Рішення
від 01.11.2023 по справі 910/4363/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

01.11.2023Справа № 910/4363/23

Господарський суд міста Києва у складі головуючої судді Літвінової М.Є.

за участю секретаря судового засідання Лобок К.К.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Генеруюча компанія «Екоенергія» (проспект Трубників, будинок 56/91, кімната 123, місто Нікополь, Дніпропетровська область, 53201)

до Державного підприємства "Гарантований покупець" (вулиця Симона Петлюри, будинок 27, місто Київ 32, 01032)

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1. Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (03057, м. Київ, вул. Смоленська, буд. 19);

2. Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 25);

3. Кабінет Міністрів України (вул. Михайла Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008)

про стягнення 7 817 772, 71 грн.

Представники учасників справи:

від позивача: Ревунков В.М.;

від відповідача: Зінченко О.М;

від третьої особи-1: не з`явився;

від третьої особи-2: не з`явився;

від третьої особи-3: не з`явився.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Генеруюча компанія «Екоенергія» звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Державного підприємства "Гарантований покупець" про стягнення 8 398 274,55 грн, з яких: 7 746 418,81 грн основний борг, 535 380,74 грн інфляційні витрати, 116 475,00 грн 3% річних.

Обґрунтовуючи заявлені вимоги, позивач зазначив, що відповідачем належним чином не виконано умови договору № 996/01 від 19.11.2019 та порушено терміни оплати придбаної електричної енергії за жовтень 2021 року та з лютого по липень 2022 року.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.03.2023 матеріали справи № 910/4363/23 передано на розгляд судді Літвіновій М.Є.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.04.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 15.05.2023.

02.05.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив.

08.05.2023 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.05.2023 задоволено клопотання представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Судом 15.05.2023 у підготовчому засідання без виходу до нарадчої кімнати постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 21.06.2023. Крім того, судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

22.05.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшли заяви про залучення до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет пору на стороні відповідача Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Кабінету Міністрів України та Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго», оскільки рішення в даній справі може вплинути на їх права та обов`язки.

22.05.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про зменшення 3% річних та інфляційних витрат до 1%.

21.06.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів та закриття провадження у справі, в якому останній просив суд закрити провадження в частині стягнення з Державного підприємства "Гарантований покупець" заборгованості на суму 577 415,44 грн.

21.06.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшли письмові пояснення у справі.

Суд 21.06.2023 у підготовчому засідання без виходу до нарадчої кімнати протокольною ухвалою задовольнив клопотання представника відповідача про залучення до участі в справі в якості третіх осіб та залучив Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - третя особа-1), Приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» (третя особа-2) та Кабінет Міністрів України (третя особа-3) до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. Крім того, судом відкладено розгляд клопотання про долучення доказів та закриття провадження у справі до встановлення фактичних обставин справи. Підготовче засідання відкладено на 10.07.2023.

10.07.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів направлення копії позовної заяви третім особам.

Представники третіх осіб-1,-2,-3 та позивача у підготовче засідання 10.07.2023 не з`явились, проте від останнього 10.07.2023 через систему «Електронний суд» надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.

Судом 10.07.2023 у підготовчому засідання без виходу до нарадчої кімнати постановлено протокольну ухвалу про задоволення клопотання представника позивача, підготовче засідання відкладено на 09.08.2023.

19.07.2023 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог, згідно якої він просив стягнути з відповідача суму основного боргу у розмірі 7 168 234,60 грн, інфляційні витрати у розмірі 535 380,71 грн та 3% річних у розмірі 114 157,40 грн.

19.07.2023 через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив.

19.07.2023 через систему «Електронний суд» від позивача надійшли заперечення на клопотання про зменшення 3% річних та інфляційних втрат.

20.07.2023 через відділ діловодства суду від третьої особи-2 надійшли письмові пояснення по справі.

20.07.2023 через відділ діловодства суду від третьої особи-3 надійшли письмові пояснення по справі.

27.07.2023 через відділ діловодства суду від третьої особи-1 надійшли письмові пояснення по справі, у яких Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг одночасно просила здійснювати розгляд справи без участі її представника.

Представники третіх осіб-1,-2,-3 у підготовче засідання 09.08.2023 не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, про дату та час були повідомлені належним чином.

Суд у підготовчому засіданні зазначив, що заяву про уточнення позовних вимог розцінює як заяву про зменшення розміру останніх, у зв`язку з чим спір вирішується судом з її урахуванням. Крім того, судом відкладено підготовче засідання на 04.09.2023.

22.08.2023 через відділ діловодства суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.09.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.10.2023.

Представники третіх осіб у судове засідання 04.10.2023 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, про дату та час були повідомлені належним чином.

У судовому засіданні 04.10.2023 оголошувалася перерва до 30.10.2023.

Представники третіх осіб у судове засідання 30.10.2023 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, про дату та час були повідомлені належним чином.

У судовому засіданні 30.10.2023 оголошувалася перерва до 01.11.2023.

30.10.2023 через відділ діловодства суду від представника відповідача надійшла заява про закриття провадження у справі.

31.10.2023 через відділ діловодства суду від представника відповідача надійшла заява про закриття провадження у справі.

Судом до розгляду не приймається, оскільки подана після закриття підготовчого провадження у справі

01.11.2023 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання про долучення документів про часткове виконання відповідачем договірних зобов`язань.

Представники третіх осіб у судове засідання 01.11.2023 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, про дату та час були повідомлені належним чином.

Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка в судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Суд дійшов висновку, що неявка представників третіх осіб 1, 2 та 3 у судове засідання не перешкоджає розгляду справи по суті.

У судовому засіданні 01.11.2023 під час розгляду справи по суті представник позивача заявлені вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

У судовому засіданні 01.11.2023 під час розгляду справи по суті представник відповідача проти позову заперечував та просив у задоволенні заявлених вимог відмовити повністю.

Відповідно до ст. 233 ГПК України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 01.11.2023 відповідно до ст. 240 ГПК України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Генеруюча компанія «Екоенергія» є суб`єктом господарювання з виробництва електричної енергії. Цю діяльність позивач здійснює на підставі ліцензії, виданої згідно постанови НКРЕКП № 2776 від 13.12.2019. Генеруюча установка позивача відповідно до додатка до постанови НКРЕКП № 760 від 24.07.2018 призначена для виробництва електроенергії з сонячного випромінювання, потужність якої 6 367,01кВт.

19.11.2019 між Державним підприємством «Гарантований покупець» (гарантований покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Генеруюча компанія «Екоенергія» (виробник за «зеленим тарифом») було укладено договір №996/01, відповідно до п. 1.1 якого виробник за «зеленим» тарифом зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену виробником за «зеленим» тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору та законодавства України, у тому числі Порядкукупівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (далі - Порядок).

Згідно з п. 2.3 договору продавець за «зеленим» тарифом зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію в точках комерційного обліку електричної енергії генеруючих одиниць виробника за встановленим йому «зеленим» тарифом з урахуванням надбавки до тарифу.

Пунктом п. 2.5 договору передбачено, що вартість електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у виробників за «зеленим» тарифом у розрахунковому місяці, визначається відповідно до глави 10 Порядку на підставі тарифів, встановлених НКРЕКП для кожної генеруючої одиниці за «зеленим» тарифом.

Пунктом 3.1 договору передбачено, що обсяг фактично проданої та купленої електричної енергії визначається відповідно до положень глави 8 Порядку на підставі даних обліку, наданих гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку відповідно до глави 7 Порядку.

Відповідно до п. 3.3 договору оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у виробників за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, та формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів купівлі-продажу відшкодування частки вартості врегулювання небалансу електричної енергії здійснюються відповідно до положень глави 10 Порядку.

Пунктом 4.5 договору встановлено, що гарантований покупець зобов`язаний купувати у виробника за "зеленим" тарифом вироблену електричну енергію, за винятком обсягів електричної енергії, необхідних для власних потреб; у повному обсязі здійснювати своєчасні розрахунки за куплену у виробника за "зеленим" тарифом електричну енергію.

Наявні у матеріалах справи акти купівлі - продажу електроенергії свідчать, що протягом спірного періоду позивач продав, а відповідач купив електричну енергію, вироблену продавцем за "зеленим" тарифом, а саме:

- за жовтень 2021 року від 31.10.2021 - вартістю 3 358 370,72 грн (з ПДВ);

- за лютий 2022 року від 28.02.2022 - обсяг електроенергії 320 592,000 кВТ/год, вартість 1 512 027,29 грн (з ПДВ);

- за березень 2022 року від 31.03.2022 - обсяг електроенергії 305 760,000 кВТ/год, вартість 1 442 074,24 грн (з ПДВ);

- за квітень 2022 року від 30.04.2022 - обсяг електроенергії 454 848,000 кВТ/год, вартість 2 145 226,91 грн (з ПДВ);

- за травень 2022 року від 31.05.2022 - обсяг електроенергії 565 272,000 кВТ/год, вартість 2 666 026,25 грн (з ПДВ);

- за червень 2022 року від 30.06.2022 - обсяг електроенергії 587 526,000 кВТ/год, вартість 2 770 984,13 грн (з ПДВ);

- за липень 2022 року від 31.07.2022 - обсяг електроенергії 875 676,00 кВТ/год, вартість 4 130 003,26 грн (з ПДВ).

При цьому у матеріалах справи також наявні акт коригування до акту купівлі-продажу електричної енергії за лютий 2022 року від 16.02.2023, згідно з яким обсяг відпущеної електричної енергії зменшено на 163,00 кВТ/год, загальною вартістю 768,77 грн (з ПДВ); акт коригування до акту купівлі-продажу електричної енергії за квітень 2022 року від 17.02.2023, згідно з яким обсяг відпущеної електричної енергії зменшено на 54,000 кВТ/год, загальною вартістю 254,69 грн (з ПДВ).

Отже, загальна вартість проданої позивачем та купленої відповідачем електроенергії за жовтень 2021 року, лютий - липень 2022 року становить 18 023 689,34 грн.

Загальна сума частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця за лютий - липень 2022 року становить 2 893 220,66 грн, що підтверджується актами приймання - передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, а саме: за лютий 2022 року - 323 313,00 грн, за березень 2022 року - 325 491,55 грн, за квітень 2022 року - 462 847,74 грн, за травень 2022 року - 647 507,52 грн, за червень 2022 року - 691567,22 грн, за липень 2022 року - 442 493,63 грн.

Як стверджує ТОВ «Генеруюча компанія «Екоенергія» у позовній заяві, отриману протягом спірного періоду електричну енергію відповідач оплатив лише частково, а саме:

за жовтень 2021 року - у сумі 3 021 103,73 грн;

за лютий 2022 року - у сумі 1 220 641,14 грн;

за березень 2022 року - у сумі 249 243,32 грн;

за квітень 2022 року - у сумі 481 461,11 грн;

за травень 2022 року - у сумі 460 787,12 грн;

за червень 2022 року - у сумі 695 594,55 грн;

за липень 2022 року - у сумі 1 256 242,36 грн.

Крім того, у матеріалах справи наявні платіжні інструкції № 298 791 від 06.06.2023 та № 297 796 від 31.05.2023, якими підтверджується оплата відповідачем на користь позивача грошових коштів у сумах 374 832,35 грн і 202 583,09 грн відповідно з призначенням платежу «за е/е у 04.2022 зг дог 996/01».

У поданій заяві про зменшення розміру позовних вимог, яка прийнята судом до розгляду, ТОВ «Генеруюча компанія «Екоенергія» зазначає, що заборгованість відповідача становить 7 168 234,60 грн (враховуючи проведені відповідачем часткові оплати електроенергії, у тому числі й від 06.06.2023 та 31.05.2023 на загальну суму 577 415,44 грн, акт коригування до акту купівлі - продажу електричної енергії за лютий 2022 року на суму 768,77 грн, а також суму частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, на яку зменшується сума розрахунків відповідача перед позивачем), вимога про стягнення якої і є предметом позову у даній справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та безпосередньому їх дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно з ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, зокрема, з договорів та інших правочинів.

За визначенням ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частиною 1 ст. 627 ЦК України унормовано, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно з приписами ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Частиною 2 наведеної норми встановлено, що до договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Частинами 6, 7 ст. 276 ГК України унормовано, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону. Оплата енергії, що відпускається, здійснюється, як правило, у формі попередньої оплати. За погодженням сторін можуть застосовуватися планові платежі з наступним перерахунком або оплата, що провадиться за фактично відпущену енергію.

Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем і постачанням електричної енергії урегульовані Законом України «Про ринок електричної енергії».

Частиною 2 ст. 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що гарантований покупець зобов`язаний купувати у суб`єктів господарювання, яким встановлено "зелений" тариф, або у суб`єктів господарювання, які за результатами аукціону набули право на підтримку, всю відпущену електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим їм "зеленим" тарифом, аукціонною ціною з урахуванням надбавки до нього/неї протягом всього строку застосування "зеленого" тарифу або строку дії підтримки, якщо такі суб`єкти господарювання входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця. При цьому у кожному розрахунковому періоді (місяці) обсяг відпуску електричної енергії, виробленої на об`єкті електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), визначається за вирахуванням обсягу витрат електричної енергії на власні потреби в електричній енергії відповідного об`єкта електроенергетики згідно з показниками приладів обліку на власні потреби. Гарантований покупець зобов`язаний купувати електричну енергію, вироблену генеруючими установками споживачів, у тому числі енергетичних кооперативів, встановлена потужність яких не перевищує 150 кВт, за "зеленим" тарифом в обсязі, що перевищує місячне споживання електричної енергії такими споживачами.

За змістом ч. 4-5 ст. 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" гарантований покупець зобов`язаний купувати весь обсяг електричної енергії, відпущеної виробниками, які за результатами аукціону набули право на підтримку, за аукціонною ціною з урахуванням надбавки до неї протягом всього строку надання підтримки, якщо такі виробники входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця. Обсяг відпущеної такими виробниками електричної енергії у кожному розрахунковому періоді (місяці) визначається за вирахуванням обсягу витрат електричної енергії на власні потреби в електричній енергії відповідного об`єкта електроенергетики згідно з показниками приладів обліку на власні потреби. Купівля-продаж такої електричної енергії здійснюється на підставі договору купівлі-продажу електричної енергії між гарантованим покупцем та суб`єктом господарювання, який за результатами аукціону набув право на підтримку, що укладається відповідно до частини п`ятої статті 71 цього Закону. Гарантований покупець здійснює оплату електричної енергії, купленої за "зеленим" тарифом та за аукціонною ціною, за фактичний обсяг відпущеної електричної енергії на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), на підставі даних комерційного обліку, отриманих від адміністратора комерційного обліку, у порядку та строки, визначені відповідними договорами.

Приписами ч. 6 ст. 65 названого Закону унормовано, що порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії за "зеленим" тарифом та за аукціонною ціною, правила функціонування балансуючої групи гарантованого покупця визначаються порядком купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, що затверджується Регулятором.

З матеріалів справи вбачається, що у період жовтня 2021 року, лютого - липня 2022 року позивач поставив, а відповідач прийняв електричну енергію на загальну суму 18 023 689,34 грн, що підтверджується актами купівлі-продажу електроенергії та актами коригування.

Згідно з ч.1 ст.530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Розрахунок платежів та порядок їх здійснення між гарантованим покупцем та продавцем електричної енергії врегульовано розділом 10 Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (далі - Порядок № 641).

Зокрема, п. 10.1 Порядку № 641 визначено, що до 15 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої адміністратором комерційного обліку (АКО), підписаної кваліфікованим електронним підписом (КЕП), за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.

До 25 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП, за перші 20 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.

Згідно з п. 10.2 Порядку № 641 з урахуванням положень глави 8 цього Порядку гарантований покупець протягом перших трьох робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, здійснює розрахунок вартості електричної енергії, за яку здійснюється оплата продавцю за розрахунковий місяць, та направляє йому два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.

Відповідно до п. 10.3 Порядку № 641 після отримання від гарантованого покупця двох примірників акта купівлі-продажу відповідно до пункту 10.2 цієї глави, підписаних з його сторони, продавець повертає протягом перших п`яти робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, гарантованому покупцю один примірник акта купівлі-продажу, підписаний зі своєї сторони.

Пунктом 10.4 Порядку № 641 встановлено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати затвердження Регулятором розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів.

Як уже зазначалося, у п. 3.3 договору сторони погодили, що оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у виробників за "зеленим" тарифом у розрахунковому місяці, та формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів купівлі-продажу відшкодування частки вартості врегулювання небалансу електричної енергії здійснюються відповідно до положень глави 10 Порядку.

Таким чином, сторони у п. 3.3 договору шляхом посилання на главу 10 Порядку № 641 визначили строк остаточного розрахунку за електричну енергію відповідного періоду вказівкою на подію, яка має неминуче настати - затвердження вартості послуги Регулятором.

Отже, з огляду на приписи ст. 65 Закону України "Про ринок електричної енергії", п. 10.4 Порядку № 641, п. 3.3 договору та ст. 530 ЦК України грошове зобов`язання відповідача з розрахунку за придбану у позивача електричну енергію за періоди жовтень 2021 року, лютий - липень 2022 року мало бути виконано останнім після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці.

Аналогічного за змістом висновку дійшла Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 07.04.2023 у справі № 910/15867/21 у подібних правовідносинах.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 09.09.2022 № 1117 затверджено розмір вартості послуги із забезпечення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "Гарантований покупець" у жовтні 2021 року та у лютому - червні 2022 року.

Постановою НКРЕКП від 20.09.2022 № 1190 затверджено розмірі вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" у липні 2022 року.

Отже, оскільки остаточний розрахунок за приписами п. 10.4 Порядку № 641 підлягає здійсненню протягом трьох робочих днів з дати затвердження Регулятором розміру вартості послуги, то останнім днем оплати вартості придбаної електроенергії за жовтень 2021 року та лютий-червень 2022 року мало бути 14.09.2022, а за липень 2022 року - 23.09.2022.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджується лише часткова оплата відповідачем вартості поставленої електричної енергії у загальній сумі 10 855 709,43 грн (7 962 488,77 грн + 2 893 220,66 грн).

Заперечуючи проти стягнення решти вартості відпущеної електричної енергії, відповідач зазначає, що позивачем не враховано особливості регулювання зобов`язань сторін під час дії воєнного стану, запроваджені, зокрема, наказами Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 «Про розрахунки на ринку електричної енергії» (був чинний 05.07.2022), №206 від 15.06.2022 «Про розрахунок з виробниками за зеленим тарифом».

У зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» було введено воєнний стан, строк дії якогов подальшому продовжувався.

Статтею 1 Закону України "Про оборону України" визначено, що особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Тобто з моменту введення воєнного стану, враховуючи положення ст. 1 Закону України "Про оборону України", в Україні діє особливий період.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Судом встановлено, що відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та з метою забезпечення безпеки постачання електричної енергії, Міністерством енергетики України було прийнято наказ "Про розрахунки на ринку електричної енергії" від 28.03.2022 №140 (далі - Наказ №140), яким наказано ДП "Гарантований покупець" з дати набрання чинності цим наказом на період дії воєнного стану в Україні з кошів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечити перерахування коштів на сплату авансових платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП "Гарантований покупець", із дотриманням Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26.04.2019 №641, та з урахуванням таких положень: за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП "Гарантований покупець" (за винятком необхідних для здійснення господарської діяльності ДП "Гарантований покупець") станом на 10 число розрахункового місяця, здійснюється відповідно до таких показників, зокрема, сума, що дорівнює значенню 15 відсотків від середньозваженого розміру "зеленого" тарифу за 2021 рік, - для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії сонячного випромінювання (пп. 1.1.1 пп. 1.1 п. 1 Наказу №140).

Згідно з пп. 1.2 п. 1 Наказу №140 у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктами 1.1.1 - 1.1.5 цього пункту, наявні грошові коши розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1.1.1 - 1.1.5 цього пункту, а підпункт 1.1.6 цього пункту не застосовується.

У пп. 1.3 п. 1 Наказу №140 визначено, що за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП "Гарантований покупець" станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків передбачених підпунктами 1.1.1- 1.1.5 цього пункту.

Аналогічний механізм розподілу коштів після втрати чинності наказу Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 запроваджено наказом Міністерства енергетики України № 206 від 15.06.2022, який діє протягом періоду воєнного стану в Україні.

Так, названим наказом визначено:

1. Державному підприємству "Гарантований покупець" на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечити перерахування коштів на сплату платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії (далі - виробники), що мають договірні відносини з Державним підприємством ДП "Гарантований покупець", із дотриманням вимог Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26 квітня 2019 року № 641, та з урахуванням положень, викладених у пункті 2 цього наказу.

2. Установити, що за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку Державного підприємства "Гарантований покупець" (за винятком необхідних для забезпечення господарської діяльності Державного підприємства "Гарантований покупець") станом на 10 число розрахункового місяця, здійснюється відповідно до таких показників:

1) сума, що дорівнює значенню 18 відсотків від середньозваженого розміру "зеленого" тарифу за 2021 рік, - для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії сонячного випромінювання;

6) у випадку наявності залишку грошових коштів, що залишився на поточному рахунку після виконання підпунктів 1-5 цього пункту, цей залишок розподіляється та спрямовується виробникам пропорційно розміру нарахувань для відповідного виробника, здійснених з урахуванням підпунктів 1-5 цього пункту, але не більше вартості товарної продукції розрахункового періоду, розрахованої за "зеленим" тарифом для такого виробника;

7) у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктами 1-5 цього пункту, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1-5 цього пункту.

3. Установити, що за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку Державного підприємства "гарантований покупець" (за винятком необхідних для забезпечення господарської діяльності Державного підприємства "Гарантований покупець") станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього наказу.

У випадку наявності залишку грошових коштів, що залишився на поточному рахунку після виконання підпунктів 1-5 пункту 2 цього наказу, цей залишок розподіляється та спрямовується виробникам відповідно до підпункту 6 пункту 2 цього наказу.

Як зазначено в преамбулі наказу Міністерства енергетики України від 15.06.2022 №206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом», останній був виданий з метою забезпечення безпеки постачання електричної енергії споживачам та уникнення ризиків призупинення діяльності виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії в умовах воєнного стану.

Так, з початком воєнного стану, з огляду на проведення бойових дій на території України значно зменшились обсяги споживання електричної енергії, у тому числі промисловими підприємствами.

У силу відсутності коштів НЕК «Укренерго» припинило здійснювати сплату авансових платежів ДП «Гарантований покупець» за послугу, а єдиним джерелом для сплати коштів продавцям за «зеленим» тарифом залишались кошти, отримані Підприємством від реалізації електричної енергії на ринку.

Для стабілізації ситуації в період дії воєнного стану та з метою уникнення ризиків призупинення діяльності і збереження можливості для всіх без винятку генерацій здійснювати виробництво електричної енергії з альтернативних джерел в умовах значного дефіциту коштів на ринку електричної енергії Міністерство енергетики України за погодженням НКРЕКП запровадило особливий регуляторний механізм, визначивши мінімальні коефіцієнти, у розмірах яких ДП «Гарантований покупець» повинно забезпечити оплати виробникам за «зеленим» тарифом, аби підтримати їх фінансування на рівні, який щонайменше покриватиме операційні витрати виробників та дозволить виконувати податкові зобов`язання.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 грудня 2022 р. по справі №640/10894/22, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2023 року, у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Солар-Груп" до Міністерства енергетики України, треті особи: Кабінет Міністрів України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Державне підприємство «Гарантований покупець», Товариство з обмеженою відповідальністю «Україна - Енерговат», Приватне підприємство «Арт-Енерго», Товариство з обмеженою відповідальністю «Екоенергосервіс Дніпро», Товариство з обмеженою відповідальністю «Солар Енерджі Інвестментс Україна» про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства енергетики України від 15.06.2022 №206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» відмовлено.

Одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (п. 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-8/1427 від 18.11.2003 року "Про Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та юрисдикцію Європейського суду з прав людини").

Відповідно до частини 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Так, преюдиційні факти є обов`язковими при вирішенні інших справ та не підлягають доказуванню, оскільки їх істинність встановлено у рішенні, у зв`язку з чим немає необхідності встановлювати їх знову, піддаючи сумніву істинність та стабільність судового акту, який набрав законної сили.

Норми статті 129-1 Конституції України визначають, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до ст. 17 Закон України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Згідно з преамбулою та статтею 6 параграфу 1 Конвенції про захист прав та свобод людини, згідно рішення Європейського суду з прав людини від 25.07.02 року у справі за заявою № 48553/99 "Совтрансавто-Холдінг" проти України", а також згідно з рішенням Європейського суду з прав людини від 28.10.99 року у справі за заявою № 28342/95 "Брумареску проти Румунії" встановлено, що існує усталена судова практика конвенційних органів щодо визначення основним елементом верховенства права принципу правової певності, який передбачає серед іншого і те, що у будь-якому спорі рішення суду, яке вступило в законну силу, не може бути поставлено під сумнів.

З урахуванням правового висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у п. 32 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.07.2018 у справі № 917/1345/17 (провадження № 12-144гс18), преюдиціальне значення у справі надається обставинам, встановленим судовими рішеннями, а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом. Преюдицію утворюють виключно ті обставини, які безпосередньо досліджувались і встановлювались судом, що знайшло своє відображення у мотивувальній частині судового рішення. Преюдиціальні факти відрізняються від оцінки іншим судом обставин справи.

Таким чином, судове рішення у справі №640/10894/22 не може бути поставлене під сумнів, а інші рішення, в тому числі і у даній справі, не можуть йому суперечити, а тому факт прийняття Міністерством енергетики України Наказу від 15.06.2022 №206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» в межах повноважень та з метою забезпечення розрахунків за електричну енергію, виробленої з альтернативних джерел енергії, в період дії воєнного стану підтверджено рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 грудня 2022 р. по справі №640/10894/22, яке набрало законної сили.

Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з доводами відповідача та зазначає, що розрахунки Державного підприємства «Гарантований покупець» у період дії воєнного стану в Україні здійснюються виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП «Гарантований покупець», з урахуванням коєфіцієнтів, визначених наказами Міністерства енергетики України №140 від 28.03.2022 «Про розрахунки на ринку електричної енергії», №206 від 15.06.2022 «Про розрахунок з виробниками за зеленим тарифом».

На офіційному веб-сайті ДП «Гарантований покупець» за посиланням https://www.gpee.com.ua/news_item/1050 оприлюднено оголошення щодо значення середньозваженого тарифу за 2021 рік - 4061,47 грн/МВт-год.

Виходячи із зазначених вище коефіцієнтів і показника, а також враховуючи обсяги відпущеної позивачем електричної енергії протягом спірного періоду та обсяги помісячних оплат, проведених відповідачем, суд встановив, що відповідачем на користь позивача сплачені грошові кошти у більшому розмірі, ніж 15% / 18% від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік, як те визначено наказами Міненерго №140 від 28.03.2022 і №206 від 15.06.2022.

Наведене дозволяє стверджувати, що відповідач не порушив умови договору №996/01від 19.11.2019 та регуляторних актів щодо обсягу оплати отриманої електричної енергій, поставленої йому протягом спірного періоду.

Стосовно правових підстав для стягнення з відповідача в примусовому порядку решти вартості поставленої електричної енергії у розмірі 7 167 979,91 грн, заявленої позивачем як заборгованість, то на період дії воєнного стану вони виключаються, позаяк вказана сума у силу наказу №206 на означений період не вважається простроченою.

Щодо стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 254,69 грн суд зазначає, що означена сума є предметом акту коригування до акту купівлі-продажу електричної енергії за квітень 2022 року від 17.02.2023, згідно з яким обсяг відпущеної електричної енергії зменшено на 54,000 кВТ/год, а тому пропорційно зменшено і загальну вартість на 254,69 грн (з ПДВ), у зв`язку з чим остання заявлена позивачем до стягнення необґрунтовано, а тому задоволенню також не підлягає.

Враховуючи відмову суду у позові в частині основної вимоги, вимоги про стягнення нарахованих сум 3% річних та інфляційних втрат, як похідні, так само задоволенню не підлягають.

Відмова в позові з наведених вище мотивів виключає підстави для надання правової оцінки судом доводам відповідача щодо настання обставин непереборної сили та розгляд клопотань відповідача про закриття провадження у справі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 74, 129, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У позові відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 ГПК України і може бути оскаржено в порядку та строк, встановлені статтями 254, 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 08.11.2023.

Суддя М.Є. Літвінова

Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114791405
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 7 817 772, 71 грн

Судовий реєстр по справі —910/4363/23

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 23.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Рішення від 01.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Ухвала від 04.10.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Літвінова М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні