ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 160/6115/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.06.2023 року (суддя Златін С.В., м. Дніпро, повний текст рішення складено 02.06.2023 року) в справі №160/6115/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фонікс Плюс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання зареєструвати у реєстрі податкові накладні, -
в с т а н о в и в:
28.03.2023 року ТОВ «Фонікс Плюс» (далі по тексту позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі по тексту відповідач 1), Державної податкової служби України (далі по тексту відповідач 2), в якому просило визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №11 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити, дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 21.10.2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №10 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 21.10.2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №9 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 21.10 2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №8 під 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 21.10.2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №7 від 21.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7 рід 21.10.2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №4 від 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладку №4 від 13.10.2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №3 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 13.10.2021; визнати протиправними дії відповідасча-1 щодо зупинення те не реєстрації податкової накладної №2 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 13.10.2021; визнати протиправними дії відповідача-1 щодо зупинення та не реєстрації податкової накладної №1 під 13.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДПС України здійснити дії по реєстрації (зареєструвати) в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 13.10 2021.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.06.2023 року позовні вимоги задоволено у повному обсязі.
З рішенням суду першої інстанції не погодилось Головне управління ДПС у Дніпропетровській області та подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення суду та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення, позивачем було складено та направлено на реєстрацію в Єдиний реєстр податкові накладні, які за результатами опрацювання виявились такими, що не відповідають нормам, зокрема у накладних було виявлено невідповідність обсягів придбаних товарів/послуг відповідно до УКТЗЕД та відповідно інформації з Єдиного реєстру, встановлено, що у 2021, 2022 роках позивач не здійснював операції з виробництва товару іншої номенклатури, іншим об`ємом, ніж придбавав до цього, причиною неприйняття накладної є ненадання платником пояснень та копій документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної у накладній. Реєстрація накладних зупинена також з причини того, що платник податків, яким подано накладні для реєстрації, відповідає пункту Критеріїв ризиковості платника податку. Апелянт вказував, що з метою недопущення використання «схемного» податкового кредиту було здійснено заходи щодо встановлення реальності господарських операцій. Апелянт вказував, що позивачу було запропоновано надати пояснення щодо відповідності обсягів постачання товарів обсягам придбаних товарів, проте, надані пояснення та документи - не усунули виявлені порушення. Підставою для прийняття комісією рішень про відмову у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеній у податкових накладних, до яких застосована процедура зупинення реєстрації. Апелянт вказував, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відповідно до профільного Порядку ризик порушення норм податкового законодавства.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податкові накладні, подані на реєстрацію позивачем не містили помилок та були сформовані у відповідності до вимог ст. 201 ПК України, а саме в накладних № 11 від 21.10.2021року, № 10 від 21.10.2021 року, № 9 від 21.10.2021 року, № 8 від 21.10.2021 року, № 7 від 21.10.2021 року, № 4 від 13.10.2021 року, № 3 від 13.10.2021 року, №2 від 13.10.2021 року, № 1 від 13.10.2021 року містились всі обов`язкові реквізити: порядковий номер податкової накладної; дата виписування податкової накладної; повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця), зазначені податкові накладні реєструвались вперше, що виключає факт реєстрації податкових накладних з такими ж реквізитами. Суд першої інстанції вказував, що відповідно до Порядку №1165, податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію якої зупинено, реєструється у день настання набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Суд першої інстанції вказував, що податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної, у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. Датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Матеріалами справи встановлено, що 21.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 7, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 19.11.2021 року податкова накладна № 7 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 19.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
21.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 8, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 19.11.2021 року податкова накладна № 8 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 19.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
21.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 9, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 19.11.2021 року податкова накладна № 9 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 19.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Також 21.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 10, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 19.11.2021 року податкова накладна № 10 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 19.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Та 21.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 11, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 19.11.2021 року податкова накладна № 11 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 19.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Встановлено, що реєстрацію податкових накладних від 21.10.2021 року № 7, № 8, № 9, № 10, № 11 у Єдиному реєстрі податкових накладних не здійснено, реєстрацію зупинено.
ТОВ «Фонікс Плюс» направила до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснення операції за відповідною податковою накладною. Разом з повідомленням та поясненням направлено первинні документи на підтвердження дійсності здійснення продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». Подання пояснень щодо доцільності формування податкових накладних від 21.10.2021 року № 7, № 8, № 9, № 10, №11 підтверджується повідомленням № 1 від 11.03.2023 року та квитанцією № 1 від 11.03.2023 року про прийняття документів у обробку.
Матеріалами справи встановлено, що 13.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 1, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 31.10.2021 року податкова накладна № 1 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 31.10.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
13.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 2, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 31.10.2021 року податкова накладна № 2 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 31.10.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Встановлено, 13.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 3, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 31.10.2021 року податкова накладна № 3 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 31.10.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Встановлено, 13.10.2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» сформовано податкову накладну № 4, за результатами продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». 31.10.2021 року податкова накладна № 4 була направлена до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію. Згідно квитанції від 31.10.2021 року про реєстрацію податкової накладної, реєстрація податкової накладної зупинена, податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Встановлено, що реєстрацію податкових накладних від 13.10.2021 року № 4, № 3, № 2, № 1 у Єдиному реєстрі податкових накладних не здійснено, реєстрацію зупинено.
ТОВ «Фонікс Плюс» направило до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснення операції за відповідною податковою накладною. Разом з повідомленням та поясненням направлено первинні документи на підтвердження дійсності здійснення продажу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої марки «П». Подання пояснень щодо доцільності формування податкових накладних від 13.10.2021 року № 4, № 3, № 2, № 1 підтверджується повідомленням № 2 від 11.03.2023 року та квитанцією № 1 від 11.03.2023 року про прийняття документів у обробку.
Як доказ правомірності формування податкових накладних, ТОВ «Фонікс Плюс» надає копію договору поставки № 0200921 від 02.09.2021 року, укладеного з ТОВ «Закупівлі Ком» на предмет поставки олії соняшникової. До договору сторонами підписано специфікацію № 14140226 від 12.10.2021 року, за умовами якої погоджено поставку ТОВ «Фонікс Плюс» на адресу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої партіями, перша партія у кількості 8000 кг, друга партія у кількості 8000 кг, третя партія 5000 кг, четверта партія у кількості 4000 кг, п`ята партія 1800 кг, на загальну суму з ПДВ 1318560,00 грн.
Відповідно до специфікації № 14053549 від 02.09.2021 року, за умовами якої погоджено поставку ТОВ «Фонікс Плюс» на адресу ТОВ «Закупівлі Ком» олії соняшникової рафінованої дезодорованої вимороженої партіями, перша партія у кількості 8000 кг, друга партія у кількості 8000 кг, третя партія 5000 кг, четверта партія у кількості 3000 кг, п`ята партія 900 кг, на загальну суму з ПДВ 1189224,00 грн.
Фактичне постачання олії соняшникової на адресу покупця ТОВ «Закупівлі Ком» підтверджує товарно-транспортними накладними.
Постачальник ТОВ «Фонікс Плюс» сформував при поставці ТОВ «Закупівлі Ком» видаткові накладні № 121 від 21.10.2021 року, № 122 від 21.10.2021 року, № 123 від 21.10.2021 року, № 124 від 21.10.2021 року, № 125 від 21.10.2021 року, № 120 від 13.10.2021 року, № 119 від 13.10.2021 року, № 118 від 13.10.2021 року, № 117 від 13.10.2021 року, № 116 від 13.10.2021 року,
ТОВ «Закупівлі Ком» здійснило оплату за отриманий товар, що підтверджується платіжними інструкціями № 3К004984 від 11.11.2021 року на суму 90528,00 грн., № 3К004983 від 09.11.2021 року на суму 322437,20 грн., № 3К005003 від 12.11.2021 року на суму 129701,20 грн., № 3К004983 від 12.11.2021 року на суму 55418,80 грн., № 3К005003 від 23.11.2021 року на сум 233866,80 грн., № 3К004997 від 12.11.2021 року на суму 224352,00 грн., № 3К004996 від 09.11.2021 року на суму 177562,80 грн., № 3К0044982 від 02.12.2021 року на суму 264351,60 грн., № 3К004864 від 25.11.2021 року на суму 300000,00 грн., № 3К004864 від 02.12.2021 року на суму 12428,80 грн.
З метою підтвердження походження товару, який було поставлено ТОВ «Закупівлі Ком», ТОВ «Фонікс Плюс» надає копію договору № 6306 від 19.10.2021 року відповідно до якого ТОВ «Виробниче підприємство «Смаколія» як постачальник передає у власність ТОВ «Фонікс Плюс» олію соняшникову рафіновану та олію соняшникову нерафіновану. Надано видаткові накладні щодо постачання ТОВ «Виробниче підприємство «Смаколія» на адресу ТОВ «Фонікс Плюс» олії соняшникової рафінованої дезодорованої.
Також з метою підтвердження походження товару, який було поставлено ТОВ «Закупівлі Ком», ТОВ «Фонікс Плюс» надає копію договору № 23 від 04.10.2021 року відповідно до якого ТОВ «Торговий дім «Снекторггруп» як постачальник передає у власність ТОВ «Фонікс Плюс» олію соняшникову рафіновану. Надано видаткові накладні щодо постачання на адресу ТОВ «Фонікс Плюс» олії соняшникової рафінованої дезодорованої. ТОВ «Торговий дім «Снекторггруп» має декларацію як виробник олії соняшникової та посвідчує її якість.
Позивач підтверджує, що з метою виконання договору поставки № 0200921 від 02.09.2021 року укладеного з ТОВ «Закупівлі Ком» на предмет поставки олії соняшникової, виписував податкові накладні № 11 від 21.10.2021року, № 10 від 21.10.2021 року, № 9 від 21.10.2021 року, № 8 від 21.10.2021 року, № 7 від 21.10.2021 року, № 4 від 13.10.2021 року, № 3 від 13.10.2021 року, №2 від 13.10.2021 року, № 1 від 13.10.2021 року.
Відповідно до п. 201.1, п. 201.2, п. 201.7, п. 201.10 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер. Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем. Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг. Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3, 5 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 1307 від 31.12.2015 року, податкову накладну складає особа, яка зареєстрована як платник податку у контролюючому органі та якій присвоєно індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість. Податкова накладна та додатки до неї складаються в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи. Усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації. Податкова накладна складається у день виникнення податкових зобов`язань постачальника (продавця), крім випадків, передбачених Податковим кодексом України та цим Порядком. Дата складання податкової накладної заповнюється цифрами у такій послідовності: день місяця (дві цифри), місяць (дві цифри), рік (чотири цифри). При цьому крапки, коми та інші розділові знаки в даті складання податкової накладної не проставляються.
Згідно пунктів 2, 5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації. Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування. За операціями з постачання послуг нерезидентом податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються зареєстрованим на території України отримувачем (покупцем) - платником податку таких послуг.
Згідно п. 12 вищевказаного Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Таким чином, підставою для зупинення/відмови в реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних є неповне заповнення її реквізитів, невнесення даних. Колегія суддів вважає, що податкові накладні № 11 від 21.10.2021року, № 10 від 21.10.2021 року, № 9 від 21.10.2021 року, № 8 від 21.10.2021 року, № 7 від 21.10.2021 року, № 4 від 13.10.2021 року, № 3 від 13.10.2021 року, №2 від 13.10.2021 року, № 1 від 13.10.2021 року, містять всі обов`язкові реквізити, передбачені пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, заповнені всі графи, до яких вноситься обов`язкова інформація. Головне управління обґрунтовувало зупинення реєстрації податкових накладних причиною того, що платник податків не надав пояснення щодо виписки накладних та не надав копії відповідних підтверджуючих документів.
Після надходження податкової накладної до ДПС, перевіряється її відповідність критеріям вказаним у п. 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року, а те, чи може підприємство, яке виписало податкову накладу здійснити виробництво товару, у даному випадку здійснювати поставку товару.
Згідно пунктів 5, 6, 7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 року, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пунктів 2 7, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг»,«Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Колегія суддів зазначає, що нормами ПК України передбачено чіткий перелік умов, за яких Комісія органу ДПС може не прийняти податкову накладну. Нормами податкового законодавства передбачено, що податкова накладна вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом та її дані повинні бути внесені у спеціалізовані бази даних в яких зберігається інформація щодо податкових показників платника податків.
Передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється у разі якщо за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку. Проте, не встановлено, що Головне управління ДПС у Дніпропетровській області проводило автоматизований моніторинг платника податку та щодо існування рішення про віднесення позивача до переліку ризикових. За відсутності рішення про віднесення платника податків до переліку ризикових, зупинення податкових накладних не передбачено.
Як на підставу для зупинення реєстрації податкових накладних також податковий орган посилається на не надання позивачем як платником податку копій первинних документів. Позивачем було надано пояснення та документи на підтвердження господарсько-фінансової діяльності з ТОВ «Закупівлі Ком», мету діяльності та ланцюг продажу товару олії соняшникової рафінованої дезодорованої, документи були доставлені по алгоритму до ДПС України, збережено та опрацьовано. Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не наділене повноваженнями надавати оцінку договорам між суб`єктами господарювання, формі та змісту платіжних доручень тощо.
Отже, коли податкові накладні складені відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року, податкові накладні не відповідають критеріям ризиковості, а тому мають бути зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних без застережень.
У своїх доводах щодо зупинення реєстрації податкових накладних, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області вказує, що в ході аналізу баз даних ЄРПН, встановлено, що у період з квітня 2021 року по серпень 2021 року ТОВ «Фонікс Плюс» реалізувало товар: шрот соняшниковий на суму 309,6 тис.грн. (81%) на користь ПП «Дніпроагрокомплект», яке свою чергу віднесено до переліку ризикових - рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.07.2021 року № 35264. У 2021 році ТОВ «Фонікс Плюс» почало закуповувати шрот соняшниковий на суму 114,4 тис.грн., у головного постачальника ТОВ «НВП «Новомосковський масложир-комбінат», який в свою чергу закуповує цей товар у ТОВ «Маріненска», яке віднесено до переліку ризикових платників податку - рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.07.2021 року №30053. У 2021 році почало закуповувати борошно у постачальника ТОВ «Агро Еко Продукт», який в свою чергу закуповує цей товар у ТОВ «Аграрна Компанія Відродження», яке віднесено де переліку ризикових платників податку - рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 17.05.2021 року № 14723. Відповідно до баз даних ДПС відсутня інформація щодо забезпечення ТОВ «Фонікс Плюс» достатній кількості основними засобами та трудовими ресурсами для здійснення господарської діяльності. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складене податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Також відповідач-1 вказує, що відповідно до даних АІС «Податковий блок», «Аналітична система», «Податкова звітність» ТОВ «Фонікс Плюс» анулювано свідоцтво платника ПДВ 15.12.2022 року (причина п.39- відсутність поставок та ненадання декларацій).
Суд вказує, що Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не надає докази, не надає рішення віднесення ТОВ «Фонікс Плюс» до переліку ризикових платників податків. Реєстрацію накладних, виписаних за результатами поставки товару ТОВ «Закупівлі Ком», Головне управління зупиняє з підстави віднесення до переліку ризикових ТОВ
«Маріненска», ТОВ «Агро Еко Продукт», ПП «Дніпроагрокомплект», які не мають відношення до господарської операції, що передувала формування податкових накладних № 11 від 21.10.2021року, № 10 від 21.10.2021 року, № 9 від 21.10.2021 року, № 8 від 21.10.2021 року, № 7 від 21.10.2021 року, № 4 від 13.10.2021 року, № 3 від 13.10.2021 року, №2 від 13.10.2021 року, № 1 від 13.10.2021 року. Анулювання свідоцтва платника ПДВ 15.12.2022 року у ТОВ «Фонікс Плюс» відбулось після формування податкових накладних
У разі коли у органу ДПС України виникають сумніви щодо правильності даних вказаних у накладній, орган ДПС України вправі провести моніторинг податкової накладної і у випадку відсутності необхідності щодо додаткової перевірки зареєструвати таку податку накладну. Головне управління ДПС у Дніпропетровській області зупиняючи реєстрацію податкових накладних, для отримання додаткових пояснень, отримало такі пояснення та необхідні документи.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат здійснених суб`єктом владних повноважень, крім пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.06.2023 року в справі №160/6115/23 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114832308 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні