на те, що згідно з довідкою шахти «Бендюзька» №166 від 30.12.2022 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній вона працювала повний робочий день під землею на Шахта «Бендюзька» і за період з 29.09.1997 по 28.02.2006 виконувала обслуговування працівників зайнятих повний робочий день на підземних роботах (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я), за професією/посадою медсестра підземна, як працівник, яка обслуговувала працівників зайнятих повний робочий день на підземних роботах (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я), що передбачено Списком №1. Відповідно до наказів №45 від 04.02.2000, №265 від 15.07.2002 «Про результати атестації робочих місць» проведено атестацію робочих місць і посад, зайнятість в яких дає право на пенсію на пільгових умовах, зокрема по Списком №1 медсестра підземна, медичні сестри, фельдшери підземного здоровпункту. Позивачка стверджує, що на день звернення із заявою про призначення пенсії їй було більше 45 років (48 років 3 місяці 5 днів, загальний стаж становив більше 15 років/відповідач підтвердив страховий стаж 27 років 02 місяці 19 днів, пільговий стаж за Списком №1 більше 7 років 6 місяців/підтверджений відповідачем 5 років 1 місяць 28 днів та незаконно не зарахований 7 років 02 місяці 28 днів, що є достатнім для призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1.

Відповідач-1, ГУ ПФУ у Львівській області, позов не визнає. Представник відповідача подав відзив на позовну заяву (а.с. 53-55), просить суд відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 в повному обсязі. Відповідач посилається на норми п.1 частини другої статті 114 Закону №1058-IV та вказує, що станом на дату звернення за призначенням пенсії за віком на пільгових умовах (18.01.2023) право на пенсію за віком на пільгових умовах у позивачки відсутнє. Відповідач звернув увагу суду на помилку в довідці №166 від 30.12.2022 щодо дати наказу №265 про результати атестації робочих місць (у довідці на стор.2 роботодавцем помилково зазначено 18.04.2002 замість правильного 15.07.2002), вказав на право позивачки надати довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданій ДП «Шахта «Бендюзька», із зазначенням вірної дати наказу про результати атестації робочого місця.

Відповідач-2, ГУ ПФУ у Кіровоградській області, позов не визнає. Представник відповідача подав відзив на позовну заяву (а.с. 49-51), просить суд відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 в повному обсязі. Відповідач вказує, що станом на дату звернення із заявою про призначення пенсії позивачка досягла віку 48 років 3 місяці 5 днів, пільговий стаж по Списку №1 становить 5 років 1 місяць 28 днів, що є недостатнім для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Суд з`ясував зміст позовних вимог та заперечень на позов, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:

ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , 18.01.2023 звернулася до органу ПФУ із заявою, просила призначити пенсію за віком на пільгових умовах.

Відповідно до відомостей трудової книжки НОМЕР_2 ОСОБА_1 з 29.09.1997 по 28.02.2006 працювала підземною медсестрою з повним робочим днем під землею (запис трудової книжки №5-8, а.с.14звор.). В довідці про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №166 від 30.12.2021, виданої ДП «Шахта «Бендюзька», зазначено, що ОСОБА_1 працювала повний робочий день під землею на шахті «Бендюзька» і за період роботи з 29.09.1997 по 06.02.2003, з 07.02.2003 по 01.06.2003, з 01.08.2005 по 28.02.2006 виконувала обслуговування працівників зайнятих повний робочий день на підземних роботах (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я) за професією, посадою медсестра підземна, як працівник, яка обслуговувала працівників зайнятих повний робочий день на підземних роботах (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я), що передбачений Списком №1 згідно постанов КМ України №162 від 11.03.1994, №36 від 16.01.2003. В цій довідці є посилання на накази за результатами атестації №225 від 19.12.1994, №45 від 04.02.2000, №265 від 18.04.2002 (а.с. 17).

27.01.2023 ГУ ПФУ в Кіровоградській області прийняло рішення №133950010978, відповідно до котрого відмовило ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, в якому зазначило таке (а.с.11):

«Вік заявниці 48 років 3 місяці 5 днів, працює.

Страховий стаж особи становить 27 р. 2 м. 19 д.

Стаж для визначення права на пенсію становить 32 р. 18 д.

Пільговий стаж по списку № 1 - 5 р. їм. 28 д.

За результатами розгляду документів, доданих до заяви до страхового та пільгового стажу не зараховано період роботи з 01.10.2021 по 31.12.2022 в зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків.

До пільгового стажу не зараховано періоди пільгової роботи згідно довідки від 30.12.2002 за № 166 виданої ДП шахта Бендюзька:

з 29.09.1997 по 30.03.2000, оскільки наказом № 225 від 19.12.1994 про результати атестації робочих місць посада медсестри підземної не атестована, в наказі № 45 від 04.02.2000 про результати атестації робочих місць немає підтвердження, що робоче місце медсестри підземної атестоване вперше, в даних ОК-5 за лютий-березень 2000 прослідковується робота на іншому підприємстві (необхідно надати підтвердження, що робота проходила у вільний від основної роботи час);

з 18.04.2002 по 28.02.2006, так як не долучено наказ про результати атестації робочих місць від 18.04.2002 за №265».

Відповідно до виписки індивідуальних відомостей про застраховану особу форми ОК-5 щодо застрахованої особи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), зокрема, за спірний період з 01.10.2021 по 31.12.2022 зазначено відомості про нарахування страхувальником ВП «Шахта «Відродження» ДП «Львіввугілля», код 26307842 сум заробітку, однак у відповідних графах відомостей відсутні дані про сплату страхових внесків за вказаний період (а.с.30-34).

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:

Стаття 46 Конституції України закріплює право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

У преамбулі Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII (далі - Закон №1788-XII) зазначено, що цей Закон відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Згідно із статтею 2 Закону № 1788-XII за цим Законом призначаються трудові пенсії: до яких відносяться пенсії за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.

Відповідно до статті 7 Закону №1788-XII звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. При цьому пенсії за віком і по інвалідності призначаються незалежно від того, припинено роботу на час звернення за пенсією чи вона продовжується. Як визначено статтею 83 Закону №1788-XII, пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

Відповідно до статті 4 Закону №1058-IV законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України «Про недержавне пенсійне забезпечення», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.

Пунктом 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV визначено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Пунктом 1) частини другої статті 114 Закону №1058-IV визначено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Відповідно до пункту "а" частини першої статті 13 Закону №1788-XII, в редакції до 01.04.2015, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

а) працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком N1 (36-2003-п) виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:

чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах;

жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

З 01.04.2015 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 №213-VIII, яким також внесені зміні до Закону України «Про пенсійне забезпечення». Так, статтю 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» викладено в новій редакції, зокрема, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

а) працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки 1975 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 45 років - по 31 березня 1970 року включно; 45 років 6 місяців - з 1 квітня 1970 року по 30 вересня 1970 року; 46 років - з 1 жовтня 1970 року по 31 березня 1971 року; 46 років 6 місяців - з 1 квітня 1971 року по 30 вересня 1971 року; 47 років - з 1 жовтня 1971 року по 31 березня 1972 року; 47 років 6 місяців - з 1 квітня 1972 року по 30 вересня 1972 року; 48 років - з 1 жовтня 1972 року по 31 березня 1973 року; 48 років 6 місяців - з 1 квітня 1973 року по 30 вересня 1973 року; 49 років - з 1 жовтня 1973 року по 31 березня 1974 року; 49 років 6 місяців - з 1 квітня 1974 року по 30 вересня 1974 року; 50 років - з 1 жовтня 1974 року по 31 грудня 1975 року.

Конституційний Суд України 23.01.2020 за результатами розгляду справи №1-5/2018(746/15) прийняв рішення №1-р/2020 та вирішив таке:

- визнати такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), статтю 13, частину другу статті 14, пункти „б-„г статті 54 Закону України „Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року №213-VIII;

- стаття 13, частина друга статті 14, пункти „б-„г статті 54 Закону України „Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року №1788-XII зі змінами, внесеними Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року №213-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення;

- застосуванню підлягають стаття 13, частина друга статті 14, пункти „б-„г статті 54 Закону України „Про пенсійне забезпечення від 5 листопада 1991 року № 1788-XII в редакції до внесення змін Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення від 2 березня 2015 року № 213-VIII для осіб, які працювали до 1 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаних нормах, а саме:

«На пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

а) працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:

- чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах;

- жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці жінкам. […]».

Відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Відповідно до статті 1 Закону №1058-IV:

- застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;

- страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону;

- страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески;

- персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку.

Відповідно до статей 14, 15 Закону №1058-IV платниками страхових внесків є страхувальники (роботодавці), які зобов`язані сплачувати страхові внески за застрахованих осіб (працівників) до органів Пенсійного фонду України.

Відповідно до частини другої статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Здійснення персоніфікованого обліку в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування врегульовано статтею 21 Закону №1058-IV. Як зазначено в частині другій цієї статті на кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки.

Частиною третьою статті 21 Закону №1058-IV визначено перелік відомостей, які повинна містити персональна електронна облікова картка застрахованої особи; та серед іншого, частина персональної облікової картки, яка відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід) та розмір сплачених страхових внесків.

Постановою правління Пенсійного фонду України №10-1 від 18.06.2014 затверджене Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі Положення №10-1), яке визначає порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 6 розділу V Положення №10-1 інформація з Реєстру застрахованих осіб формується та надається, зокрема, щодо індивідуальних відомостей про застраховану особу - згідно з додатками 3 - 5 до цього Положення. Так, додатком 4 до цього Положення затверджено форму довідки ОК-5 «Індивідуальні відомості про застраховану особу» Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Нормами статті 106 Закону №1058-IV передбачена відповідальність страхувальників, серед іншого, за несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків.

Статтею 83 Закону №1788-XII визначено, що пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку: а) пенсії за віком та по інвалідності призначаються з дня досягнення пенсійного віку або відповідно встановлення інвалідності органами медико-соціальної експертизи, якщо звернення за пенсією надійшло не пізніше 3 місяців з дня досягнення пенсійного віку або встановлення інвалідності.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України №383 від 18.11.2005 затверджено Порядок застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі Порядок №383). Згідно з пунктом 10 цього Порядку для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N637.

Як визначено пунктом 3 Порядку №383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

За період роботи позивачки чинним був Список №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо

важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 №162 та від 16.01.2003 №36.

Розділом I. Гірничі роботи підрозділу 1 Списку №1, затв. постановою КМУ від 11.03.1994 №162 визначено професію/посаду працівників, зайнятих на підземних роботах пункту 1010100е е) Всі працівники, зайняті повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених вище робітників і службовців (медперсонал підземних здоровпунктів, працівники підземного телефонного зв`язку тощо).

Розділом I. Гірничі роботи підрозділу 1 Списку №1, затв. постановою КМУ від 16.01.2003 №36 визначено професію/посаду працівників, зайнятих на підземних роботах пункту 1.1е е) всі працівники, зайняті повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених вище робітників і службовців (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я, працівники підземного телефонного зв`язку тощо).

Вирішуючи спір по суті, суд керується такими мотивами:

18.01.2023 ОСОБА_1 звернулася до органу ПФУ із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до пункту «а» частини першої статті 13 Закону №1788-XII, в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 №213-VIII із застосуванням показника вікового цензу 45 років з доданням необхідних документів.

Орган ПФУ при прийнятті рішення керувався Законом №1058-IV, відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 якого право на пенсію за віком на пільгових умовах мають працівники, зайняті повний робочий день на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Рішенням №133950010978 від 27.01.2023 відповідач відмовив позивачці у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 у зв`язку з відсутністю підстав для призначення відсутністю необхідного пільгового стажу роботи (7 років 6 місяців) та недосягненням пенсійного віку (50 років).

В оскаржуваному рішенні відповідач підтвердив пільговий стаж позивачки по Списку №1 5 років 1 місяць 28 днів, проте не зарахував:

- до загального страхового стажу та до пільгового стажу період роботи з 01.10.2021 по 31.12.2022 - в зв`язку з відсутністю сплати страхових внесків;

- до пільгового стажу періоди роботи згідно довідки №166 від 30.12.2002, виданої ДП «Шахта «Бендюзька»: - з 29.09.1997 по 30.03.2000, оскільки наказом №225 від 19.12.1994 про результати атестації робочих місць посада медсестри підземної не атестована; - з 18.04.2002 по 28.02.2006, оскільки не долучено наказ про результати атестації робочих місць №265 від 18.04.2002.

При прийнятті цього рішення суд враховує, що у рішенні №1-р/2020 від 23.01.2020 Конституційний Суд України вказав таке:

статтею 13 Закону №1788 до внесення змін Законом №213 було передбачено зменшення пенсійного віку для чоловіків і жінок стосовно загального пенсійного віку (60 років для чоловіків і 55 років для жінок) з урахуванням різниці між пенсійним віком у чоловіків і жінок на 10 років для працівників, зайнятих повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, та на 5 років для працівників, зайнятих повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці; зменшення пенсійного віку та стажу для чоловіків і жінок стосовно загального пенсійного віку з урахуванням різниці між пенсійним віком у чоловіків і жінок на 5 років. Отже, у статті 13 Закону №1788 до внесення змін Законом №213 було встановлено такий пенсійний вік: у пункті „а для чоловіків - 50 років, для жінок - 45 років; у пунктах «б»-«з» для чоловіків - 55 років, для жінок - 50 років. У Законі №1788 зі змінами, внесеними Законом №213, збережено вказану пропорцію щодо зменшення пенсійного віку для чоловіків і жінок стосовно загального пенсійного віку без урахування різниці між пенсійним віком для чоловіків і жінок. У частині першій статті 13 Закону №1788 зі змінами, внесеними Законом №213, встановлено однаковий пенсійний вік для чоловіків та жінок, а саме: у пункті «а»- 50 років (на 10 років менше, ніж загальний пенсійний вік), у пунктах „б-„з - 55 років (на 5 років менше, ніж загальний пенсійний вік). Вказаними положеннями Закону №1788 зі змінами, внесеними Законом №213, передбачено поетапне підвищення на 5 років віку виходу на пенсію на пільгових умовах з урахуванням відповідного стажу роботи та на пенсію за вислугу років. Тому Конституційний Суд України дійшов висновку, що стаття 13, частина друга статті 14, пункти «б»-«г» статті 54 Закону №1788 зі змінами, внесеними Законом №213, якими передбачено поетапне підвищення на 5 років віку виходу на пенсію на пільгових умовах з урахуванням відповідного стажу роботи та на пенсію за вислугу років для працівників, визначених у вказаних нормах, порушують легітимні очікування таких осіб, а отже, суперечать частині першій статті 8 Конституції України, тобто порушують принцип верховенства права, складовою якого є юридична визначеність.

Станом на дату звернення ОСОБА_1 із заявою про призначення пенсії за віком (заява подана 18.01.2023) з урахуванням наведеного рішення Конституційного Суду України чинною є редакція пункту а) частини першої статті 13 Закону №1788-XII, відповідно до якої право на пенсію за віком на пільгових умовах, незалежно від місця останньої роботи мають працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

При вирішенні питання про застосовність до спірних правовідносин положень Закону №1058-IV чи Закону №1788-XII суд враховує такі правові висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 03.11.2021 за результатами перегляду зразкового рішення №360/3611/20 від 21.04.2021:

[…] Відповідно до пункту 1 резолютивної частини Рішення № 1-р/2020 визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), стаття 13, частина друга статті 14, пункти «б» - «г» статті 54 Закону № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом № 213-VIII (пункт 1 рішення).

Згідно з пунктом 3 резолютивної частини зазначеного Рішення застосуванню підлягають стаття 13, частина друга статті 14, пункти «б» - «г» статті 54 Закону № 1788-XII в редакції до внесення змін Законом № 213-VIII для осіб, які працювали до 1 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаних нормах, а саме: на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць, у тому числі жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Таким чином, Рішенням № 1-р/2020 КСУ визнав неконституційними окремі положення Закону №1788-ХІІ, у зв`язку із чим вони втратили чинність з дня ухвалення Рішення (пункт 2 резолютивної частини Рішення). Одночасно КСУ встановив, що підлягають застосуванню відповідні норми в редакції до внесення змін Законом № 213-VIII.

У зв`язку із цим на час виникнення спірних правовідносин Закон №1788-ХІІ з урахуванням Рішення №1-р/2020 встановлював право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, для жінок після досягнення 50 років (за наявності стажу роботи та інших умов, визначених в рішенні КСУ).

Отже, на час виникнення спірних правовідносин була наявна колізія між нормами Закону №1788-ХІІ з урахуванням Рішення № 1-р/2020 з одного боку, та Законом №1058-ІV - з іншого в частині віку набуття права на пенсію на пільгових умовах. Перший із цих законів визначав такий вік у 50 років, тоді як другий - у 55 років.

Оскільки норми названих законів регулюють одне і те ж коло відносин, Велика Палата Верховного Суду доходить висновку, що вони явно суперечать один одному. Таке регулювання порушує вимогу «якості закону», передбачену Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року, та не забезпечує адекватний захист від свавільного втручання публічних органів державної влади у майнові права заявника (див. пункт 56 рішення Європейського суду з прав людини від 14 жовтня 2010 року у справі «Щокін проти України»).

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 19 лютого 2020 року у справі №520/15025/16-а (провадження № 11-1207апп19, пункт 56) сформувала правовий висновок, згідно з яким у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

Отже, у цій справі застосуванню підлягають саме норми Закону №1788-ХІІ з урахуванням Рішення №1-р/2020, а не Закону №1058-ІV».

Отже, у цій справі до спірних правовідносин слід застосувати норми Закону №1788-ХІІ з урахуванням Рішення №1-р/2020, а не норми Закону №1058-ІV.

Оцінюючи правомірність відмови відповідача зарахувати до страхового та спеціального/пільгового страхового стажу позивача період його роботи з 01.10.2021 по 31.12.2022 на ВП «Шахта «Відродження» ДП «Львіввугілля», суд враховує таке:

в індивідуальних відомостей про застраховану особу форми ОК-5 щодо застрахованої особи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за спірні звітні роки 2021-2022 наявні відомості про нарахування страхувальником ВП «Шахта «Відродження» ДП «Львіввугілля» (код 26307842) сум заробітку за кожен звітний місяць означених років, однак за період з жовтня 2021 року і по грудень 2022 року у відповідних графах відомостей відсутні дані про сплату страхувальником страхових внесків (а.с.32звор.).

Оцінюючи цю обставину, суд враховує численну та усталену практику Верховного Суду (постанови від 27.03.2018 у справі №208/6680/16-а, від 24.05.2018 у справі №480/12392/16-а, від 31.10.2019 у справі №226/1994/17, від 01.03.2021 у справі №423/757/17) при розгляді аналогічних спорів: касаційний суд неодноразово вказував на те, що відповідно до статті 106 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи. Обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника. Внаслідок невиконання підприємством обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним засадам у сфері соціального захисту. Тому особа не може нести відповідальність за неналежне виконання своїх обов`язків підприємством, на якому вона працює.

Враховуючи наведені правові позиції Верховного Суду, суд оцінює як протиправні дії ГУ ПФУ в Кіровоградській області щодо відмови зарахувати період роботи ОСОБА_1 з 01.10.2021 по 31.12.2022 (1 рік 3 місяці) на ВП «Шахта «Відродження» ДП «Львіввугілля» до загального страхового стажу та пільгового стажу за Списком №1, адже несплата страхувальником страхових внесків не повинна порушувати право позивача на соціальний захист.

Оцінюючи відмову ГУ ПФУ у Кіровоградській області зарахувати періоди пільгової роботи ОСОБА_1 згідно довідки ДП «Шахта «Бендюзька» №166 від 30.12.2002 суд враховує таке:

наявність трудового стажу роботи працівника із шкідливими і важкими умовами праці за відповідною професією (перебування на посаді або виконання робіт, що містяться в Списку №1) до 21.08.1992 підтверджується даними трудової книжки, а у випадку відсутності трудової книжки або відповідних у ній записів уточнюючими довідками підприємств або їх правонаступників; після 21.08.1992 результатами проведення атестації робочих місць.

Відповідно до записів трудової книжки (а.с. 14) ОСОБА_1 29.09.1997 (наказ від 29.09.1997 №80/к) прийнята підземною медсестрою з повним робочим днем під землею на цій посаді позивачка пропрацювала до 28.02.2006 (наказ №20к від 28.02.2006, 14звор.). Відповідно до довідки ДП «Шахта «Бендюзька» про підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №166 від 30.12.2021 ОСОБА_1 працювала повний робочий день під землею на шахті «Бендюзька» і за період роботи з 29.09.1997 по 06.02.2003, з 07.02.2003 по 01.06.2003, з 01.08.2005 по 28.02.2006 виконувала обслуговування працівників зайнятих повний робочий день на підземних роботах (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я) за професією, посадою медсестра підземна, як працівник, яка обслуговувала працівників зайнятих повний робочий день на підземних роботах (медперсонал підземних пунктів охорони здоров`я), що передбачений Списком №1 згідно постанов КМ України №162 від 11.03.1994, №36 від 16.01.2003. В додаткових відомостях цієї довідки є посилання на накази за результатами атестації №225 від 19.12.1994, №45 від 04.02.2000, №265 від 18.04.2002 (а.с.17).

Відповідно до наказу №45 від 04.02.2000 «Про результати атестації робочих місць» на шахті «Бендюзька» проведена атестація робочих місць і посад, а також затверджений Перелік робочих місць, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням, що складений на підставі атестації робочих місць згідно із Списком №1, №2 і погоджений із профспілковим комітетом шахти (а.с. 19). Відповідно до цього Переліку атестоване робоче місце «Гірничі виробки підземний медпункт» за професією, посадою «медсестра підземна», що передбачено Списком №1 (а.с. 21). Отже, період з 04.02.2000 по 14.07.2002 (2 роки 5 місяців 10 днів) (період після проведення атестації згідно наказу №45 від 04.02.2000) підлягає зарахуванню до загального/страхового стажу та пільгового стажу за Списком №1.

Відповідно до наказу №265 від 15.07.2002 «Про результати атестації робочих місць» на шахті «Бендюзька» проведена атестація робочих місць та затверджений Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням, що складений на підставі атестації робочих місць, зайнятість в яких дає право на пенсію на пільгових умовах згідно Списку №1, №2 (а.с. 22). Відповідно до цього Переліку за Списком №1 атестовані керівники і спеціалісти підземних дільниць, а саме: медичні сестри, фельдшери підземного здоров пункту (а.с. 23). Отже, враховуючи наявність посади ОСОБА_1 у відповідному переліку (Списку №1) період роботи позивачки з 15.07.2002 по 28.02.2006 (3 роки 7 місяців 13 днів) підлягає зарахуванню до загального/страхового стажу та пільгового стажу за Списком №1.

Посилання відповідача на відсутність наказу №265 від 18.04.2002 про результати атестації робочих місць суд вважає помилковим, оскільки сам відповідач визнає факт зазначення в довідці №166 від 30.12.2022 дати наказу №265 з помилкою - 18.04.2002 замість 15.07.2002. При цьому наказ №265 від 15.07.2002 «Про результати атестації робочих місць» буд долучений до заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії та перебував на розгляді органу ПФ, проте безпідставно не був взятий до уваги. Посилання відповідача на той факт, що в даних ОК-5 за лютий-березень 2000 року прослідковується робота на іншому підприємстві, тому необхідно надати підтвердження, що зайнятість у вільний від основної роботи час не впливає на умови праці за основним місцем праці.

Отже, станом на дату подання заяви про призначення пенсії за віком (18.01.2023) позивачка:

1) досягла 45 річного віку (48 років 3 місяці 5 днів);

2) загальний страховий стаж роботи складає більше 15 років (підтверджений органом ПФУ в оскарженому рішенні становить 27 років 2 місяці 19 днів, додатково підлягає зарахуванню 7 років 3 місяці 23 дні на підставі цього рішення суду);

3) пільговий стаж за Списком №1 становить більше 7 років 6 місяців (підтверджений органом ПФУ в оскарженому рішенні становить 5 років 1 місяць 28 днів, додатково підлягає зарахуванню на підставі цього рішення суду 7 років 3 місяців 23 дні).

З урахуванням цих обставин суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 станом на ату звернення до ПФУ мала право на пенсію за віком на пільгових умовах, оскільки відповідала вимогам пункту а) частини першої статті 13 Закону №1788-XII з урахуванням рішення Конституційного Суду України №1-р/2020.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

На підставі статті 83 Закону №1788-XII пенсія за віком на пільгових умовах підлягає призначенню позивачці з дня звернення за призначенням пенсії, тобто з 18.01.2023.

Відповідно до пункту 1 частини шостої статті 246 КАС України у разі необхідності в резолютивній частині рішення також вказується про порядок і строк його виконання. З метою виконання рішення суду про призначення позивачці пенсії за віком на пільгових умовах суд встановлює порядок та спосіб його виконання (щодо періоду, роботу на якій слід зарахувати до загального страхового та пільгового стажу).

Для забезпечення ефективного відновлення прав позивачки та з метою виконання цього рішення суду обов`язок щодо призначення ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту «а» частини першої статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» слід покласти на територіальний орган ПФУ за місцем проживання заявниці, тобто ГУ ПФУ у Львівській області.

З огляду на наведені мотиви суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 слід задовольнити як обґрунтовані.

Відповідно до норм статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Враховуючи висновок суду про задоволення позовних вимог, суд стягує на користь позивачки сплачений нею судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись ст.ст. 19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,251,255,257-258,295 КАС України, суд

в и р і ш и в :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області №133950010978 від 27.01.2023 про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (79016, Львівська область, місто Львів, вул. Митрополита Андрея, 10; ідентифікаційний код 13814885) призначити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) з 18.01.2023 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до пункту «а» частини першої статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

З метою виконання цього рішення суд встановлює такий порядок та спосіб його виконання - Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зобов`язане зарахувати ОСОБА_1 до стажу (страхового та стажу роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах):

- період роботи з 04.02.2000 по 14.07.2002 та з 15.07.2002 по 28.02.2002 по посаді медсестри підземної на «Шахті «Бендюзька» Державного підприємства «Львіввугілля»;

- період роботи на Відокремленому підрозділі «Шахта «Відродження» Державного підприємства «Львіввугілля» з 01.10.2021 по 31.12.2022.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (0522, місто Кропивницький, вул. Соборна, 7А; ідентифікаційний код 20632802) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (79016, Львівська область, місто Львів, вул.Митрополита Андрея, 10; ідентифікаційний код 13814885) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 коп.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяМоскаль Ростислав Миколайович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено10.11.2023
Номер документу114764009
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —380/5572/23

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 07.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні