Рішення
від 06.11.2023 по справі 420/22652/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/22652/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Київської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Головного управління державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського Національної академії наук України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Національна академія наук України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Київської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Головного управління державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського Національної академії наук України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Національна академія наук України, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України (ЄДРПОУ 03534535) щодо не забезпечення приведення захисної споруди № 56511, яка знаходиться за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86 у стан готовності з метою використання її за призначенням;

- зобов`язати Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України (ЄДРПОУ 03534535) вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 56511, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86 з метою використання її за призначенням.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем як балансоутримувачем захисної споруди (сховища) № 56511, розташованого за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86, не вжито належних заходів щодо приведення її у відповідність до вимог законодавства для використання за призначенням. Позивач вважає, що така бездіяльність відповідача не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття. В зв`язку з цим, оскільки відповідач свідомо ігнорує тривалий час виконання приписів чинного законодавства та припису органів контролю щодо належного утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища), а Головне управління ДСНС України в Одеській області та Одеська обласна військова адміністрація не вживали заходів спрямованих на усунення виявлених порушень, тому наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Ухвалою від 04.09.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що розгляд справи буде проводитись за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи на підставі ст. 262 КАС України у межах строків, визначених ст. 258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.

15.09.2023 року до суду від Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського Національної академії наук України надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського є навчальним закладом, що фінансується з державного бюджету. Власником будівлі, у якій знаходиться сховище, є Національна академія наук України, а Інститут здійснює лише керування. Уся діяльність Інституту забезпечується завдяки фінансуванню з Національної академії наук України. Тому 08 серпня 2023 року головному вченому секретарю Національної академії наук України було надіслано лист з проханням здійснити фінансування проведення ремонтних робіт сховища із наданням кошторису. Дані роботи передбачені у плані ремонту у 2024 році. Без фінансування з Національної академії наук провести ремонтні роботи у строковому порядку неможливо.

26.09.2023 року від Київської окружної прокуратури міста Одеси надійшла відповідь на відзив.

26.09.2023 року від третьої особи надійшли пояснення щодо позову.

За приписами ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відтак, справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,

ВСТАНОВИВ:

На території Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86 розташовується сховище № 5651 1, яке прийняте в експлуатацію у 1987 році, вбудоване у чотирьох поверхову будівлю, місткістю на 300 осіб, загальною площею 263 кв.м.

Право власності на вказану захисну споруду цивільного захисту зареєстровано у складі нежитлових будівель, розташованих по вул.Люстдорфська дорога, 86 у місті Одесі, за державою в особі Національної академії наук України (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 732997651101).

Згідно з паспортом сховища та обліковою карткою сховища № НОМЕР_1 балансоутримувачем вказаного сховища є Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України.

Згідно п. 1.3. Статуту Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України, затвердженого розпорядженням Президії НАН України від 09.12.2016 №822, Інститут є юридичною особою, має, серед іншого, самостійний баланс, рахунки у національній та іноземній валюті, має право укладати угоди, набувати майнових та немайнових прав, нести відповідальність, бути позивачем та відповідачем в суді відповідно законодавства.

Згідно п.2.2.20 Статуту Інститут веде будівництво, реконструкцію, а також капітальний ремонт своїх основних фондів, об`єктів наукового, житлового та іншого соціального призначення.

Пунктом 5.3 Статуту передбачені власні надходження, які отримуються Інститутом додатково до коштів загального фонду державного бюджету і відповідно до законодавства включаються до його спеціального фонду.

Згідно п.5.4 Статуту Інститут самостійно розпоряджається доходами та іншими надходженнями, одержаними від надання дозволених законодавством платних послуг.

Зазначені доходи включаються до кошторису Інституту і можуть використовуватися на оплату витрат, пов`язаних із здійсненням та популяризацією наукової діяльності, оплату праці, придбання майна і його обслуговування, капітальне будівництво та ремонт приміщень тощо у межах статутної діяльності Інституту.

Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 56511 від 19.04.2022 року, складеного за результатами комісійного огляду представниками Київської районної адміністрації Одеської міської ради, КУ «ЗПУ ЦЗ» ОМР, ГУ ДСНС України в Одеській області встановлені порушення вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 року «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Вказним актом зазначено про приведення захисної споруди у готовність до використання, а саме: проведення обслуговування фільтровентиляційного обладнання відповідно до Розділу III глави 9 п.7 Додатку 7 наказу МВС України № 579 від 09.07.2018; обслуговування дверей та ставень відповідно до Розділу ПІ глави 2 п. 6 Додатку 2-4; укомплектування захисної споруди цивільного захисту необхідним майном на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю відповідно до переліку майна, необхідного для укомплектування захисної споруди, а також лікарських засобів та медичних виробів відповідно до Розділу VII глави 1 п.6 Додатку 20, 21 наказу МВС України № 579 від 09.07.2018.

Станом на 19.04.2022 сховище № 56511 оцінено як обмежено готове до використання за призначенням.

Акт підписано керівником балансоутримувача ЗСЦЗ № 56511 директором ФХІ ім. О.В. Богатського - Кузьміним В.Є. без зауважень.

Листом Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України №101/179-21 від 03.07.2023 Київську окружну прокуратуру міста Одеси повідомлено, що згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди від 19.04.2022 року рекомендовано перевірити; герметичність споруди з заміною шумових прокладок у дверях та ставнях та провести обслуговування фільтровентиляційного обладнання, яке визнано простроченим. Наявні фільтри-поглиначі ФПУ-200 потребують заміни та проведення монтажу спеціалізованою організацією, у зв`язку з чим інститут звернувся до ТОВ «СЕЛТОН» та очікує на відповідь.

Крім того, інститут повідомив, що на даний час ведуться переговори з компанією «ІРБЕСТ» щодо приведення у належний стан герметичності сховища відповідно до вимог до сховища. Крім того, відповідач повідомив, що вказані роботи передбачені у планах ремонту на 2024 рік та останнім надіслано до Академії наук прохання про допомогу у фінансуванні цих робіт.

Листом від 20.02.2023 за № 101/48-08 інститут повідомив Київську районну адміністрації Одеської міської ради про включення вказаних робіт до плану ремонтних робіт на поточний 2023 рік, у т.ч. про заплановане придбання та заміну медичних аптечок.

З метою підтвердження підстав для представництва Київською окружною прокуратурою міста Одеси на адресу Головного управління ДСНС України в Одеській області направлено лист №5903 ВИХ-23 від 04.08.2023 року, в якому повідомлено про встановлені порушення з боку балансоутримувачів законодавства у сфері цивільного захисту населення, а також про необхідність вжиття заходів щодо поновлення порушених прав держави, у тому числі у судовому порядку на усунення встановлених порушень законодавства з метою їх приведення у стан готовності.

З метою підтвердження підстав для представництва Київською окружною прокуратурою міста Одеси на адресу Одеської обласної державної (військової) адміністрації направлено лист №5902 ВИХ-23 від 04.08.2023 року, яким повідомлено про встановлені порушення з боку балансоутримувачів законодавства у сфері цивільного захисту населення, а також про необхідність вжиття заходів щодо поновлення порушених прав держави, у тому числі у судовому порядку на усунення встановлених порушень законодавства з метою їх приведення у стан готовності.

Листом Головного управління ДСНС України в Одеській області №6001.3-5935/6009 від 18.08.2023 року повідомлено прокуратуру про те, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України №303 від 13.03.2022 року «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». На підставі вищевикладеного, підпорядкованими підрозділами Головного управління не здійснювались заходи державного нагляду (контролю) з питань пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту стосовно захисних споруд цивільного захисту, вказаних у листі. Отже, за відсутності підстав проведення заходів державного нагляду (контролю), ГУ ДСНС не може звернутися до адміністративного суду із позовоною заявою про зобов`язання вчинити певні дії.

Також повідомлено, що балансоутримувачем захисної споруди Фізико-хімічним інститутом ім. О.В. Богатського НАН України не проінформовано Головне управління про привеедння у належний стан ПРУ №56511 за за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86.

Листом Одеської обласної державної адміністрації №8255/6/01-46/8745/2-23 від 23.08.2023 року повідомлено прокуратуру про те, що на адресу адміністрації не надходила інформація щодо обстеження та оцінки стану готовності до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту (сховище) обліковий номер 56511, розташованої за адресою: м. Одеса, Люстдорфська дорога, 86, (державна власність) балансоутримувач Фізіко - хімічний інститут ім. О.В.Богатського Національної академії наук України код ЄДРПОУ 03534535.

Відповідно заходи за результатами перевірки, у тому числі в судовому порядку, до балансоутримувача не вживалися.

Київською окружною прокуратурою міста Одеси направлено Одеській обласній державній (військовій) адміністрації повідомлення (№6359ВИХ-23 від 25.08.2023 року) про порушення з боку Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України діючого законодавства та про звернення прокурора до суду з позовною заявою.

Київською окружною прокуратурою міста Одеси направлено Головному управлінню ДСНС України в Одеській області повідомлення (№6360ВИХ-23 від 25.08.2023 року) про порушення з боку Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України діючого законодавства та про звернення прокурора до суду з позовною заявою.

Прокурор вважає, що оскільки Фізико-хімічним інститутом ім. О.В. Богатського НАН України не виконано вимог, які зазначені у вищевказаних актах оцінки стану готовності споруди цивільного захисту, і на даний час не усунуті виявлені під час перевірок порушення та не приведено захисну споруду - сховище № 56511, яка знаходиться за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86 у стан готовності з метою використання її за призначенням, тому у спірній ситуації відповідач допустив бездіяльність, у зв`язку з чим, прокурор звернувся до суду в інтересах держави з даним позовом.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно із ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Згідно із пунктом 12 «Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року № 138, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства.

Відповідно до п. 1 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно із п. 48 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України із змінами, внесеними згідно із Законом №2655-IX від 06.10.2022 року, Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту звертається до адміністративного суду щодо допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»), а також щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом.

Тобто, у розумінні статті 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» (Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України) та відповідно до наділених повноважень, таким органом є ГУ ДСНС в Одеській області.

При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні».

Таким чином, внаслідок прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 13 березня 2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Одеській області відсутні повноваження з перевірки захисної споруди цивільного захисту - сховища на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Як зазначено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 року у справі №820/4717/16, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України з 24 лютого 2022 року було введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє до теперішнього часу.

Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 року №1932-XII (з подальшими змінами) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом статті 3 названого Закону, підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2, ст. 4, п. 2 ч. 1 ст. 21, п. 1 ч. 1, п. 2 ч. 3, ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Цивільний захист комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

До захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Укриттю підлягають у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Отже, основним завданням сховища та/або протирадіаційного укриття є захист людей, а тому такі безумовно повинні перебувати у належному стані, придатному для їх використання за їх цільовим призначенням.

Відповідно до ч. 5, 7, 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до п. 3, 9, 10, 11 «Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №138, балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1, 7 розділу ІІ, п. 1, 2, 4, 9 глави 2 VI «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.

Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

Псля початку 24.02.2022 року повномасштабної військової агресії проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

З матеріалів справи вбачається, що на балансі Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України знаходиться захисна споруда цивільного захисту - сховище № 56511, яка знаходиться за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86, у зв`язку із чим відповідач зобов`язаний забезпечувати сховище №56511 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами.

Станом на теперішній час, в матеріалах справи відсутні докази того, що захисна споруда сховище № 56511, яка знаходиться за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86 приведене у готовність до використання за призначенням та здатне забезпечити захист цивільного населення.

Крім того всупереч законодавчим приписам та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту відповідач й дотепер не виконав свого обов`язку щодо утримання захисної споруди №56511 у належному та придатному для використання за призначенням стані.

Відповідно до ст. 7 Кодексу цивільного захисту України основні принципи здійснення цивільного захисту цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: 1) гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності, а також виконання у воєнний час норм міжнародного гуманітарного права; 2) комплексного підходу до вирішення завдань цивільного захисту; 3) пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; 4) максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 5) централізації управління, єдиноначальності, підпорядкованості, статутної дисципліни Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, аварійно-рятувальних служб; 6) гласності, прозорості, вільного отримання та поширення публічної інформації про стан цивільного захисту, крім обмежень, встановлених законом; 7) добровільності - у разі залучення громадян до здійснення заходів цивільного захисту, пов`язаних з ризиком для їхнього життя і здоров`я; 8) відповідальності посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування за дотримання вимог законодавства з питань цивільного захисту; 9) виправданого ризику та відповідальності керівників сил цивільного захисту за забезпечення безпеки під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.

Пунктом 2 ч.1 ст.21 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці (ст. 43 Конституції України).

Отже, саме людина, її життя і здоров`я, визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні.

Аналіз викладених норм свідчить про те, що держава зобов`язана забезпечувати громадян засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання, особливо під час ведення на території України бойових дій та загрози ракетних обстрілів.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані захисної споруди № 56511, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Отже, на державу покладаються зобов`язання щодо вжиття заходів для створення належних умов з метою захисту життя і здоров`я людей від надзвичайних ситуацій, у тому числі від негативних наслідків ведення бойових дій. А тому вжиття як державою в цілому так і всіма її повноважними органами всіх необхідних дій для забезпечення виконання таких функцій беззаперечно свідчить про актуальність та нагальність вирішення Фізико-хімічним інститутом ім. О.В. Богатського НАН України спірного питання.

Таким чином, з огляду на предмет спору та обставини справи, суд вважає прийнятним обраний прокурором спосіб захисту інтересів держави шляхом визнання протиправною бездіяльності Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України щодо не забезпечення приведення захисної споруди № 56511, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 у стан готовності з метою використання її за призначенням; зобов`язання Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 56511, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 з метою використання її за призначенням.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У контексті оцінки кожного аргументу (доводу), наданого стороною, суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Таким чином системно проаналізувавши приписи законодавства України та надавши оцінку основним доводам сторін з урахуванням усіх доказів у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Оскільки позов задоволено на користь суб`єкта владних повноважень (прокурора), то за відсутності документально підтверджених доказів щодо понесених суб`єктом владних повноважень судових витрат на залучення свідків та проведення експертиз, у силу статті 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Київської окружної прокуратури міста Одеси (вул. Краснова, 10, м. Одеса, 65059, Код ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Головного управління державної служби з надзвичайних ситуацій України в Одеській області (вул. Прохорвіська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633), Одеської обласної військової адміністрації (проспект Шевченко, 4, м. Одеса, 65032, код ЄДРПОУ 00022585) до Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського Національної академії наук України (вул. Люстдорфська дорога, 86, м. Одеса, 65080, Код ЄДРПОУ 03534535), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Національна академія наук України (вул. Володимирська, 54, м. Київ, 01030, Код ЄДРПОУ 00019270) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Фізико-хімічного інституту ім. О.В. Богатського НАН України щодо не забезпечення приведення захисної споруди № 56511, яка знаходиться за адресою: місто Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86 у стан готовності з метою використання її за призначенням.

Зобов`язати Фізико-хімічний інститут ім. О.В. Богатського НАН України вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 56511, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86, з метою використання її за призначенням.

Рішення набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.

Суддя Самойлюк Г.П.

Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено10.11.2023
Номер документу114764515
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/22652/23

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні