ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/19873/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «88 ЛОГІСТІКС» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» (далі ТОВ «88 ЛОГІСТІКС», позивач, підприємство) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Волинській області), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) ГУ ДПС у Волинській області від 27.03.2023 №8499877/42808771, №8499879/42808771, №8499878/42808771; зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125 в ЄРПН.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до приписів статей 187, 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» складено та здійснено спробу реєстрації в ЄРПН наступних податкових накладних в адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРІСКОР», код ЄДРПОУ: 44348031(далі - ТОВ «ТРІСКОР») від 28 лютого 2023 року №123, №124 та №125, реєстрація яких була зупинена.
Відповідачем 1 запропоновано позивачу надати пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію ПН.
Разом з тим, позивачем отримано квитанції від 28 лютого 2023 року № 9053436066, № 9054135401, № 9054132094 про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних, які окрім посилання на відповідність платника податків критеріям ризиковості, не містять жодної конкретизації щодо наявності інших підстав для зупинення податкової накладної, переліку документів, які необхідно надати, а також в порушення пункту 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165) не надано розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
На адресу комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивач подав пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної в ЄРПН, проте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області прийнято оскаржувані рішення від 27.03.2023 №8499877/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №123 в ЄРПН, від 27.03.2023 №8499879/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №125 в ЄРПН та рішення від 27.03.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №8499878/42808771 №124 від 28 лютого 2023 року в ЄРПН з посиланням на те, що надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, у додаткові інформації значиться про те, що акти прийому -передачі оформлені неналежним чином (відсутні дата і місце складання). Відсутні розрахункові документи, які підтверджують факт розрахунків з покупцем.
Товариством 06 червня 2023 року було подано скаргу до ДПС України, рішеннями якої від 16.06.2023 №50175/42808771/2, №50176/42808771/2 та №50191/42808771/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії без змін.
Звертає увагу, що позивачем на розгляд комісії в достатній мірі надано пакет документів для підтвердження здійснення господарської операції стосовно купівлі-продажу транспортного засобу, які сукупно свідчать про факт її реального здійснення і з яких чітко вбачається і прослідковується факт придбання та факт реалізації.
Зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
З наведених підстав ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву від 31 серпня 2023 року позовних вимог не визнала, повідомляє, що ТзОВ «88 ЛОГІСТІКС» складено та направлено в ЄРПН податкові накладні: від 28.02.2023 №123 на суму 332 000,00 грн., в тому числі ПДВ 55 333,33 грн. за продаж причіпу загального тентового GNIOTPOL G4080 ВС1588XF; від 28.02.2023 №124 на суму 1 112000,00 грн, в тому числі ПДВ 185 333,33 грн за продаж вантажного - спеціалізованого фургону «MERCEDES-BENZ ATEGO 823» НОМЕР_1 ; від 28.02.2023 №125 на суму 332 000,00грн. , в тому числі ПДВ 55 333,33 грн. за продаж причіпу загального тентового GNIOTPOL G4080 BC1588XF .
Згідно квитанцій від 18.03.2023 реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України через відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8433, 8704 та 8716 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Для підтвердження реєстрації вищевказаних податкових накладних позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 22.03.2023 №3 та наступні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій: лист від №19 від 22.03.2023; Договір купівлі-продажу автомобіля №05/01/1 від 05.01.2023 разом із специфікацією, актом передачі-приймання та Наказом №5 від 05.01.2023; Договір купівлі-продажу причіпа №05/01/2 від 05.01.2023 разом із специфікацією, актом передачі-приймання та Наказом №6 від 05.01.2023; Договір купівлі-продажу транспортного засобу №78/21 від 23.03.2021 разом із актом передачі-приймання від 21.04.2021, актом передачі-приймання №78/21, рішення №2 від 17.01.2020, рахунком на оплату №154 від 23.03.2021 та видаткова накладна №466 від 20.04.2021; Договір купівлі-продажу транспортного засобу №191/21 від 23.03.2021 разом із актом передачі-приймання від 21.04.2021, видаткова накладна №265 від 20.04.2021, довіреність №1 від 20.04.2021, акт приймання-передачі №191/21, рахунком на оплату №227 від 23.03.2021, відомості щодо документів для розблокування ПН та лист від 20.07.2021 №31/3-2451; платіжна інструкція №1081 від 09.04.2021, платіжна інструкція №1079 від 09.04.2021 та платіжна інструкція №1086 від 12.04.2021.
За результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржувані рішення від 27.03.2023 №8499877/42808771, №8499879/42808771, №8499878/42808771 про відмову в реєстрації податкових накладних №123, №124, №125 від 28.02.2023, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
В графі «додаткова інформація» зазначено: акт прийому-передачі оформлений неналежним чином (відсутні дата та місце складання). Відсутні розрахункові документи, які підтверджують факт розрахунків з покупцем.
До суду позивачем надано платіжні інструкції №279 від 23.05.2023, від 06.06.2023 та платіжну інструкція №280 від 24.05.2023, однак на розгляд комісій регіонального рівня їх надано не було, тобто ГУ ДПС у Волинській області не могло підтвердити факт оплати товару та надати оцінку вищевказаним платіжним інструкціям.
Окрім того, зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
З урахуванням зазначеного, представник відповідачів просить в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю (арк. спр. 58-61).
У відповіді на відзив на позовну заяву представник позивача не погоджується з доводами відповідача у відзиві на позовну заяву, зауважує, що передбачені законом підстави для позбавлення права позивача на реєстрацію спірних ПН в ЄРПН відсутні, в зв`язку з чим просить задовольнити вимоги позивача в повному обсязі. (арк. спр. 64-66)
Інших заяв по суті справи, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС України) до суду не надходило.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній адміністративній справі та вирішено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 53).
Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 08.02.2019 та здійснює наступні види діяльності за кодами КВЕД: 52.29 - інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний), 64.91- фінансовий лізинг; 77.12 - надання в оренду вантажних автомобілів; 77.11 - надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 73.12 посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації; 73.11 - рекламні агентства; 70.22 - консультування з питань комерційної діяльності й керування; 69.20 - діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 64.99 - надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення), н.в.і.у.; 64.92 інші види кредитування; 49.42 - надання послуг перевезення речей (переїзду); 49.32 надання послуг таксі; 49.31- пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення; 49.39- інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 51.21 вантажний авіаційний транспорт; 50.20 вантажний морський транспорт; 49.20 - вантажний залізничний транспорт; 88.99 надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у. (арк. спр. 49-49 зворот).
Позивач займається підприємницькою діяльністю з 2019 року, під час здійснення якої було укладено наступні договори купівлі-продажу транспортних засобів.
Між ТОВ «ТРІСКОР» (покупець) та ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» (продавець) був укладений договір від 05.01.2023 №05/01/1, відповідно до пункту 1.1. якого продавець продає покупцю, а покупець приймає у власність та повинен оплатити за автомобіль вантажний-спеціалізований фургон «MERCEDES-BENZ ATEGO 823» НОМЕР_2 , 2016 року випуску, ідентифікаційний номер НОМЕР_3 /
Відповідно до пунктів 5.1 вказаного договору загальна вартість діючого контракту становить 1112 000,00 гривень . Вартість автомобіля, вказану в п.5.1 Договору покупець сплачує протягом шести місяців, починаючи із дати фактичного підписання Акту приймання-передачі транспортного засобу, який свідчить про фактичне отримання його покупцем. Розрахунки між сторонами здійснюються в безготівковій формі. Валютою платежу є українська гривня. (арк. спр. 16 зворот).
В подальшому, між ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» (продавець) та ТОВ «ТРІСКОР» (покупець) був укладений договір купівлі-продажу причіпа від 05.01.2023 №05/01/2, предметом якого є причіп загальний тентовий GNIOTPOL G4080 ВС1588ХF, 2016 року випуску, ідентифікаційний номер НОМЕР_4 . Відповідно пункту 5.1 даного Договору вартість причіпа вказується у Специфікації, узгодженій сторонами, та становить 332 000 грн з ПДВ, сума ПДВ 55 333,33 грн. (а.с.19 зворот)
Нормами пунктів 4.1, 4.2 договорів передбачено, що продавець зобов`язується протягом 60-ти робочих днів з моменту підписання сторонами даного договору передати покупцю причіп по кількості, якості та номенклатурі відповідно до договору.
Транспортний засіб передається продавцем за актом передачі-приймання причіпа, що є невід`ємною частиною даного договору. Транспортний засіб уважається переданим покупцю з моменту підписання сторонами акту приймання передачі .
На підтвердження придбання транспортних засобів, зокрема
вантажного-спеціалізованого фургона «MERCEDES-BENZ ATEGO 823», позивач надав
рахунок на оплату №227 від 23.03.2021; акт № 191/21 прийняття-передачі від 20.04.2021 ;
довіреність №1 від 20.04.2021; видаткову накладну №265 від 20.04.2021; Договір № 191/21 купівлі-продажу транспортного засобу від 23.03.2021 року; Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 21.04.2021.
Вищезазначений транспортний засіб було придбано у товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС-ТЕП» (далі -ТОВ «БІЗНЕС-ТЕП») та сплачено за нього кошти відповідно до платіжної інструкції № 1086 від 12.04.2021 (арк.спр.22-26).
На підтвердження придбання причіпа тентованого GNIOTPOL G4080, ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 , було надано: рахунок на оплату № 154 від 23.03.2021; Акт №78/21 прийняття-передачі від 20.04.2021; видаткова накладна №466 від 20.04.2021; Договір № 78/21 купівлі-продажу транспортного засобу від 23.03.2021; Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 21.04.2021; Рішення №2 власника ПП «ТІМТРЕЙД» від 17.01.2020.
З матеріалів справи вбачається, що даний транспортний засіб було придбано у ПП «ТІМТРЕЙД» та за нього було сплачено по рахунку на оплату № 154 від 23.03.2021 згідно платіжних інструкцій №1079, 1081 від 09 квітня 2023 року про сплату за транспортний засіб на користь продавця. (арк.спр.27-32)
На виконання умов вищевказаних договорів позивачем передано ТОВ «ТРІСКОР» причіп загальний тентовий GNIOTPOL G4080 ВС1588ХF, заводський (ідентифікаційний) номер SYGG4080ZG0000124, 2016 року випуску, та автомобіль вантажний- спеціалізований фургон «MERCEDES-BENZ ATEGO 823» НОМЕР_2 , 2016 року випуску, ідентифікаційний номер НОМЕР_3 .
За наслідками вказаних господарських операцій ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні по взаємовідносинах з ТОВ «ТРІСКОР» від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125.
Відповідач за результатом отриманого пакету документів, виніс наступні рішення: від 27.03.2023 року № 8499877/42808771 про відмову в реєстрації в ЄРПН ПН №123 від 28.02.2023 року; від 27.03.2023 року № 8499878/42808771 про відмову в реєстрації ПН №124 від 28.02.2023 року в ЄРПН; від 27.03.2023 року № 8499879/42808771 про відмову в реєстрації в ЄРПН ПН №125 від 28.02.2023 року.
Відповідно до квитанцій від 28 лютого 2023 року реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, про що свідчать реєстраційні номери квитанцій про зупинення реєстрації, а саме: реєстраційний номер квитанції про зупинку реєстрації № 9053436066, на суму 276 666,67 грн., сума ПДВ 55 333,33 грн; реєстраційний номер квитанції про зупинку реєстрації № 9054135401, на суму 276 666,67 грн., сума ПДВ 55 333,33 грн; та реєстраційний номер квитанції про зупинку реєстрації № 9054132094, на суму 926 666,67 грн., сума ПДВ 185 333,33 грн. (арк.спр.13)
Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН .
За результатами розгляду наданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржувані рішення від 27.03.2023 №8499877/42808771, №8499879/42808771, №8499878/42808771 про відмову в реєстрації податкових накладних №123, №124, №125 від 28.02.2023, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, у додатковій інформації значиться про те, що акти прийому -передачі оформлені неналежним чином (відсутні дата і місце складання). Відсутні розрахункові документи, які підтверджують факт розрахунків з покупцем.
ТОВ «88 ЛОГІСТІКС», не погоджуючись із прийнятими рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звернулося із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в ЄРПН податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165), автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Нормами пункту 7 Порядку №1165, визначено, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної /розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної /розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 8 Порядку №1165, передбачено, що платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені додатком №1 до Порядку №1165.
Зокрема, згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, одним із таких критеріїв є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Як установлено судом реєстрація спірних податкових накладних була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення від 27.03.2023 року № 8499877/42808771, № 8499878/42808771, № 8499879/42808771 про відповідність ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» пункту 1 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість .
Поряд з цим, у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Суд зауважує, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18.
Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Слід зазначити, що хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 5 Порядку №1165, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно пунктів 9-11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно допункту 5цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, слід вказати, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.
Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
У спірних рішеннях комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області зазначенопро відмову в реєстрації спірних податкових накладних, з підстав ненадання платником податку розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, які підтверджують факт розрахунків з покупцем , у додатковій інформації значиться про те, що акти прийому - передачі оформлені неналежним чином (відсутні дата і місце складання).
Між тим, як встановлено судом, під час розгляду справи, та не спростовується податком органом,позивачем контролюючому органу були подані письмові пояснення/повідомленняз підтверджуючими документами.
Разом з наданими поясненнями до податкового органу було направлено перелік первинної документації щодо придбання, поставки та часткового розрахунку між контрагентом, у якого було придбано товар для його подальшої реалізації.
При вирішенні спору щодо зупинення/відмови реєстрації податкових накладних судом оцінюється повнота об`єму наданої первинної документації до податковому органу, а не реальність здійснення господарських операцій.
З матеріалів справи вбачається, що при наданні пояснень було надано весь наявний у підприємства об`єм первинної документації на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
Нормами пункту 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 198.2. статті 198 ПК України, передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
Таким чином, оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.
Якщо мова йде про отримання платником податку товарів/послуг, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи на підтвердження факту отримання таких товарів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Судом установлено, що між ТОВ «88 ЛОГІСТІКС»(продавець) та ТОВ «ТРІСКОР» (покупець) були укладені договори купівлі продажу транспортних засобів від 23.03.2021 предметом яких були автомобіль вантажний-спеціалізований фургон «MERCEDES-BENZ ATEGO 823» НОМЕР_2 , 2016 року випуску, ідентифікаційний номер НОМЕР_3 / та причіп загальний тентовий GNIOTPOL G4080 ВС1588ХF, 2016 року випуску, ідентифікаційний номер НОМЕР_4 (арк.спр.16-17, 19-20).
Нормами пунктів вказаних договорів передбачено, що транспортний засіб передається продавцем за актом приймання передачі, що є невід`ємною частиною даного договору. Транспортний засіб уважається переданим покупцю з моменту підписання сторонами акту приймання передачі .
На виконання умов вказаних договорів позивачем передано ТОВ «ТРІСКОР» зазначені вище транспортні засоби, що підтверджується актами приймання передачі транспортних засобів від 21 квітня 2021 року та видатковими накладними від 20 квітня 2021 року №466 та №265 .
Відповідно до пункту 2.1 вищезазначених договорів продаж транспортного засобу за домовленістю сторін вчиняється за 1112 000,00 грн з ПДВ, сума ПДВ 185 333,33 грн. та 333000,00грн. з ПДВ, сума ПДВ 53333,33грн. відповідно.
Таким чином, суд зауважує, що у даному випадку ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» разом із повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено надано податковому органу документи на підтвердження настання першої події, з якою чинне законодавство пов`язує право платника на віднесення сум податку до податкового кредиту: це поставка транспортних засобів для ТОВ «ТРІСКОР», що підтверджується вищевказаними актами приймання передачі транспортних засобів, видатковими накладними, специфікаціями на товар та договором.
Крім того була здійснена часткова оплата за такий товар, що підтверджується зазначеними вище рахунками на оплату .
Суд відхиляє доводи представника податкового органу про те, що зупинення податкових накладних здійснено у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства оскільки в доданих позивачем до позову письмових доказах, а саме в актах приймання-передачі товару наявні як місце складання акту так і дата його складання натомість представником відповідача зворотнього не доведено та не надано суду доказів на підтвердження своєї позиції.
Більше того, відповідно до статті 9 частини другої ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» вiд 16.07.1999 № 996-XIV вимоги до заповнення первинних документів не містять вимогу зазначення «місця складання», що в черговий раз спростовує доводи відповідача.
У поданому відзиві представником відповідача не висловлювалось жодних доводів щодо недостатності первинних документів по взаємовідносинах з ТОВ «ТРІСКОР» , за наслідками здійснення операцій з яким виписувалась спірна податкова накладна, наявності суттєвих недоліків у їх оформленні чи підписання таких документів неуповноваженими особами.
Суд констатує, що діяльність товариства відповідає визначеним КВЕДам, або контрагентів, а також враховує те, що таблиця даних платника податку на додану вартість ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» є зареєстрованою, КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
Суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23 квітня 2021 року у справі №140/2456/18.
Враховуючи вищезазначене, на думку суду, подані позивачем до контролюючого органу документи для реєстрації податкових накладних від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125 в ЄРПН підтверджують факт здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку, під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття оскаржуваних рішень, яким відмовлено в реєстрації податкових накладних від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125 в ЄРПН.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовної вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 27.03.2023 №8499877/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №123 в ЄРПН, рішення від 27.03.2023 №8499879/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №125 в ЄРПН , а також рішення комісії від 27.03.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної №8499878/42808771 від 28 лютого 2023 року № 124 в ЄРПН.
Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125 в ЄРПН, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в реєстрації ПН така податкова накладна реєструється на підставі рішення суду, яке набрало законної сили.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18.
За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 березня 2023 року №8499877/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №123, від 27 березня 2023 року №8499878/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №124, від 27 березня 2023 року №8499879/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №125 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказані податкові накладні.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно із платіжною інструкцією від 13 липня 2023 року №492 за подання адміністративного позову у даній справі ТОВ «88 ЛОГІСТІКС» було сплачено судовий збір в сумі 8052,00 грн (вісім тисяч п`ятдесят дві гривні 00 копійок) (арк. спр. 6), який зарахований до спеціального фонду Державного бюджету, що підтверджується відповідною випискою (арк. спр. 52).
Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України судовий збір по 4026,00 грн (чотири тисячі двадцять шість гривень 00 копійок) з кожного.
Керуючись статтями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «88 ЛОГІСТІКС» (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Рівненська, будинок 54, код ЄДРПОУ 42808771) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 43143484), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, площа Львівська, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 27 березня 2023 року №8499877/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №123, від 27 березня 2023 року №8499878/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №124, від 27 березня 2023 року №8499879/42808771 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2023 року №125 в Єдиному реєстрі податкових накладних, які подавались на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «88 ЛОГІСТІКС».
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подані Товариством з обмеженою відповідальністю «88 ЛОГІСТІКС» податкові накладні від 28 лютого 2023 року №123, №124, №125 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних днем їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «88 ЛОГІСТІКС» судовий збір в сумі 4026,00 грн (чотири тисячі двадцять шість гривень 00 копійок ).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «88 ЛОГІСТІКС» судовий збір в сумі 4026,00 грн (чотири тисячі двадцять шість гривень 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.І. Смокович
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114797920 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні