Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 листопада 2023 року Справа№200/3394/23
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув за правилами спрощеного позовного (письмового) провадження адміністративну справу за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІДЕАЛ" про стягнення адміністративно-господарських санкцій
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
Донецьке обласне відділення Фонду соціального захисту ociб з інвалідністю звернулося до суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІДЕАЛ", в якому просить суд стягнути адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, у розмірі 26 684,82 грн та пеню у розмірі 1345,05 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що в порушення вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» відповідач не забезпечив виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, що є підставою для стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць в судовому порядку.
Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, оскільки підприємство від початку повномасштабного вторгнення, з 24.02.2022, не здійснює виробничої діяльності, а всі співробітники були звільнені 28.02.2022, оскільки підприємство було розташоване і зареєстроване у м. Вугледар, що згідно з Переліком територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 № 309 (із змінами відповідно Наказу 224 від 17.08.2023) з 24.02.2022 включено до переліку територій активних бойових дій. По теперішній час жодних заходів щодо евакуації, ліквідації, реорганізації чи перереєстрації підприємства не проводилося. Згідно з вищенаведеним, підприємство не мало можливості у 2022 році виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 14.07.2023 позов залишено без руху. Ухвалою від 26.07.2023 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "ІДЕАЛ", зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 34032260, місцезнаходженням юридичної особи є: 85670, Донецька обл., місто Вугледар, вулиця Шахтарська, будинок 24, квартира 13.
Відповідно до наявних в матеріалах справи звітів по ЄСВ у 1 кварталі 2022 року кількість штатних працівників товариства позивача становила у січні 31 особа, у лютому 31 особа, у березні 4 особи, сума нарахованої заробітної плати у січні - 263 777,66 грн, у лютому - 269 918,68 грн, у березні 0,00 грн. У періоді з квітня 2022 року по грудень 2022 року кількість працівників становила 4 особи, сума нарахованої заробітної плати - 0,00 грн.
Згідно з наданими Вугледарським центром зайнятості відомостями у січні та лютому 2022 року відповідач не надавав звіти форми 3 ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», останній звіт наданий товариством у листопаді 2021 року.
Позивач нарахував відповідачу адміністративно-господарські санкції за нестворення 1 робочого місця для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 26 684,82 грн, виходячи з таких показників: середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу 10; кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу 1; середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0; фонд оплати праці штатних працівників 533,696 тис. грн, про що позивач надав відповідний розрахунок.
Через несплату відповідачем адміністративно-господарських санкцій згідно з розрахунком суми пені на заборгованість по сплаті адміністративно-господарських санкцій за нестворені робочі місця для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році сума пені за період з 18.04.2023 до 19.06.2023 визначена позивачем у розмірі 1345,05грн.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ОЦІНКА ДОВОДІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальних сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права і свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» №875-XII від 21.03.1991 (даліЗакон №875)
Згідно із частиною 2 статті 17 Закону №875 підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.
Відповідно до частини 1 статті 18 Закону №875 забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Згідно з частиною 3 статті 18 Закону №875 підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частин 1-3 статті 19 Закону № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Частиною 5 статті 19 Закону №875 визначено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Відповідно до положень частин 1-5 статті 20 Закону №875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, є адміністративно-господарськими санкціями, про що, також, вказано устатті 20 Закону № 875-ХІІ. Основні засади застосування адміністративно-господарських санкцій визначені положеннями Господарського кодексу України.
Нормами статті 218 Господарського кодексу України передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
За змістомстатті 18-1 Закону № 875-ХІІпошук роботи для інваліда здійснює державна служба зайнятості, а тому обов`язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов`язком займатись пошуком інвалідів для працевлаштування.
Аналогічнаправова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16, від 28.05.2019 у справі № 807/554/17, від 24.02.2020 у справі № 820/2132/17.
Згідно з пунктом 4 частини 3статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» №5067-VI роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії).
На виконання пункту 4 частини третьої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013 затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)». Пунктами 5 та 6 розділу І цього Порядку встановлено, що форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Суд зазначає, що періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію. Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 26.06.2018 у справі № 806/1368/17, від 28.05.2019 у справі № 820/2287/17, від 31.07.2019 у справі № 817/724/17.
На запит суду Вугледарській міський центр зайнятості,листом від 06.11.2023 № 2/103/01-34-23, надав інформацію наступного змісту: товариство з обережною відповідальністю «Ідеал» звітів форми 3 ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії) (стосовно осіб з інвалідністю)» за січень та лютий 2022 року не надавало. Останній звіт зареєстрований 25.11.2021. На території м. Вугледар ведуться активні бойові дії, всі наймані працівники ТОВ «Ідеал» 28.02.2022 звільнені. Центром зайнятості зазначено, що відмови в працевлаштуванні з боку підприємства відсутні; особи з інвалідністю до підприємства не направлялися; інформація щодо запропонованих роботодавцем в односторонньому порядку умов неповного робочого дня або неповного робочого тижня для осіб з інвалідністю відсутня; заявки на перекваліфікацію осіб з інвалідністю відсутні.
Вказані вище обставини свідчать про виконання відповідачем всіх передбачених чинним законодавством дій, спрямований на виконання нормативу створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, належним чином проінформовано центр зайнятості про наявність вільних робочих місць на підприємстві, та можливість працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому підстави застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю та стягнення пені відсутні.
Зважаючи на встановлені обставини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій та, відповідно, пені за їх несплату.
Таким чином заявлений позов задоволенню не підлягає.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
З огляду на викладене та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "ІДЕАЛ" про стягнення заборгованості, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відомості про сторін:
Позивач: Донецьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, код ЄДРПОУ 13492430, адреса: 49001, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, площа Троїцька, будинок 5 а;
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІДЕАЛ", код ЄДРПОУ 34032260, адреса: 85670, Донецька обл., місто Вугледар, вулиця Шахтарська, будинок 24, квартира 13.
Суддя А.С. Михайлик
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114798550 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні