ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 листопада 2023 рокусправа № 380/17483/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» ( далі ТОВ «Хімпрофі») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
1) визнати протиправними та скасувати Рішення, які прийняті Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних: - від 18.04.2023 № 8654828/40545989 про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» за № 27 від 16.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - від 18.04.2023 № 8654830/40545989 про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» за №28 від 16.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - від 18.04.2023 № 8654831/40545989 про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» за № 30 від 16.03.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних; - від 09.05.2023 № 8776788/40545989 про відмову у реєстрації податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» за № 1 від 03.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
2) зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» від 16.03.2021 №№ 27, 28, 30, від 03.04.2023 № 1 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання позивачем по справі на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Хімпрофі» (Постачальник) уклало договір поставки № ДП-2023/01/16-1 від 16.01.2023 із ТОВ «Тавел» (Покупець). Крім того, між ТОВ «Хімпрофі» (Постачальник) та ТОВ «Делісофт» (Покупець) укладений договір поставки № ДП-2023/02/09-1 від 09.02.2023. На виконання умов зазначених договорів поставки ТОВ «Хімпрофі» здійснило поставку товарів ТОВ «Тавел» та ТОВ «Делісофт», що підтверджується видатковими накладними. За фактом першої події (поставки товарів) ТОВ «Хімпрофі» були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023. Вказує, що для забезпечення виконання умов договорів поставки здійснював закупівлю товарів у інших контрагентів. Позивач стверджує, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення та низку документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій, за наслідками яких складені податкові накладні. Зазначає, що додатково надав контролюючому органу первинні документи, укладені з постачальниками товарів, які надалі продав своїм контрагентам ТОВ «Тавел» та ТОВ «Делісофт», тобто підтвердив походження товару. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, причиною відмови вказало надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач стверджує, що ТОВ «Хімпрофі» для розблокування реєстрації податкових накладних надав пояснення та всі первинні документи, достатні для прийняття рішень про реєстрацію цих податкових накладних. Вважає рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних формальними, оскільки такі не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, як і мотивів прийняття чи відхилення наданих ТОВ «Хімпрофі» пояснень та документів, вважає такі рішення необґрунтованими та протиправними. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «Хімпрофі» податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 днем їх надходження.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представниця відповідачів подала відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Хімпрофі» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023. До відзиву представниця відповідачів долучила витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ТОВ «Хімпрофі» для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних (том 5 а.с. 37-39).
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ТОВ «Хімпрофі» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином, суд відмовляє у задоволенні цього клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
товариство з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» зареєстроване як юридична особа 07.06.2016, ідентифікаційний код 40545989. Основним видом діяльності підприємства є виробництво килимів і килимових виробів (КВЕД 13.93), серед інших видів діяльності є виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин (КВЕД 20.13), виробництво інших основних органічних хімічних речовин (КВЕД 20.14), оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31), оптова торгівля хімічними продуктами (КВЕД 46.75), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41) та ін. (том 1 а.с. 9)
В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Хімпрофі» уклало договір поставки № ДП-2023/01/16-1 від 16.01.2023 із ТОВ «Тавел», згідно умов якого Постачальник зобов`язується передати товар у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти його повністю та оплатити його ціну (вартість). Факт поставки кожної партії товару може підтверджуватися або актами прийому-передачі або видатковими накладними на переданий товар, підписаними уповноваженими представниками сторін. Датою поставки партії товару вважається дата, що вказана у видатковій накладній, або в акті приймання-передачі товару (п. 3.4). Право власності на товар виникає у покупця з моменту його передачі (поставки) та оформлення накладної (акту приймання-передачі) (п. 3.6) (том 1 а.с. 21-24).
09.02.2023 ТОВ «Хімпрофі» (Постачальник) та ТОВ «Делісофт» (Покупець) уклали договір № ДП-2023/02/09-1, за умовами якого Постачальник зобов`язується передати товар у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар та повністю оплатити його ціну (вартість) (п.1.1). предметом договору є поставка автомобільної хімії та косметики за погодженою кількістю, асортиментом та ціною згідно виставленого рахунку-фактури (п. 1.2). Видаткова накладна (акт приймання-передачі) на передану партію товару є документом, який засвідчує факт передачі у власність покупця товару, а також засвідчує остаточно узгоджені сторонами назву, кількість, ціну (вартість) партії товару. Кожна видаткова накладна (акт приймання-передачі) на передану вартість товару є невід`ємною частиною договору (п. 3.5) (том 2 а.с. 161-162).
На виконання умов перелічених договорів поставки ТОВ «Хімпрофі» здійснило поставку декількох партій товару (автомобільної хімії та косметики) ТОВ «Тавел» та ТОВ «Делісофт», що підтверджується видатковими накладними № 49, № 50, № 53 від 16.03.2023, № 73 від 03,04.2023 та товаро-транспортними накладними № Р49 від 16.03.2023, № Р50 № Р52 від 16.03.2023, № Р73 від 03.04.2023 (том 1 а.с. 25-34 том 2 а.с. 163-164, 166-168, 217-218, 221-224).
Для забезпечення виробництва товарів ТОВ «Хімпрофі» здійснювало закупівлю матеріалів на підставі договорів купівлі-продажу/поставок із Perstorp OXO AB № НР2022/07/12 від 12.07.2022, Solventis Europe NV № 2019/05/27-1 від 27.05.2019, ПП «ВФ АСТ» № 01/09/2017 від 04.09.2017, ТОВ «Будхім» № 10-22БХ від 14.02.2022, ТОВ «Спеціалізоване підприємство «ЕККО» № 061/16 від 22.11.2016, ТОВ «Фабрика натуральної косметики «Ельфа» № 01022019-21 від 01.02.2019, ТОВ «Інночен» № 22-19 від 22.01.2019 та у інших контрагентів, що підтверджується видатковими накладними, розрахунковими документами (том 1 а.с.82- 125).
За фактом першої події (поставки товару) ТОВ «Хімпрофі» склало податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 (том 1 а.с. 11-13, 15-18, том 2 а.с. 157-158, том 3 а.с. 207-210) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якого документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена (а.с. 36, 90, 94, 95).
В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 3405, 3606, 3401, 3820 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення № 10, № 11 від 11.04.2023, № 12 від 28.04.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з письмовими поясненнями (том 1 а.с. 169, том 3 а.с. 47, том 4 а.с. 101). В письмових поясненнях щодо заблокованих податкових накладних позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 2016 року за видом: виробництво килимів і килимових виробів (КВЕД 13.93), серед інших видів діяльності є виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин (КВЕД 20.13), виробництво інших основних органічних хімічних речовин (КВЕД 20.14), оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31), оптова торгівля хімічними продуктами (КВЕД 46.75), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41) та ін. (том 1 а.с. 9). Для здійснення господарської діяльності підприємство орендує нежитлові приміщення на підставі договору оренди № 01/12/19 від 01.12.2019, № 010621/21-8 від 01.06.2021, № 10/О/22 від 01.01.2022 (том 1 а.с. 42-45, 48-51, 62-65), транспортні засоби (том 1 а.с. 71-74, 138-141), обладнання на підставі договору оренди № 15/12/17 від 15.12.2017 (том 1 а.с. 126-137). Підприємство закуповує матеріали за договорами поставки, що підтверджується товарно-транспортними накладними, видатковими накладними та платіжними дорученнями, який у подальшому реалізувало іншим контрагентам. В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Хімпрофі» уклало договір поставки № ДП-2023/01/16-1 від 16.01.2023 із ТОВ «Тавел» та № ДП-2023/02/09-1 від 09.02.2023 із ТОВ «Делісофт». За фактом поставки товару (перша подія) ТОВ «Хімпрофі» склало податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії документів в кількості 79 додатків: договори поставки № ДП-2023/01/16-1 від 16.01.2023, № ДП-2023/02/09-1 від 09.02.2023, видаткові накладні № 49, № 50, № 53 від 16.03.2023, № 73 від 03,04.2023 та товаро-транспортні накладні № Р49 від 16.03.2023, № Р50 № Р52 від 16.03.2023, № Р73 від 03.04.2023, договори купівлі-продажу/поставок №НР2022/07/12 від 12.07.2022, № 2019/05/27-1 від 27.05.2019, № 01/09/2017 від 04.09.2017, № 10-22БХ від 14.02.2022, № 061/16 від 22.11.2016, № 01022019-21 від 01.02.2019, № 22-19 від 22.01.2019, договори оренди нежитлових приміщень № 01/12/19 від 01.12.2019, №010621/21-8 від 01.06.2021, № 10/О/22 від 01.01.2022, акти приймання-передачі, договори оренди транспортних засобів, виписки по рахунку, штатний розклад працівників.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення №8654828/40545989 та №8654830/40545989 від 18.04.2023, №8654831/40545989 від 18.04.2023, №8776788/40545989 від 09.05.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 (том 1 а.с. 249-250, том 3 а.с. 127, том 4 а.с. 180). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ТОВ «Хімпрофі», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправними, подало скарги до комісії ДПС України, долучивши до скарг копії підтверджуючих документів (том 2 а.с. 1,78, том 3 а.с. 129, том 4 а.с. 182 ).
Комісія ДПС України прийняла рішення № 41934/40545989/2 та № 41901/40545989/2, № 41869/40545989/2 від 10.05.2023, № 47049/40545989/2 від 31.05.2023 (том 2 а. с. 77, 156, том 3 а.с. 205, том 5 а.с. 8), відповідно до яких залишила скарги ТОВ «Хімпрофі» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
товариство з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» зареєстроване як юридична особа 2016 року, основним видом діяльності підприємства є виробництво килимів і килимових виробів (КВЕД 13.93), серед інших видів діяльності є виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин (КВЕД 20.13), виробництво інших основних органічних хімічних речовин (КВЕД 20.14), оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31), оптова торгівля хімічними продуктами (КВЕД 46.75), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41) та ін. (том 1 а.с. 9)
В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Хімпрофі» поставило ТОВ «Тавел» та ТОВ «Делісофт» товар (автомобільна хімія та косметики) на підставі договорів поставок № ДП-2023/01/16-1 від 16.01.2023, № ДП-2023/02/09-1 від 09.02.2023. За фактом першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 та скерувало такі на реєстрацію в ЄРПН. Реєстрація податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: обсяг постачання товару/послуги 3405, 3606, 3401, 3820 дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 ТОВ «Хімпрофі» скерувало контролюючому органу повідомлення № 10, № 11 від 11.04.2023, № 12 від 28.04.2023 з письмовими поясненням щодо здійснення господарських операцій за податковими накладними та копіями первинних документів в кількості 79 додатків (договори поставки №ДП-2023/01/16-1 від 16.01.2023, № ДП-2023/02/09-1 від 09.02.2023, видаткові накладні №49, № 50, № 53 від 16.03.2023, № 73 від 03,04.2023 та товаро-транспортні накладні № Р49 від 16.03.2023, № Р50 № Р52 від 16.03.2023, № Р73 від 03.04.2023, договори купівлі-продажу/поставок № НР2022/07/12 від 12.07.2022, № 2019/05/27-1 від 27.05.2019, №01/09/2017 від 04.09.2017, № 10-22БХ від 14.02.2022, № 061/16 від 22.11.2016, № 01022019-21 від 01.02.2019, № 22-19 від 22.01.2019, договори оренди нежитлових приміщень №01/12/19 від 01.12.2019, № 010621/21-8 від 01.06.2021, № 10/О/22 від 01.01.2022, акти приймання-передачі, договори оренди транспортних засобів, виписки по рахунку, штатний розклад працівників).
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 обґрунтовані тим, що платник податків надав копії документів, складених із порушенням законодавства. У графі «додаткова інформація» зазначено, що платник податків не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскаржених рішеннях не підкреслив, тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «Хімпрофі».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскаржених рішень суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняті рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки:
- не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних);
- навів у рішеннях інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності.
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Тавел» та ТОВ «Делісофт» разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ТОВ «Хімпрофі» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; ці рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси».
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.
Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленнях № 10, № 11 від 11.04.2023, № 12 від 28.04.2023 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №8654828/40545989 та №8654830/40545989 від 18.04.2023, №8654831/40545989 від 18.04.2023, № 8776788/40545989 від 09.05.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є такими, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягають скасуванню як протиправні.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Хімпрофі» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8654828/40545989 та № 8654830/40545989 від 18.04.2023, № 8654831/40545989 від 18.04.2023, № 8776788/40545989 від 09.05.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» (80423, Львівська область, Кам`янка-Бузький район, село Батятичі, вул. Кринична, буд. 6; ідентифікаційний код 42888490) податкові накладні № 27, № 28, № 30 від 16.03.2021, № 1 від 03.04.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» (79066, Львівська область, м. Львів, вул. Зелена, буд. 301; ідентифікаційний код 40545989) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Хімпрофі» (79066, Львівська область, м.Львів, вул. Зелена, буд. 301; ідентифікаційний код 40545989) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114829716 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні