Постанова
від 09.11.2023 по справі 120/5659/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/5659/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Свентух Віталій Михайлович

Суддя-доповідач - Залімський І. Г.

09 листопада 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Залімського І. Г.

суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Державного підприємства "45 експериментальний механічний завод" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

до Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державного підприємства "45 експериментальний механічний завод" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0028990706 від 17.03.2023.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08.08.2023 позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08.08.2023 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що за імпортною операцією від 02.07.2021, здійсненою ДП "45 експериментальний механічний завод" по контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 року, встановлено порушення вимог частини 3 статті 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" від 21.06.2018 № 2473-VII (Закон № 2473-VII), станом на 31.01.2023 за розрахунками по контракту рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 362191,20 євро / 11779435,74 грн, граничний строк погашення якої минув 01.07.2022.

Також вказано, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні ДП "45 експериментальний механічний завод", який посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку.

Позивач не подав відзив на апеляційну скаргу відповідача.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2023, з урахуванням ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, на підставі наказу Головного управління ДПС у Вінницькій області №364к від 10.02.2023 посадовими особами Головного управління ДПС у Вінницькій області проведено документальну позапланову виїзну перевірку Державного підприємства "45 експериментальний механічний завод".

За результатами проведеної перевірки Головним управлінням ДПС у Вінницькій області складено акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки ДП "45 експериментальний механічний завод" по контрактах №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 та №2021-STB-02 від 14.12.2021 за період з дати укладення по 31.01.2023 №2232/02-32-07-06/08341806 від 27.02.2023.

Перевіркою встановлено порушення вимог частини 3 статті 13 Закону №2473-VII, з урахуванням пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5 (Положення № 5) та пункту 14-2 постанови Правління НБУ "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" від 24.02.2022 №18 (Постанова № 18), у частині дотримання законодавчо встановленого строку розрахунків по контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021, укладеного із JM Enterprise s.r.l., Італія, за операцією здійсненою 02.07.2021, за період з 02.07.2022 по 31.01.2023. Так, станом на 31.01.2023 за розрахунками по контракту рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 362191,20 євро / 11779435,74 грн, граничний строк погашення якої минув 01.07.2022.

17.03.2023 Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято податкове повідомлення-рішення №0028990706, яким за вказане порушення до ДП "45 експериментальний механічний завод" нараховано пеню за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 у загальній сумі 7069208,51 грн.

Вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач неправильно застосував норми законодавства при проведенні документальної позапланової виїзної перевірки та за результатами якої прийняв оскаржуване податкове повідомлення-рішення, що, в свою чергу, свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України.

Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.

Частиною 1 статті 13 Закону № 2473-VII встановлено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Згідно із частиною 3 статті 13 Закону № 2473-VII у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Пунктом 21 Положення №5 передбачено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Відповідно до частини 5 статті 13 Закону № 2473-VII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Згідно із пунктом 6 статті 13 Закону № 2473-VII у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Встановлено, що 17.06.2021 між ДП "Антонов" (покупець) та ДП "45 експериментальний механічний завод" (продавець) укладено договір №23.0885.2021 на поставку двох авіаційних паливозаправників ємністю 22000 л.

25.06.2021 між ДП "45 експериментальний механічний завод" (покупець) та JM Enterprise s.r.l., Італія (продавець) укладено контракт №JME-45/Ukr/2021 (Контракт) на поставку спецобладнання авіаційного паливозаправника ємністю 22000 л. у кількості двох одиниць на загальну суму 517416,00 євро.

У додатку №1 до Контракту сторони погодили: строк поставки: протягом 4 тижнів після підписання сторонами Акту технічного приймання товару; умови оплати: 70% - попередня оплата, 30% - протягом тижня після підписання акту приймання товару.

02.07.2021 ДП "45 експериментальний механічний завод" з валютного рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в АБ "УКРГАЗБАНК" (відповідно до умов контракту) перераховано на користь продавця попередню оплату за товар в сумі 362191,20 євро (11779435,74 грн).

17.11.2021 сторонами Контракту підписано Акт технічного приймання товару.

Водночас, у ДП "45 експериментальний механічний завод" виникли проблеми із закупівлею базового шасі для авіаційного паливозаправника, що призвело до необхідності перероблення JM Enterprise s.r.l., спецобладнання авіаційного паливозаправника.

Після досягнення згоди між ДП "45 експериментальний механічний завод", ДП "Антонов" та JM Enterprise s.r.l. щодо заміни шасі, ДП "45 експериментальний механічний завод" відповідно до платіжної інструкції в іноземній валюті від 15.06.2023 №1 проведено остаточну оплату товару, шляхом перерахування JM Enterprise s.r.l. коштів у сумі 155224,8 євро.

У зв`язку із виявленими недоліками під час повторного огляду спецобладнання авіаційного паливозаправника 23.06.2023 підписано повторний Акт технічного приймання товару.

Таким чином, обов`язки сторін за Контрактом виконано.

В акті перевірки вказано, що граничний строк надходження імпортованого товару №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 за вказаною операцією перерахування коштів - 01.07.2022. Імпортний товар від нерезидента в законодавчо встановлений термін по контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 на територію України не надійшов. Станом на 02.07.2022 за розрахунками по контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 (за операцією здійсненою 02.07.2021) утворилась прострочена дебіторська заборгованість в сумі 362191,20 євро (11779435,74 грн).

При цьому, під час перевірки контролюючому органу позивачем були надані пояснення та документи, які стосуються виконання контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021, укладеного з JM Enterprise s.r.l. (Італія), зокрема повідомлено, що поставка товару за зовнішньоекономічним контрактом не відбулася за відсутності вини позивача, з причин повномасштабної збройної військової агресії російської федерації проти України, яка розпочалась 24 лютого 2022 року та пожежею на заводі з виготовлення мікросхем Renesans в Японії і вибуху на заводі з виготовлення полікремнію в Китаї.

Також, відповідача було повідомлено, що діючи добросовісно ДП "45 експериментальний механічний завод" звернувся до Міністерства економіки України (Мінекономіки) із заявами щодо продовження граничних строків розрахунків за операцією згідно контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021, укладеного з JM Enterprise s.r.l. (Італія).

У відповідь на заяви позивача, Міністерства економіки України листами №4432-10/79627-07 від 14.12.2022 та №4432-10/80136-07 від 16.12.2022, окрім іншого, повідомило, що згідно з частиною 6 статті 13 Закону України "Про валюту і валютні операції" у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Вказано, що настання в Україні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) є збройна агресія російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та засвідчено Торгово-промисловою палатою України (лист від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1).

Відповідно до вимог статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Торгово-промислова палата України ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), та з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП з метою підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України 28.02.2022 було розміщено загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) №2024/02.0-7.1, яким встановлено та підтверджено, що обставини, що мають місце на території України та пов`язані із агресією російської федерації проти України, підпадають під визначення форс-мажорних обставин з 24 лютого 2022 року до їх закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремими податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих та інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Таким чином, у зв`язку із військовою агресію російської федерації проти України, яка підтверджена листом Торгово-промислової палати України та визнана форс-мажорною обставиною для ДП "45 експериментальний механічний завод", яка вплинула на можливість виконання останнім вимог валютного законодавства, виконання зобов`язання щодо поставки за контрактом №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 товару у встановлені граничні строки стало неможливим, за відсутності вини позивача.

При цьому, з огляду на зміст листа ТПП України 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 відсутні підстави для отримання окремого листа Торгово-промислової палати України щодо встановлення форс-мажорних обставин при виконанні умов контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021. До того ж, усі сторони/контрагенти господарської операції визнавали воєнний стан, як форс-мажор.

Водночас, апеляційний суд зауважує, що ДП "45 експериментальний механічний завод" не відноситься до суб`єктів літакобудування та відповідно на здійснені ним операції по контракту №JME-45/Ukr/2021 від 25.06.2021 року не поширюються виключення, передбачені постановою Правління Національного банку України №67 від 14.05.2019 для суб`єктів літакобудування.

Доводи апеляційної скарги про те, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні позивач повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку, суд зауважує, що за змістом наданих позивачем доказів у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України виникли перебої у постачанні шасі для спецобладнання авіаційного паливозаправника, що об`єктивно унеможливило вчасну поставку JM Enterprise s.r.l. спецобладнання авіаційного паливозаправника відповідного до доступного позивачу шасі.

З урахуванням наведеного апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про протиправність та необхідність скасування податкового повідомлення-рішення №0028990706 від 17.03.2023.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.

Дата ухвалення рішення09.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114804357
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —120/5659/23

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 09.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні