Рішення
від 08.11.2023 по справі 380/14505/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2023 рокусправа № 380/14505/23Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гулкевич І.З. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

встановив:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент , в якій просить :

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №4942/13-01-07-10 від 23.03.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами розгляду звернення ТзОВ Левітрейд Менеджмент, Львівська торгово-промислова палата на підставі ст. ст. 14, 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні, Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТИП України від 18.12.2014 р. №44(5), видала сертифікат № 4600-23-1807 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), період дії яких з 24.02.2022 по 12.04.2023. Таким чином, наявність підтверджених ТПП України форс-мажорних обставин, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України та п. 6 ст. 13 Закону України Про валюту і валютні операції, звільняють Товариство з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент від відповідальності за порушення вимог п.3 ст.13 Закону України Про валюту і валютні операції від 21.06.2018 №2473-VIII та нарахування позивачу пені за ч. 5 ст. 13 зазначеного Закону України Про валюту і валютні операції. Також, позивач вказав, що у контролюючого органу були відсутні підстави для застосування до ТзОВ Левітрейд Менеджмент фінансової відповідальності за прострочення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по незавершених розрахунках за операціями в незначній сумі та, як наслідок, нарахування пені. Крім цього, зазначає, що пеня за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог Податкового кодексу України з 01 січня 2021 року є одним із різновидів пені у розумінні приписів підпункту14.1.162 пункту 14.1. ст.14 Податкового кодексу України та, відповідно, нарахування пені у період з 01.01.2021 року суперечить положенням абз.11 п.52-1 підрозділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України. Вважає, що таке рішення контролюючого органу є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Просить задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою суду від 03.07.2023 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Відповідач позов не визнав, долучив до матеріалів справи відзив на позовну заяву в якому зазначив, що оскаржуване рішення прийнято правомірно, оскільки ТзОВ Левітрейд Менеджмент до перевірки не представлено відповідної довідки про підтвердження форс-мажорних обставин по контракту від 11.04.2022 № 95/2022, укладеному з фірмою-нерезидентом FEDO GmbH (Німеччина), щодо імпортної операції (авансовий платіж) від 24.05.2022 та по контракту від 16.05.2022 № 1605/2022/1, укладеному з фірмою-нерезидентом нерезидентом TRADE DISTRIBUTION Sp.z.o.o. (Польща), щодо імпортних операцій (авансові платежі) від 23.05.2022 та від 24.05.2022 року. ТзОВ Левітрейд Менеджмент до перевірки не представлено позовної заяви до суду та ухвали про відкриття провадження про стягнення заборгованості з фірми-нерезидента FEDO GmbH (Німеччина) та з фірми-нерезидента TRADE DISTRIBUTION Sp.z.o.o. (Польща). Зазначає, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні скаржник, який посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку.

04.08.2023 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити повністю, посилаючись на те, що відповідач не обґрунтував правомірність прийняття оскаржуваного рішення та не спростував позиції позивача про його протиправність.

09.08.2023 відповідач подав до суду заперечення (на відповідь на відзив), в якому просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на обставини зазначені у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , код ЄДРПОУ 43967185.

На підставі наказу Головного управління ДПС у Львівській області від 15.02.2023 № 548-ПП та направлення від 17.02.2023 №966 податковим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент (код ЄДРПОУ 439671859) з питань дотримання вимог Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІІ Про валюту і валютні операції (із змінами та доповненнями) по імпортних контрактах, а саме: від 11.04.2022 №95/2022 (дата здійснення авансового платежу 24.05.2022 року) укладеного з фірмою - нерезидентом FEDO GmbH (Німеччина) та від 16.05.2022 № 1605/2022/1 (дата здійснення авансового платежу 24.05.2022 року) укладеного з фірмою нерезидентом TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Польща).

За результатами проведеної перевірки працівниками ГУ ДПС у Львівській області складено акт від 02.03.2023 №3694/13-01-07-10/43967185 Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент (код ЄДРПОУ 439671859) з питань дотримання вимог Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІІ Про валюту і валютні операції (із змінами та доповненнями) по імпортних контрактах, а саме: від 11.04.2022 №95/2022 (дата здійснення авансового платежу 24.05.2022) укладеного з фірмою - нерезидентом FEDO GmbH (Німеччина) та від 16.05.2022 № 1605/2022/1 (дата здійснення авансового платежу 24.05.2022) укладеного з фірмою нерезидентом TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Польща) (далі акт перевірки).

В Акті перевірки зроблено висновок, що Товариства з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент порушено п. 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІІ Про валюту і валютні операції (із змінами та доповненнями) по зовнішньоекономічному контракту від 11.04.2022 №95/2022 (дата здійснення імпортної операції (авансовий платіж) від 24.05.2022) укладеного з фірмою - нерезидентом FEDO GmbH (Німеччина) та по зовнішньоекономічному контракту від 16.05.2022 № 1605/2022/1 ((дата здійснення імпортної операції (авансовий платіж) від 24.05.2022) укладеного з фірмою нерезидентом TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Польща), відповідно до інформації Національного банку України про виявлені факти порушення встановлених Національним банком України граничних строків розрахунків, яка надана ПАТ УКЕКСІМБАНК (МФО 322313) до НБУ (лист ДПС України від 02.01.2023 №29/7/99-00-07-05-01-07). Пліхівський Богдан.

На підставі акта перевірки від 02.03.2023 №3694/13-01-07-10/43967185 ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення від 23.03.2023 №4942/13-01-07-10 за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та накладено пеню у сумі 144471,15 грн.

Вважаючи прийняте податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України).

Згідно підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, зокрема проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Підпунктом 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно із пп. 14.1.265 п. 14.1 ст. 14 ПК України штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з осіб, що вчинили податкове правопорушення або порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з пп. 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 ПК України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Спірні правовідносини врегульовані Законом №2473, Положенням про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженим постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 (далі - Положення) та Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7 (далі - Інструкція).

Статтею 13 Закону №2473 визначено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти належать зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Відповідно до пункту 21 Положення граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Відповідно до приписів підпункту 1 пункту 7 Інструкції, банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати оформлення МД типу ЕК-10 Експорт, ЕК-11 реекспорт на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України належать митному оформленню), або підписання акту або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів. Банк для здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів самостійно визначає систему заходів (уключаючи фіксацію цих операцій з дотриманням принципів актуальності, достовірності та інформативності) (пункт 8 Інструкції).

Згідно з підпунктом 2 пункту 9 Інструкції банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків у разі експорту товару після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції.

Відповідно до частини 5 статті 13 Закону №2473 порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Частиною третьою статті 3 Закону №2473 визначено, що у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовують положення цього Закону.

Частиною п`ятою статті 13 Закону №2473 передбачено, що порушення резидентами строку розрахунків тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 % суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості.Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару). Тож, з наведеного слідує, що порушення резидентом строків розрахунків тягне нарахування пені за кожен день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті (ч. 8 ст. 13 Закону № 2473-VIII).

Судом із матеріалів справи встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент (Покупець), в особі Пліхівського Б.Я., укладено контракт від 11.04.2022 №95/2022 про поставку товару з фірмою - нерезидентом FEDO GmbH (Germany, 42653 Solingen, Alte Ziegeli, n 15, company code: DE279877529, Bank:Stadt-Sparkasse Solingen Anstalt des Offentlichen Rechts, Bank address: Kolner Str. 68-72, 42651 Solingen, Germany, IBAN: НОМЕР_1 , SWIFT: SOLSDE33ХХХ) (Продавець), в особі директора Федотова В.В.

Згідно умов контракту Продавець продає, а Покупець купує і оплачує товар - продукти харчування, згідно наданих Продавцем інвойсів. Покупець зобов`язується оплачувати зазначені в інвойсі товари на рахунок Виконавця, згідно наданих рахунків. Розрахунок здійснюється в порядку 100% передоплати. Валюта контракту EWRO. Сума контракту - загальна сума всіх отриманих і оплачених рахунків. Продавець надає послуги оформлення супровідних документів та виконання митних формальностей країни-експортера, після замовлення та передоплати товару Покупцем. Покупець забезпечує доставку товарів на митну територію України. Умови доставки FСА. Замовлення і оплату транспортних засобів здійснює Покупець.

Форс-мажор. Жодна із Сторін не буде нести відповідальність за повне або часткове невиконання зобов`язань в тому випадку, якщо таке невиконання сталося внаслідок дії обставин непереборної сили, які виникли після укладення цього Контракту, і настання яких Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами. Під обставинами непереборної сили Сторони розуміють стихійні лиха, страйки, пожежі, повені, війни і військові дії, громадські заворушення, ембарго, аварії, заборони уряду, вихід законодавчих та нормативно - правових актів (указів, розпоряджень та інше), які безпосередньо перешкоджають відповідній Стороні у виконанні її зобов`язань за цим Контрактом, що не були введені в дію в момент підписання цього Контракту, та інші причини непідвладні контролю Сторін. Сторона, що посилається на форс - мажорні обставини зобов`язана повідомити про це іншу сторону в термін, не пізніше 5 днів після дати виявлення таких обставин. Виникнення і тривалість форс - мажорних обставин повинно бути документально підтверджено органом державної влади відповідної сторони.

ТОВ Левітрейд Менеджмент на виконання умов імпортного контракту від 11.04.2022 № 95/2022, укладеного з фірмою-нерезидентом FEDO GmbH (Germany), здійснено 24.05.2022 авансовий платіж з валютного рахунку № НОМЕР_2 , відкритого в ПАТ УКРЕКСІМБАНК (МФО 322313) в сумі 31 462,8 євро (платіжне доручення в іноземній валюті від 24.05.2022 № 39) .

Станом на 24.05.2022 по даних бухгалтерського обліку платника по рахунку 632 Розрахунки з іноземними постачальниками по імпортному контракту від 11.04.2022 №95/2022 (нерезидент FEDO GmbH (Germany)) рахується Кредитове сальдо (Кт.) в сумі 5 903,70 євро.

Нерезидент FEDO GmbH здійснив поставку товару згідно митної декларації (МД) від 02.06.2022 № UА209170000/2022/38455 на суму 24 379,80 євро.

Станом на 03.06.2022 по даних бухгалтерського обліку платника по рахунку 632 Розрахунки з іноземними постачальниками по імпортному контракту від 11.04.2022 №95/2022 рахується Дебетове сальдо (Дт.) в сумі 1179,3 євро, яке виникло з авансового платежу від 24.05.2022 перерахованого нерезиденту FEDO GmbH (Germany).

Станом на 17.02.2023 року та на 23.02.2023 року по даних бухгалтерського обліку платника по рахунку 632 Розрахунки з іноземними постачальниками по імпортному контракту від 11.04.2022 №95/2022 рахується Дебетове сальдо (Дт.) в сумі 1 179,30 євро, яке виникло з авансового платежу від 24.05.2022 перерахованого нерезиденту FEDO GmbH (Germany).

За висновками контролюючого органу позивачем порушено строки розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених національним банком України, на 96 днів.

ТОВ Левітрейд Менеджмент (Покупець), в особі ОСОБА_1 , укладено в м. Львів (Україна), контракт від 16.05.2022 № 1605/2022/1 з фірмою - нерезидентом TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Poland, 37-700 Przemysl, ul. Wyb. Ojca Swietego Jana Pawla II, Bank: ING Bank Slaski Odzial w Przemyslu, Bank address: 37-700 Przemysl, Na Bramie 8, Poland, IBAN: НОМЕР_3 , SWIFT: INGBPLPW) (Продавець), в особі директора Volodymyra Tkachuka.

Згідно умов контракту Продавець продає, а Покупець купує і оплачує товар - продукти харчування, згідно наданих Продавцем інвойсів. Покупець зобов`язується оплачувати зазначені в інвойсі товари на рахунок Виконавця, згідно наданих рахунків. Розрахунок здійснюється в порядку 100% передоплати, протягом З робочих днів, після одержання рахунку. Валюта контракту EURO або Злотий (PLN). Сума контракту - загальна сума всіх отриманих і оплачених рахунків. Продавець надає послуги оформлення супровідних документів та виконання митних формальностей країни-експортера, після замовлення та передоплати товару Покупцем. Покупець забезпечує доставку товарів на митну територію України. Умови доставки - DAP (Львів, Україна) або будь яка інша, вказана у транспортних документах. Замовлення і оплату транспортних засобів здійснює Покупець.

Форс мажор. Жодна із Сторін не буде нести відповідальність за повне або часткове невиконання зобов`язань в тому випадку, якщо таке невиконання сталося внаслідок дії обставин непереборної сили, які виникли після укладення цього Контракту, і настання яких Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами. Під обставинами непереборної сили Сторони розуміють стихійні лиха, страйки, пожежі, повені, війни і військові дії, громадські заворушення, ембарго, аварії, заборони уряду, вихід законодавчих та нормативно - правових актів ( указів, розпоряджень та інше), які безпосередньо перешкоджають відповідній Стороні у виконанні її зобов`язань за цим Контрактом, що не були введені в дію в момент підписання цього Контракту, та інші причини непідвладні контролю Сторін. Сторона, що посилається на форс - мажорні обставини зобов`язана повідомити про це іншу сторону в термін, не пізніше 5 днів після дати виявлення таких обставин. Виникнення і тривалість форс - мажорних обставин повинно бути документально підтверджено органом державної влади відповідної сторони.

ТОВ Левітрейд Менеджмент на виконання умов імпортного контракту від 16.05.2022 № 1605/2022/1, укладеного з фірмою-нерезидентом TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Poland), здійснено авансові платежі з валютного рахунку № НОМЕР_2 , відкритого в ПАТ УКРЕКСІМБАНК (МФО 322313) на загальну суму 961 113,6 злотих, а саме: 23.05.2022 авансовий платіж в сумі 480 556,80 злотих (банківська валютна виписка від 23.05.2022 № 678187) та 24.05.2022 авансовий платіж в сумі 480 556,80 злотих (банківська валютна виписка від 24.05.2022 №707266).

Товар отримано від нерезидента TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Poland) на загальну суму 470 836,80 злотих згідно митних декларацій (МД), а саме:

МД від 01.06.2022 № UА209170/2022/038678 насуму 96111,36 злотих;

МД від 06.06.2022 № UА209170/2022/040240 насуму 98288,64 злотих;

МД від 16.06.2022 № UА209170/2022/043119 насуму 92145,60злотих;

МД від 27.06.2022 № UА209170/2022/046693 насуму 92145,60злотих;

МД від 04.07.2022 № UА209170/2022/049099 насуму 92145,60 злотих; без порушення граничних строків розрахунків.

Станом на 05.07.2022 по даних бухгалтерського обліку платника по рахунку 632 Розрахунки з іноземними постачальниками по імпортному контракту від 16.05.2022 № 1605/2022/1 рахується Дебетове сальдо (Дт.) в сумі 490 276,8 злотих, яке виникло з авансових платежів від 23.05.2022 (в сумі 9720,00 злотих) та від 24.05.2022 (в сумі 480 556,80 злотих) перерахованого нерезиденту TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Poland).

Валютні кошти в сумі 490 276,8 злотих були повернені нерезидентом TRADE DISTRIUTION Sp.z.o.o (Poland) 01.12.2022 в сумі 93 000,00 злотих та 08.12.2022 в сумі 397 276,8 злотих на валютний рахунок ТОВ Левітрейд Менеджмент № НОМЕР_2 , відкритий в ПАТ УКРЕКСІМБАНК (МФО 322313) з порушенням встановлених граничних строків розрахунків.

За висновками контролюючого органу позивачем порушено строки розрахунків за операціями з імпорту товарів, встановлених національним банком України, на 13 днів, 12 днів та 7 днів.

Суд не приймає до уваги доводи відповідача про ненадання до перевірки ТОВ Левітрейд Менеджмент відповідної довідки про підтвердження форс-мажорних обставин по контракту від 11.04.2022 № 95/2022, укладеному з фірмою-нерезидентом FEDO GmbH (Німеччина), щодо імпортної операції (авансовий платіж) від 24.05.2022 та по контракту від 16.05.2022 № 1605/2022/1, укладеному з фірмою-нерезидентом нерезидентом TRADE DISTRIBUTION Sp.z.o.o. (Польща), щодо імпортних операцій (авансові платежі) від 23.05.2022 та від 24.05.2022 року, оскільки у зв`язку з повномаштабним вторгненням росії в Україну Торгово-промислова палата України (далі - ТПП України) ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП з метою підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії введеного воєнного стану на сайті ТПП України було розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

ТПП України підтверджено, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Згідно із п. 17 Постанови НБУ №18 від 24.02.2022 Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану уповноваженим установам забороняється здійснювати будь-які валютні операції: з використанням російських рублів та білоруських рублів; учасником яких є юридична або фізична особа, яка має місцезнаходжені (зареєстрована/постійно проживає) в російській федерації або в республіці білорусь; для виконання зобов`язань перед юридичними або фізичними особами, які мають місцезнаходження (зареєстрована/постійно проживає) в російській федерації або в республіці білорусь.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації від 09.04.2022 №426 у зв`язку з військовою агресією російської федерації щодо України та відповідно до частини одинадцятої статті 29 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність, заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації. Товари, переміщення яких територією російської федерації здійснено транзитом, та товари, ввезені з російської федерації, у тому числі товари походженням з третіх країн, можуть бути поміщені в митний режим імпорту, якщо їх ввезення в Україну здійснено до 24.02.2022 включно.

Згідно із пунктом 13 ст. 16 Закону України Про валюту і валютні операції відповідальність, передбачена частиною п`ятою статті 13 цього Закону, не застосовується до резидентів суб`єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок дії постанови Кабінету Міністрів України Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації від 09 квітня 2022 року №426.

У зв`язку із військовою агресію російської федерації проти України та набранням чинності постанови НБУ від 24.02.2022 №18 Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану та постанови Кабінету Міністрів України Про застосування заборони ввезення товарів» російської федерації від 09.04.2022 № 426, виконання умов зовнішньоекономічного контракту від 14.11.2016 № 98-16/122 щодо експортних операцій стало об`єктивно неможливим.

Відповідно до ч.5 ст. 3 Закону України Про валюту і валютні операції, у разі якщо норма цього Закону чи нормативно-правового акта Національного банку України, виданого на підставі цього Закону, або норми інших нормативно-правових актів Національного банку України допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов`язків резидентів та нерезидентів у сфері здійснення - валютних операцій або повноважень органів валютного нагляду, така норма трактується в інтересах резидентів та нерезидентів.

Статтею 112 Податкового кодексу України передбачено, що особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.

У разі якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків.

Суд звертає увагу на те, що п. 112.8. ст. 112 Податкового кодексу України визначає обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такими обставинами, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України, зокрема є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Попри вищенаведене, як вбачається із матеріалів справи Львівською торгово-промисловою палатою на підставі ст. ст. 14, 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні, Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії ТИП України від 18.12.2014 р. №44(5), позивачу видано сертифікат №4600-23-1807 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), період дії яких з 24.02.2022 по 12.04.2023.

Таким чином, наявність підтверджених ТПП України форс-мажорних обставин, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України та п. 6 ст. 13 Закону України Про валюту і валютні операції звільняє ТОВ Левітрейд Менеджмент від відповідальності за порушення вимог ч. 2 ст. 13 Закону України Про валюту і валютні операції від 21.06.2018 №2473-VIII та нарахування позивачу пені за ч. 5 ст.13 зазначеного Закону за порушення термінів розрахунків в сфері ЗЕД.

Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до підпункту 4 пункту 3 розділу I Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою правління НБУ №7 від 02.01.2019 (далі - Інструкція №7), день виникнення порушення - перший день після закінчення встановленого Національним банком граничного строку розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів або строку, установленого відповідно до раніше виданих за цією операцією висновків.

Згідно п. 14-2 п.14 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану, (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України від 04.04.2022 № 68, від 07.06.2022 № 113, від 07.07.2022 № 142 ), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів з 05.04.2022 становлять 180 календарних днів Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.

Відповідно до п. 14-3 п. 14 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану, (із змінами і доповненнями, внесеними постановами Правління Національного банку України від 04.04.2022 № 68, від 07.06.2022 № 113, від 07.07.2022 № 142 ), граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 14-2 цієї постанови не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком України на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій.

Відповідно до ст.20 Закону України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення №361-IX, фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції.

Відповідно до п.п.1 п.7 розділу ІІ Інструкції №7, банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати оформлення МД типу ЕК-10 Експорт, ЕК-11 Реекспорт на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акту або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів.

Згідно п.9 розділу ІІІ Інструкції №7, банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків: 1) якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог).

Згідно дефініції, наведеної у п.п.5 п.3 розділу І Інструкції №7, дроблення операції з експорту товар - штучне ділення поставки товару за операцією з експорту товару, що передбачає одночасну наявність таких ознак : операції з експорту товару здійснюються одним резидентом; операції, пов`язані між собою одним контрагентом-нерезидентом та договором (контрактом, угодою, іншим документом, що застосовується в міжнародній практиці та може вважатися договором); сума кожної операції з експорту товару є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону №1702-VII (далі - незначна сума); сума операцій з експорту товару за календарний місяць перевищує десятикратний розмір операції на незначну суму.

Таким чином, враховуючи вищенаведені норми та обставини справи (в т.ч. розрахунок пені Додаток 1 до акта перевірки) суд вважає, що у контролюючого органу були відсутні підстави для застосування до ТОВ Левітрейд Менеджмент фінансової відповідальності за прострочення термінів розрахунків у сфері ЗЕД по незавершених розрахунках за операціями в незначній сумі та, як наслідок, нарахування пені.

На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 23.03.2023 №4942/13-01-07-10 є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує наступне.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, то судові витрати зі сплати судового збору, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Інших доказів понесених судових витрат, станом на час прийняття рішення, матеріали справи не містять.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 139, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 23.03.2023 №4942/13-01-07-10.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Левітрейд Менеджмент судовий збір в розмірі 2684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяГулкевич Ірена Зіновіївна

Дата ухвалення рішення08.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114799977
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю

Судовий реєстр по справі —380/14505/23

Постанова від 10.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 08.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні