Рішення
від 10.11.2023 по справі 925/1216/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2023 року Справа № 925/1216/23

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В., розглянувши у письмовому провадженні справу

за позовом Черкаської міської ради, м. Черкаси

до товариства з обмеженою відповідальністю Агротанес,

м. Черкаси

про стягнення 25 318 грн 07 коп.,

без повідомлення (виклику) учасників справи

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Черкаської області звернулась з позовом Черкаська міська рада до товариства з обмеженою відповідальністю Агротанес про стягнення з відповідача 25 318 грн. 07 коп. безпідставно утримуваних грошових коштів за фактичне користування земельною ділянкою площею 0,6156 га за кадастровим номером 7110136400:02:031:0012 без правовстановлюючих документів.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 12 вересня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

У визначені законом строки клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.

Відповідач відзиву на позов суду не надав.

Ухвалу суду про відкриття провадження у справі було направлено відповідачу за адресою вказаною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: вул. Небесної Сотні/Благовісна, 105/269, м. Черкаси, 18000.

Як вбачається з офіційного сайту Укрпошти, ухвала суду не була вручена відповідачу, оскільки адресат відсутній за вказаною адресою.

Відповідно до ч. 3 ст.120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Пунктом 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Таким чином вважається, що відповідач отримав ухвалу суду про відкриття провадження у справі 20 вересня 2023 року (день проставлення відповідної відмітки у поштовому повідомленні).

Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити повністю виходячи з наступного:

Звертаючись до суду з позовом про стягнення безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) у розмірі 25 318 грн. 07 коп. внаслідок безоплатного користування відповідачем земельною ділянкою, позивач в обґрунтування своїх вимог посилався на приписи ст. 1212 ЦК України та зазначав, що відповідач відмовляється від укладення договору оренди земельної ділянки комунальної власності за адресою: м. Черкаси, вул. Небесної Сотні105/Благовісна, 269, а також ухиляється від повернення безпідставно збереженої за рахунок Черкаської міської ради орендної плати.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено господарським судом під час її розгляду, Черкаська міська рада в силу положень п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 06 вересня 2012 року №5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності є власником земельної ділянки загальною площею 0,6165 га, кадастровий номер: 7110136400:02:031:0012, що знаходиться у м. Черкаси по вул. Небесної Сотні105/Благовісна, 269, та відноситься до категорії земель нежитлової та громадської забудови.

Товариство з обмеженою відповідальністю Агротанес на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 02 березня 2006 року приватним нотаріусом Плахою Т.І. за реєстраційним №1648 та договору купівлі-продажу, посвідченого 22 червня 2004 року приватним нотаріусом Ященко В.М, за реєстраційним №3488, набуло право власності на частину комплексу будівель, що знаходиться в АДРЕСА_1 , загальною площею 169,70 кв.м., що підтверджується довідкою з ДРРП №343775710 від 22 серпня 2023 року та інформаційною довідкою КП ЧООБТІ про розрахунок часток співвласників нежитлових приміщень за вищевказаною адресою.

Вищевказане нерухоме майно відповідача, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 розташовано на земельній ділянці площею 0,6156 га, кадастровий номер: 7110136400:02:031:0012.

З моменту набуття права власності на вищевказане нерухоме майно, відповідач не оформив правовстановлюючих документів на користування земельною ділянкою під вказаним нерухомим майном відповідно до його частки у праві власності.

Рішенням Черкаської міської ради від 23 травня 2019 року №2-4612 Про припинення Асоціації підприємств і організацій побутового обслуговування населення Облпобутсоюз права користування земельними ділянками по АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , було відповідно припинено право користування, зокрема земельною ділянкою по АДРЕСА_1 , площею 0,6156 га, кадастровий номер: 7110136400:02:031:0012.

Таким чином, після припинення Асоціації підприємств і організацій побутового обслуговування населення Облпобутсоюз права користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 , відповідач здійснює фактичне користування вказаною земельною ділянкою, відповідно до його частки у праві власності, без правовстановлюючих документів та без здійснення плати за таке фактичне користування.

Листом від 12 липня 2023 року №2181-01-25 відповідачу повідомлялося про необхідність оформлення користування вищевказаною земельною ділянкою.

Проте, договір оренди землі не укладено та кошти за здійснення фактичного користування до міського бюджету не сплачено.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 16 лютого 2023 року №НВ-7100140962023, вбачається, що земельна ділянка площею 0,6156 га, кадастровий номер: 7110136400:02:031:0012, зареєстрована 18 квітня 2007 року, з цільовим призначенням: 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування.

Відповідно до відомостей, які містяться у довідці КП ЧООБТІ від 10 грудня 2020 року №16122о, загальна площа всіх приміщень в будинку побуту Славутич, що знаходиться в м. Черкаси по вул. Небесної Сотні, 105/Благовісна, 269 становить 10 480,7 кв.м.

Згідно розрахунку плати за земельну ділянку по вул. Небесної Сотні/вул. Благовісна, 105/269 для відповідача, частка землекористування (площа для нарахування плати за землю) в залежності від площі нежитлових приміщень, що перебувають у власності відповідача (169,7кв.м./10480,7кв.м.=0,01619166) становить: 100 кв.м. (0,01619166 х 6 156 кв.м).

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

У відповідності до ч. 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Виходячи з вищевикладеного, слід дійти висновку, що технічна документація з нормативно-грошової оцінки землі затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, та з вказаного закону не випливає обов`язку отримувати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку землі щорічно, якщо не було розроблено відповідної нової технічної документації з нормативно-грошової оцінки землі, яка має затверджуватися відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно з ст. 289 Податкового Кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта Індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І : 100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до повідомлення Держгеокадастру від 12 січня 2023 року Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік вбачається, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2017-2020 рр. було сталим та становило - 1,0.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24 грудня 2021 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:031:0012 площею 6 156,0 кв.м., становить 11 542 007,52 грн., при цьому розмір НГО 1 кв.м. становить 1 874,92 грн. (1 1542007,52/6156), а розмір НГО відповідно до площі для нарахування плати (100 кв.м.) становить 187 492,00 грн. (1 874,92*100) з урахуванням коефіцієнтів індексації, що зазначені вище, нормативно-грошова оцінка за 2019-2020 рр. відповідно до площі для нарахування плати (100 кв.м.) становить також 187 492,00 гри.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09 листопада 2022 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:031:0012, становить 12 696 195,96 грн., при цьому розмір НГО 1 кв.м. становить 2 062,41 грн., а розмір НГО відповідно до площі для нарахування плати (100 кв.м.) становить 206 241,00 грн. (2 062,41*100).

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 29 березня 2023 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:031:0012, становить 14 601 231,72 грн., при цьому розмір НГО 1 кв.м. становить 2 371,87 гри., а розмір НГО відповідно до площі для нарахування плати (100 кв.м.) становить 237 187,00 грн. (2 371,87*100).

Згідно інформаційної довідки з ДЗК від 23 серпня 2023 року земельна ділянка загальною площею 0,6156 га, кадастровий номер: 7110136400:02:031:0012, зареєстрована з цільовим призначенням 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування.

Рішеннями Черкаської міської ради №2-4690 від 27 червня 2019 року затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси.

З Положення вбачається, що ставка орендної плати за користування відповідною земельною ділянкою становить 3% від їх нормативно-грошової оцінки.

Згідно наданого суду розрахунку, за час фактичного користування земельною ділянкою площею 0,6165 га (з якої площа для нарахування плати становить 0,0100 га) без правовстановлюючих документів за період з 23 травня 2019 року (дати припинення права користування попереднім землекористувачем) по 16 серпня 2023 року (дата засідання комісії), загальний розмір заборгованості відповідача становить 25 318 грн. 07 коп. (розрахунок знаходиться в матеріалах справи (а.с. 28)).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно зі ст. 80 ЗК України суб`єктом права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.

Частиною 2 ст. 83 ЗК України передбачено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з п.п.1 п. б ч. 1 ст. 33 зазначеного Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель.

Пунктом 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що до виключної компетенції міських рад відносяться регулювання земельних відносин.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу (ч. 1 ст. 124 ЗК України).

Відповідно до ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Судом враховано, що регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Предметом позову в цій справі є стягнення безпідставно збережених коштів (неодержаного доходу) за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій розміщуються об`єкти нерухомого майна відповідача.

Відтак суд вважає, що до моменту належного оформлення права оренди земельної ділянки, на якій розташований об`єкт нерухомості, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

При цьому судом враховано відповідний висновок Великої Палати Верховного Суду від 20 листопада 2018 року зі справи №922/3412/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідачем всупереч ч. 1 ст. 74, ст. ст. 76, 77 ГПК України під час розгляду справи не було доведено факту належного оформлення права користування земельною ділянкою якою він фактично користувався.

Доказів, що підтверджують сплату коштів за користування землею з 23 травня 2019 року по 16 серпня 2023 року матеріали справи не містять.

Розрахунок наданий позивачем суду відповідач належними доказами також не спростував.

Таким чином з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 25 318 грн. 07 коп. безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) в межах заявлених позивачем вимог.

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Агротанес, вул. Небесної Сотні/Благовісна, 105/269, м. Черкаси, ідентифікаційний код 32504094 на користь міського бюджету м. Черкаси (рахунок №UA608999980314000611000023759, банк: Казначейство України (ЕАП), одержувач платежу: ГУК у Черк.обл./тг м. Черкаси, код ЄДРПОУ 37930566, код бюджетної класифікації: 24062200) 25 318 грн. 07 коп. безпідставно збережених коштів.

3.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Агротанес, вул. Небесної Сотні/Благовісна, 105/269, м. Черкаси, ідентифікаційний код 32504094 на користь Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, вул. Байди Вишневецького, 36, м. Черкаси, ідентифікаційний код 38715770 судовий збір у розмірі 2 684 грн. 00 коп.

Видати відповідні накази після набрання рішення законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.

Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.

Повне рішення складено 10 листопада 2023 року.

Суддя А.В.Васянович

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення10.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114834665
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/1216/23

Судовий наказ від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Судовий наказ від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Рішення від 10.11.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні