Рішення
від 08.11.2023 по справі 177/1791/23
КРИВОРІЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 177/1791/23

Провадження № 2/177/781/23

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

08 листопада 2023 року

Криворізький районний суд Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Березюк М. В.

за участі: секретаря Пушкарьова Є. В.,

прокурора Криворізької північної окружної

прокуратури Дніпропетровської області Гутніка Є.В.

відповідача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кривому Розі, в порядку спрощеного позовного провадження, цивільну справу за позовною заявою керівника Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави до Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, витребування з незаконного володіння земельної ділянки, -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області, звернувся до суду з позовом поданим в інтересах держави, в якому просив суд визнати незаконним та скасувати рішення Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 749-VIII/VIII від 28.09.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 », та витребувати із незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку з кадастровим номером 1221884500:01:001:1401, площею 2,0 га, що знаходиться на території Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області. Також просив суд вирішити питання про розподіл судових витрат.

В обґрунтування підстав для подання вказаного позову, прокурор зазначав, що рішенням Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 749 від 28.09.2021 відповідачу ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки та передачу її безоплатно у приватну власність ОСОБА_1 , з комунальної власності. Вказане рішення Глеюватської сільської ради є протиправним, оскільки при його прийнятті депутатом Глеюватської сільської ради Тріскало І.Г. допущено порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», а саме порушення щодо конфлікту інтересів, що встановлено постановою Криворізького районного суду Дніпропетровської області від 09.03.2023 у справі про адміністративне правопорушення № 177/314/23, якою ОСОБА_2 визнано винуватим у вчиненні адміністративних правопорушень передбачених ч.1 ст.172-7, ч.2 ст.172-7 КУпАП, з накладенням адміністративного стягнення. Відповідно до змісту вказаної постанови суду, що набрала законної сили, депутат Глеюватської сільської ради Криворізького району Тріскало І.Г. на пленарному засіданні 8 сесії Глеюватської сільської ради, під час розгляду питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , який є його близькою особою, публічно не оголосив про наявність у нього реального конфлікту інтересів та вчинив дії в умовах реального конфлікту інтересів, проголосувавши «ЗА» під час прийняття вказаного рішення. Вказане прокурор вважає підставою для задоволення позову.

Обґрунтовуючи підстави для звернення до суду з вказаним позовом саме прокурора, вказано, що в даній справі орган Глеюватська сільська рада, не може самостійно здійснювати такий захист, адже фактично являється порушником. Глеюватська сільська рада, яка відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функцій та повноваження місцевого самоврядування, не вжила жодних заходів спрямованих на захист порушених прав територіальної громади та відновлення порушеного права, що викликало потребу звернення до суду з вказаним позовом прокурора. Обґрунтовуючи інтерес держави у подані прокурором вказаного позову, зазначено, що питання пов`язані з розпорядженням землями державної та комунальної власності, безумовно становить «суспільний», «публічний» інтерес. В даному випадку порушення інтересів держави відбулося через порушення Закону України «Про запобігання корупції», що має наслідком вибуття землі сільськогосподарського призначення із власності територіальної громади.

Присутній у судовому засіданні прокурор Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області, в ході судового засідання позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.

Відповідач ОСОБА_1 до початку розгляду справи по суті позов визнав. Надав пояснення, що дійсно ОСОБА_2 є його близьким родичем, а саме чоловіком його рідної сестри. Зміст позовних вимог та підстави подання позову йому відомі та зрозумілі. Проти задоволення позову не заперечував, вказуючи про його визнання в повному обсязі.

Відповідач Глеюватська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області будучи повідомленою про дату, час та місце розгляду справи (а.с. 50), правом на участь в судовому засідання не скористалася, участь представника в судовому засідання не забезпечила, відзиву не подано. Матеріали справи містять заяву про розгляд справи за відсутності їх представника (а.п. 43).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, ОСОБА_2 будучи обізнаним про перебування вказаного позову в провадженні суду, будучи повідомленим про дату, час та місце розгляди справи (а.с. 49, 52, 56), до суду не з`явився, заяв по суті справи чи з процесуальних питань не надав.

Суд, вислухавши учасників провадження, дослідивши матеріали цивільної справи, надавши оцінку доказам в їх сукупності, приходить до висновку, про наступне.

Судом встановлено, що рішенням № 749-VIIІ/VIIІ від 28.09.2021 VIIІ сесії Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 », затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, передано із земель комунальної власності безоплатно у його власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, землі сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, кадастровий номер 1221884500:01:001:1401, що знаходиться на території Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, за межами населеного пункту. На підставі вказаного рішення ОСОБА_1 мав зареєструвати право на земельну ділянку в порядку визначеному законом (а.с. 22 зворот).

Як слідує з інформації Державного земельного кадастру, вказана земельна ділянка з кадастровим номером 1221884500:01:001:1401 зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 12.10.2021, при цьому її частина площею 1,7753 га має обмеження у використанні, а саме: санітарні зони, відстані, розриви (а.с. 26 зворот).

Як встановлено постановою Криворізького районного суду Дніпропетровської області від 09.03.2023, під час прийняття рішення від 28.09.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 », за вказане рішення голосував ОСОБА_2 , як депутат Глеюватської сільської ради VIIІ скликання, При цьому, ОСОБА_1 є близькою особою ОСОБА_2 , який в порушення вимог ст. 28, 35-1 Закону України «Про запобігання корупції» не повідомив колегіальний орган про наявний у нього реальний конфлікт інтересів та прийняв вказане рішення в умовах реального конфлікту інтересів. У зв`язку з чим, в тому числі, за вказаним епізодом, ОСОБА_2 визнано винуватим та притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1, 2 ст. 172-7 КУпАП, з накладенням адміністративного стягнення (а.с. 17-21).

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно зістаттею 59-1Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» (вредакції чиннійна датуприйняття рішеннявід 28.09.2021)сільський,селищний,міський голова,секретар,депутат сільської,селищної,міської ради,голова,заступник голови,депутат районної,обласної,районної умісті радипублічно повідомляєпро конфліктінтересів,який виникпід часучасті узасіданні ради,іншого колегіальногооргану (комісії,комітету,колегії тощо),відповідному колегіальномуоргану тане береучасті урозгляді,підготовці таприйнятті рішеньвідповідним колегіальниморганом. Якщонеучасть осіб,зазначених участині першійцієї статті,у прийняттірішення призведедо втратиповноважності відповідноїради,іншого колегіальногооргану,особи,у якихнаявний конфліктінтересів,беруть участьу прийняттірадою,іншим колегіальниморганом рішення,за умовипублічного самостійногоповідомлення проконфлікт інтересівпід часзасідання колегіальногооргану. Якщо повідомлення про конфлікт інтересів здійснено на засіданні ради, іншого колегіального органу, інформація про таке повідомлення обов`язково вноситься до протоколу засідання ради, іншого колегіального органу.

Закон України «Про запобігання корупції» (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні, зміст та порядок застосування превентивних антикорупційних механізмів, правила щодо усунення недоліків корупційних правопорушень.

Відповідно до частини першої статті 28 Закону особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;

4) вживати заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

У частиніпершій статті35-1Закону,серед іншоговизначено,що правилаврегулювання конфліктуінтересів удіяльності голів,заступників голівобласних тарайонних рад,міських,сільських,селищних голів,секретарів міських,сільських,селищних рад,депутатів місцевихрад визначаютьсязаконами,які регулюютьстатус відповіднихосіб тазасади організаціївідповідних органів. Уразі виникненняреального чипотенційного конфліктуінтересів уособи,уповноваженої навиконання функційдержави абомісцевого самоврядування,прирівняної донеї особи,яка входитьдо складуколегіального органу(комітету,комісії,колегії тощо),вона немає правабрати участьу прийняттірішення циморганом. Проконфлікт інтересівтакої особиможе заявитибудь-якийінший членвідповідного колегіальногооргану абоучасник засідання,якого безпосередньостосується питання,що розглядається.Заява проконфлікт інтересівчлена колегіальногооргану заноситьсяв протоколзасідання колегіальногооргану. У разі якщо неучасть особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи, яка входить до складу колегіального органу, у прийнятті рішень цим органом призведе до втрати правомочності цього органу, участь такої особи у прийнятті рішень має здійснюватися під зовнішнім контролем. Рішення про здійснення зовнішнього контролю приймається відповідним колегіальним органом.

Згідно з частиною першою статті 67 Законунормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог цього Закону, підлягають скасуванню органом або посадовою особою,уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об`єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства з питань запобігання корупції, органу місцевого самоврядування.

Як слідує з відповідей Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 25.05.2023 вих. № 344/0/2-23 вих-23 та від 10.07.2023 вих № 678/0/2-23, у відповідь на запит прокурора щодо вжитих заходів для скасування вищевказаного рішення сільської ради від 28.09.2021, Глеюватська сільська рада з відповідним позовом не зверталася та не бажала звертатися, у зв`язку з чим, прокурором реалізовано повноваження визначені ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та 56 ЦПК України щодо звернення до суду з вказаним позовом (а.с. 24-26).

Відповідно до ст. 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно з ч.6 ст. 82 ЦПК України, постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, яка набрала законної сили, є обов`язковою для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалена постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

Беручи до уваги викладене, урахувавши преюдиційний характер встановлених постановою Криворізького районного суду Дніпропетровської області від 09.03.2023 (справа № 177/314/23) обставин, встановлені судом обставини, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення Глеюватської сільської ради № 749- VIIІ / VIIІ від 28.09.2021 про передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , прийняте Глеюватською сільською радою в умовахконфлікту інтересів, що згідно зчинним законодавством є безумовною підставою для скасування рішення органу місцевого самоврядування.

Притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за вчинене корупційне адміністративне правопорушення, не виключає необхідності застосування наслідків цивільно-правого характеру визначених ст. 67 Закону України «Про запобігання корупції», адже прийняте в умовах реального конфлікту інтересів рішення органу місцевого самоврядування компроментує, спаплюжує таке рішення, та, як наслідок, нівелює довіру суспільства до органів місцевого самоврядування в цілому.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі № 442/730/17, постанові КЦС ВС від 25.08.2020 у справі № 299/2739/17.

У сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Встановлені судом обставини даної справи свідчать, що в даному випадку мають місце правовідносини пов`язані з вибуттям земельної ділянки з власності територіальної громади та становлять суспільний інтерес. Оскільки земельна ділянка вибула з власності територіальної громади внаслідок порушенням норм законодавства про запобігання корупції, що компрометує та спаплюжує таке рішення, відповідно нівелює довіру суспільства до органів місцевого самоврядування в цілому, в тому числі в сфері земельних відносин, то звернення прокурора із зазначеним позовом відповідає суспільним інтересам та є пропорційним втручанням у право особи на мирне володіння майном, оскільки полягає у відновленні законності при вирішенні вибуття з власності територіальної громади земельної ділянки. Наслідки прийняття рішення при порушенні законодавства про конфлікт інтересів чітко визначені у спеціальному антикорупційному законодавстві, а отже вимоги про визначення рішення незаконним та витребування земельної ділянки на користь територіальної громади ґрунтуються на законі, не є свавільними, відновлюють порушений баланс інтересів.

Беручи до уваги викладене, суд приходить до висновку про необхідність визнання незаконним та скасування рішення Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 749- VIIІ / VIIІ від 28.09.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 ».

Оскільки рішення про виділення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 визнається незаконним та скасовується, суд приходить до висновку про необхідність витребування спірної земельної із незаконного володіння ОСОБА_1 на користь територіальної громади в особі Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.

Оскільки відповідно до ст.ст. 2, 172 ЦК України, саме територіальна громада є учасником цивільних правовідносин, набуваючи та здійснюючи цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом, суд вважає за необхідне ухвалити саме про витребування земельної ділянки на користь територіальної громади, в особі Глеюватської сільської ради.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, враховуючи задоволення позовних вимог прокурора, розмір судових витрат пов`язаних з розглядом справи (а.с. 30), враховуючи положення ч.3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» та подання вказаного позову через систему «Електронний суд» (2684 х 2 х 0,8), суд приходить до висновку про рівність обов`язку відповідачів у відшкодуванні Дніпропетровській обласній прокуратурі судового збору. Так, в силу ст. 141 ЦПК України, з Глеюватської сільської ради на користь Дніпропетровської обласної прокуратури підлягає стягненню 50% судового збору сплаченого за подання позову до суду, що становить 2147,20 грн.

Однак, враховуючи визнання позову відповідачем ОСОБА_1 ще до початку розгляду справи по суті, суд керуючись ст. 141, 142 ЦПК України, вважає за необхідне стягнути з відповідача ОСОБА_1 - половину судового збору, яка підлягала б стягненню з нього за умови невизнання ним позову до початку розгляду справи по суті, тобто 25 % судового сплаченого за подання вказаного позову до суду, а решта суми судового збору, в силу ч.1 ст. 142 ЦПК України, підлягає поверненню Дніпропетровській обласній прокуратурі з державного бюджету, а саме 25 % судового збору сплаченого за подання позову до суду.

Керуючись ст. ст. 10-13, 76-82, 89, 141, 263-265, 274, 279 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

Позовні вимоги Криворізької північної окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави до Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2 , про визнання незаконним та скасування рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, витребування з незаконного володіння земельної ділянки задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області № 749-VIIІ/ VIIІ від 28.09.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 », щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1221884500:01:001:1401 площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.

Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, землі сільськогосподарського призначення, площею 2,0 га, кадастровий номер 1221884500:01:001:1401, що розташована на території Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, на користь територіальної громади, в особі Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь прокуратури Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 02909938) судовий збір у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.

Стягнути з Глеюватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04339824) на користь прокуратури Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 02909938) судовий збір у розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) гривні 20 копійок.

Повернути прокуратурі Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 02909938) з державного бюджету 25 відсотків судового збору сплаченого при зверненні до суду, відповідно до квитанції № 291204986 від 28.08.2023 (на загальну суму 4294,40 грн.), а саме 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.

Рішення може бути оскаржено до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 09.11.2023.

Суддя М.В. Березюк

СудКриворізький районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення08.11.2023
Оприлюднено10.11.2023
Номер документу114780851
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —177/1791/23

Рішення від 08.11.2023

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Березюк М. В.

Рішення від 08.11.2023

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Березюк М. В.

Ухвала від 04.09.2023

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Березюк М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні